Mulla huomenna hammaslääkäri ja olen pelkopotilas viimeiseen asti. Tuntuu siinä hammaslääkärituolissa, että henki loppuu niin paljon pelottaa.
Vinkkejä, että saisi pelon vähenemään!
huomenna hammaslääkäri
21
2440
Vastaukset
- hmm..
Hammaslääkäritkin ovat ihmisiä ja ammatti se on missä muutkin. Miksi hammaslääkäriin menoa pelätään, mutta yleislääkärille ei..tekeväthän hekin inhottavia toimenpiteita, kirurgit leikkaavat, jne.
Nykyään hammaslääkäreillä on hyvät porat eli hitaita ja kova äänisiä, joilla hampaan poraaminen kesti ikuisuuden.
On keksitty puudutteet, joilla saadaan tuntemukset pois. Puuduttaminen pistää vain hetken, mutta sen kivun kestää. Jos on isompi toimenpide luvassa, kannattaa puudutus automaattisesti ottaa.
Kävi kerran sellainenkin potilas, jolta piti poistaa hammas, eikä itse tahtonut puudutusta. Hammas poistettiin ilman puudutusta. Se oli potilaan vaatimus.
Mikään ei poista omaa mielikuvistustasi, huonoja/negaatiivisia kokemuksia menneisyydessä tai tuttujen kertomia kauhukokemuksia.
Jos sinulle on varattu tarkastus aika, siellä hampaat vain katsotaan peilillä läpi, ikenet tutkitaan ns.ientaskumittarilla, kaikki tiedot merkitään ylös ja tarvittaessa otetaan röntgen-kuvat.
Asiaan on vain suhtauduttava:"pakko kestää"-asenteella, koska et muuten hampaitasi saa kuntoon. Käythän yleislääkärin luonakin säännöllisesti, aina kun on tarvetta..miksi ei hammaslääkärissä.
Jopa kaksi vuotiailta lapsilta paikataan nykyään hampaita.- paikataan
niin pieniltäkin, koska vahemmat eivät viitsi pestä lapsensa hampaita ja juotetaan kaiken maailman sokerilitkuja jo pienestä pitäen.
Sitten tuosta miksei hammaslääkärille mennä kuten yleislääkärille. No, on sattunut kohdalle monta ns. perverssiä hammaslääkäriä hoitajineen jotka pitävät potilasta ihan pellenä, menee vähemmästäkin halut käydä, puudutusta ei välttämättä saa vaikka haluaisitkin, mennään koeta kestää meiningillä ja monen monta muuta syytä.
Yleislääkäri kyllä keskustelee ensin potilaan kanssa, mutta hammaslääkäri ei sitä tee. Hänelle se hammashoitaja on tärkeämpi puhekumppani kuin itse potilas. Yleislääkärillä ei vastaanottoapulainen tai apuhoitaja henkäile vieressä joten yleislääkäri voi ihan täysillä keskittyä potilaan hoitamiseen eikä tarvi jatkaa kesken jäänyttä keskustelua hoitajan kanssa.
Monen monta muuta seikkaa miksi vältellä hammaslääkäriä, tässä vain osa siitä.
Lapsena jo totutellaan "ei kunnioittavaan" kohteluun hammaslääkärissä. - kyllä se on toisinpäin
paikataan kirjoitti:
niin pieniltäkin, koska vahemmat eivät viitsi pestä lapsensa hampaita ja juotetaan kaiken maailman sokerilitkuja jo pienestä pitäen.
Sitten tuosta miksei hammaslääkärille mennä kuten yleislääkärille. No, on sattunut kohdalle monta ns. perverssiä hammaslääkäriä hoitajineen jotka pitävät potilasta ihan pellenä, menee vähemmästäkin halut käydä, puudutusta ei välttämättä saa vaikka haluaisitkin, mennään koeta kestää meiningillä ja monen monta muuta syytä.
Yleislääkäri kyllä keskustelee ensin potilaan kanssa, mutta hammaslääkäri ei sitä tee. Hänelle se hammashoitaja on tärkeämpi puhekumppani kuin itse potilas. Yleislääkärillä ei vastaanottoapulainen tai apuhoitaja henkäile vieressä joten yleislääkäri voi ihan täysillä keskittyä potilaan hoitamiseen eikä tarvi jatkaa kesken jäänyttä keskustelua hoitajan kanssa.
Monen monta muuta seikkaa miksi vältellä hammaslääkäriä, tässä vain osa siitä.
Lapsena jo totutellaan "ei kunnioittavaan" kohteluun hammaslääkärissä.Minä ainakin pelkään enemmän tavallista lääkäriä ku hammaslääkäriä. Kuulisitko mieluummin että sulta pitäis paikata hammas vai että sulla on esim. joku sydänvika? Menisitkö mieluummin hammaslääkäriin poistattamaan hampaan vai olisko se syöpäleikkaus mieluisampi? Eikä ne hammaslääkäritkään niin kauheita ole, ihan mukavia ja asiallisia. Tai no on tietenkin eroja niidenkin välillä, onko sulle sattunut kaikki ikävemmät tyypit?? Ja mikäs sen mukavempaa kun kuulla että hampaat on kunnossa eikä mitään tarvi tehdä, se vasta motivoikin pitämään huolta hampaista. Jos ne nyt on taas päässyt menemään vähän huonompaan kuntoon niin voi ajatella ettei anna sen tapahtua uudestaan?
- pelota yhtään
kyllä se on toisinpäin kirjoitti:
Minä ainakin pelkään enemmän tavallista lääkäriä ku hammaslääkäriä. Kuulisitko mieluummin että sulta pitäis paikata hammas vai että sulla on esim. joku sydänvika? Menisitkö mieluummin hammaslääkäriin poistattamaan hampaan vai olisko se syöpäleikkaus mieluisampi? Eikä ne hammaslääkäritkään niin kauheita ole, ihan mukavia ja asiallisia. Tai no on tietenkin eroja niidenkin välillä, onko sulle sattunut kaikki ikävemmät tyypit?? Ja mikäs sen mukavempaa kun kuulla että hampaat on kunnossa eikä mitään tarvi tehdä, se vasta motivoikin pitämään huolta hampaista. Jos ne nyt on taas päässyt menemään vähän huonompaan kuntoon niin voi ajatella ettei anna sen tapahtua uudestaan?
mennä yleislääkärille. Mitä sitten jos tulee syöpädiagnoosi, suvussani on jo moni menehtynyt syöpään. Samoin on sydänvikaa... ja tiedätkö hammslääkärikin toteaa syöpiä, suusyövän esim.
Jokainen kuollaan jossakin vaiheessa...Ja sitä paitsi minun hampaani on kyllä ihan kunnossa koska äitini on hammaslääkäri! - Nyt..
pelota yhtään kirjoitti:
mennä yleislääkärille. Mitä sitten jos tulee syöpädiagnoosi, suvussani on jo moni menehtynyt syöpään. Samoin on sydänvikaa... ja tiedätkö hammslääkärikin toteaa syöpiä, suusyövän esim.
Jokainen kuollaan jossakin vaiheessa...Ja sitä paitsi minun hampaani on kyllä ihan kunnossa koska äitini on hammaslääkäri!Äitiään pelkäisi..
Mikähän siinä hammaslääkärissä niin pelottaa.Kaikki uudet asiat on pelottavia ja ihmiset tietävät todella vähän hammashoidosta.
Itteäni pelottaa mennä yleislääkärille, mutta pakkohan siellä on käydä jos kipeänä tarvitsee esim.lääke reseptiä. Miksi hammaslääkäristä ei ajatella niin.
Hampaiden annetaan mädäntyä suuhun ja sitten onkin isompi remppa edessä.Varsinkin näillä helteillä kaikki märkii ja sitten on vaikeat juurihoidot edessä.
Löysin tänään ulkomaalaisen suusta suusyövän, myös muuta hoidon tarvetta ja paljon:reikiä,viisureiden poistoja,ham.kiveä,ientulehdusta.
Ja kyseessä oli elämän esimmäinen hammaslääkärissä käynti 30v naisella.
Miksi,ette:
-hoida hampaita kotona, jotta ei tule reikiä
-käy säännöllisesti tarkastuksissa ja hoidata pieniä remppoja, jotta edessä ei ole hampaan poisto/juurhoito-->ikävämpiä toimenpiteitä
-vaadi sellaista ham.lääk.joka ymmärtää pelkopotilaita,
-joka kertoo koko ajan mitä tehdään,
-pyytäkää se puudutus,kun jotakin tehdään,
-älkää päänne sisällä miettikö hoitotilannetta etukäteen.
Olette asuneet suomessa, jossa on suht`hyvä ja halpa terveydenhuolto.Kaupat pursuaa hammasharjoja, hammasvälien puhdistusvälineitä ja hammastahnoja-->tietoakin löytyy joka lehdestä ja kirjasta, miksi sitä ei siis hyödynnetä käytännössä?? - No , se helvetin
Nyt.. kirjoitti:
Äitiään pelkäisi..
Mikähän siinä hammaslääkärissä niin pelottaa.Kaikki uudet asiat on pelottavia ja ihmiset tietävät todella vähän hammashoidosta.
Itteäni pelottaa mennä yleislääkärille, mutta pakkohan siellä on käydä jos kipeänä tarvitsee esim.lääke reseptiä. Miksi hammaslääkäristä ei ajatella niin.
Hampaiden annetaan mädäntyä suuhun ja sitten onkin isompi remppa edessä.Varsinkin näillä helteillä kaikki märkii ja sitten on vaikeat juurihoidot edessä.
Löysin tänään ulkomaalaisen suusta suusyövän, myös muuta hoidon tarvetta ja paljon:reikiä,viisureiden poistoja,ham.kiveä,ientulehdusta.
Miksi,ette:
-käy säännöllisesti tarkastuksissa ja hoidata pieniä remppoja, jotta edessä ei ole hampaan poisto/juurhoito-->ikävämpiä toimenpiteitä
Olette asuneet suomessa, jossa on suht`hyvä ja halpa terveydenhuolto.Kaupat pursuaa hammasharjoja, hammasvälien puhdistusvälineitä ja hammastahnoja-->tietoakin löytyy joka lehdestä ja kirjasta, miksi sitä ei siis hyödynnetä käytännössä??huono aiempi kokemus ja kohtelu. Ei tarvitse olla mikään risahammas jotta pelko syntyy. Esimerkkinä kivulias viisaudenhammaspoisto tervehampaisella ihmisellä. Hammaslääkäri hekottaa pihdit kädessä, ai että sattuu , heh ,no yritäpä nyt kestää ihan kuin aikaihminen... Puudutteita ei anneta edes yksityisellä tarpeeksi, kiire painaa sielläkin näköjään..
Toinen syy selkeä, kun lapsena vedettiin taas terveitä kylläkin maitohampaita pois ja kivun kanssa. Puudutetta laitettiin juuri ja juuri ja silloinkin sepitettiin hyttysen pistosta sun muusta... Hyttysen pisto ei kyllä ole käynyt koskaan noin helvetin kipeää, miksi ihmeessä tuollaisia valheita pienelle lapselle? Vähemmästäkin menee luotto hammaslääkärille jo pienestä pitäen.
Itse olen ollut hoitotilanteissa mukana en lääkärinä ja monen monta lässytystä sun muuta "sekoilua" kuunnellut hammaslääkäreiltä hoitotilanteissa potilaita kohtaan. En yhtään ihmettele miksi jätetään hoitoja väliin...
Muuten Ranskassa esim. käydään hammaslääkärillä vielä vähemmän kuin meillä ja lisäksi ranskalaiset eivät pese hampaitaankaan läheskään joka päivä.. muualla tilanne vielä huonompi kuin täällä, mutta siellä saa kyllä tosi hyvää hammashoitoa eikä potilaita turhaan pelotella, kuten täällä on monella hammaslääkärillä tapana... - ...........................
Nyt.. kirjoitti:
Äitiään pelkäisi..
Miksi,ette:
Olette asuneet suomessa, jossa on suht`hyvä ja halpa terveydenhuolto.Kaupat pursuaa hammasharjoja, hammasvälien puhdistusvälineitä ja hammastahnoja-->tietoakin löytyy joka lehdestä ja kirjasta, miksi sitä ei siis hyödynnetä käytännössä??äitiään, varsinkin poikalapset ankaraa äitiään... ei suinkaan ole ammatista kiinni... yritit ilmeisesti olla hauska...
Ei pelko ole ainut syy hammashoidon välttelyyn ,kyllä kiskurihinnat panee välttelemään hoitoa paremmin kuin mikään muu:
leikitään ja pelleillään ihmísten rahoilla, ei saada aikaiseksi kunnollista nastahammasta kun se tapaturman seurauksena on vioittunut, tehdään hampaasta keltainen paska muiden hampaiden joukkoon jotka on valkoisia...
ei suostuta edes korvaamaan tilannetta, jos et pulita uutta täyttä summaa...
lohjennut hammas paikataan pilalle, seurauksena juurihoito joka sekin epäonnistuu ja hammas joudutaan poistamaan sitten pitäisi kallis implantti rakentaa aukkoon ...
tai purenta hiotaan pilalle, kun menit sitä lohjenneen hampaan paikkaa hiomaan matalammaksi, samalla lääkäri vetää muustakin kalustosta vähän pintaa pois...
Ei ihme jos tekee mieli jo luopua toimenpiteistä ja käynneistä... vähemmästäkin pelko syntyy...
Kaikki eivät suinkaan ole laiminlyöneet hampaiden pesua, onnettomuuksien sun muiden lohkeamien vuoksi kokemusta tulee hoidoista ja sitä kautta ns. tervehampainenkin oppii kiertämään jo kaukaa hammaslääkärikäynnit! - Minä..
........................... kirjoitti:
äitiään, varsinkin poikalapset ankaraa äitiään... ei suinkaan ole ammatista kiinni... yritit ilmeisesti olla hauska...
Ei pelko ole ainut syy hammashoidon välttelyyn ,kyllä kiskurihinnat panee välttelemään hoitoa paremmin kuin mikään muu:
leikitään ja pelleillään ihmísten rahoilla, ei saada aikaiseksi kunnollista nastahammasta kun se tapaturman seurauksena on vioittunut, tehdään hampaasta keltainen paska muiden hampaiden joukkoon jotka on valkoisia...
ei suostuta edes korvaamaan tilannetta, jos et pulita uutta täyttä summaa...
lohjennut hammas paikataan pilalle, seurauksena juurihoito joka sekin epäonnistuu ja hammas joudutaan poistamaan sitten pitäisi kallis implantti rakentaa aukkoon ...
tai purenta hiotaan pilalle, kun menit sitä lohjenneen hampaan paikkaa hiomaan matalammaksi, samalla lääkäri vetää muustakin kalustosta vähän pintaa pois...
Ei ihme jos tekee mieli jo luopua toimenpiteistä ja käynneistä... vähemmästäkin pelko syntyy...
Kaikki eivät suinkaan ole laiminlyöneet hampaiden pesua, onnettomuuksien sun muiden lohkeamien vuoksi kokemusta tulee hoidoista ja sitä kautta ns. tervehampainenkin oppii kiertämään jo kaukaa hammaslääkärikäynnit!Ainakaan äitiäni pelkää, vaikka kovakuri on ollutkin ja hyvä,että oli-->ties missä nyt olisin.
Kiskuri-hinnat, miten sen nyt ottaa: tarkastus maksaa 12€,paikkaus parin kympin luokkaa ja juurihoito nelisenkymppiä,hampaan poistosta saman verran.
Paljonkos ihmiset laittavat rahaa vaatteisiin,makeisiin ja roskaruokaan,viihde-elektroniikkaan, yms.muuhun hömppään.Tai paljon rahaa menee,kun hoidetaan yleisterveyttä..miksi hampaisiin ei voi satsata toista mokomaa. Säästää jostakin, jotta on varaa ja laittaa asioita tärkeusjärjestykseen.
Kyllä minä sen maksaisin mielummin,kuin hampaat mätänevät suuhun. Kotonakin niitä hampaita kannattaa hoidella, koska mikään muu ei niin paljon vaikuta kuin oma hyvä/huono kotihoito.
Mukavampi omilla ehjillä hampailla sitä ruokaa on rouskuttaa, hymyillä ja suudella.
Paikat ne herkemmin lohkeilee, kuin oma terve hammas. Mikään paikka ei ole ikuinen, hammas voi olla, jos hyvin suutaan hoitaa.
Ja kaipa ne lääkärit ovat vain yrittäneet teidän suunne parasta. Jos varaatte särkyaikaa, niin totta kai jokin syy täytyy löytää-->muuten valittaisitte siitä,että mitään ei tehty. Paikka-aineen värin valinnassa saattanut käydä vahinko(jos toimiva hammas/paikka, miksi uusia?), paikkaa hiottu, jos hammas on oireillut, koska paikan korottaminen saattaa saada hampaan särkemään.
Nastahammas on hyvin heiveröinen eli ei sekään ikuinen ole. Pieni rautapalanen pitää paikkaa kiinni hampaassa-->saattaa lohjeta helposti!Omaa hammasta on niin vähän jäljellä,joten siksi asennettu nasta pitämään paikkaa kiinni paikoillaan.
Jokainen itse päättää mistä maksaa, itse haluan pitää omat hampaat suussa mahd.pitkään. - mutta ei muuta
Minä.. kirjoitti:
Ainakaan äitiäni pelkää, vaikka kovakuri on ollutkin ja hyvä,että oli-->ties missä nyt olisin.
Kiskuri-hinnat, miten sen nyt ottaa: tarkastus maksaa 12€,paikkaus parin kympin luokkaa ja juurihoito nelisenkymppiä,hampaan poistosta saman verran.
Paljonkos ihmiset laittavat rahaa vaatteisiin,makeisiin ja roskaruokaan,viihde-elektroniikkaan, yms.muuhun hömppään.Tai paljon rahaa menee,kun hoidetaan yleisterveyttä..miksi hampaisiin ei voi satsata toista mokomaa. Säästää jostakin, jotta on varaa ja laittaa asioita tärkeusjärjestykseen.
Kyllä minä sen maksaisin mielummin,kuin hampaat mätänevät suuhun. Kotonakin niitä hampaita kannattaa hoidella, koska mikään muu ei niin paljon vaikuta kuin oma hyvä/huono kotihoito.
Mukavampi omilla ehjillä hampailla sitä ruokaa on rouskuttaa, hymyillä ja suudella.
Paikat ne herkemmin lohkeilee, kuin oma terve hammas. Mikään paikka ei ole ikuinen, hammas voi olla, jos hyvin suutaan hoitaa.
Ja kaipa ne lääkärit ovat vain yrittäneet teidän suunne parasta. Jos varaatte särkyaikaa, niin totta kai jokin syy täytyy löytää-->muuten valittaisitte siitä,että mitään ei tehty. Paikka-aineen värin valinnassa saattanut käydä vahinko(jos toimiva hammas/paikka, miksi uusia?), paikkaa hiottu, jos hammas on oireillut, koska paikan korottaminen saattaa saada hampaan särkemään.
Nastahammas on hyvin heiveröinen eli ei sekään ikuinen ole. Pieni rautapalanen pitää paikkaa kiinni hampaassa-->saattaa lohjeta helposti!Omaa hammasta on niin vähän jäljellä,joten siksi asennettu nasta pitämään paikkaa kiinni paikoillaan.
Jokainen itse päättää mistä maksaa, itse haluan pitää omat hampaat suussa mahd.pitkään.yleislääkärille käyntimaksu ainoastaan 11 euroa teki sitten mitä hyvänsä. Sairaalan päivämaksut leikkauksessa ei todellakaan kalliita vaikka viikkoja makaisit ja saat itsesi huikeammastakin leikkauksesta halvalla kuntoon. On se muuten kumma kun hammashoidosta täytyy pulittaa sievoiset summat...
Ystäväni ONNEKSI pääsi tapaturman jälkeen polille hoitoon joten kustannukset koko rempasta. Uusittiin koko etukalusto kun auto-onnettomuudessa meni etuhampaat ala-ja yläpuolelta. Että hyvät ja terveet hampaatkin menevät joskus vaikka olisi jynssännyt hampaansa. - monta seikkaa
Minä.. kirjoitti:
Ainakaan äitiäni pelkää, vaikka kovakuri on ollutkin ja hyvä,että oli-->ties missä nyt olisin.
Jokainen itse päättää mistä maksaa, itse haluan pitää omat hampaat suussa mahd.pitkään.Mitenhän ne hampaat mätänevät suuhun jos niitä pesee joka päivä? Itse käyn hammaslääkärillä about yhden kerran kymmenessä vuodessa ja arvaa vaan, ei reiän reikää eikä ientulehduksia! Eikä hampaistani löydy mitään vikaa silloinkaan! Pesen ne JOKA päivä!
Jos hampaat mätänee jollakin suuhun, ei se hammaslääkärikäynneillä vähene, jos suutaan ei pese. Olen nähnyt tapauksia montakin, joita viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen paikataan juurihoidetaan ja taas sama rumba, kun harjaa ei käytetä suussa juuri koskaan. - hammaslääkärissä
kyllä se on toisinpäin kirjoitti:
Minä ainakin pelkään enemmän tavallista lääkäriä ku hammaslääkäriä. Kuulisitko mieluummin että sulta pitäis paikata hammas vai että sulla on esim. joku sydänvika? Menisitkö mieluummin hammaslääkäriin poistattamaan hampaan vai olisko se syöpäleikkaus mieluisampi? Eikä ne hammaslääkäritkään niin kauheita ole, ihan mukavia ja asiallisia. Tai no on tietenkin eroja niidenkin välillä, onko sulle sattunut kaikki ikävemmät tyypit?? Ja mikäs sen mukavempaa kun kuulla että hampaat on kunnossa eikä mitään tarvi tehdä, se vasta motivoikin pitämään huolta hampaista. Jos ne nyt on taas päässyt menemään vähän huonompaan kuntoon niin voi ajatella ettei anna sen tapahtua uudestaan?
No, siksi ei käydä kun ei ole varaa pulittaa sievoisia summia amalgaamien vaihdoista, jotka hammaslääkäri kirosi alimpaan helve***
Yleislääkäri tekee työnsä 11 euron hintaan. Jos menet klinikalle siellä tehdään leikkauksiakin eikä maksa kuin 23 euroa. Miksi helvetissä pitää jokainen toimenpide erikseen maksaa hammaslääkärille? Eihän yleislääkärikään ota erikseen hintaa sydämen kuuntelusta, keuhkojen kuuntelusta, verenpaineen mittauksesta jne. - pelkää
päinvastoin hammslääkärit pelkää minua! En pese hampaitani koska haluan mennä hammaslääkäriin ja että minulle tehdään kaiken maailman toimenpiteitä ahhhhhhhhhh! Miten ihanalta tuntuu kun hammaskiveäkin poistetaan niin että veri roiskuu... puhumattakaan juurihoidosta, viimeksi ihan sain täpinät kun neulalla sorkki...aaaaahhhhhhhh!
- TAI SATUSETÄ OLET
Kävi kerran sellainenkin potilas, jolta piti poistaa hammas, eikä itse tahtonut puudutusta. Hammas poistettiin ilman puudutusta. Se oli potilaan vaatimus. >>>>>>>>>>>>>>>
Jos hammas poistetaan puuduttamatta se on silloin jo läpimätä hammas ja luonnollisesti sen poistaminen ei juurikaan satu, koska sen voi vain vetää pois tai nostaa pikemminkin. Jos hammas on kunnossa, ei mätää ympäriinsä hampaassa AINA puudutetaan hammas ennen poistoa. Muuten sitä ei oteta pois. Meillä kävi myös potilas joka sanoi että hammas pois ilman puudutteita, mutta puudute laitettiin, suhkot kunnossa olevia hampaita EI VEDETÄ pois puuduttamatta! - laitettin
Minä.. kirjoitti:
Jokainen itse päättää mistä maksaa, itse haluan pitää omat hampaat suussa mahd.pitkään.yläykköseen! Siis se on toinen etuhampaasta. Tapaturman seurauksena jouduttiin tekemään sellainen ratkaisu. Ei hyvä sentään kukaan lähde itse nastoittamaan hampaitaan jos ei ole pakko, siis se on nastakruunu/ kultaposliiniseos. Maksoi monta tonnia, ei se mikään 12 euron käynti ollut. Olisi luullut protetiikan erikoishammaslääkärin osanneen hommansa hiukan paremmin... Yksityinen hoiti.
- sekoitettu monta asiaa
Minä.. kirjoitti:
Jokainen itse päättää mistä maksaa, itse haluan pitää omat hampaat suussa mahd.pitkään.Nastahammas on hyvin heiveröinen eli ei sekään ikuinen ole. Pieni rautapalanen pitää paikkaa kiinni hampaassa-->saattaa lohjeta helposti!Omaa hammasta on niin vähän jäljellä,joten siksi asennettu nasta pitämään paikkaa kiinni paikoillaan. >>>>>>>>><
Ei se ole nasta joka laitetaan hampaaseen juurihoidon jälkeen. Se on kokonaan nastahammas eli tarkoittaa että hammas on tehty laboratoriossa, posliinista. Ei siitä ole mitään paikkaa lohjennut... - mutta ei siinä
Minä.. kirjoitti:
Jokainen itse päättää mistä maksaa, itse haluan pitää omat hampaat suussa mahd.pitkään.mitään paikkaa ole! Mistä olet tuollaista päähäsi saanut että nastahampaassa on paikka???
- Tervehampainen
Minä.. kirjoitti:
Jokainen itse päättää mistä maksaa, itse haluan pitää omat hampaat suussa mahd.pitkään.minulta on lohjennut ihan terveitä hampaita ja paikata on täytynyt sen jälkeen.
Kyllä hampaat lohkeaa tosi herkästi, ei paljoa tarvitse.
Minun purentaani on hiottu ilman tarvetta. Hammaslääkäri otti hiomisen ihan toimeksi muutaman vuoden välein tarkastuksien yhteydessä.
Minulla ei ole ensimmäistäkään hammaspaikkaa, joten ei voi ainakaan väittää että paikkoja hiottu/korotuksia pois.
Sen operaation jälkeen olen joutunut käymään purentafysiologilla, josko saisi takaisin menetettyä purentaani. Siis hammaslääkäri mokasi tosi pahan kerran, yksityinen oli. Käynnit maksaa purentafysiologilla tosi paljon, en käy siellä resujen tai risujen hampaiden takia vaan ihan terveen kaluston kanssa, mutta epäsuhtaisen.
---
Nastahampaasta tiedän sen verran, vaikkei itsellä olekaan, ettei nastahampaita voi paikata(!) ne on valmistettu posliinista ja posliinia ei voi paikata, ainakaan hammashoidossa. - Oli reikä..
TAI SATUSETÄ OLET kirjoitti:
Kävi kerran sellainenkin potilas, jolta piti poistaa hammas, eikä itse tahtonut puudutusta. Hammas poistettiin ilman puudutusta. Se oli potilaan vaatimus. >>>>>>>>>>>>>>>
Jos hammas poistetaan puuduttamatta se on silloin jo läpimätä hammas ja luonnollisesti sen poistaminen ei juurikaan satu, koska sen voi vain vetää pois tai nostaa pikemminkin. Jos hammas on kunnossa, ei mätää ympäriinsä hampaassa AINA puudutetaan hammas ennen poistoa. Muuten sitä ei oteta pois. Meillä kävi myös potilas joka sanoi että hammas pois ilman puudutteita, mutta puudute laitettiin, suhkot kunnossa olevia hampaita EI VEDETÄ pois puuduttamatta!Hammaslääkäri olisi laittanut puudutuksen, mutta potilas kielsi. Hammas oli oireillut,joten sen vuoksi tuli hammaslääkäriin akuuttiajalle. Suostuteltiin kyllä aikamme häntä ottamaan puudutus, mutta ei halunnut.
Potilas halusi,että hammas poistetaan eli paikkaustakaan ei huolinut. Hammaspoistettiin ilman puudutusta, verta vuoti paljon(puudutushan hillitsee verenvuotoa) ja sattuihan potilasta, mutta kiltisti istui penkissä.
Kunnolla se hammas siellä leukaluussa kiinni oli eli ei mikään läpimätä ollut
-->sellaisethan irtoaa jo melkein itsestään.
Potilas oli alkoholisi taisi olla puudutteet omasta takaa. - ETIIKKA?
Oli reikä.. kirjoitti:
Hammaslääkäri olisi laittanut puudutuksen, mutta potilas kielsi. Hammas oli oireillut,joten sen vuoksi tuli hammaslääkäriin akuuttiajalle. Suostuteltiin kyllä aikamme häntä ottamaan puudutus, mutta ei halunnut.
Potilas halusi,että hammas poistetaan eli paikkaustakaan ei huolinut. Hammaspoistettiin ilman puudutusta, verta vuoti paljon(puudutushan hillitsee verenvuotoa) ja sattuihan potilasta, mutta kiltisti istui penkissä.
Kunnolla se hammas siellä leukaluussa kiinni oli eli ei mikään läpimätä ollut
-->sellaisethan irtoaa jo melkein itsestään.
Potilas oli alkoholisi taisi olla puudutteet omasta takaa.alkoholin vaikutuksen alaisen henkilön päätäntä/määräämisoikeus hoitotilanteessa? ´
Taisi hammaslääkäri toimia etiikan ulkopuolella.
- oma kokemus
Heippa!
Itse lykkäsin hammaslääkärille menoa seitsemän vuotta. Pelkäsin että suusta löytyy vaikka mitä.
Jo ala-asteelta lähtien peloteltiin että hampaat tippuu suusta ennen aikojaan ja paikattiin usein. Syyllistäminen myös sai pelkäämään lekuria myöhemmin.
Reikiä on aina tullut, vaikka olen aikuisiällä yrittänyt hampaista huolehtia. Ilmeisesti alku lapsesta lähtien vaan on ollut huono.. Ärsyttää, että vanhepani eivät pakottaneet hammaspesulle jo tenavana!
Lopulta rohkaistuin lekuriin. Ajattelin, että nyt on pakko mennä.
Reikiä oli, mutta ei mitään niin karmaisevaa kuin ehdin kuvitella. Helpotuin, kun sain tietää missä mennään ja kauhukuvat hälvenivät.
Joka käynnillä on jännitys pienentynyt. Huomasin, ettei siellä mitään niin kamalaa tehdä.
Löysin mukavan yksityisen, joka kertoo koko ajan mitä tehdään. Hän on rento ja osaa tsempata asiakasta. Ei syyllistä. Aivan eri maata kuin kouluaikojen lekurit, joista jäi pahoja muistoja.
Yksityisellä puolella tajutaan paremmin myös asiakaspalvelullinen puoli. Vaikka kyllä sinnekin varmaan kaikkea mahtuu..
Näin kauhuni on laantunut kuin huomaamatta. Aina on vähän perhosia vatsassa ja vastaanotolla leijuva haju saa jännittämään, mutta tilanteeni on nyt aivan toinen kuin ennen ensimmäistä käyntiäni.
Pitkään jopa kuvittelin, etten enää eläissäni mene hammaslääkäriin vaan kärsin mahdolliset kivut ja vaivat mieluummin. Todella typerää, tiedän. Pelotti vaan niin paljon.
Suurimman tsempin sain kuitenkin siitä ajatuksesta, että haluan pysyä vetävänä puolisoni silmissä vielä kymmenenkin vuoden kuluttua.
Tämä hammaslääkärini myös rohkaisee koko ajan kertomaan jos sattuu liikaa. Se, että tietää voivansa vaikuttaa asioiden kulkuun helpottaa kestämään kipua.
Vaikka suurta kipua en ole joutunut edes kestämäänkään. Puudutusta vaativat toimenpiteet on tehty niin tujakassa puudutuksessa, etten oikeasti ole tuntenut mitään.
Toisin kuin kouluaikoina, jolloin edes puudutus ei tuntunut auttavan kipuun. Ehkä sitä annosteltiin liian vähän, tai ei annettu vaikuttaa ensin.
Hammaslääkärilläni on myös käytössä tavallisen poran lisäksi laser-pora, joka ei ilman puudutustakaan juuri sattunut! Se ei "jyrskää" hampaassa niin kuin perinteinen.
Veikkaan että kun saat hampaasi kuntoon, olosi on todella helpottunut ja itsetuntokin kohenee. On vain löydettävä oikea paikka! - Anonyymi
Päivystys hammaslääkärit, ovat päivystys potilaiden liitäjiä ja saat vielä oikein vammaisen sänkyysi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3187464Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662156- 1751827
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161372- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91241Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691220RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j551151Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901019