Paljonko laihtuu 1200kcal ruokavaliolla?

ikuinen läski

Tietääkö kukaan paljonko keskimääräisesti laihtuu 1200 kcal energin saannilla? Onko se 0.5-1kg pudotus? Vai olisiko parempi noin 800-1000 kcal päivässa? Näin aluksi haluan ottaa sellaisen pienen startin. Ylipainoa on todella paljon, minun olisi vähitään saatava painosta 50-60 kg pois. Noudatan pisteiden laskun ja kalorien laskemista yhdessä. Kuntoilun aloitan huomenna.

22

7969

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taivaanrikkoja

      Ei tuon kertomasi perusteella kukaan voi kertoa minkäänlaista tyydyttävää vastausta. Pitäisi tietää mm.

      1.Mikä on paino tällä hetkellä.

      2.Millainen aineenvaihdunta (aina yksilöllinen).

      3.Sukupuoli.

      4.Ikä.

      5.Liikunnan määrä/kesto/intensiteetti.

      6.Mistä tulee koostumaan tuo 1200kcal päivässä? Kärjistettynä, on pikkasen eri asia ottaa se energia vaikka hedelmistä tai sitten pizza-paloista.

    • Entinen pullukka

      Jos sinulla on ylipainoa noin paljon, niin varmasti laihdut 1200 kcal dieetillä alkuun ainakin 0,5 kg viikossa. Ja aivan hyvin voit silti aloittaa laihduttamisen startilla 800 -1000 kcal päivässä.

      Joudut laihduttamaan joka tapauksessa pitkään, jotta pääset tavoitteeseesi. Ei se ole tärkeää, että joka päivä tai edes joka viikko saisi saman verran energiaa. Kun laihduttaa pitemmän aikaa, niin välillä tulee juhlia yms. ja silloin tulee syötyä enemmän. Jos haluaa päästä tavoitteeseensa nopeammin, niin vastapainoksi voi välillä pitää muutaman päivän pituisia tiukempia kausia, jolloin syö vähemmän.

      Periaatteessa laihtumisen kannalta ei ole juurikaan väliä, tuleeko energia pizzasta vai salaatista. Kunnon kannalta ravinnon laasukkuus on kuitenkin tosi tärkeää. Elämme kuitenkin muiden ihmisten kanssa, joten kiusauksia tulee satavarmasti. Sitten kun näin käy ja joudut tekemään kompromisseja tässä asiassa, niin ota vitamiinit purkista.

      Ei sitä oikeasti voi tietää paljonko kukin milläkin energiamäärällä laihtuu. Se pitää kokeilla. Itse aloitin kaalisoppastartilla (n. 800 kcal), jatkoin n. 1200 kcal dieetillä ja olen nyt lahtunut 31 kg. Aluksi lähti kilo viikossa, sitten tahti on hidastunut. Ja sen voin sanoa, että 1200 kcal tuottaa enää hyvin hidasta tulosta. Pitäisi varmaan ottaa loppuspurtti, että saisi viimeiset 4 kg vielä pois.

      • luulet??

        Periaatteessa laihtumisen kannalta ei ole juurikaan väliä, tuleeko energia pizzasta vai salaatista.

        Heh, mitä "hyviä" vinkkejä :)

        Jos tarvitset päivittäin vaikka 1000Kcal ja saat tarvitsemasi kalorit vaikka kotipizzasta, jossa on 1035,6 Kcal. Eli pidät tuota ruokavaliota kuukauden, syömällä joka päivä kotipizzan, niin mitä veikkaat laihtuuko?

        Jos vertaa terveelliseen ruokavalioon?


    • että laihdut

      Kuulostaa tosi pieneltä toi kalorimäärä. Kun elimistö saa liian vähän energiaa, se heittää itsensä säästöliekille ja laihtuminen kuten kaikki muukin aineenvaihduntaan liittyvä hidastuu.

      Itse laihdutin Kutrin ohjeilla tiputtamalla 500 kcal päiväkulutuksestani. Laskin syömäni ruuan kalorit tarkasti, jaoin syötävät 5 pikkuateriaan ja siirryin hieman karppityylisempään syömiseen eli poistin vaalean leivän, sokeriset tuotteet yms ruokavaliosta. Proteiini (1,5g painokiloa kohti päivässä), paljon kuitua (25-30g päivässä) ja hitaasti verensokereita nostavat tuotteet pitivät koko ajan olon hyvänä, vatsa toimi turboteholla ja paino tuli alas kilon viikossa, 7 viikon ajan. Vihreää teetä janojuomaksi ja 4 greipinpuolikasta päivässä, ne ovat käsittääkseni molemmat tutkittuja luonnon apuja laihduttajalle. Mitään diettituotteita tai itsepetosta en käyttänyt.

      Ainoa ikävyys dietissä oli jatkuva laskeminen, ja syömisensä tarkkailu. En ole ikinä muilla dieteillä ollut, joten en tiedä niiden helppoudesta. Mutta tehokasta tuo oli, kilot pysyivät poissa useamman vuoden.

      • Jojo

        Komppan taas edellistä kirjoittajaa, 1200 kaloria, 800-1000 kalorista puhumattakaan, on kokoisellesi aivan liian vähän.

        Sinun painoisesi ihminen kuluttaa jo levossa reilusti yli 2000 kalorin päivässä - siis vaikka ei nousisi sängystä koko päivänä. Voit tarkistaa kultuksessi Energynetistä.

        Liian vähäisellä ravinnolla ei vain yksinkertaisesti jaksa. Painon pudotukseen turvallisesti, terveellisesti ja pysyvästi riittää, kun vähentää ruuan energiamäärää vähän (helpointa se on, kun korvaa energiapitoisempia ruoka-aineita kasviksilla, hedelmillä ja marjoilla) ja lisää liikuntaa vähän.

        Kannattaa kiinnittää huomiota myös siihen, että syö tarpeeksi usein. Jos ateriavälit venyvät liian pitkiksi (niin kuin usein käy, kun yrittää olla syömättä), verensokeri putoaa liian alas ja silloin alkaa tehdä hillittömästi mieli makeaa (näin on ainakin minulla). Kuituja, proteiinia ja hyviä rasvoja pitää saada tarpeeksi.

        Lisää hyviä ohjeita saat mm. Kunnossa kaiken ikää -hankkeen kotisivuilta. Sieltä voit myös ladata käyttöösi ilmaisen painonhallintakalenterin. Suosittelen lämpimästi, olen itse käyttänyt kalenteria vuoden alusta, eikä laihduttaminen ole ikinä ollut näin helppoa.


    • kukka

      Ylipainoa on sinulla paljon, joten suosittelen täysin ruokatotumusten vaihtamista, ja liikunnan lisäämistä. Esimerkiksi minä ite kävelen joka viikko noin 45 kilometriä joskus enemmänkin.

      Aloitin itse laihduttamaan ensimmäisen kerran 13-vuotta sitten. Pudotin painoani vuodessa 18 kg. No nyt on minullekkin hieman tullut takaisin kiloja, ja olen miettinyt, että minun pitäisi saada tippumaan 6-7 kg ehkä enemmänkin. Aloittaessani painonpudotuksen söin aamuisin 2 tummaa leipää, jossa oli päällä juustoa ja tomaattia ja join kupillisen teetä. Aamupalan jälkeen lähdin kävelemään 5 kilometrin lenkin. Ruuan söin normaalisti. Ruokajomani join rasvatonta piimää. Kello 18.00 jälkeen en syönyt enää kuin korkeintaan hedelmän. Illalla kävelin vielä toiset 5 km. Minä sain tällä konstilla painoni tippumaan vuodessa 18 kg. Mutta painonpudotus vaatii aika kovan itsekurin. Tottakai joskun noin kerran viikossa voi olla herkuttelupäiviä.

      Minun mielestäni sinun kannattaa unohtaa nuo kcal päivässä. Näin lopuksi haluan toivottaa sinulle vielä tsemppiä, että jossain vaiheessa saavutat tavoitteesi.

    • amaltheia

      Hei!

      kerro oma painosi 30 niin saat suurinpiirtein oman kulutuksesi kalorimäärän per päivä! Eli jos painat esim 100 kiloa niin kulutuksesi on 100X30 = 3000kcal. Tuhat kaloria alle kulutuksesi per päivä ja laihdut kilon viikossa!

      toinen keino laskea: jos haluat laihtua noin puoli kiloa viikossa, kerro oma painosi vain 25, jos haluat laihtua kilon vkossa, kerro se 20!
      Alle 1000 kalorin dieettiä ei saa noudattaa viikkoa pidempään, sillä se on epäterveellistä. Siitä saat kyllä hyvän startin. :)

      Itsellänikin on ylipainoa reilusti, eli 28 kiloa... Olen pari viikkoa jo laihduttanut, enkä aio käydä vaa'alla ennen syyskuuta. ;) Aloitin jopa oman blogin tänään, jonne pidän kirjaa syömisistäni ym. Jos haluat, osoite on elamasta.blogspot.com

      • sori vaan

        Ei se laihduttaminen ole noin helppoa että tuosta vain laskettaisiin kulutus kilojen mukaan. Kaikki kuluttavat todella yksilöllisesti. Jos itse vähennän tuhat kaloria tuolla kaavalla lasketusta tuloksesta niin jää jäljelle niin paljon että sillä kalorimäärällä tiedän lihovani entisestään.


      • amaltheia
        sori vaan kirjoitti:

        Ei se laihduttaminen ole noin helppoa että tuosta vain laskettaisiin kulutus kilojen mukaan. Kaikki kuluttavat todella yksilöllisesti. Jos itse vähennän tuhat kaloria tuolla kaavalla lasketusta tuloksesta niin jää jäljelle niin paljon että sillä kalorimäärällä tiedän lihovani entisestään.

        No minä luotan tähän laskutyyliin, koska minulle on sen Ruokaterapeutti kertonut ja koska minulla se toimii!


      • sattumaa tai sinun kehosi t...
        amaltheia kirjoitti:

        No minä luotan tähän laskutyyliin, koska minulle on sen Ruokaterapeutti kertonut ja koska minulla se toimii!

        Jos tuo sinulla toimii se johtuu siitä että..

        a) olet niin keskiverto maija meikäläinen että sattumalta sovit juuri noihin normilaskelmiin

        tai

        b) Ruoka(??)terapeutti on tutkinut juuri sinun kehosi kulutuksen ja laskenut sinulle kalorimäärät sen mukaan ja jos toimit niiden yksilöllisten laskelmien mukaan niin toki ne toimivat jos juttu on oikein laskettu.

        Minäkin olen laskenut oman kulutukseni ja sen millä kalorimäärällä laihdun. Se poikkeaa suuresti noista normiarvoista ja jos minä noudattaisin jotain keskivertotaulukoita niin se minulla tarkoittaisi yksiselitteisesti vain lihomista, missä ei ole järkeä kun olen jo nyt yli 10 kg ylipainoinen.


    • yksilöllistä

      Minä en tuolla 1200 kcal ruokavaliolla laihdu yhtään. Kun tiputan alle tonnin alkaa pientä muutosta tapahtumaan. Jotta laihtumisen/painonpudotuksen huomaisin on minun tiputettava päivittäinen kcal-määrä alle 800 vuorokaudessa ja pidettävä liikunnan määrä vakiona (vähintäin tunti päivässä hikiliikuntaa vähintäin viisi päivää viikossa).

      • Jojo

        Se, kuinka paljon pitää energiansaantia vähentää laihtuakseen, riippuu myös siitä, mikä on alkuperäinen paino. Normaalipainoisen laihduttaminen on huomattavasti vaikeampaa kuin reilusti ylipainoisen.

        Ilmisen elimistö on nimittäin sillä tavalla "viisas", että se taistelee viimeiseen asti nälkiintymistä vastaan. Tämähän on menneinä vuosituhansina ja -satoina ollut hyödyllinen ominaisuus, kun ruokaa ei ole ollut tarpeeksi saatavilla. Nykyisessä länsimaisessa runsaudessa se on ikävä ja kiusallinen piirre.


    • Normaalipainoisen (!) aikuisen naisen energiantarve on yleensä noin 1800-2000kcal / päivä. Sopiva kalorivaje laihdutuksen aikana on 500-1000 kcal / päivä. Oman energiantarpeesi saat selville mm. täältä: http://www.kutri.net/kalorilaskuri.html (saman tuloksen ainakin minulle antaa myös Sydänliiton sivut).

      Kun olet selvittänyt päivittäisen energiantarpeesi, vähennät siitä 500-1000 kcal, ja jäljelle jääneen kalorimäärän syömällä laihdut 0,5-1,0kg viikossa. Vaikka saamasi kalorimäärä näyttäisi isolta, älä lähde sitä kovin radikaalisti pudottamaan, vaan lisää mieluummin liikuntaa. Onnistunut laihdutus on sopivan (!) nopeaa ja turvallista, sekä antaa aikaa oppia uusia elämäntapoja.

      Alle 1200 kcal päiväannoksella on maallikon tiedoilla aivan mahdotonta saada ravinnosta kaikkea elimistölle välttämätöntä (poikkeuksena VLCD/ENED-dieetit tarvittaessa terv.huollon ammattihenkilön valvonta). Kituuttamalla voi ilman suurempaa haittaa pudottaa sen kilon tai kaksi, mutta noissa lukemissa et voita mitään aloittamalla nälkäkuuria...

      Kannattaa lukea muutenkin noita kutri.net -sivuja ja näin heti alkuun tämä: http://www.kutri.net/saarna.html

      Ai niin, ja nuo antamani lukemat ovat tietysti suuntaa-antavia, jokaisen keho ja aineenvaihdunta toimivat omalla tavallaan, eikä 500 kcal vaje välttämättä näytä vaa'assa tasan puolelta kilolta viikossa.

      • älä tuijota tilastoja

        "Normaalipainoisen (!) aikuisen naisen energiantarve on yleensä noin 1800-2000kcal / päivä."

        Energiantarve on hyvin yksilöllistä ja siksi tuollaiset yleistykset ovat erittäin haitallisia. Tuo yleensä jotakin pätee tosiaan siihen keskiverti maija meikäläiseen, mutta suuri osa laihdutuksen tarpeessa olevista ihmisistä eivät ole tuon ns normaalin puitteissa muutenkaan joten siksi laihdutuskeskustelussa pitäisi olla erityisen varovainen kun esittää minkäänlaisia yleistyksiä johonkin suuntaan.

        "Sopiva kalorivaje laihdutuksen aikana on 500-1000 kcal / päivä."


        Ja tuo oli siis normaalipainoiselle maija meikäläiselle, jota suurin osa meistä täällä ei ole!

        " Oman energiantarpeesi saat selville mm. täältä: http://www.kutri.net/kalorilaskuri.html (saman tuloksen ainakin minulle antaa myös Sydänliiton sivut)."

        Et sinä tuolta voi saada selville omaa energiantarvettasi koska oma energiantarpeesi on yksilöllinen ja sen saat selville ainoastaan ja vain selvittämällä mikä se todellinen kulutuksesi on. Sittenkin ne summat ovat noin-määriä ja saattavat vaihdella esim. hormonikierron mukaan. Hyvänä apukeinona itsellesi on sykemittari joka laskee myös kalorit. Sekään ei anna totaalisen luotettavia lukuja mutta jos käytät samaa sykemittaria ja tarkkailet itseäsi säännöllisesti sillä saatat saada viitteitä siitä miten kehosi toimii (kuluttaa energiaa). Suosittelen myös käymään lääkärillä ja pyytämään labralähetteen jossa saat selvitettyä veriarvosi ja mitata verenpaineesikin. Se kertoo jotain terveydestäsi. Lääkärin kanssa voi tietty keskustella muutenkin, mutta koska hän ei tunne sinun kehoasi ja sen kulutusta et voi saada mitään faktisia tietoja häneltäkään paitsi noita keskivertotaulukoita joista ei ole oikeasti paljonkaan hyötyä. Siitä mistä olisi hyötyä on esim. Inbody-kehonmittaus (pääkaupunkiseudulla palvelua tarjoaa ainakin Tornadostraining sörkässä), mutta sen joudut maksamaan itse.


        "Alle 1200 kcal päiväannoksella on maallikon tiedoilla aivan mahdotonta saada ravinnosta kaikkea elimistölle välttämätöntä"

        Vitamiinipillerit siis apuun. Fakta onkuitenkin että jotkut ihmiset kuluttavat niin vähän että lihovat tuolla 1200 kcal vuorokausienergialla ja jos siinä on jo ylipainoa joka pitäisi saada pois ja tuosta 1200 vähentää ohjeittesi mukaan sen 500 niin ollaan lukemassa 700. Tämä vain esimerkkinä.



        "Kannattaa lukea muutenkin noita kutri.net -sivuja ja näin heti alkuun tämä: http://www.kutri.net/saarna.html"

        Kannattaa lukea paljon kaikenlaista, mutta tuota kutria lukiessa kannattaa muistaa että hän lähtee hyvin keskivertojutuista hänkin (Siksi niitä tuloksiakin on tullut sen verran helposti että niistä kirjoittaakin) ja että nuo kutrin opit eivät todellakaan päde kaikkiin.

        "Ai niin, ja nuo antamani lukemat ovat tietysti suuntaa-antavia, jokaisen keho ja aineenvaihdunta toimivat omalla tavallaan"

        Juuri näin. JA TÄMÄ OLISI KANNATTANUT KIRJOITTAA IHAN EKAKSI.


      • älä tuijota tilastoja kirjoitti:

        "Normaalipainoisen (!) aikuisen naisen energiantarve on yleensä noin 1800-2000kcal / päivä."

        Energiantarve on hyvin yksilöllistä ja siksi tuollaiset yleistykset ovat erittäin haitallisia. Tuo yleensä jotakin pätee tosiaan siihen keskiverti maija meikäläiseen, mutta suuri osa laihdutuksen tarpeessa olevista ihmisistä eivät ole tuon ns normaalin puitteissa muutenkaan joten siksi laihdutuskeskustelussa pitäisi olla erityisen varovainen kun esittää minkäänlaisia yleistyksiä johonkin suuntaan.

        "Sopiva kalorivaje laihdutuksen aikana on 500-1000 kcal / päivä."


        Ja tuo oli siis normaalipainoiselle maija meikäläiselle, jota suurin osa meistä täällä ei ole!

        " Oman energiantarpeesi saat selville mm. täältä: http://www.kutri.net/kalorilaskuri.html (saman tuloksen ainakin minulle antaa myös Sydänliiton sivut)."

        Et sinä tuolta voi saada selville omaa energiantarvettasi koska oma energiantarpeesi on yksilöllinen ja sen saat selville ainoastaan ja vain selvittämällä mikä se todellinen kulutuksesi on. Sittenkin ne summat ovat noin-määriä ja saattavat vaihdella esim. hormonikierron mukaan. Hyvänä apukeinona itsellesi on sykemittari joka laskee myös kalorit. Sekään ei anna totaalisen luotettavia lukuja mutta jos käytät samaa sykemittaria ja tarkkailet itseäsi säännöllisesti sillä saatat saada viitteitä siitä miten kehosi toimii (kuluttaa energiaa). Suosittelen myös käymään lääkärillä ja pyytämään labralähetteen jossa saat selvitettyä veriarvosi ja mitata verenpaineesikin. Se kertoo jotain terveydestäsi. Lääkärin kanssa voi tietty keskustella muutenkin, mutta koska hän ei tunne sinun kehoasi ja sen kulutusta et voi saada mitään faktisia tietoja häneltäkään paitsi noita keskivertotaulukoita joista ei ole oikeasti paljonkaan hyötyä. Siitä mistä olisi hyötyä on esim. Inbody-kehonmittaus (pääkaupunkiseudulla palvelua tarjoaa ainakin Tornadostraining sörkässä), mutta sen joudut maksamaan itse.


        "Alle 1200 kcal päiväannoksella on maallikon tiedoilla aivan mahdotonta saada ravinnosta kaikkea elimistölle välttämätöntä"

        Vitamiinipillerit siis apuun. Fakta onkuitenkin että jotkut ihmiset kuluttavat niin vähän että lihovat tuolla 1200 kcal vuorokausienergialla ja jos siinä on jo ylipainoa joka pitäisi saada pois ja tuosta 1200 vähentää ohjeittesi mukaan sen 500 niin ollaan lukemassa 700. Tämä vain esimerkkinä.



        "Kannattaa lukea muutenkin noita kutri.net -sivuja ja näin heti alkuun tämä: http://www.kutri.net/saarna.html"

        Kannattaa lukea paljon kaikenlaista, mutta tuota kutria lukiessa kannattaa muistaa että hän lähtee hyvin keskivertojutuista hänkin (Siksi niitä tuloksiakin on tullut sen verran helposti että niistä kirjoittaakin) ja että nuo kutrin opit eivät todellakaan päde kaikkiin.

        "Ai niin, ja nuo antamani lukemat ovat tietysti suuntaa-antavia, jokaisen keho ja aineenvaihdunta toimivat omalla tavallaan"

        Juuri näin. JA TÄMÄ OLISI KANNATTANUT KIRJOITTAA IHAN EKAKSI.

        "Energiantarve on hyvin yksilöllistä ja siksi tuollaiset yleistykset ovat erittäin haitallisia. Tuo yleensä jotakin pätee tosiaan siihen keskiverti maija meikäläiseen, mutta suuri osa laihdutuksen tarpeessa olevista ihmisistä eivät ole tuon ns normaalin puitteissa muutenkaan joten siksi laihdutuskeskustelussa pitäisi olla erityisen varovainen kun esittää minkäänlaisia yleistyksiä johonkin suuntaan."

        Miksi? Siitähän kävi hyvin selväksi selkeällä suomen kielellä, että kyseessä on energiantarve YLEENSÄ ja NORMAALIPAINOISELLA. Sen laitoin vertailuluvuksi siihen 1200kcal:iin, eli se antaa jo normaalipainoiselle sopivan laihdutusvajeen, eli ylipainoisen sopii syödä enemmänkin.

        "Et sinä tuolta voi saada selville omaa energiantarvettasi koska oma energiantarpeesi on yksilöllinen ja sen saat selville ainoastaan ja vain selvittämällä mikä se todellinen kulutuksesi on. --"

        Niin, se taitaa siellä sivulla lukeakin oikein suuraakkosin, että kyseessä on SUUNTAA-ANTAVAT lukemat, ei kai sitä normaalijärkisille ihmisille tarvitse joka rakoon kirjoittaa.

        "Vitamiinipillerit siis apuun. Fakta onkuitenkin että jotkut ihmiset kuluttavat niin vähän että lihovat tuolla 1200 kcal vuorokausienergialla --"

        Tästä keskustelin ravitsemusterapeutin kanssa, joka mielestäni on paras lähde asiaan. Vitamiinipillerit eivät riitä. Yksikään aikuinen, jonka keho toimii edes kohtuullisen normaalisti, ei liho 1200 kcal:lla. (En siis selvittänyt erikseen esimerkiksi lyhytkasvuisten/kääpiöiden tai neliraajahalvaantuneiden energiantarvetta.) Se on puppua. Tämäkin on siis ravitsemusterapeutin sanomaa.

        "Kannattaa lukea paljon kaikenlaista, mutta tuota kutria lukiessa kannattaa muistaa että hän lähtee hyvin keskivertojutuista hänkin"

        Juu-u, ja jokainen aikuinen toimittakoon lähdekritiikkinsä itse. Pitää sekin varmaan erikseen mainita aina?

        "Juuri näin. JA TÄMÄ OLISI KANNATTANUT KIRJOITTAA IHAN EKAKSI."

        Miksi? Hyvinhän se löysin sieltä lopustakin.

        Viestini olisi siis miellyttänyt sinua, jos olisin sanonut että "Energiantarpeesi voi olla jotain nollan ja kymmenen tuhannen väliltä, ja vain sinä voit sen selvittää kokeilemalla. Laihdut kilon viikossa jollain kalorimäärällä, jota kukaan ei voi sinulle sanoa. Mitään lähteitä en voi antaa, koska ne kaikki sopivat vain joillekin." Sepä olisikin aloittajaa auttanut. Tämä on keskustelupalsta, jolla toisilleen täysin tuntemattomat ihmiset pyytävät ja antavat apua. Mitä muuta siihen voi tarjota kuin keskiarvoja, lähteitä (joihin tulee suhtautua kriittisesti) sekä yleispätevää perustietoa, jonka suhteen aina on yksilöllisiä poikkeuksia?


      • vähän kuluttava
        miinu.s kirjoitti:

        "Energiantarve on hyvin yksilöllistä ja siksi tuollaiset yleistykset ovat erittäin haitallisia. Tuo yleensä jotakin pätee tosiaan siihen keskiverti maija meikäläiseen, mutta suuri osa laihdutuksen tarpeessa olevista ihmisistä eivät ole tuon ns normaalin puitteissa muutenkaan joten siksi laihdutuskeskustelussa pitäisi olla erityisen varovainen kun esittää minkäänlaisia yleistyksiä johonkin suuntaan."

        Miksi? Siitähän kävi hyvin selväksi selkeällä suomen kielellä, että kyseessä on energiantarve YLEENSÄ ja NORMAALIPAINOISELLA. Sen laitoin vertailuluvuksi siihen 1200kcal:iin, eli se antaa jo normaalipainoiselle sopivan laihdutusvajeen, eli ylipainoisen sopii syödä enemmänkin.

        "Et sinä tuolta voi saada selville omaa energiantarvettasi koska oma energiantarpeesi on yksilöllinen ja sen saat selville ainoastaan ja vain selvittämällä mikä se todellinen kulutuksesi on. --"

        Niin, se taitaa siellä sivulla lukeakin oikein suuraakkosin, että kyseessä on SUUNTAA-ANTAVAT lukemat, ei kai sitä normaalijärkisille ihmisille tarvitse joka rakoon kirjoittaa.

        "Vitamiinipillerit siis apuun. Fakta onkuitenkin että jotkut ihmiset kuluttavat niin vähän että lihovat tuolla 1200 kcal vuorokausienergialla --"

        Tästä keskustelin ravitsemusterapeutin kanssa, joka mielestäni on paras lähde asiaan. Vitamiinipillerit eivät riitä. Yksikään aikuinen, jonka keho toimii edes kohtuullisen normaalisti, ei liho 1200 kcal:lla. (En siis selvittänyt erikseen esimerkiksi lyhytkasvuisten/kääpiöiden tai neliraajahalvaantuneiden energiantarvetta.) Se on puppua. Tämäkin on siis ravitsemusterapeutin sanomaa.

        "Kannattaa lukea paljon kaikenlaista, mutta tuota kutria lukiessa kannattaa muistaa että hän lähtee hyvin keskivertojutuista hänkin"

        Juu-u, ja jokainen aikuinen toimittakoon lähdekritiikkinsä itse. Pitää sekin varmaan erikseen mainita aina?

        "Juuri näin. JA TÄMÄ OLISI KANNATTANUT KIRJOITTAA IHAN EKAKSI."

        Miksi? Hyvinhän se löysin sieltä lopustakin.

        Viestini olisi siis miellyttänyt sinua, jos olisin sanonut että "Energiantarpeesi voi olla jotain nollan ja kymmenen tuhannen väliltä, ja vain sinä voit sen selvittää kokeilemalla. Laihdut kilon viikossa jollain kalorimäärällä, jota kukaan ei voi sinulle sanoa. Mitään lähteitä en voi antaa, koska ne kaikki sopivat vain joillekin." Sepä olisikin aloittajaa auttanut. Tämä on keskustelupalsta, jolla toisilleen täysin tuntemattomat ihmiset pyytävät ja antavat apua. Mitä muuta siihen voi tarjota kuin keskiarvoja, lähteitä (joihin tulee suhtautua kriittisesti) sekä yleispätevää perustietoa, jonka suhteen aina on yksilöllisiä poikkeuksia?

        "Miksi? Siitähän kävi hyvin selväksi selkeällä suomen kielellä, että kyseessä on energiantarve YLEENSÄ ja NORMAALIPAINOISELLA. Sen laitoin vertailuluvuksi siihen 1200kcal:iin, eli se antaa jo normaalipainoiselle sopivan laihdutusvajeen, eli ylipainoisen sopii syödä enemmänkin."

        No kun tuo kalorimäärä ei päde kuin sillä osalla joka sattuu juuri tuohon ns normihaarukkaan ja tänne laihdutuskeskusteluihin kerääntyy useimmiten ne jotka jo ovat yrittäneet ties mitä eli enemmän niitä jotka eivät istu tuohon ns normihaarukkaan.


        "Tästä keskustelin ravitsemusterapeutin kanssa, joka mielestäni on paras lähde asiaan. Vitamiinipillerit eivät riitä. Yksikään aikuinen, jonka keho toimii edes kohtuullisen normaalisti, ei liho 1200 kcal:lla."

        No sillä normaalilla nyt sitten tarkoitetaan niitä jotka sattuvat siihen normihaarukkaan, joista useimmilla ei olekaan minkäänlaista paino-ongelmaa koska ovat jo lähtökohdiltaan niin norminormaaleja. Suuri osa niistä joilla on paino-ongelmia eivät kuitenkaan noihin normeihin osu. Ja kyllä meitä tosiaan on aika paljon jotka lihomme 1200 kcal:lla. Mutta ei se sinun terapeuttisi tietenkään sinulle kertonut muista tapauksista jos sinä itse satut kuulumaan tuohon normihaarukkaan. Ja on sekin vielä lisättävä että ravitsemusterapeuteissakin on yksinkertaisia ihmisiä niinkuin kaikissa muissakin ammattiryhmissä niin että eivät ne välttämättä kaikki edes tajua että jotkut kuluttavat niin vähän että lihovat jo 1200 kalorillakin. Ei ne kaikki lääkäritkään osaa kaikkea vaikka se miten hyvä olisikin meille potilaille. Usein noita ongelmiaan on selvitettävä ihan itse. Ei ne ravitsemusterapeutit tai lääkärit mitään jumalia ole.


        "Juuri näin. JA TÄMÄ OLISI KANNATTANUT KIRJOITTAA IHAN EKAKSI."

        "Miksi? Hyvinhän se löysin sieltä lopustakin."

        Siksi että viljelet noita yleistyksiä ja siteeraat vielä terapeuttiasi sanojesi tueksi.

        " Mitä muuta siihen voi tarjota kuin keskiarvoja, lähteitä (joihin tulee suhtautua kriittisesti) sekä yleispätevää perustietoa, jonka suhteen aina on yksilöllisiä poikkeuksia?"

        Voisi aina huomauttaa että kulutus on yksilöllistä ja painottaa sitä että antaa keskiarvoja jos antaa. Kyse ei ole yksilöllisistä poikkeuksista vaan siitä että todellakin energiankulutus on yksilöllistä, ihan kaikilla. Tämä tieto helpottaa tosi paljon kun alkaa suunnittelemaan omaa painonpudotustaan. Se painonpudotusprojekti kun on paljon onnistuneempi kun ottaa lähtökohdaksi sen että energiankulutus on yksilöllistä ja laskee sen mukaan niitä ruokamääriä kuin niin että seuraa jotain keskivertotaulukkoa ja lyö päätään seinään kun ei se menekään niin oikeassa elämässä kuin mitä taulukot antavat uskoa.

        Toivon että ihmisillä olisi näissä asioissa sen verran tervettä järkeä etteivät sorru noihin taulukoihin tai ainakaan maksamaan jollekin firmalle (esim PV) siitä että heille luetaan niitä taulukoita.


      • vähän kuluttava kirjoitti:

        "Miksi? Siitähän kävi hyvin selväksi selkeällä suomen kielellä, että kyseessä on energiantarve YLEENSÄ ja NORMAALIPAINOISELLA. Sen laitoin vertailuluvuksi siihen 1200kcal:iin, eli se antaa jo normaalipainoiselle sopivan laihdutusvajeen, eli ylipainoisen sopii syödä enemmänkin."

        No kun tuo kalorimäärä ei päde kuin sillä osalla joka sattuu juuri tuohon ns normihaarukkaan ja tänne laihdutuskeskusteluihin kerääntyy useimmiten ne jotka jo ovat yrittäneet ties mitä eli enemmän niitä jotka eivät istu tuohon ns normihaarukkaan.


        "Tästä keskustelin ravitsemusterapeutin kanssa, joka mielestäni on paras lähde asiaan. Vitamiinipillerit eivät riitä. Yksikään aikuinen, jonka keho toimii edes kohtuullisen normaalisti, ei liho 1200 kcal:lla."

        No sillä normaalilla nyt sitten tarkoitetaan niitä jotka sattuvat siihen normihaarukkaan, joista useimmilla ei olekaan minkäänlaista paino-ongelmaa koska ovat jo lähtökohdiltaan niin norminormaaleja. Suuri osa niistä joilla on paino-ongelmia eivät kuitenkaan noihin normeihin osu. Ja kyllä meitä tosiaan on aika paljon jotka lihomme 1200 kcal:lla. Mutta ei se sinun terapeuttisi tietenkään sinulle kertonut muista tapauksista jos sinä itse satut kuulumaan tuohon normihaarukkaan. Ja on sekin vielä lisättävä että ravitsemusterapeuteissakin on yksinkertaisia ihmisiä niinkuin kaikissa muissakin ammattiryhmissä niin että eivät ne välttämättä kaikki edes tajua että jotkut kuluttavat niin vähän että lihovat jo 1200 kalorillakin. Ei ne kaikki lääkäritkään osaa kaikkea vaikka se miten hyvä olisikin meille potilaille. Usein noita ongelmiaan on selvitettävä ihan itse. Ei ne ravitsemusterapeutit tai lääkärit mitään jumalia ole.


        "Juuri näin. JA TÄMÄ OLISI KANNATTANUT KIRJOITTAA IHAN EKAKSI."

        "Miksi? Hyvinhän se löysin sieltä lopustakin."

        Siksi että viljelet noita yleistyksiä ja siteeraat vielä terapeuttiasi sanojesi tueksi.

        " Mitä muuta siihen voi tarjota kuin keskiarvoja, lähteitä (joihin tulee suhtautua kriittisesti) sekä yleispätevää perustietoa, jonka suhteen aina on yksilöllisiä poikkeuksia?"

        Voisi aina huomauttaa että kulutus on yksilöllistä ja painottaa sitä että antaa keskiarvoja jos antaa. Kyse ei ole yksilöllisistä poikkeuksista vaan siitä että todellakin energiankulutus on yksilöllistä, ihan kaikilla. Tämä tieto helpottaa tosi paljon kun alkaa suunnittelemaan omaa painonpudotustaan. Se painonpudotusprojekti kun on paljon onnistuneempi kun ottaa lähtökohdaksi sen että energiankulutus on yksilöllistä ja laskee sen mukaan niitä ruokamääriä kuin niin että seuraa jotain keskivertotaulukkoa ja lyö päätään seinään kun ei se menekään niin oikeassa elämässä kuin mitä taulukot antavat uskoa.

        Toivon että ihmisillä olisi näissä asioissa sen verran tervettä järkeä etteivät sorru noihin taulukoihin tai ainakaan maksamaan jollekin firmalle (esim PV) siitä että heille luetaan niitä taulukoita.

        Olisipa mielenkiintoista tietää mihin tietoon sinä omat valintasi pohjaat, jossei mikään kelpaa :D

        Mutta ei muuta kuin hyvät jatkot!


    • Anonyymi

      Jeesus kaikkea hifistelyä.. ihannepaino/ mihin tähtäät x 12 on kalorimäärä mitä "saa syödä" ja ihanne paino x 1.7 on miten paljon proteiinia pitää syödä grammoissa. Minulla oli (M 185cm 120kg) oli maalipaino 90kg... 1180 kcal päivässä ja päälle 150g proteiinia. Kyllä se paino putoaa kun kattoo mitä suuhun laittaa... yksi sipsipussi on 1500kcal, minimisti proteiinia. Minulla päivässä yhteensä päivän mittaan esim: 500g maustamatonta rahkaa marjoilla, 2x omena, 500g kanan paistileikettä ja höyrybroccolia, iltapalaksi tonnikalapurkki, ja päivänmittaan noin 3,5-4litraa vettä. Eli jokainen voi itse valita syökö yhden pussin sipsiä vai kaiken edellä mainitun. Lisää kylkeen vielä ehostamaan vitamiinipilleri niinkyllä vaan laihdut ilman että oot nälissä koko ajan. Onnea laihduttamiseen. Muista myös kuntoilu omaan tahtiin.

    • Anonyymi

      "noin 3,5-4litraa vettä."

      Ihan sairasta hommaa. Ei ihminen ole mikään kala.

      • Anonyymi

        3 litraa on aikuisen suositus...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3 litraa on aikuisen suositus...

        Eipähän ole, vaan keskimäärin 1½ litraa.

        Kovassa helteessä tai atleetille enemmän.


    • Anonyymi

      Laihdut varmuudella tuolla energiamäärällä mistä tahansa painosta haluamaasi omaan ihannepainoosi. 100 % tapauksista.

      Muista kuitenkin että kaikki elintarvikkeet eivät ole saman arvoisia tai tasa-arvoisia, vaikka energian laskisitkin oikein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11041
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3093
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      213
      2945
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2157
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1918
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1739
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1736
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      50
      1630
    9. 85
      1628
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1627
    Aihe