Kymmenyksistä on keskustelu pitkään - liian pitkään. Jospa pidettäisiin lopulta finaalikierros, jotta saataisiin lopullinen vastaus.
Itse sanon, ettei Uudessa Testamentissa missään kohtaa enää määrätä kenellekään kymmenyksiä maksettavaksi. Mikäli joku uskonto tätä vaatii, niin se vaatimus on ihmisten keksintö, eikä se perustu uuteen liittoon eikä Raamattuun.
Joten, vastauksia - olkaa hyvä.
Kerran vielä - kymmenykset
41
1081
Vastaukset
Pitäisi maksaa.
- hirvas
uudella testamentilla, että totuus tulee julki, eli annahan ne kohdat mistä asian voidaan varmasti todeta.
- Amos7
Kymmnykset ei ole laki.
Kovin on nuivaa ottaa kierroksia Jumalalle annettavista, kovin nuivaa. Ettei vain ahneus olisi motiivi kielteisillä? Jumala joka antaa meille kaiken hyvän, niin eikö terve järkikin kehoita antamaan Herrantyöhön?
Kymmenyksistä ei ole kuin Matt.23:23, sekä hyvän vähän muualla UT: ssä. Kuitenkin ne ovat Raamatun hengen mukaisia.
Iloista antajaa Jumala rakastaa!- hirvas
Nyt ei kyse ole nuivuudesta eikä kierroksista, vaan siitä, miksi helluntaiseurakunnissa "vaaditaan" kymmenyksiä maksettavaksi 10% bruttotuloista.
Siis kymmenysten määrääminen ja vapaaehtoinen antaminen eivät ole sama asia.
Ja Matteus 23:23 sanoo näin:
Matt. 23:23
Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää. - Amos7
hirvas kirjoitti:
Nyt ei kyse ole nuivuudesta eikä kierroksista, vaan siitä, miksi helluntaiseurakunnissa "vaaditaan" kymmenyksiä maksettavaksi 10% bruttotuloista.
Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää.Itse kannatan helluntailaisena nettosysteemiä maksaa. Kukaan ei ole alustakaan asti minua koskaan määrännyt maksamaan kymmenyksiä.
Periaatteella; kerran se kirpaisee ei kannata ollenkaan maksaa. Samoin opskelijat, työttömät ym vastaavat ovat vapaita, jos haluavat. - hirvas
Amos7 kirjoitti:
Itse kannatan helluntailaisena nettosysteemiä maksaa. Kukaan ei ole alustakaan asti minua koskaan määrännyt maksamaan kymmenyksiä.
Periaatteella; kerran se kirpaisee ei kannata ollenkaan maksaa. Samoin opskelijat, työttömät ym vastaavat ovat vapaita, jos haluavat.Amos7 oikein, että vähemmän Raamattua tunteville seurakuntalaisille kerrotaan kymmenysten maksamisen perustuvan Jumalan sanaan?
Siellä on eläkeläisiä, työttömiä, sairaita, vanhuksia, laitoshoidossa olevia alkoholisteja ym ym.
Miksi annetaan ymmärtää, että joka ei maksa kymmenyksiä, ei toimi Raamatun mukaisesti, eikä ole oikeastaan täysivaltainen seurakunnan jäsenkään.
Onko tämä sinusta oikein hellutaiseurakunnan vanhimmistolta? - Amos7
hirvas kirjoitti:
Amos7 oikein, että vähemmän Raamattua tunteville seurakuntalaisille kerrotaan kymmenysten maksamisen perustuvan Jumalan sanaan?
Siellä on eläkeläisiä, työttömiä, sairaita, vanhuksia, laitoshoidossa olevia alkoholisteja ym ym.
Miksi annetaan ymmärtää, että joka ei maksa kymmenyksiä, ei toimi Raamatun mukaisesti, eikä ole oikeastaan täysivaltainen seurakunnan jäsenkään.
Onko tämä sinusta oikein hellutaiseurakunnan vanhimmistolta?Omalle kohdalle ei ole moista sattunut mutta, Kristus on lain loppu!
- hirvas
Amos7 kirjoitti:
Omalle kohdalle ei ole moista sattunut mutta, Kristus on lain loppu!
pakottamisesta, mutta selvästi annetaan ymmärtää, että sinullekin "kuuluu" maksaa kymmenykset niin kuin muillekin..
Eli siinä laitetaan jäsen hankalaan tilanteesen, koska hänestä tehdään ikäänkuin eriarvoinen seurakuntalainen muiden silmissä.
Siis sellaista henkistä prässiä... - hirvas
auroraboreallis kirjoitti:
Hyvä juttu.
ja siksi halusinkin kysäistä, että mistä sinä sen löysit.
hirvas kirjoitti:
ja siksi halusinkin kysäistä, että mistä sinä sen löysit.
Matt. 23:23.
- hirvas
auroraboreallis kirjoitti:
Matt. 23:23.
fariseuksille, ja oikeastaan moitiskeli niitä ulkokultaisuudesta, koska he omavanhurskauttaan korostaen luettelivat omia hyviä tekojaan.
Kun otamme huomioon sen, että fariseukset olivat juutalaisia ja vanha laki oli silloin vielä voimassa, niin tottakai heidän kuuluikin maksaa kymmenykset.
Uusi liitto, joka kumosi lain astui voimaan vasta Jeesuksen kuolemassa. Se ei siis ollut vielä voimassa Jeesuksen puhuessa fariseuksille.
Ymmärrättekö te asian näin ? hirvas kirjoitti:
fariseuksille, ja oikeastaan moitiskeli niitä ulkokultaisuudesta, koska he omavanhurskauttaan korostaen luettelivat omia hyviä tekojaan.
Kun otamme huomioon sen, että fariseukset olivat juutalaisia ja vanha laki oli silloin vielä voimassa, niin tottakai heidän kuuluikin maksaa kymmenykset.
Uusi liitto, joka kumosi lain astui voimaan vasta Jeesuksen kuolemassa. Se ei siis ollut vielä voimassa Jeesuksen puhuessa fariseuksille.
Ymmärrättekö te asian näin ?siellä ei lue niin vaan Jeesus Kristus täytti lain.
Eli oli ainoana täydellinen.
Niin minä sen käsitän.
Ja juutalainen tai ei, niin ihmisiähän me kaikki ollaan.- frihet
"Lahjaksi antakaa".
Kymmenys sanaa ei tosin käytetä uuden testamentin puolella.
Mutta kait Kristuksessa elävä ihminen vähemmälläkin tajuaa, että hengelliseen kotiinsa oman panoksensa antaa.
Tuo vapaa ehtoinen lahja ärsyttää varsinkin kateellisia suomalaisia.
Toisaalta eihän nykyään kaikki perheen isät ja äiditkään kotiaan hoida, vaan yhteiskunnan elättinä ovat.
Tuolla alenpana kyseltiin evankelistojen palkausta ja ihmetyttää, kun muutamat luulevat sen olevan sama kuin paimenen virka.
Tosin suomalainen evankelista ei palkallaan liikoja rikastu, siitä olen melko varma.
Omista varoistaan hengellisen kotinsa tukemista tulisi tukea ainakin sen kymmenysten verran, vaikkei sitä lukua ole tosiaan tarkasti sanottu, mutta jos ihminen antaa oman elämänsä kokonaan Jeesukselle, kuten Raamattu kehoittaa tässäkin kohtaa,
1 Jumalan armahtavaan laupeuteen vedoten kehotan teitä, veljet: Antakaa koko elämänne pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Näin te palvelette Jumalaa järjellisellä tavalla. [Room. 6:13; 1. Kor. 6:20]
2 Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä. [Gal. 1:4;
Niin vähäksi jää se antaminen, jos kymmenyksiin jää.
Jospa jokainen kristitty edes puolet tuosta kymmenyksistä antais, niin kuinka paljon enemmän voisi seurakunta tehdä kristillistä työtä.
Vapaa ehtoisuus ei kylläkään tunne "kymmenyksiä."
Iloista antajaa Jumala siunaa.
Hyvää päivän jatkoa näissäkin kymmenys pohdinnoissa, ei me mitään täältä mukaamme saada kun aikamme on täyttynyt. - frihet
hirvas kirjoitti:
Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää.Missä ja mikä seurakunta (helluntai srk) vaatii kymmenykset?
- frihet
hirvas kirjoitti:
pakottamisesta, mutta selvästi annetaan ymmärtää, että sinullekin "kuuluu" maksaa kymmenykset niin kuin muillekin..
Eli siinä laitetaan jäsen hankalaan tilanteesen, koska hänestä tehdään ikäänkuin eriarvoinen seurakuntalainen muiden silmissä.
Siis sellaista henkistä prässiä...Jospa se ihminen ei ole armosta uskoon tullut, joka vieläkin syyllisyyttä moisesta tuntee.
Tuskin lapsetkaan tuntevat syyllisyyttä, kun kodissa ruokaa syövät, eivätkä sitä ole "ansainneet".
Määrätyn vastuun aikuinen ihminen älyää asettaa itselleen, kun hengellisessä kodissa "ruokailee" ja "elää", vai mitä?
Eikä siinä tarvitse itseään syyttää, onhan tässä maallisessa elämässäkin maksettava, eikös vaan? frihet kirjoitti:
"Lahjaksi antakaa".
Kymmenys sanaa ei tosin käytetä uuden testamentin puolella.
Mutta kait Kristuksessa elävä ihminen vähemmälläkin tajuaa, että hengelliseen kotiinsa oman panoksensa antaa.
Tuo vapaa ehtoinen lahja ärsyttää varsinkin kateellisia suomalaisia.
Toisaalta eihän nykyään kaikki perheen isät ja äiditkään kotiaan hoida, vaan yhteiskunnan elättinä ovat.
Tuolla alenpana kyseltiin evankelistojen palkausta ja ihmetyttää, kun muutamat luulevat sen olevan sama kuin paimenen virka.
Tosin suomalainen evankelista ei palkallaan liikoja rikastu, siitä olen melko varma.
Omista varoistaan hengellisen kotinsa tukemista tulisi tukea ainakin sen kymmenysten verran, vaikkei sitä lukua ole tosiaan tarkasti sanottu, mutta jos ihminen antaa oman elämänsä kokonaan Jeesukselle, kuten Raamattu kehoittaa tässäkin kohtaa,
1 Jumalan armahtavaan laupeuteen vedoten kehotan teitä, veljet: Antakaa koko elämänne pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi. Näin te palvelette Jumalaa järjellisellä tavalla. [Room. 6:13; 1. Kor. 6:20]
2 Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä. [Gal. 1:4;
Niin vähäksi jää se antaminen, jos kymmenyksiin jää.
Jospa jokainen kristitty edes puolet tuosta kymmenyksistä antais, niin kuinka paljon enemmän voisi seurakunta tehdä kristillistä työtä.
Vapaa ehtoisuus ei kylläkään tunne "kymmenyksiä."
Iloista antajaa Jumala siunaa.
Hyvää päivän jatkoa näissäkin kymmenys pohdinnoissa, ei me mitään täältä mukaamme saada kun aikamme on täyttynyt.kymmenyksillä saatavan siunauksen määrä prosenttien vai nettolahjoituksen mukaan? Jos lahjoittaa pienistä tuloista suuremman prosentin mukaan, onko tuleva siunaus isompi kuin suurista tuloista pienen prosentin mukaan lahjoitettu, vaikka jälkimmäisessä tapauksessa panos olisikin isompi?
- hirvas
frihet kirjoitti:
Jospa se ihminen ei ole armosta uskoon tullut, joka vieläkin syyllisyyttä moisesta tuntee.
Tuskin lapsetkaan tuntevat syyllisyyttä, kun kodissa ruokaa syövät, eivätkä sitä ole "ansainneet".
Määrätyn vastuun aikuinen ihminen älyää asettaa itselleen, kun hengellisessä kodissa "ruokailee" ja "elää", vai mitä?
Eikä siinä tarvitse itseään syyttää, onhan tässä maallisessa elämässäkin maksettava, eikös vaan?sellaisesta, mikä ei ole vastaus kysymykseeni.
Eli käskeekö uusi testamentti missään, että kymmenykset on maksettava? Ei ole kyse vapaaehtoisuudesta vaan käskystä. - hirvas
Työmies2 kirjoitti:
kymmenyksillä saatavan siunauksen määrä prosenttien vai nettolahjoituksen mukaan? Jos lahjoittaa pienistä tuloista suuremman prosentin mukaan, onko tuleva siunaus isompi kuin suurista tuloista pienen prosentin mukaan lahjoitettu, vaikka jälkimmäisessä tapauksessa panos olisikin isompi?
se niin koetaan seurakunnan vanhemmiston taholta. ??
- frihet
hirvas kirjoitti:
sellaisesta, mikä ei ole vastaus kysymykseeni.
Eli käskeekö uusi testamentti missään, että kymmenykset on maksettava? Ei ole kyse vapaaehtoisuudesta vaan käskystä.Minä kirjoitin vapaa ehtoisuudesta ja siitä, että tahtooko ihminen "uhrata" itsensä Jumalalle ja siinä ehkä löytyy tuohonkin se vapaa ehtoisuus ja rakkaus jota ei voi olla täyttämättä.
Jumala ei "pakoita" mihinkään, eikä kiellä edes syntiä tekemästä, vaikka ilmoittaakin sen seurauksista ja sen hyödyllisyydestä.
Nosmaali ihminen tuskastuu jo tämän ajallisen ajan pakotteista ja elämän vaikeuksista, kun JOUTUU maksamaan monia ihmeellisiä maksuja, jotka eivät ehkä kuulu millään tavalla kyseisen ihmisen elämään.
Olen jo kirjoittanut että uusi testamentti ei tunne kymmemys käskyä, tai 10% mistään tuloista.
Mitä vastausta odotat?
Mikset vastaa myös minun esuttämääni kysymykseen, missä seurakunnassa vaaditaan kymmenykset, kirjoita vaikka seurakunnan nimi, tai osoite??? - frihet
Työmies2 kirjoitti:
kymmenyksillä saatavan siunauksen määrä prosenttien vai nettolahjoituksen mukaan? Jos lahjoittaa pienistä tuloista suuremman prosentin mukaan, onko tuleva siunaus isompi kuin suurista tuloista pienen prosentin mukaan lahjoitettu, vaikka jälkimmäisessä tapauksessa panos olisikin isompi?
!!!
frihet kirjoitti:
!!!
tyhmä ole. Mieluummin pelaan vaikka pajatsoa: voitto on sentään mahdollinen.
- hirvas
frihet kirjoitti:
Minä kirjoitin vapaa ehtoisuudesta ja siitä, että tahtooko ihminen "uhrata" itsensä Jumalalle ja siinä ehkä löytyy tuohonkin se vapaa ehtoisuus ja rakkaus jota ei voi olla täyttämättä.
Jumala ei "pakoita" mihinkään, eikä kiellä edes syntiä tekemästä, vaikka ilmoittaakin sen seurauksista ja sen hyödyllisyydestä.
Nosmaali ihminen tuskastuu jo tämän ajallisen ajan pakotteista ja elämän vaikeuksista, kun JOUTUU maksamaan monia ihmeellisiä maksuja, jotka eivät ehkä kuulu millään tavalla kyseisen ihmisen elämään.
Olen jo kirjoittanut että uusi testamentti ei tunne kymmemys käskyä, tai 10% mistään tuloista.
Mitä vastausta odotat?
Mikset vastaa myös minun esuttämääni kysymykseen, missä seurakunnassa vaaditaan kymmenykset, kirjoita vaikka seurakunnan nimi, tai osoite???elä käskyjen alla. Mutta niin monen monta kertaa niin täällä kuin seurakunnassakin annetaan ymmärtää, että jokaisen tulee maksaa kymmenykset.
Kun ne eivät perustu Jumalan sanaan, niin silloin on kyseessä ihmisten vaatimus. Eikö?
Ja pidän seurakunnan omana tietonani, mutta tulen keskustelemaan asiasta sen kanssa.
Eiköhän se selviä. - frihet
hirvas kirjoitti:
elä käskyjen alla. Mutta niin monen monta kertaa niin täällä kuin seurakunnassakin annetaan ymmärtää, että jokaisen tulee maksaa kymmenykset.
Kun ne eivät perustu Jumalan sanaan, niin silloin on kyseessä ihmisten vaatimus. Eikö?
Ja pidän seurakunnan omana tietonani, mutta tulen keskustelemaan asiasta sen kanssa.
Eiköhän se selviä.En ole kuulut edes että ketään olisi eroitettu maksamattomuuden tähden tai ei olisi kastettu seurakuntaan.
Tosin vapaa ehtois uhrien keruussa on ilmentynyt joissakin puhujissa kerjuun tyyliä, mut se ei kuulu seurakunta uhriin.
Tiedät näitä eri konferensseja, joissa kerätään kulujen peittämiseksi vapaa ehtoinen lahja ja silloin on mielestäni ilmennyt vastenmielinen tapakin.
Monet seurakunnan jäsenet tukevat seurakunta kotinsa menoja tilin kautta, eli maksavat sen suoraan pankkiin, esim. näin lomien aikaan.
Minun oma mielipiteeni on, että tulisi hengellisen kodin jäsenille paremmin vielä opetusta jakaman, mitä seurakunta uhri tarkoittaa.
Minä tosin olen jo sen ajan ollut mukana, että melkoisesti tiedän tästäkin puolesta, vaikken tiedä miten asia parhaiten hoituisi. - tuossa?
hirvas kirjoitti:
Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää.Matt.23:23 siinähän Jeesus sanoo kymmenyksistä, fariseuksille että tekivät oikein kun maksoivat kymmenykset, ainoastaan Hän nuhteli siitä heitä kun he jättivät sikseen oikeuden, laupeuden ja uskollisuuden, niitä tulisi myöskin noudattaa.
- kannata
Työmies2 kirjoitti:
Rahaa mättää tulet näkemään joskus, että turhaan olet rahasi heittänyt.
- hirvas
tuossa? kirjoitti:
Matt.23:23 siinähän Jeesus sanoo kymmenyksistä, fariseuksille että tekivät oikein kun maksoivat kymmenykset, ainoastaan Hän nuhteli siitä heitä kun he jättivät sikseen oikeuden, laupeuden ja uskollisuuden, niitä tulisi myöskin noudattaa.
otitko huomioon erään erittäin tärkeän seikan. Kun Jeesus puhui fariseuksille, niin silloin oli voimassa vielä vanha liitto, joka määräsi israelilaisille maksettavaksi kymmenykset.
Eli Jeesus sanoi oikein, koska vanha liitto oli vielä voimassa. Se täyttyi Jeesuksen kuolemassa, ja alkoi uusi liitto, joka ei enää määrännyt kenellekään kymmenyksiä maksettavaksi.
Näin ollen kymmenyksiä ei voi perustella mitenkään enää Raamatulla, vaan se on ihmisten keksimä rahoitusmuoto seurakunnille. - milläs
hirvas kirjoitti:
otitko huomioon erään erittäin tärkeän seikan. Kun Jeesus puhui fariseuksille, niin silloin oli voimassa vielä vanha liitto, joka määräsi israelilaisille maksettavaksi kymmenykset.
Eli Jeesus sanoi oikein, koska vanha liitto oli vielä voimassa. Se täyttyi Jeesuksen kuolemassa, ja alkoi uusi liitto, joka ei enää määrännyt kenellekään kymmenyksiä maksettavaksi.
Näin ollen kymmenyksiä ei voi perustella mitenkään enää Raamatulla, vaan se on ihmisten keksimä rahoitusmuoto seurakunnille.uudessa liitossa viedään Jumalan työtä eteen päin, jos me pidämme rahat pussissamme ja kyllähän pastoreidenkin on saatava palkkansa, ei niitä vapaehtois evankeliumin viejiä ole niin paljon, jokaisen on oltava ansiotyössä elääkseensä.
- hirvas
milläs kirjoitti:
uudessa liitossa viedään Jumalan työtä eteen päin, jos me pidämme rahat pussissamme ja kyllähän pastoreidenkin on saatava palkkansa, ei niitä vapaehtois evankeliumin viejiä ole niin paljon, jokaisen on oltava ansiotyössä elääkseensä.
aineena se, voiko uuden testamentin sanalla perustella kymmenysten maksattamista seurakuntalaisille. Ja on vastaus on, ei voida.
Kun haluat edelleen puhua rahasta, niin mietippä tätä. Tämä on totta seurakunnissa:
Johannes 10
7 Niin Jeesus vielä sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: minä olen lammasten ovi.
8 Kaikki, jotka ovat tulleet ennen minua, ovat varkaita ja ryöväreitä; mutta lampaat eivät ole heitä kuulleet.
9 Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
10 Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.
11 Minä olen se hyvä paimen. Hyvä paimen antaa henkensä lammasten edestä.
12 Mutta PALKKALAINEN, joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja susi ryöstää ja hajottaa ne.
13 Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista.
14 Minä olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut,
Näitä hengettömiä palkkalaisia jo pesinyt joka paikkaan, ja sellaisia ei pidä edes rahoittaa.
Sanan julistaminen on kutsumusta ja pyhän hengen työtä, jota tehdään oman työn ohella.
- terence.hill
Pakanakansoille (ei-juutalaisille) ei ole määrätty kymmenyksiä eikä sapatteja eikä ympärileikkausta.
Meille ei-juutalaisille annettiin ohjeita Ap.T. 15. luvussa Jerusalemin kokouksessa:
23. ..."Me apostolit ja vanhimmat, teidän veljenne, lähetämme teille, pakanuudesta kääntyneille veljille Antiokiassa ja Syyriassa ja Kilikiassa, tervehdyksen.
24. Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin,
25. niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa,
26. jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden.
27. Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman.
28. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ETTEI TEIDÄN PÄÄLLENNE OLE PANTAVA ENEMPÄÄ KUORMAA KUIN NÄMÄ VÄLTTÄMÄTTÖMÄT:
29. että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!"
EI MAINITTU KYMMENYKSIEN MAKSAMISTA EIKÄ SAPATTIA.
Paavali puhuu kirjeessään antamisesta, mutta EI KERTAAKAAN kehotuksissaan MAINITSE KYMMENYKSIÄ.
Jos se olisi joku ehdoton sääntö, niin Paavali olisi vaatinut sitä, esim. korinttolaisilta.
Jeesus puhui kymmenyksistä hyvin vähän, ja vain juutalaisille kuulijoille.
Meille pakanoille ei ole kymmenyksiä missään määrätty. Sinänsä se voi olla ihan hyvä toimiva tapa ja olla siunaukseksi, omalla vapaaehtoisella päätöksellä noudatettuna. Mutta sen sitovaksi säännöksi väittäminen ja niiden uskovien syyllistäminen, jotka eivät kymmenysperiaatetta orjallisesti noudata, on väärin. Ja sen pitäisi olla täysin selvää, jos UT:iin on vähääkään tutustunut. Samanlaista evankeliumin väärentämistä harrastivat ne Ap.T.15:ssa mainitut farisealaiset, jotka vaativat pakanoilta ympärileikkausta ja Mooseksen lain pitämistä.
Paavali ei puhunut kymmenyksistä. Ellei Hebrealaiskirjettä lasketa Paavalin kirjoittamaksi. Siellä mainitaan kymmenykset, kun opetetaan Leeviläisestä ja Melkisedekin järjestyksen mukaisesta pappeudesta. Tämä kirje oli kirjoitettu hebrealaisille, jotka olivat juutalaiskristittyjä, eivät pakanoita. - alex-kasi
Tarkoitatko kirkollisveroa vaiko vain A-kirkkoon maksettavia kymmenyksiä? Vai vain sitä, että jokaisen ihmisen tulisi maksaa omistaan ja auttaa apua tarvitsevia. Vai voiko veroja yleensä kutsua kymmenyksiksi niillähän tasoitetaan yhteiskunnan elintasoa siten että jokaisella eräänlainen minimi pohja millä elää. Valtio ottaa tänään jo suurimman osan ihmisten tuloista ja ylläpitää sitten kaikenlaisia yhteisiä asioita - kuten kouluja ja sairaanhoitoa vain pari asiaa mainitakseni.
Siis mitä lasket näihin kymmenyksiin? vain A-kirkkoon maksettavat rahatko? tai kerättyjä kokous kolehteja (jotka joissain Benny Hinn'in suurkokouksissa nousevat jopa miljooniin).
Siis mitä lasketaan kymmenyksiin ja mitä ei lasketa kymmenyksiin - mielestäsi.
Jos kysymys on käyhäin auttamisesta? on Raamatun kehoitus selvä "Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman; ja jolla on ruokaa, tehköön samoin".- hirvas
helluntaiseurakuntia. Perimmäinen kysymykseni oli, voivatko seurakunnat perustella kymmenysten maksua uudella testamentilla. Näin tapahtuu.
Jos 10% bruttotuloista peritään Raamattua perustelemalla, niin se on väärin, koska se ei sellaista käske. Sellaista perustetta siis ei saa käyttää.
Sen sijaan uhrilahjat jotka kerätään ovat ihan oikein, sillä jokainen voi antaa sen minkä parhaaksi näkee.
Kirkollisvero on eri asia, enkä puhunut siitä. - alex-kasi
hirvas kirjoitti:
helluntaiseurakuntia. Perimmäinen kysymykseni oli, voivatko seurakunnat perustella kymmenysten maksua uudella testamentilla. Näin tapahtuu.
Jos 10% bruttotuloista peritään Raamattua perustelemalla, niin se on väärin, koska se ei sellaista käske. Sellaista perustetta siis ei saa käyttää.
Sen sijaan uhrilahjat jotka kerätään ovat ihan oikein, sillä jokainen voi antaa sen minkä parhaaksi näkee.
Kirkollisvero on eri asia, enkä puhunut siitä.samaa mieltä kanssasi - Raamatussa ei sanota että seurakunnille pitäisi maksaa kymmenykset - mutta siellä kyllä sanotaan että anna keisarille mikä keisarille kuuluu.
Uskovaisille Jeesus sanoi myöskin tuon minkä jo mainitsin:" Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman; ja jolla on ruokaa, tehköön samoin".
Se on oikeata kristinoppia ainakin minulle. Kymmenykset ovat mielestäni vain ihmisten keksintöä seurakuntien talouden ylläpitämiseksi, kun ottaa huomioon että monet seurakunnat ovat jopa ihan väärillä poluilla koko kristinuskonsa kanssa niin tulee asia vielä pahemmaksi.
Kirkollisverot ovat hieman eriasia - koska niillä on eräänlainen perinne niiltä ajoilta kun kirkko ja valtio olivat toisiinsa kietoutuneet kaikilla tavoin. Esimerkiksi ensimmäiset koulut olivat "lukukinkereitä" joissa papit opettivat kansaa lukemaan j.n.e. .. mutta ei kirkollisveroakaan ole Raamatussa määrätty.
Raamattu ei oikeastaan ole MÄÄRÄTTY mitään mistään kenellekään, Jumala vain kehoittaa meitä ottamaan osaa ikuisesta elämästä jonka voi löytää (vain) Jumalan valtakunnasta.. ei mistään muualta, mutta Jumala ei edes pakota ketään elämään ikuisesti.
Hän sanoo että Hänen valtakuntansa on rakennettu oikeudenmukaisuudelle ja rakkaudelle ja siksi elämä siellä on niin mielekästä että se joka siellä on ei koskaan kyllästy.. ja siitä mitä Jeesus sanoi kuinka meidän jotka haluamme seurata hänen jalanjäljissään on suhtauduttava antamiseen ja lähimmäisiimme voimme ymmärtää, että juuri niin eletään Jumalan valtakunnassa .. oikeudenmukaisessa rakkaudessa - tai rakkaudellisessa oikeudenmukaisuudessa - jos sen haluaa niinpäin nähdä.
Toisten auttaminen ja toisten eteen työskenteleminen jokaisen omassa elämässä - se on Raamatun kehoitus. Jos niin elää ja tekee hyvää lähimäisilleen, sillöin ihminen tekee oikein ja siten kuinka Jumala haluaa meidän tekevän elämässämme.. - hirvas
alex-kasi kirjoitti:
samaa mieltä kanssasi - Raamatussa ei sanota että seurakunnille pitäisi maksaa kymmenykset - mutta siellä kyllä sanotaan että anna keisarille mikä keisarille kuuluu.
Uskovaisille Jeesus sanoi myöskin tuon minkä jo mainitsin:" Jolla on kaksi ihokasta, antakoon toisen sille, joka on ilman; ja jolla on ruokaa, tehköön samoin".
Se on oikeata kristinoppia ainakin minulle. Kymmenykset ovat mielestäni vain ihmisten keksintöä seurakuntien talouden ylläpitämiseksi, kun ottaa huomioon että monet seurakunnat ovat jopa ihan väärillä poluilla koko kristinuskonsa kanssa niin tulee asia vielä pahemmaksi.
Kirkollisverot ovat hieman eriasia - koska niillä on eräänlainen perinne niiltä ajoilta kun kirkko ja valtio olivat toisiinsa kietoutuneet kaikilla tavoin. Esimerkiksi ensimmäiset koulut olivat "lukukinkereitä" joissa papit opettivat kansaa lukemaan j.n.e. .. mutta ei kirkollisveroakaan ole Raamatussa määrätty.
Raamattu ei oikeastaan ole MÄÄRÄTTY mitään mistään kenellekään, Jumala vain kehoittaa meitä ottamaan osaa ikuisesta elämästä jonka voi löytää (vain) Jumalan valtakunnasta.. ei mistään muualta, mutta Jumala ei edes pakota ketään elämään ikuisesti.
Hän sanoo että Hänen valtakuntansa on rakennettu oikeudenmukaisuudelle ja rakkaudelle ja siksi elämä siellä on niin mielekästä että se joka siellä on ei koskaan kyllästy.. ja siitä mitä Jeesus sanoi kuinka meidän jotka haluamme seurata hänen jalanjäljissään on suhtauduttava antamiseen ja lähimmäisiimme voimme ymmärtää, että juuri niin eletään Jumalan valtakunnassa .. oikeudenmukaisessa rakkaudessa - tai rakkaudellisessa oikeudenmukaisuudessa - jos sen haluaa niinpäin nähdä.
Toisten auttaminen ja toisten eteen työskenteleminen jokaisen omassa elämässä - se on Raamatun kehoitus. Jos niin elää ja tekee hyvää lähimäisilleen, sillöin ihminen tekee oikein ja siten kuinka Jumala haluaa meidän tekevän elämässämme..On sananparsi, että hyvä antaa vähästänsä, paha ei paljostaankaan.
Näin se tahtoo olla nykyihmisillä. Olen itsekin sitä mieltä, että hyvällä mielellä annettu vähäinenkin almu tulee sydämmestä.
Sen sijaan jos Raamatulla perustellen yritetään näyttää toteen, että 10% bruttotuloista on maksettava seurakunnalle, niin se on sanoisinko ihmisten pettämistä.
EVL-kirkko on hieman erilainen, koska se hoitaa paljon sellaisia tehtäviä, joita ei valtio hoida, mm hautausmaat, kirkonkirjain pitäminen, ym. Vaikka kirkonveroa kritisoidaan, niin paljon siitä menee ihan arkiasioiden käytännön hoitamiseen. - alex-kasi
hirvas kirjoitti:
On sananparsi, että hyvä antaa vähästänsä, paha ei paljostaankaan.
Näin se tahtoo olla nykyihmisillä. Olen itsekin sitä mieltä, että hyvällä mielellä annettu vähäinenkin almu tulee sydämmestä.
Sen sijaan jos Raamatulla perustellen yritetään näyttää toteen, että 10% bruttotuloista on maksettava seurakunnalle, niin se on sanoisinko ihmisten pettämistä.
EVL-kirkko on hieman erilainen, koska se hoitaa paljon sellaisia tehtäviä, joita ei valtio hoida, mm hautausmaat, kirkonkirjain pitäminen, ym. Vaikka kirkonveroa kritisoidaan, niin paljon siitä menee ihan arkiasioiden käytännön hoitamiseen.kymmenysten VAATIMINEN (vaikkapa sitten vain ystävällisellä painostuksella on minustakin kyseenalaista) ja pahimmassa tapauksessa voisi olla jopa eräälaista pettämistä. Ainakin jos annetaan sellainen kuva että se on jonkinlainen Jumalan määräämä "taksa" ja kaikkein pahinta on (mielestäni) jos kymmenykset kytketään kasteeseen. "Kastetaan, mutta muistahan sitten kymmenykset".
Kysymyksen voisi tehdä niinkin että: milloin seurakuntien on väärin ottaa vastaan rahaa ja milloin se on ok. Ja jos rahaa otetaan vastaan "oikeudenmukaisesti" - niin pitäisikö sillä esimerkiksi olla osoite jo silloin kun sitä otetaan vastaan. Esimerkiksi jos kerätään rahaa hyväntekeväisyyteen tai muuhun toimintaan (vaikka sitten pappien palkkoihin).
Mutta aina pitää antamisen olla täysin vapaaehtoista ilman mitään pakotetta (mielestäni).
Maailmassa on kuulemani mukaan (muutama vuosi sitten kuultu) yli 700 kristinuskon lahkoa tai suuntaa ja kumma kyllä jokainen on jos ei nyt ainoa oikea niin ainakin paras .. omasta puolestani olen tullut siihen tulokseen että "parasta" ei olekaan vaan on vain enemmän tai vähemmän rehellisesti Jumalaa etsiviä ... - hirvas
alex-kasi kirjoitti:
kymmenysten VAATIMINEN (vaikkapa sitten vain ystävällisellä painostuksella on minustakin kyseenalaista) ja pahimmassa tapauksessa voisi olla jopa eräälaista pettämistä. Ainakin jos annetaan sellainen kuva että se on jonkinlainen Jumalan määräämä "taksa" ja kaikkein pahinta on (mielestäni) jos kymmenykset kytketään kasteeseen. "Kastetaan, mutta muistahan sitten kymmenykset".
Kysymyksen voisi tehdä niinkin että: milloin seurakuntien on väärin ottaa vastaan rahaa ja milloin se on ok. Ja jos rahaa otetaan vastaan "oikeudenmukaisesti" - niin pitäisikö sillä esimerkiksi olla osoite jo silloin kun sitä otetaan vastaan. Esimerkiksi jos kerätään rahaa hyväntekeväisyyteen tai muuhun toimintaan (vaikka sitten pappien palkkoihin).
Mutta aina pitää antamisen olla täysin vapaaehtoista ilman mitään pakotetta (mielestäni).
Maailmassa on kuulemani mukaan (muutama vuosi sitten kuultu) yli 700 kristinuskon lahkoa tai suuntaa ja kumma kyllä jokainen on jos ei nyt ainoa oikea niin ainakin paras .. omasta puolestani olen tullut siihen tulokseen että "parasta" ei olekaan vaan on vain enemmän tai vähemmän rehellisesti Jumalaa etsiviä ...rehellinen toteamus, sillä ei yhdessäkään liikkeessä tai kirkossa ole enää samaa evankeliumin opetusta, kuin alkuseurakunnassa.
Mutta parasta on kuitenkin se, että usko Jeesukseen on oma ratkaisu, eikä sitä voi kukaan ottaa pois.
- PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
On pakollinen asia,Herra ei tullut lakia kumoamaan,vaan täyttämään sen.Jos ihminen ei maksa kymmenyksiä,hän ei tee kenellekään muille hallaa,kuin itselleen,mutta jos sillä maksamattomuudella alkaa kiihottamaan muitakin ihmisiä,on se Jumalan silmissä jo hieman vakavampi juttu.Kannattaa peljätä Jumalaa.Sinäkö muuten päätät tällä palstalla,milloin järjestetään jostain keskustelusta finaali kierros? Herra kutsui minut Suomen helluntaiherätyksen johtoon ja minähän en sinun valtasi alle aio ryhtyä.Herran Sana sanoo-:"Älkää olko ihmisten orjia.". Terv:Ailin perijä.HKI.8.7.2007!!!!!!!!!!!!!!!!!
- viitsi
eihän tässä kukaan ole sinun palkkaasi pienentämässä, kunhan keskustellaan. ja kyllä niitä "kymmenyksiä" voi maksaa muillekin kuin seurakunnille. on kysymys elämäntavasta eikä mistään muusta, että antaa omastaan tarvitsevalla, SE on Jumalan tahto. on mielestäni erittäin arveluttavaa jos ja kun väitetään että ne on maksettava juuri "sinne minne minä käsken". ja määrätään vieläpä kuinka paljonkin.
mutta eihän tässä kukaan suutu jos jotkut haluavat maksaa vaikka sinulle joten älä nyt ihan pakahdu. - PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!...
viitsi kirjoitti:
eihän tässä kukaan ole sinun palkkaasi pienentämässä, kunhan keskustellaan. ja kyllä niitä "kymmenyksiä" voi maksaa muillekin kuin seurakunnille. on kysymys elämäntavasta eikä mistään muusta, että antaa omastaan tarvitsevalla, SE on Jumalan tahto. on mielestäni erittäin arveluttavaa jos ja kun väitetään että ne on maksettava juuri "sinne minne minä käsken". ja määrätään vieläpä kuinka paljonkin.
mutta eihän tässä kukaan suutu jos jotkut haluavat maksaa vaikka sinulle joten älä nyt ihan pakahdu.Kun kysymyksessä on jokin ihmisten taho.Jumala vaatii,että ne maksetaan hänelle.Minä en sinun,enkä kenenkään muunkaan kymmenysrahoja tarvitse.Herra on valalla vannoen luvannut tehdä minusta rikkaan,vaikutusvaltaisen ja kuuluisan miehen.Minua kiinnostaa (enemmän kuin sinun pakanalliset mielipiteesi)vain kristin- usko!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- hirvas
PROFEETTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!... kirjoitti:
Kun kysymyksessä on jokin ihmisten taho.Jumala vaatii,että ne maksetaan hänelle.Minä en sinun,enkä kenenkään muunkaan kymmenysrahoja tarvitse.Herra on valalla vannoen luvannut tehdä minusta rikkaan,vaikutusvaltaisen ja kuuluisan miehen.Minua kiinnostaa (enemmän kuin sinun pakanalliset mielipiteesi)vain kristin- usko!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ihmiseltä yhtään mitään. Saa vapaasti tehdä niin kuin itse tykkää, mutta aikanaan siitä saa jokainen palkkansa. Se, millainen palkka se on, siitä päättää tuomarimme Jeesus Kristus.
Sinä kertoilet sellaisia tarinoita, jotka eivät ole Jumalasta.
- kenenkään
Tarvitse maksaa kirkoille kymmenyksiä nythän on vallalla opetus että kaikki on pappeja, jokainen voi tehdä työtä omalla paikallaan, ei siinä kirkkoja tarvita.
Ei kymmenyksiä eikä kirkollisveroja kenellekään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 662975
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252093Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671678Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t241530- 281281
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161277Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61196Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281160Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101117Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621001