Kukkia vanhempien haudalle

suku kävi

Asuin toisella paikkakunnalla ja vanhempien haudan kukkaistutuket jäivät kesäisin vasta kun minulla oli loma. Keksimpä sitten istuttaa vanhempien haudalle monivuotista kukkaa. Ja kuinka ollakkaan kun tulin seuraavana kesänä lomalle niin vanhempien haudalle oli ilmestyt kukkia. Äitini siskot olivat käyneet keväällä istuttamassa ja kaivaneet minun istuttamani kukat pois. Suvun vallankäytöllä ei ole mitään rajaa. Nolaaminen näyttää olvevan hauskaa suvun taholta.

16

5077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suku kävi

      Isän ja äidin hauta on nyt saanut olla rauhassa kun suutuin asiasta. Pitivät asiaa pinenä tapahtumana ja ihmettelivät miksi olin niin vihainen tapahtuneesta. Yksinkertaisuus vai empatian puute tai tuo vallankäyttö?

      • siskonsa

        haudalle laittaneet kukkia? Olitko kertonut heille, että olit istuttanut monivuotisia kukkia? Ehkä ne olivat kuolleet, tai näyttivät kuolleilta?

        He ovat yhteisiä sukulaisianne. Hoitakaa toki hautaa yhteistuumin. En näe mitään 'salatarkoituksia' tätiesi toiminnassa, mutta sinä vaikutat hiukan liiankin yliherkältä, minusta.


      • suku kävi
        siskonsa kirjoitti:

        haudalle laittaneet kukkia? Olitko kertonut heille, että olit istuttanut monivuotisia kukkia? Ehkä ne olivat kuolleet, tai näyttivät kuolleilta?

        He ovat yhteisiä sukulaisianne. Hoitakaa toki hautaa yhteistuumin. En näe mitään 'salatarkoituksia' tätiesi toiminnassa, mutta sinä vaikutat hiukan liiankin yliherkältä, minusta.

        Ei minulle kyllä tulisi mieleensään mennä ilman lupaa lasten hoitamalle haudalle. Kyllä kunnoitan toisen perheen asioita. En tiedä missä on tuollainen tapa on. Hautarauha minunkin vanhempien haudalla on.


      • kukkamaljakko
        suku kävi kirjoitti:

        Ei minulle kyllä tulisi mieleensään mennä ilman lupaa lasten hoitamalle haudalle. Kyllä kunnoitan toisen perheen asioita. En tiedä missä on tuollainen tapa on. Hautarauha minunkin vanhempien haudalla on.

        On se kummallista että noista hautojen hoidostakin saa niin dramaattista.

        Kun pitää käydä hoitamassa ja muistelemassa.
        Koko homman juju on siinä että vahditaan ja kytätään kaikkien muidenkin haudat ja hoidot.
        Siinä sitten huokaillaan joukolla jos jonkin tuttavan hauta on hieman jäänyt hoitamatta.
        Sitten meidän eräällä suvun jäsenillä on niin järkky tapa ottaa valokuvia haudoista.
        Kaikkein parhaimman otoksen saa sitten kun kiikkiin jää joku huonosti hoidettu hauta. Vaikka tosiasiassa se hauta on voitu hoitaa kuntoon seuraavana päivänä.
        Ja oikeastaan kun se ei kuulu muille ollenkaan, mutta nämä erikoisjoukot rummuttavat rintojaan että kyllä me ollaan niin hyviä. Kun me hoidetaan omat hautamme.

        Kummallisinta meillä on vielä se että määrätään kenen haudalla käydään ja kenen ei saa käydä.
        Että on niinkuin väliä missä päin hautausmaata kulkee :D.
        Mulla oli nimittäin sellainen tosi ihana isotäti jolle vien aina kynttilän tai ruusun, hän oli hyvin tärkeä minulle lapsena, mutta ei kun pitäisi vaan käydä vain siellä oman isoäidin haudalla :D
        Joku "ihana" käräytti minut kun olin väärällä alueella.
        Voi hemmetti, se ei liikauta minua lainkaan, kyllä siellä saa käydä, sehän sellainen alue jossa jokainen mennä siellä missä tykkää.

        Ei minulle tarvitse nyt kirjoitaa että sun suku on kesseli, tiedän sen itsekkin.
        Minusta vaan noissa hautojen kuvaamisessa ja vahtaamisessa on jotain sairasta.
        Voisiko se olla muiden hautarauhan rikkomista?


      • suku kävi
        kukkamaljakko kirjoitti:

        On se kummallista että noista hautojen hoidostakin saa niin dramaattista.

        Kun pitää käydä hoitamassa ja muistelemassa.
        Koko homman juju on siinä että vahditaan ja kytätään kaikkien muidenkin haudat ja hoidot.
        Siinä sitten huokaillaan joukolla jos jonkin tuttavan hauta on hieman jäänyt hoitamatta.
        Sitten meidän eräällä suvun jäsenillä on niin järkky tapa ottaa valokuvia haudoista.
        Kaikkein parhaimman otoksen saa sitten kun kiikkiin jää joku huonosti hoidettu hauta. Vaikka tosiasiassa se hauta on voitu hoitaa kuntoon seuraavana päivänä.
        Ja oikeastaan kun se ei kuulu muille ollenkaan, mutta nämä erikoisjoukot rummuttavat rintojaan että kyllä me ollaan niin hyviä. Kun me hoidetaan omat hautamme.

        Kummallisinta meillä on vielä se että määrätään kenen haudalla käydään ja kenen ei saa käydä.
        Että on niinkuin väliä missä päin hautausmaata kulkee :D.
        Mulla oli nimittäin sellainen tosi ihana isotäti jolle vien aina kynttilän tai ruusun, hän oli hyvin tärkeä minulle lapsena, mutta ei kun pitäisi vaan käydä vain siellä oman isoäidin haudalla :D
        Joku "ihana" käräytti minut kun olin väärällä alueella.
        Voi hemmetti, se ei liikauta minua lainkaan, kyllä siellä saa käydä, sehän sellainen alue jossa jokainen mennä siellä missä tykkää.

        Ei minulle tarvitse nyt kirjoitaa että sun suku on kesseli, tiedän sen itsekkin.
        Minusta vaan noissa hautojen kuvaamisessa ja vahtaamisessa on jotain sairasta.
        Voisiko se olla muiden hautarauhan rikkomista?

        Kuulostaa hurjalta, että joku kuvaa hautapaikkoja tuossa tarkoituksessa. Vallanhaluiselta ihmiseltä kuulosta.

        Mitähän mieltä tästä ollaan. Jotain on tuossakin pielessä jos totta on. http://www.nakokulma.net/index.php?topic=14328.msg371189


      • Mummoihminen
        suku kävi kirjoitti:

        Kuulostaa hurjalta, että joku kuvaa hautapaikkoja tuossa tarkoituksessa. Vallanhaluiselta ihmiseltä kuulosta.

        Mitähän mieltä tästä ollaan. Jotain on tuossakin pielessä jos totta on. http://www.nakokulma.net/index.php?topic=14328.msg371189

        Järkkyä tuossa hautakivien poistossa on se, että nehän maksavat maltaita! Mielestäni omaisilla olsi oikeus saada kivi omaan käyttöönsä ja parempi tietysti olisi, jos vaikka omalle maalle, jos niin isoa maaplänttiä jollakin on, olisi mahdollisuus haudata omaisensa ja joskus itsensäkkin. Vaikkakin vois ehkä tulla jonkilainen pulma siinä vaiheessa, jos taloa ja maata, tonttia alkaisi myymään.
        Mutta kallis on kivi, halvimmillaankin 5ooo mk.


      • hioa pois
        Mummoihminen kirjoitti:

        Järkkyä tuossa hautakivien poistossa on se, että nehän maksavat maltaita! Mielestäni omaisilla olsi oikeus saada kivi omaan käyttöönsä ja parempi tietysti olisi, jos vaikka omalle maalle, jos niin isoa maaplänttiä jollakin on, olisi mahdollisuus haudata omaisensa ja joskus itsensäkkin. Vaikkakin vois ehkä tulla jonkilainen pulma siinä vaiheessa, jos taloa ja maata, tonttia alkaisi myymään.
        Mutta kallis on kivi, halvimmillaankin 5ooo mk.

        nimet ja käyttää ne uudestaan. Niiden vieminen oli siis isompi rikos kuin jonkun luonnonkiven nappaaminen. Ehkä kirkko olisi myynyt ne hautakivien tekijälle?


      • ainakaan
        suku kävi kirjoitti:

        Ei minulle kyllä tulisi mieleensään mennä ilman lupaa lasten hoitamalle haudalle. Kyllä kunnoitan toisen perheen asioita. En tiedä missä on tuollainen tapa on. Hautarauha minunkin vanhempien haudalla on.

        en tarvitse lupaa sisareni haudalla käymiseen, vaikka hänen lapsensa siitä huolta pitävätkin. Minun sisareni on minun perhettäni, kuten on myös lastensa perhettä. Etkö sinä veisi kukkia sisaresi haudalle? Miksi et? Etkö korjaisi pois kuolleita risuja?

        Surkaa yhdessä, älkää riidelkö. Vainajan henki istuu hautakivellä ja nauraa höpsötyksiänne.


    • ökölkölkölköl

      Kyllä se on vähän noloa kaivaa oman tyttären istuttamat monivuotiset kukat pois jos ei ilmoita siitä tyttärelle. Asiallista olisi ollut soittaa sinulle että kukat olivat kuolleet joten istutimme tilalle uusia. Ja kukkia voi laittaa myös maljakkoon, esim. jos ei varsinaisesti hautaa hoida, niin kukat voi laittaa nätisti sivuun maljakkoon tai vaasiin. Kyllä minä ymmärrän että olet loukkaantunut siitä, että sinut on sivuutettu. Olisi aina hyvä ettei tulisi riitaa, mutta se on äitisi hauta, kun sinä sen kerran hoidat, niin ei sinun istuttamia kukkia kuuluu heittää pois ilmoittamatta. Jos sinulla on varaa, niin ota yhteys seurakuntaan ja pyydä heitä kunnostamaan hauta keväisin ja syksyisin ja käske tädit kahville ja sano että sinulla on äitiäsi hirveä ikävä ja siksi suutuit asiasta , niin he ymmärtävät, eivätkä enää kävele ylitsesi. Voimia!

      • suku kävi

        Osuit aivan asian ytimeen mistä oli kysymys. Juuri tuon halusin kertoa. Kyllä se tästä. Kiitos sinulle ja hyvää kesää!


      • Maisakaarinaliisa
        suku kävi kirjoitti:

        Osuit aivan asian ytimeen mistä oli kysymys. Juuri tuon halusin kertoa. Kyllä se tästä. Kiitos sinulle ja hyvää kesää!

        Oletko varma että ne sinun istuttamasi monivuotiset kukat selvisivät talven yli?
        Jospa ne olivat kuolleet ja sen takia tätisi kaivoivat juurakot pois?
        Tai jos eivät tehneet ilkeyksissään vaan sen takia kun eivät huomanneet että siinä on monivuotisia kukkia.

        Itse olen istuttanut useampaan otteeseen vanhempieni haudalle ruusuja. Olen jopa peittänyt ne talveksi havuilla, mutta hyvin harvoin ne selviävät vähälumisina talvina kevääseen hengissä.


    • .......

      että jonkun ihmisen hautaa hoitaa lähinnä hänen lapsensa eli lapsella on siihen "etuoikeus" ja päävastuu. Sopiahan voi sitten ihan mistä vaan ja miten vaan, mutta täti-ihmisten ei olisi pitänyt kertomatta mennä perusistutuksia muuttamaan. Leikkokukkiahan aina voi viedä.

      • täti-ihmisiksi

        He ovat vainajan sisaria! Minulta kuoli sisar, ja kyllä vien kukkia ihan keneltäkään lupaa kysymättä, ja jos on kuolleita risuja, nekin korjaan pois. Yhdessä sitä voi hoitaa, yhteinen on surukin.


      • pitää silti olla
        täti-ihmisiksi kirjoitti:

        He ovat vainajan sisaria! Minulta kuoli sisar, ja kyllä vien kukkia ihan keneltäkään lupaa kysymättä, ja jos on kuolleita risuja, nekin korjaan pois. Yhdessä sitä voi hoitaa, yhteinen on surukin.

        Hienotunteisuutta pitää olla. Teillä on kova suru, mutta omat lapset on etusijalla. Jos heidän kanssaan on sovittu, että voi kukat ottaa pois, niin voi ottaa, mutta ei muuten.
        Sinun suruasi ei saa mitata sillä, kuinka hoidat hautaa. Sisaresi haudan hoito kuuluu virallisesti todennäköisesti hänen lapsilleen. Tottakai on hieno asia, kun viet sinne kukkia, mutta et voi omin päin mennä ottamaan ja istuttamaan koko hautaa ilman lasten lupaa. Sitten on eri asia jos lapset viis veisaavat koko asiasta, silloinhan on hyvä että joku hoitaa hautaa.
        Sinulla on hirveä ikävä sisartasi, sen aistii tänne tietokoneen näytölle asti, vaikka en tiedä missä olet tai kuka olet. Tuntemattomana ihmisenä lähetän sinulle lämpimän halauksen täältä jostain ja toivon sinulle voimia.


    • Mummo-71

      olen hoitanut äitini hautaa jo 13 vuotta pienillä tuloillani, ja olisin halunnut, että veljeni ottaisi myös jotain kantaa tähän hoitoasiaan. Kukat ja mullat kesäisin, sekä syksyllä kanervat ym. Polkupyörällä kuljen tätä väliä edestakaisin. n. 7-8 km. missä on kohtuus? Satoi tai paistoi! Arvostan äitiäni niin paljon, että hoidan hautakiven edustan kauniiksi myös jatkossa.

    • mmeritta

      Veljesi pitää itsestäänselvyytenä sitä, että hoidat äitinne hautaa.

      Syystä että: 1. Olet nainen (ainakin nimimerkkisi antaa olettaa) ja naisten nyt vain kuvitellaan olevan niitä kukkien istuttajia ja niiden hoitajia ja ylipäänsä muutenkin kauneutta arvostavia enemmän kuin miesten.

      2. Olet alkanut niin tehdä ja siitä on sitten tullut tapa ja käytäntö.

      3. Et ole kysynyt veljeltäsi, millä lailla hän osallistuisi tähän asiaan. Et ole kysynyt häneltä esim. rahallista osallistumista, joten hän kuvittelee asian olevan sinulle taloudellisesti ja muutenkin vähäinen.

      4. Veljelläsi ei ole mitään käsitystä kukkien hinnoista eikä siitä, mikä vaiva on käydä siellä haudalla polkupyörällä ja kuljettaa tarvikkeita siinä pyörän mukana. Hän luulee asian olevan niin vähäinen, että aivan sama, kuka sen haudan hoitaa, hoitakoon nyt vaikka sinä. Hän itse ei nimittäin viitsi.

      5. Veljesi luulee, että sinä peräti haluat tehdä kaiken vain itse ja jopa tykkäät hoitaa äitinne hautaa ilman, että kukaan siihen puuttuu.

      Minäkin hoidan isäni hautaa, sisko asuu kaukana eikä ikinä käy haudalla, veljeni asuu lähellä, ja hänen mielestään riittää, kun käy jouluna viemässä haudalle kynttilän. Muina aikoina hän ei haudalla käy, kai hän luulee sen olevan kauniisti laitettu ihan itsestään. Kyllä hän tietää minun sitä hoitavan, mutta asia ei kiinnosta häntä yhtään. Äitimme elää vielä ja hän joskus antaa minulle rahaa kukkien ostoon. Eli tämä kuvio meillä. Minunkin virheeni on se, että en ole koskaan heiltä kysynyt heidän osallistumisestaan mitenkään. Asiat vain on luisuneet tähän tilaan. En ole heille viitsinyt mitään sitten puhuakaan, eihän tuo niin kovin suuri taloudellinen uhraus ole ja minulla on auto käytössä. Ja käyn hautausmaalla muutenkin, koska minulla on siellä poismenneitä ystäviä. Mutta joskus sitä ajattelee, että en minä vain voisi noin vain jättää tällaista asiaa yhden sisaruksen harteille. He varmaan kuvittelevat, että olen niin kovin innostunut haudan hoidosta. No, olen ja en, riippuu vähän.

      Niin, en tiedä, mitenkähän isän haudan käy, jos minusta tulee toimintakyvytön sen suhteen. Kai se sitten täytyy laittaa seurakunnan hoidettavaksi, mutta sitten on saatava laskun maksajiksi myös sisarukset. Ehkä otan asian puheeksi sitten, kun äidistäkin aika jättää ja hänet siihen isän viereen laitetaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1458
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      751
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      725
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      659
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      67
      623
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe