Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Liian tiivis yhteydenpito

Rasittunut

Missä menee mielestänne raja, mikä on liian tiheää yhteydenpitoa? Yksi kaverini soittelee minulle lähes joka päivä ja puhuu helposti tunnin tai enemmän. Mitä tehdä?

En jaksaisi koko ajan informoida, mitä olen tehnyt ja kenen kanssa tai vastaavasti kuunnella hänen jorinoitaan. En myöskään viitsisi sanoa suoraan, että älä soita niin usein, koska kaverini voisi loukkaantua ja lopettaa yhteydenpidon kokonaan, mitä en kuitenkaan halua. Tähän mennessä olen vain jättänyt vastaamatta, jos ei huvita jutella. Tällöin kaverini tosin laittaa heti tekstaria ja kysyy jotain, johon joudun vastaamaan. Rasittaa tällainen puhelinterrorismi, itselleni riittäisi harvemminkin tapahtuva yhteydenpito. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään yksinäinen kaveri vaan ihminen, jolla on todella laaja ystävä- ja tuttavapiiri.

Ihmettelen sitäkin, että kaverini ei halua minusta ikinä seuraa mihinkään vaan olen oikeastaan se, jolle vain raportoidaan, mitä kaikkea hauskaa on muiden kavereiden kanssa tehty. Miksi näin ja missä ne muut kaverit sitten silloin ovat, kun kaverini on vain juttuseuraa vailla?

14

3132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rajani...

      meni jokapäiväisissä puhelinsoitoissa ja siinä, että pari-kolme tuntia ei olisi riittänyt, vaan soitettiin kohta uudestaan. Välit poikki, en jaksanut kuunnella toisten miesasioista ihan noin tiiviisti.

    • Ei kiitos!

      Liian tiivistä yhteydenpito on jos toinen siitä kärsii, kuten sinun tapauksestasi käy ilmi.

      Jätä vastaamatta tai anna palautetta siihen tyyliin että tarvitset myös omaa rauhaa, omaa tilaa tai että on myös muita kavereita.

      Oletko ehdottanut että haluat mukaan näihin menoihin. Sano että voit lähteä seuraavalla kerralla mukaan niin ei tarvitse raportoida kun olet itse paikalla. Ethän sitä paitsi voi tietää varmuudella onko ne jutut tottakaan jos et ikinä ole mukana itse.

    • vastaa

      Mielestäni liian tiheä yhteydenpito on sitä, kun se tuntuu itsestä rasittavalta, ja vie aikaa muilta asioilta, mitä pitäisi tehdä. Mietin tässä, että onko jokapäiväinen yhteydenpito mielestäsi yleensäkin rasittavaa, vai tekeekö sen rasittavaksi se, että puhelut näyttävät venyvän, ja toinen vain "raportoi"?

      Minullakin on yksi tällainen "raportoija", joka selittää puhelimessa kaiken mahdollisen mitä on tehnyt. Jos minua ei huvita puhua, niin sanon että soitan hänelle uudelleen kun kerkiän, tai sitten en vastaa puhelimeen. Eiköhän ystäväsi tajua vastaamattomista puheluista, että et ehdi puhumaan? Myöskään viestiin ei aina tarvitse vastata mielestäni heti.

      • Rasittunut

        Jokapäiväinen yhteydenpito on ylipäätään rasittavaa, koska se tosiaan vie aikaa muilta asioilta, joita pitäisi tehdä ja joita olisi kiva tehdä. Sekä minä että kaverini olemme sinkkuja, mutta ilmeisesti hän ei viihdy yksikseen läheskään yhtä hyvin kuin minä. Minusta on mukava lukea lehtiä ja kirjoja, surfata netissä, katsoa telkkaria tai laittaa ruokaa. Kaverilleni ei tule lehtiä eikä hänellä ole nettiyhteyttä, joten kaipa hän senkin takia tarvitsee niin usein juttuseuraa.

        Päivittäinen soittelu on mielestäni senkin takia turhaa, ettei yhdessä päivässä edes ehdi tapahtua mitään mainitsemisen arvoista. En jaksa kaiken aikaa raportoida päivärutiineistani, muistella menneitä tai kuunnella viidettä kertaa kaverini matkasuunnitelmaa. Keskustelen kyllä mielelläni ystävieni kanssa silloin tällöin, jos on oikeasti jotain keskusteltavaa, mutta jaarittelu pelkästään ajan tappamiseksi on ärsyttävää. Se ärsyttää etenkin silloin, jos pitäisi tehdä jotain kotihommia.

        Kaverini ei muuten lannistu, jos jätän vastaamatta. Hän saattaa soittaa toisen ja kolmannenkin kerran saman päivän aikana. Nyt viimeisen viikon ajan hän on soittanut taas joka päivä. Pitäisi kai yrittää ystävällisesti sanoa, että älä soita niin usein. Miten sen sanoisitte?


      • päläpälä..
        Rasittunut kirjoitti:

        Jokapäiväinen yhteydenpito on ylipäätään rasittavaa, koska se tosiaan vie aikaa muilta asioilta, joita pitäisi tehdä ja joita olisi kiva tehdä. Sekä minä että kaverini olemme sinkkuja, mutta ilmeisesti hän ei viihdy yksikseen läheskään yhtä hyvin kuin minä. Minusta on mukava lukea lehtiä ja kirjoja, surfata netissä, katsoa telkkaria tai laittaa ruokaa. Kaverilleni ei tule lehtiä eikä hänellä ole nettiyhteyttä, joten kaipa hän senkin takia tarvitsee niin usein juttuseuraa.

        Päivittäinen soittelu on mielestäni senkin takia turhaa, ettei yhdessä päivässä edes ehdi tapahtua mitään mainitsemisen arvoista. En jaksa kaiken aikaa raportoida päivärutiineistani, muistella menneitä tai kuunnella viidettä kertaa kaverini matkasuunnitelmaa. Keskustelen kyllä mielelläni ystävieni kanssa silloin tällöin, jos on oikeasti jotain keskusteltavaa, mutta jaarittelu pelkästään ajan tappamiseksi on ärsyttävää. Se ärsyttää etenkin silloin, jos pitäisi tehdä jotain kotihommia.

        Kaverini ei muuten lannistu, jos jätän vastaamatta. Hän saattaa soittaa toisen ja kolmannenkin kerran saman päivän aikana. Nyt viimeisen viikon ajan hän on soittanut taas joka päivä. Pitäisi kai yrittää ystävällisesti sanoa, että älä soita niin usein. Miten sen sanoisitte?

        Onpa jo tosiaan levoton luonne. Kulkee muitten kavereiden kanssa ne kulkemiset ja raportoida pitää sitten sulle, ja vielä samaa levyä.. Ja kuitenkaan et kelpaa seuraksi niihin rientoihin..?

        Minusta myös on kivaa ja VÄLTTÄMÄTÖNTÄ olla välillä Ihan yksinäni, tehdä noita mitä mainitsit. Ärsyynnyn jos en saa vetäytyä omiin oloihin lukemaan jne. Mieskin tietää sen, ja ollaan omissa oloissamme.
        Luulisi että jokainen tarvitsee oman hiljentymisensä..:=O (ettei olis adhd?)

        Kännyihinhän saa ne eri soittoääneet eri ihmisille jne.. (ittelläni on vaan halvin mahdollinen kapistus ettei kauheasti mahkuja mutta jotain ;D joten laita tämä "terroristi" hiljemmalle.
        Jokaisella on oikeus omaan elämään!

        Ja nätisti voit suoraan sanoa, että sulla on sorry nyt kyllä oikeasti muuta tekemistä, että tämäkin asiahan on jo selvä kuin pläkki. Loukkaantuu jos loukkaantuu sellaisesta. Lapsellistahan se vähän on jos loukkaantuu. (minkä ikäinen?..)

        Vaikka eipä sillä, mulla anoppi loukkaantuu jos sanon puhelimessa että pitäispä lopetellakin jo tässä. Kauheasti pitäis selostaa että minne niinku ois kiire.. heh.
        Siis että onko "hyväksyttävä" syy.. (hänen kantiltaan) ;D

        Nooh, minä sitten jättelen aina välillä ilman omantunnon tuskia vastaamattakin, jos tilanne niin vaatii/ ei huvita / ei kertakaikkiaan ehdi tms, ja olen sitten sanonut hälle että "voi voi sentään, kun tää puhelin ei aina soi olleskaan et en tiiä mikä tätä rämää vaivaa"..

        (= muuten tosikin että puhelimeni temppuilee, oli volyymit millä tahansa.. niin ettei ole ees valkoinen valhe)

        Mulla on siis sellainen ajoittainen - puhelinterrroristi anoppi.
        Kun hälle antaa pikkusenkaan perään (eli käy useammin kuin olis tarpeen), niin hänpä eikun saa lisää pontta siitä ja soittelut kiihtyy, ja hän jättää sitten vastaajaan "tule käymään mulla on asiaa"- viestejä.

        Elikkä viestejä joissa ei pyydetä vaan käsketään.

        Ja kuitenkin, harvemmin - jos kohta koskaan - hällä on mitään kauhean tärkeää asiaa. Yleensä vain seuran puutetta. Ei huvita kuunnella kuumassa kämpässä samoja juttuja uudestaan ja uudestaan. Ja kun ei ole sairas, rajoitteinen tms.

        Jätän sitten menemättä ja "tanssimatta hänen pillinsä mukaan", jos olen jo käynyt luonaan kyseisenä päivänä/edellisenä päivänä/iltana tms.
        Hän tykkää, että on ihan sama käydä joka välissä, kun asutaan niin lähekkäin. Ei ole sama, siellä kun menee kuitenkin aina aikaa.

        Ja kun poikansa ei ramppaa hänkään, niin yrittää sitten minua.

        Keväällä mulla oli puhelin/skype- "terroristi" jonkin aikaa.
        Tutustuin erääseen ihmiseen, mutta ei tultu vielä minun mielestäni kauhean läheisiksi, että oltaisiin esim käyty toisissamme. Soitti kuitenin tunnin puheluja harva se päivä, ja sattui huonoonkin aikaan monesti. Ihmettelin kyllä..

        Kerrankin soitti lätkämatsin finaalin loppusuoralla, mutta ei pitänyt minään, kun se ei ollut HÄLLE tärkeää. (sanoin kyllä että soitapa kuule myöhemmin kun mieskin katsoo tuota)
        Sitten taas hän korostamalla korosti, ettei hälle saa soittaa kun on salkkarit.

        Minä sanoin että juu en taatusti ole soittamassa, ja että ei oikein riitä tuota asiaakaan;DD
        Ja että "pitäähän sitä toisen toiveita kunnioitaa".., ;)

        Nyt ollaan tilanteessa, että tekstataan ja soitetaaan "sopivasti." Ei tosiaan riitä asiaa joka päivälle.
        "Raportointi" on joutavanpäiväistä Jos/kun se siltä tuntuu.

        Sanot siis ystävällisesti. Pakko se on uskoa.
        Kerro sitten kuin kävi..;)


    • päläpälä..

      Onpa jännä, vasta nyt tulin ajatelleeksi että meilaan parhaan ystäväni kanssa harva se päivä, kun hän on kaupungissa. (hän on aina välillä pois viikon tms)

      Molemmilla on sitä elämää ihan kivasti, ollaan keski-ikäisiä, työtä tai ainakin tohinaa kummallakin. Ei enää pieniä lapsia.

      Puhelimessa ei raskittaisi olla, käymään asti tulee mentyä harvemmin vaikka välimatkaa pari kolme kilsaa.

      Ei tunnu liialta. Ihan kauhean kiva kun saa heittää jonkin "ongelman" ja lukea siihen kommentin, eikä siis ole kyse miehistä.
      Homma pelaa vuoroin vieraissa - periaatteella, että ei vain toinen raportoi. Eikä tietenkään aina ole jotain ongelmaa, vaan ihan niitä näitä.

      Ois kuitenkin rasittavaa olla tunti puhelimessa, kallistakin.
      Skypessä chattaan joskus tämän bestiksen kanssa, ja on muutama muukin. Mutta tosiaan vain joskus.

      Se mikä itsestä tuntuu liialta, on varmaan liikaa. Hyvä kuitenkin, että hän kysyy myös sinun kuulumisia eikä kerro vain omistaan.. siis jos haluat niistä kertoa.

      Sano suoraan miten asia on. Senhän voi tehdä ihan nätistikin.

    • ystävätär*

      Silloin kun hänet tapasin, hänellä ei oikeastaan ollut ketään ystäviä, koska oli menettänyt kaikki poikaystävänsä myötä. Silloin hän oli eronnut ja sosiaalisena ihmisenä pikkuhiljaa tutustui uusiin ihmisiin. Lopulta hänkään tosiaan harvemmin halusi nähdä vaan ainoastaan soitteli mitä kaikkea mukavaa oli sen ja sen kanssa tehnyt ja kuinka kiva tyyppi se ja se on. Sitten hän alkoi riitelemään milloin kenenkin ystävän kanssa ja haukkui heitä minulle ja kertoi kaikki riidat yksityiskohtaisesti.

      Pitipä sattua, hän tapaili hetken miesystäväni parasta kaveria ja kun se ei toiminutkaan hän alkoi syyttämään minua ja miestäni kaikenlaisesta paskasta, haukkumaan tätä kaveria meille (joka on meidän yhteinen ystävä) ja mieheni kaveri jo vuosien takaa ennen kuin tapasimme. Lopulta hän alkoi riitelemään kaikkien kanssa ja minä katkaisin välit, koska en ymmärrä sellaista riidanhaluisuutta.

      Aloin myös huomaamaan hänessä niitä piirteitä, että "minä minä minä minä minä". Kaikki mitä hän oli, oli kaiken muun yläpuolella. Hänen ystävänsä vaihtuivat tiuhaan tahtiin ja tajusin, ettei hän ehkä kykene koskaan pääsemään yli entisestään eikä myöskään koskaan solmimaan pysyviä ihmissuhteita. Missäköhän oli vika, mietinpä vain.

      Laitoin tosiaan kylmästi välit poikki, koska minä en ole sellainen ihminen, joka jaksaa riidellä jonnenjoutavista ystävien kanssa. Kosto tuntui maistuvan tälle kyseiselle henkilölle. Meni puhumaan paskaa miehestäni ja minusta tälle meidän kaverille ja sotki välit pitkäksi aikaa. Olivat kuitenkin jollakin tasolla tekemisissä sen jälkeen, kun eivät enää tapailleet.
      Nyt osat ovat kääntyneet niin, että tämä meidän yhteinen ystävä meinaa tehdä rikosilmoituksen tästä entisestä ystävättärestäni, koska tämä vaan laittaa viestiä milloin mistäkin asiasta kun hän on pyytänyt jättämään rauhaan. Lisäksi tämä ystävämme tapailee jo uutta naista. Minäkin sain vuoden tauon jälkeen viestejä, joissa haukuttiin tätä mieheni ja minun yhteistä kaveria mikä oli mielestäni erittäin typerää kun ajattelee, että olen selkeästi pyytänyt olemaan laittamatta enää mitään viestejä ikinä.
      Mutta pommitus jatkuu milloin mihinkin suuntaan. Koska ei ole olemassa muita tapoja kuin hänen tapansa toimia eikä ole olemassa muuta tässä maailmassa kuin hän ja kaikkien on hänen pillinsä mukaan tanssittava.
      Sääli, että aluksi niin mukavasta nuoresta tytöstä kehkeytyi suoraansanottuna ku**pää! Enkä enää lainkaan ihmettele, jos elämä menee päin persettä eikä seurustelukumppanit jaksa kauaa katsella kuten ei ystävätkään!

      Toisinaan tällaiset yhteydenpitäjät voivat olla varoitus tulevasta. Minun kokemukseni ainakin opetti minulle ihmissuhteista yhtä ja toista.

    • Anonyymi

      Rasittavaa joka päivä tekstareita, kerran viikossa vielä kestää.

    • Anonyymi

      *olet kusessa*

    • Anonyymi

      Vanhaan aikaan oli aktiivisessa käytössä tekstiviestit. ihan hyvä on esim. kerran viikossa ja tasapuolisesti tehdyt aloitukset. Itsellä meni kaveruus poikki kun toinen oli se ns. dominana ja menin tyhmänä laittamaan viestin tietämättä että hänellä oli ns. huono hetki. yli kymmenen vuoden netissä alkanut kaveruus meni varttitunnissa taivaan tuuleen!

      Olenkin oppinut, että jos joku haluaa minulta viestin, niin hän itse kertoo millaisen viestin haluaa! sääntöjä ei tarvitse tehdä, vaan sopia jotain luottamuksesta!

    • Anonyymi

      Ei siinä ole mitään tehtyjä rajoja, mikä on liian tiheää yhteydenpitoa, vaan asia riippuu täysin asianosaisista itsestään. Ne omat rajat tulee jokaisen itse määritellä. Tai sitten ajelehtii muiden mielivallan mukaan, jos ei määrittele mitään rajoja. En minä ainakaan kenellekään vastaa heti, jos en jaksa tai viitsi, jos ei ole mistään tärkeästä asiasta kysymys.

      Olet itse jossain vaiheessa ottanut tavaksesi vastata kaverillesi aina ja heti ja kuunnella hänen jorinoitaan, joten sinun asiasta kuuluu sitä kaveriasi informoida, jos et nyt sitten enää haluakaan niin tehdä. Kaverisi toimii, kuten on aina toiminut kanssasi. Koska muuttunut osapuoli olet sinä, niin sinunhan silloin kuuluu informoida sitä kaveriasi, että olet muuttunut tai haluat muutoksia, eikä syyllistää sitä kaveria, joka ei mitään tiedä sinun muuttuneista mielipiteistäsi.

      Ja mitä muutkaan voisit tehdä kuin sanoa asiasta hänelle suoraan. Asiat voi kyllä esittää kauniistikin, ilman, että loukkaat toista. Sano kaverillesi vaikka, että sinulla on tiettyyn aikaan nykyään sitä ja tätä, mutta vastaat hänelle, kun kerkeät jne.

      Ja jos aiheet häiritsevät sinua, niin niistäkin sinun pitää jutella sille kaverillesi. Mikset muka voisi sanoa hänelle suoraan, että se on esim. loukkaavaa kuunnella, mitä hauskaa hän on ilman sinua tehnyt?

      Ystäviä on monia muun muassa sen takia, että yhden kanssa tehdään yhdenlaista, toisen kanssa toisenlaista. Sinä olet kaverillesi selvästikin se, jolle hän saa purkaa asioitaan, muut ilmeisesti eivät ole sellaisia.

    • Anonyymi

      vain sellaisen henkilön jokapäiväinen soittelu on hyväksyttävää jonka kanssa lähtee aamuisin erisuuntiin saman peiton alta.

    • Anonyymi

      Voiko sen lyhentää vielä LTYksi? Yy on eri ja molemmat alkaa yillä.

    • Anonyymi

      Liian tiivis kun yksi tyttö soittaa 8 kertaa päivässä
      ja välillä kuulen että hän paistaa siellä jotain (lettuja)
      ja puhuu kaikenlaista musiikista,matkustamisesta jne jne

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2287
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1708
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1526
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1520
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1389
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe