"Nätti, söpö", ei kaunis?

Nättipä nätti

Mitähän tuo adjektiivi "nätti" mahtaa miesten kielellä tarkoittaa, kun naisesta puhutaan?

Olen kuullut usein olevani "nätti" ja hienovaraista selittelyä tyyliin "kauniita riittää, mutta sinä oletkin nätti".

Eräs toinen mies sanoi minua suloiseksi. Eräs söpöksi.

Jokainen nainen haluaisi tuntea olevansa jonkun silmissä myös kaunis - ja kaunein. Myös minä. :(

36

10352

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ymmärränhyvin

Mä ymmärrän sua ja itelläni on just sama juttu siis.
      Miehet kutsuvat usein nätiksi tai ylistävät kuinka olen "niin söpö". Mutta todella harvoin kukaan sanoo, että olisin kaunis.
      Se on kuitenkin tosiaan se, mitä olisi edes joskus kiva kuulla. Tottakai kaikenlaiset kehut tuntuvat kivoilta, mutta itsekin tätä olen miettinyt, mitä aloittaja kysyy.

• SSRI

--että kuulee tuollaisiakin kohteliaisuuksia? Luulisin että läheskään kaikki sitä kaipaavat naiset eivät saa kuulla noitakaan sanoja, vai mitä? Nätti, söpö, hyvännäköinen jne. ovat minusta synonyymejä kauniille.

Toivottavasti kehujia riittää, hyvää kesän jatkoa!

• nainennn

olen nätti,söpö (joku erehtyny sanomaan kauniiksikin). Mulle se riittää, kun joku sanoo söpöksi=). Itsekin tykkään "söpöistä" miehistä=p.

• ~nainen~

Pari miespuolista kaveria on sanonut kauniiksi, mut en edes niiltä, kenen kanssa oon seurustellut ole kuullut että olisin kaunis.

Söpö ja nätti, positiivisia asioita tietysti nuokin, mut se on jotenkin "vaan" söpö ja nätti...:) Mutta tietysti mielummin söpö ja nätti, kuin ihan susiruma hirvitys:)

• vierestä

mutta osaatko sanoa miksi kutsut ihmistä susirumaksi. Lieneekä pilkunviilausta vai mitä mutta susihan on todella kaunis eläin. Ihan uteliaisuuttani tiedustelen kyseistä sanontaa. Perustuuko se kenties sudesta annettuun huonoon luonteen kuvaukseen?

• ~nainen~
        vierestä kirjoitti:

mutta osaatko sanoa miksi kutsut ihmistä susirumaksi. Lieneekä pilkunviilausta vai mitä mutta susihan on todella kaunis eläin. Ihan uteliaisuuttani tiedustelen kyseistä sanontaa. Perustuuko se kenties sudesta annettuun huonoon luonteen kuvaukseen?

Se perustuu ihan puhtaasti siihen, että kaikki tietää että sillä puhekielessä tarkoitetaan jotain ei niin kovin kaunista ihmistä. Noita on vaikka kuinka paljon vastaavia eläimiin liittyviä sanontoja ja pitääkö ne muka kaikki paikkansa?

• sanakirja,

Kaunis taidetaan mieltää sellaiseksi klassisen kauniiksi, virheettömäksi missityypiksi.

Nätti on taas paljon henkilökohtaisempi, et ehkä ole kaunis sanan varsinaisessa merkityksessä mutta sussa on jotakin joka viehättää ja tekee susta nimenomaan nätin just sille joka sen sanoo.

Summa summarum, ennemmin nätti kuin kaunis.

• Nimetön

edellisen kanssa.Kyllä tuntuu hyvältä kaikki nuo kaunis, nätti, söpö yms. mutta kaunis on aika kulunut sana ja myös mielestäni hyvin yleistävä.

• Söpöläinen
        Nimetön kirjoitti:

edellisen kanssa.Kyllä tuntuu hyvältä kaikki nuo kaunis, nätti, söpö yms. mutta kaunis on aika kulunut sana ja myös mielestäni hyvin yleistävä.

Minua on aina kutsuttu söpö, suloinen, nätti ja olen enemmän kuin tyytyväinen. En kaipaa kaunista, se on jotenkin niin persoonaton, kylmä ja mitään sanomaton ja jotenkin vielä luotaan työntävä, varmaan sen kylmyyden ja persoonattomuuden vuoksi.

• itsewarma
        Söpöläinen kirjoitti:

Minua on aina kutsuttu söpö, suloinen, nätti ja olen enemmän kuin tyytyväinen. En kaipaa kaunista, se on jotenkin niin persoonaton, kylmä ja mitään sanomaton ja jotenkin vielä luotaan työntävä, varmaan sen kylmyyden ja persoonattomuuden vuoksi.

mieltä.

kyllä kannattaa 'tyytyä' nättiin/söpöön.

kauniilla on pintapuolinen sävy; sellaista sanotaan tuntemattomille yms.

söpössä on intiimimpi sävykin.

• ei pidä paikkaansa
        itsewarma kirjoitti:

mieltä.

kyllä kannattaa 'tyytyä' nättiin/söpöön.

kauniilla on pintapuolinen sävy; sellaista sanotaan tuntemattomille yms.

söpössä on intiimimpi sävykin.

Poikaystäväni katsoi minua eilen silmiin kun makasimme vierekkäin sängyssä ja sanoi hiljaa: "sä olet mielettömän kaunis". Täytyy sanoa, ettei se ainakaan tuntunut kovin pintapuoliselta. Kyllä minusta ainakin on mukavampaa olla miehen mielestä kaunis kuin söpö ja nätti. Ne kuulostavat jotenkin laimeammilta.

• se edelleenkin...
        ei pidä paikkaansa kirjoitti:

Poikaystäväni katsoi minua eilen silmiin kun makasimme vierekkäin sängyssä ja sanoi hiljaa: "sä olet mielettömän kaunis". Täytyy sanoa, ettei se ainakaan tuntunut kovin pintapuoliselta. Kyllä minusta ainakin on mukavampaa olla miehen mielestä kaunis kuin söpö ja nätti. Ne kuulostavat jotenkin laimeammilta.

kuulostaa lämpimämmältä.

sana 'kaunis' sisältää sitä pintakoreutta. ei muuta.

voisin sanoa tuntemattomalle: 'olet kaunis', mutta 'söpöläisessä' on enemmän (omaa) tunnetta mukana. kai se on nii, kuin kukin ajattelee asioita?

ps
        just seksin jälkeenhän vois tuommoista sanoa.

• Minun mielipide

Jos minä sanoisin naista nätiksi, niin se tarkoittaisi ylintä kehusanaa naisen ulkonäöstä. Eli nätti nainen on mielestäni luonnollinen, jossa on piirteitä, jotka todella miellyttävät silmää. Kaunis nainen on ehkä hieman enemmän sellainen mallimainen, jolla on jotenkin selkeät piirteet, jotka taas antavat sellaisen yleisen silmää miellyttävän ulkonäön.

Äh, vaikea selittää sanoilla, ajatuksissa se onnistui paljon paremmin. Mutta tosiaan, jos minä sanoisin naiselle, että hän on todella nätti, niin se olisi parasta hänen ulkonäöstään, jonka voisin sanoa. Toki yhdellekin naiselle voisi sanoa vaikka mitä mukavaa: nätti, kaunis, söpö jne. eikä siinäkään olisi mitään pahaa, koska ne erot ovat sanojen välillä niin pieniä, ja kaikki ovat positiivista kuitenkin :)

• Veijo tietää kaiken!

En koskaan sano naisia näteiksi tai söpöiksi, koska tiedän että se vaan herättää naisissa juuri noita "plääh, olenko mä sun mielestäsi vaan nätti"-reaktioita.

Nätiksi ja söpöksi voi sanoa vaikka naapurin saparopäistä pikkutyttöä jolla on toisessa kädessä ilmapallo ja toisessa kädessä hattara.

Mutta jokainen sukukypsyyden saavuttanut nainen haluaa kuulla olevansa seksikäs, kuuma, herkkupeppu, helvetin hyvännäköinen, kaunis, upea, hekumallinen jne. jne.

"Nättiä" ja "söpöä" tekee ehkä mieli halata isällisesti, mutta "hekumallista" ja "seksikästä" tekee mieli naida hämärästä aamunkoittoon. Ja sitä naiset haluavat. He haluavat olla miesten silmissä mahdollisimman haluttavia.

"Nätti" ja "söpö" ovat adjektiiveja, joissa ei ole mitään seksuaalista ja siksi ne ovat naisten mielestä turhauttavia sanavalintoja.

• ~nainen~

Noinhan se on.

• viilisniilis

Veijo on oivaltanut naisista jotain oleellista.

• mielenkiintoista...

jokaisessa naisessa asuu kuitenkin halu olla miehen silmissä panopuu?

• niistä...
        viilisniilis kirjoitti:

Veijo on oivaltanut naisista jotain oleellista.

löytyy joitain ärsyttäviä piirteitä, joita täytyy vain yrittää sietää, tai sitten ei.

ja varmaan miehissäkin kaiken laista löytyy, mutta sitäkin täytyy sietää, jos haluaa yhteiseloa.

• ........................

Nätistä tulee mieleen "tavis", sellainen tavallisen näköinen ei-ruma nainen. Söpöstä joku persoonallisen ja mielenkiintoisen piirteen omaava, esim.pinkit peikkohiukset. Suloisuus liittyy mielestäni enemmän luonteeseen kuin ulkonäköön, mutta hyvä luonne kaunistaa myös ulkoisesti. Kaunis on nykyajan ihanteen omaava henkilö, sellainen isot silmät ja suoran nenän sekä hoikan vartalon omaava.

Mutta eipä kyllä näin voi yleistää. Jonkun mielestä joku on tavis samaan aikaan kun toinen pitää kauneimpana.

Itse sanoisin, että minulla on kaunis kroppa ja nätti naama. Sen takia olen saanut enimmäkseen kommentteja "hyvännäköinen" ja "kaunis". Söpö haluaisin välillä olla..mutta taidan enimmäkseen olla se hyväperseinen ja nätti.

• termejähän

käytetään ihan sekaisin ja miten sattuu. Sit on just noita häntäheikkejä jotka sanoo sitä mitä nainen haluaa kuulla. Mut oikeesti niin kaunis on mun mielestä silleen klassisen kaunis, ei mitenkään kiihottava. Söpö taas on jo huomattavasti kiihottavampi mut rajoittunut ehkä naamatauluun. Nätti on sit sellanen missityyppi ehkä näiden kahden väliltä. Mut sit hotti on jo sellanen et saa alkaa pyyhkiin kuolaa rinnuksilta.

• .........................

Kuvaa kehiin. Olen objektiivinen arvioija.

Pakko myöntää että itsekin olen tullut käyttäneeksi noita nätti/söpö sanoja naisista joita pidän kauniina. En tiedä miksi. Helpompi sanoa. Kauneus on myös vähän sellainen kylmä missijuttu joka ei minua miellytä... vaikka kauneus tietty on laaja käsite.

• tyttö*

Tässä ketjussahan on vaikka mitä villejä kommentteja KAUNEUDESTA. Kaunis on sanana persoonaton, luotaantyöntävä, kylmä ja mitäänsanomaton. Onko oikeasti näin? :P

Itse olen omasta mielestä ihan normaali tyttö mutta en ole ikinä kuullut muilta muuta kommenttia ulkonäöstäni kuin kaunis. En ole söpö enkä suloinen vaan aina se sama "kaunis". Onpas tämä näköjään ihmisten mielestä etovaa :D

Ehkä maailmasta sitten löytyy joku sellainenkin joka pitää kauniista ihmisestä jolla ei ole kuitenkaan kusi hatussa. Kauneuttakin on monenlaista eikä se todellakaan liity pelkkiin misseihin...

• Kukkomies
        tyttö* kirjoitti:

Tässä ketjussahan on vaikka mitä villejä kommentteja KAUNEUDESTA. Kaunis on sanana persoonaton, luotaantyöntävä, kylmä ja mitäänsanomaton. Onko oikeasti näin? :P

Itse olen omasta mielestä ihan normaali tyttö mutta en ole ikinä kuullut muilta muuta kommenttia ulkonäöstäni kuin kaunis. En ole söpö enkä suloinen vaan aina se sama "kaunis". Onpas tämä näköjään ihmisten mielestä etovaa :D

Ehkä maailmasta sitten löytyy joku sellainenkin joka pitää kauniista ihmisestä jolla ei ole kuitenkaan kusi hatussa. Kauneuttakin on monenlaista eikä se todellakaan liity pelkkiin misseihin...

No sitten saatat olla vakio-kaunis. Sekin on vielä selkeä kauneuden laatu. Jotain joka puskee sinusta ja olemuksestasi ihan ensimmäisenä esiin jo yhdellä vilkaisulla vaikka et suoranaisesti missityyppinen olisikaan. Eli sen kaliberin neitonen jonka kanssa tavalliset miehet on heti jauhot suussa ja takeltelemassa pelkästään jo ulkonäön upeuden takia. Trust me, tiedän, olen sellainen tavallinen takiainen :D

Tälläiseksi tää meidän miesten puhe on muuttunut kun ollaan luettu liikaa kaikenlaista roskajuttua naisista, niiden kehumisesta ja sitten vielä jouduttu naisille selitteleen miltä niiden pärstä näyttää vieläpä varsin monelle erilaisille naiselle. Sekaisinhan siinä menee kaikki käsitteet ja tarkoitukset; väistämättä - meiltä kielellisesti heikkolahjaisilta karvaperseiltä.

Kannattaa muistaa että mies on sukupuolena, hyvänä miehenä - usein hyväntahtoinen hölmö. Tulee mieleen se juttu jossa mies palaa kotiin kalareissulta joka oli venynyt tosi pitkäksi. Tietää että vaimo on varmasti todella vihainen kun aamulla oli sovittua menoa. Saaliina on tosin todella roiman kokoinen hauki jonka mies toivoo lepyttävän naistaan. Miettiessään että kuinka välttää riita asiasta mies päättelee - miehenaivoillaan - että paras tapa lähestyä naista on se että esittelee kuinka hieno lopputulos kalareissulla on ja pyytää samalla anteeksi, mutta ilman että nainen pääsee sanomaan siihen mitään väliin... Mitä tämä tarkoittaa? Sitä että mies pelokkaana huikkaa makkarin ovelta : "Kulta, älä oo mulle vihanen!" ja nakkaa sen 6 kilon hauen vaimon viereen sängylle ja karkaa sitten äkkiä suihkuun odottaan että vaimo leppyy nähdessään komeen lopputuloksen...

Se on miehen käsitys asioista ja kuinka asiat tapahtuu. Kärjistettynä. Ei me pahalla, meille toi suu ei vaan ole puhumista vaan syömistä varten tehty... :)

• Söpöläinen
        Kukkomies kirjoitti:

No sitten saatat olla vakio-kaunis. Sekin on vielä selkeä kauneuden laatu. Jotain joka puskee sinusta ja olemuksestasi ihan ensimmäisenä esiin jo yhdellä vilkaisulla vaikka et suoranaisesti missityyppinen olisikaan. Eli sen kaliberin neitonen jonka kanssa tavalliset miehet on heti jauhot suussa ja takeltelemassa pelkästään jo ulkonäön upeuden takia. Trust me, tiedän, olen sellainen tavallinen takiainen :D

Tälläiseksi tää meidän miesten puhe on muuttunut kun ollaan luettu liikaa kaikenlaista roskajuttua naisista, niiden kehumisesta ja sitten vielä jouduttu naisille selitteleen miltä niiden pärstä näyttää vieläpä varsin monelle erilaisille naiselle. Sekaisinhan siinä menee kaikki käsitteet ja tarkoitukset; väistämättä - meiltä kielellisesti heikkolahjaisilta karvaperseiltä.

Kannattaa muistaa että mies on sukupuolena, hyvänä miehenä - usein hyväntahtoinen hölmö. Tulee mieleen se juttu jossa mies palaa kotiin kalareissulta joka oli venynyt tosi pitkäksi. Tietää että vaimo on varmasti todella vihainen kun aamulla oli sovittua menoa. Saaliina on tosin todella roiman kokoinen hauki jonka mies toivoo lepyttävän naistaan. Miettiessään että kuinka välttää riita asiasta mies päättelee - miehenaivoillaan - että paras tapa lähestyä naista on se että esittelee kuinka hieno lopputulos kalareissulla on ja pyytää samalla anteeksi, mutta ilman että nainen pääsee sanomaan siihen mitään väliin... Mitä tämä tarkoittaa? Sitä että mies pelokkaana huikkaa makkarin ovelta : "Kulta, älä oo mulle vihanen!" ja nakkaa sen 6 kilon hauen vaimon viereen sängylle ja karkaa sitten äkkiä suihkuun odottaan että vaimo leppyy nähdessään komeen lopputuloksen...

Se on miehen käsitys asioista ja kuinka asiat tapahtuu. Kärjistettynä. Ei me pahalla, meille toi suu ei vaan ole puhumista vaan syömistä varten tehty... :)

"Miehet ei osaa selittää eikä puhua"

Olipa hellyttävä teksti. Tuollaisen söpön hyvätahtoisen hölmön matkassa olisi varmaan kiva repsuttaa. Sulla hehkuu tuo itsetunto niin ihanan vahvana että mmmmmmmm........

• on ylintä kastia.

Minusta kyllä sana kaunis on adjektiiveista arvoasteikolla ylinpänä kun puhutaan ulkoisista ominaisuuksista. Nätti on vain nätti. Nätti on naapurintyttömäinen, joka omaa söpöt kasvot. Kaunis on ylväs ja klassinen, sellainen kuvankaunis ja virheetön.

• "Kaunis"

Ihan sama, onko jonkun mielestä kaunis vai ei. Minulle on sanottu varmaan noin 300 kertaa, että olen kaunis. Asiakkaat töissä, kaverit, sukulaiset, ihmiset kadulla, jopa lääkärini ;)

Mutta en ole kovin onnellinen. Ei minua baarissa kukaan lähesty tai jos lähestyy, niin haluaa vaan yhdenyönjutun tmv. Miehet ihastuvat jossain ja sitten on seurusteltu, mutta minut on jätetty monta kertaa. Olen liian kiltti ja yritän aina miellyttää.

Olisin mieluummin söpö, kaikin puolin.

• olekko...
        "Kaunis" kirjoitti:

Ihan sama, onko jonkun mielestä kaunis vai ei. Minulle on sanottu varmaan noin 300 kertaa, että olen kaunis. Asiakkaat töissä, kaverit, sukulaiset, ihmiset kadulla, jopa lääkärini ;)

Mutta en ole kovin onnellinen. Ei minua baarissa kukaan lähesty tai jos lähestyy, niin haluaa vaan yhdenyönjutun tmv. Miehet ihastuvat jossain ja sitten on seurusteltu, mutta minut on jätetty monta kertaa. Olen liian kiltti ja yritän aina miellyttää.

Olisin mieluummin söpö, kaikin puolin.

sä joku törkeän kaunis, vai klassisen kaunis?

• "Kaunis"
        olekko... kirjoitti:

sä joku törkeän kaunis, vai klassisen kaunis?

Aika vaikea mennä sanomaan. Moni on todennut, että on klassiset piirteet, mutta että olen lisäksi hyvännäköisen persoonallisen seksikäs. Otapa siitä selvää. Mulla on isot silmät, suora pieni nenä jne. Ihan sama, olen kyllästynyt itseeni.

• kyllästyin jo
        "Kaunis" kirjoitti:

Aika vaikea mennä sanomaan. Moni on todennut, että on klassiset piirteet, mutta että olen lisäksi hyvännäköisen persoonallisen seksikäs. Otapa siitä selvää. Mulla on isot silmät, suora pieni nenä jne. Ihan sama, olen kyllästynyt itseeni.

suhun. Täällä on kiva kehuskella itseään anonyyminä. Kai siitäkin joku sitten kiksejä saa.

• tiedä...
        "Kaunis" kirjoitti:

vaihda pukeutumistyyliä, tai jotain?

• söpöttelijä

"Kaunis" tuntuu sanalta, joka kuvaa yleisen kauneusihanteen mukaista "täydellistä" naista; filmitähdet, kosmetiikkamainosten kasvot - äärimmäisen symmetriset ja sirot piirteet, esim. Liv Tyler. Nätti, söpö, suloinen sallivat enenmmän persoonallisia piirteitä, voi olla hyvin söpöä jos tytöllä on pikkuisen oravahampaat, pisamia tai vähän erimallinen nenä kuin klassisilla kaunottarilla. Kun tällainen kolahtaaa kunolla, niin kyllä kaunottaret unohtuvat...

• lapsista

Lapsista yleensä sanotaan että he ovat nättejä ja söpöjä, ja siksi se kuulostaa mun korvissa ihan oudolta kun joku mies sanoo että olen nätti tai söpö. Se on sitten eri juttu jos sanotaan aikuisista että on pukeutunut nätisti, mutta silloinkin mulle tulisi sellainen olo että olen 6-vuotias tytöntyllerö jolla on pitsimekko ja rusetti hiuksissa.....

• härre_XD

No söpöt ovat olemukseltaan muutenkin viehättäviä kuin vain ulkonäöltään kauniita. Kaunis nainekaan ei välttämättä ole automaattisesti söpö.

• ota...

noista miehistä selvää. Ei kannata liikaa pohtia. Pääasia että omaa silmääs miellytät, eli siis itsetunto kohillaan.
      Miehet kun tuntuu jakelevan noita ylistys sanoja kaikille.
      Joku on joskus sanonut, että olen kaunein nainen jonka on ikinä nähnyt... Mitä siihen sanomaan? Tais olla känniläisen örinöitä... Eikä ollu poika paljoo maailmaa nähnyt! ;)

• minä.....

olen pikkuinen tyttö, jolla on melko pyöreä naama. Saan miehiltä usein kuulla olevani kaunis. En todellakaan ole mitään missi-tyyppiä, olen lyhyt, siro ja pienitissinen. Omistan nöpönenän ja "lumikki"-värityksen.
        Kavereilta saan monesti kuulla olevani söpö tai nätti, mutta miehiltä aina kaunis.
        Enhän tietenkään voi tietää mitä he sanalla kaunis tarkoittavat, ehkä se merkitsee vain että "miellytät silmääni".

• jajja

Söpö on semmonen "ujon poja ilmaisu" kauniille. Kaunis on niin kova sana täällä pohjolassa, jotenka söpöä ja nättiä on helpompi käyttää. ;)

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      178
      5005
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      19
      4397
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3107
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      253
      2952
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2892
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2511
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27