"Maalämpönesteen" lisääminen järjestelmään

Ali-Baba

Joudutteko maalämmön omistajat lisäämään usein nestettä järjestelmään, meillä on 600metriä letkua pellossa ja järjestelmä on otettu viimevuonna käyttöön. Paine on pari kolme kertaa laskenut nollille ja nestettä on jouduttu lisäämään 2-3L. Onko tällainen normaalia ja kuinka kauan tälläistä lisäämistä mahtaa jatkua, vai olisiko vuoto kysymyksessä?

13

17738

Vastaukset 13

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keijo

meillä ei ole.

Olen joutunut laittamaan jonkin verran johtuen ilmeisesti haihtumisesta. Paisuntasäiliön päältä on nääs auki.

• tapsa

onko ensiö kierrossa paisunta-astiaa laisinkaan kuten luulisi suljetussa vaihtuva lämpöisessä järjestelmässä olevan. jos ei ole, on pieni nesteen lisääminen ihan normaalia, edellytäen että vesi tulee ylipaineventtiilistä pois.
        paras keino tarkistaa yli/varoventtiili on laittaa kuppi sen alle.

t: tapsa

• maalämmittäjä

meillä on ensimmäisen syksyn jälkeen lisätty ilmaa paisuntasäiliöön kun paine on laskenut. paineen lasku on johtunut putken ympärillä olevan maan yleisestä lämpötilan laskusta ts. maan lämpö ei ensimmäisen talven jälkeen ole noussut enää samalle tasolle kuin se on ollut ennen lämmitysjärjestelmän käyttöönottoa, tällöin liuoksen tilavuus on pienentynyt. edelleen kovilla pakkasilla, kun on pitkiä lämmitysjaksoja ja kompura käy pitkiä aikoja yhtäjaksoisesti liuoksen lämpötila laskee ja paine laskee tällöin huomattavasti. lisäksi paisuntasäiliössä olevan varoventtiilin tyvi oli huonosti tiivistetty, jolloin säiliössä oleva ilma pääsi vuotamaan ulos, pantiin hamppua putkiteipin sijaan niin parani. onko järjestelmässä jotakin automaattisia ilmauslaitteita joista liuoksessa mahdollisesti oleva ilma on voinut tulla ulos, tällöinhän paine laskee. itsellä on thermian pumppu ja siinä on lieriön muotoinen paisuntasäiliö joka on muovia ja siihen olen varoventtiilin viereen lisännyt nipan josta voi autonpumpulla laittaa lisää painetta, eka talvena piti tosin lisätä vähän nestettäkin.

• Keijo

tarvitseeko kierto ylipäänsä painetta kovin paljon? Meillä on paineeton, paitsi että täyttö säiliö on noin 4m korkeammalla kuin kierto, josta tulee hiukan paineistettu kierto.

• maalämmittäjä
        Keijo kirjoitti:

tarvitseeko kierto ylipäänsä painetta kovin paljon? Meillä on paineeton, paitsi että täyttö säiliö on noin 4m korkeammalla kuin kierto, josta tulee hiukan paineistettu kierto.

ei tartte paljon ainakaan meillä kun putket on maassa 1m syvyydessä. lämpöä on riittänyt vaikka paine on ollut välillä alle 0,5bar.

• 213

"Paine on pari kolme kertaa laskenut nollille ja nestettä on jouduttu lisäämään 2-3L. Onko tällainen normaalia ja kuinka kauan tälläistä lisäämistä mahtaa jatkua, vai olisiko vuoto kysymyksessä? "

On. Hyvä syy olla laittamatta maalämpöä, vikojen etsiminen on hankalaa ja korjauskin vaikeaa.

• Puulla paree

Vaikka ap kysymys on 10v vanha, syy on se, että jätkä on kyntänyt letkun poikki, tai pakkanen on sen rikkonut, jäätyyhän nuo tänäpäivänäkin.."lämmityslaitteet" hehhehehhe

• maalämpömiess

Meillä on letkua 350 metriä pellossa ja laitteisto otettu käyttöön kesällä. Ei ole tarvinnut nesteitä lisäillä, paisunta-astiassa jonka tilavuus 2-3 litraa pinta vaihtelee 1-5cm (koko korkeus n30cm), riippuen kompuran käyntijaksoista.
      No seuraile tilannetta ja jos nestettä aina vaan menee niin joku liitos keruupiirissä vuotaa. Jos ei missään näkyvillä haise viina niin vuoto maassa jos siellä liitoksia.
      Ja voihan se olla huonosti ilmattu ja pikkuhiljaa kun ilma poistuu niin nestettä mahtuu enemmän.

• Ingenjööran

no miten on, onko putki jäässä, vai ehtikö suojaava lumikerros tuleen ennemmin?
        Entä millä talos lämmität, käyttöveden, jne? Tuskin sitä nollan alapuolella olevasta maasta kovin ihmeitä lämpöjä pumpata, ja toisaalta, ikirouta on siinäkin pellossa tästälähin.

• R134a

"Tuskin sitä nollan alapuolella olevasta maasta kovin ihmeitä lämpöjä pumpata, ja toisaalta, ikirouta on siinäkin pellossa tästälähin."

Kerro vielä miten ihmeessä pakkasautomaattien ja jääratojen kylmäkoneetkin puskevat kaksinkertaisena kompressorien ottotehon lauhdelämpönä pihalle?

• Ingenjööri

"Kerro vielä miten ihmeessä pakkasautomaattien ja jääratojen kylmäkoneetkin puskevat kaksinkertaisena kompressorien ottotehon lauhdelämpönä pihalle?"
      Siksi, että väite on huuhaata...ikiliikkujia ei ole olemassa, tuohan olis jo sellainen.".tuottaa energiaa tuplasti, minkä kuluttaa"..HAH HAH!

• R134a

Sinähän se varsinainen ydinfyysikko olet.

Jos jäärataputkistoon menevän liuoksen lämpötila on esim. -10 ja palaava -15 niin miten luulet nesteen lämmenneen putkistossa?

• R134a

siis menevä -15 ja palaava -10

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moottoripyöräonnettomuus

Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää
      Alajärvi
      66
      829
    2. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      23
      819
    3. haluatko lopettaa

ihan lopullisesti
      Ikävä
      160
      818
    4. Jos oikeasti haluat mies

Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.
      Ikävä
      103
      779
    5. Uusi ruokapaikka

Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä
      Haapavesi
      27
      728
    6. Miten sinä voit?

Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua
      Ikävä
      93
      687
    7. Kerro minulle totuus

Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒
      Ikävä
      192
      660
    8. voi luoja kun uskaltaisin

laittaa viestiä sinulle...
      Ikävä
      22
      602
    9. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      61
      592
    10. Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!

Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks
      Suomussalmi
      37
      586
    11. VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN

Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisika­laumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa
      Iisalmi
      40
      549
    12. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      78
      500
    13. 39
      475
    14. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      465
    15. Useita poliisiautoja kunnantalolla

Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.
      Ähtäri
      11
      458
    16. sinulle....

Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.
      Ikävä
      75
      457
    17. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      111
      455
    18. Jos näkisimme vielä joskus

... mihin veisit miut treffeille? 😊
      Ikävä
      73
      451
    19. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      54
      438
    20. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      437
    Aihe