Niin mitä kotimainen kansamusiikki tänäpäivänä on?
Eilen kävin Kaustisella (kansanmusiikki festarit) ja kovin oli kansaa kuuntelemassa... ravintolassa Koivusen Aria ...
Henkilökohtaisesti tämän päivän kansamusiikki kulminoituu sanoihin Lauri Tähkä. Vanhoja perinteitä sekoitettuna uusiin sukupolviin.
Kansainvälisesti eri kaupungeissa ja maissa ns puhdas kansamusiikki on paljon suositumpaa, kuin mitä meillä täällä Suomessa. Esimerkiksi Unkari on maa, josta sitä löytyy...
Kansanmusiikki?
5
1766
Vastaukset
- folkkia kansalle
Niin, kaustisella ollaan menty jo aika populaarilla linjalla monta vuotta. Festivaalin talouden tasapainottamiseksi tuodaan pääareenalle popmuusikkoja, jotka eivät täytä "perinteisen" kansanmusiikin kriteerejä muuten kuin että soittavat kansan musiikkia, koska heitä suuri joukko kerääntyy kuuntelemaan. Lisäksi kaustisella tuodaan esille paljon esille ulkolaisia esiintyjiä, mutta kotimainen kansanmusiikki ja -tanssi on aika heikossa asemassa. Ylpeys omasta perinteestä ja sen siirtämisestä tulisi olla myös tällaisen festivalin tehtävänä vaikka se kaupallinen tapahtuma onkin. Tänä vuonna esim. Rääkkylän Kihauksessa oli erinomainen ohjelma, jossa myös populaarimuusikot esittivät kansanmusiikkia ja lisäksi suomalainen kansanmusiikki ja -tanssi oli vahvasti läsnä koko festivaalin ajan.
Lauri puolestaan on erinomainen esimerkki kansanmusiikin tuotteistamisesta niin että kuitenkin pidetään perinnettä arvossaan.- Tanjuli
Kutakuinkin näinhän se menee. Hyväksyn täysin sen, että Kaustisella esiintymässä ns. vetonauloja, joilla saadaan juhlat rahoitettua ja kansanmusiikille/-juhlille uusia kävijöitä. Ennakkoon muistaakseni mainostettiin jotain ylläriesiintyjää ja toivoin kovasti sen olevan Lauri Tähkä. Mikä olisi sen osuvampi??!! Pistän kädet ristiin ja toivon että ensi vuonna sitten. Sitä energiaa, sitä hyvää mieltä.. sitä soisi näkevän myös Kaustisella, jossa on vanahempaakin väkeä. Olen ite vuosimallia -75, eikä ne historiantunnit aikanaan kiinnostaneet edes sen vertaa, että muistaisin käsiteltiinkö näitä puukkojunkkareita siellä... Hurahtaessani Lauri Tähkän & Elonkerjuun musiikkiin, tunsi tarvetta tietää asioista enemmän. Nyt voin kertoa, että luin kesälomani aikana yhden kirjan, joka oli "Härmän häjyt ja Kauhavan herra". Eli Lauri Tähkä ja Elonkerjuu herättävät henkiin todella kiinnostusta vanhaa perinnettä kohtaan. "Mä oon ku kirkon seinästä revitty perkeles, syntymähäjy, mä mellastan..."
- kamuun hurahtanut
Saanen näin alkuun huomauttaa, että Koivusen Ari ei esiintynyt Kaustisen kansanmusiikkifestareilla, vaan festarialueen ulkopuolisessa ravintolassa, jossa ympäri vuoden esiintyy pääasiassa koko kansan tuntemia rock- tai iskelmäartisteja. Ei koko Kaustinen sentään sen festariviikon ajan soi kansanmusiikkia.
Kaustisen festareilta kuitenkin löytää sitä aitoa tämänpäivän kansanmusiikkia, jos menee esimerkiksi Pelimannitalon tai Klubin esityksiä katsomaan. Areenan esityksillä pyritään huokuttelemaan rahaa festareille, valitettavasti rahaa virtaa eniten kun siellä esiintyy joku Hector tai Katri Helena.
Lauri Tähkäkin on kyllä siellä jokunen vuosi sitten esiintynyt ja on loistavaa että se bändi on löytänyt tiensä monien ihmisten sydämiin.
Jos kansanmusiikki kiinnostaa niin kannattaa vierailla erinäisillä festareilla (Kaustinen, Haapavesi Folk, Spelit, Rääkkylän Kihaus, Etno-Espa[menossa tällä hetkellä Hkissä!]ym.) tai käydä kurkkaamassa lähikirjaston kansanmusiikkihyllyn tarjontaa. Suomen Kansanmusiikkiliiton sivujen kautta voi myös tilata paljon hyviä levyjä!
lisää tietoa kotimaisesta kansanmusiikista löytyy 15.8. avattavasta kansanmusiikkiportaalista www.kansanmusiikki.fi- Päivinkakkara
Minulla oli ilo olla mukana tänä kesänä Kaustisen festareilla. Olin toki ollut jo aiempinakin vuosina. Perinteisen kansanmusiikin lisäksi siellä oli mahdollista nauttia myös kantrista, irkkumusiikista ym. Ne sopivat mielestäni hyvin Kaustisen teemaan. Toivottavasti Kaustinen pystyy järjestämään jatkossakin monipuolista ohjelmaa kaikenikäisille ja - kokoisille kuulijoille kansanmusiikkia unohtamatta. Ihanaa oli nähdä ja kuulla konkaripelimannien soittoa sekä nuorien "uudenlaista" meininkiä. Jään mielenkiinnolla odottamaan mitä ensi vuonna kuullaan ja nähdään.Kiitos Kaustinen tästä kesästä.
- SM71
Gjallar horn siinä vasta aitoa kansanmusiikkia johon yhdistetään omatekoisten soittimien lisäksi mm. australian aborgionalien perinne soittimia, laulajan ääni on kauniin kuulas. Muistaakseni suurin osa bändiläisistä on suomalaisia. Tämä maailmanmusiikki tunnetaan paremmin rapakon takana kuin meillä. Suosittelen lämpimästi!Varsinkin jos pidät keskiaikaisesta, sielukkaasta sekä rytmikkäästä musiikista.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3217635Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662176- 1771856
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161392- 1121287
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91261Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701231RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j571186Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411081Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901029