Moi :)
Olen 11 vuotias, enkä ole millään laihdutuskuurilla, vaan noudattamassa terveellisiä elämäntapoja!:)
Terveydenhoitajani sanoo, että olen alipainoinen ja käyn painotarkkailussa sekä ravintoterapeutilla. Painan 31-32,8, riippuen paljonko olen syönyt, ja olen pitkä noin 143 cm. Onko mittani ok?
Omasta mielestäni en ole mitenkään läski, mutten ihan laihakaan, tai mahastani löytyy hieman löysää... Ystäväni on vajaa 150 cm pitkä, painaa 32-34 kg, ja hänm on hyvin hoikka. Silti hän ei ole muka alipainoinen! Monet ystäväni painavat saman verran ja ovat samanmittaisia, mutteivat silti alipainoisia, ja kuten sanoin, en näytä mitenkään hirmu laihalta! Mistä tämä johtuu?
Syön yleensä vähän, mutta sitten joskus saatan syödä palöjon kerralla herkkuja tai roskaruokaa. Olen aika urheilullinenh ja menen vitoselle.
Onko tässä hyvä päivä ohjelma:
herätys klo. 9.30. 9.30-9.40 aamujumppa. Tasaan aamuhommat (vaatteet, hampaat ym) 9.00 aamupala joka on esimerkiksi:
1 ruisleipäviipale, jonka päällä esim. kurkkua ja tomaattia. Voita en käytä
1 kulhollinen rasvatonta jogurttia
1 hedelmä
1 lasi tuoremehua
Miltä kuulostaa?
sitten on "vapaata aikaa" ja 12-13 on tehokasta liikuntaa. Välipala on 13.00.
Siihen kuuluu esim.
1 ruisleipä
1 kulhollinen marjoja
vettä
Onko ok.?
Ruoka on n. 17.00-18.00
18.45 on venyttely mutta ensin tietenkin lämmittely. 19.00 on lenkkeilyä (kävely, hölkkä, pyörä) 20.00 on lihaskuntoa, jokatoinen päivä siis.
21.00 on iltapala johon kuuluu esim.
1 hedelmä
1 jogurtti
puolikas leipä
Onko hyvä?
Ja sitten onko hyvä, jos on aamupala, välipala, ruoka ja iltapa? Olen tottunut syömään niin. Vai pitäisikö olla toinen välipala/ruoka?
Maitoa en juo, joten mikä olisi hyvä ruokajuoma aterioille? Piimääkään en juo, eli mehu vai vesi? Juon yleensä vettä tai tuoremehua.
Jos on vaikkapa ruoka, niin kanttaako heti sen jälkeen liikkua, vai odottaa esim. puoltuntii? Ja jos on ensin vaikka liikkunu tunnin tehokasta liikuntaa, niin kannattaako heti sen jälkeen syödä, vai odottaa vaikka puoltuntii tai tunti?
Entä onko tuorepuuro terveellistä? (kaura/ruishiutaleita, maitoa, marjoja) Ja onko AAMUN HYVÄ- pikakaurahiutaleet hyviä ja terveellisiä päivittäiseen/joka toinen päivä käyttöön? Pitäisikö tuorepuuron olla jotain puoltuntii jääkaapissa ja sitten syödä, vai voiko heti syödä?
Ja siis en ole laihdutuskuurilla, vaan haluan syödä ja liikkua hyvin!
Ennen en syönyt joko ollenkaan tai yhden jogurtin/hedelmän aamupalaksi, välipalalla en syönyt mitään, tai tein esim. vohvelit, tai sitten söin vaikka jogurtin tai hedelmän. Saatoin ruoalla syösä hirveän määrän makaroonia ja pussikastiketta, ja iltapalalla jogurtin tai hedelmän. Mutta kulutin paljon:
maanantaisin koiran lenkity, tunti telinevoimisteluu, liikuntatunti, koulumatkat (jotain 500-600 metreii yhteen suuntaan, mutta maanantaisin tuli puolet pitempi, sillä telinevoimistelu on iltapäivällä koululla) tiistaisin oli koulumatkat ja liikuntatunti, keskiviikkosin ratsastus, koului ja tallimatkat, torstaisin tallimatka, perjantaisin liikuntatunti ja koiran lenkitys, lauantaisin talutin pikkusia ratsastuksia ja tallimatkat. Ja viellä esim. jos piti käydä kaupassa, tai käytin iltaisin koiria lenkillä, kotona voimistelin yms.
Ja aina biimeisillä koulutunneilla olin aivan liian väsynyt opiskelemaan. Aamuisin en jaksanut herätä, ja nukuinkin usein pommiin. Ja alloitin meikkaamisen kakkosella, kunnolla kolmosella, onko ihan ok?
Aloitin kolmosella meikkivoiteen käytön (aina kouluun vaikka kaupungille, kylään ym.) niin ei kai käy niin, että sitten 18 vuotiaana mulla on viiskymppisen iho? Mulla on pikkusen pisamia!!
Ja onko hiustenvärjääminen pahasta? Olen värjännyt 2 kertaa kestovärillä, kaks kertaa sävytteellä, ja syksyllä luultavasti värjään kestovärillä. OLen värejännyt aina punaiseksi/oranssiksi, ja nyt värjään ruskeaka, mutta seiskalle mennessäni värjään blondiksi, ja mulla on luonnostaan ns. maantienäriset hiukset. Aina kun värjään hiukseni ovat kiiltävät, joustavat, pehmeät, eloista ym. Mutta kun en ole värjännyt tai värini on lähtenyt melkeimpä kokonaan pois, hiukseni ovat kiillttomat, kuolleet ym. No, kyllä hieman liioittelin :) Kyllä nämä ovat kiiltävät ja sileät ja eloista luonnostaankin, mutta eivät niinkuin värjättynä!
No taidan tässä lopetella, ja kirjoitin kaikki huoleni terveyteen liittyen, ja toivon saavani hyviä vastauksia!
Joo no tossa oli myös vähän hiuksista...
terveellinen?
7
574
Vastaukset
- laihduttaja
Noista ruuista. Muista syödä vihanneksia, hedelmiä ja proteiinipitoista ruokaa, silloin asiat ovat kannaltasi kunnossa. Proteiinia saat lihasta, kalasta, raejuustosta, maitorahkasta yms tuotteista, hieman myös jugurtista.
Leipä, pasta ja puuro pelkällään eivät ainakaan kiinteytä ja ovat kasvavalle lapselle turhan yksipuolista ruokaa. Yleensä leivällä ja pullamössöllä lihookin helpoiten, lihaa ja vihanneksia syömällä ei tarvitse niin tuijottaa syömiinsä määriin.
Rasvat ovat itse asiassa tärkeitä, kaikenikäisille, mutta erityisesti kasvavalle. Kalasta saatava rasva ja kasviöljyt ovat tärkeimpiä. Ne vaikuttavat siihen, että kroppa toimii kunnolla, kolesterolit eivät nouse ja esimerkiksi aivot saavat itselleen tärkeitä aineita. Jos siis syöt vaikka salaattia, siihen kannattaa aina lorauttaa pikkuisen oliivi- tai rypsiöljyä. Leipämargariini ei ole tärkeää, sen voi jättääkin pois.
Mittamääräyksiä ei voi antaa kasvavalle lapselle, koska lapset saattavat ns. lihoa useamman kilon ensin ja sitten hujahtaa pituutta, se on ihan tavallista. Peili kertoo tilanteen parhaiten. Lisäksi samankokoisilla ihmisillä voi paino vaihdella paljon, mm. johtuen siitä, että lihas painaa paljon enemmän kuin läski. Kunnolla treenatut melko laihat ihmiset painavat paljon enemmän kuin pulskemmat sohvaperunat. Siksi sinun ei tarvitsisi ollenkaan mittailla painoasi vielä, se ei kerro mitään tärkeää.
Meikit eivät ole vaarallisia iholle. Tärkeintä on antaa iholle lepopäiviä, sekä puhdistaa ja kosteuttaa se kunnolla. Eli jos meikkaat, muista poistaa meikki illalla ja sipaise kosteuttavaa voidetta hieman iholle.
Hiustenvärjäys ei ole pahasta, nykyiset aineet ovat turvallisia, jos nyt ei satu allergisoitumaan kiinniteaineille (melko harvinaista). Sävyte/kotivärjäysaineisiin lisätään hiuksen kiiltoa lisääviä aineita, siksi ne kiiltävät jonkun aikaa värjäyksen jälkeen. Värin saa pysymään kauemmin, kun hiuksia ei pese liian usein, käyttää värjätyille hiuksille tarkoitettua shampoota ja muistaa myös käyttää hoitoainetta.- poni_fani96
Viellä että eikös leipä ole kasvavalle lapselle erityisen tärkeää, ja puuro hyvä aamupala, joka antaa pitkälle päivään voimia!?:)
Ainakin niin olen kuullut...
Ja jos vaikka on synttärit tai jotkut juhlat ja tulee syötyy herkkuja vähän enenmmän ku pitäis, niin tuleeeko kaikki takaisin?
Onko lihaskunto hyvä tehdä jokatoinen päivä, että keho ehtii palautua? - asiassa..
poni_fani96 kirjoitti:
Viellä että eikös leipä ole kasvavalle lapselle erityisen tärkeää, ja puuro hyvä aamupala, joka antaa pitkälle päivään voimia!?:)
Ainakin niin olen kuullut...
Ja jos vaikka on synttärit tai jotkut juhlat ja tulee syötyy herkkuja vähän enenmmän ku pitäis, niin tuleeeko kaikki takaisin?
Onko lihaskunto hyvä tehdä jokatoinen päivä, että keho ehtii palautua?..leipä on lähinnä tärkkelystä ja se vilja, mitä perusleipiin käytetään, on niin käsiteltyä, että sen vitamiinipitoisuuskin on hyvin alhainen. Viljaruoka on halpaa ja sitä on perinteisesti syöty paljon, kuten perunaakin, ja siksi sitä kovasti buffataan. Toki voi leipääkin syödä vähän, osana ruokavaliota, ja puuroa, mutta pyri valitsemaan täysjyvätuotteita, jos niin teet. Ja jos jätät ruokavaliostasi jotain pois, älä ala saalatinlehti voileipä - linjalle, se on epäterveellisimmästä päästä.
Painon poistuminen ja kertyminen on monimutkainen asia. Ihmiset, jotka laihduttavat kunnolla, ns. tietoperusteisesti (eiväkä hölmöile pika/kaalisoppadiettien kanssa), laskevat usein kokonaiskulutustaan ja tiputtavat päivätarpeestaan esim. 500 kcal tai 1000 kcal. Jotta elimistö ei tipahtaisi säästöliekille tämän vajeen takia, he pitävät ns. välipäiviä, jolloin herkuttelevat aika surutta. Välipäivä ei suinkaan nollaa laihtumista, vaan sekottaa elimistöä sen verran, että se ei ala säästää energiankulutuksessa (tämä ns. säästöliekki hidastaa aineenvaihduntaa ja sitä kautta laihtumistakin). Eli esim. bodareilla yms, jotka joutuvat tiputtamaan säännöllisesti rasvoja kehostaan, herkkupäivä on ihan tarpeellinen osa laihtumista.
Lihaskuntoa ei pitäis tehdä alussa enempää kuin 2 krt viikossa, jos haluaa kehittää lihasta. Toiset tekevät jatkossa 3 krt/viikko, toiset pysyvät kahdessa. Treenin jälkeen pitäisi syödä proteiinipitoista ruokaa, ja muutenkin proteiinin saannin pitäisi olla kohdallaan.
- ruokavalio on hyväasia
Eli syö ja juo ihan normaalisti. Olet vielä kasvuiässä ja tarvitset monipuolista ravintoa. Jätä karkit, pullat ym. muut vähemmälle ja pidä vaikka yksi herkkupäivä viikossa. Muista syödä lihaa, kalaa ja kasviksia. Juo riittävästi vettä ja liiku säännöllisesti, esim. tunti päivässä hyötyliikunta eli juuri nuo koulumatkat esimerkiksi.
- poni_fani96
Unohdin mainita, että olen kasvissyöjä, mutta syön silti pienissä määrin kalaa, ja maito- ja kananmunatuotteetkin kuuluvat ruokavaliooni. Mutta punaista lihaa, kanaa ym. en syö. Joten ne täytyy jättää pois. Onko mitään, millä ne voisi korvata?
Monta ateriaa päivässä pitäisi olla?
Aamupala, välipala, ruoka ja iltapala? Niin olen tähän asti menetellyt, tosin osa on jäänyt välillä pois.
Vaiko aamupala, lounas, ruoka, iltapala. Tai aamupala, lounas, välipala, ruoka, iltapala.?
Mikä on minulle hyvä; liikkua ja syödä terveellisesti, riittävästi ja monipuolisesti, vaiko yrittää syödä mahdollsimman vähän (aamulla 1 hedelmä, päivällä 1 jogurtti, vähän "ruokaa", iltapalalla vaikka 1 hedelmä)
Eli siis jos liikun paljon, niin kannattaako myös syödä riittävästi?
Ja nyt pääsenkin kysymykseen, mitä olen jo tovin pohtinut;
Kun olen syönyt, kannattaako heti liikkua, vai odottaa vaikkapa puolituntia? Ja jos olen ensin liikkunut vaikkapa tunnin, kannattaako heti syödä?
Ja sitten viellä että mikä kiinteyttää vatsaani?
Onko normaalia?:
Jos olen syönyt paljon (ihan täyteen :D) niin mahani on on semmoinen iso pallo!!! Siis se on oikein pömpällään mutta kiinteä!
Sittten kun en ole syönyt tai syönyt vähän, se on suht. litteä, mutta siinä on "nahkaa" joka tekee mahastani löysän. Siis siinä on semmosta löysää ja jos vaikka istun etukenossa ne menee makkaroiks!
Ja kerran kun olin oksentanut, mahani oli ihan litteä, mutta silloinkin siinä oli sitä 'ylimääräistä nahkaa' niin se ei näyttänyt niin litteeltä vaikkapa bikinit päällä tai muutenkaan.
Millä saisin kiinteytettyä mahaani? Ja saako sen "ylimääräsen nahkan" pois?
Ja viellä kun olen ns. normaali (etten ole syönyt kauheesti) se mahani kumminkin on ssuht. "litteä" mutta rintaluuni ja lihakseni vat niin paljon ylempänä! Kun on kunnon ryhti (ettei ole silleen hartiat kasassa, kun eikös pitäis olla aina ihan suorassa, tosin minulla on silloin ns. notkoselkä, norm.?)
Eli siis luulin näkyvät ja ne ovat oikein semmoset... "lihaksikkaat" tai no en tiiä, mutta sitten mahani ´menee huimasti alaspäin vaikken ol,e mikään anorektikko, enkä edes oikein hoikka mahasta, normaalia?
Kiitos vastauksista, ja toivottavasti jaksatte vastata viellä näihinkin!:> - Aikuinen vege
poni_fani96 kirjoitti:
Unohdin mainita, että olen kasvissyöjä, mutta syön silti pienissä määrin kalaa, ja maito- ja kananmunatuotteetkin kuuluvat ruokavaliooni. Mutta punaista lihaa, kanaa ym. en syö. Joten ne täytyy jättää pois. Onko mitään, millä ne voisi korvata?
Monta ateriaa päivässä pitäisi olla?
Aamupala, välipala, ruoka ja iltapala? Niin olen tähän asti menetellyt, tosin osa on jäänyt välillä pois.
Vaiko aamupala, lounas, ruoka, iltapala. Tai aamupala, lounas, välipala, ruoka, iltapala.?
Mikä on minulle hyvä; liikkua ja syödä terveellisesti, riittävästi ja monipuolisesti, vaiko yrittää syödä mahdollsimman vähän (aamulla 1 hedelmä, päivällä 1 jogurtti, vähän "ruokaa", iltapalalla vaikka 1 hedelmä)
Eli siis jos liikun paljon, niin kannattaako myös syödä riittävästi?
Ja nyt pääsenkin kysymykseen, mitä olen jo tovin pohtinut;
Kun olen syönyt, kannattaako heti liikkua, vai odottaa vaikkapa puolituntia? Ja jos olen ensin liikkunut vaikkapa tunnin, kannattaako heti syödä?
Ja sitten viellä että mikä kiinteyttää vatsaani?
Onko normaalia?:
Jos olen syönyt paljon (ihan täyteen :D) niin mahani on on semmoinen iso pallo!!! Siis se on oikein pömpällään mutta kiinteä!
Sittten kun en ole syönyt tai syönyt vähän, se on suht. litteä, mutta siinä on "nahkaa" joka tekee mahastani löysän. Siis siinä on semmosta löysää ja jos vaikka istun etukenossa ne menee makkaroiks!
Ja kerran kun olin oksentanut, mahani oli ihan litteä, mutta silloinkin siinä oli sitä 'ylimääräistä nahkaa' niin se ei näyttänyt niin litteeltä vaikkapa bikinit päällä tai muutenkaan.
Millä saisin kiinteytettyä mahaani? Ja saako sen "ylimääräsen nahkan" pois?
Ja viellä kun olen ns. normaali (etten ole syönyt kauheesti) se mahani kumminkin on ssuht. "litteä" mutta rintaluuni ja lihakseni vat niin paljon ylempänä! Kun on kunnon ryhti (ettei ole silleen hartiat kasassa, kun eikös pitäis olla aina ihan suorassa, tosin minulla on silloin ns. notkoselkä, norm.?)
Eli siis luulin näkyvät ja ne ovat oikein semmoset... "lihaksikkaat" tai no en tiiä, mutta sitten mahani ´menee huimasti alaspäin vaikken ol,e mikään anorektikko, enkä edes oikein hoikka mahasta, normaalia?
Kiitos vastauksista, ja toivottavasti jaksatte vastata viellä näihinkin!:>Neuvoisi sinua syömään aamulla puuroa, missä olisi ruokalusikallinen auringonkukansiemeniä ja joku hedelmä lisäksi.
Lounaaksi palkokasveista (linssit, pavut) kunnon ateria.
Ehkä välipalaksi jugurttia, leipää, hedelmää tai ehkäpä pähkinöitä.
Päivälliseksi myös samantapainen ateria kuin lounaaksi.
Iltapalaksi leipää, jugurttia, hedelmää.
Osta kasviskeittokirja ja etsi sieltä palkokasveista tehtyjä ruokia.
Ei sinun kannattaisi liikaa vielä tutkailla itseäsi, että missä on läskiä. Mene katsomaan, jotain luurankoa ilman nahkaa. Haluatko olla saman näköinen? Mitä siinä ihailet? Valkoista luutako? Ihania kuoppaisia silmiä? Ei sinulla ole yhtään ylimääräistä nahkaa. Masu vaan pömpöttää, kun muuten olet jo niin laiha. Pitäähän sen ruuan jonnekin mahtua ;).
Ei tarvitse rasvojakaan vältellä, koska muuten sinulta kuivuu hiukset hampuiksi ja iho alkaa hilseileen ja rypistyyn. Parikymppisenä olet jo 40-vuotiaan näkönen, jos rasvoja ja ruokaa välttelet. Lisäksi hiukset ovat tippuneet pois, koska et saa muitakaan ravinteita.
Juoksentele kavereittesi kanssa pihalla ja leikkikää. Siinä on jo tarpeeksi liikuntaa sinun ikäisellesi. Me vanhat pierut sitä liikuntaa kaivataan, kun päivät pitkät saadaan töissä istua ja illat saadaan tehdä kotihommia. Millon meillä on aikaa liikkua?
- painoasi...
Olet vielä aivan liian nuori huolehtimaan painostasi, tulet vielä kasvamaan paljon ja painosi muuttuu ja tasaantuu ajan kanssa kun syöt normaalia ruokaa. Sinun on syötävä lämmintä ruokaa joka päivä riittävästi, ja huolehdittava että saat proteiinia.
Pelkään että sinulle on jo noin nuorena kehittymässä syömishäiriö. Kun minä olin sinun ikäisesi, leikin poneilla ja barbeilla, enkä todellakaan urheillut orjallisesti ja miettinyt syömisiäni! Tuo ei kuule ole ihan normaalia.
Mitä vanhempasi sanovat tuosta urheilustasi ja ruokien miettimisestä??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi2434788Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak892343Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1171510Mahtavaa, Trump pelasti lentäjän, Irania nöyryytettiin
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011917601.html Taas osoitus kuinka ylivertainen maa USA on Trumpin johdolla.319915- 72874
Keskiviikkona 8.4.2026 se tapahtuu
Nimittäin tulevana keskiviikkona 8.4.2026 Donald Trump ilmoittaa Naton pääsihteerille että Yhdysvallat eroaa Natosta. N270839Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle112766Rakastin sua niin paljon ettei löydy sanoja sille tunteenpalolle mitä silloin koin
Sellaista tunnetta ei koe kuin ehkä kerran elämässä. Tuntui, että sekoaa, että menee järjiltään. Tuntui että räjähtää si33757- 38716
- 67682