Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Miten maatila jaetaan?

Peltoa, metsää, talo ja nav...

Miten maatila jaetaan avioerossa, jos ei ole avioehtoa?
Maatila miehen nimissä ja saatu osittain perintönä avioliiton aikana. Avioliitto kestänyt yli kymmenen vuotta.

40

3522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex miniä

      omaisuutenne menee puoliksi niinkuin velat ja jäljelle jäävästä osinko sinulle jos et jää tilalle..
      perinnössä pitää olla maininta jos sinut on siitä haluttu ulkopuolelle..
      pidä vain puolesi minusta ei ollut siihen,oli niin vahva suku vastassa ja tosi ilkeitä...sain heiltä moni sivusen kirjeen etten ollut tehnyt edes töitä yli kymmenen vuoden aikana jolloin tila oli meillä, eli minulle ei kuulunut mitään heidän mielestä..
      minä jätin tilan osituksen ulkopuolelle ja halusin sen mitä oli kun tulin sinne miniäksi..
      ainut mikä harmittaa on se,että meni työpaikka ja ammatti..
      olen harjoittelijana uudessa ammatissa nyt eikä tällä palkalla pitkälle pötkitä monen lapsen kanssa, mutta tärkeimpänä pidän meidän(lasten ja minun)keskinäistä suhdetta ja sitä välittämistä toisesta,se kantaa paljo pitemmälle kuin raha ja omaisuus!!
      voimia sinulle..me miniät emme ole mitään eron tultua,vaikkemme itse sitä eroa haluaisi..

      • Peltoa, metsää, talo ja nav...

        Minäkään en tätä eroa itse halunnut. Mieheni on myös sitämieltä, ettei minulle kuulu HÄNEN tilastaan mitään.
        Kelpasin kuitenkin montavuotta hoitamaan yksin lehmät ja lapset. Pelkään, että jään ihan tyhjän päälle erossa.


      • erotessa
        Peltoa, metsää, talo ja nav... kirjoitti:

        Minäkään en tätä eroa itse halunnut. Mieheni on myös sitämieltä, ettei minulle kuulu HÄNEN tilastaan mitään.
        Kelpasin kuitenkin montavuotta hoitamaan yksin lehmät ja lapset. Pelkään, että jään ihan tyhjän päälle erossa.

        ja loppu kahtia, noin karkeesti. Ja nyt lue pilkkua nussien kaikki asiapaperit, ota oikeusavustaja.
        Ei kannata olla kovin sovinnollinen jos on töitä vuosia tehnyt ja sitten joutuukin vasten tahtoaan lähtemään...vai?


    • Oletan ettei perintönäkään saadussa osuudessa ole vainaja tehnyt testamenttia, jolla olisi "poistanut" perinnön saajan puolison avio-oikeuden ko. perintöön (minkä moni tekee).

      Miehesi on sikäli oikeassa, ettei sinun tarvitse saada tilasta mitään osaa... MUTTA silloin hänen on maksettava tasinko esim. rahalla tai jollakin muulla omaisuudellaan (vaikka auto, säästöt, tms.)

      Periaatehan on yksinkertainen, lasketaan teidän kummankin nettovarallisuudet (oma omaisuus ja puolet yhteisestä omaisuudesta, miinus omat velat ja puolet yhteisistä veloista).

      Se kumpi on "rikkaampi" joutuu maksamaan "köyhemmälle" puolisolle niin paljon tasinkoa, että nuo nettovarallisuudet saadaan yhtäsuuriksi. Tasingon maksaja saa päättää millä omaisuudellaan tasingon suorittaa, vaikka sitten leikkuupuimurilla ja 5000 kg. tuorerehua.

      Ositushetki on se, kun avioerohakemus on jätetty, sen päivän mukaan katsotaan mitä on mukana kun ositus sitten joskus varsinaisesti tehdään. Eli, jos mies on tuon päivän jälkeen ostanut lisää metsää lahjana se ei olisi mukana osituksessa.

      Sitten on tietenkin kysymys siitä, minkä arvoinen ko. tila on... Tosin metsälle ja pelloille helpompi laittaa hintalappu, kuin monelle muulle yritykselle.

      Jos tuntuu, että olet heikolla tässä, niin suosittelen juristin apuja... voit aloittaa vaikka kunnan oikeusaputoimistosta.

      • Peltoa, metsää, talo ja nav...

        Sanoit, että "Tosin metsälle ja pelloille helpompi laittaa hintalappu, kuin monelle muulle yritykselle."
        Kuka sen hinnan päättää?
        Minulla ei ole mitään käsitystä maidemme arvosta ( n.70ha metsää ja 30ha peltoa ).Meillä on myös tottakai velkaa, mutta senkään määrästä minulla ei ole mitään käsitystä. Mieheni on aina hoitanut nämä raha-asiat ja minä vastannut perheen "kuluista".
        En haluaisi avioerostamme riitaisaa, mutta en myöskään voi ( jo ihan lasten takia ) lähteä taskut tyhjinä. Jossainhan meidänkin on asuttava.


      • Peltoa, metsää, talo ja nav... kirjoitti:

        Sanoit, että "Tosin metsälle ja pelloille helpompi laittaa hintalappu, kuin monelle muulle yritykselle."
        Kuka sen hinnan päättää?
        Minulla ei ole mitään käsitystä maidemme arvosta ( n.70ha metsää ja 30ha peltoa ).Meillä on myös tottakai velkaa, mutta senkään määrästä minulla ei ole mitään käsitystä. Mieheni on aina hoitanut nämä raha-asiat ja minä vastannut perheen "kuluista".
        En haluaisi avioerostamme riitaisaa, mutta en myöskään voi ( jo ihan lasten takia ) lähteä taskut tyhjinä. Jossainhan meidänkin on asuttava.

        ... ole pikaisesti yhteydessä juristiin, tämän aikaisemman neuvoni "painoarvoa" en voi kuin lisätä luettuani kommenttisi yllä. Tämä ei todellakaan ole vinoilua, vaan ihan vilpitön neuvo tilanteeseesi.

        Metsäpalstojen ja peltomaan arvo lasketaan niin että paljonko niistä saisi jos myisi (sinä päivänä kun osituksenne toteutatte). Samoin rakennukset, koneet ja laitteet... kaikki. Jos kaikki miehesi nimissä, käytännössä minkä hinnnan ko. tilasta saisi jos sen myisi (vaikka pilkottuna esim. naapureille). Tässä laskuharjoituksessa miehesi koettaa saada mahdollisimman pienet arvot, sinä ehkä mahdollisimman korkeat (tai edes todelliset).

        Noinkin suuressa osituksessa yleensä kummallakin on omat juristinsa, he ja te koetatte sopia tasingon määrästä. Ellei sopua synny, voit vaatia käräjäoikeutta määräämään teille pesänjakajan. Yleensä viimeistään tässä vaiheessa sille "varakkaammalle" tulee halu sopia... koska pesänjakajan kulut menevät pesänne varoista.. ja hän jakaa pesänne kuten parhaaksi katsoo... tavallisesti kuten laki määrää (ks. ylempi vastaukseni), mutta hän voi myös sovitella ositusta jos katsoo tarpeelliseksi (esim. kyseessä ollut lyhyt avioliitto tms.)

        Luulenpa että avioerostanne tulee riitaisa, tahdot sitä tai et. Silloin riitely viisainta ulkoistaa, lakimiehelle.


      • Peltoa, metsää, talo ja nav...
        M36 kirjoitti:

        ... ole pikaisesti yhteydessä juristiin, tämän aikaisemman neuvoni "painoarvoa" en voi kuin lisätä luettuani kommenttisi yllä. Tämä ei todellakaan ole vinoilua, vaan ihan vilpitön neuvo tilanteeseesi.

        Metsäpalstojen ja peltomaan arvo lasketaan niin että paljonko niistä saisi jos myisi (sinä päivänä kun osituksenne toteutatte). Samoin rakennukset, koneet ja laitteet... kaikki. Jos kaikki miehesi nimissä, käytännössä minkä hinnnan ko. tilasta saisi jos sen myisi (vaikka pilkottuna esim. naapureille). Tässä laskuharjoituksessa miehesi koettaa saada mahdollisimman pienet arvot, sinä ehkä mahdollisimman korkeat (tai edes todelliset).

        Noinkin suuressa osituksessa yleensä kummallakin on omat juristinsa, he ja te koetatte sopia tasingon määrästä. Ellei sopua synny, voit vaatia käräjäoikeutta määräämään teille pesänjakajan. Yleensä viimeistään tässä vaiheessa sille "varakkaammalle" tulee halu sopia... koska pesänjakajan kulut menevät pesänne varoista.. ja hän jakaa pesänne kuten parhaaksi katsoo... tavallisesti kuten laki määrää (ks. ylempi vastaukseni), mutta hän voi myös sovitella ositusta jos katsoo tarpeelliseksi (esim. kyseessä ollut lyhyt avioliitto tms.)

        Luulenpa että avioerostanne tulee riitaisa, tahdot sitä tai et. Silloin riitely viisainta ulkoistaa, lakimiehelle.

        En ole koskaan joutunut käyttämään lakimiehen palveluja, joten minulla ei ole mitään tietämystä asiasta.
        Mistä voisin lähteä eteenpäin? Onko olemassa ilmaista lakiapua? Mieheni on "jäädyttänyt" minulta kaiken. Pankkikortista lähtien, joten minulla ei ole käytössä, kuin lastemme lapsilisät tällähetkellä. Joten rahaa ei ole paljoa.
        Kiitos neuvoista sinulle.


      • ex miniä
        Peltoa, metsää, talo ja nav... kirjoitti:

        En ole koskaan joutunut käyttämään lakimiehen palveluja, joten minulla ei ole mitään tietämystä asiasta.
        Mistä voisin lähteä eteenpäin? Onko olemassa ilmaista lakiapua? Mieheni on "jäädyttänyt" minulta kaiken. Pankkikortista lähtien, joten minulla ei ole käytössä, kuin lastemme lapsilisät tällähetkellä. Joten rahaa ei ole paljoa.
        Kiitos neuvoista sinulle.

        .. kävi minulle.. ex otti kaiken(tilit,tulot,lapsilisät) itsensä käyttöön jo vuosia ennen eroa..
        mutta oikeusapulaitokselta saat apua ja lasku tulee vasta myöhemmin ,minä sain laskun vasta reilu vuosi erosta..sekin tulee tulojen mukaan..


      • Peltoa, metsää, talo ja nav... kirjoitti:

        En ole koskaan joutunut käyttämään lakimiehen palveluja, joten minulla ei ole mitään tietämystä asiasta.
        Mistä voisin lähteä eteenpäin? Onko olemassa ilmaista lakiapua? Mieheni on "jäädyttänyt" minulta kaiken. Pankkikortista lähtien, joten minulla ei ole käytössä, kuin lastemme lapsilisät tällähetkellä. Joten rahaa ei ole paljoa.
        Kiitos neuvoista sinulle.

        Huomenna menet (tai edes soitat) kuntasi oikeusaputoimistoon, sieltä saat varattomana lakimiehen palveluita... siitä vyyhti alkaa avautumaan.

        Eikä yksityinenkään juristi pistä laskua jos menet keskustelemaan vaihtoehdoista, hän voi ryhtyä ajamaan asiaasi jos katsoo/uskoo että saat tasinkoa (jota varmasti saat, jos niin "tahdot")... lasku voidaan usein maksaa kun ositus tehty.

        Oletko keskustellut lastenne huoltajuudesta, elatuksesta ja tapaamisista... oletko harkinnut muuttaa tilalta... voisi tulla ainakin minulle mieleen, jos noin kohdellaan. Hoitakoon isäntä kantturansa ihan omin käsin.

        Siinä tapauksessa voisi oikeusaputoimiston lisäksi selvittää mahdollisuuksia saada asuntoa ja toimeentulotukea.


      • aviopuolisoilla
        Peltoa, metsää, talo ja nav... kirjoitti:

        En ole koskaan joutunut käyttämään lakimiehen palveluja, joten minulla ei ole mitään tietämystä asiasta.
        Mistä voisin lähteä eteenpäin? Onko olemassa ilmaista lakiapua? Mieheni on "jäädyttänyt" minulta kaiken. Pankkikortista lähtien, joten minulla ei ole käytössä, kuin lastemme lapsilisät tällähetkellä. Joten rahaa ei ole paljoa.
        Kiitos neuvoista sinulle.

        Muista manita asianajajallesi tämä seikka, että sulki sinulta rahahanat. Aviopuolisoilla on nimittäin elatusvelvollisuus toisiinsa nähden... Äläkä sitten tee myöskään niitä tilan töitä enää..


      • Peltoa, metsää, talo ja nav...
        aviopuolisoilla kirjoitti:

        Muista manita asianajajallesi tämä seikka, että sulki sinulta rahahanat. Aviopuolisoilla on nimittäin elatusvelvollisuus toisiinsa nähden... Äläkä sitten tee myöskään niitä tilan töitä enää..

        Karjaa en voi jättää hoitamatta. Eihän tämä lehmien syy ole.Jos vain saisin asiani järjestymään niin, että pääsisin muuttamaan pois, niin sitten. Mutta se ei ole niin yksinkertaista, koska lapsilla on lemmikkieläimiä ja ponikin. Ei taida kerrostalon parvekkeelle mahtua. Kai minun tosiaankin on otettava yhteyttä juristiin. En taida yksin selvitä.


      • myös otettava
        Peltoa, metsää, talo ja nav... kirjoitti:

        Karjaa en voi jättää hoitamatta. Eihän tämä lehmien syy ole.Jos vain saisin asiani järjestymään niin, että pääsisin muuttamaan pois, niin sitten. Mutta se ei ole niin yksinkertaista, koska lapsilla on lemmikkieläimiä ja ponikin. Ei taida kerrostalon parvekkeelle mahtua. Kai minun tosiaankin on otettava yhteyttä juristiin. En taida yksin selvitä.

        Niin, tilanteesi on haastava. Samassa tilanteessa on kymmeniä tuhansia naisia vuosittain Suomessa. Kyllä sinä sen juristin tarvitset,ihan vaan siksi, että saat sen mikä sinulle kuuluu.

        Ja mitä lapsiin tulee, niin kannattaa ajatella sitäkin vaihtoehtoa, että he jäävät sitten tilalle asumaan, jos se on heille parempi vaihtoehto... Tosin ei tuo heidän isänsä ihan näin äkkipäiten arvioituna kovin lempeältä ja rakastavalta ihmiseltä vaikuta...


      • Kelaan
        Peltoa, metsää, talo ja nav... kirjoitti:

        En ole koskaan joutunut käyttämään lakimiehen palveluja, joten minulla ei ole mitään tietämystä asiasta.
        Mistä voisin lähteä eteenpäin? Onko olemassa ilmaista lakiapua? Mieheni on "jäädyttänyt" minulta kaiken. Pankkikortista lähtien, joten minulla ei ole käytössä, kuin lastemme lapsilisät tällähetkellä. Joten rahaa ei ole paljoa.
        Kiitos neuvoista sinulle.

        Ilmoita KELAan uusi pankkitili lapsilisille, joka on sellainen, ettei miehesi sitä voi hallita. Sitten voit avata tilin paikalliseen ruokakauppaan. Tällaiselle tilille kertyneestä velasta miehesi vastaa myös, koska se on perheen elatusta varten otettu.


      • Peltoa, metsää, talo ja nav... kirjoitti:

        Karjaa en voi jättää hoitamatta. Eihän tämä lehmien syy ole.Jos vain saisin asiani järjestymään niin, että pääsisin muuttamaan pois, niin sitten. Mutta se ei ole niin yksinkertaista, koska lapsilla on lemmikkieläimiä ja ponikin. Ei taida kerrostalon parvekkeelle mahtua. Kai minun tosiaankin on otettava yhteyttä juristiin. En taida yksin selvitä.

        ... ymmärrän huolesi, mutta koetahan ajatella hetki "kylmästi".

        Miehesi on "avioerottamassa" sinua... ajoitko olla karjakkona jatkossakin. Vai onko miehelläsi ajatus että eroatte, mutta asut edelleen talossaan piikana jolle ei tarvitse maksaa mitään?

        Kun "erotuksesi" on tehty... tuskin ponit senkään jälkeen uuteen asuntoosi mahtuvat...

        Tietenkin voit "talkoina" hoitaa rakkaan aviopuolisosi omaisuutta (mm. karjaa) jos niin tahdot... se on valintasi. Maitotilistä ei selkeästikään juurikaan tule sinulle osuutta.

        Kerro isännälle, että karjanhoito loppuu koska et saa siitä "mitään", äijä järjestäköön ja palkatkoon lomittajan... hänenhän se tilakin ja elukat ovat. Tai Karjaportin rekka hakekoon ne pois.

        Olen nyt hieman "tyly" tekstissäni... mutta tuntuu että tarvitset hieman "herätystä" koska muuten sua viedään kuin pässiä narussa.


    • itsellesi

      Saamasi neuvot ovat aivan fiksuja ja korrekteja, joten toimi ihmessä niiden mukaan ja hanki itsellesi oma asianajaja.

      Varsinkin kun vaikuttaa siltä, että avioliittonne on kovin perinteistä mallia: sinulla ei ole mitään käsitystä omaisuudestanne eikä veloistanne eikä myöskään avioliittolaista.

      Tällaisessa tilanteessa mies on avioerotilanteessa varsin niskan päällä henkisesti - ja sen hän varmasti tietää ja tulee käyttämään sitä hyväkseen...

      • erotessa

        hanki vaikka ilmainen oikeusavustaja tai ihan asianajaja ja toimeentulotukea voit heakea sosiaalitoimistosta.
        Sinulla on ehkä enemmän oikeuksia kuin sinun annetaan ymmärtää, ettet älyäisi olla mitään vailla.
        Kenenkään emännän ei pitäisi noin tietimätön olla yhteisistä asioista!
        Äläkä usko heidän esittämäänsä, yhteenkään sinulle esitettyyn arvioon, peltojen ja metsien arvosta ja mistään muustakaan!


      • Peltoa, metsää, talo ja nav...
        erotessa kirjoitti:

        hanki vaikka ilmainen oikeusavustaja tai ihan asianajaja ja toimeentulotukea voit heakea sosiaalitoimistosta.
        Sinulla on ehkä enemmän oikeuksia kuin sinun annetaan ymmärtää, ettet älyäisi olla mitään vailla.
        Kenenkään emännän ei pitäisi noin tietimätön olla yhteisistä asioista!
        Äläkä usko heidän esittämäänsä, yhteenkään sinulle esitettyyn arvioon, peltojen ja metsien arvosta ja mistään muustakaan!

        Mieheni on kyllä antanut ymmärtää, että maamme eivät ole minkään arvoisia. Harkinta-aika alkaa loppua ja mieheni ei ole suostunut puhumaan kanssani lapsista, eikä omaisuuden jaosta.
        Olen antanut hänelle aikaa, kun kuvittelin, että hän haluaisi jatkaa kuitenkin yhdessä, mutta niin ei taida käydä. Hänellä on jo uusi emäntä katsottuna.
        En olisi halunnut tästä mitään suurta riitaa, mutta niin tässä vaan uhkaa käydä. Olen surullinen.


      • yllätyksenä!
        Peltoa, metsää, talo ja nav... kirjoitti:

        Mieheni on kyllä antanut ymmärtää, että maamme eivät ole minkään arvoisia. Harkinta-aika alkaa loppua ja mieheni ei ole suostunut puhumaan kanssani lapsista, eikä omaisuuden jaosta.
        Olen antanut hänelle aikaa, kun kuvittelin, että hän haluaisi jatkaa kuitenkin yhdessä, mutta niin ei taida käydä. Hänellä on jo uusi emäntä katsottuna.
        En olisi halunnut tästä mitään suurta riitaa, mutta niin tässä vaan uhkaa käydä. Olen surullinen.

        Ja sinäkö sitten uskot tämän ex-aviomiehesi puheita. Hei, haloo nainen!!! Älä anna - enää- jyrätä itseäsi. Saapahan mies maista omaa lääkettään, kun sinä YLLÄTYKSELLISESTI nouset asianajajasi kanssa omia oikeuksiasi puolustamaan. Olen sataprosenttisen varma, että mitään sellaista miehesi ei osaa odottaa, koska mitä ilmeisimmin olet aviliitossanne ollut hyvin suljetussa ja alistetussa asemassa... ...

        Annapa miehelle tällainen oiken mukava erolahja!


      • Peltoa, metsää, talo ja nav... kirjoitti:

        Mieheni on kyllä antanut ymmärtää, että maamme eivät ole minkään arvoisia. Harkinta-aika alkaa loppua ja mieheni ei ole suostunut puhumaan kanssani lapsista, eikä omaisuuden jaosta.
        Olen antanut hänelle aikaa, kun kuvittelin, että hän haluaisi jatkaa kuitenkin yhdessä, mutta niin ei taida käydä. Hänellä on jo uusi emäntä katsottuna.
        En olisi halunnut tästä mitään suurta riitaa, mutta niin tässä vaan uhkaa käydä. Olen surullinen.

        Ja sinä nyt sitten lomitat uuden emännän karjaa tilalla palkaata, mistä "toimesta" sinut ollaan "erottamassa".... HEY, nyt hieman kapinamieltä ja sitä naarasleijonaa kehiin... OIKEESTI !

        Voin muuten arvata mitä lasten huoltajuudesta exäsi tulee esittämään tai vaatimaan... arvannet itsekin... Siitäkin voitte päätyä käräjille (pesänjakajan vaatimisen lisäksi). Tai voit luovuttaa, ja allekirjoittaa sinulle sanellut sopimukset...

        Vaikka ei sen puoleen, ei lasten äiti automaattisesti ole isää parempi etävanhempi, joskin tässä tapauksessa en ole siitä aivan vakuuttunut.

        Ja näissä keskusteluissahan myös muistettava, että nyt luemme vain toisen puolen kommentteja tilanteestaan, tietämättä oikeasti mitään miehen ajatuksista tai näkemyksistä tässä aviokriisissä.


    • neuvo

      on niinkuin tuolla edellä on käynyt ilmi, heti oikeusaput./ lakimies, saat selvyyden mikä on sinun osuus talosta. Ja nuo eläimet, mielestäni on ihan ok. osallistua hoitoon niin kauan kunnes saat oman katon ylle. VOIMIA SULLE PIDÄ PUOLES älä usko mitä vastapuoli yrittää syöttää.

      • Peltoa, metsää, talo ja nav...

        Kiitos kannustuksesta. On vain niin vaikea ajatella jättävänsä nämä pellot ja pihatiet taaksensa. Ei minusta ole kaupunkieläjäksi. Ammatiksikin sopii vain lomittaja.
        Vaikea kuvitella, että joku muu ensi keväänä kuopii minun perennapenkkejäni ja kasvimaatani. Ja kerää viinimarjat ja omenat. Ei semmoista voi edes rahassa mitata. Onneksi vielä saa lähteä navetalle ja katsella omien lehmiensä vasikoiden kasvua.
        Eivät ne ymmärrä, että kohta niitä en enää olekaan hoitamassa. Lypsyaika. Siellä on hyvä tirauttaa se kyynelkin lehmän pehmoista kylkeä vasten.


    • tulee ukko latomaan...

      tilanne saattaa olla oikeasti niinkin, että ukko tosiaan luulee, että joudut lähtemään tyhjin käsin - ja hämmästyksensä tulee olemaan suuri, kun tajuaa kuinka paljon euroja joutuu latomaan tiskiin sen uuden emännän ottaessaan!! Voi jopa olla niin, että ääni kellossa muuttuu... ... Menen ja tiedä.

      • Hilkka H

        Voi voi, tämä on näitä pahimpia avioerojuttuja.
        Ilman muuta jutusta tulee rankka.
        Hämmästyin lukiessani, että harkinta-aika on jo loppumaisillaan. Käytännössä siis mies voi käväistä saattamassa yksin ja sinulle puhumatta eron voimaan.
        Olet sinä päivänä eronnut nainen.

        Olen nähnyt täällä maalla lukuisia vastaavanlaisia tapauksia. Aina niissä on perintötilaa hoidellut jäänyt vahvoille, toinen on saanut lähteä jokseenkin tyhjin kourin.

        Askarruttavat vielä nuo lapset. Naimisissa siis alle 10 vuotta, joten lapset pieniä. Ei ole ihan varma sekään, ettei miehesi halua jättää lapset tilalle.
        Kyllä sinun pitää vakuuttava olla, että saat lapset mukaasi - sekin vaikuttaa jonkin verran kumpaa sukupuolta he ovat.

        Tunteenomaisesti olen sinun puolellasi. Realistina näen, ettei sinun käy hyvin noilla tiedoilla ja lepsulla - anteeksi - luonteellasi.

        Ja heti ensimmäisenä arkiaamuna lakimiehen pakeille! Nyt taitaa kyllä olla mahdollisimman huono aika siihenkin. Suomi on "kiinni" heinäkuun ja jonot ilmaiseen oikeusapuun ovat pitkät.

        Sait yllä hyviä neuvoja. Älä allekirjoita mitään papereita ilman oikeusavustajaa, älä mitään.


      • - ei tyhjin käsin-
        Hilkka H kirjoitti:

        Voi voi, tämä on näitä pahimpia avioerojuttuja.
        Ilman muuta jutusta tulee rankka.
        Hämmästyin lukiessani, että harkinta-aika on jo loppumaisillaan. Käytännössä siis mies voi käväistä saattamassa yksin ja sinulle puhumatta eron voimaan.
        Olet sinä päivänä eronnut nainen.

        Olen nähnyt täällä maalla lukuisia vastaavanlaisia tapauksia. Aina niissä on perintötilaa hoidellut jäänyt vahvoille, toinen on saanut lähteä jokseenkin tyhjin kourin.

        Askarruttavat vielä nuo lapset. Naimisissa siis alle 10 vuotta, joten lapset pieniä. Ei ole ihan varma sekään, ettei miehesi halua jättää lapset tilalle.
        Kyllä sinun pitää vakuuttava olla, että saat lapset mukaasi - sekin vaikuttaa jonkin verran kumpaa sukupuolta he ovat.

        Tunteenomaisesti olen sinun puolellasi. Realistina näen, ettei sinun käy hyvin noilla tiedoilla ja lepsulla - anteeksi - luonteellasi.

        Ja heti ensimmäisenä arkiaamuna lakimiehen pakeille! Nyt taitaa kyllä olla mahdollisimman huono aika siihenkin. Suomi on "kiinni" heinäkuun ja jonot ilmaiseen oikeusapuun ovat pitkät.

        Sait yllä hyviä neuvoja. Älä allekirjoita mitään papereita ilman oikeusavustajaa, älä mitään.

        Kyllä se avioliittolaki on samanlainen maalla ja kaupugissa. Ei tarvitse tyhjin käsin lähteä, ellei ole sitten avioehtoa mennyt allekirjoittamaan. Siinäkin tapauksesa kyllä kohtuullistaminen saattaa tulla kysymykseen...

        Jos tuntemasi maalaisnaiset ovat tyhjin käsin lähteneet, niin omaa tyhmyttään ja tietämättömyyttään sen sitten ovat tehneet...

        Onneksi tämä ketjun ap sentään kirjoitti tänne palstalle ja sai/saa asiantuntevaa neuvoa ja tukea! Toivonpa vaan, että hän myös näiden ohjeiden mukaan toimii...

        Voimia ketjun aloittajalle!

        t. KaupunkilaisNainen


      • Peltoa, metsää, talo ja nav...
        - ei tyhjin käsin- kirjoitti:

        Kyllä se avioliittolaki on samanlainen maalla ja kaupugissa. Ei tarvitse tyhjin käsin lähteä, ellei ole sitten avioehtoa mennyt allekirjoittamaan. Siinäkin tapauksesa kyllä kohtuullistaminen saattaa tulla kysymykseen...

        Jos tuntemasi maalaisnaiset ovat tyhjin käsin lähteneet, niin omaa tyhmyttään ja tietämättömyyttään sen sitten ovat tehneet...

        Onneksi tämä ketjun ap sentään kirjoitti tänne palstalle ja sai/saa asiantuntevaa neuvoa ja tukea! Toivonpa vaan, että hän myös näiden ohjeiden mukaan toimii...

        Voimia ketjun aloittajalle!

        t. KaupunkilaisNainen

        Enhän minä tätä eroa ole halunnut. Eikä ole mitään varasuunnitelmaa tämmöisen varalle. Luulin asuvani tässä tilalla kuolemaani asti.
        Mieheni väittää, että tila ei ole minun, eikä minulla ole siihen osaa eikä arpaa. Ei ollut kuulemma tullessanikaan mitään ja en tarvitse lähtiessänikään. Vakavaksihan tuo vetää.
        Mutta huomenna menen kaupunkiin ja otan asioista selvää! Tänään ei pääse, kun täytyy siementäjää odotella.


      • neuvo
        Peltoa, metsää, talo ja nav... kirjoitti:

        Enhän minä tätä eroa ole halunnut. Eikä ole mitään varasuunnitelmaa tämmöisen varalle. Luulin asuvani tässä tilalla kuolemaani asti.
        Mieheni väittää, että tila ei ole minun, eikä minulla ole siihen osaa eikä arpaa. Ei ollut kuulemma tullessanikaan mitään ja en tarvitse lähtiessänikään. Vakavaksihan tuo vetää.
        Mutta huomenna menen kaupunkiin ja otan asioista selvää! Tänään ei pääse, kun täytyy siementäjää odotella.

        se koti on myös sinun ja lastenne koti. Ei siitä niin vaan taluteta ulos, sinulla on oikeus ja ennen kaikkea "velvollisuus" ottaa omas jo lastenkin vuoksi. Siitä voi sitten uusi emäntä jatkaa, jos vielä intoa piisaa. Jossain vaiheessa se vetää vakavaks myös toisen osapuolen... Toivottavasti kaupunki matka luo uskoa huomiseen.


      • ja saat osuutesi pitää
        Peltoa, metsää, talo ja nav... kirjoitti:

        Enhän minä tätä eroa ole halunnut. Eikä ole mitään varasuunnitelmaa tämmöisen varalle. Luulin asuvani tässä tilalla kuolemaani asti.
        Mieheni väittää, että tila ei ole minun, eikä minulla ole siihen osaa eikä arpaa. Ei ollut kuulemma tullessanikaan mitään ja en tarvitse lähtiessänikään. Vakavaksihan tuo vetää.
        Mutta huomenna menen kaupunkiin ja otan asioista selvää! Tänään ei pääse, kun täytyy siementäjää odotella.

        Miehesi mielipide on tyypillinen. Sinä olet kuitenkin vuosien saatossa tehnyt oman osuutesi sekä tilalla että lasten ja perheen eteen. Siitä sinun on oikeus saada se korvaus mikä sinulle kuuluu.

        Se,että tila on OSAKSI perintötila voi kyllä johtaa siihen, että et saa 50%:a nettovarallisuutennen arvosta (mikäli perinnön antaja on tehnyt testamentiin sellaisen pykälän. Onko?) Jos ei ole, niin sitten se on puolet sinun. Miehen on maksettava sinulle se osuus. Et joudu paljain käsin lähtemään.

        Ota nyt ihmeessä se asianajaja itsellesi!!!


      • Hilkka H
        ja saat osuutesi pitää kirjoitti:

        Miehesi mielipide on tyypillinen. Sinä olet kuitenkin vuosien saatossa tehnyt oman osuutesi sekä tilalla että lasten ja perheen eteen. Siitä sinun on oikeus saada se korvaus mikä sinulle kuuluu.

        Se,että tila on OSAKSI perintötila voi kyllä johtaa siihen, että et saa 50%:a nettovarallisuutennen arvosta (mikäli perinnön antaja on tehnyt testamentiin sellaisen pykälän. Onko?) Jos ei ole, niin sitten se on puolet sinun. Miehen on maksettava sinulle se osuus. Et joudu paljain käsin lähtemään.

        Ota nyt ihmeessä se asianajaja itsellesi!!!

        Kysyjän tilanne ja tietotaidot julkisen asioimisen kohdalla näyttävät niin heiveröisiltä, että yritin tsempata häntä toimintaan.

        Koska en tiedä, mistä päin Suomea kysyjä on kotoisin, olin varmuuden vuoksi niin kovana kuin uskalsin. Kysyjän on ruvettava hoitamaan vihdoinkin asiaa omalta ja lastensa osalta.

        Ja tosi on: Juuri tuollaista kieroilua maaseudun isännät pystyvät saamaan läpi - sanoivat siihen kaupunkilaisnaiset mitä tahansa! Monet maaseudun naiset eivät tiedä edellisen sukupolven virallisistakaan järjestelyistä aina paljonkaan.

        Kokemuksesta siis sanon edelleen, että tottakai laki on sama joka puolella Suomea, mutta käytäntö on eri juttu. Ja erityisesti nöyryytetty, uuvutettu ja lopen sekoitettu nainen saadaan helposti allekirjoittamaan vaikka mitä.

        Hyvä, että ap. on lähtenyt kaupunkiin lakimiehen juttusille.


    • missä mennään?

      Miten sinun kaupunkireissusi sujui ketjun aloittaja? Missä mennään?

    • Luin koko viestiketjun. Toivon kyllä sydämestäni että olet saanut jo apua, oikeusapua. Siis olkoot eronne syyt ihan mitkä vaan, minunkin logiikkani mukaan sinä olet ollut yhteistä omaisuutta kasaamassa ja sinulle siitä kuuluu osasi.

      Nyt ihan takuulla sinusta tuntuu että maailma kaatuu ja ei jaksa... Mutta älä anna periksi, jos lapsenne lähtevät kanssasi, sinulla on oltava osasi liitostanne. Taistele siis siitä, jo heidän tähden! Mitään älä allekirjoita ilman että asianajajasi sen lukee ja suurennuslasin kanssa. Helppoa ei tule olemaan... mutta rohkeutta nainen, sinä selviät kyllä. *halaus*

    • miljoona?

      Olet tainnut jo selvittää, onko sinut suljettu perinnön ulkopuolelle?
      Ilmeisesti ei, kun eroamassa olet?
      Kauanko jouduit odottamaan miehen perintöä?
      Anteeksi nyt, jos loukkaannuit.
      Vaikutat vain perinteisen ahneelta.
      Oleto tosiaan mielestäsi ansainnut puolet miehen perinnöstäkin?
      Minusta et. Kymmenen vuoden avioliitto on aika lyhyt. Varsinkin, jos siitä lasketaan pois eroprosessiin mennyt aika.
      Ei mene kovin kauaa, kun jokaisessa testamentissa on puolison pois sulkeva lauseke.
      Minusta sen pitäisi olla lakisääteinen ja pakollinen.
      Kullankaivajia on turha sääliä, koska siitä kärsivät myös viattomat lapset, eikä heille ole pitkiin aikoihin enää löytynyt tarpeeksi psykiatreja.

      • Manaaja

        Kuinkahan naisille töitä saadaan, kun he kuorossa haukkuvat , kun miehet maksavat niin huonosti, eivätkä ota kaikkein korkeimmaksi johtajaksi?
        Ollaa muka kaksi kertaa parempia ja kuitenkin täysin miesten varassa lähes jokaisella elämänalueella.
        Sosiaalitoimiston hitlerit ovat selkeästi yksinvaltasia hitlermäisine päätöksineen, mikä sekään ei naisten yleistä arvostusta nosta. Ja huonot palkathan sielläkin on. Ei sinne saa kuin epäpäteviä halpiaisia, jotka eivät osaa, eivätkä täytä lain kirjainta.
        Kyllä se niin on, että nainen on pian taas miehen elätettävänä. Hyvin monellahan niin jo onkin, että mies tuo 84% rahasta taloon.

        Perinnöt avioehdot tekee toivottavasti ihan jokainen mies, niin loppuisi tämäkin palsta kokonaan.
        Naisista ei ole koskaan tasa-arvoon, vaan kun kiltisti pyytää, mies kyllä elättää kuin prinsessan!


      • Nainen Kaupungista

        Turha tässä on kenenkään ketjun aloittajaa pommittaa! Ei hän sitä eroa halunnut vaan hänet ollaan erottamassa!! Lukisitte ketjut kunnolla ennen kuin alatte syytöntä lyömään!

        Tämän talon emmännä ukko se on uuden jo katsellut ja heittää nyt entisen eukkonsa pihalle!


      • neuvo

        saitkin tuossa jo vinkin, vosit lukea nuo ap.n viestit. Ukolla uusi odottaa kenkä oven välissä. Olisiko mielestäsi oikein ap.n jättää kotinsa ja lähteä lapsineen tyhjin käsin. Kyllä oikeus voittakoon, toivottavasti ap. ottaa osansa oli se puolet talosta tai sit hieman vähemmän.


      • deedeedee
        neuvo kirjoitti:

        saitkin tuossa jo vinkin, vosit lukea nuo ap.n viestit. Ukolla uusi odottaa kenkä oven välissä. Olisiko mielestäsi oikein ap.n jättää kotinsa ja lähteä lapsineen tyhjin käsin. Kyllä oikeus voittakoon, toivottavasti ap. ottaa osansa oli se puolet talosta tai sit hieman vähemmän.

        Uskotteko te ihan tosissanne yksipuolista kirjoitusta? Ja vielä naisen kirjoittamaa?
        Minun, kuten lukemattomien muiden kokemukset ovat osoittaneet, että naisen suusta voi tulla ihan mitä tahansa.
        Lukemattomat miehet ovat väkivaltaisia alkoholisteja, ja pokka pitää niin vielä pedofiileja sun muita hirvityksiä.
        Minun ex toi sossuun neljä aa nelosta haukkumista.
        Kävimme läpi jokaisen syytekohdan, eikä ex pystynyt perustelemaan ainuttakaan!!!
        Näiden kirjoituksien perusteella EI voi päätellä yhtään mitään.


      • Lukisit edes osan ketjusta ensin, eihän vaimo olisi ollut eroamassa... hänet ollaan "erottamassa".


      • deedeedee kirjoitti:

        Uskotteko te ihan tosissanne yksipuolista kirjoitusta? Ja vielä naisen kirjoittamaa?
        Minun, kuten lukemattomien muiden kokemukset ovat osoittaneet, että naisen suusta voi tulla ihan mitä tahansa.
        Lukemattomat miehet ovat väkivaltaisia alkoholisteja, ja pokka pitää niin vielä pedofiileja sun muita hirvityksiä.
        Minun ex toi sossuun neljä aa nelosta haukkumista.
        Kävimme läpi jokaisen syytekohdan, eikä ex pystynyt perustelemaan ainuttakaan!!!
        Näiden kirjoituksien perusteella EI voi päätellä yhtään mitään.

        Aivan... täällä voidaan lukea vain yhden kanta asiaan, mutta melko pöljää vetää sitten johtopäätöstä viestistä mitä ei kumpikaan eroavista puolisoista ole kirjoittanut tänne.


      • ja savottaan

        Ei tilanne isännän kannalta niin huono ole kun ajattelee vaihtoehtoiskustannuksia. Esimerkiksi ammattitaitoisen navettapiian palkkaaminen kymmeneksi vuodeksi olisi tullut luultavasti yhtä kalliiksi kuin on ollut omaisuuden kasvu samana aikana.

        Ei muuta kuin tilaamaan motoa pihaan että saat osituksen maksettua. Kantohinnat ovat korkealla. Jos puhut nätisti, niin edellinen emäntä opastaa uudelle sitten lehmien nimet.


      • panettelu panettelua vaan...
        deedeedee kirjoitti:

        Uskotteko te ihan tosissanne yksipuolista kirjoitusta? Ja vielä naisen kirjoittamaa?
        Minun, kuten lukemattomien muiden kokemukset ovat osoittaneet, että naisen suusta voi tulla ihan mitä tahansa.
        Lukemattomat miehet ovat väkivaltaisia alkoholisteja, ja pokka pitää niin vielä pedofiileja sun muita hirvityksiä.
        Minun ex toi sossuun neljä aa nelosta haukkumista.
        Kävimme läpi jokaisen syytekohdan, eikä ex pystynyt perustelemaan ainuttakaan!!!
        Näiden kirjoituksien perusteella EI voi päätellä yhtään mitään.

        Nimimerkki deedeedee lienee katkeroitunut omien ikävien kokemustensa vuoksi... ja heittelee lokaa nyt joka suuntaan :(

        ...ja sitäpaitsi, se on aivan sama minkälaisia ne puolisot ovat tai ovat toisiaan kohtaan olleet. Avioerossa ei enää ole vuosikymmeniin haettu syyllisiä. Laki on kuitenkin laki ja avio-oikeus on olemassa... että silleen...


    • Anonyymi

      Joo se on näin,Avioeron saa mutta ei ositusta ,kun on tämä Maatilalaki,naisen asema maatilan emäntänä verrattavissa työntekijän asemaan.Kyllä Kepulaiset osaa,ne osaa ne paperihommat tehdä jo ennakkoon.Googlettamalla paljon tietoo.Huom,(AVIOERO /MAATILALAKI)harmillista mutta totta.Naisen asema heikko.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2258
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1954
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1838
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      80
      1708
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1598
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1522
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1403
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1362
    9. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1331
    10. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      36
      1326
    Aihe