Outoja herkkuja?

Meriami

Tuli tuosta vain mieleen, kun oli 'greippi' lempinimenä.. toivottavasti puoliso tykkää greipeistä. Minä en, mies kyllä.

Tykkääkö muiden puolisot ihan kummallisista ruuista tai ruoka-aineista?

Meillä mies laittaa salaattiin suolaa ja oliiviöljyä. Hyh hyh. Tai no, viime aikoina on sen verran suomalaistunut ettei enää laita suolaa useinkaan. Ja kun oltiin lomalla miehen kotimaassa, joutui pyytämään ruokansa samanlaisena kuin minun, siis ilman paikallisia mausteita - maha ei kestä.. hupaisaa. Kyllä mies tietysti kahden viikon aikana taas oppi harissaakin syömään ja tuotiin sitä mukanakin.

Äitinsä lähetti mukaamme myös aamupala-ainetta, en oikein vieläkään tiedä mitä se on. Se näyttää lähinnä piparitaikinalta ja maistuu pähkinäiseltä, joskin myös niin suolaiselta, etten minä sitä söisi. Ja mies syö sitä siis pelkällään, kuin puuroa. Alunperin Suomeen tullessaan mies toi samaa kamaa laatikollisen. Sattuuko kukaan tietämään, mitä se on?

40

4706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • merinami

      kamelinpaskaa

    • yhdistelmät

      Puoliso ei pidä kummallisista ruokalajeista, mutta ne yhdistelmät joskus kummastuttavat.

      Hän esimerkiksi laittaa perunaa ja pastaa samalle aterialle. Siis pastakastikkeessa saattaa olla lihan tai katkarapujen lisäksi pieniä perunanpaloja ja sitä sitten laitetaan pastan päälle. Se on yllättävän hyvää, mutta itselleni kyllä normaalisti riittäisi jompi kumpi kerrallaan.

      • Meriami

        Anoppini laittaa couscousta toisinaan vain lampaanlihan kanssa, mutta usein seassa on pehmeäksi keitettyä perunaa.. Pakko tunnustaa, että couscous ei muutenkaan ole lempiruokani, mutta se peruna siellä seassa vähentää ruuan viehätystä entisestään.


      • anoppi
        Meriami kirjoitti:

        Anoppini laittaa couscousta toisinaan vain lampaanlihan kanssa, mutta usein seassa on pehmeäksi keitettyä perunaa.. Pakko tunnustaa, että couscous ei muutenkaan ole lempiruokani, mutta se peruna siellä seassa vähentää ruuan viehätystä entisestään.

        onneksi muistaa minuakin cous cousia kokatessaan ja ainakin minä saan kanaa, lammasta kun ei oikein välitä syödä. Mutat nuo perunat, niitä tosiaan on tungettu moneenkin ruokaan ja vaikka lisukkeena olisi esim. pastaa niin kyllä sieltä aina joku perunakin josatin putkahtaa =). Ei ne perunat minusta pahoja ole, ihan hyvää.
        Niin ja se voi siinä pullan päällä... minä olen sellaisen tavan oppinut vaariltani pikkutyttönä ja samaa perinnettä jatkan ja olen saanut monet kauhistelut sen takia. Mutta se on vaan niin hyvää!! ;). Ja miten sen suklaamämmön kanssa, mä oon aian luullut et sitä laitetaan esim. keksien päälle tsm. mutta mieheni laittaa sitä patongin päälle, ei tosin juuri pullasta eroa. Miehellni maistuu myös kaikki makea erinomaisesti, ruisleipä, joulukinnku ja laatikot, lanttulaatikosta taas ei niin välitä, mikä on minun herkkuni. Ai niin ja maksamakkaraa pitää olla aina!


    • mmmarjastajAtar

      Ruoka-aineista minulle oli uusi pelkästään tattari, josta mies tykkää. Itsekin sitä maistoin, ja maistui tyyliin ruisleivälle.
      Heidän salaattinsa taas ovat sellaista, mitä Suomessa en salaatiksi edes kutsuisi, hirveät määrät majoneesia joukossa... Kuulostaako kevyelle salaatille: juustoa ja papuja majoneesissa? Mutta kyllä se hyvääkin on, täytyy myöntää. Nyt taas menossa miehen maahan, täytyypä katsoa hieman tarkemmin, ettei tule majoneesiläskisalaatteja syötyä liikaa :-). Ruoka siellä on kyllä ihan uskomattoman hyvää, joskin myös rasvaista. Miehen äiti tekee maailman ihanimpia leivoksia ja ruokaa noin ylipäätänsä.
      Oudoista tottumuksista... Sitä en kyllä ihan heti ymmärtänyt, kun mies halusi riisiä makkaran kanssa. Outo yhdistelmä. Ja sitten kerran oli se, että laittoi voita pullapitkopalan päälle. Huomautin, ettei se ole leipää, hän sanoi, että kyllä hän nyt sen tietää, mutta ainahan pullan päälle voita laitetaan. Olipa vielä yksi tapaus: kaikki varmaan tietää sen sellaisen suklaa-nougatlevitteen, mitä laitetaan leivän päälle? No mies laittoi sitä ruisleivän päälle... En tiedä, mutta jotenkin minulla oli sellainen kuva, että se on tarkoitettu lähinnä vaalean leivän päälle :-) Mutta ilmeisesti oli hyvää noinkin.

      • mansikkahillolla

        Olen myös nähnyt vastapäätä aamiaispöydässä ruispala-mansikkahillo yhdistelmän, ilman voita. Maistui näköjään, kun toinenkin piti syödä sen perään!


      • mmmarjastajAtar
        mansikkahillolla kirjoitti:

        Olen myös nähnyt vastapäätä aamiaispöydässä ruispala-mansikkahillo yhdistelmän, ilman voita. Maistui näköjään, kun toinenkin piti syödä sen perään!

        En tiedä kumpi on hullumman kuuloinen, tuo suklaanougat vai mansikkahillo :-D Mutta jos maistuu, niin kyllä se pitää hyväksyä vaikka hassulta näyttääkin :-)


      • häät

        Miten on???

        Vai oliko kaikki unta vaan?


    • Yumna

      Meiltä löytyy varmaankin samaa "tahnaa", omaan makuuni se on kylläkin pähkinäistä ja makeaa ennemmin kuin suolaista. Niin tuhtia tavaraa se kyllä on ettei mun kurkustani alas mene kovin montaa lusikallista, huh! Mieskään ei syö sitä päivittäin kuten teillä, vaan lähinnä ramadanin aikaan. Se on kuulema paahdetuista manteleista, jostakin kukasta, öljystä ja erinäisistä mausteista tehtyä mössöä, varsinaista arabinkielistä nimeä en muista :-)

      Minä tykkään greipeistä oikein kovastikin, mies ei voi sietää mitään hapanta. Isäni poimimat puolukat jäävät siis poikkeuksetta mun syötäväkseni. Mämmi sen sijaan on miehelle suurta herkkua, sen olen tainnut täällä mainita aiemminkin. Miehen oman maan herkuista en ole vielä tähän mennessä kovin paljon outoja juttuja löytänyt. Tai no, itselleni kaktuksen hedelmä vaikuttaa vähän erikoiselta syötävältä, kuten myös aiemmissakin keskusteluissa esille tullut lampaan pää.

      • että......

        olet laittanut oman isäsi poimimaan teille puolukoita. Onpas otsaa. Laita ukkos poimimaan niitä, kun se kerran on niiiiiiiiin ihana. Häpeäisit.


      • bidral
        että...... kirjoitti:

        olet laittanut oman isäsi poimimaan teille puolukoita. Onpas otsaa. Laita ukkos poimimaan niitä, kun se kerran on niiiiiiiiin ihana. Häpeäisit.

        Mitäs hävettävää tuossa on? meilläkin on pakastin täynnä äidin poimimia marjoja... yksin kertaisesti äidillä ei ole säilytys tilaa omissa asunnoissaan niin tunkee ne sitten meille... vaikka ei mekään niitä haluta (ei mies ainakaan). Montakohan vuotta ovat tuolla lojuneetkaan... ei meinaa mahtua minun jäätelöt eikä miehen kalapuikot sekaaan ja nyt ois varmaan taas uusia marjoja tulossa.
        Ei kaikilla ole aikaa poimia marjoja eikä toisilla ole pakstinta, missä säilyttää (äidin oma pakastin syttyi tuleen tässä taannoin ja nyt hänellä ei ole kuin se pikku luukku, mikä on jokaisessa jääkaapissa).


    • Ranskanherkut

      Itsekin olen syyllistynyt suoranaiseen pyhäinhäväistykseen Ranskan maalla: söin kerran jotakin legendaarista juustoa Ranskan Alpeilta leivän päällä ja mansikkajogurtin kanssa välipalaksi. Mielestäni se juusto haisi lehmältä, siksi se mansikkajogurtti siihen makuhermoja hämäämään.

      Sitä juttua kerrottiin sitten kauan jälkeenpäin, siitä jutusta tuli lopulta melkein legendaarisempi kuin siitä juustosta. Kaikkihan sen tulisi tietää, että sitä juustoa syödään haarukalla ja veitsellä posliinilautaselta pikku patonginpalan kanssa ja juuri, nimeomaan ja pelkästään sen ja sen viinin kanssa...

    • Anoppi lähettää vaimolle Japanista muutaman kerran vuodessa ison pahvilaatikon kuivattuja sieniä, leviä, mausteita ja ties mitä. Kaikkea yritän aina uteliaana ihmisenä maistaa, mutta harvaa haluan toista haarukallista.

      Ensimmäisenä jouluna vaimo söi graavilohta soijan kanssa ja kinkkua wasabi-tahnalla höystettynä. Minusta se oli cross-kitcheniä parahimmillaan!

      Noin muuten en voi kuin hämmästellä vaimon intoa ostaa kaupasta maksa- ja kaalilaatikkoa, joita kumpaakaan en itse syö. Puhumattakaan mämmistä ympäri vuoden.

    • & jelly

      Amerikkalainen mies himoitsee tällaista kulinaarista elämystä: valkoinen paahtoleivän viipale, päälle pähkinävoita, räikeänpunaista äklömakeaa hyytelöä ja siihen vielä kerros perunalastuja. Siihen sitten toinen viipale paahtoleipää päälle. Sandwich on valmis. 10 mailin hölkkä sujuu ihmeesti sen voimalla, siinä on kuulemma tarpeeksi hiilihydraatteja. Vitamiinit kylläkin täytyy lusikoida jälkeenpäin toisesta purkista :-D

    • bidral

      Joo veljet tuovat Suomeen ihan omituisia mössöjä... osa on syömä kelpoista ja osaa en ota toista kertaa... mangot ovat siellä päin oikein hyviä.

      Kummallinen mutta ei se kummallisin herkku on mansikat chilin ja sokerin kanssa.. hyh hiivatti.
      Mies ei tosin voi käsittää omaa hinkuani kalapuikkoihin ja mansikka hilloon... liha ja hillo vaan kuuluu yhteen ja siihen vielä pilkottua banaania niin ai jai;D

      Omituisinta on varmaan mishti jota pojat silloin tällöin keittävät intialainen tuttunikaan ei tykkää siitä... eikä oikein mistään Bangladeshin perinne ruuista. Mishtin pitäisi nimensä mukaan olla makeaa mutta jauhopallot maidon kera eivät ole sitä... Herkkunsa kullakin, ärsyttää vaan kun mies käyttää omien pöperöiden tekoon puoli päivää ja sitten niitä ei pysty normi suomalainen syömään...
      Kun nyt ruuasta puhutaan niin miehellä ja miehen veljellä on tapana tulla noukkimaan, jos olen tehnyt itselleni jotain herkkua... ei sillä ettenkö itsekin haluaisi aina toisten annoksia maistella;D

      • Meriami

        Eräs tuntemani anoppi tarjoaa mansikoita sokerin ja kukkaveden kanssa.. Mansikat ja sokeri kelpaisi. Hän on kyllä muutenkin sitä mieltä, että kukkavesi auttaa vaivaan kuin vaivaan, kun taas oman anoppini mielestä se on tee, jolla kaikki lääkitään.


    • -JT

      Jos ei ihan kummallisia ruoka-aineita niin vähintäänkin kummallisia ruokayhdistelmiä:

      -paahtoleipää margariinin ja hunajan kanssa

      -perunoita pitsan lisukkeena

      -sipuleita, sipuleita... ihan liikaa sipuleita... ja sen lisäksi vielä vähän valkosipuleita...

      Tosin en voi sanoa, etteikö minultakin vastaavia löytyisi :D

      • bidral

        Kaikki miehen ruuat tuntuvat alkavan aina sipulin kypsentämisellä... mutta itse käytän enempi valkosipulia... sitä pitää saada ranskalaisiin, hampurilaiseen, pizzaan ja salaattiin ja mielellään vielä jossain muodossa leivänpäälle;D

        Tänään tein miehelle makaroonimössöä, muuten kuuulema meni alas mutta liha oli kärventynyttä... kai se nyt oli kun siivosin siinä samalla muuta kämppää ja hain pyykit;D Itselleni kyllä maistoi.
        Ruisleipääkin pistin pöytään lisukkeilla mutta ei mies syönyt kuin yhden palasen, itse vetelin ihan urakalla kun kerran tuli otettua... Saattaapi yön aikana peitto muuttua lentäväksi taikamatoksi kun syötiin vielä viinirypäleitä jälkkäriksi;D


      • mmmarjastajAtar
        bidral kirjoitti:

        Kaikki miehen ruuat tuntuvat alkavan aina sipulin kypsentämisellä... mutta itse käytän enempi valkosipulia... sitä pitää saada ranskalaisiin, hampurilaiseen, pizzaan ja salaattiin ja mielellään vielä jossain muodossa leivänpäälle;D

        Tänään tein miehelle makaroonimössöä, muuten kuuulema meni alas mutta liha oli kärventynyttä... kai se nyt oli kun siivosin siinä samalla muuta kämppää ja hain pyykit;D Itselleni kyllä maistoi.
        Ruisleipääkin pistin pöytään lisukkeilla mutta ei mies syönyt kuin yhden palasen, itse vetelin ihan urakalla kun kerran tuli otettua... Saattaapi yön aikana peitto muuttua lentäväksi taikamatoksi kun syötiin vielä viinirypäleitä jälkkäriksi;D

        Etkö osaa lukea. Keskustelun aiheena on PUOLISON omituiset tavat, ei sinun. ÄlÄ tule tänne kukkoilemaan lehmä.


      • bidrali
        mmmarjastajAtar kirjoitti:

        Etkö osaa lukea. Keskustelun aiheena on PUOLISON omituiset tavat, ei sinun. ÄlÄ tule tänne kukkoilemaan lehmä.

        jaahas "bidrali" sai kaverin;D pitäkää hauskaa siellä pyykkituvassa niiden turkkilaisten kanssa älkääkä muistako ostaa kondomeja tai E-pillereitä sossu hoitaa kaikki ja sitä rataa;D


    • sikailija_sid

      Meksikossa oli sellainen omituinen ruokalaji missä sian nahka keitettiin öljyssä. Aika etovan makuinen systeemi ja haju oli kauhea. Muutenkin Meksikossa ruoka oli aika huonoa.

    • Feliza

      Miehellä ei ole mitään kovin outoja ruokatottumuksia täällä Suomessa. Oliiviöljyn lorauttaminen kaurapuuroon on ehkä sieltä eksoottisemmasta päästä ;) Ranskassa asuessamme mies sekoitti murukahvin aina kuumaan maitoon, ei koskaan veteen. Kahviin lisättiin vielä monta palaa sokeria. Nykyään juo suodatinkahvia veteen keitettynä, ilman sokeria.

      Marokossa kyllä juuri tuo pässin kivekset ja kaiken maailman sisäelimet ovat (mielestäni) niitä etovimpia juttuja. Itse olen kasvissyöjä, joten olen kieltäytynyt kunniasta. Runsas sokerin käyttö ja makea aamu- ja välipala myös alkaa tökkimään pidemmällä reissulla. Mies syö kyllä täällä Suomessakin tosi paljon makeaa.

      • tunisiasta

        keittää myös nescafensa maitoon, ihan normaalia minusta vai siksikö, koska olen sen itsekin aina maitoon keitettynä juonut. Ja tietty sokerin kera. Tavllisessa kahvissa en käytä koskaan sokeria.


      • Haddada
        tunisiasta kirjoitti:

        keittää myös nescafensa maitoon, ihan normaalia minusta vai siksikö, koska olen sen itsekin aina maitoon keitettynä juonut. Ja tietty sokerin kera. Tavllisessa kahvissa en käytä koskaan sokeria.

        ..mieheni tunisiasta tekee samoin. Nescafea maitoon ja sillä sipuli. Sokeria kehiin myös. Ja maistuu minullekin :)


      • bidral

        Mites on, pitääkö marokolaiset vahvasta kahvista noin yleensä... miehellä on tuttuna yksi marokolainen mies joka juo kunnon myrkkyä, vähän vettä ja loput kahvia... normaali tasakupillinen kahvia ja vettä on kuulema on liian laimeaa... Minullekin keitteli sitä myrkkyä kun pyysin kahvia tekemään.. jostain syystä keitin itse mieluummin omat kahvini;D

        Minä ja se intialainen tykätään kunnolla seisseestä kahvista... mies arvelee ettei se intialainen edes välitä kun monesti tupakoijilla menee makuaisti...(no yksi bangladeshilainen kyllä huomauttaa minulle että voisi sitä uutta kahvia välillä keittää eikä aina vanhaa lämmittää... ottaa sitten teetä mieluummin)
        Itse en siis polta mutta tykkään kahvista kylmänä ja paljolla sokerilla ja maidolla (sanovat vasikan juomaksi meillä päin).

        Ja toinen kysymys on sitten että tykkäävätkö markolaiset paljonkin sokerista... nimittäin tämä marokolainen tuttu mies oli syönyt minun karkki pussin kun olin jättänyt pöydälle ja sitten pisti syyt miehen niskoille vaikka kyllähän minä tiedän ettei mies tykkää syödä karkkia silloin tällöin ottaa jos tarjoan mutta ei itselleen osta... No niissä minun karkeissa oli varmaankin liivatetta että tulipahan marokolaisellakin sikaa jossain muodossa suuhun kostoksi;D

        Miten muuten on salmiakin ja lakritsin kanssa minun mies inhoaa molempia ja minä tietysti aina ostan niitä itselleni ja joskus saattaa iskeä oikein laku ja salmiakki himo kun karkki hyllyjen ohi yrittää kipittää;D
        Suklaaseen ei ole sellainen himo... toinen on sitten limu jää niitä tekee aina mieli ja kun yhden saa syötyä ,niin pitää heti ottaa toinen (mies joskus ostaa isompia pakkauksia niitä minulle... eihän niissä paljon rasvaakaan ole kun ovat lähinnä jäädytettyä mehua ja väriainetta;D)


      • Yumna
        bidral kirjoitti:

        Mites on, pitääkö marokolaiset vahvasta kahvista noin yleensä... miehellä on tuttuna yksi marokolainen mies joka juo kunnon myrkkyä, vähän vettä ja loput kahvia... normaali tasakupillinen kahvia ja vettä on kuulema on liian laimeaa... Minullekin keitteli sitä myrkkyä kun pyysin kahvia tekemään.. jostain syystä keitin itse mieluummin omat kahvini;D

        Minä ja se intialainen tykätään kunnolla seisseestä kahvista... mies arvelee ettei se intialainen edes välitä kun monesti tupakoijilla menee makuaisti...(no yksi bangladeshilainen kyllä huomauttaa minulle että voisi sitä uutta kahvia välillä keittää eikä aina vanhaa lämmittää... ottaa sitten teetä mieluummin)
        Itse en siis polta mutta tykkään kahvista kylmänä ja paljolla sokerilla ja maidolla (sanovat vasikan juomaksi meillä päin).

        Ja toinen kysymys on sitten että tykkäävätkö markolaiset paljonkin sokerista... nimittäin tämä marokolainen tuttu mies oli syönyt minun karkki pussin kun olin jättänyt pöydälle ja sitten pisti syyt miehen niskoille vaikka kyllähän minä tiedän ettei mies tykkää syödä karkkia silloin tällöin ottaa jos tarjoan mutta ei itselleen osta... No niissä minun karkeissa oli varmaankin liivatetta että tulipahan marokolaisellakin sikaa jossain muodossa suuhun kostoksi;D

        Miten muuten on salmiakin ja lakritsin kanssa minun mies inhoaa molempia ja minä tietysti aina ostan niitä itselleni ja joskus saattaa iskeä oikein laku ja salmiakki himo kun karkki hyllyjen ohi yrittää kipittää;D
        Suklaaseen ei ole sellainen himo... toinen on sitten limu jää niitä tekee aina mieli ja kun yhden saa syötyä ,niin pitää heti ottaa toinen (mies joskus ostaa isompia pakkauksia niitä minulle... eihän niissä paljon rasvaakaan ole kun ovat lähinnä jäädytettyä mehua ja väriainetta;D)

        Joo, vahvaa kahvia juodaan ainakin meillä. Viime kesänä vietiin anopille tuliaisiksi suomalaista kahvia ja hän sitten kovasti miehelleni oli kummastellut että on teillä outoa kahvia siellä kun vaikka kuinka paljon laittaa niin kahvista tulee silti niin laihaa... Mies keittelee kahvinsa mieluiten espressokeittimellä ja hörppää pikkukupista. Marokossa ollessa taas juodaan espressoa kuumaan maitoon lantrattuna, se on hyvää se!

        Mies on oppinut pois sokerin käytöstä, mutta monet tapaamani marokkolaiset kuluttavat sokeria ihan hirveitä määriä esimerkiksi just kahvissa. Saattaa mennä helposti kuusikin lusikallista. Meillä kotona sokeria ei yleensä edes löydy kaapista kun sitä niin harvoin tarvii.

        Karkin syönnistä... Kyllä meillä mies on kovasti ihmetellyt mun karkinhimoani. Ei hän koskaan osta itselleen mitään karkkia, mutta joskus kyllä syö mun ostamistani. Lakritsa on suurta herkkua ja salmiakkiinkin on jo tottunut, paitsi ei niihin oikein suolaisiin. Keksejä söisi kyllä aamu-, väli- ja iltapalaksi vaikka aina jos niitä vaan kaapista löytyisi. Hänen mielestään keksit ovat myös paljon terveellisempiä :-)

        Heheh, naurattaa tuo karkin salasyöjä-kaveri :-)


    • Öznur

      Tuosta mainitsemastasi tahnasta tuli lähinnä mieleen tahini, eli seesaminsiemenistä tehty tahna, jota mieheni joskus syö ihan sellaisenaan, yleensä kuitenkin sekoitettuna pekmez-siirappiin, joka puolestaan on valmistettu keittämällä viinirypäleistä siirappimainen tahna. Aamuisin mies syö useasti lisäksi menemen-nimistä muna-tomaatti-sipuli-paprikamössöä, jonka valmistaa pannulla ja syö sitten vaalean leivän kanssa.

      Tomaattia tai kurkkua ei tietenkään voi syödä ilman suolaa, oliivioljystä puhumattakaan. Ja maustamatonta jugurttia pitää olla kaiken ruuan kanssa, joskus ayranin (lassin tapainen suolainen jogurttijuoma) muodossa joskus ihan sellaisenaan. Mies ei oikein tykkää munakoisosta, mutta pitää silti lempisalaattinaan munakoisosalaattia, johon ensin paahtaa munakoison grillivastuksilla uunissa ja sekoittaa sitten kypsän munakoisomössön perussalaattiin suolalla ja oliiviöljyllä höystettynä.

      Muita ei niin omituisia mutta itselle vieraampia ovat olleet mm. helva, börek (suolaisesta filosta tehtyjä täytettyjä leivonnaisia), kaikenlaiset pavut ja linssit, okra sekä kurpitsansiemenet. Noita kurpitsansiemeniä mies ostaa kuorineen ja "puraisee" kuoren sitten pois etuhampaillaan ennen sisuksen syömistä. Tuota kuoren avaamistekniikkaa en ole koskaan oppinut eikä niin väliksikään, sisus kun maistuu ihan pahvilta. Miehelle myös aprikoosinkiven sisusta on herkkua, "parempaa kuin manteli". Suomessa tosin taitavat käyttää sellaisia lajikkeita, joissa kivi ei ole syötävä... kokeiltu nimittäin on... Niin ja niitä pinjansiemeniä sekä pientä siemenenmuotoista makaronia pitää aina paahtaa riisin joukkoon.

      Muita omituisuuksiakin varmasti löytyy, useimpiin olen jo niin tottunut että tuskin huomaankaan... nuokin olivat melkoisen miettimisen takana :)

      • oli outoa?

        Et maininnut yhtään outoa ruoka-ainetta tai ruokaa. Ajan kanssa tulet huomaamaan, ettei ne tosiaankaan ole outoja vaan ihan arkipäiväisiä juttuja. Minusta enää ainoa outojuttu on se "lehmännahka" keitto jota etikan ja valkosipulin kanssa nautitaan. Siis oikeesti se kait tehdään vatsalaukusta tms. Saapi jäädäkin maistamatta:) Börek ei muuten ole tehty filosta. Se on yufkaa ja paksumpaa kuin filo. Siitä tehdään piirakat ja baklavaan käytetään ohuempaa yufkaa. Suolaisuus tulee piirakkaan täytteistä.


      • Öznur
        oli outoa? kirjoitti:

        Et maininnut yhtään outoa ruoka-ainetta tai ruokaa. Ajan kanssa tulet huomaamaan, ettei ne tosiaankaan ole outoja vaan ihan arkipäiväisiä juttuja. Minusta enää ainoa outojuttu on se "lehmännahka" keitto jota etikan ja valkosipulin kanssa nautitaan. Siis oikeesti se kait tehdään vatsalaukusta tms. Saapi jäädäkin maistamatta:) Börek ei muuten ole tehty filosta. Se on yufkaa ja paksumpaa kuin filo. Siitä tehdään piirakat ja baklavaan käytetään ohuempaa yufkaa. Suolaisuus tulee piirakkaan täytteistä.

        Ehkä oikeampaa olisi tosiaan puhua erikoisuuksista kuin oudoista ruuista. Olen noihin jo niin tottunut (ovat tosiaan kaikki ihan arkipäiväisiä juttuja), että oudoilta ne tuntuvat oikeastaan vain suomalaisten ystävien ja työtovereiden silmissä. Riippuu siis keneltä kysyy mikä on outoa mikä ei. Joka tapauksessa mieheni ei onneksi oikein tykkää näistä "sisäelinkeitoista" yms. iljettävyyksistä joita on Turkissa tullut vastaan.

        Filo ja yufka ovat suht saman asian erikielisiä nimiä. Suomessa myytävät filot vastaavat aika hyvin Turkissa baklavaan käytettävää yufkaa. Börekin paksumpaa, suolaisempaa yufkaa ei Suomesta helpolla löydy, joten olen paremman puutteessa käyttänyt börekiin myös tuota ohuempaa versiota, joka miehen mielestä ei tietenkään maistu "siltä oikealta" :)


    • Tamhar

      Marokossa maaseudulla varsinkin olen saanut sellaista vastakirnuttuun voihin (joka on niin hyvää, että voisin syödä sitä lusikalla) sekoitellaan joukkoon vehnäjauhoja. Paistinpannulla sulatellen, voita ei ruskisteta vaan sulatellaan ja ne jauhot kypsennetään siinä pannun lämmössä. Kuin kastiketta ilman nestettä. Tätä syödään leivän kanssa. Ihan ok, mutta omituista.

      Sitten niitä pähkinä-sokeri-öljy-mössöjä, joista jo kirjoiteltiinkin menee paljon, ja niitä tuodaan kotimaanmatkalta purkkikaupalla.

      Ai niin,peruspirtelöön (maito, banaani, taateli)lisättän tavallista kurkkua, josta siemenet on poistettu. Ihan hyvää sekin.

      Kaurapuuroon voisilmän sijasta seesami/oliiviöljyä. Siihen en kyllä totu.

      • mmmarjastajAtar

        tänne elvistelemään ja jauhamaan paskaa. Luulet vaan tietäväsi ja olevasi parempi kuin muut.

        Etkö osaa lukea, aiheena oli PUOLISON oudot tavat.

        Idiootti.


      • ....
        mmmarjastajAtar kirjoitti:

        tänne elvistelemään ja jauhamaan paskaa. Luulet vaan tietäväsi ja olevasi parempi kuin muut.

        Etkö osaa lukea, aiheena oli PUOLISON oudot tavat.

        Idiootti.

        Teksti kuulostaa tutulta, tuollainen on tällä palstalla jo miljoona kertaa luettu, mutta se ei kylläkään sovi yhteen nimimerkin normaalin kirjoitustyylin kanssa :-)


      • Yumna
        mmmarjastajAtar kirjoitti:

        tänne elvistelemään ja jauhamaan paskaa. Luulet vaan tietäväsi ja olevasi parempi kuin muut.

        Etkö osaa lukea, aiheena oli PUOLISON oudot tavat.

        Idiootti.

        Juu tässäpä yksi hyvä syy nimimerkin rekisteröinnille :-)


      • tamhar
        mmmarjastajAtar kirjoitti:

        tänne elvistelemään ja jauhamaan paskaa. Luulet vaan tietäväsi ja olevasi parempi kuin muut.

        Etkö osaa lukea, aiheena oli PUOLISON oudot tavat.

        Idiootti.

        Jaa, en ny huomannu korostaa, että just noi ruokajutut on mun puolison tavallisesta ruokakulttuurista niitä oudoimpia asioita. Mitään tosi outoo ei ole kyllä tullu esille, siellä hänen kotimaassaan Marokossa.


      • tamhar
        .... kirjoitti:

        Teksti kuulostaa tutulta, tuollainen on tällä palstalla jo miljoona kertaa luettu, mutta se ei kylläkään sovi yhteen nimimerkin normaalin kirjoitustyylin kanssa :-)

        Kävin oikein haulla etsimässä, mitä olen tamhar nimimerkillä kirjoittanut, enkä kyllä itse huomannut mitään suuria poikkeuksia. Ehkei sitten kaikki löytyny ja puolet on unhotunu. Sitä tulee kirjoiteltua aina fiilispohjalta. Se nyt vielä tästä elämästä puuttuis, että pitäis aina esim. kirjoittaa "totta". Väliin täällä kirjoittelen vihaisena, katkerana ja kitkerästi. Väliin tavallisella fiiliksella ja milloin nyt mitenkin. Mutta nyt menee jo niin ohi alkuperäisen aiheen, että lopetan.


      • kyse
        tamhar kirjoitti:

        Kävin oikein haulla etsimässä, mitä olen tamhar nimimerkillä kirjoittanut, enkä kyllä itse huomannut mitään suuria poikkeuksia. Ehkei sitten kaikki löytyny ja puolet on unhotunu. Sitä tulee kirjoiteltua aina fiilispohjalta. Se nyt vielä tästä elämästä puuttuis, että pitäis aina esim. kirjoittaa "totta". Väliin täällä kirjoittelen vihaisena, katkerana ja kitkerästi. Väliin tavallisella fiiliksella ja milloin nyt mitenkin. Mutta nyt menee jo niin ohi alkuperäisen aiheen, että lopetan.

        Tuon mmmarjastajAtaren nimellä tänään esiintyvästä skitsofreenisestä provosta oli tuossa kyse :-)


      • kyse kirjoitti:

        Tuon mmmarjastajAtaren nimellä tänään esiintyvästä skitsofreenisestä provosta oli tuossa kyse :-)

        käsitin.
        No, tästä lähtien ei ole yhtäkään järkevää mmmarjastajAtarta, eli se on aina se retard kyseessä.
        Elikä bedelia on tästä lähtien nimimerkkini.


    • Marokkolainen

      Moi!
      kyllä te suomalaiset olette tosi outoja ihmisiä. En ymmärrä teitä ollenkaan.Miten voitte syödä ruokaa ilman mausteita(salaatti ilman suolaa eikä oliiviölyjä).Minä en ainakaan voisi tykätä hernekeittoa tai mämmiä. yyäääk.
      Etelä euroopalaiset kuten espanjalaiset ja ranskalaiset tietävät miltä marokolaista ruokaa maistuu. Syökää te vaan leipää ja makkaraa.

    • Anonyymi

      Öööö en tiiä onks tää ees outo mut joku leipä ja musikkaa tai mansikkaa tai banaania

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2943
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      265
      1229
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1221
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1041
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      1003
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      980
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      936
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      897
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      41
      877
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      43
      789
    Aihe