Koneinssi mekaniikka-

suunnittelijana?

Hakeuduin töihin 3D-mekaniikkasuunnittelijaksi. Homma on pitkälti 2D-pohjassa ja suurimmaksi osaksi työ on kaikkea muuta, kuin inssin hommaa.

Nyt mietin, että onko minua kusetettu, vai eteneekö homma jossain vaiheessa? Olen käyttänyt paljolti 3D-sovelluksia ja minulla on neljän vuoden duunaritausta, sekä lisäksi koulun ajalta kesätyöt. Koulusta valmistuin erinomaisin paperein, joten... ...uutta työpaikkaa?

Toinen homma mikä tulee mieleen, niin alkupalkkani on 1800 euroa, vaikka sovimme suullisesti 2000 euroa, tai siis isäntä oli sitä mieltä, että 2000 euroa on katto. Se yksissä miehissä päätti kuitenkin tuon huonomman palkan.

Neuvoja?

11

3497

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanhempi veli

      1800 e ei ole insinöörin palkka. Insinöörin tehtävistä et voi valittaa, mutta palkka ei ole tätä päivää. Alla 2500 alkupalkkaan tyytyvät eivät osaa arvostaa itseään.

      • oletko valmis

        "Alle 2500 egee niin et arvosta itseäsi"-voi hyvää päivää. Työelämä on todellakin kovaa peliä ja 2500 on todella tiukassa ja 1800 on parempi kuin ei mitään. Kun kokemus karttuu niin siitä sitten voi edetä...


      • aloittaja

        olen. Odotan tovin ja vaihdan paikkaa, jos ei muutosta tule.


      • aloittaja
        oletko valmis kirjoitti:

        "Alle 2500 egee niin et arvosta itseäsi"-voi hyvää päivää. Työelämä on todellakin kovaa peliä ja 2500 on todella tiukassa ja 1800 on parempi kuin ei mitään. Kun kokemus karttuu niin siitä sitten voi edetä...

        mielipidettäsi. Mutta olen kuitenkin kokenut konkari muihin alalla aloittaneisiin ja jo jonkun aikaa alalla olleisiin verrattaessa.

        Olen tekniikasta erittäin kiinnostutunut, sekä hyvin perillä ja käytännössä ollut tekniikan ammattilainen jo ennen inssin titteliä. Ainoa mikä haittaa, että tuo titteli on laskenut palkkaani.


      • joopajoo..............
        oletko valmis kirjoitti:

        "Alle 2500 egee niin et arvosta itseäsi"-voi hyvää päivää. Työelämä on todellakin kovaa peliä ja 2500 on todella tiukassa ja 1800 on parempi kuin ei mitään. Kun kokemus karttuu niin siitä sitten voi edetä...

        2500€ tiukassa insinöörillä? Itse saan lähes tuon jo inssiopiskelijana alan kesätöissä enkä todellakaan edes kusisi firman suuntaan mikä tarjoaa 1800€ valmistumiseni jälkeen.

        Aloittajalle: lähde kävelemään heti tuosta firmasta. Sinunlaisesi polkevat meidän insinöörien palkkoja alemmaksi. Firmojen täytyy tajuta että ammattitaidosta pitää maksaa.


      • aloittaja
        joopajoo.............. kirjoitti:

        2500€ tiukassa insinöörillä? Itse saan lähes tuon jo inssiopiskelijana alan kesätöissä enkä todellakaan edes kusisi firman suuntaan mikä tarjoaa 1800€ valmistumiseni jälkeen.

        Aloittajalle: lähde kävelemään heti tuosta firmasta. Sinunlaisesi polkevat meidän insinöörien palkkoja alemmaksi. Firmojen täytyy tajuta että ammattitaidosta pitää maksaa.

        "Sinunlaisesi polkevat meidän insinöörien palkkoja alemmaksi."

        Ethän sinä mikään insinööri ole, ainakaan vielä.


      • kekkoslaine
        joopajoo.............. kirjoitti:

        2500€ tiukassa insinöörillä? Itse saan lähes tuon jo inssiopiskelijana alan kesätöissä enkä todellakaan edes kusisi firman suuntaan mikä tarjoaa 1800€ valmistumiseni jälkeen.

        Aloittajalle: lähde kävelemään heti tuosta firmasta. Sinunlaisesi polkevat meidän insinöörien palkkoja alemmaksi. Firmojen täytyy tajuta että ammattitaidosta pitää maksaa.

        Kuules, aika turhaa tuommosta palkkojen polkemista sinun on itkeä, nykyajan työelämä vaan on mitä on.

        Koneinssejäkin valmistuu nykyään niin valtoimenaan vaikkapa 90-lukuun verrattuna, että jos sinä et ole valmis tekemään työtä 1800:lla eurolla niin joku muu on. Palkat määräytyvät ihan kysynnän ja tarjonnan lain mukaan.

        Tosin kyllä työnantajat ammattitaidon huomaavat ja siitä kyllä maksetaan. Nykyiset valmistuneet vaan ovat niin vässyköitä, että eivät edes osaa perusgeometriaa! Eräskin opinnäytetyöntekijä testaili monta tuntia liikeradan määritystä SW:llä, kun homma olisi ollut ihan yksinkertainen dynamiikan lasku, joutuipa sen kuitenkin vielä työhön erikseen vääntämään.


    • myös itselläni

      Itselläni myös samanlaisia kokemuksia. Inssinpaprut myös saanut. Samaan aikaan kun itse palkattiin samaan tiimiin ammattikoulusta valmistunut koijari joka nostaa parempaa liksaa kuin itse, vaikka samoja juttuja tehdään. Muut meidän tiimissä on joko DI tai ins. mutta tämä yksi on sitten pelkillä ammattikoulun papereilla ja nostaa siis isompaa palkkaa kuin me. Oma palkkani on myös pudonnut valmistumisen jälkeen ja samaa valittavat kaikki opiskelukaverini jotka ovat tänäpäivänä työelämässä. Harmi että meni 4 vuotta täysin hukkaan!

    • Vanhempi veli

      vaan työpaikkaa vaihtamalla. Osaamisesi ja persoonasi on arvioitettu nykyisessä palkassasi. Vaikka palkkaa vähän korjattaisiinkin, korjaus todennäköisesti ei tule olemaan riittävän suuri. Työpaikassasi joku mättää koska palkka on aivan liian alhainen ollakseen edes kohtuullinen alkupalkka. Työpaikkaa vaihtaessa joutuu venymään, mutta ajattelepa eläkekertymääsi. Tällä palkalla eläkkeesi karttuu 20 e/kk/työvuosi. Olet opiskellut vuosien ajan ilman eläkekertymää ja nyt sinulle maksetaan kouluttamattoman tasoista palkkaa. Epäyhtälö. Ryhdy hakemaan uutta työtä hiljaisesti. Lähtöaikeiden julkistaminen seisauttaa urakehityksen ja ansiokehityksen.

      • xxxxxxxxxxxxx

        Siiry sivuun kun muut alkaa tekeen hommia. Niin ne monet inssit tekee


    • Nomaadi

      Minulla on insinöörikoulutus ja seitsemän vuoden kokemus myyjänä jolla ei ole insinööritöissä palkallista arvoa.
      R-kioskilla sain 9,7 Euroa tunilta mutta työ olikin sitten ihan pätkittäistä.
      Mutta mekaniikan suunittelijana sain alkupalkaksi 2100 euroa kuukaudessa. Ainakin nyt näin koeajan aikana. Pitänee kokeilla neuvotella palkkaa yläs päin kun he vakinaistaa minut.

      Huom! olen ollut työtön /(pätkätöissä) viitisen vuotta jolloin minun koulutustaidot on kerineet ruostumaan vuosi vuodelta.
      PArempi että heti saa jonkinlaista kokemusta ja sitten sen perusteella vaihtaa perempaan työhän jos oma työnantaja ei arvosta taitojasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe