paljonko mahtuu?

epäilijä (kö?)

Sain lahjaksi Creativen Zen nano plussan, 512MB. Paketissa lukee että siihen mahtuu 256 kappaletta, jos ne on 4 minuuttisia ja 64 kbps WMA. Mahtuuko siihen oikeasti niin monta kappaletta? Jos ei niin kuinka paljon todellisuudessa?

-kiitos-

7

973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahtuu..

      Noin 100-150 kpl

    • eikös

      toikin selviäisi parhaiten kun alat lataamaan biisejä koneeseen ja lasket montako sinne meni...

    • Kyllähän tuo suurinpiirtein pitää paikkansa, mutta tuo bitrate on turhan pieni. musiikki kuulostaa tuolla aika rupuiselta. Suosittelen käytettäväksi 128kbs bitratea. Silloin tuolle mahtuu vain puolet tuosta määrästä. musiikki kuulostaa kutakunkin asialliselta. Itse käytän 192kbs . Se riittää hyvin kunnon kuulokkeillekin.

    • Etkö osaa laskea? 64 kbit/s = 8 kB/s = 480 kB/min. Tuo on 512 MB, joten siihen mahtuu 1066 minuuttia, eli neljän minuutin kappaleita 266 - suunnilleen juuri tuo 256. Ota huomioon, että tällaisissa laskelmissa on aina pientä epätarkkuutta. Jos ostat musiikin nettikaupoista, niin se on yleensä 192 kbit/s, eli sitä mahtuu vain kolmannes tuosta.

      Puoleen gigaan mahtuu siis n. 6-18 tuntia musiikkia.

      • epäilijä (kö?)

        Öö.... Hexi, mikä on kitrabe(tai mikä se nyt olikaan) ja kbs? :) Sori, en ole mikään ekspertti näissä jutuissa, kuten varmaan huomaa. :) Miten ne kappaleet saa siihen 128kbs:n? Ymmärsinkö mitään oikein?

        Ja okaro, ei en osaa laskea tuollaisia juttuja. Minulla ei ole hajuakaan mikä on kbit, kb ym. Enkä ole ollut koskaan hyvä muttamaan yksikköjä toiseen. :)

        Kiitos vastauksista!


      • epäilijä (kö?) kirjoitti:

        Öö.... Hexi, mikä on kitrabe(tai mikä se nyt olikaan) ja kbs? :) Sori, en ole mikään ekspertti näissä jutuissa, kuten varmaan huomaa. :) Miten ne kappaleet saa siihen 128kbs:n? Ymmärsinkö mitään oikein?

        Ja okaro, ei en osaa laskea tuollaisia juttuja. Minulla ei ole hajuakaan mikä on kbit, kb ym. Enkä ole ollut koskaan hyvä muttamaan yksikköjä toiseen. :)

        Kiitos vastauksista!

        Aloitetaan perusteista: bitti (bit) on tiedon pienin yksikkö: 0 tai 1. Tavu (B) eli kahdeksan bittiä on tietokoneissa käytetty tiedon perusyksikkö. Kilo on tuhat ja mega miljoona. Siis 64 kbit/s on 64000 bittiä sekunnissa eli 8000 tavua sekunnissa. Muistin koko on 512 000 000 tavua. Selkisikö?

        Musiikkia CD:ltä ripatessa päätetään käytettävä formaatti MP3 tai WMA ja bittinopeus. WMA:lla 64 kbit/s on vielä kuunneltavaa, mutta MP3:lla 128 kbit/s on käytännössä minimi. 64 kbit/s MP3:lla kuulostaa juopon lauleskelulta.

        Jo ripattua ja puristettua musiikkia ei pääsääntöisesti kannata lähteä muuttelemaan, ei ainakaan formaattiin, joka vie enemmän tilaa, koska laatu muunnoksesta kuitenkin heikkenee.


      • tulkaa jo nykyaikaan
        okaro kirjoitti:

        Aloitetaan perusteista: bitti (bit) on tiedon pienin yksikkö: 0 tai 1. Tavu (B) eli kahdeksan bittiä on tietokoneissa käytetty tiedon perusyksikkö. Kilo on tuhat ja mega miljoona. Siis 64 kbit/s on 64000 bittiä sekunnissa eli 8000 tavua sekunnissa. Muistin koko on 512 000 000 tavua. Selkisikö?

        Musiikkia CD:ltä ripatessa päätetään käytettävä formaatti MP3 tai WMA ja bittinopeus. WMA:lla 64 kbit/s on vielä kuunneltavaa, mutta MP3:lla 128 kbit/s on käytännössä minimi. 64 kbit/s MP3:lla kuulostaa juopon lauleskelulta.

        Jo ripattua ja puristettua musiikkia ei pääsääntöisesti kannata lähteä muuttelemaan, ei ainakaan formaattiin, joka vie enemmän tilaa, koska laatu muunnoksesta kuitenkin heikkenee.

        nykyään jos käyttää mp3-formaattia on idiotismia käyttää mitään muuta kuin variable bitratea (VBR). mitä järkeä on encoodata vaikka hiljaisuutta 192kb/s taajuudella?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      134
      1383
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      103
      1085
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      842
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      614
    Aihe