riittääkö tunnin ripeä kävely/pvä?

julianna889

Harrastan liikuntaa melkein päivittäin.
Riittääkö siis tunnin ripeä kävely päivässä?
Vai onko siitä merkityksellistä hyötyä laihduttajalle?

40

20009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riittää

      Kävely on laihduttajalle parasta liikuntaa, sillä se kuluttaa kohtuullisesti energiaa ja reilusti ylipainoinenkin jaksaa kävellä ainakin vähän. Muista myös venytellä ja kohentaa lihaskuntoa, lihakset kuluttavat energiaa levossakin enemmän kuin rasvakudos.

      • sutjakaksi

        ..En olisi uskonut että noin vain vois tapahtua mutta kyllä se vaan on totta. Painoin tammikuussa 2007 85 kg ja nyt olo pienentynyt jo monen kokonumeron verran ja painan 73 kg. Kävelen joka päivä ilmoista riippuen kylläkin, sauvojen kanssa noin 7 km ihan hikeen asti. En ole tietoisesti jättänyt muuta kuin makeat pois ja sen pahimmoisen yösyönnin, joka todellakin oli paheenani monta vuotta.
        Nyt uskaltaa jo katsoa peiliinkin ja odotella uuden kesän tulemista. En muutu urheiluhulluksi enkä kalorinkyttäjäksi; yritän elää nautinnollista ja täysipainoista elämää ihan normaalin rajoissa.

        Toivottelen jokaiselle mitä parhainta jatkoa ja hyvää olo,
        *melkein nelikymppinen*


      • ----------
        sutjakaksi kirjoitti:

        ..En olisi uskonut että noin vain vois tapahtua mutta kyllä se vaan on totta. Painoin tammikuussa 2007 85 kg ja nyt olo pienentynyt jo monen kokonumeron verran ja painan 73 kg. Kävelen joka päivä ilmoista riippuen kylläkin, sauvojen kanssa noin 7 km ihan hikeen asti. En ole tietoisesti jättänyt muuta kuin makeat pois ja sen pahimmoisen yösyönnin, joka todellakin oli paheenani monta vuotta.
        Nyt uskaltaa jo katsoa peiliinkin ja odotella uuden kesän tulemista. En muutu urheiluhulluksi enkä kalorinkyttäjäksi; yritän elää nautinnollista ja täysipainoista elämää ihan normaalin rajoissa.

        Toivottelen jokaiselle mitä parhainta jatkoa ja hyvää olo,
        *melkein nelikymppinen*

        Eiköhän se ole tuo karkkien poisjättö ihan eka sijalla tuossa laihtumisessa. ja yösyönti.

        Liikunta tulee vasta viimeisenä.


      • Tiipii
        ---------- kirjoitti:

        Eiköhän se ole tuo karkkien poisjättö ihan eka sijalla tuossa laihtumisessa. ja yösyönti.

        Liikunta tulee vasta viimeisenä.

        Nythän sinä satuja haastelet! Kyllä kävelyllä vaan on aikamoinen merkitys laihduttajalle. Tunnin kävelyllä kun jo kuluttaa helposti liki 400 kaloria, jopa enemmän..minusta se ei ole ihan pieni asia.
        Ja ihan tämakin on tullut omakohtaisesti koettua. Helmikuusta asti olen kävellyt 4-5 kertaa viikossa vähintään tunnin jopa puolentoista lenkkeja ja paino on tippunut noin 10 kiloa ilman sen kummempia ruokavalioita. Jokatapauksessa se antaa reilusti pelivaraa ruokapöydässä, eipähän tarvitse kaikkea kirjevaakalla punnita.


      • tulee minulla
        ---------- kirjoitti:

        Eiköhän se ole tuo karkkien poisjättö ihan eka sijalla tuossa laihtumisessa. ja yösyönti.

        Liikunta tulee vasta viimeisenä.

        ainakin ensimmäisenä. Olen laihduttanut nyt noin kolme viikkoa. Painoa on tippunut yli kolme kiloa. Kävelen joka päivä 6 kilometriä joskus enemmänkin. Tottakai katson myös koko ajan mitä syön, ja kaikki makea on tietysti kiellettyä. Olen aivan varma, että tuo käveleminen on suurin apu minulla laihdutamisessani.


      • sanon minä
        Tiipii kirjoitti:

        Nythän sinä satuja haastelet! Kyllä kävelyllä vaan on aikamoinen merkitys laihduttajalle. Tunnin kävelyllä kun jo kuluttaa helposti liki 400 kaloria, jopa enemmän..minusta se ei ole ihan pieni asia.
        Ja ihan tämakin on tullut omakohtaisesti koettua. Helmikuusta asti olen kävellyt 4-5 kertaa viikossa vähintään tunnin jopa puolentoista lenkkeja ja paino on tippunut noin 10 kiloa ilman sen kummempia ruokavalioita. Jokatapauksessa se antaa reilusti pelivaraa ruokapöydässä, eipähän tarvitse kaikkea kirjevaakalla punnita.

        mistähän sinä tuommoset lukemat keksit.. 70kg nainen kuluttaa tunnin kävelyllä noin 200 kaloria ja mitä vähemmän painaa sen vähemmän kuluu.. elikkä ei tuo kummoista pelivaraa sinne ruokapöytään tuo. sen sijaan tunnin vapaa uinnilla kului muistaakseni 800 kaloria. molemmat ovat hyviä liikunta muotoja ylipainoiselle. ruokailutottumukset kuitenkin.. ikävä kyllä näyttelevät pääosaa painonhallinnassa. nää jotka muuta väittävät, syövät varmaan ihan huomaamattaan vähäkalorisesti. kaverini kanssa aloitimme laihiksen puolivuotta sitten. kaveri ei ole jättänyt hampurilaisia, mutta kävelee ja pyöräilee, on kokeillut kuntosalia ja uimista, mutta.. mutta vaaka näyttää samat kun ennenkin. itse olen laskenut kaloreita ja liikkunut aina kun ehdin ja pääsen.. ja kuinka ollakaan paino tippunut 28kg.. helppoa se ei ole ollut, mutta kaiken vaivan arvoista


      • Tiipii
        sanon minä kirjoitti:

        mistähän sinä tuommoset lukemat keksit.. 70kg nainen kuluttaa tunnin kävelyllä noin 200 kaloria ja mitä vähemmän painaa sen vähemmän kuluu.. elikkä ei tuo kummoista pelivaraa sinne ruokapöytään tuo. sen sijaan tunnin vapaa uinnilla kului muistaakseni 800 kaloria. molemmat ovat hyviä liikunta muotoja ylipainoiselle. ruokailutottumukset kuitenkin.. ikävä kyllä näyttelevät pääosaa painonhallinnassa. nää jotka muuta väittävät, syövät varmaan ihan huomaamattaan vähäkalorisesti. kaverini kanssa aloitimme laihiksen puolivuotta sitten. kaveri ei ole jättänyt hampurilaisia, mutta kävelee ja pyöräilee, on kokeillut kuntosalia ja uimista, mutta.. mutta vaaka näyttää samat kun ennenkin. itse olen laskenut kaloreita ja liikkunut aina kun ehdin ja pääsen.. ja kuinka ollakaan paino tippunut 28kg.. helppoa se ei ole ollut, mutta kaiken vaivan arvoista

        Et varmaan kulutakkaan kahtasataa enempää jos löntystät lenkkisi parin kolmen kilometrin tuntivauhtia. Mun kävelyvauhti on noin seitsemän kilometriä tunnissa ja ihan varmasti kaloreita palaa vauhdilla. Hampurilaiset sun muut hömpötukset ei tulisikaan kuulua kenekään ruokalistalle edes viikottain..ihan tavallista monipuolista kotiruokaa kyllä kärsii syödä aika huoletta kun vähän viitsii itseään liikuttaa.. Uinti onkin varmasti tosi hyvä liikuntamuoto jos vain se olisi tuossa käden ulottuvilla, mut kaikilla ei ole..sen sijaan kävellä voi missä vain ja milloin vain..


      • jos olisit oikeassa
        Tiipii kirjoitti:

        Et varmaan kulutakkaan kahtasataa enempää jos löntystät lenkkisi parin kolmen kilometrin tuntivauhtia. Mun kävelyvauhti on noin seitsemän kilometriä tunnissa ja ihan varmasti kaloreita palaa vauhdilla. Hampurilaiset sun muut hömpötukset ei tulisikaan kuulua kenekään ruokalistalle edes viikottain..ihan tavallista monipuolista kotiruokaa kyllä kärsii syödä aika huoletta kun vähän viitsii itseään liikuttaa.. Uinti onkin varmasti tosi hyvä liikuntamuoto jos vain se olisi tuossa käden ulottuvilla, mut kaikilla ei ole..sen sijaan kävellä voi missä vain ja milloin vain..

        joo jostain terveys jutusta luin että 70 kg nainen kuluttaa noin 200 kaloria tunnissa, kun kävelee 6 tai 7 km tuntiin. itse kävelen kerralla hyvää hikeä ylläpitäen 10.5km tai sit jos on aikaa käyn kävelemässä 7.8 km ja fillaroin perään ton 10.5 km. mieluusti uskoisin tohon neljäänsataan, mutta täytyy pelata varman päälle.. sori. ja noista hampurilaisista sen verran, että taitavat kuulua valtaosan herkkuihin, siksi paasaan tuosta ruokavalion tärkeydestä laihdutuksessa.


      • jopas jotakin
        sanon minä kirjoitti:

        mistähän sinä tuommoset lukemat keksit.. 70kg nainen kuluttaa tunnin kävelyllä noin 200 kaloria ja mitä vähemmän painaa sen vähemmän kuluu.. elikkä ei tuo kummoista pelivaraa sinne ruokapöytään tuo. sen sijaan tunnin vapaa uinnilla kului muistaakseni 800 kaloria. molemmat ovat hyviä liikunta muotoja ylipainoiselle. ruokailutottumukset kuitenkin.. ikävä kyllä näyttelevät pääosaa painonhallinnassa. nää jotka muuta väittävät, syövät varmaan ihan huomaamattaan vähäkalorisesti. kaverini kanssa aloitimme laihiksen puolivuotta sitten. kaveri ei ole jättänyt hampurilaisia, mutta kävelee ja pyöräilee, on kokeillut kuntosalia ja uimista, mutta.. mutta vaaka näyttää samat kun ennenkin. itse olen laskenut kaloreita ja liikkunut aina kun ehdin ja pääsen.. ja kuinka ollakaan paino tippunut 28kg.. helppoa se ei ole ollut, mutta kaiken vaivan arvoista

        Kyllä nuo kulutukset on hirmuisen yksilöllisiä. Minä kulutan reippaalla kävelylenkillä tunnissa yli 300 kaloria ja painan vaivaiset 50 kiloa! Tämä siis oman sykemittarin mukaan. Kävelenkin niin reippaasti että syke on lähes yhtä korkealla kuin jos hölkkäisin saman matkan.

        Mutta muuten olen kyllä samaa mieltä että ensisijaisesti tärkeintä laihdutuksessa on ruokavalio, koska säännöllistä liikuntaa ei aina ole mahdollista ylläpitää ja jos edelleen syö huonosti, niin kilot hiipivät takaisin kun urheilla ei enää jostain syystä pystykään.


      • Tiipii
        jos olisit oikeassa kirjoitti:

        joo jostain terveys jutusta luin että 70 kg nainen kuluttaa noin 200 kaloria tunnissa, kun kävelee 6 tai 7 km tuntiin. itse kävelen kerralla hyvää hikeä ylläpitäen 10.5km tai sit jos on aikaa käyn kävelemässä 7.8 km ja fillaroin perään ton 10.5 km. mieluusti uskoisin tohon neljäänsataan, mutta täytyy pelata varman päälle.. sori. ja noista hampurilaisista sen verran, että taitavat kuulua valtaosan herkkuihin, siksi paasaan tuosta ruokavalion tärkeydestä laihdutuksessa.

        Käyhän laksemassa kulutuksia EnergyNetin sivuilla.. Kyllähän sen itse olossaan tuntee kuluttaako liikunta paljon vai vähän.. Naistenlehdistä ei kannata paljon totuuksia hakea, kompuksessa kun ovat laihdudustuotteita myyvien firmojen kanssa. Terveellisestä ruokavaliosta kannattaakin paasata, harvalla se kmminkaan on kohdillaa.


      • Liike on lääke
        jopas jotakin kirjoitti:

        Kyllä nuo kulutukset on hirmuisen yksilöllisiä. Minä kulutan reippaalla kävelylenkillä tunnissa yli 300 kaloria ja painan vaivaiset 50 kiloa! Tämä siis oman sykemittarin mukaan. Kävelenkin niin reippaasti että syke on lähes yhtä korkealla kuin jos hölkkäisin saman matkan.

        Mutta muuten olen kyllä samaa mieltä että ensisijaisesti tärkeintä laihdutuksessa on ruokavalio, koska säännöllistä liikuntaa ei aina ole mahdollista ylläpitää ja jos edelleen syö huonosti, niin kilot hiipivät takaisin kun urheilla ei enää jostain syystä pystykään.

        Kaikki syyt, mitkä estävät liikkumasta, ovat tekosyitä. Kaiken liikunnan ei tarvitse olla urheilua. Tunnetko lajeja, joissa vain venytellään? Tiedätkö, että vuodepotilaatkin voivat jumpata? Oletko ikinä kuullut, että elimistö, jota rasitetaan, toimii toisella tavalla kuin sellainen, joka on aina lepotilassa. Oletko koskaan ajatellut, mistä kiinteys ja jäntevyys ihmisen kroppaan tulee?


    • sdfsdfa

      Reipas kävely muokkaa myös kroppaa, KIINTEYTTÄÄ ja parantaa yleiskuntoa huomattavasti! Energiaa riittää vaikka muille jakaa! :) Älkää ihmiset väheksykö liikunnan (tässä tapauksessa lenkkeilyn) merkitystä laihduttamisessa, se on todella tärkeää ruokailun rinnalla. Kyllä siinä kropassa näkyy huomattava ero jos on laihdutettu ruokavalion JA liikunnan avulla.

    • Liike on lääke

      Eikö se riipu siitä, mihin sen pitää riittää?

      Sydänlihas tarvitsee säännöllistä, reipasta, hikeennyttävää liikuntaa pysyäkseen terveenä ja lepopulssi hyvällä tasolla. Myös aineenvaihdunta-asiat tehostuvat liikkumisen myötä ja sokeri- sekä rasva-arvot pysyvät normaalilukemissa.

      Jos pitää huolen myös siitä, mitä suuhunsa mättää, niin kyllä 'pelkkä' kävelykin on oiva ja hyvä liikuntamuoto. Eikä vähäisin pointsi siinä ole, että se tehdään ulkona, joten sillä on vaikutuksensa myös hengityselimiin ja niiden toimintaan.

    • ponybutt

      Se on erinomainen tapa laihduttaa, (ei suoranaisesti kuitenkaan, polttaa vain n. 200 kcal/h) sillä se opettaa harrastamaan liikuntaa säännöllisesti jolla on tulevaisuudessa todella positiivinen vaikutus painon ylläpitoon ja paremmat lähtökohdat rankemmalle urheilulle, jos sellaisesta innostuu.

    • satoi tai paistoi

      reipas kävely laihduttaa ja kiinteyttää.itse kävelen päivittäin 7km-12km lenkkejä reipasta tahtia ja paino on pudonnut 12kg tammikuun alusta ja vyötäröltä on lähtenyt 12 senttiä läskiä.

    • voi voi

      Jos on kilpparivaivaa,paino ei ala tippua tasaiseen tahtiin.

    • mies.

      Se riippuu mitä syä. Jos jättää sokerin ja rasvan vähemmälle niin voi kyllä laihtua

    • huhhuh ku hyödytöntä

      Minunkin pitäisi laihduttaa, mutta jos tunnin kävely kuluttaa 400 kcal niin hohhoi.. Siitähän tulee sen verran nälkä, että sen jälkeen syö helposti 800 kcal.

      Jos kärsin päivän nälässä niin pysyn suunnilleen siinä vähän alle 3000 kcal. Jos oikeesti syön mahan täyteen ees muutamaan otteeseen päivässä niin pystyy syömään 5000 kcal edestä helposti. Ihan syömällä vain lihaa, juustoa ja jotain oikeesti hyvää - eikä mitään oksettavaa salaattipaskaa.

    • kävelijä

      itse kävelen joka päivä satoi ,pistoi 2 tuntia ihan putkeen,askeleita tulee n 20 000. Olen kuukaudessa laihtunut tällä konstilla 6kg,tosin syön vihanneksia,juureksia,hedelmiä ja 2 kertaa lämpöisen aterian,mutta ruokaa vähemmän,ja nuita lisukkeita enemän.

    • enliity

      Usein sanotaan, ettei liikunnalla olisi merkitystä laihduttamisesta, mutta itse olen toista mieltä. Tuollainen tunnin kävely päivässä kuulostaa aivan ihanteelliselta. Myöhemmin saattaa iinnostua muustakin, voi vaihdella lajeja ja intensiteettiä - mutta vaikka olisi vain se tunnin kävely päivässä, niin sekin olisi mahtavaa. Tekee hyvää ihan kenelle tahansa joka nyt vain kävelemään kykenee.

      Ehkä se energiankulutus siinä liikuntasuorituksen aikana ei ole niin laihduttava, mutta muita etuja on. Olennaisin on mielestäni liikunnan vaikutus mielialaan. Se piristää mieltä, auttaa ahdistukseen ja alakuloon (jotka saavat monen napsimaan herkkuja).

      Lisäksi liikunta vaikuttaa nälän ja kylläisyydentuntemusta täsmentävästi. Eli liikkuja tietää paremmin, milloin hänellä on nälkä ja milloin hän on kylläinen.

      Ainakin pitkällä aikavälillä tarkasteltuna liikunta myös lisää aineenvaihduntaa ja siten energiankulutusta. Tämä helpottaa etenkin painonhallintaa.

    • niinpä niin.

      Itsekkin ihmettelin vuosia sitten,miksi paino ei tipu,syy selvisi.Kilpirauhasen vajausta oli sen verran että ei ihmekkään.Kun aloitin tyroksiinin syömisen,ihan kuin tarkoituksella,painoni rupesi tippumaan,vähitellen.Harrastan kyllä liikuntaa,kävelen tunnin,puolentoistatunnin lenkkejä.Kyllä se kannattaa,jos haluaa ja meinaa pysyä hyvässä kunnossa.Kaikki on itsestä kiinni,pitää vaan nostaa peffa ylös sohvasta ja lähtä lenkille,vaikkei aina huvittas.Tsemppiä syksyyn.

    • Nittas1

      Minulla ei tapahdu kiinteytyminen vaikka sauvakävely 60min päivässä.

    • Anonyymi

      Itsekin kävelin aluksi tunnin kävelylenkin päivittäin. Muutaman kk:n kuluttua kävelin jo 1,5 h ja nyt päivittäin 2h. Vasta tämä kahden tunnin lenkki alkoi näkymään kehossani. Suosittelen!

      • Anonyymi

        Monta kilometriä kaksi tuntia kävelyä sinulla vastaa?


      • Anonyymi

        Toki se kävely jotakin tekee, mutta helpompaa on sittenkin pienentää syömistä jos painoa haluaa alaspäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki se kävely jotakin tekee, mutta helpompaa on sittenkin pienentää syömistä jos painoa haluaa alaspäin.

        Paras vaihtoehto on tietenkin tehdä molemmat. Syödä terveellisesti ja liikkua. Molempia kohtuullisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras vaihtoehto on tietenkin tehdä molemmat. Syödä terveellisesti ja liikkua. Molempia kohtuullisesti.

        Ehkä

        Mutta kumpi on helpompaa?

        Jättää syömättä yksi suklaapatukka vai kävellä 10km?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä

        Mutta kumpi on helpompaa?

        Jättää syömättä yksi suklaapatukka vai kävellä 10km?

        On helpompi kävellä 10km. Suklaapatukkaa on mahdotonta vastustaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On helpompi kävellä 10km. Suklaapatukkaa on mahdotonta vastustaa.

        aivan, ja 100km kävelyllä voi syödä jo useamman levyllisen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä

        Mutta kumpi on helpompaa?

        Jättää syömättä yksi suklaapatukka vai kävellä 10km?

        Jos syö vain yhden suklaapatukan päivässä niin se on noin 200 kcal.
        Ei tarvi sen takia lenkkeillä kun se kuluu muutenkin.

        Ihminen kuluttaa koomassakin kaloreita. Peruskulutus on ikäiselläni ja painoisellani n 1800 kcal. Kyllä siihen voi syödä vaikka koko levyn. 200 g suklaalevyssä on noin 1100 kcal. Vielä jää 700 kcal muuhunkin. ☺️☺️☺️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monta kilometriä kaksi tuntia kävelyä sinulla vastaa?

        12 kilometriä.


    • Anonyymi

      Yksi toimiva tapa laihduttaa on syödä vain vähän, kestää nälkää ja syödä vitamiineja(jos et saa vitamiineja ja hivenaineita niin siitä voi seurata vaikka mitä terveysongelmia). Näytät samantien laihemmalta kun ei maha pullota sen täyteen syömisen takia. Syömiseen kannattaa keskittyä enemmän kuin liikkumiseen jos haluaa onnistua laihduttamisessa. Ainakin oma kokemukseni on tämänsuuntainen

      • Anonyymi

        "Yksi toimiva tapa laihduttaa on syödä vain vähän, kestää nälkää ja syödä vitamiineja(jos et saa vitamiineja ja hivenaineita niin siitä voi seurata vaikka mitä terveysongelmia). Näytät samantien laihemmalta kun ei maha pullota sen täyteen syömisen takia. Syömiseen kannattaa keskittyä enemmän kuin liikkumiseen jos haluaa onnistua laihduttamisessa. Ainakin oma kokemukseni on tämänsuuntainen"

        Ei tuo kyllä liikunnan positiivisia vaikutuksia mitenkään vastaa. Tunti kävelyä verrattuna sinun tapaasi välttää "mahan pullotus" olemalla syömättä ei taida olla oikein vertailukelpoisia, ja se miltä se hetkellisesti näyttää. Laihtumisessa, painonhallinnassa ja terveydessä kyse kyllä aika monesta muustakin asiasta kuin vain mahan pullotuksesta. Jos sinulle joku keskeinen pointti on terveys, niin on kummallista että väheksyt juuri liikkumista. Liikkumisen välttely kun on niin monen terveysongelman takana.


    • Anonyymi

      Pääasia että yleensä kävelee tai liikkuu jotenkin aerobisesti. Jos ei ole työssä aktiivisuutta niin sitten pitää muuten saada ihan kunnon, hengitys- ja liikuntaelimistön takiakin, ja se painonhallinta hoituu samalla. Kun kävelee säännöllisesti niin kyllähän se pakostakin painoon vaikuttaa kuin jos vain makaisi sohvalla. Mieliteot ja makuaisti ei poistu sillä, että makaa sohvalla, joten kun liikkuu jonkin verran jotain MUKAVAA liikuntaa harrasten niin siinä tulee mukavasti myös pelivaraa syödä vähän vapaammin. Kyllä se olut, makkara ja suklaa, pizza ja kebu on mielessä siinä sohvallakin! Miksi asioiden pitäisi olla mustavalkoisia? Että joko vetää suklaata levyn ja joutuu kävellä 100 km tai ei syö ja makaa sohvalla? Eikö ole muita vaihtoehtoja?

      Kun kävelee ihan hyötyliikunnan merkeissä niin ei tarvitse enää paljon lisäillä muuta. Esim joku shoppailureissu voi kestää tunteja kauppakeskuksessa. :) Jos asuu tai tekee töitä kerrostalossa, niin kävelee portaat. Jos on kohtuullinen matka töihin niin joko pyörällä tai kävellen. Kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia, sama fyysinen toimintakyky eikä samoja edellytyksiä joten joku vertailu liikunnan paremmuudesta vaikka laihdutuksessa on aivan turhaa. Säännöllisyys on pikemmin se taikasana.

      Nyt koronan aikana esim. uinti on poissuljettu, vaikka tehokasta olisikin ja itselleni ainakin mieluisin. Oikein kärsin siitä ettei pääse veteen liikkumaan. Toisaalta uimahalliiin mennään liikennevälineellä ja monilla kestää kauan päästä sinne liikuntapaikalle ja reissu vie enemmän aikaa kuin se että kävelisi senkin ajan kodin lähellä. Suurella osalla kansasta ei ole uimahallia lähimaillakaan. Olen monesti miettinyt vaikka kalorinkulutuksen kannalta reissujen järkevyyttä. Minun uimareissu kestää noin neljä tuntia koti-halli-koti tai työ-halli-koti, ja siihen sisältyy se tunnin uinti tai vesijumppa ja matkat. Sen neljän tuntia voisi käyttää kävelyynkin kodin ympäristössä. Yhdessä vertailussa esim 80kg painava kuluttaa tunnin rauhallisen uinnin aikana 340kcal, kun sen ajan voisi kävellä rauhallisesti neljä tuntia ja kuluttaa 780kcal. Intensiteettihän myös ratkaisee. Tärkeää on myös vaihtelu ja se että se liikunta on mukavaa.

      Jos on aktiivisuusranneke niin voi seurata siitä päivittäistä kulutustaan. On ihan eri asia esim. olla toimistotöissä kuin tarjoilijana. Tarjoilijana voi askelia tulla työpäivän aikana yhtä paljon kuin maratonissa jolloin tarvisi oikeasti vain lihaskuntotreeniä ja jotain muuta kuin kävelyä kun taas istuessa ei ole juuri mitään aktiivisuutta.

      Jos nyt jotain vinkkiä saa tässä itsekin antaa sen kävelyn lisäksi, niin yksi keino liikkua on lainata kirjastosta joku DVD kotiin, jossa on hyviä harjoituksia kotiin niillekin joilla vaikea kävellä tai päästä liikuntaharrastuksen pariin. Tai jos on jotain sosiaalisia tai psykologisia rajoitteita. Kovin ylipainoisena on korkea kynnys mennä esim kuntosaleille, vaikka nekin on nyt kiinni. Lähes jokainen voi kuitenkin kävellä ja se on kaikkein halvinta ja parasta mahdollista liikuntaa, koska ei vaadi mitään erikoisvarusteita eikä hakeutumiseen johonkin kauaksi. Lenkkarit ja takki on jokaisen kaapissa.

      T kn

      • Anonyymi

        Monet kiitokset kaikkien puolesta, jotka lukevat vastauksesi, T kn, 💙 🙂!


    • Anonyymi

      Tuntihan on ihan loistava juttu! Kävely on helppoa ja tunti mitä tahan sa liikuntaa onhyvä juttu!!!

    • Anonyymi

      Mulla 6 km reipas kävely mäkisessä maastossa kuluttaa 460 kcal. Aikaa meni 54 minuuttia.

    • Anonyymi

      Olen ollut pari päivää dieetillä. Olen huomannut että tekee mieli käpertyä ja vähentää liikuntaa. Ehkä se on elimistömme reaktio energianpuutteeseen.

      • Anonyymi

        pelkällä ruokavaliolla laihtuu myös.Kunhan kuluttaa enemmän kuin syö.Esim jos ei käy kävelyllä niin syö esim sen 300 kcal vähemmän.


      • Anonyymi

        Kyllä, elimistö pyrkii säilyttämään sellaisen koon, johon se on tottunut. Siksi paino nopean laihdutuksen jälkeen pyrkii nousemaan takaisin "normaaliksi". Vastaavasti paino palautuu myös lyhytaikaisesta ylensyömisestä johtuvasta painonnoususta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe