yöeläjä

Lh1

Moi kaikki yököt ja sellaisetkin jotka aikovat ryhtyä yötyöhön. Olen 39 mies ja leski. Olen lähihoitaja ja teen yökeikkoja Uudellamaalla,eli niin paljon kun vain jaksaa ja kerkeää. Nyt menossa 10 yöv ja välillä vain 1 vp. Palkassahan tämä näkyy,mutta elimistöä tämä jatkuva yökiitäminen rassaa,mutta en valita. Saan kyllä välillä vrk rytmistä kiinni ja syön kevyesti töissä. Ajattelin puskea menemään tätä tahtia n 1.5v. Miksikö teen yötyötä? Olen leski ja nyt kun en ole parisuhteessa,niin kait tämä on suurin syy. Terv partio Uusimaa

7

2863

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lh2

      neljä vuotta. Tein päivystysluonteista työtä vakituisessa yöhoitajan toimessa ja nautin työn itsenäisyydestä ja vaihtelevuudesta. Sitten väsyin. Aloin nukkua huonosti päivisin, vapaapäivilläni rytmi oli sama, yöt valvoin, päivät torkuin huonosti. Minulle tuli vatsaoireita, sydämen tykytystä ja ahdistusta. Aloin pelätä yöaikaan yksin. Olin aina väsynyt.

      Yritin hake siirtoa päivä- tai 2-vuorohommiin. Työnantajani ei halunnut päästää minua, koska yöhoitajia on niin vaikea saada. Oikeaa syytä pomoni ei koskaan sanonut, valitteli vaan, kun päivätöitä ei ole, voi voi...

      Lopulta jäin sairauslomalle ja lääkäri suositteli yötyön lopettamista. Ja johan löytyi töitä: päivä- , 2- ja 3-vuorotyötä, vaikka millä mitalla.

      Ensin menin kotihoitoon 2-vuorotöihin. Ajattelin, että kotihoidossa työni olisi itsenäistä, kun yksinhän siellä työskennellään. Vihasin sitä :). Vihasin kotihoidon asiakkaita, jotka olivat kovia valittamaan ja passuuttamaan ja vihasin työyhteisöä, jotka niuhottivat joka asiasta. Mitään itsenäisyyttä työssäni ei ollut, kaikki piti tehdä niin kuin ne oli tehty 30 vuotta.

      Nyt olen vanhainkodissa deme-osastolla 3-vuorotöissä (2 yötä max / 3 viikon lista). Olen suhteellisen tyytyväinen. Vanhainkotiosasto on pieni, ja saan itse soveltaa ja säveltää työtäni. Vanhukset ovat keskivaikeasti tai vaikeasti dementoituneita, joten eivät osaa niuhottaa enää :) Jos haukkuvat, siitä ei tule paha mieli, kun he eivät he tiedä, kuka olen eivätkä muista jälkeen päin mitään. Kaunaa eivät ainakaan kanna :)

      Vanhustyö on kivaa!

      • lh2

        olen 3kymppinen naimisissa oleva nainen. Yksi teini-ikää lähestyvä lapsonen.


      • Lähäriopiskelija
        lh2 kirjoitti:

        olen 3kymppinen naimisissa oleva nainen. Yksi teini-ikää lähestyvä lapsonen.

        Olen lähäriopiskelija ja tulevaisuudessa haluan nimenomaan tehdä yötyötä. Onko vaikeaa löytää yökön paikkoja ja miten luulette voiko opiskelija jo toimia yökkönä? Olen ikäni ollut illanvirkku ja aamuntorkku...


      • yökkönä
        Lähäriopiskelija kirjoitti:

        Olen lähäriopiskelija ja tulevaisuudessa haluan nimenomaan tehdä yötyötä. Onko vaikeaa löytää yökön paikkoja ja miten luulette voiko opiskelija jo toimia yökkönä? Olen ikäni ollut illanvirkku ja aamuntorkku...

        jos on paikka, missä on myös valmistunut hoitaja töissä. Eli ns. kahden yöhoitajan paikka.

        Kysypä vaikka terveyskeskuksen tai vanhainkodin osastoilta, saisitko tehdä pelkkää yötä. Kummallista, jos ei töitä löydy, sillä KUKAAN ei halua tehdä yövuoroja (meitä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta).

        Yököistä on pulaa.


    • tuleva yökkö

      Tsemppii sulle,
      teetkö ihan vapaaehtoisesti kymmenen yön putkia? ja miten sun vapaapäivä sit menee, nukutko silloinkin päivällä?

      Itse oon alottamassa yöduunii, kun alkoi ne kello seitsemän aamut ärsyttää. Nyt saan sentään nukkua vähän pidenpään.

      Onko sulla jotai muuta neuvoo mulle, et miten saan pidettyy silmät auki öisin ja päivisin nukuttuu. Kaikki neuvot otan vastaan, aika jänskää meinaan alottaa tällanen homma=)

      • Niinu*

        Tein kesällä töitä ikääntyneiden palvelukodissa, myös muutaman yövuoron. Ennen ensimmäistä yötä pohdin itsekin, kuinka pysyn hereillä.. Yöt sujuivat kuitenkin oikein hyvin, pikku puuhaa yksityisessä paikassa riittää ja TV:tä sai katsella rauhallisina aikoina. Joka välissä joku asukas oli hiippailemassa wc:hen (olivat fyysisesti melko hyväkuntoisia asukkaita), joten heidän apunaan ja turvana olin paikalla. Aamulla valmistelin aamupalaa, johon meni noin kaksi tuntia, joten siihenkin kului osa yöstä.

        Kesällä oli hieman vaikea saada unta aamulla, kun aamut olivat niin aurinkoisia, mutta nyt loppukesästä nukkuminen on helpompaa, kun huoneen saa pimeäksi. Itse olen nukkunut noin klo 13 saakka yövuoron jälkeen.

        Tsemppiä sulle! :)


    • yökkönä...

      elikkäs pari vkoa yötyössä ja sopimus kestää 7kk, mutta nyt jo täysin loppu, osasto ei ole suuri, muutama "vahdittava" tapaus mutta öisin saa kutakuinkin itsenäisesti toimia...ei muuta ongelmaa, jos sais päivällä nukuttua, mutta ei..kamala ylivire pääl ja pienistä torkahtamista ei juuri virtaa saa...aivan loppu...nyt eka vloppu vapaa ja kaverin tuparit joissa vähän pakko käydä ja ylihuomenna pitäs olla taas vedos=( mut oon aatellu ettei tää ikuisesti kestä ja hyvä et sain töitä kun kuitenkaan ei vielä ammattia ole...voimia kaikille=)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe