yöeläjä

Lh1

Moi kaikki yököt ja sellaisetkin jotka aikovat ryhtyä yötyöhön. Olen 39 mies ja leski. Olen lähihoitaja ja teen yökeikkoja Uudellamaalla,eli niin paljon kun vain jaksaa ja kerkeää. Nyt menossa 10 yöv ja välillä vain 1 vp. Palkassahan tämä näkyy,mutta elimistöä tämä jatkuva yökiitäminen rassaa,mutta en valita. Saan kyllä välillä vrk rytmistä kiinni ja syön kevyesti töissä. Ajattelin puskea menemään tätä tahtia n 1.5v. Miksikö teen yötyötä? Olen leski ja nyt kun en ole parisuhteessa,niin kait tämä on suurin syy. Terv partio Uusimaa

7

3026

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lh2

neljä vuotta. Tein päivystysluonteista työtä vakituisessa yöhoitajan toimessa ja nautin työn itsenäisyydestä ja vaihtelevuudesta. Sitten väsyin. Aloin nukkua huonosti päivisin, vapaapäivilläni rytmi oli sama, yöt valvoin, päivät torkuin huonosti. Minulle tuli vatsaoireita, sydämen tykytystä ja ahdistusta. Aloin pelätä yöaikaan yksin. Olin aina väsynyt.

Yritin hake siirtoa päivä- tai 2-vuorohommiin. Työnantajani ei halunnut päästää minua, koska yöhoitajia on niin vaikea saada. Oikeaa syytä pomoni ei koskaan sanonut, valitteli vaan, kun päivätöitä ei ole, voi voi...

Lopulta jäin sairauslomalle ja lääkäri suositteli yötyön lopettamista. Ja johan löytyi töitä: päivä- , 2- ja 3-vuorotyötä, vaikka millä mitalla.

Ensin menin kotihoitoon 2-vuorotöihin. Ajattelin, että kotihoidossa työni olisi itsenäistä, kun yksinhän siellä työskennellään. Vihasin sitä :). Vihasin kotihoidon asiakkaita, jotka olivat kovia valittamaan ja passuuttamaan ja vihasin työyhteisöä, jotka niuhottivat joka asiasta. Mitään itsenäisyyttä työssäni ei ollut, kaikki piti tehdä niin kuin ne oli tehty 30 vuotta.

Nyt olen vanhainkodissa deme-osastolla 3-vuorotöissä (2 yötä max / 3 viikon lista). Olen suhteellisen tyytyväinen. Vanhainkotiosasto on pieni, ja saan itse soveltaa ja säveltää työtäni. Vanhukset ovat keskivaikeasti tai vaikeasti dementoituneita, joten eivät osaa niuhottaa enää :) Jos haukkuvat, siitä ei tule paha mieli, kun he eivät he tiedä, kuka olen eivätkä muista jälkeen päin mitään. Kaunaa eivät ainakaan kanna :)

Vanhustyö on kivaa!

• lh2

olen 3kymppinen naimisissa oleva nainen. Yksi teini-ikää lähestyvä lapsonen.

• Lähäriopiskelija
        lh2 kirjoitti:

olen 3kymppinen naimisissa oleva nainen. Yksi teini-ikää lähestyvä lapsonen.

Olen lähäriopiskelija ja tulevaisuudessa haluan nimenomaan tehdä yötyötä. Onko vaikeaa löytää yökön paikkoja ja miten luulette voiko opiskelija jo toimia yökkönä? Olen ikäni ollut illanvirkku ja aamuntorkku...

• yökkönä
        Lähäriopiskelija kirjoitti:

Olen lähäriopiskelija ja tulevaisuudessa haluan nimenomaan tehdä yötyötä. Onko vaikeaa löytää yökön paikkoja ja miten luulette voiko opiskelija jo toimia yökkönä? Olen ikäni ollut illanvirkku ja aamuntorkku...

jos on paikka, missä on myös valmistunut hoitaja töissä. Eli ns. kahden yöhoitajan paikka.

Kysypä vaikka terveyskeskuksen tai vanhainkodin osastoilta, saisitko tehdä pelkkää yötä. Kummallista, jos ei töitä löydy, sillä KUKAAN ei halua tehdä yövuoroja (meitä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta).

Yököistä on pulaa.

• tuleva yökkö

Tsemppii sulle,
      teetkö ihan vapaaehtoisesti kymmenen yön putkia? ja miten sun vapaapäivä sit menee, nukutko silloinkin päivällä?

Itse oon alottamassa yöduunii, kun alkoi ne kello seitsemän aamut ärsyttää. Nyt saan sentään nukkua vähän pidenpään.

Onko sulla jotai muuta neuvoo mulle, et miten saan pidettyy silmät auki öisin ja päivisin nukuttuu. Kaikki neuvot otan vastaan, aika jänskää meinaan alottaa tällanen homma=)

• Niinu*

Tein kesällä töitä ikääntyneiden palvelukodissa, myös muutaman yövuoron. Ennen ensimmäistä yötä pohdin itsekin, kuinka pysyn hereillä.. Yöt sujuivat kuitenkin oikein hyvin, pikku puuhaa yksityisessä paikassa riittää ja TV:tä sai katsella rauhallisina aikoina. Joka välissä joku asukas oli hiippailemassa wc:hen (olivat fyysisesti melko hyväkuntoisia asukkaita), joten heidän apunaan ja turvana olin paikalla. Aamulla valmistelin aamupalaa, johon meni noin kaksi tuntia, joten siihenkin kului osa yöstä.

Kesällä oli hieman vaikea saada unta aamulla, kun aamut olivat niin aurinkoisia, mutta nyt loppukesästä nukkuminen on helpompaa, kun huoneen saa pimeäksi. Itse olen nukkunut noin klo 13 saakka yövuoron jälkeen.

Tsemppiä sulle! :)

• yökkönä...

elikkäs pari vkoa yötyössä ja sopimus kestää 7kk, mutta nyt jo täysin loppu, osasto ei ole suuri, muutama "vahdittava" tapaus mutta öisin saa kutakuinkin itsenäisesti toimia...ei muuta ongelmaa, jos sais päivällä nukuttua, mutta ei..kamala ylivire pääl ja pienistä torkahtamista ei juuri virtaa saa...aivan loppu...nyt eka vloppu vapaa ja kaverin tuparit joissa vähän pakko käydä ja ylihuomenna pitäs olla taas vedos=( mut oon aatellu ettei tää ikuisesti kestä ja hyvä et sain töitä kun kuitenkaan ei vielä ammattia ole...voimia kaikille=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Venäjä alkaa iskemään Suomen politiikkaan.

Tässä on valtion ja koko länsiliiton päämiehet varoitelleet, että Venäjä alkaa talven aikana taas iskemään hybridisesti.
      Sinkut
      205
      1230
    2. Ajattelitko ikinä pyytää anteeksi?

Tiedät kyllä mistä.
      Ikävä
      80
      776
    3. Muistelen lämmöllä

Se oli vaikein päätös, jonka olen joutunut tekemään. En pidä valehtelusta, mutta näin sait päätöksen asioille. Rakasti
      Ikävä
      48
      722
    4. Hallituksen järjestämä spektaakkeli tuo vessanpyttykeissi

Että olisi kymmenien kansanedustajien kodeissa käyty ihan tuosta vaan, eikä kukaan kansanedustaja kerro niin käyneen, va
      Maailman menoa
      207
      700
    5. Uskon, että saataisiin kaikki selvitettyä

Mutta yhteys on jäissä, minä olen jäässä, enkä osaa tai uskalla enää lähestyä. Se vaan on niin. Naiselta Jos ei ole hyvä
      Ikävä
      47
      641
    6. Sysmän "ilon päivä"

Ja taas palaa hirveä määrä verorahoja, ihan turhaan soopaan. Eikö nämä jotka kuntapolitiikassa valittavat ja tuhoaa vaan
      Sysmä
      49
      623
    7. Tunnistan mun rakkaan

Kirjoituksen heti kun se on täällä. Mä vaan tiedän sen ja tunnen 🤗
      Ikävä
      81
      601
    8. Odotan tosi paljon et nähdään uudelleen

Sinussa on piirteitä, jotka sai kiinnostumaan.
      Ikävä
      23
      563
    9. Pakko myöntää mies

En mä aina ihan rehellinen sulle ollut
      Ikävä
      106
      560
    10. Miten oletkin noin

osaamaton kaikin tavoin :)
      Ikävä
      39
      559
    11. Tyrkytät ittees liian

tasokkaille :)
      Ikävä
      46
      550
    12. Teinipersu Bergbom lupasi ensimmäisenä euron bensaa

Teinipersu julkaisi Tiktok-videonsa marraskuussa 2021. Videolla Bergbom viittaa bensan hintoja esittelevään kylttiin ja
      Maailman menoa
      292
      538
    13. Vaihdevuodet ja psykoottinen käytös

Estrogeenilla on suora yhteys aivojen välittäjäaineisiin, erityisesti serotoniiniin, joka säätelee mielialaa, impulssiko
      Suomussalmi
      53
      526
    14. Timo Vornanen.

On siinäkin yksi täystampio. Eipä ihme, että persukannattajat sen eduskuntaan äänestikin.
      Maailman menoa
      37
      518
    15. Joka ilta mietin

sua❤️Mitä teet, missä meet? Kaipaatko yhtään? Yön tullen toivotan mielessäni sulle hyvää yötä ja aamuisin huomenet. Joka
      Ikävä
      27
      513
    16. Jos olen aiheuttanut pahaa, pyydän anteeksi

Jos olen omalla kirjoittelullani aiheuttanut täällä jollekin pahaa mieltä tai sotkenut asioita, niin pyydän sitä anteeks
      Ikävä
      64
      509
    17. Onko se loukkaavaa jos pelkkä seksi kiinnostaa?

En tiedä olisiko meillä muuta yhteistä edes. En kyllä oikein osaa nähdä meitä menemässä naimisiin, paitsi ehkä jossain U
      Ikävä
      47
      504
    18. Miltä tuntuu vanhempi nainen olla

Pihkassa huomattavasti nuorempaan kolliin joka on uskollinen ja kiltti ja tottelee joka asiaa ja tykkää pussailla ja pan
      Ikävä
      74
      501
    19. Riitastako pelastaja

Riitta jätti hakemuksen. Hyvä niin. On ainakin yksi mistä ottaa. Pertsa ei taida aikuistua koskaan ja Pekka hoiteli silt
      Kemijärvi
      33
      479
    20. Luottamus

Luotan vain siihen mitä tapahtuu IRL. Anonyymipalstan vihjailut eivät merkitse minulle mitään.
      Ikävä
      91
      456
    Aihe