Rodinointi, millä aineella?

Mietiskelevä

Onko kenelläkään tietoa että millä aineella valkokultaa olevien korujen rodinointi tehdään ja mistä tätä ainetta mahdollisesti saisi? Tuntuu että mieheni valkokultaiset sormukset (vihki- ja kantasormus), menettävät hohtonsa hyvin nopeasti. Kultasepänliikkeessä á 20 € rodinointi per sormus tuntuu hieman liian suurelle, jos sitä joutuu tekemään parin kk:n välein.

7

8293

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja kallis sellanen

      rodinointi on rodium metallin käyttöä (sama kuin kultaus) mutta sitä ei voi yksin tehdä kotona ja silloin maksaisi enemmän kuin se 20 e kun pitää hommata laitteet ja matskut. Eli halvin keino on mennä liikkeeseen ja ne hioo sormuksen samalla extra kiiltoo :)

    • pinnoitus

      Kymmenessä vuodessa kulut olisivat 2400 euroa, jos käsittelyn hinta säilyisi nykyisenä. Tämä taitaa olla monta kertaa suurempi kuin korujen arvo uutena. Kannattaa varmasti aloittaa itse pinnoituspuuhat. Homma on helppo. Siihen tarvitaan vain sopiva tasavirtalähde, pienen pieni pala rodiumia, mikä on platinaryhmään kuuluva jalometalli, allas ja elekrolyyttiä. Olet varmaan tehnyt vastaavaa pinnoittamista peruskoulun kemian kokeissa, mutta kuparilla tai hopealla.

    • PetjaJäppinen

      Pitää käyttää rodinoitua metallia?

      Itse en suostuisi asiakkaalleni sellaista myymään. Onneksi ei tarvitse.

      • asiasta tietävä

        koska kaikki vakokulta korut on rodinoitu sen takia että kiilto pysyy kauniina. En tiedä mitä myyt mutta jos olet koruputiikin myyjä niin olet varmaan sellaisia myynyt monenmonta.


      • PetjaJäppinen
        asiasta tietävä kirjoitti:

        koska kaikki vakokulta korut on rodinoitu sen takia että kiilto pysyy kauniina. En tiedä mitä myyt mutta jos olet koruputiikin myyjä niin olet varmaan sellaisia myynyt monenmonta.

        Olen "entinen kultaseppä" jos näin voi sanoa, mutta tehnyt muun toimen ohella kauppaa antiikkikoruilla 30 vuotta. Opissa ollut, mutta en koskaan tehnyt sitä päätyökseni. Kuten en suutarin tai vaatturinkaan töitä.

        Minusta se, että valkokulta tarvitsee jonkin erityisen pinnoitteen näyttääkseen siltä miltä sen pitäisi näyttää, osoittaa juuri sen, mistä on kysymys; humpuukista.

        En minä sitä sano, ettei se olisi kultaa, siinä missä kelta-, viher- tai punakultakin, mutta minkä tähden kullan pitäisi näyttää muulta kuin kultaiselta?

        Valkokulta on paskamaista työstää, murtuu herkemmin kuin muut sekoitteet, tarvii rodinointia säilyttääkseen kiiltonsa ja näyttää silti halvalta.

        Toki on ihmisiä, joille se sopii; niille joilla on huonomaku.

        Minulla on tuossa sormessani kantasormus, joka on ollut käytössä vuodesta 1886. Minulla on on ollut vuodesta 1979. Ja sinä aikana sille ei ole tehty mitään. Mutta se onkin kunnon 750 kultaa.


      • Myös kultaseppä
        PetjaJäppinen kirjoitti:

        Olen "entinen kultaseppä" jos näin voi sanoa, mutta tehnyt muun toimen ohella kauppaa antiikkikoruilla 30 vuotta. Opissa ollut, mutta en koskaan tehnyt sitä päätyökseni. Kuten en suutarin tai vaatturinkaan töitä.

        Minusta se, että valkokulta tarvitsee jonkin erityisen pinnoitteen näyttääkseen siltä miltä sen pitäisi näyttää, osoittaa juuri sen, mistä on kysymys; humpuukista.

        En minä sitä sano, ettei se olisi kultaa, siinä missä kelta-, viher- tai punakultakin, mutta minkä tähden kullan pitäisi näyttää muulta kuin kultaiselta?

        Valkokulta on paskamaista työstää, murtuu herkemmin kuin muut sekoitteet, tarvii rodinointia säilyttääkseen kiiltonsa ja näyttää silti halvalta.

        Toki on ihmisiä, joille se sopii; niille joilla on huonomaku.

        Minulla on tuossa sormessani kantasormus, joka on ollut käytössä vuodesta 1886. Minulla on on ollut vuodesta 1979. Ja sinä aikana sille ei ole tehty mitään. Mutta se onkin kunnon 750 kultaa.

        Kaikkia ei välttämättä jaksa innostaa kusenkeltaiset sormukset sormessa. Rumia kuin mitkä, yleensäkin ottaen kaikki keltakultakorut. Meidän liikkeessämme on keltakultaisen sormusten ja korujen myynti laskenut huomattavasti viime vuosina. Asiakkaiden kiinnostus valkokultaa kohtaan kasvussa.


      • Kultsisepo
        asiasta tietävä kirjoitti:

        koska kaikki vakokulta korut on rodinoitu sen takia että kiilto pysyy kauniina. En tiedä mitä myyt mutta jos olet koruputiikin myyjä niin olet varmaan sellaisia myynyt monenmonta.

        Vaikka tämä onkin vanha ketju niin kommentoin silti. Kaikkia valkokultakoruja ei tarvitse rodinoida. Jos seoksessa on vähääkään kuparia se antaa VK-seokseen ruman kellertävän sävyn joka pilaa kiillon. rodinointi tehdään peittämään tuota kellertävyyttä. Ihan oikealta tekevältä kultasepältä on mahdollisuus saada myös valkokultaa joka on oikeasti valkoista tarkoittaa että seoksessa ei ole yhtään kuparia vaan seosaineena käytetään puhdasta hopeaa ja palladiumia. Väri on kaunis eikä näytä kromatulta autonpuskurilta kuten rodinoitu. huolloksi riittää kiillotus jos kuluu. kuluessaankaan ero ei ole yhtä selkeä kuin rodinoidussa koska sävy ei muutu sormuksen ollessa kauttaaltaan samaa ainetta.

        En muuten ole omalta pajaltani myynyt uusia rodinoituja koruja ainoatakaan. korjaustöissä olen kyllä uudelleenpinnoituksia tehnyt.

        "entinen kultaseppä"... kyllä voi sanoa jos on ammattitutkinto suoritettuna


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe