Rodinointi, millä aineella?

Mietiskelevä

Onko kenelläkään tietoa että millä aineella valkokultaa olevien korujen rodinointi tehdään ja mistä tätä ainetta mahdollisesti saisi? Tuntuu että mieheni valkokultaiset sormukset (vihki- ja kantasormus), menettävät hohtonsa hyvin nopeasti. Kultasepänliikkeessä á 20 € rodinointi per sormus tuntuu hieman liian suurelle, jos sitä joutuu tekemään parin kk:n välein.

7

9416

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja kallis sellanen

rodinointi on rodium metallin käyttöä (sama kuin kultaus) mutta sitä ei voi yksin tehdä kotona ja silloin maksaisi enemmän kuin se 20 e kun pitää hommata laitteet ja matskut. Eli halvin keino on mennä liikkeeseen ja ne hioo sormuksen samalla extra kiiltoo :)

• pinnoitus

Kymmenessä vuodessa kulut olisivat 2400 euroa, jos käsittelyn hinta säilyisi nykyisenä. Tämä taitaa olla monta kertaa suurempi kuin korujen arvo uutena. Kannattaa varmasti aloittaa itse pinnoituspuuhat. Homma on helppo. Siihen tarvitaan vain sopiva tasavirtalähde, pienen pieni pala rodiumia, mikä on platinaryhmään kuuluva jalometalli, allas ja elekrolyyttiä. Olet varmaan tehnyt vastaavaa pinnoittamista peruskoulun kemian kokeissa, mutta kuparilla tai hopealla.

• PetjaJäppinen

Pitää käyttää rodinoitua metallia?

Itse en suostuisi asiakkaalleni sellaista myymään. Onneksi ei tarvitse.

• asiasta tietävä

koska kaikki vakokulta korut on rodinoitu sen takia että kiilto pysyy kauniina. En tiedä mitä myyt mutta jos olet koruputiikin myyjä niin olet varmaan sellaisia myynyt monenmonta.

• PetjaJäppinen
        asiasta tietävä kirjoitti:

koska kaikki vakokulta korut on rodinoitu sen takia että kiilto pysyy kauniina. En tiedä mitä myyt mutta jos olet koruputiikin myyjä niin olet varmaan sellaisia myynyt monenmonta.

Olen "entinen kultaseppä" jos näin voi sanoa, mutta tehnyt muun toimen ohella kauppaa antiikkikoruilla 30 vuotta. Opissa ollut, mutta en koskaan tehnyt sitä päätyökseni. Kuten en suutarin tai vaatturinkaan töitä.

Minusta se, että valkokulta tarvitsee jonkin erityisen pinnoitteen näyttääkseen siltä miltä sen pitäisi näyttää, osoittaa juuri sen, mistä on kysymys; humpuukista.

En minä sitä sano, ettei se olisi kultaa, siinä missä kelta-, viher- tai punakultakin, mutta minkä tähden kullan pitäisi näyttää muulta kuin kultaiselta?

Valkokulta on paskamaista työstää, murtuu herkemmin kuin muut sekoitteet, tarvii rodinointia säilyttääkseen kiiltonsa ja näyttää silti halvalta.

Toki on ihmisiä, joille se sopii; niille joilla on huonomaku.

Minulla on tuossa sormessani kantasormus, joka on ollut käytössä vuodesta 1886. Minulla on on ollut vuodesta 1979. Ja sinä aikana sille ei ole tehty mitään. Mutta se onkin kunnon 750 kultaa.

• Myös kultaseppä
        PetjaJäppinen kirjoitti:

Olen "entinen kultaseppä" jos näin voi sanoa, mutta tehnyt muun toimen ohella kauppaa antiikkikoruilla 30 vuotta. Opissa ollut, mutta en koskaan tehnyt sitä päätyökseni. Kuten en suutarin tai vaatturinkaan töitä.

Minusta se, että valkokulta tarvitsee jonkin erityisen pinnoitteen näyttääkseen siltä miltä sen pitäisi näyttää, osoittaa juuri sen, mistä on kysymys; humpuukista.

En minä sitä sano, ettei se olisi kultaa, siinä missä kelta-, viher- tai punakultakin, mutta minkä tähden kullan pitäisi näyttää muulta kuin kultaiselta?

Valkokulta on paskamaista työstää, murtuu herkemmin kuin muut sekoitteet, tarvii rodinointia säilyttääkseen kiiltonsa ja näyttää silti halvalta.

Toki on ihmisiä, joille se sopii; niille joilla on huonomaku.

Minulla on tuossa sormessani kantasormus, joka on ollut käytössä vuodesta 1886. Minulla on on ollut vuodesta 1979. Ja sinä aikana sille ei ole tehty mitään. Mutta se onkin kunnon 750 kultaa.

Kaikkia ei välttämättä jaksa innostaa kusenkeltaiset sormukset sormessa. Rumia kuin mitkä, yleensäkin ottaen kaikki keltakultakorut. Meidän liikkeessämme on keltakultaisen sormusten ja korujen myynti laskenut huomattavasti viime vuosina. Asiakkaiden kiinnostus valkokultaa kohtaan kasvussa.

• Kultsisepo
        asiasta tietävä kirjoitti:

Vaikka tämä onkin vanha ketju niin kommentoin silti. Kaikkia valkokultakoruja ei tarvitse rodinoida. Jos seoksessa on vähääkään kuparia se antaa VK-seokseen ruman kellertävän sävyn joka pilaa kiillon. rodinointi tehdään peittämään tuota kellertävyyttä. Ihan oikealta tekevältä kultasepältä on mahdollisuus saada myös valkokultaa joka on oikeasti valkoista tarkoittaa että seoksessa ei ole yhtään kuparia vaan seosaineena käytetään puhdasta hopeaa ja palladiumia. Väri on kaunis eikä näytä kromatulta autonpuskurilta kuten rodinoitu. huolloksi riittää kiillotus jos kuluu. kuluessaankaan ero ei ole yhtä selkeä kuin rodinoidussa koska sävy ei muutu sormuksen ollessa kauttaaltaan samaa ainetta.

En muuten ole omalta pajaltani myynyt uusia rodinoituja koruja ainoatakaan. korjaustöissä olen kyllä uudelleenpinnoituksia tehnyt.

"entinen kultaseppä"... kyllä voi sanoa jos on ammattitutkinto suoritettuna

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jäätävä epävarmuus

Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko
      Ikävä
      85
      2177
    2. Ainakin hän on elossa

ehdin jo huolestua.
      Ikävä
      43
      1760
    3. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      69
      1523
    4. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      76
      1286
    5. Pitsaa selliiä

Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon
      Kuhmo
      26
      1174
    6. Mitä hellittelynimiä

Sinulla on kaivatustasi?
      Ikävä
      77
      1171
    7. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      48
      1163
    8. Mitä meille oikein

Tapahtuu vai tapahtuuko mitään?
      Ikävä
      59
      1061
    9. Nyt tiedän

Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      38
      974
    10. Olet vain kiltimpi

Ja rauhallisempi ja rakastavampi. Se vetoaa
      Ikävä
      37
      943
    Aihe