En tajua miksi ihmiset ottavat kissan kesämökille ja hylkäävät sen syksyn tullen? Minun mielestäni asiasta on jauhettu vuosikausia (varmaan vuosikymmeniä) ja vieläkin sama toistuu joka kesä.
Mikä ihmisiä vaivaa? Eläin ei ole mikään lelu.
Minkälainen ihminen ottaa kesäkissan?
Miksi joku ottaa kesäkissan?
184
30101
Vastaukset
- Kellokkainen
Otetaan kakaroille kesäkissa, niin isi ja äiti saa rauhassa tissutella kaljaa eikä tarvitse keksiä kakruille tekemistä.
- dreamcatcher-80-
Mökkien lähellä saattaa olla maatiloja joissa on useampi kissa ja pentuja jaetaan ilmasiks kun niitä ilmaantuu.
Itse hain toisen kissan tällaisesta paikasta, tarjosin rahaa, mutta eivät ottaneet. Puolen vuoden päästä soiteltiin ja kysyttiin et joko "meidän" kisu on lopetettu tai päästetty vapaaksi. Vastasin aika napakasti että meillä on edelleen leikattuna ja pysyy. En ota yhtään eläintä ns. kesälemmikiksi, en ikinä. - Eläinrakas.
dreamcatcher-80- kirjoitti:
Mökkien lähellä saattaa olla maatiloja joissa on useampi kissa ja pentuja jaetaan ilmasiks kun niitä ilmaantuu.
Itse hain toisen kissan tällaisesta paikasta, tarjosin rahaa, mutta eivät ottaneet. Puolen vuoden päästä soiteltiin ja kysyttiin et joko "meidän" kisu on lopetettu tai päästetty vapaaksi. Vastasin aika napakasti että meillä on edelleen leikattuna ja pysyy. En ota yhtään eläintä ns. kesälemmikiksi, en ikinä.En voi uskoa, että ihmiset on nykyään niin julmia, että käyttää kissoja hyväksi kakaroille leikki kaveriksi, ja sitten heittää pois.
Kissoja, eikä mitään muuta eläintä kannata ottaa niin vaan, vaan kannattaisi miettiä pari päivää, ennenkuin ottaa kissan tai muun eläimen, sillä sitten omistajalla on se velvollisuus, että pitää huolta siitä lemmikistä sen kuolin aikaan asti. - Kokemuksella
Eläinrakas. kirjoitti:
En voi uskoa, että ihmiset on nykyään niin julmia, että käyttää kissoja hyväksi kakaroille leikki kaveriksi, ja sitten heittää pois.
Kissoja, eikä mitään muuta eläintä kannata ottaa niin vaan, vaan kannattaisi miettiä pari päivää, ennenkuin ottaa kissan tai muun eläimen, sillä sitten omistajalla on se velvollisuus, että pitää huolta siitä lemmikistä sen kuolin aikaan asti.Kyllä sitä kannattaa harkita useampikin kuin pari päivää. Mielellään ainakin muutama viikko, ellei kuukausia tai vuosia. Ja puhun kokemuksella. Liikaa olen nähnyt kuinka ihmiset muutaman päivän tai viikon mielijohteesta ottavat eläimen ja kohta kauppaavat sitä pois.
- Sipru
Eläinrakas. kirjoitti:
En voi uskoa, että ihmiset on nykyään niin julmia, että käyttää kissoja hyväksi kakaroille leikki kaveriksi, ja sitten heittää pois.
Kissoja, eikä mitään muuta eläintä kannata ottaa niin vaan, vaan kannattaisi miettiä pari päivää, ennenkuin ottaa kissan tai muun eläimen, sillä sitten omistajalla on se velvollisuus, että pitää huolta siitä lemmikistä sen kuolin aikaan asti.Kesakissat ovat kahden osapuolen yhteinen seuraus. Toinen on se joka myy kissan, ilman että kyselee millaiseen kotiin tulee, ja ettei vaan kesäkissaksi ja toinen se perhe, joka on niin idiootti että ottaa kesäkissan.
Maatiloilla pitäisi ehdottomasti mielestäni olla leikatut kissat, ettei pääse syntymään vahinkopentuja! - Sepuli
Tuijotti ovea pieni kissa, oli aivan hädissään.Minä se täällä, avatkaa ovi, onhan jo pimeää. On nälkä ja jano,unikin jo,minua paleltaa.Tuo metsäkin huokuu pelottavasti,on jo kuurassa maa.Ovi aukeni silloin,kun mansikat tuoksui,säteili taivas ja maa.Ilo kaikui kallion kupeelta,sirkat soitteli viuluaan.Aurinko hitsasi ahjossaan,lintujen kuoro soi.Kelli kissa nurmella selällään ja onnen maljasta joi. Nyt pysyy ovi suljettuna,nukkuu portailla vainaja. Sillä jäätynyt pisara poskellaan ja silmät suljettuina.Se pisara hyljätyn kyynel on,se itkunsa itkenyt on.Vain yksi ovi armahti hyljätyn,pääsi lämpöön ja valohon.Nyt kissojen taivaassa hyljätty,siellä kyynel on pyyhitty pois.Saa nukkua helmassa armahtajan,mikä parempi olla vois.Via dolorosa oli viimeinen polku kesäisen lemmikin.Muistele lähditkö mökiltä puhtain sydämin. Tämä oli kirjoitettuna Aamupostin yleisönosastolla (ei minun),en pystynyt itkemättä lukemaan. t. Äksönin emäntä
- aarresaari
dreamcatcher-80- kirjoitti:
Itse hain toisen kissan tällaisesta paikasta, tarjosin rahaa, mutta eivät ottaneet. Puolen vuoden päästä soiteltiin ja kysyttiin et joko "meidän" kisu on lopetettu tai päästetty vapaaksi. Vastasin aika napakasti että meillä on edelleen leikattuna ja pysyy. En ota yhtään eläintä ns. kesälemmikiksi, en ikinä.Kiva että on ihmisiä jotka pitää meiustä huolta-Oona ja Minttu
- Santi
Sepuli kirjoitti:
Tuijotti ovea pieni kissa, oli aivan hädissään.Minä se täällä, avatkaa ovi, onhan jo pimeää. On nälkä ja jano,unikin jo,minua paleltaa.Tuo metsäkin huokuu pelottavasti,on jo kuurassa maa.Ovi aukeni silloin,kun mansikat tuoksui,säteili taivas ja maa.Ilo kaikui kallion kupeelta,sirkat soitteli viuluaan.Aurinko hitsasi ahjossaan,lintujen kuoro soi.Kelli kissa nurmella selällään ja onnen maljasta joi. Nyt pysyy ovi suljettuna,nukkuu portailla vainaja. Sillä jäätynyt pisara poskellaan ja silmät suljettuina.Se pisara hyljätyn kyynel on,se itkunsa itkenyt on.Vain yksi ovi armahti hyljätyn,pääsi lämpöön ja valohon.Nyt kissojen taivaassa hyljätty,siellä kyynel on pyyhitty pois.Saa nukkua helmassa armahtajan,mikä parempi olla vois.Via dolorosa oli viimeinen polku kesäisen lemmikin.Muistele lähditkö mökiltä puhtain sydämin. Tämä oli kirjoitettuna Aamupostin yleisönosastolla (ei minun),en pystynyt itkemättä lukemaan. t. Äksönin emäntä
Ihan ittee koski ku luki D= Kissat on eläimistä ittelle kaikkein lähimpänä sydäntä ja ottasin mutta tiedä häntä saako sitten vuokraa kämpässä olla elukoita... Miten joku voi hyljätä yhden suloisimmista luomuksista mitä maailmassa on? Vaikka olisi se kissa aikuinenkin, on se kaunis kuhan pitää huolta.
- Kissojen ystävä
Kokemuksella kirjoitti:
Kyllä sitä kannattaa harkita useampikin kuin pari päivää. Mielellään ainakin muutama viikko, ellei kuukausia tai vuosia. Ja puhun kokemuksella. Liikaa olen nähnyt kuinka ihmiset muutaman päivän tai viikon mielijohteesta ottavat eläimen ja kohta kauppaavat sitä pois.
Minulla on ollut löytökissa 7 vuotta ja sen ilmeisesti Kettu vei uskon niin tai naapuri vahingoitti,että meni talon alle kuolemaan,joka on todennäköistä.Kymmenen vuotta olen harkinnut kissan ottoa,mutta olen aina lykännyt sitä,kun siitä on niin kova huoli ja kun ei enään ole kissan hoitajaa lähipiirissä.Isäni aina tuli hoitamaan kissaamme kun olimme reissussa,häntä ei enään ole ja olen surullinen siitä.Onneksemme naapuriin on ilmestynyt sellainen löytökissa,jota saan silitellä ja helliä.Ajattelen tämän asian niin,että otan sitten kissanpennun itselleni kun olemme enemmän kotona ja kungailemme keinustuolissa ja on aikaa kissalle ja se tuo meille vanhuudeniloa.
- EI kesä kissoille
voisiko yksi syy olla tuokin,mutta siinä tapauksessa voisi harkita jo lapsetkin pois
Mielestäni on todella typerää ottaa kesäkissaa tai muutakaan eläintä jos ei harkitse ja sitoudu pitämään sitä. ja minkä esimerkin aikuiset antavat lapsilleen.
täytisi keksiä joku rangaistus!! - Sauvolainen
Sepuli kirjoitti:
Kyseinen teksti on julkaistu Kunnallislehdessä ja kirjoittaja on Liisa Aalto. Kaikki kunnia hänen tekstilleen.
Toivottavasti hän tavoitti tällä kohdeyleisönsä, koska me kissoja rakastavat ihmiset itkimme silmämme punaisiksi tämän lukiessamme. Toivokaamme ettei kesäkissan ottajan sydän ole kivestä ja hän vie kissan joko lopetettavaksi tai löytöeläinkenneliin.
Yhdenkään rakkautta kaipaavan lemmikin paikka ei ole sateessa, viimassa ja pakkasessa! - ..ottaa..
Eläinrakas. kirjoitti:
Kissoja, eikä mitään muuta eläintä kannata ottaa niin vaan, vaan kannattaisi miettiä pari päivää, ennenkuin ottaa kissan tai muun eläimen, sillä sitten omistajalla on se velvollisuus, että pitää huolta siitä lemmikistä sen kuolin aikaan asti.kissaa kesäksi. Kun ihmiset kesän jälkee jättää kissan tienposkeen ja luulevat että: 'kyllä se osaa ite saalistaa. onhan se peto eläin.' ei se osaa sillä lailla että se selviytyis vapaana luonnossa. sitte annetaan joka päivä ruokaa ja yms. vai mitä?
aarresaari kirjoitti:
Kiva että on ihmisiä jotka pitää meiustä huolta-Oona ja Minttu
Musta on kunnia asia että meillä on ollut maatiais kissa 17 vuotta ja eräillä persialainen 19 vuotta. On todella hienoa että vanhemmat opettavat lapsilleen sellaisia arvoja, jotta vaikka ottaisinkin sen maatiais kissan 20€ :lla nii hoitaa sen loppuun asti niikuin ihmisetkin :) Rotukissoissa on kylläkin se hyvä puoli, että kasvattajat opettavat miten kissan kanssa eletään se 19 vuotta kun vanhuus vaatii erilaista ruokintaa yms.
- muatilalta
Sipru kirjoitti:
Kesakissat ovat kahden osapuolen yhteinen seuraus. Toinen on se joka myy kissan, ilman että kyselee millaiseen kotiin tulee, ja ettei vaan kesäkissaksi ja toinen se perhe, joka on niin idiootti että ottaa kesäkissan.
Maatiloilla pitäisi ehdottomasti mielestäni olla leikatut kissat, ettei pääse syntymään vahinkopentuja!meillä on maatila ja kissoja sellaiset n.5 kpl (siis aikuisia) eikä yksikään ole lemmikki kissa... ne ovat sellaisia puoli villejä otuksia joita saa siliteltyä mutta pelkäävät melko paljon kaikkia ihmisiä... jos meidän kissat leikattaisiin ne ei enää saalistaisi kovin paljon ja meiltä katoaisi suurin osa kisseistä ja tuholaisiakin tulisi melko runsaasti (joskus nääs tuotakin on kokeiltu) koska emme ruoki kissejä kauheasti ja ne pyydystävät itse ruokansa
- .. . . ... . . . ... . . . ..
Eläinrakas. kirjoitti:
Kissoja, eikä mitään muuta eläintä kannata ottaa niin vaan, vaan kannattaisi miettiä pari päivää, ennenkuin ottaa kissan tai muun eläimen, sillä sitten omistajalla on se velvollisuus, että pitää huolta siitä lemmikistä sen kuolin aikaan asti.hommakkaa tv mökille ja paljon piirettyjä ettei kissat kärsi
- kokemusta on!
muatilalta kirjoitti:
meillä on maatila ja kissoja sellaiset n.5 kpl (siis aikuisia) eikä yksikään ole lemmikki kissa... ne ovat sellaisia puoli villejä otuksia joita saa siliteltyä mutta pelkäävät melko paljon kaikkia ihmisiä... jos meidän kissat leikattaisiin ne ei enää saalistaisi kovin paljon ja meiltä katoaisi suurin osa kisseistä ja tuholaisiakin tulisi melko runsaasti (joskus nääs tuotakin on kokeiltu) koska emme ruoki kissejä kauheasti ja ne pyydystävät itse ruokansa
Kyllä meillä ainakin kissat pyydystävät hiiriä, rottia, myyriä... vaikka ovat leikattuja poikia!
Piha maalla saa vähän väliä olla kantamassa suolen pätkiä pois kun pojat kantavat saaliitaan pihaan. Kokemuksella kirjoitti:
Kyllä sitä kannattaa harkita useampikin kuin pari päivää. Mielellään ainakin muutama viikko, ellei kuukausia tai vuosia. Ja puhun kokemuksella. Liikaa olen nähnyt kuinka ihmiset muutaman päivän tai viikon mielijohteesta ottavat eläimen ja kohta kauppaavat sitä pois.
Olen miettinyt kauan mikä viehätys siinä kesäkissassa on? Silloinhan kissat aina muutenki kesällä ovat omilla teillä, ei niistä ole edes seuraa.
Meillä on nyt kolmas kissa menossa. Eka kissa oli uros leikkaamaton kissa joka varsin aina kulki missä lie. Sit kesällä se katos, epäilen että joku turisti otti sen mukaan. Soli niin mukava kissa.
Toinen kissa oli löytökissa jonka me otimme syksyllä, joka oli siis todennäköisesti ollut jollakin vain kesäkissana. Kissa saattoi olla rotukissa kun turkki oli niin pehmeä ja luonne mitä ihanin. mutta syksyllä se sitte jäi auton alle, eikä päälle ajaja edes jarruttanut vaikka tien pinnassa ei ollut edes liukkautta.
meille kissat on aina olleet kuin perheenjäseniä, meidän perheen yhteinen lapsi, jota pitää passata ja helliä.
Mutta kaikille se ei tunnu menevän kaaliin. Eläimilläkin on tunteet.- ,,,
kokemusta on! kirjoitti:
Kyllä meillä ainakin kissat pyydystävät hiiriä, rottia, myyriä... vaikka ovat leikattuja poikia!
Piha maalla saa vähän väliä olla kantamassa suolen pätkiä pois kun pojat kantavat saaliitaan pihaan.Niinpä, tuollaisten uskomusten takia (osaltaan) kissojen sikiäminen vaan jatkuu. Sterilointi/leikkaaminen ei vähennä kissojen saalistusviettiä, itse asiassa parhaimpia hiirikissoja ovat leikatut naaraskissat.
,,, kirjoitti:
Niinpä, tuollaisten uskomusten takia (osaltaan) kissojen sikiäminen vaan jatkuu. Sterilointi/leikkaaminen ei vähennä kissojen saalistusviettiä, itse asiassa parhaimpia hiirikissoja ovat leikatut naaraskissat.
Meillä on ns. "maalla" ... eli omakotitalossa pihakissana. nyt sellainen narttukissa joka on vasta 2v ikäinen ja leikattu. Se on ollut melkein ikänsä sisäkissa. kun kissa oli kuukauden tottunut olemaan ulkona, portaidemme eteen alkoi ilmestyä kuolleita lintuja ja hiiriä. itsellämme oli jo ennestään 7v uros, jolla ei ollut yleensä tapana pyydystää lintuja ja joka kyllä aina söi saaliinsa. Kaikki viittasi siihen että se oli tuo meidän naaras joka niitä jätti aina joka paikkaan lojumaan.
SUURIN YLLÄTYS oli se että muutamien päivien päästä isäni näki kuinka tämä samainen kissa raahasi metsästä jäniksenpoikasta! joka oli isompi kuin kissa itse. Todistusaineistona sain nähdä kyseisen jäniksen...tietenkin portaittemme edessä niinkuin kaikki saaliit... :D- Ei kissa
Kokemuksella kirjoitti:
Psrempi kaupata kuin hylätä. Hylkäisitkö ihmislapsen?
- olet väärässä
muatilalta kirjoitti:
meillä on maatila ja kissoja sellaiset n.5 kpl (siis aikuisia) eikä yksikään ole lemmikki kissa... ne ovat sellaisia puoli villejä otuksia joita saa siliteltyä mutta pelkäävät melko paljon kaikkia ihmisiä... jos meidän kissat leikattaisiin ne ei enää saalistaisi kovin paljon ja meiltä katoaisi suurin osa kisseistä ja tuholaisiakin tulisi melko runsaasti (joskus nääs tuotakin on kokeiltu) koska emme ruoki kissejä kauheasti ja ne pyydystävät itse ruokansa
Myös meillä on omakotitalossa ollut aina 1-4 kissaa. Tällä hetkellä nuorin neljästä on n.3vuotias. Vanhimpien ikää ei pysty sanomaan koska kaikki kissamme on pelastettu nukutuspiikiltä pitovaikeuksien vuoksi, eikä kaikkien lähtökohtia tiedetä. Yksi kolli ja kolme narttua, kaikki leikattuja. Yöt ne viettävät sisällä, samoin talvisin valoisat päiväajat kun linnut ruokailevat lintulaudoilla.
Ikinä meillä ei ole ollut hiiri-, rotta- tai myyräongelmia. Siitä pitävät huolen nimenomaan nämä LEIKATUT kissamme.
Ruokaa niillä on jatkuvasti sisällä tarjolla, mutta saalistusvietti ei ole kadonnut siitä, eikä leikkaamisesta huolimatta.
Eläinystävänä ei tunnu kivalta se, että ne pyydystävät näitä jyrsijöitä, mutta enpä itse pystyisi myöskään hiirenloukuilla tai myrkyillä niitä poistamaan.
Leikkaamattomat kissat lisääntyvät hallitsemattomasti ja se on loputon kierre. Jokainen pieni kissanpentu ansaitsee kodin jossa siitä huolehditaan koko sen elämän ajan.
Tavallasi ajattelevat tekevät sen mahdottomaksi ja kissanpennuilla voi olla kesäkissojen kohtalo.
Mietihän asiaa uudelleen. - ulko kissaakaan!!!!!
anxalamax kirjoitti:
Olen miettinyt kauan mikä viehätys siinä kesäkissassa on? Silloinhan kissat aina muutenki kesällä ovat omilla teillä, ei niistä ole edes seuraa.
Meillä on nyt kolmas kissa menossa. Eka kissa oli uros leikkaamaton kissa joka varsin aina kulki missä lie. Sit kesällä se katos, epäilen että joku turisti otti sen mukaan. Soli niin mukava kissa.
Toinen kissa oli löytökissa jonka me otimme syksyllä, joka oli siis todennäköisesti ollut jollakin vain kesäkissana. Kissa saattoi olla rotukissa kun turkki oli niin pehmeä ja luonne mitä ihanin. mutta syksyllä se sitte jäi auton alle, eikä päälle ajaja edes jarruttanut vaikka tien pinnassa ei ollut edes liukkautta.
meille kissat on aina olleet kuin perheenjäseniä, meidän perheen yhteinen lapsi, jota pitää passata ja helliä.
Mutta kaikille se ei tunnu menevän kaaliin. Eläimilläkin on tunteet.Entäs nämä jotka ottavat kissan mutta ulko kissaksi???Vastuutonta sekin yhtä lailla!Ei viitsitä siivota jätöksiä ja ei mitään huolta että jääkö auton alle,kiusaako joku,tai viekö joku peto mukanaan,puhumattakaan siitä että mitä haittaa siitä voi olla naapurustolle,varsinkin lasten leikkipaikat(hiekkalaatikot).Itse olen vastaan että kesä kissoja otetaan koska niistä on huolehdittava loppu ikä!Onnellinen sisä kissojen omistaja:).
- hiiripolliisina
olet väärässä kirjoitti:
Myös meillä on omakotitalossa ollut aina 1-4 kissaa. Tällä hetkellä nuorin neljästä on n.3vuotias. Vanhimpien ikää ei pysty sanomaan koska kaikki kissamme on pelastettu nukutuspiikiltä pitovaikeuksien vuoksi, eikä kaikkien lähtökohtia tiedetä. Yksi kolli ja kolme narttua, kaikki leikattuja. Yöt ne viettävät sisällä, samoin talvisin valoisat päiväajat kun linnut ruokailevat lintulaudoilla.
Ikinä meillä ei ole ollut hiiri-, rotta- tai myyräongelmia. Siitä pitävät huolen nimenomaan nämä LEIKATUT kissamme.
Ruokaa niillä on jatkuvasti sisällä tarjolla, mutta saalistusvietti ei ole kadonnut siitä, eikä leikkaamisesta huolimatta.
Eläinystävänä ei tunnu kivalta se, että ne pyydystävät näitä jyrsijöitä, mutta enpä itse pystyisi myöskään hiirenloukuilla tai myrkyillä niitä poistamaan.
Leikkaamattomat kissat lisääntyvät hallitsemattomasti ja se on loputon kierre. Jokainen pieni kissanpentu ansaitsee kodin jossa siitä huolehditaan koko sen elämän ajan.
Tavallasi ajattelevat tekevät sen mahdottomaksi ja kissanpennuilla voi olla kesäkissojen kohtalo.
Mietihän asiaa uudelleen.4-vuotias leikattu narttukissa ja voisinpa sanoa,että naapurusto tykkää kun hiiret eivät ole taloissa riesana.
Maalla myökin asutaan ja neljä kissaa talossa,joista vain yksi hiipparoi vapaalla jalalla kesäisin ulkona hiiriä yms. jahtaamassa.
Talvet ja yöt asustaa sisällä muiden kanssa.
Tämäkin narttu ehti tehdä kahdet poikueet ennen kuin leikkautimme sen,jottei lisäänny enempää ja vältytäsiin myös emo kissan liialliselta raskauksien kuluttamiselta. Poikasista kaksi jäi itselle ja muille etsittiin hyvät kodit.
Maalla tuon vapaana kulkemisen kissalle viellä jotenkin ymmärtää,mutta kaupungissa vaaroja liikaa joka nurkan takana. Siltikin pelottaa omaakin kissaa välillä ulos laskea,kun vaaroja toki maallakin on. - sellaisen omistanut...
ulko kissaakaan!!!!! kirjoitti:
Entäs nämä jotka ottavat kissan mutta ulko kissaksi???Vastuutonta sekin yhtä lailla!Ei viitsitä siivota jätöksiä ja ei mitään huolta että jääkö auton alle,kiusaako joku,tai viekö joku peto mukanaan,puhumattakaan siitä että mitä haittaa siitä voi olla naapurustolle,varsinkin lasten leikkipaikat(hiekkalaatikot).Itse olen vastaan että kesä kissoja otetaan koska niistä on huolehdittava loppu ikä!Onnellinen sisä kissojen omistaja:).
Minusta kissa on ehdottomasti onnellisin maalla, kun saa olla ulkona ja irrallaan. Kissan luonto on sellainen, että sisällä oleminen, laatikkoon kuseminen ja valjaissa juokseminen ei todellakaan ole sille ominaista.
Eihän ulkokissaa samalla tavalla voi suojella ja hyysätä, mutta sen auton alle jäämiseen tms. voi vaikuttaa erittäinkin paljon jo sillä ettei ota sitä sellaiseen paikkaan jossa on iso tie heti vieressä. Petoeläimille ei tietenkään voi mitään. Se on se luonto. Ei sitä minusta pidä karjaakaan pitää aina sisällä vain siksi ettei susi vie. Elämänarvoinen elämä on kuitenkin ihan muuta kuin keinotekoisia virikkeitä neljän seinän sisällä.
Omassa lapsuudenkodissa oli kissa, joka oli tasan tarkkaan päivät ulkona (kävi sisällä syömässä jos ei hiirisaalis miellyttänyt) ja illalla tuli oven taakse ja nukkui omassa laatikossaan uunin kyljessä. Onnellinen oli ja seurallinen, sai toteuttaa itseään eikä tarvinnut joutua nöyryytetyksi valjaissa. Eikä se ulkona oleminen tarkoita aina että on heitteillä jossain kaukana kotoa. Meidän kissa pysyi paria poikkeusta lukuunottamalla aika lähistöllä. Metsässä oli tilaa pissiä ja kakkia minkä kerkesi, ei kenenkään kukkapenkkejä tarvinnut kaivella.
Kuolihan se sitten epäluonnollisesti, mutta sillä taas ei ollut mitään tekemistä sen kanssa että se sai elää pitkän elämänsä vapaana ja onnellisena, mutta kuitenkin hyvin hoidettuna ja hellittynä.
Navettakissojakin olen nähnyt, jotka ovat olleet todella hyvinhoidettuja ja ihmisystävällisiä. (Pari on kyllä ollut huonokuntoistakin, mutta se on omistajista kiinni ja sisäkissoina, ilman itse hankittua ruokaa, ne vasta olisivatkin kärsineet.) Erona on vain se, että ne asuvat navetassa/tallissa tms. ja voivat myös olla siellä hyödyksi syömällä hiiriä. (Älkää nyt vaan sanoko että sehän voi saada niistä taudin. Kissa on kuitenkin kissa eikä mikään hyllyn reunalle nostettava pokaali.) - kissanystävä nro 100
jii71 kirjoitti:
Musta on kunnia asia että meillä on ollut maatiais kissa 17 vuotta ja eräillä persialainen 19 vuotta. On todella hienoa että vanhemmat opettavat lapsilleen sellaisia arvoja, jotta vaikka ottaisinkin sen maatiais kissan 20€ :lla nii hoitaa sen loppuun asti niikuin ihmisetkin :) Rotukissoissa on kylläkin se hyvä puoli, että kasvattajat opettavat miten kissan kanssa eletään se 19 vuotta kun vanhuus vaatii erilaista ruokintaa yms.
Tuollaista mallia pitäisikin noudattaa kaikkien eläinten kanssa. Itse olenkin päättänyt, että jos vielä joskus jonkun eläimen otan, niin täytyy olla jo painavat terveydelliset syyt, että siitä suostun luopumaan ennenaikaisesti. Eli esim. vakavat allergiat tms. Samoin tietysti jos eläin sairastuu parantumattomasti ja joutuisi kärsimään.
Ylpeänä meilläkin katseltiin, kun 19-vuotias terve ja virkeä maatiaiskolli vielä metsästi pihalla. Ikävä kyllä monet seikat vaikuttivat emmekä koskaan saaneet tietää kuinka vanhaksi kisu olisi elänyt, jos olisi annettu elää. Se on sitten jo ihan toinen tarina. - Kollitar
sellaisen omistanut... kirjoitti:
Minusta kissa on ehdottomasti onnellisin maalla, kun saa olla ulkona ja irrallaan. Kissan luonto on sellainen, että sisällä oleminen, laatikkoon kuseminen ja valjaissa juokseminen ei todellakaan ole sille ominaista.
Eihän ulkokissaa samalla tavalla voi suojella ja hyysätä, mutta sen auton alle jäämiseen tms. voi vaikuttaa erittäinkin paljon jo sillä ettei ota sitä sellaiseen paikkaan jossa on iso tie heti vieressä. Petoeläimille ei tietenkään voi mitään. Se on se luonto. Ei sitä minusta pidä karjaakaan pitää aina sisällä vain siksi ettei susi vie. Elämänarvoinen elämä on kuitenkin ihan muuta kuin keinotekoisia virikkeitä neljän seinän sisällä.
Omassa lapsuudenkodissa oli kissa, joka oli tasan tarkkaan päivät ulkona (kävi sisällä syömässä jos ei hiirisaalis miellyttänyt) ja illalla tuli oven taakse ja nukkui omassa laatikossaan uunin kyljessä. Onnellinen oli ja seurallinen, sai toteuttaa itseään eikä tarvinnut joutua nöyryytetyksi valjaissa. Eikä se ulkona oleminen tarkoita aina että on heitteillä jossain kaukana kotoa. Meidän kissa pysyi paria poikkeusta lukuunottamalla aika lähistöllä. Metsässä oli tilaa pissiä ja kakkia minkä kerkesi, ei kenenkään kukkapenkkejä tarvinnut kaivella.
Kuolihan se sitten epäluonnollisesti, mutta sillä taas ei ollut mitään tekemistä sen kanssa että se sai elää pitkän elämänsä vapaana ja onnellisena, mutta kuitenkin hyvin hoidettuna ja hellittynä.
Navettakissojakin olen nähnyt, jotka ovat olleet todella hyvinhoidettuja ja ihmisystävällisiä. (Pari on kyllä ollut huonokuntoistakin, mutta se on omistajista kiinni ja sisäkissoina, ilman itse hankittua ruokaa, ne vasta olisivatkin kärsineet.) Erona on vain se, että ne asuvat navetassa/tallissa tms. ja voivat myös olla siellä hyödyksi syömällä hiiriä. (Älkää nyt vaan sanoko että sehän voi saada niistä taudin. Kissa on kuitenkin kissa eikä mikään hyllyn reunalle nostettava pokaali.)Kissa on ulkona kesällä enemmän, talvella vähemmän. Ei ole ylestä tietä lähistöllä, on leikattu kolli, ei ole lähtenyt edemmäksi milloinkaan. On hyvä hiiri kissa, metsästys vietti on voimakas, onneksi ei saa lintuja kiinni vaikka vaaniikin niitä.
Kesäkissan pitäjä olisi laitettava vähissä vaatteissa talvipakkaseen ilman ruokaa, näkisi miltä kissasta tuntuu hylättynä ja nälissään.
- Ccrawr
Kesäkissa ei suinkaan ole enää käsitys kissasta joka jätetään mökille vaan ihan yleisesti.
Monet nuoret jotka ovat muuttaneet juuri kotoa ja pariskunnat jotka ovat juuri muuttaneet yhteen haluavat yllättäen katseltuaan kissanpentujen kuvia kissanpennun myös itselleen tai he ovat nähneet jollain muulla ja haluavat nyt itselleen kissanpennun myös. en yleistä, mutta nähty on että nämä ovat suuristo jotka kissansa hylkäävät.
hetken mielijohteen takia ihmiset eivät ajattele mitä kaikkea hallaa kissat voivat tehdä kohdille ja miten paljon niihin menee rahaa. Tämä kun tajutaan niin kissa heitetään sitten pihalle jos kukaan muu ei sitä ota. Myös heti kun kissa ei ole enää pentu se on silloin 'tylsä' eikä sitä jaksa enää pitää.
eivät ihmiset tule koskaan oppimaan sitä. aina syntyy uusia typeryksiä. ainoastaan jos vanhemmat opettaisivat alusta alkaen että kissaa ei saa ottaa hetken mielijohdeesta niin oppisivat ehkä hekin.- Cat Lower
Meidän kissa mikä saatin pari vuotta sitten on löytökissa se oli löysetty metsästä korissa todella huonokuntoisenka sen edellinen omistaja antoin sen meille koska tuli allergiseksi nyt se on hyvässä kunnossa oleva 4vutias leikkisä kissa
- Eläinrakas.
Cat Lower kirjoitti:
Meidän kissa mikä saatin pari vuotta sitten on löytökissa se oli löysetty metsästä korissa todella huonokuntoisenka sen edellinen omistaja antoin sen meille koska tuli allergiseksi nyt se on hyvässä kunnossa oleva 4vutias leikkisä kissa
kiltisti tehty, että sen entinen omistaja oli ottanut sen metsästä, ja hoitanut sitä.
harmi kun ihmisillä tosi monella on allergioita, ja joutuu sillon luopumaan omasta rakkaastaan.
uskon, että kissa on nyt onnellinen, kun se pelastettiin vaarallisesta maailmasta. =)
- tanya09
Onhan se söpö sellainen pieni kissanpentu,mutta en itsekkään ymmärrä sitä että miten jollain voi olla sydäntä hylätä kissa,tai mikään muukaan eläin. Se on todella julmaa ja törkeää hylätä perheenjäsen joka kuitenkin on omalla vastuulla,ei se kissa siihen perheeseen ole väkisin tullut ja siitä täytyy huolehtia. inhottaa ihmiset jotka voivat olla niin pahoja ja tunteettomia että voivat kylmästi hylätä toisen,elävän olennon joka on ansainnut kodin ja hyvän elämän.
- emilia__82
Puistattaa ajatuskin, että jonkun hylkäämä kissanpentu tuolla liikkuu hämmentyneenä ja pelokkaana.
Tapasin alkukesästä eläinlääkärissä naisen, joka kertoi ottavansa läytökissoja talteen ja hoitavansa ne kuntoon, jos jotain on. Taitaa toimittaa ne sen jälkeen löytöeläinpaikkoihin. Silloinkin hän oli yhtä kisua hoidattamassa. Onneksi sellaisiakin hyviä ihmisiä on olemassa! - todellakin
miten joku pystyy jättämään elävän perheenjäsenen yksin luontoon, tuntuu että sillä ihmisellä ei ole sydäntä ensinkään.
Kai sitä voi vaikka lapsensa jättää jos kerran lemmikkinsäkin voi hyljätä.
Minä ainakin olen niin kiintynyt eläimiin, mitä meillä on ollut että en voisi edes lemmikkirottaa jättää yksin mihinkään (siis hyljätä).
Parempi sitten viedä nukutettavaksi jos ei pysty huolehtimaan. - Rauh
Samaa mieltä tanyan kanssa.
Ihmisillä on oikeus sanoa mielipiteensä, eläimillä ei. - Noora kisuliini
Oli vuosi 1991 syyskuu. Olin silloin 13 vuotias tyttö.Tahdoin itselleni kissan. Haettiin isän kanssa kissa meille. Kissa sai nimekseen Noora. Noora oli kiltti tyttö. Kun se leikattiin heti se pysyi pihassa eikä aiheuttanut kenellekkän naapurille ongelmia.Naapurit kaikki olivat maanviljelijöitä.Noora eli hyvän elämän.Vasta tänäkeväänä se lopetettiin.Oli jo niin vanha.16v eli ihmisen iässä melkein yli sata vuotta.Nooralla oli kirppuja nenässä kun se aivasteli.Eikä se enää jaksanut edes lintuja ajhdata eikä hiiriä.Noora kissa vanha rouva oli pitkäaikaista kissojen sukua paitsi viimme talvi oli todella vaikea Nooralle. Se mourusi ja valitti sillä oli ihan paha olla.Se lopetettiin tänäkeväänä maaliskuun 15 päivä.Mutta tuntuu että vieläkin olisin kissa ihminen enenmmän kuin koira. Noora kisulin muistolle. T: Nooran emäntä.
- voivat elää
Noora kisuliini kirjoitti:
Oli vuosi 1991 syyskuu. Olin silloin 13 vuotias tyttö.Tahdoin itselleni kissan. Haettiin isän kanssa kissa meille. Kissa sai nimekseen Noora. Noora oli kiltti tyttö. Kun se leikattiin heti se pysyi pihassa eikä aiheuttanut kenellekkän naapurille ongelmia.Naapurit kaikki olivat maanviljelijöitä.Noora eli hyvän elämän.Vasta tänäkeväänä se lopetettiin.Oli jo niin vanha.16v eli ihmisen iässä melkein yli sata vuotta.Nooralla oli kirppuja nenässä kun se aivasteli.Eikä se enää jaksanut edes lintuja ajhdata eikä hiiriä.Noora kissa vanha rouva oli pitkäaikaista kissojen sukua paitsi viimme talvi oli todella vaikea Nooralle. Se mourusi ja valitti sillä oli ihan paha olla.Se lopetettiin tänäkeväänä maaliskuun 15 päivä.Mutta tuntuu että vieläkin olisin kissa ihminen enenmmän kuin koira. Noora kisulin muistolle. T: Nooran emäntä.
20vuotiaiksi...
- Eläinrakas,
Se on tosi julmaa. Miks jotkut ihmiset on edes syntyny?
Ei tollasia sydämmettömiä paskoja tarvita!
Kissat ja muutkin eläimet on kaikki ansainnu hyvän kodin, ja siitä on turha kiistellä. - Eläinrakas.
Rauh kirjoitti:
Samaa mieltä tanyan kanssa.
Ihmisillä on oikeus sanoa mielipiteensä, eläimillä ei.Ihmisillä ja eläimillä on kaikilla oikeus sanoa mielipiteensä, ihmiset ei vain ymmärrä, kun eläimet ilmasee.
- !!!
Eläinrakas, kirjoitti:
Se on tosi julmaa. Miks jotkut ihmiset on edes syntyny?
Ei tollasia sydämmettömiä paskoja tarvita!
Kissat ja muutkin eläimet on kaikki ansainnu hyvän kodin, ja siitä on turha kiistellä.Olen tosiaan samaa mieltä kuin nimimerkki ''eläinrakas''. " Miksi jotkut ihmiset ovat edes syntyneet" Tuollaisia sydämmettömiä paskoja ei todellakaan tarvita!
Kaikki ansaitsee elämän. Hyvän sellaisen. - Apua
oli se sitten kissa, koira tai joku muu.Itse en ottaisi kissaa(tai muutakaan lemmikkiä) kuin luotettavalta kasvattajalta,jos mahdollista.Ja mieluummin maksan terveestä,kuin otan ilmaisen ja sairaan eläimen.Kissoja, tai muutakaan eläintä ei pidä ottaa jos ei voi pitää siitä huolta.
voivat elää kirjoitti:
20vuotiaiksi...
tiedän yhden kissan joka eli 25-vuotiaaksi ja teki pentujakin vielä yli 20-vuotiaana
Meillä on kans kohta 6-vuotias kolli, ja se on minulle todella rakas! Se nukkuu talviöisin kanssani peiton alla ja tulee syliin kehräämään, kun istun yksinäni. Ajatuskin siitä, että joku hylkäisi tylysti sellaisen ihanan lemmikin kuin kissa (tietenkin kissatkin on erillaisia luonteiltaan mutta ihania ne on silti) pahaan julmaan maailmaan. :( Me pidämme kissaamme hihnassa koska emme tahdo sen joutuvan maantielle ja jäävän auton alle tai jonkin kissanvihaajan ammuttavaksi. Niin rakas se kissa on. Hyvin se on hihnassa viihtynyt.
Kesäkissojen ja talvi,syys,ja kevätkissojenkin hylkääjät voisivat ajatella ennen kuin lemmikin ottavat. Miksi edes kissoja otetaan vain kesäisin tilapäislemmikiksi? Ei kukaan ota kesäleguaania tai kesäundulaattia, miksi kissoja sitten saa pitää hetken pikkukullanmuruna ja hyljätä sitten?- silkkuh
Noora kisuliini kirjoitti:
voin vain kuvitella, kun oma perheenjäsen kuolee.
otan tosi paljon osaa teidän perheen suruun. =((( - VeeraMaaria
voivat elää kirjoitti:
20vuotiaiksi...
Monet kissat ovat eläneet yli 30-vuotiaiksi.
Eli ei ihan yhden kesän projekti. - Mökö&Luru
VeeraMaaria kirjoitti:
Monet kissat ovat eläneet yli 30-vuotiaiksi.
Eli ei ihan yhden kesän projekti...teräsvaareja ja mummoja. Toivoisinpa omille kisuvauvoilleni samaa, terveyttä ja pitkää ikää!
- rangaistukset
Minua hirvittää ihmisten välinpitämättömyys eläimiä kohtaan, olen nähnyt paljon eläimiin kohdistuvaa pahuutta enkä voi kertakaikkiaan ymmärtää ihmisten julmuutta. Aina kun olen eläinrakkaana ja eläinten oikeuksia puolustavana ihmisenä asiallisesti puuttunut näihin, niin valitettavasti käyttäytyminen minua kohtaan on myös julmaa ja törkeää.
Eläimiin kohdistuvat pahoinpitelyt, heitteillejätöt jne pitäisi kovemmin rangaista ja loppuelämän eläimenpitokielto kertakaikkiaan näihin tekoihin syyllistyneille ihmisille. Tänä päivänä kovimmat rangaistukset tulee talousrikoksista siis rikoksista joiden taustalla on raha, valta..., mutta henkirikoksista tai eläimiin kohdistuvasta väkivallasta ei paljoa heru. Eihän millään ole mitään väliä, eläin- ja ihmishengillä ei ole mitään merkitystä.- totta!
Jotta eläinrääkkäyksestä ym saisi kovemmat tuomiot voisi ehkä adressi auttaa,sekään ei varmaa ole.. mutta minä pistäisin siihen nimeni välittömästi. Eläinrääkkääjille sama kohtelu kun niille rääkätyille eläimille!
- anime_J
totta! kirjoitti:
Jotta eläinrääkkäyksestä ym saisi kovemmat tuomiot voisi ehkä adressi auttaa,sekään ei varmaa ole.. mutta minä pistäisin siihen nimeni välittömästi. Eläinrääkkääjille sama kohtelu kun niille rääkätyille eläimille!
Tuo olisi hyvä idea! Adressi kannattaisi tehdä asiasta. :)
- Kahden kissan yh-iskä
totta! kirjoitti:
adressit.com -sivulla voi jokainen käydä rekisteröitymässä ja kirjottamassa nimensä adressiin! Käykää hyvät ihmiset!!! Itse rekisteröidyin viime viikolla ja kirjoitin nimeni 15:een adressiin. Sivuilta löytyy myös joidenkin adressien kirjoituksista osoitteita eläinrääkkäysvideoihin ja eläinkoekuviin.. :( Ne ovat todella kaameaa katsottavaa.. Ihmiset ovat todella julmia ja olen samaa mieltä että rääkkääjien pitäisi saada sama kohtelu kuin mitä he tekevät eläimille!! Nimiä siis adresseihin!!
- Rauh
anime_J kirjoitti:
Tuo olisi hyvä idea! Adressi kannattaisi tehdä asiasta. :)
- ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
ai MILLAINEN ihminen ottaa kesäkissan? No huono ihminen,ihminen jolla ei ole sielua,ihminen kellä ei ole oikeutta elää,ihminen joka pitäisi poistaa tästä maailmasta koska sellaissia mätämunia ei tänne tarvita...
- marjo89^^
pari kesää sitten syksyllä mummolan pihaan tepasteli laiha musta kissa, joka oli nälissään ja peloissaan. Otin sen kotiani, soittelin ympäri kylää kenen se voisi olla- ilmoitin poliisille löytökissasta, samoin kuin löytöeläin kotiin ja eläinlääkärille.. kukaan kisua ei vain kaivannut- kauppojen seinilläkin oli ilmoituksia.. kuukauden jälkeen kaksi viimeiseksi mainittua virallista tahoa antoi luvan pitää ressusta huolta- koska muuten kisu ressu olisi pitänyt viedä piikkille :(
nyt mustis saa olla onnelisena kodissa, jossa sillä on kaksi kisukaveria ja hiiriä pyydettävänä :)- ei saa antaa kissaa kes...
Minulla on myös jonkun viimevuotinen lumenvalkoinen kesäkissa
- on eläinkunnan
jäte.
Samaa olen minä ihmetellyt. Joka vuosi asiasta muistutetaan mutta se ei vaan mene perille. Mökille jätetty
Tuijotti ovea pieni kissa, oli aivan hädissään.
Minä se täällä, avatkaa ovi, onhan jo pimeää.
On nälkä ja jano, unikin jo, minua paleltaa.
Tuo metsäkin huokuu pelottavasti, on jo kuurassa maa.
Ovi aukeni silloin, kun mansikat tuoksui, säteili taivas ja maa.
Ilo kaikui kallion kupeelta, sirkat soitteli viuluaan.
Aurinko hitsasi ahjossaan, lintujen kuoro soi.
Kelli kissa nurmella selällään ja onnen maljasta joi.
Nyt pysyy ovi suljettuna, nukkuu portailla vainaja.
Sillä jäätynyt pisara poskellaan ja silmät suljettuna.
Se pisara hyljätyn kyynel on, se itkunsa itkenyt on.
Vain yksi ovi armahti hyljätyn, pääsi lämpöön ja valohon.
Nyt kissojen taivaassa hyljätty, siellä kyynel on pyyhitty pois.
Saa nukkua helmassa armahtajan, mikä parempi olla vois.
Via dolorosa oli viimeinen polku kesäisen lemmikin.
Muistele lähditkö mökiltä Sinä puhtain sydämin.- Finera
Tuo oli kaunis ja surullinen runo itkin viisi minuuttia mutta silti luin sitä uudelleen ja uudelleen.. En tajua miksi maailma on julma, niin julma että söpö kissan pentunenkin jätetään rappusille jäätymää.. En haluaisi koskaan nähdä pientä ja pörröistä kissaa jäätynyt tippa poskella..
Finera kirjoitti:
Tuo oli kaunis ja surullinen runo itkin viisi minuuttia mutta silti luin sitä uudelleen ja uudelleen.. En tajua miksi maailma on julma, niin julma että söpö kissan pentunenkin jätetään rappusille jäätymää.. En haluaisi koskaan nähdä pientä ja pörröistä kissaa jäätynyt tippa poskella..
Sain sen viime kesän alussa sähköpostiini, ja oli tunne että täytyy säilyttää ikuisesti.
- 3 kissan omistaja..
Minua surettaa tuon kissan kohtalo. Aina kannattaisi ne ovet avata että kissa pääsisi lämpöön ja huolenpitoon. Ja kun sitten omistajan täytyy lähteä eikö kissaa voisi ottaa syliin mukaan? Jos on allergia sitten se on vähän mahdotonta.. Mutta minä tein näin: Otin kissan mukaani koska allergiaa ei kenelläkään perheestäni ole..
- KaniMami
Mää itkin päivän, kun luin tuo runon. Itellä on kaneja, mut meil on ollu mun lapsuudenkodis kattei ja jokaista rakastettu ja ppapottu ihan kympillä. Ihan olen aina sanonu, että kun ottaa lemmikin, ni huolehtii siitä sit kanssa.
- kissarakas
Oli maanantaina mm. Ilkan mielipidepalstalla. On todella koskettava ja aina vaan tulee kyyneleet silmiin kun luen sitä. Mua oikeen raivostuttaa sellaset ihmiset, jotka kohtelee eläimiä huonosti. Kuinka joku voi olla niin julma ja sydämetön, että hylkää kissan kesän jälkeen ja jättää oman onnensa nojaan?! Sellaisilla ihmisillä ei ole minkäänlaista sydäntä ja rangaistus tuollaisesta teosta pitäisi saada!
Meillä ihmisillä on velvollisuus huolehtia eläimistä. Eläin on aina se heikompi osapuoli, joka ei osaa eikä voi pitää puoliaan. Sydäntä raastaa nähdä eläinrääkkäystä ja heitteille jättöä :( Miksi maailman pitää olla niin julma?
Eikö omatunto yhtään kolkuttele ihmisillä, jotka hylkäävät kissan luontoon? Kissa tuntee yhtälailla nälkää, janoa, vilua, pelkoa. Miltä sinusta tuntuisi, jos sinut jätettäisi tuntemattomaan paikkaan, josta et ikinä osaisi kotiin? Vailla ruokaa, juomaa, nukkumapaikkaa?
Olen todella surullinen.
- anime_J
...hetken mielenjohteesta! Kissat samoin kuin koirat ovat pitkäikäisiä lemmikkejä ja niiden ottamista kannattaa miettiä pitkään, ennen kuin hankkii. Pystyykö ostamaan ruoat, lääkitykset, tarvikkeet, hoitopaikan jos on tarve tms... Tyhmät ihmiset hankkivat "kun kaverillakin on ihana pentu, niin mäkin haluun!" -periaatteella lemmikin. Jos eivät enään halua pitää eläintä, niin veisivät ne eläinten turvataloon missä niistä pidetään huolta. Ihmettelen miksi maatiloilla kissoja ei leikata, kun tiedetään että että ne lisääntyvät! En itse ikinä luovuttaisi eläintä oli se sitten kissa, koira tai rotta niin henkilölle joka vain tulisi "hakemaan" eläimen itselleen! Vähän vastuuta pitäis ottaa ja kysellä mahdolliselta uudelta omistajalta eläimen hoidosta ja tulevasta elinympäristöstä ennen lemmikin luovuttamista. Vastuulliset eläinten omistajat/kasvattajat toimivat niin!
- haks
Olen kissaihminen henkeen ja vereen. Vihaan kaikkea kissoihin kohdistuvaa väkivaltaa. Heitteillejättö yksi pahimmista.Sellainen ihminen pitäisi jättää talveksi metsään luonnon armoille. Kissa on älykäs eläin ja
kiintyy ihmiseen ja tarvitsee huolenpitoa. Villikissat oma juttunsa. Älä ota kissaa, jos et sitoudu sitä hoitamaan kesänkin jälkeen. Jopa 20 vuotta. Kissa palkitsee huolenpitosi, sen tuntee. - kissa vieköön!
Olen sitä mieltä, että kesäkissan ottaminen ja sen hylkääminen luontoon on aika pitkälti asennekysymys. Suomalaisethan ovat tunnetusti asenteissaan hyviä. Kissaan asennoidutaan kuin johonkin kertakäyttöastiaan, jonka voi käytön jälkeen heittää kuin roskan luontoon. Ja tämä asenne siirtyy valitettavasti isältä pojalle. Ylipäätään kissaan suhtaudutaan Suomessa ja erityisesti maaseudulla todella ahdasmielisesti. Jos joku maanviljelijä sattuu näkemään toisen kissan pellossaan tai pihapiirissään, niin sehän on heti maalitaulu. Ei MEIDÄN pihaan, metsään tai peltoon saa vieras ihminen eikä eläin tulla, vaikka lääniä olisikin.
Sitä vastoin Euroopassa ja Venäjälläkin kissat saavat kulkea vapaana rauhassa. Myös Pariisin hienostokaduilla ja kahviloiden pöytien alla kissat saavat kerjätä herkkupaloja. Ei siellä ihmisillä ole pipo tiukalla. He ymmärtävät, että kissa on lopulta siisti eläin ja pitää ilmaisena terveyspoliisina huolen siitä, että rotat ja hiiret eivät pääse kaupunkiin ja asutuksen keskelle.
Suomessa taas alkaa olla monissa kaupungeissa ja lähiöissä todellinen rottaongelma, kun ei ole kissoja niitä karkottamassa. rotat lisääntyy sitten jätevuoren kasvaessa. Ja roskiahan osataan tehdä! Ei koskaan todellakaan saa ottaa mitään eläintä hetken mielijohteesta,enkä edes suosittele lapselle ostettavaksi mitään eläintä, jos ostetaan niin ostetaan perheenjäseneksi.
Sinun täytyy hoitaa sitä sen pienen elämän loppuun asti.
Enkä ole milloinkaan kuullut että olisi joku kesäkissarotu, joka elää vain yhden kesän.
Täytyy muistaa että kissan ikä on 20 vuotta.
Jokaisen ihmisen on myös tajuttava, että vaikka saisi eläimen ilmaiseksi, niin sitä se ei ole koskaan.
Ruoka, sairastumisesta eläinlääkäri lääkkeet, vuosittaiset rokotukset,kastroinnit ym tarvikkeet.
Kirjoitan tätä nyt eläimeni ympärilläni, Toffe koira jalkojeni vieressä makaamassa ikää jo 11,5v, kissani Pilvi tietokoneeni edessä makaamassa jotten saa tarkistettua tuleeko oikein kirjoitettua ikää 8v ja Kismett istuu ikkunalaudalla katsellen lintuja ikää jo 11v.
Joten en todellakaan ymmärrä, vastuuttomia ihmisiä.
Toivomme kaikille hyvää loppukesää.haks kirjoitti:
Olen kissaihminen henkeen ja vereen. Vihaan kaikkea kissoihin kohdistuvaa väkivaltaa. Heitteillejättö yksi pahimmista.Sellainen ihminen pitäisi jättää talveksi metsään luonnon armoille. Kissa on älykäs eläin ja
kiintyy ihmiseen ja tarvitsee huolenpitoa. Villikissat oma juttunsa. Älä ota kissaa, jos et sitoudu sitä hoitamaan kesänkin jälkeen. Jopa 20 vuotta. Kissa palkitsee huolenpitosi, sen tuntee.olen kissaihminen ja tykkään myös muista eläimistä. Tekee todella pahaa ja pistää vihaksi kun näkee/kuule eläimiin kohdistuvasta rääkkäyksestä.. Kissat on ihan fiksuja ja mukavia ja ihania otuksia :) Itselläni kaksi kissa, toinen vuoden ja vajaa neljä kk ja toinen tasan vuoden nuorempi.
- Vaiko eikö...
kissa vieköön! kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että kesäkissan ottaminen ja sen hylkääminen luontoon on aika pitkälti asennekysymys. Suomalaisethan ovat tunnetusti asenteissaan hyviä. Kissaan asennoidutaan kuin johonkin kertakäyttöastiaan, jonka voi käytön jälkeen heittää kuin roskan luontoon. Ja tämä asenne siirtyy valitettavasti isältä pojalle. Ylipäätään kissaan suhtaudutaan Suomessa ja erityisesti maaseudulla todella ahdasmielisesti. Jos joku maanviljelijä sattuu näkemään toisen kissan pellossaan tai pihapiirissään, niin sehän on heti maalitaulu. Ei MEIDÄN pihaan, metsään tai peltoon saa vieras ihminen eikä eläin tulla, vaikka lääniä olisikin.
Sitä vastoin Euroopassa ja Venäjälläkin kissat saavat kulkea vapaana rauhassa. Myös Pariisin hienostokaduilla ja kahviloiden pöytien alla kissat saavat kerjätä herkkupaloja. Ei siellä ihmisillä ole pipo tiukalla. He ymmärtävät, että kissa on lopulta siisti eläin ja pitää ilmaisena terveyspoliisina huolen siitä, että rotat ja hiiret eivät pääse kaupunkiin ja asutuksen keskelle.
Suomessa taas alkaa olla monissa kaupungeissa ja lähiöissä todellinen rottaongelma, kun ei ole kissoja niitä karkottamassa. rotat lisääntyy sitten jätevuoren kasvaessa. Ja roskiahan osataan tehdä!Mutta ne kissat siellä kaduilla on kuitenkin katukissoja. Kun yksi saa jonkun taudin, se leviää muihinkin eikä kukaan vie niitä hoidettavaksi.
Tai sitten... Mielestäni ainakin Kanarian saarilla on paljonkin "katukissoja", jotka nuuskivat turistien heittämiä ruokia aamuin illoin ja päivät sitten nukkuvat jonkin valkoiseksi rapatun talon varjoisan idyllisessä pihassa itselleen varatulla paikalla. :)
- 5 kissan omistaja, ei hylkääjä
Kesäisin ne voi pitää ulkona ja ne hiirustaa ja saalistaa muitakin eläimiä ruuakseen, mutta syksyllä tulee kylmä ja ihmiset lähtevät kaupunkeihin.
Syyt hylätä:(5)
¤Ne on tottunut olemaan mökillä ulkona ja ne jouduttaisiin laittamaan sisälle.
¤Kesällä ne on elänyt hiirillä ja vedellä, talvellane ihmiset joutuvat ruokkimaan ja se maksaa.
¤Kissat pitää opettaa sisäsiisteiksi kaupungissa eikä kuukaan jaksa tehdä sitä.
¤Kissan hiekkalaatikko pitää tyhjentää.
¤Kissasta lähtee karvaa.
Ihmiset: Jos hankitte kesäkissan (esim. mökille) ja asutte kaupungissa, ehdotan että mietitte tarkkaan näitä asioita! Ette vain voi heittää kissaa kadulle syksyllä, vai sen takia että se ei ole enää niin söpö ja pieni karvapallo. Oli kissasi iso tai pieni, ruma tai kaunis, pitkä karvainen tai lyhyt karvainen.. Silti se on luontokappale ja tärkeä asia maailmassa niin kuin me kaikki, kaikki me ihmiset ja eläimet olemme tärkeitä täällä ja saman arvoisia!! Miettikää tuntuisiko teistä kivalta kun joku jättäisi teidät ilman lämpöä, ruokaa ja rakkautta.. Ei maailmassa voisi elää ilman rakkautta.. Ja vaikka useiden mielestä koira on ihmisen paras ystävä, niin 5 kissan omistajana tiedän, että koirat ja kissat molemmat ovat saman arvoisia, molemmat ovat ihmisen parhaita ystäviä..
p.s Sähköpostilla saa mielellään antaa palautetta tekstistäni.. :)
Kiitos ihmiset jos luitte tämän varmaan jo ymmärätte kissoista enemmän.. Kiitos! - eläin rakas.
olen ehdottamasti eläin rakas. en halua että kissoille tehdään niin. miksei kissoista pyydet rahaa niinkuin koiristakin? mulla on kaks kissaa ja koira en haluis koskaa niille mitään pahaa..
Luin tätä töpöä, ja sitten itkeskelin vain siitä syystä että itkettää niiden kissa parkojen puolesta. Eteinkin Toffen runo kosketti.
Mutta siis, se miksei kissoista pyydetä raha kuin koirista on ihan rotukysymys. Puhdasrotuisia koiria hinnoitellaan kalliiksi mutta sekarotuisia saapi parilla kympillä tai allekkin. Puhdasrotuiset kissat maksavat myös, mutta maatiaiskissat ovat halpoja kuten seropitkin.- eläin rakas
Legume kirjoitti:
Luin tätä töpöä, ja sitten itkeskelin vain siitä syystä että itkettää niiden kissa parkojen puolesta. Eteinkin Toffen runo kosketti.
Mutta siis, se miksei kissoista pyydetä raha kuin koirista on ihan rotukysymys. Puhdasrotuisia koiria hinnoitellaan kalliiksi mutta sekarotuisia saapi parilla kympillä tai allekkin. Puhdasrotuiset kissat maksavat myös, mutta maatiaiskissat ovat halpoja kuten seropitkin.nii...mut on se kamalaa :( meille joskus tuli semmoinen kissa jostain tulla putkahti oven taakse... annettiin sille ruokaa ja sillä oli hirveä nälkä,niin söötti ja ihana kissa... kyllä me soiteltiin vieraille että tietääkö kukaan kenen kissa se on mutta ei.. :( seuraavana päivänä se oli jo sitte lähtenyt muualle... eikä meidän kissat tai toinen niistä hyväksy oikeen vieraita kissoja.. meillä on tyttö ja poika ja molemmat on leikattu...
- tymistynyt
En ymmärrtä tuollaista.. Jos meinaa ottaa kissan vaikka kesän alussa niin joko pitää sitä kissaa niin pitkään kunnes esim kissa kuolee tai ei ota ollenkaan.
Ajatelkaa jos itsellesi tehtäisiin samalla tavalla.. - toimittaja N
Olen kirjoittamassa artikkelia kesäkissan jättäjistä, ja haluaisin kommentit ihmiseltä joka on kissan hylännyt. En ole onnistunut sellaista löytämään, koska kukaan ei tunnusta hylänneensä kissaa. Haluaisn tietää miksi kissa jätettiin, ja eikö ihmisen omatunto sanonut mitään?
Nykyään kesäkissaongelma alkaa jo ennen kesälomia, kun ihmiset hylkäävät kissan lomalle lähtiessä. Kissalle ei etsitä hoitopaikaa loman ajaksi, vaan se lempataan ulos.- ilman ismejä
Kyllähän se omatunto kolkuttelee varmasti. Mutta joiltain asioilta on vaan suljettava silmät jo ihan itsensä takia. Emmehän me eläinrakkaatkaan ihmiset mieti niitä pieniä taiwanilaisia sormia, jotka ovat vaatteitamme, koiriemme leluja jne. olleet valmistamassa. Ja tässäkin ajassa, mikä menee asiasta keskusteluun, olisimme kustantaneet mooonta maalaiskissa leikkausta. Ja kesäkissan hylkääjille: 1. yrittäkää myydä. 2. tarjotkaa eläinsuojeluun (voitte sanoa että löytyi) 3. viekää piikille.
Elkää kummiskaan luontoon jättäkö, niin säilyy edes jonkinlainen ekologinen tasapaino.
- en ymmärrä
Ne ovat sairaita ihmisiä, jotka eivät itsestäänkään pysty pitämään huolta. En ymmärrä miksi sellasten ihmisten pitää ottaa vielä lemmikkejäkin, jotka sitten hylätään, kun ei enää huvita pitää.
- luutu
Aivan idioottimaista, mutta me kaikki ihmiset tehdään tyhmyyksiä, niin se vain on niin kauan kuin ihmisiä on.
- äääääääääääää
niin se vaan on, cruel and cold people! :(
- rabbu
itellä kans 11v narttukissa, aivan ihana. rakastan sitä, ku toista ihmistä, enkä vois kuvitellakaa että joskus sen hylkäisin. Tuntuu hirveeltä jättää se ees viikonlopuks yksin, vaikka tietää, että äiti on huolehtinu, että joku tulee kattomaan sitä.
Se on nii ihana, kun se kellahtaa suorilta jaloilta viereen makaamaan
- **tatjaana**
Kesäkissat :(
Mökille jätetty
Muistele lähditkö mökiltä Sinä puhtain sydämin.- **tatjaana*
"sano ei kesäkissoille"
laittakaa googleen hakusanaksi niin löydätte adressin
- voi ymmärtää
ihmisiä jotka hylkäävät eläimensä! Sydämestä oikein raastaa kun jotkut voivat olla niin välinpitämättömiä. Törkeää käytöstä! Eläimiä pitäisiä kohdella melkein samalla tavalla kuin omia lapsia! Hoivata, ruokkia ja kasvattaa. Ero on siinä, että lapset lähtevät pesästä, mutta eläin jää kunnes sen aika koittaa mennä tuonpuoleiseen. Eivät ne ole mitään kertakäyttötavaraa joka heitetään pois kun ei enää kiinnosta.
- lady stardust
Kyllä ihminen osaa olla typerä jos kesäkissan ottaa. Kuinkahan monet heistä tajuavat, että kissa on elävä olento, samanarvoinen kuin ihminenkin, sillä on tunteet ja tarpeet, kun se tulee perheeseen se on perheenjäsen. On hirveän julmaa jättää pieni kissaparka oman onnensa nojaan, se on niin suloinen ja viaton olento, eikä se voi ymmärtää, miten yhtäkkiä se jätetäänkin aivan yksin kun siitä on ennen pidetty huolta. Kissaa ei lasten leluksi voi ottaa, koska lapset tunnetusti kyllästyvät kaikkiin uusiin asioihin nopeasti. Ne, jotka kesäkissan ovat joskus jättäneet yksinään jonnekkin mökille, voisivat mieluummin jättää sinne omat kersansa, jotka ovat kissaa mankuneet. Ihminenkin on vain eläin, "viisaudessaan" niistä kaikkein typerin.
- minäheivaan
oon monta vuotta miettiny tätä asiaa. itsekin kissan omistavana ihmisenä en voisi ajatellakkaan ottavani kissaa pelkästään huviks. se on jotenki niin raakaa. mutta näitäkin ihmisiä löytyy, ikävä kyllä.
- perttaaaa
olen todellakin samaa mieltä että kesäkissoja ei saa ottaa!! toivottavasti kaikki ymmärtäisitte sen.
- catlady40
Hei
Samaa olen minäkin ihmetellyt jo monta vuotta. Itselläni on 10 vuotias kissa sekä kohta neljä vuotta täyttävä koira. Jollain konstilla pitäisi saada ihmiset ymmärtämään, että kissaa ei oteta vain hetken mielijohteesta, koska se on niin suloinen pentuna. Ja kun se kasvaa niin tuleeki arki eteen. Pitäisi ihmiset saada sillä tavalla valveutumaan että esim. mökkinaapurit vähän pitäisivät silmällä toisiaan ja seurailisivat, näkyykö naapurissa mahdollisesti kissanpentua. Ja jos näkyy niin lähteekö se perheen mukana kaupunkiin vai kulkeeko vielä syksyllä yksikseen jossain. Mutta sehän on liikaa vaadittu. "Ei naapuria voi vahtia, menee naapurisopu" tai sitten ei muuten kiinnosta. Itse kyllä katselen koiran kanssa kulkiessani, näkyykö jossain yksinäistä eksynyttä kissaa. Pitäisi keksiä joku rankaisukeino, jos pentu hylätään. Mutta kun nykyään ei enää pelkästään hylätä kissoja. Saman kohtalon kokevat jo kilpikonnat, koirat, kanit, käärmeet.
Yksi hyvä konsti olisi, että ottaisi hinnan pennuistaan, mutta kaikki eivät tee vielä sitäkään.
Mitähän sitä vielä keksisi avuksi? - Nimetön
Niinpä sitä minäkin olen miettinyt että miksi joku ihminen ottaa kesäkissan. Mitä järkeä siinä ylipäätänsä on?
- voi..voi..
Ukkoni väitti äitinsä kanssa että kyllä kissa talvella pärjää.Menee"johonkin"nukkumaan ja syö pikkulintuja.Samaiset henkilöt ovat sitä mieltä että kissalle riittää ruuaksi perunankuoret.Onneksi meillä ei ole kissaa.Eikä hänen äidillään.Eräiden mielestä kissoista "vouhottaminen"on turhaa,ovat kuulma ennenkin pärjänneet yli talven.
Villikissa pärjää, mutta ne ovat lyhytikäisempiä. Huono asenne miehesi äidillä, mutta vanhemmanpuoleisilla ihmisillä on erinlainen käsitys asioista kuin nykyään.
Meilläpäin pyöri muutaman vuoden kaksi villikissaa (siitä on ainakin 6-7 vuotta). Silloin meillä itsellämme oli kaksi kissaa (nykyäänkin on, mutta toinen oli silloin eri kissa), ja nuo villikissat vähitellen kesyyntyivät, ihan pikkuhiljaa tulivat uskaliaammiksi. Ne pyörivät ulkona, ja kyllä lähtivät karkuun aina kun ihmisiä ilmaantui, mutta tulivat syömään sitten rappusilta ja sisältäkin välillä tarjoamaamme ruokaa.
Toinen kollivillikissa katosi vuoden kuluessa meidän pihapiireistämme, ja isompi katosi ehkä vuoden jälkeen toisen katoamisen, mutta samalla lähti meidän toinen kissamme eikä tullut koskaan takaisin.
Olisimme kyllä huolehtineet niistä villikissoista, mutta ne vain katosivat ilman mitään syytä. Ehkä talvi vei. Emmehän me niitä sisälle voineet ottaa, liian arkoja siihen. Yritimme kyllä kerran, mutta se kissa riehaantui ja olisi varmasti satuttanut itsensä jos sitä ei olisi laskettu takaisin ulos.- ´kesäkissa
tarkottaako se sitä että sais silti jättää kissan syksyn tullen vaikka se pärjäiski talven
´kesäkissa kirjoitti:
tarkottaako se sitä että sais silti jättää kissan syksyn tullen vaikka se pärjäiski talven
Ei ei todellakaan! Kissa pentuna tottuu että se ruokitaan ja saa hoivaa sekä lämpöä, ja talvella se kuolee kun ei osaa metsästää ja hakea lämpöistä paikkaa. Jättää ei saisi, omat kissamme käy tarpeillaan ulkona ja menevät ulos kun haluavat ja tulevat sisään kun haluavat, vaikka ne osaavatkin metsästää ja syövät ulkona saaliitaan sekä nukkuvat autotallissa, ei ne talvea pärjäisi yksin.
- aika hyvää elämänfilosofiaa
´kesäkissa kirjoitti:
jos pärjää eikä kesäisäntä piittaa niin pitäiskö piitata sen verran et edes pitää vaik ottais uusiakin kissoja, eiks se kissat leikkis keskenään
nää on näitä
jatkanko aika hyvää elämänfilosofiaa kirjoitti:
jos pärjää eikä kesäisäntä piittaa niin pitäiskö piitata sen verran et edes pitää vaik ottais uusiakin kissoja, eiks se kissat leikkis keskenään
nää on näitä
jatkankoEn nyt ymmärtänyt mitä oikein haet, mutta saattaisivat leikkiä tai sitten ei.
Omat n. 9v ja 6v kollikissat eivät ole koskaan pahemmin leikkineet keskenään paljon, sillointällöin, mutta yleensä nuorempi vain ärsyttää vanhempaa ja vanhempi ei välitä tai suuttuu niin että löylyttää nuoremman.
Enkä nyt tiedä miten se sitten isäntä piittaa kissasta jos hankkii taakakseen toisenkin kissan jota ei huolla..
- Nimetön
Mökille jätetty
Muistele lähditkö mökiltä Sinä puhtain sydämin.
-Liisa Aaltonen- - Nimetön
Runo ei ole minun kirjoittamani, mutta minulla tulee aina kyynel silmään tuo luettuani. Eläin ei ole lelu!
- ...
eläin on kuin pieni lapsi joka tarvitsee jonkun joka huoehtii. silti eläimiä voi pahoinpidellä ja jättää yksin luontoon saamatta mitään rangaistusta mutta jos joku lapsensa jättäisi metsään sen takia että ei enään jaksa siitä huolehtia niin tulisi kauheat rangaistukset
- Eläinten puolesta
moi
olen samaa mieltä. se on tosi väärin kuten kooiratkin en ymmärrä miksi niin tehdäään:( meillä on 2 kissaa ja pidämme niistä hyvää huolta!- kissanpennun
ja sitten kun se on aikuinen niin se onkin niiden mielestä ihan tylsä eikä enää yhtä suloinen ja hassu. Ja ne hylkää sen sitte jonnekki :(
- pentu vaan
kissanpennun kirjoitti:
ja sitten kun se on aikuinen niin se onkin niiden mielestä ihan tylsä eikä enää yhtä suloinen ja hassu. Ja ne hylkää sen sitte jonnekki :(
moi.niin. me ei IKINÄ hylättäs meidän kissoja! ne on niin ihania. ne on kylläkin aika pieniä mutta vaikka ne kasvaa silti mä en hylkää niitä IKINÄ. mut ärsyttää ,kun koirillekkin tehään niin et kun halutaan ottaa ja pentuna ne ion niin lutusia mut sit kun ne kasvaa niin sit ollaan sit silleen et yäk ja tälleen.meidän entinen kissa vaan otti ja lähti ja me etittiin puolet kaupungista mut ei löytyny. jotkut toiset on saattanu vaan oolla silleen et ei se mitäään,otetaan uus. se ärsyttää!
- dooozbi
Eipä taida kukaa niitä hyljätä kun ei uskalla ees tääl anonyymisti kertoa siitä!.. Ehkä monet ovat vain karanneet!
- Rasta-87
Itse hankin kissan kaksi vuotta sitten sen kummemmin asiaa miettimättä. Äitini vain ilmoitti,että nyt olisi maalta pentuja tulossa.
Sain oman palleroni ensimmäisen kerran syliini ja tiesin heti,etten tule hänestä luopumaan.
En voisi ikinä hylätä kissaani ja jos siitä on pakko luopua,niin täytyy kyllä olla melko painavat syyt! esim. Jos vaikkapa saan lapsen,jolla on astma (itselläni ollut) niin sitten..
Ja kuten tuolla jo joku mainitsikin,että tuntuu pahalta jättää kisu edes viikonlopuksi yksin; sama täällä. Vaikka meillä on vakituinen "kissanvahti",jonka kisukin on hyväksynyt, silti on pakko soitella useampi kerta päivässä,että onhan kaikki kunnossa.- aarresaari
Aivan mahtava lukea viestiäsi.On kissa ihmsiä Ja sitten "kissaihmisiä"Mjau
- Anska982
puolisoni kanssa täkäläisessä kissojen löytökodissa, jossa oli tällä hetkellä kodittomana 20 kissaa! Eikä paikkakuntamme ole edes iso. Lisäksi hylättynä oli kaksi kesyrottaa (suloisia palleroita nekin).
Kissat olivat niiiin hellyydenkipeitä, ettei mitään rajaa. Jos olisi ollut mahdollista, olisin ottanut heistä jok'ikisen! Eräskin ihana valkoinen kollikissa ei olisi laskenut meitä pois huoneesta, niin seurankipeä se oli.
Ja sitten yksi pieni musta, pitkäkarvainen nappisilmä, parin kuukauden ikäinen villikko... Yksin pienessä huoneessa. Onneksi sille oli tekemistä paljon kehitelty, kiipeilypuita ja muita. Sen olisin ottanut vaikka heti, jos puoliso ei olisi toppuutellut. Kaikki eivät ymmärrä tätä tuskaa, joka hylätyn eläimen näkeminen ja kokeminen aiheuttaa.
Huomautan tässä vaiheessa, että kys. löytöeläintalossa pidetään kissoista erittäin hyvää huolta. Tilat ovat todella puhtaat ja virikkeita ja kiipeilypuita on riittävästi. Ettei tule väärinkäsityksiä. Ajattelin mennä sinne itse vapaaehtoistyöhön syksyllä.
Huomaan miettiväni liian useasti, miksi ihmiset ovat niin typeriä, että tekevät jotain tällaista? Miksei koskaan ajatella niitä puolustuskyvyttömimpiä? Milloin tässä oikein järkiinnytään?!
Jos näen vielä yhdenkin ilmoituksen löytyneestä tai nälkään kuolleesta kesäkissasta, ratkean liitoksistani.
Huom! Jos joku kesyrottaihminen huomasi tämän, niin ota yhteyttä! Annan sitten tuon löytöeläintalon puhelinnumeron ja osoitteen, josta eläimet voi hakea :) Olisi erittäin suuri apu! Minkä ihmeen takia juuri kissoja vielä vuosikymmenten valistustyön jälkeen hankitaan vain kesäksi ja hylätään täysin tunteettomasti? Eihän kukaan jätä koiraakaan ypöyksin mökille lähtiessään syksyllä kaupunkiin - ei ainakaan Suomessa. Kissa tarvitsee seuraa ja hellyyttä aivan yhtä paljon kuin koirakin. Myös kilpikonnia valitettavasti hylätään - mutta miksi juuri kisuliineja?
- Siinäpä se
Niin.. Olen minäkin asiaa miettinyt, ja tulin siihen mielikuvaan, että ihmiset ajattelevat: "Kyllähän kissa pärjää, osaahan se saalistaakin.." jne. Kun koirat kerran eivät osaa saalistaa, niin eihän niitä voi jättää heitteille. :/ Itse olen hyvin eläinrakas, ja nyt meillä on 4kk vanha koiranpentu, labradori. Sitä ennen meillä oli ensin kissa, löytökissa, ilmeisesti naapurin hylkäämä, joka kuitenkin jäi auton alle kahden vuoden päästä. Sitten parin kuukauden päästä otettiin uusi kissa, mutta kun sekin oli ollut meillä n. 2vuotta, jäi auton alle syntymäpäivänäni. Silloin ajattelin, että paskat, hyvää syntymäpäivää... :/ Kolmatta kissaa emme ottaneet siitä syystä, ettemme kestäisi niin pikaista menetystä, koska ilmeisesti se tulisi aina olemaan meidän kohtalo.
- "...never let me go......
Jätetäänhän niitä koiriakin, ei vaan niin suuressa mittakaavassa.
Kissat lisääntyy niin nopeasti, että niitä on tarjolla vähän joka talossa. (Nii-in, ehkä ne kannattais leikkauttaa, mutta kun sehän MAKSAA, voi itku sentään.) Samoin kuin maatiaiskissoja myös sekarotuisia koiria annetaan pois, ilman maksua siis. Sellaisen ilmaisen eläimen voi helposti ottaa ja jättää. Tuijotetaan vaan sitä rahaa. "Oliskohan kissa kiva... Hmm, tuolta saa ilmaisia, niin kokeillaan. Jaa ei se ollut. Antaa mennä."
Kissoissa on koiriin nähden myös se puoli, että ne kun tahtovat olla aika itsenäisiä. Jos lapselle ottaa kissan ja kissa kasvaa, yhtäkkiä se ei enää "tarvitsekaan" pientä omistajaansa (tai ei jaksa leikkiä tämän kanssa jne.) ja lapsi kyllästyy. Eläin siis todellakin tarvitsee omistajaansa, mutta lapselle on annettu täysin väärä kuva siitä mitä eläimen omistaminen on. Se kun ei ainakaan kissan kanssa välttämättä ole sitä että kisu haluaa leikkiä koko ajan, kiehnää jaloissa ja tulee viereen nukkumaan. Koira on riippuvaisempi ihmisestä ja haluaa miellyttää. Kilpikonnien hylkääminen se vasta kummallista onkin, se kun on aivan itsestäänselvää ettei sellainen Suomessa selviä.
Itse en kyllä edes usko tuohon omistamiseen, minulle eläimet ovat elämänkumppaneita ja perheenjäseniä, tottahan minä niistä silloin huolehdin.
En usko että se valistus koskaan pureekaan niihin, jotka eivät vain välitä. Joillekin eläin on aina alempiarvoinen olento, jonka kärsimyksellä ja kuolemalla ei ole mitään väliä niin kauan kuin sitä ei itse joudu katselemaan.
- Nimetön
en tajua minäkään että miksi ihmiset hylkäävät kissat ja myös koirat tienvarteen tai jonnekkin muualle...yksikin pieni kissa löytyi metsästä ilman emoaan ja aivan korvesta.kuka lie heittänyt sen sinne...minua raivostutttaa tuollaiset sydämettömät ihmiset !!!!!!
- eläintenpuolesta
Olen kans todella vihainen niille ihmisille jotka hylkäävät kissan kun se käy tylsäksi tai ei vaan jaksa enää pitää sitä tj. Oikein kismittää se¨, että joillakaan ei ole sydäntä.Itse olen todella eläinrakas ihminen ja haluaisin puolustaa eläintenoikeuksia kaikella tavalla. Eläin ei osaa ilmaista mielipidettään tai kipuaan niin kuin ihmiset, samanlaisia ne kuitenkin ovat kuin mekin ja samallatavalla niitä pitäisi kunnioittaa vanhana kuin nuorenakin niinkuin ihmisiäkin. sitä mieltä minä olen.
Itselläni on kaksi kissaa joista toinen lähti kissojentaivaaseen täytettyään 13v. koska sen munuaiset lakkasivat toimimasta normaalisti ja se kärsi pahasti.Itkien päätimme päästää sen kärsimyksistä. Ikävöin sitä kovasti, ja vieläkin öisin saattaa pieni kyynel tipahtaa poskelle kun muistelen sitä. Hän oli kiltti poika, Topi. Vielä kyllä löytyy samanikäinen herra kotoa, joka on vielä täysissä voimissa.. ja hyvin rakas niinkuin Topikin oli. Topia muistellen päätän viestini. - Make
http://lemmikit.makenet.org
Tervetuloa kaikki lemmikkien ystävät, osiot myös kissoille. - Ei ikinä mieleen tulisi hyl...
Kaunis runo ajankohtaisesta aiheesta!
Liisa Aaltosen kirjoittama runo.
Mökille jätetty
Muistele lähditkö mökiltä Sinä puhtain sydämin..
Varmasti monelle tuttu ja minuakin tuo sydämestä riipaisee, vaikka kissaa en ole ikinä omistanut enkä kesäksi eläintä hankkinut.Minun mottoni on- sen minkä aloittaa, sen loppuun asti vien = eläimen minkä omistan, sen loppuun asti pidän, en hylkää(, en lopeta pätevää syytä)!! Yleensä keskusteluissa törmää useampiin mielipiteisiin. Näköjään kesäkissojen kannatajat eivät ole uskaltaneet tulla puolustelemaan tänne tekojaan. Arka aiheko?
Joku jo mainitsi että kissat voivat karata. Jep, ehkä osa onkin näin, mutta ei todellakaan aina.- kerronpa
Lapsiperheellinen, vastuuntunnoton, itsekäs aikuinen.
- kjhg---
ongelma on se, ettän kissanpentuja annetaan niin helposti, ihan sama kuka kysyy. Lapsi tai aikuinen, useimmiten annetan ensimmäiselle vastaantulijalle, koska pelätään että ne jää käteen ja kasvavat isoksi.
Ainakin itse epäilen ihmisia
1.jotka haluavat 6-8 viikoisen pennun, selittävät että 12 viikkoinen on niille jo liian iso. Haloo! Kissa on seuraavat 15 vuotta iso, mitä sitten tehdään?
2.kesäkissan ottajat haluavat pennun heti, ei anna osoitetta tai puh numeroa, eivät vastaa kysymyksiin, haluavat pennun(t) kainaloon ja häipyvät saman tien.
3.vaaralliset ovat myöskin hyvin nuoret, juuri rakastunut ja muuttaneet ensimmäisen yhteiseen kämppään. Jotta koti ja "perheonni"olisi täydellinen, otetaan kissanpentu tai kaksi...leikitään täydellistä kotia.
4.lapsiperheet, jossa lapset 1-4 vuotiata, haluavat leluiksi, selittävät miten hyvin niiden lapset osaavat jo käsitellä eläimiä (näyttäkää minulle 1-2-3 vuotias joka osaa jo siinä iässä käsitellä "oikein nätisiti" eläimiä-pieniä kissanpentuja, missä ne on oppinut?
5.Lahjaksi! pentu lähtee lahjaksi jollekulle, joka ei itse asiasta tietää mitään.
(polttarit, syntymäpäivä, uuten kotiin muuttaminen,poikaystävä lahjottaa pienen viatoman kissanpennun riidan päätteeksi, (vaikkei tyttöystävä mitään kissaihminen olisikaan) lahjotetaan kännissä päissä, helpolla ja jostain ilmaiseksi saatu pentu- hetken mielijohteesta.
6.ihmiset,jotka selittävät miten eläinrakkaita ja kissarakkaita he ovat ja miten paljon niillä on jo kissoja ollut!
kysymykseen, missä ne kaikki kisut ovat juuri nyt, on vastaus; että en tiedä, johonkin hävinnyt kai... noin vaan.
7.kesäkissan ottajat ovat myöskin meidän työkaverit,koulukaverit, tutut, puolitutut, naapurit, sukulaiset.....niitä on joka puolelle.
Vastuullisia kotia ja ihmisia on todella vähän! Hyvän kodin löytäminen (myöskin pennuille) saattaa kestää jopa kuukausia,
ennen kuin oikea perhe ja luovuttaja kohtaavat.
Jokainen tietää millaisen kodin pennuille halua ja onko kriteerit korkealla tai niitä ei ole ollenkaan.
Suurin osaa pennuista lähtee vuoden, kahden sisällä kiertoon!!
(viimeisen 2 kk aikana onn jo 8 vastaava ilmoitusta ollut ja samat henkilöt on minulta kissoja kysynyt- syksyllä 2006 ja kevät-talvella 2006-2007)
nyt jo etsivät uusi koteja,(pennut ovat kasvaneet isoksi ja vievät rahaa leikkauksiin yms) hyvä että etsivät, mitä sitten jos ja eivät löytääkän uutta kotia?
Syyt:
-ero
-raskaus
-muutto
-pieni asunto ("erittäin tilava yksiö 20-27 m2")pentu kasvaa äkkiä isoksi ja silloin vast huomataan että ahdasta on
-huomataan että kissa vie turhan paljon rahaa ja aikaa
-ajanpuute
-kissa on kasvanut isoksi ja pitää hankkia uusi, pieni ja söpö.
kannattaa tehdä luovutussopimus (2 kpl) jossa on osoitteet, puhelinnumerot, nimet, e-mail osoitteet jne
ja viekää kissanne itse uuteen kotiin! - -Lapsiperhe-
Ai muka lapsiperheet hylkää kissoja? Meillä on kaksi aivan ihanaa kissaa,ovat niin ihania tapauksia että! Emme ikimaailmassa luopuisi heistä,kadulle EIVÄT joutuisi vaikka tulisi allergia vaan hyvään kotiin antaisin. Allergia olisi AINOA syy luopua,mutta emme allergisia ole niin kissat ovat meillä ja silläsipuli! Törkeää mustamaalaamista että muka lapsiperheet heittäisivät kissoja kadulle. EI IKINÄ! Ovat meille todella rakkaita!
- Lehmä eilen söi...
Lapsiperheetkö niistä kissoja nyt hylkäilee vai!? Olipa typerästi sanottu! Meillä on lapsia ja 2 kissaa,eikä tulisi mieleenkään hylätä kissoja,ei ikinä! Jos allergia tulisi niin kyllä hyvän kodin niille etsisimme eikä minnekkään kadulle! Todella rumaa yleistämistä, ei se kissan hylkääminen siviilisäätyä ym katso,vaan ne hylkääjät ovat muutenvain läpimätiä! Hyi että voitkin olla kamala...
- Purre ja Mimmi
Mä olen ottanut itselleni jo kaksi jonkun hylkäämää kesä-kissaa! Hyvin näyttävät meillä pärjäävän mutta ei mulla itselläni kyllä kävisi ikinä mielessä hylätä noita viattomia luontokappaleita
- balikka
..siis ainakin net jokka sen kesäkissan hankkii.
Mie en ainakaan ymmärrä sellasia ihmisiä yhtään.
Viimeksi kun tälläseen palstaan vastasin ja luin vastauksia pääkirjotukseen niin johan tuli sellasta soopaa välissä, että huhhuh. Tyyliin "kyllä se kissa pärjää talven yli, sehän on taitava metsästäjä yms."
Ottaako ihmiset sitte huomioon, että jos ottaa pennun, niin eihän se yhdessä kesässä aikuseksi kasva ja opi tuosta vaan saalistamaan.Ei pieni kissa pärjää.Yhden vastaajan kohdalla mukamas oli,että kissa oli vastassa taas seuraavana kesänä.Pidän ajatusta mahdottomana mutta ei voi tietää. Älkää ottako kesäkissaa saatikka muuta lemmikkiä, JOS ette huolehdi ja kanna vastuuta.Eläimet on perheenjäseniä, ei leluja eikä mitään tavaroita. Ei kai kukaan lastansakaan jättäisi kesämökille kun tulee aika lähteä pois? Tuskin. - cecilia
Onko se omatunto joka puuttuu ihmisiltä. Ikinä en voisi jättää kissaa syksyn armoille, josta olen saanut nauttia ja helliä. Lapset saa "kivan" mallin vanhemmiltaan. Tekee ne ihmiset toisilleen mitä vaan, saati sitten lemmikille. Surullista.
- william 1899
ongelma on se, ettän kissanpentuja annetaan niin helposti, ihan sama kuka kysyy. Lapsi tai aikuinen, useimmiten annetan ensimmäiselle vastaantulijalle, koska pelätään että ne jää käteen ja kasvavat isoksi.
Ainakin itse epäilen ihmisia
1.jotka haluavat 6-8 viikoisen pennun, selittävät että 12 viikkoinen on niille jo liian iso. Haloo! Kissa on seuraavat 15 vuotta iso, mitä sitten tehdään?
2.kesäkissan ottajat haluavat pennun heti, ei anna osoitetta tai puh numeroa, eivät vastaa kysymyksiin, haluavat pennun(t) kainaloon ja häipyvät saman tien.
3.vaaralliset ovat myöskin hyvin nuoret, juuri rakastunut ja muuttaneet ensimmäisen yhteiseen kämppään. Jotta koti ja "perheonni"olisi täydellinen, otetaan kissanpentu tai kaksi...leikitään täydellistä kotia.
4.lapsiperheet, jossa lapset 1-4 vuotiata, haluavat leluiksi, selittävät miten hyvin niiden lapset osaavat jo käsitellä eläimiä (näyttäkää minulle 1-2-3 vuotias joka osaa jo siinä iässä käsitellä "oikein nätisiti" eläimiä-pieniä kissanpentuja, missä ne on oppinut?
5.Lahjaksi! pentu lähtee lahjaksi jollekulle, joka ei itse asiasta tietää mitään.
(polttarit, syntymäpäivä, uuten kotiin muuttaminen,poikaystävä lahjottaa pienen viatoman kissanpennun riidan päätteeksi, (vaikkei tyttöystävä mitään kissaihminen olisikaan) lahjotetaan kännissä päissä, helpolla ja jostain ilmaiseksi saatu pentu- hetken mielijohteesta.
6.ihmiset,jotka selittävät miten eläinrakkaita ja kissarakkaita he ovat ja miten paljon niillä on jo kissoja ollut!
kysymykseen, missä ne kaikki kisut ovat juuri nyt, on vastaus; että en tiedä, johonkin hävinnyt kai... noin vaan.
7.kesäkissan ottajat ovat myöskin meidän työkaverit,koulukaverit, tutut, puolitutut, naapurit, sukulaiset.....niitä on joka puolelle.
Vastuullisia kotia ja ihmisia on todella vähän! Hyvän kodin löytäminen (myöskin pennuille) saattaa kestää jopa kuukausia,
ennen kuin oikea perhe ja luovuttaja kohtaavat.
Jokainen tietää millaisen kodin pennuille halua ja onko kriteerit korkealla tai niitä ei ole ollenkaan.
Suurin osaa pennuista lähtee vuoden, kahden sisällä kiertoon!!
(viimeisen 2 kk aikana onn jo 8 vastaava ilmoitusta ollut ja samat henkilöt on minulta kissoja kysynyt- syksyllä 2006 ja kevät-talvella 2006-2007)
nyt jo etsivät uusi koteja,(pennut ovat kasvaneet isoksi ja vievät rahaa leikkauksiin yms) hyvä että etsivät, mitä sitten jos ja eivät löytääkän uutta kotia?
Syyt:
-ero
-raskaus
-muutto
-pieni asunto ("erittäin tilava yksiö 20-27 m2")pentu kasvaa äkkiä isoksi ja silloin vast huomataan että ahdasta on
-huomataan että kissa vie turhan paljon rahaa ja aikaa
-ajanpuute
-kissa on kasvanut isoksi ja pitää hankkia uusi, pieni ja söpö.
kannattaa tehdä luovutussopimus (2 kpl) jossa on osoitteet, puhelinnumerot, nimet, e-mail osoitteet jne
ja viekää kissanne itse uuteen kotiin! - ..touhua...
... kesäkissoihin pitäis virkavallanki puuttua jotenki, suuri kysymysmerkki onkin miten. Mutta kyllä sitä nyt sen verran pitäis ihmisellä olla tunteita, edes vastuuntuntoa, ettei jättäisi hyvänen aika kissaa mökille talveksi. Eihän se voi selvitä mitenkään!! Ja jos selviää, keväällä se tekee pennut ja taas on Suomen maassa muutama villikissa lisää kärsimässä luonnossa. Kovasti eläinrakas minäkin, mutta sitä mieltä että kaikki luonnossa elävät kissat pitäis hävittää, koska ne vaan kärsii.
Aina siitä puhutaan ja puhutaan mutta miksi ihmiset eivät koskaan ota opikseen ja lopeta sitä?! Luulisi, että kesäkissatouhu alkais jo vähitellen hellittää kun oletan että nuoret perheet olisivat vähän vastuuntuntoisempia ja ajattelevaisempia etteivät sitten ne alkaisi pitää kesäkissoja... No, mitäs tässä auttaa valittaa ja vaahdota kun se ei mitään auta. Jos joskus keksin jonkun keinon miten torjua tätä kesäkissanhankintaa, niin sitten ryhdyn kyllä hommiin:) - alluri
En voisi kuvitellakaan, että jättäisin ton lutuisen kundiukkoni, jätkänpätkäni jonnekin syksyn armoille. Kissa on "jo" 3-vuotias, ja tietysti leikattu poika. Kattini on hyvässä kunnossa, turkki kiiltää, naukaisee kun haluaa huomiota, katselee suurilla vihreillä lautassilmillä luottavaisesti minua, emäntäänsä.
- ...
Olen omistanut hylätyn kesäkissan. Se eli meillä n. 13vuotta, suureksi suruksemme hän nukkui pois joulun alla. Se oli maailman ihmisrakkainen kaveri aina pakko olla ihmisten keskipisteenä niin päivällä ja yölläkin paras paikka löytyi ihmisten vierestä.
Ihmetyttää myös etä kuka on voinut olla niin sydämetön, että hylkäsin niin suloisen pienen kissan. Kissa oli jätetty kesämökille ja itse lähdettiin pois, onneksi tällä kissalla oli eläinrakkaat naapurit, mitkä alkoivat etsiä kissalle uutta kotia... - kissa-rakas
mun mielestä on tosi tyhmää ottaa kesäkissa...
kait se on silleen että jotkut vanhemmat joilla on 3 tai 4 vuotiata/vuotias lapsi/lapsia ottaa kissan kesäksi koska eivät jaksa lapsiaan...
ja sitten, kun loppuu loma sanotaan vaan lapsille, että ''ei sille kissalle tapahdu mitään''. ''se menee omaan kotiin mistä se on tullut. kyllä se osaa''. minusta on todella, todella ja vielä kerran todella julmaa ottaa KESÄkissa!
tai sitten vanhemmilla ei ole tarpeeksi rahaa ostaa kissalle mitä se tarttee...
-10.v tyttö - catcatcat
Itselläni on kolme kissaa joista yksi on haettu löytöeläinkodista. Kissalla oli kahden vkon "palautus" aika, joka heti myös särähti korvaan.
Kissa oli jo ainakin vuoden ikäinen ja tottakai odotettavissa oli sopeutumisongelmia. Ensimmäinen poulivuotta meni että saimme luottamuksen syntymään välillemme ja toinen että kissa muuttui aivan tyytyväiseksi elämäänsä. Nykyisin kisu on mitä ihanin tuttuja kohtaan. Vieraita kohtaan edelleen epäluuloinen. Jotain kertoo varmasti taustasta.. Mitään kissasta ei tiedetty kauanko se oli ollut luonnon armoilla ja muuta. Mutta rakkaudella ja hellyydellä saa karkulaisestakin mitä ihanimman lemmikin loppuelämäkseen- ^^Minä^^
Sinulla on sydän paikallaan, olet hyvä ihminen ja toivon sinulle kaikkea hyvää eteenpäin!
Kisuille paijauksia :D
- ne ihmisillä on taipumus te...
dam’ you, ei silleen saa tehä
the other day, ikuna
the usual way change the world, kukaan ei oo valmis kualeen sillä tavalla
I am going to be like you, dad - sähän muutat maailmaa rajusti
Silverspoonit sulle - oot kullan arvonen laitalinkki ja älä luusaa malliksi mitään omaa tai toisenkaan omaa, muista
että aika usein oot vastuussa jostain toisenkin omasta, halusit tai et - millimonamaija
Itselläni on kolme kissaa joista yksi on haettu löytöeläinkodista. Kissalla oli kahden vkon "palautus" aika, joka heti myös särähti korvaan.
Kissa oli jo ainakin vuoden ikäinen ja tottakai odotettavissa oli sopeutumisongelmia. Ensimmäinen poulivuotta meni että saimme luottamuksen syntymään välillemme ja toinen että kissa muuttui aivan tyytyväiseksi elämäänsä. Nykyisin kisu on mitä ihanin tuttuja kohtaan. Vieraita kohtaan edelleen epäluuloinen. Jotain kertoo varmasti taustasta.. Mitään kissasta ei tiedetty kauanko se oli ollut luonnon armoilla ja muuta. Mutta rakkaudella ja hellyydellä saa karkulaisestakin mitä ihanimman lemmikin loppuelämäkseen- -jasmin-
Meillä on myös kolme kissaa, joista vanhimman(14v) naapurimme löysi eräänä syksynä talomme lähellä olevasta metsästä. Kisun hän toi suoraan meille. Tiesi että meillä ennestään on kissa ja että meidän ovelta ei pientä avutonta kisua käännytettäisi pois.
Tyttöparka oli hirveän alipainoinen ja turkki aivan takussa, myös matoja oli. Pelkäsi ihmisiä kamalasti. Eläinlääkäri arveli hänen olevan kesäkissa, kovia kokenut sillä häntä oli lyöty. Tytön arvioitiin olevan vajaa puolivuotias.
Ilmoittelimme kissasta lehdissä ja kauppoihinkin ilmoituksia veimme, ei kukaan pikkuista kaivannut joten meille hän jäi.
Kesti kauan ennekuin kisua pystyi silittämään ilman että kauhu ja pelko näkyi silmistä, syliin häntä ei alussa kannattanut edes yrittää ottaa.
Ajan kanssa hän kuitenkin oppi luottamaan meihin. Sylissä ei kuitenkaan viihdy ja on vain muutamia ihmisiä lähipiiristä joita ei menisi piiloon.
Hän on meidän täydellinen prinsessamme ja kauhistuttaa ajatella millaiset hänen elämänsä ensimmäiset kuukaudet ovat olleet.
Miten ihmiset voivat olla niin julmia? Kyyneleet tulevat silmiin kun miettii miltä se pieni langanlaiha kissa näytti kun piileskeli meitä sängyn alla kun toimme hänet ensi kertaa kotiin.
- PahisKatti
Sellaiselle henkilölle vaan kuula kalloon, joka joka ottaa ja hylkää viattoman luontokappaleen oman onnensa nojaan!!!
- sc9
miksi joku antaa kesäkissan? itse kasvatan kissoja. kun tulee pentue, joista kaikkia ei voi itse pitää, etsin niille hyvät kodit. kova hinta pennulle, kukaan ei halua maksaa lyhytaikaisesta kaverista paljoa. ja omistajan yhteystiedot talteen ja ilmoitan että pidän oikeutena kysellä kisun vointia milloin vain. ja pyydän lähettämään kuvia sähköpostiin. hyvin on kaikki oikeat kodit löytäneet!
- Dargor_666
Typerää. kesäkissan ottaminen pitäisi kieltää lailla. Ne ketkä näin tekevät, pitäisi heittää ulos kodistaan, repiä vaatteet päältä, ja jättää koko talveksi ulos kuolemaan.
- olette pirusta!
Asun Belgiassa jo monta monta vuotta,ja ei täällä OLLENKAAN tunneta moista törkeää 'kesäkissa- ilmiötä' että kesä kissa hankitaan VAIN sen takia jotta niillä ihan paskaksi lellitty kakaroilla olisi mökillä kodikkaampaa?!!!!!!!!
Kun kerroin tästä 'sikamaisesta suomalaisesta ilmiöstä' Belgialaisille ,kaikki oli ihan kauhuissaan ja vihaisia!!
elikkä miten suomessa kohdellaan kesäkissoja kohtaan ,tuo sana "kesäkissa '' on jo KAMALA! SE merkitsee = loman jälkeen suomalaiset jättää pienen kissa parkaan mökin eteen yksin ihmettelemään!!!!!!!! ja valehtelevat niille ihan paskaksi lellitty kakaroilleen ,että kyllä tuo 8-9 viikon vanha kissa pärjää!! ihan yksin ilman ruokaa ei tarvitse surra lapset! ja lapset uskoo noita HUIJARI vanhempia!
Tuollaiset ihmiset pitäisi TAPPAA AMPUA!
SAAMARIN EGOISTIT!
Luonto kyllä kostaa teille!
Ei tuollainen peli vetele täällä Belgiassa! ikinä moista kuullutkaan täällä! - varokaa nitäkin
olette pirusta! kirjoitti:
Asun Belgiassa jo monta monta vuotta,ja ei täällä OLLENKAAN tunneta moista törkeää 'kesäkissa- ilmiötä' että kesä kissa hankitaan VAIN sen takia jotta niillä ihan paskaksi lellitty kakaroilla olisi mökillä kodikkaampaa?!!!!!!!!
Kun kerroin tästä 'sikamaisesta suomalaisesta ilmiöstä' Belgialaisille ,kaikki oli ihan kauhuissaan ja vihaisia!!
elikkä miten suomessa kohdellaan kesäkissoja kohtaan ,tuo sana "kesäkissa '' on jo KAMALA! SE merkitsee = loman jälkeen suomalaiset jättää pienen kissa parkaan mökin eteen yksin ihmettelemään!!!!!!!! ja valehtelevat niille ihan paskaksi lellitty kakaroilleen ,että kyllä tuo 8-9 viikon vanha kissa pärjää!! ihan yksin ilman ruokaa ei tarvitse surra lapset! ja lapset uskoo noita HUIJARI vanhempia!
Tuollaiset ihmiset pitäisi TAPPAA AMPUA!
SAAMARIN EGOISTIT!
Luonto kyllä kostaa teille!
Ei tuollainen peli vetele täällä Belgiassa! ikinä moista kuullutkaan täällä!Joo ja sitten on vielä sellaisia piruja olemassa jotka ottaa kesäkissan vain rääkättäväksi! nauttivat kiduttaa ja rääkätä kissoja tai muita eläimiä!
Siis varokaa kenelle lahjoitatte pienen kissan tai kissoja yleensä!
kissanhankkija voi olla SADISTI!!!
Jumala suojelkoon kaikkia eläimiä!!!
- inhimillinen ihminen
Kesäkissat! Vain julmat ja raaat ihmiset ottavat " kesäkissoja". Todellisuudessa niitä ei pitäisi olla lainkaan. Ihmiset ovat ajattelemattomia ja välinpitämättömimiä eläinten suhteen... Voiko ylipäänsä ola julmempaa ELÄIMTÄ kuin ihminen?
- krizzi
niinpä!! munki mielest on tosi ärsyttävää jos ensin otetaan lemmikki ja ollaan sen kaa vähän aikaa ja sit heitetään se vaan pois.. miltä itestäki mahtais tuntuu jos on kaverina tai muuten vaa jonkun tosi kivan tyypin kaa ja on iloinen siitä ja sit se yhtäkkii vaan ei puhuis sul yhtään mitään.. kissoillakin on tunteet. jos lemmikiksi otetaan joku kissa tai muu, se myös jää ellei todeta jotain sairautta eläimeen tai muuta vakavaa, mutta ei niitä pidetä vaan huvikseen! järki ohoi!!!
- Julmat ihmiset
Kiitos kun otit kantaa viestiini. En todellakaan ymmärrä näitä niin sanottuja "eläinten ystäviä " pätkääkään, jotka pystyvät jättämään " lemmikkinsä " ulko-oven taakse ja lähtemään itse kaupunkiin. Joutaisivat itse kokemaan saman: kylmän, nälän ja kuoleman. !!!
- janika93
miks kaikki aikuiset ei ymmärrä lapsia jos lapsi haluaa kissanpennun..
- !!!
Ei pelkästään lapsen tahdosta voi ottaa kissanpentua, lapsi tahtoo kissanpennun, sanoo hoitavansa,kun kaverit vie aikaa tai mennän ja tullaan eikä muisteta että on kissa kotona, kissa jää silloin vanhempien hoidettavaksi. Kyllä se pitää harkita tarkkaan ja vanhempien on kans kiinnostuttava kissasta, eikä vaan että otetaan kissa kun meidän lapset haluaa. Vanhemmilla ei saata olla aikaa lemmikille kun on töitä ja koti askareita. Eikä kissa ole lasten leikkikalu, tai retutettavissa.
- Kissat ja koirat <3
!!! kirjoitti:
Ei pelkästään lapsen tahdosta voi ottaa kissanpentua, lapsi tahtoo kissanpennun, sanoo hoitavansa,kun kaverit vie aikaa tai mennän ja tullaan eikä muisteta että on kissa kotona, kissa jää silloin vanhempien hoidettavaksi. Kyllä se pitää harkita tarkkaan ja vanhempien on kans kiinnostuttava kissasta, eikä vaan että otetaan kissa kun meidän lapset haluaa. Vanhemmilla ei saata olla aikaa lemmikille kun on töitä ja koti askareita. Eikä kissa ole lasten leikkikalu, tai retutettavissa.
Et olisi voinut paremmin sanoa, !!!. Meillä vähän samantapainen juttu sattui kun olin kahdeksanvuotias; vanhemmat osti mulle koiran kun kinusin, lupasin hoitaa. Ja hoidinkin, tasan siihen asti että uutuudenviehätys meni. Onneksi vanhempani kai osasivat tähän varautua, ovat koiraihmisiä ja niin alkoivat sitten huolehtia koirasta. En voi tietenkään sanoa, että kyllästyin koiraan kokonaan, leikin sen kanssa yhä ja näin, mutta sen hoito jäi kokonaan vanhemmilleni. Nyt näin kymmenen vuoden päästä kun asiaa ajattelen, säälin pientä koiraparkaa. Olen vihainen itselleni, etten sitä hoitanut, sillä se oli aivan ihana ja paras koira.
Tämä nyt oli tarina koirasta eikä kissasta, mutta sama voisi aivan yhtä hyvin tapahtua minkä eläimen kanssa vain. Ei siis missään nimessä ole hyvä idea ottaa eläintä vain siksi, että lapsi tahtoo elävän lelun.
- höpsö
Asiastahan on jauhettu jo pitkän aikaa, mutta eipä näytä menevän perille....
Itselläni on kissoja joita en jätä hoitoa vaille päiväksikään, enhän lapsianikaan jättäisi. - Reissumies
samaa tehdään ihmisillekin...käytetään jätetään ja hylätään
- Sitten tehdään näin
Jos ihmiset tekee tälläistä kissoille ja muille eläimille, että hylätään lemmikki jonnekkin korpeen yksin. No eiköhän sitten tehdä tämmöinen meidän omille ihmisvauvoille, hylätään ne jonnekkin korpeen ja lähdetään muille maille, se on sitten tasapeli. Ihmisetkin on eläimiä, mutta kun ihminen on vähän älykkäämpää eläin sorttia niin sen pitäisi tajuta ettei toisille eläimille saa tehdä mitään ilkikurista kun on nekin samanarvosia kuin ihmisetkin.
Niille jotka hylkää kissan kesämökkiin yksin niin niille pitäs antaa sakot. Teidän kissojen hylkääjien pitäs arvostaa koko eläinkuntaa eikä vaan teidän omaa persettänne. - meille niin rakkaita
Sain tuossa reilu viikko sitten tuon Mökille jätetty viestin ja sitä lukiessaan itkin todella paljon! Mikään maailmassa ei saa minua ymmärtämään niitä ihmisiä, jotka voivat tehdä viattomille ja maailman ihanimmille otuksille tuolla tavalla. Eihän koiriakaan oteta niin vain kesäkoiriksi, niin miksi sitten kissat otetaan?
Meillä itsellämme on kaksi kissaa joista emme IKINÄ luopuisi!! Kummatkin ovat otettu paikoista, joissa he ovat olleet ns. vahinko pentuja, ja nyt meijän pojjaat viettävät meillä letkeitä kissanpäiviä. Kummatkin ovat leikattuja ja täysin sisäkissoja, ainoastaan valjaissa pääsevät ulos tepastelemaan ja nuuhkimaan.- ^kit^
Meillä on kolme kissaa ja kaks koiraa joista en luopuis mistään hinnasta! Mä en käsitä miks ihmiset ottaaa kesä kissoja LASTEN leluis miltähän vanhemmista tuntuis ku joku jätti rupeis rääkkäämään niitä... Meiän naapurissa on kaks koiraa kans ja se ukko hakkaa koiria joskus ja ne koirat on vaan leluja lapsille.... Ku ne sai sen uuden koiran niin ytär oli heti kaikille (tyttö o pieni) et kattokaa meiän koiraa.... Ja niillä koirilla ei oo ees häkkii et ne on jossain "lipputangos" kiinni ja juoksee ympyrää ku ei oo muuta tekemist... :(
- KaniMami
Taas on kesä puolessa välissä ja ihmiset mökeillään juuri ottamiensa kissojen kanssa. Kun syksy lähenee ja mökiltä takaisin kaupunkiin palaaminen tulee ajankohtaiseksi, jää moni kissa mökille...yksin. Kissa vain jätetään sinne ja ajatellaan sen selviytyvän talven yli luonnon antimia metsästäen. Eihän se näin toimi. Moni kissa löytyykin seuraavana kesänä kuolleena mökin pihapiiristä, jonne se on yksin jäänyt ihmettelemään, miksei saa enää ruokaa tai pääse sisään. Talven tullen se kuolee. Eläin on siitä onneton, että kun se erehtyy kiintymään väärään ihmiseen, se kärsii siitä itse. Rakkaat kanssaeläjät, lukekaapa tämä, ennen kuin otatte mitään eläintä.
1) Eläin ei ole esine. Kun otat sen hoiviisi, se luottaa siihen, että saa ihmiseltä kaiken turvan, ruuan ja huolenpidon, jonka se myös ansaitsee.
2) Jos perheessä on allegiaa, ei kannata ottaa eläintä, edes kesäksi, jos vieläpä tarkoituksena on jättää se "mökkikissaksi" eikä ottaa sitä mukaan, kun mökkikelit loppuvat. Jos ottaa eläimen, sitoutuu huolehtimaan siitä koko sen eliniän ajan.
3) Kun kerrotaan, että ylimmäinen isäntä loi ihmisen omaksi kuvakseen, hän tuskin tarkoitti eläinrääkkäystä, joksi eläimen hylkääminen oman onnensa nojaan tarkoittaa yhtä paljon kuin eläimen fyysinen satuttaminenkin.
4) Jos perheessä on eläin, josta vaikkapa allergian takia on pakko luopua, on ihminen velvollinen etsimään eläimelleen kodin, jossa siitä huolehditaan. Tai sitten voi hankkia allergialääkkeet, kun sellaiset on kerta keksitty ja ihmisen älykkyys moiseen riittää.Eläintä ei saa hylätä tiepuoleen tms. Kun hankkii eläimen, sitoutuu siihen, että sillä on jatkossakin hyvä koti. Koska esimerkiksi kissa on paikkauskollinen eläin, se palaa aina vanhaan asuinpaikkaan, omalle reviirilleen. Vanhoille, vaikka 7 vuotta omakotitalossa asuneille kissoille voi siis olla kohtalokasta muutto kerrostaloon, sehän pyrkii aina takaisin. Tässäkin tapauksessa on ihmisellä kaksi mahdollisuutta: 1) etsii kissalle hyvän kodin vanhan kotipaikan lähistöltä, jotta se voi jatkaa siellä elämäänsä, tutussa paikassa tai 2) jos kissa on vanhuuttaan sairas tai pyrkii toistuvasti palaamaan vanhaan asuinpaikkaan, on myös olemassa eläinlääkäri ja on suurempi armahdus lopettaa vanha kissa, jonka tietää kaipaavan vanhaa kotipaikkaa kuin pakottaa se sopeutumaan uuteen elämään jossain ihan muualla.
5) Eläintä ei saa hankkia lapselle leluksi, se on inhimillinen, tunteva olento, joka kokee niin iloa kuin surua. Rakastetaan näitä eläimiä kaikesta sydämestämme, ne antavat meille niin paljon.
Vastuu eläimestä on suuri, mutta eläin palkitsee huolehtimisen rakkaudellaan ja olemuksellaan. Jos on eläintä hankkimassa, kannattaa oikeasti miettiä niitä perimmäisiä syitä, miksi eläimen haluaa. Missään nimessä eläintä ei saa ottaa vain kesän ajaksi mökkiseuraksi. Kun hankkii esimerkiksi kissan, kannattaa mökiltä lähtiessä katsoa, että ovathan kaikki autossa, myös se pieni karvainen kaveri =).
Ólen kirjoittanut saman tekstin osoitteeseen www.nettila.net . Sain tuon Mökille jätetty- runon kaverilta postiini (ensin meinasin haukkua tyypin pystyyn, et elä ny helvetissä lähetä mulle tollasta, ku tiedät että itken silmät punasiksi) ja tajusin, et ainakin omat kanini ovat mulle arvossa arvaamattomassa, mä antaisin molemmat käteni niiden vuoksi, koska tunnen niitä kohtaan jotain paljon syvempää kuin ihmisiä kohtaan. Ne on mulle kaikki kaikessa, kuten meidän pikku hamsukin ja akvaarion polskuttelijat. Kun lähetään avokin kanssa viikonlopuksi lomalle tai jonnekin matkalle, mul on hoitaja niille, tiiän, että mun mude on aina valmis hoitamaan niitä ja varmistelen monta kertaa etukäteen, et hän pääsee varmasti tulemaan ja sit lomaltakin soittelen joka päivä, että mitä kuuluu, laitan ennen lähtöö kaiken kondikseen, siivoon häkit, ruokin, vaihdan veden ja harjaan sekä kerron, kuinka pitkään olllan poissa ja millon tullaan takasin. Juttelen elukoilleni paljon ja olen huomannut sen vaikuttavan niiden käyttäytymiseen. Kun hankin ekan kanini, tarkkailtiin yhtä paljon toisiamme, hän minua ja minä häntä. Syliin en väkisin ottanut, annoin tulla itse. Tein kaiken rauhallisesti ja koko ajan jutellen. Nykyään tuo kyseinen pupu seurailee minua kaikkialle, vessaankin ja kerran se yritti tulla perässäni saunaan, siihen sitten sanoin, että nyt nyt, tänne ei kannata tulla, liian kuuma sulle. Tää kani on kotosin ihan yhdeltä perheeltä, jonka kani sai poikasia. Tää kani on kova puolustamaan reviiriään, murisee ja valeraskauden aikana hyökkii, mut se nyt ei haittaa, kun siihen osaa varautua. Avokistani kani ei tykkää, johtunee siitä, että asuttiin pupun kanssa ekat puoli vuotta kaksin ennen ku avokin kanssa tiet meni yksiin ja katto muuttui yhteiseksi.
Meidän keskimmäinen tyttökani (tuo aiempikin on tyttö) on tosi arka ja paukuttaa herkästi jalkaa maahan, ihan mistä tahansa syystä. Tää johtuu siitä uskoakseni, että eläinkaupassa, josta se haettiin, haukkui suuren osan aikaa koira ja kanin häkin vieressä oli kahden papukaijan asumus ja ne oli kanssa kovia metelöimään, koko ajan äänessä. Pupu pelkäsi, se oli ihan vauhko, pälyili ympärilleen ja etsi piiloa. No nyt sen ei enää tarvii ettiä, asustelee samassa häkissä tuon aiemmin mainitsemani tyttösen kanssa, tulivat heti toimeen, ei tullu reviirikiistoja eikä tappeluja, ne pesee toisiaan ja vaikka ne on joskus eri puolella huonetta, niin ne ei mene kauaksi toisistaan, ovat koko ajan näköetäisyydellä. Viimeisimpänä meille tuli perheen villikkopoika: ihana valkoinen rakettipupu, jolla on jalkoja mahanalus täynnä, ainakun pääsee vähänkin juoksemaan, niin se menee ihan järjetöntä kyytiä ja lässähtää sitten ikkunan alle, ku väsähtää. upea otus, pitää vauhdista huolen! Sit on tää meidän hamsu, pirtee nyt luultavasti jo puoltoistavuotias pikkuveikko, joka nappisilmillään ja hassuilla ilmeillään ilmaisee olotilaansa, oon ehkä kahdesti kuullu sen piipittävän lipaston takana, mut ei muuta.
En ikinä antais yhtäkään näistä pois, rakastan niitä niin paljon, ne on antanu mulle ihan hirveesti rakkautta ja sulostuttaneet elämääni. Annan niille kaikkeni ja enemmänkin. Samoin tekisin jos ne olisivat muita eläimiä: antaisin kaikkeni silti.
Älkää rakkaat ihmiset ottako eläintä leluksi! Ne rakastaa teitä pyytteettömästi, rakastakaa tekin niitä.
- Nimetön
kysymykseen on se, että monet ihmiset on vaan yksinkertasesti täysiä ääliöitä, joilla ei tunnu olevan sydäntä ollenkaan!
Itselläni on ollut kaikkiaan 4 kissaa, joista kaksi on löytynyt nälkiintyneinä ja muutenkin huonossa kunnossa olevina. Ja muutenkin olen seurannut ihmisten välinpitämätöntä suhtautumista kissoihinsa ja muihinkin eläimiin. Monet vanhemmat opettavat lapsensa esim. potkimaan pihalla olevia kissoja jo silloin kun lapsi on vasta n.3 vuotias...Myös entinen naapurini inhosi kissoja ja ehti tappaakin toisten lemmikkejä oma tekemällään loukulla ja ajamalla autolla päälle. Ja monissa hevostalleilla/navetoissa olevat kissat on jätetty oman onnensa nojaan.
Täällä meilläpäin lisäksi saa lainata kunnalta kissan pyydystystä varten loukun, millä sitten voi ottaa vaikka sen naapurin lemmikkikissan kiinni ihan vaikka siitä syystä jos ei satu naapurin naama miellyttämään. Tai sitten se tarjoaa hyvän mahdollisuuden vaikkapa jollekin kissanvihaajalle ottaa kissa kiinni ja tehdä sille sitten mitä haluaa, koska tätä loukun käyttöä ei valvota.
Rangaistukset eläinten huonosta kohtelusta ym. pitäisi olla kovemmat!!!
Meni ehkä vähän aiheesta ohi tämä kirjotukseni... - abckissakävelee
Täällä paljon kirjoitellaan, että ennemmin kissa vietäis piikille kuin jätettäis luontoon, mulla ei tuo oikein taivu nyt aivoissani. Eikö se kissa kuitenkin haluaisi yrittää selvitä siellä luonnossa ennemmin kuin kuolla. Kaikki eläimet yrittää yleensä pitää omasta hengestään kiinni viimeiseen saakka niinkuin myös ihminen. Miksi siis kissan piikittäminen olisi moraalisesti enemmän oikein kuin sen jättäminen luontoon?
- lissu
et ole tosissasi!
jos kissa on kiintynyt ihmisiin ja ollut ihmisten huolehdittavana elämänsä alun, ei se enää luontoon sopeudu. eikä kissa suomen luontoon muutenkaan kuulu! tottakai piikki on se viimeinen mahdollisuus, mutta kissan jättäminen luontoon ei ole mahdollisuus ollenkaan! - abckissakävelee
lissu kirjoitti:
et ole tosissasi!
jos kissa on kiintynyt ihmisiin ja ollut ihmisten huolehdittavana elämänsä alun, ei se enää luontoon sopeudu. eikä kissa suomen luontoon muutenkaan kuulu! tottakai piikki on se viimeinen mahdollisuus, mutta kissan jättäminen luontoon ei ole mahdollisuus ollenkaan!Olen minä aivan tosissani.. En ole kissoja ikinä heitteille jättänyt enkä myöskään piikittänyt vaikka mulla kissoja on ollukki. Mistäs oot noin varma ettei se sopeudu? Mää ainakin tiedän kissoja jotka on pystyneet elämään "luonnossa". Kuitenkin ihmisten lähellä, heinäladoissa jne. mutta ilman ruokintaa. Talvihan se kissalle on se pahin aika.. Tämä on nyt vain mun mielipiteeni, mutta mää antaisin sille kissalle ennemmin sen pienen mahdollisuuden selvitä luonnossa hengissä kuin tappaa sen ja luulen että se kissakin sen valitsisi.
- KUULLA
abckissakävelee kirjoitti:
Olen minä aivan tosissani.. En ole kissoja ikinä heitteille jättänyt enkä myöskään piikittänyt vaikka mulla kissoja on ollukki. Mistäs oot noin varma ettei se sopeudu? Mää ainakin tiedän kissoja jotka on pystyneet elämään "luonnossa". Kuitenkin ihmisten lähellä, heinäladoissa jne. mutta ilman ruokintaa. Talvihan se kissalle on se pahin aika.. Tämä on nyt vain mun mielipiteeni, mutta mää antaisin sille kissalle ennemmin sen pienen mahdollisuuden selvitä luonnossa hengissä kuin tappaa sen ja luulen että se kissakin sen valitsisi.
sellaisen ihmisen kokemuksia joka on jättänyt kissansa tien viereen oman onnensa nojaan kauas kotoa.
Eikö Omatunto paina ?
kaikki ketkä näin tekevät ovat itsekkäitä paskoja !
ei ole YHTÄÄN hyvää syytä hylätä kissaa.
Ja kai nyt jokainen tajuaa että kun kesällä ottaa suloisen pienen ihanan pennun niin kyllä sekin kasvaa joskus aikuiseksi... sen takia moni niitä hylkää. pennut on niin söpöjä...
Aikuisesta kissasta voi tulla ihmisen paras kaveri ! :) - lissu
Olen minä aivan tosissani.. En ole kissoja ikinä heitteille jättänyt enkä myöskään piikittänyt vaikka mulla kissoja on ollukki. Mistäs oot noin varma ettei se sopeudu? Mää ainakin tiedän kissoja jotka on pystyneet elämään "luonnossa". Kuitenkin ihmisten lähellä, heinäladoissa jne. mutta ilman ruokintaa. Talvihan se kissalle on se pahin aika.. Tämä on nyt vain mun mielipiteeni, mutta mää antaisin sille kissalle ennemmin sen pienen mahdollisuuden selvitä luonnossa hengissä kuin tappaa sen ja luulen että se kissakin sen valitsisi.
miksi joka talvi löytyy satoja kylmyyteen ja nälkään kuolleita kissoja metsistä ja maalta? se, että jotkut kissat selviävät hengissä suomenkin olosuhteissa talven yli ei tarkoita, että se niille juhlaa on. mietippä nyt kumpi on raaempaa; kissa yrittää sinnitellä pakkasissa ilman kunnollisia saalistustaitoja, sen jokainen sekuntti talvella on taistelua hidasta kuolemaa vastaan, vai se, että kissan annetaan nukahtaa ilman tuskia? en minäkään pidä siitä että kissa turhaan piikille viedään, itse olen joutunut sen tekemään kun 15 vuotias kissani kärsi kuukausia munuaisviasta ja viimeisinä päivinään sen elämä oli kärsimystä ja kipua, en voinut enää muuta. annoin sille kaikkeni koko sen 15 vuotisen elämän ajan, enkä todella halunnut sen kärsivän.
- abckissakävelee
KUULLA kirjoitti:
sellaisen ihmisen kokemuksia joka on jättänyt kissansa tien viereen oman onnensa nojaan kauas kotoa.
Eikö Omatunto paina ?
kaikki ketkä näin tekevät ovat itsekkäitä paskoja !
ei ole YHTÄÄN hyvää syytä hylätä kissaa.
Ja kai nyt jokainen tajuaa että kun kesällä ottaa suloisen pienen ihanan pennun niin kyllä sekin kasvaa joskus aikuiseksi... sen takia moni niitä hylkää. pennut on niin söpöjä...
Aikuisesta kissasta voi tulla ihmisen paras kaveri ! :)Valitettavasti en voi kokemuksia tarjota kun minulla ei sellaisia ole, omatuntoni on täysin puhdas tässä asiassa.
Yritin vain tuoda toisenlaista näkökantaa asiaan.. Niin kumpi se itsekäs paska on? Sellainen joka hylkää kissan mutta antaa hälle mahdollisuuden elää ja taistella elämästään vai sellainen joka hylkää ja vie kissan tapettavaksi? Varmaan kumpikin on itsekkäitä mutta kumpi se paska on? - abckissakävelee
lissu kirjoitti:
miksi joka talvi löytyy satoja kylmyyteen ja nälkään kuolleita kissoja metsistä ja maalta? se, että jotkut kissat selviävät hengissä suomenkin olosuhteissa talven yli ei tarkoita, että se niille juhlaa on. mietippä nyt kumpi on raaempaa; kissa yrittää sinnitellä pakkasissa ilman kunnollisia saalistustaitoja, sen jokainen sekuntti talvella on taistelua hidasta kuolemaa vastaan, vai se, että kissan annetaan nukahtaa ilman tuskia? en minäkään pidä siitä että kissa turhaan piikille viedään, itse olen joutunut sen tekemään kun 15 vuotias kissani kärsi kuukausia munuaisviasta ja viimeisinä päivinään sen elämä oli kärsimystä ja kipua, en voinut enää muuta. annoin sille kaikkeni koko sen 15 vuotisen elämän ajan, enkä todella halunnut sen kärsivän.
Meillä vissiin on aika erilainen käsitys elämästä.. Ei elämä ole helppoa aina meillä ihmisilläkään, mutta yleensä me kuitenkin valitaan se kärsimys sen lopullisen ratkaisun edessä. Eivät ihmiset keskitysleireilläkään tappaneet itseään vaan nahkana ja luurankoina yrittivät sitkutella eteenpäin. Jos kissa on terve ja voimissaan eikö se itse kuitenkin haluaisi yrittää selvitä ennemmin kuin että se tapetaan?
- lissu
Meillä vissiin on aika erilainen käsitys elämästä.. Ei elämä ole helppoa aina meillä ihmisilläkään, mutta yleensä me kuitenkin valitaan se kärsimys sen lopullisen ratkaisun edessä. Eivät ihmiset keskitysleireilläkään tappaneet itseään vaan nahkana ja luurankoina yrittivät sitkutella eteenpäin. Jos kissa on terve ja voimissaan eikö se itse kuitenkin haluaisi yrittää selvitä ennemmin kuin että se tapetaan?
kissa jolla joskus on ollut perhe joka huolehtinut ei varmasti koe oloaan elinvoimaiseksi värjötellessään pakkasessa päivästä toiseen, kuukaudesta toiseen näin suomen luonnossa. eikä kannata lähteä vertailemaan kissoja ja ihmisiä, ihminen on kykenevä tekemään enemmän päätöksiä omasta hengestään. ps. olisin tappanut itseni keskitysleirillä.
- anna elää
Meillä ei ole koskaan ollut kesäkissaa sanotaan aluksi ettei "eläinrakkaat" ala heti solvata idiootiksi, retardiksi tai muuksi. Eläimiä on ollut vaikka kuinka monta ja vanhaan ikään on hoidettu kaikki.
Minustakin on nurinkurista, että eläimen tappaminen olisi luontoystävällisempää kuin heitteille jättäminen. Mitä kissat tekevät mielipuuhanaan? Vaeltelevat luonnossa!
Konsensus tuntuu olevan täällä ettei heitteille saa jättää - piikitetään mieluummin kuoliaaksi JOS vaihtoehtona on vain ne kaksi.
Entä jos kissa saisi itse päättää?
Joku aika sitten oli lehdessä, että joku karhu ammuttiin veteen. Se oli ollut vedessä jonkin puunrungon varassa kylmettymässä jo pari tuntia. Aluksi pohdittiin mahdollisuuta poimia se ylös ja viedä rantaan. Karhu olisi jouduttu rauhoittamaan, jolloin sen arveltiin hukkuvan ennenkuin saataisiin veneeseen. Pelastajat päätyivät sitten ampumaan sen kuoliaaksi että hukkumiskuolemalta vältyttiin (!).
Itse en hylkäisi enkä ole hylännyt mitään eläintä ikipäivinä. Mutta jos vaihtoehdot olisivat vain ja ainoastaan terveen eläimen tappaminen tai luontoon päästäminen niin en tappaisi. - abckissakävelee
lissu kirjoitti:
kissa jolla joskus on ollut perhe joka huolehtinut ei varmasti koe oloaan elinvoimaiseksi värjötellessään pakkasessa päivästä toiseen, kuukaudesta toiseen näin suomen luonnossa. eikä kannata lähteä vertailemaan kissoja ja ihmisiä, ihminen on kykenevä tekemään enemmän päätöksiä omasta hengestään. ps. olisin tappanut itseni keskitysleirillä.
Ei kannata olla niin varma tekemisistään ja tekemättä jättämisistään, ennenkuin on kokenut asian.. Ja jos joku ihminen päättää riistää itseltään hengen tiukassa paikassa, veikkaisin, että kissa ei sitä ainakaan helpommin tee ja uskon ettei kissa halua sitä enempää kuin ihminen. Voitko olettaa toisin?
En nyt kyseenalaista tuota sun ratkaisua sun oman kissan kohdalla. Kissasi oli kuitenkin elänyt pitkän ja varmasti hyvän elämän ja sairaus painoi jo häntä.. - Mirmukki
Ei kannata olla niin varma tekemisistään ja tekemättä jättämisistään, ennenkuin on kokenut asian.. Ja jos joku ihminen päättää riistää itseltään hengen tiukassa paikassa, veikkaisin, että kissa ei sitä ainakaan helpommin tee ja uskon ettei kissa halua sitä enempää kuin ihminen. Voitko olettaa toisin?
En nyt kyseenalaista tuota sun ratkaisua sun oman kissan kohdalla. Kissasi oli kuitenkin elänyt pitkän ja varmasti hyvän elämän ja sairaus painoi jo häntä..turha puhua onko tyhmempää tappaa kissa ku jättää oman onnensa nojaan. aina on kolmaskin vaihtoehto, kissataloja on suomessa paljon ja niistä vähintäänkin saa ohjeita mitä kissalle pitäisi tehdä jos itse ei pysty pitämään! eli kenelläkään ei voi olla hyvää syytä jättää kissaa luontoon!
- Ccrawr
En nyt kyseenalaista tuota sun ratkaisua sun oman kissan kohdalla. Kissasi oli kuitenkin elänyt pitkän ja varmasti hyvän elämän ja sairaus painoi jo häntä..Tästä sain kyllä päivän parhaimmat naurut.
Kuka menee vertaamaan ihmistä ja kissaa toisiinsa? Eläimet EIVÄT osaa tappaa itseäänsä, ne eivät ole IHMISIÄ. Joten et voi koskaan TIETÄÄ haluaisiko vaikka juuri sinun kissasi kuolla vaikka juuri nyt. Tai toisekseen, kissat eivät edes AJATTELE sellaisia asioita. huom, ne kun eivät ole ihmisiä. Rakkaat lapset, ymmärtäisitte jo.
Ihminen joka jättää kissansa heitteille saisi luvan mennä samantien sinne keskitysleirille. Minä nimittäin en ole kuullut monestakaan, jos yhtään kissasta, joka olisi selvinnyt talven yli jossakin luonnossa. Se piikki tai heitteillejättö eivät todellakaan ole ainuita ratkaisuja. Kissan voi yhä yrittää viedä eläinsuojeluyhdistykselle ja he voivat yrittää etsiä kotia kissalle tai henkilöt itse voivat.
Suomessa tosin on niin paljon jo kissoja, että joitain on vietävä piikille. Kissat eivät ole tarkoitettu (niinkuin monet ovat jo sanoneet) suomen luontoon, eikä kissoista ole tarkoitus tehdä villikissoja.
Piikki kissalle on kaikista turvallisin ja kivuttomin tapa antaa kissalle rauha, sen sijaan että se jäätyisi ja kuolisi suomen talven aikana. Se, joka ajattelee että "no on kärsimystä blablabla kyllä se selviää" on ilmiselvästi kiduttaja. - joka
Valitettavasti en voi kokemuksia tarjota kun minulla ei sellaisia ole, omatuntoni on täysin puhdas tässä asiassa.
Yritin vain tuoda toisenlaista näkökantaa asiaan.. Niin kumpi se itsekäs paska on? Sellainen joka hylkää kissan mutta antaa hälle mahdollisuuden elää ja taistella elämästään vai sellainen joka hylkää ja vie kissan tapettavaksi? Varmaan kumpikin on itsekkäitä mutta kumpi se paska on?aiheuttaa kissalle kärsimystä eli se joka jättää sen oman onnensa nojaan paleltumaan ja nälkiintymään...
- abckissakävelee
Ccrawr kirjoitti:
Tästä sain kyllä päivän parhaimmat naurut.
Kuka menee vertaamaan ihmistä ja kissaa toisiinsa? Eläimet EIVÄT osaa tappaa itseäänsä, ne eivät ole IHMISIÄ. Joten et voi koskaan TIETÄÄ haluaisiko vaikka juuri sinun kissasi kuolla vaikka juuri nyt. Tai toisekseen, kissat eivät edes AJATTELE sellaisia asioita. huom, ne kun eivät ole ihmisiä. Rakkaat lapset, ymmärtäisitte jo.
Ihminen joka jättää kissansa heitteille saisi luvan mennä samantien sinne keskitysleirille. Minä nimittäin en ole kuullut monestakaan, jos yhtään kissasta, joka olisi selvinnyt talven yli jossakin luonnossa. Se piikki tai heitteillejättö eivät todellakaan ole ainuita ratkaisuja. Kissan voi yhä yrittää viedä eläinsuojeluyhdistykselle ja he voivat yrittää etsiä kotia kissalle tai henkilöt itse voivat.
Suomessa tosin on niin paljon jo kissoja, että joitain on vietävä piikille. Kissat eivät ole tarkoitettu (niinkuin monet ovat jo sanoneet) suomen luontoon, eikä kissoista ole tarkoitus tehdä villikissoja.
Piikki kissalle on kaikista turvallisin ja kivuttomin tapa antaa kissalle rauha, sen sijaan että se jäätyisi ja kuolisi suomen talven aikana. Se, joka ajattelee että "no on kärsimystä blablabla kyllä se selviää" on ilmiselvästi kiduttaja.Huomautuksessani kissan hengen riistämisestä oli ironinen sävy. Tiedän etteivät kissat tapa itseään, mutta eikö se ole osoitus, että niissä on sellaista elämäntahtoa ja yritystä säilyä hengissä. Ja yritin ottaa vertauksen ihmisiin juurikin sen vuoksi, kun ihmisetkään eivät pahoissa oloissa yleensä tapa itseään ja ihmiset pystyvät tappaan itsensä. Yleensäkin paha sanoa mitä eläimet ajattelevat ja eivät ajattele, ainakin minusta tuntuu, että eläinten ajattelua yleensä aliarvioidaan (tai yliarvioidaan ihmisen ajattelua?). Varmaankin sen vuoksi kun ne eivät pysty pukemaan tuntemuksiaan ja järkeilyään sanoiksi. No, kyllähän ne miukuu kun ne tahtoo ruokaa :-)
"Minä nimittäin en ole kuullut monestakaan, jos yhtään kissasta, joka olisi selvinnyt talven yli jossakin luonnossa."
En väittänytkään, että täysin luonnossa. Tiedän muutaman vuosien varrelta ja vastikään kuulin yhdestä kulkukissasta, joka on elänyt navetan yhteydessä olevassa heinäladossa. En tiedä onko sitä ruokittu naapurien toimesta, mutta navetan omistajat eivät ole sitä ruokkineet.
Kyllä mää tiedän, että kissalla on aika huonot mahdollisuudet selvitä hengissä talven yli, mutta joillekin on jotenkin itsestäänselvää, että se tapetaan ennemmin ku annetaan sille mahdollisuus elää. Tuo mahdollisuus elää on se mun pointti asiassa.
Paras ratkaisuhan olisi, niinkuin sanoit, jos ei voi pitää kissaa itsellään, niin yrittää etsiä kissalle kodin, mutta kaikki ei vissiin jaksa nähdä vaivaa vaan helpompi on joko hylätä kissa luontoon tai tappaa se kisuli sinne mökin saunan taakse ja kumpi sitten on pahempi asia? Hirveästi haukutaan kesäkissan jättäjiä, mutta niitä jotka sen kissan on tappanut ei sitten haukuta yhtään?
PS: Eivät ihmisetkään joskus kauan sitten ole kuuluneet Suomen luontoon, onneksi täällä ei ole silloin ketään ollu meitä piikittämässä. - bmary
Huomautuksessani kissan hengen riistämisestä oli ironinen sävy. Tiedän etteivät kissat tapa itseään, mutta eikö se ole osoitus, että niissä on sellaista elämäntahtoa ja yritystä säilyä hengissä. Ja yritin ottaa vertauksen ihmisiin juurikin sen vuoksi, kun ihmisetkään eivät pahoissa oloissa yleensä tapa itseään ja ihmiset pystyvät tappaan itsensä. Yleensäkin paha sanoa mitä eläimet ajattelevat ja eivät ajattele, ainakin minusta tuntuu, että eläinten ajattelua yleensä aliarvioidaan (tai yliarvioidaan ihmisen ajattelua?). Varmaankin sen vuoksi kun ne eivät pysty pukemaan tuntemuksiaan ja järkeilyään sanoiksi. No, kyllähän ne miukuu kun ne tahtoo ruokaa :-)
"Minä nimittäin en ole kuullut monestakaan, jos yhtään kissasta, joka olisi selvinnyt talven yli jossakin luonnossa."
En väittänytkään, että täysin luonnossa. Tiedän muutaman vuosien varrelta ja vastikään kuulin yhdestä kulkukissasta, joka on elänyt navetan yhteydessä olevassa heinäladossa. En tiedä onko sitä ruokittu naapurien toimesta, mutta navetan omistajat eivät ole sitä ruokkineet.
Kyllä mää tiedän, että kissalla on aika huonot mahdollisuudet selvitä hengissä talven yli, mutta joillekin on jotenkin itsestäänselvää, että se tapetaan ennemmin ku annetaan sille mahdollisuus elää. Tuo mahdollisuus elää on se mun pointti asiassa.
Paras ratkaisuhan olisi, niinkuin sanoit, jos ei voi pitää kissaa itsellään, niin yrittää etsiä kissalle kodin, mutta kaikki ei vissiin jaksa nähdä vaivaa vaan helpompi on joko hylätä kissa luontoon tai tappaa se kisuli sinne mökin saunan taakse ja kumpi sitten on pahempi asia? Hirveästi haukutaan kesäkissan jättäjiä, mutta niitä jotka sen kissan on tappanut ei sitten haukuta yhtään?
PS: Eivät ihmisetkään joskus kauan sitten ole kuuluneet Suomen luontoon, onneksi täällä ei ole silloin ketään ollu meitä piikittämässä.Itse olen kahden kissan omistaja, kunnon kissarakas. Olen silti sitä mieltä, että turha päästää varsinkaan leikkauttamatonta kissaa luontoon joka saattaa lisääntyä ja kissoja on pian ympäristössä enemmänkin. Kyse kun ei tosiaankaan ole siitä yhdestä reppanasta. Kissan elämänlaatu mun mielestä tärkeä kysymys myöskin, parempi että niitä kissoja on vähemmän jos yksikään niistä ei joudu kärsimään kuin, että niitä olisi villinä joka kulmalla ilman tarvitsemaansa hoitoa, saati sitten luonnollista elinympäristöä.
Väittäisin sinun kommenttien muutenkin olevan melko epäkypsiä; "PS: Eivät ihmisetkään joskus kauan sitten ole kuuluneet Suomen luontoon, onneksi täällä ei ole silloin ketään ollu meitä piikittämässä." ei kukaan meitä suomalaisia tänne hylännyt. - Ccrawr
Huomautuksessani kissan hengen riistämisestä oli ironinen sävy. Tiedän etteivät kissat tapa itseään, mutta eikö se ole osoitus, että niissä on sellaista elämäntahtoa ja yritystä säilyä hengissä. Ja yritin ottaa vertauksen ihmisiin juurikin sen vuoksi, kun ihmisetkään eivät pahoissa oloissa yleensä tapa itseään ja ihmiset pystyvät tappaan itsensä. Yleensäkin paha sanoa mitä eläimet ajattelevat ja eivät ajattele, ainakin minusta tuntuu, että eläinten ajattelua yleensä aliarvioidaan (tai yliarvioidaan ihmisen ajattelua?). Varmaankin sen vuoksi kun ne eivät pysty pukemaan tuntemuksiaan ja järkeilyään sanoiksi. No, kyllähän ne miukuu kun ne tahtoo ruokaa :-)
PS: Eivät ihmisetkään joskus kauan sitten ole kuuluneet Suomen luontoon, onneksi täällä ei ole silloin ketään ollu meitä piikittämässä.Niin tai sitten nämä kunnon kissafanaatikot ylistävät kissan ajattelukykyä vähän liikaa ja joskus kuvittelevat että kissat tuntevat ja ajattelevat kuin ihmiset, mikä totuudessa ei ole totta.
Saanko kysyä ihan yhden jutun.
Kuinka moni kissa osaa pukea päälleensä kylmän tullessa vaatteita? Rakentaa kunnollisen pesän ja hankkia sinne lämmityksen? Entäpä löytää kunnon ruokaa talvisin jolloin hiiret ja muut pieneläimet ovat vähissä?
Vertaat yhä kissoja ihmisiin, vaikka ihmisiin kissoja ei todellakaan kannata ruveta vertailemaan. Kissoja pitäisi verrata muuhun eläinkuntaan, ei ihmisiin. Ihmiset ovat syntyneet ja ovat täysin erilaisia rakenteeltaan ja aivoiltaan kuin kissat.
Puhut myös siihen sävyyn kuin kukaan ei tuomitsisi niitä ihmisiä jotka piikittävät nuoren terveen kissan.
No, lue nyt tämä oikein kunnolla.
MINÄ TUOMITSEN KUMMATKIN VAIHTOEHDOT. Tuomitsen ne vain eri tavalla. Heitteillejättö on paljon raaempi, kuin piikki. Heitteillejätetyt kissat kuolevat ennen pitkään eivätkä varmasti elä vuotta enenpää. Joko jäävät auton alle, muiden villieläinten raatelemaksi, jäätyvät kuoliaaksi, saavat jotakin rotanmyrkkyä tai tulevat ammutuksi.
Jos kysytään ihmiseltä haluaako hän kuolla kivuliaasti ja hitaasti, vaiko nopeasti ja kivuttomasti, niin mitäpä luulet heidän vastaavan. - Samanarvoisia nekin
Ccrawr kirjoitti:
Niin tai sitten nämä kunnon kissafanaatikot ylistävät kissan ajattelukykyä vähän liikaa ja joskus kuvittelevat että kissat tuntevat ja ajattelevat kuin ihmiset, mikä totuudessa ei ole totta.
Saanko kysyä ihan yhden jutun.
Kuinka moni kissa osaa pukea päälleensä kylmän tullessa vaatteita? Rakentaa kunnollisen pesän ja hankkia sinne lämmityksen? Entäpä löytää kunnon ruokaa talvisin jolloin hiiret ja muut pieneläimet ovat vähissä?
Vertaat yhä kissoja ihmisiin, vaikka ihmisiin kissoja ei todellakaan kannata ruveta vertailemaan. Kissoja pitäisi verrata muuhun eläinkuntaan, ei ihmisiin. Ihmiset ovat syntyneet ja ovat täysin erilaisia rakenteeltaan ja aivoiltaan kuin kissat.
Puhut myös siihen sävyyn kuin kukaan ei tuomitsisi niitä ihmisiä jotka piikittävät nuoren terveen kissan.
No, lue nyt tämä oikein kunnolla.
MINÄ TUOMITSEN KUMMATKIN VAIHTOEHDOT. Tuomitsen ne vain eri tavalla. Heitteillejättö on paljon raaempi, kuin piikki. Heitteillejätetyt kissat kuolevat ennen pitkään eivätkä varmasti elä vuotta enenpää. Joko jäävät auton alle, muiden villieläinten raatelemaksi, jäätyvät kuoliaaksi, saavat jotakin rotanmyrkkyä tai tulevat ammutuksi.
Jos kysytään ihmiseltä haluaako hän kuolla kivuliaasti ja hitaasti, vaiko nopeasti ja kivuttomasti, niin mitäpä luulet heidän vastaavan.En ole tuo joka kirjoitti sinulle mutta minä kirjoitan sinulle.
Kyllä kissakin voi olla ihmisenlainen jos se jaksaa tätä meidän tylsää viihde elämää elää. Katsos esimerkiksi tämä video, tässä kissa viettää normaalia päivää mitä mekin ihmiset vietetään yleensä.
http://www.milkandcookies.com/link/64621/detail/
Niin ja kun puutuit tuohon puku hommaan. No onkos sulla lämmin turkki??? Kissojen ei tarvitse pukea kylmän tullen vaatteita koska niillä on aina vaatteet päällä, vai pitäisikö niiden olla alasti. Jotkut ihmiset eivät todellakaan ajattele mitä kissalleen tekee, vaan ne ajelevat kissoilta turkin pois kun haluavat sen näyttelyyn, no tämä ihminen ei taaskaan ajatellut että mitä kissalle olisi mielummin parempi vaan hän päätti ajella nakuksi koko kissan.
Sinä sanot että piikittäminen parempi kuin heitteillejättö, eikä sinulta sitä kolmatta vaihtoehtoa sitten löytynyt. Kerron kolmannen vaihtoehdon, antaa jollekkin se kissa joka pystyy hoitamaan ja huolehtimaan siitä kissasta.
Niin ja en ole varma puhuitko tästä mihin suuntaan, mutta kuitenkin sanon. Vaikka kissalta puuttuisi etu tai takajalat tai kummatkin, ei ole mitään syytä mennä piikittämään sitä kuoliaaksi koska kissan voi antaa nähdä maailmaa vaikka siltä puuttuu jalat. Tässä vaiheessa niinkuin meitäkin osaa jalattomia ja kädettömiä ihmisiä autetaan, eli annetaan heidän nähdä maailmaa auttamalla heitä näkemään se. Sama sen jalattoman kissan kanssa että senkin voi antaa nähdä maailmaa.
Ja yleensä eläimet käyttää telepatiaa hyväksi puhumisessa, eli yleensä se katse hommeli, niin ja niinkuin telepatiassa yleensä, se viesti muuttuu sen kieliseksi minkä kielinen oma puhe on. Eli kun ne katsoo sinua silmiin, ne ehkä haluaa puhua kanssasi tai muuten yrittää lukea mitä sinä päästät ajatuksistasi eläimellesi.
Niin ja edelleen, ei ole mitään syytä sellaista eläintä mennä lopettamaan jos se ei kärsi kovaa kipua, jos se kärsii kovaa kipua voi silloin olla lopettaminen valintana. Mutta jos se ei kärsi kipua, tiedät mitä kipu on niin silloin ei sitä kannata lopettaa. Mutta ennen lopettamista, kannattaa huippueläinlääkärien antaa tutkia eläin läpikotaisin että onko mitään tehtävissä. Mutta jos on, niin silloin ei kannata lopettamis mielessä lähteä tekemään mitään.
Jos olet lopettamismielessä menossa eläintäsi lopettamaan, niin jos lääkäri sanoi että tässä leikkauksessa kissa menehtyy tai selviää, tässä kohdassa sinulle annetaan 2 vaihtoehtoa, mutta jos aiot lopettaa kissan ilman että laitat sen leikkaukseen niin sinulla on vain 1 vaihtoehto sitten ja kissallesi annat 1 vaihtoehdon myös.
Tässä video etujalattomasta koirasta jolle ei ole syntynyt etujalkoja.
http://youtube.com/watch?v=kWX-RX8Gkh0
Niin ja mikä kannattaa muistaa koko eläinkunnassa on se että kannattaa muistaa että jokainen eläin on samanarvoinen. - Ccrawr
Samanarvoisia nekin kirjoitti:
En ole tuo joka kirjoitti sinulle mutta minä kirjoitan sinulle.
Kyllä kissakin voi olla ihmisenlainen jos se jaksaa tätä meidän tylsää viihde elämää elää. Katsos esimerkiksi tämä video, tässä kissa viettää normaalia päivää mitä mekin ihmiset vietetään yleensä.
http://www.milkandcookies.com/link/64621/detail/
Niin ja kun puutuit tuohon puku hommaan. No onkos sulla lämmin turkki??? Kissojen ei tarvitse pukea kylmän tullen vaatteita koska niillä on aina vaatteet päällä, vai pitäisikö niiden olla alasti. Jotkut ihmiset eivät todellakaan ajattele mitä kissalleen tekee, vaan ne ajelevat kissoilta turkin pois kun haluavat sen näyttelyyn, no tämä ihminen ei taaskaan ajatellut että mitä kissalle olisi mielummin parempi vaan hän päätti ajella nakuksi koko kissan.
Sinä sanot että piikittäminen parempi kuin heitteillejättö, eikä sinulta sitä kolmatta vaihtoehtoa sitten löytynyt. Kerron kolmannen vaihtoehdon, antaa jollekkin se kissa joka pystyy hoitamaan ja huolehtimaan siitä kissasta.
Niin ja en ole varma puhuitko tästä mihin suuntaan, mutta kuitenkin sanon. Vaikka kissalta puuttuisi etu tai takajalat tai kummatkin, ei ole mitään syytä mennä piikittämään sitä kuoliaaksi koska kissan voi antaa nähdä maailmaa vaikka siltä puuttuu jalat. Tässä vaiheessa niinkuin meitäkin osaa jalattomia ja kädettömiä ihmisiä autetaan, eli annetaan heidän nähdä maailmaa auttamalla heitä näkemään se. Sama sen jalattoman kissan kanssa että senkin voi antaa nähdä maailmaa.
Ja yleensä eläimet käyttää telepatiaa hyväksi puhumisessa, eli yleensä se katse hommeli, niin ja niinkuin telepatiassa yleensä, se viesti muuttuu sen kieliseksi minkä kielinen oma puhe on. Eli kun ne katsoo sinua silmiin, ne ehkä haluaa puhua kanssasi tai muuten yrittää lukea mitä sinä päästät ajatuksistasi eläimellesi.
Niin ja edelleen, ei ole mitään syytä sellaista eläintä mennä lopettamaan jos se ei kärsi kovaa kipua, jos se kärsii kovaa kipua voi silloin olla lopettaminen valintana. Mutta jos se ei kärsi kipua, tiedät mitä kipu on niin silloin ei sitä kannata lopettaa. Mutta ennen lopettamista, kannattaa huippueläinlääkärien antaa tutkia eläin läpikotaisin että onko mitään tehtävissä. Mutta jos on, niin silloin ei kannata lopettamis mielessä lähteä tekemään mitään.
Jos olet lopettamismielessä menossa eläintäsi lopettamaan, niin jos lääkäri sanoi että tässä leikkauksessa kissa menehtyy tai selviää, tässä kohdassa sinulle annetaan 2 vaihtoehtoa, mutta jos aiot lopettaa kissan ilman että laitat sen leikkaukseen niin sinulla on vain 1 vaihtoehto sitten ja kissallesi annat 1 vaihtoehdon myös.
Tässä video etujalattomasta koirasta jolle ei ole syntynyt etujalkoja.
http://youtube.com/watch?v=kWX-RX8Gkh0
Niin ja mikä kannattaa muistaa koko eläinkunnassa on se että kannattaa muistaa että jokainen eläin on samanarvoinen.Kissa voi olla ihmisenlainen, toki, mutta kissa EI OLE ihminen. Tämän eron pitäisi ihmiset osata nähdä ja ymmärtää. Ihminen ei ole samanlainen kuin lehmä, kissa, koira tai hiiri. Tokihan kissa voi elää vähän samalla tavalla kuin ihminen, mutta nykypäivänä tuo osa on hyvin vähäinen. Milloin olet viimeksi nähnyt kissan tekevän taloja, lämmittävän ruokaa tai osaavan ajaa/varoa autoja?
Minulla on muuten 3 kissaa ja en todellakaan vähättele heitä. He ovat tärkeitä perheenjäseniä, MUTTA ihmisen ja kissan erot pitää osata nähdä. Ärsyttää mokomat kissafanaatikot jotka ovat sitä mieltä että kissa on kuin ihminen.
Ja sinuna muuten opettelisin lukemaan. Ai että minun posteissani ei ollut kolmatta vaihtoehtoa? LUE UUDELLEEN. Kirjoitin tuonne HYVIN selvästi että on aina kolmaskin tapa (ei ehkä ollut juuri tuossa postissa mihin vastasit, mutta lue nuo kaikki, jos osaat). Eli juuri kissan antaminen pois, eläinhoitoloihin, mutta se joka vastasi minulle kirjoitti aikalailla pelkästään juuri näistä kahdesta tavasta.
Ja taas puhut pelkkää puppua. Kissalta ajellaan karvat näyttelyihin? Anteeksi mitä? Kuinka monta karvatonta Maine Coonia olet nähnyt näyttelyssä? Ei KUKAAN näyttelyissä oikeasti käyvä ihminen SUOMESSA aja kissansa turkkia pois (ainoastaan saatetaan joiltakin, huom EI KAIKILTa, ajaa korvan sisällä olevat pitkät karvat pois). Mistäköhän olet moisen hölynpölyn kuullut? Yhden viestin nähnyt foorumilla ja vetänyt johtopäätöksen? Niinpä tietenkin.
Syy miksi kissalta saatetaan ajaa karvat pois (ei näyttelyihin siis, toistan yhä, kukaan ei sitä näyttelyissä tee) niin syynä saattaa olla hyvin hyvin takussa tai muuten huonossa oleva turkki, jolloin myös turkin alla oleva iho on vaurioitunut/tulehtunut, jne...
Oletko ihan varma mitä telepatia tarkoittaa? No, annan sinulle hyvän selvennyksen.
"Telepatia eli ajatuksensiirto on parapsykologinen ilmiö, jolla tarkoitetaan kykyä kommunikoida toisten kanssa ajatuksen välityksellä. Nimitystä käytti ensimmäisen kerran Frederic W. Myers vuonna 1882."
Minä en usko että kissat osaavat telepatiaa, eli juuri siirrellä ajatuksiaansa toiselle. MUTTA uskon siihen että kissoilla on oma kieli, juuri kuten koirilla ja muilla eläimillä. Onhan meillä ihmisilläkin oma kieli/kielet joilla viestimme toisillemme.
tarkoitit muuten ehkä enemmän tuolla telepatialla elekieliä, jotka toki ymmärrän. Elekieliä käyttävät myös ihmisetkin. Mutta tuosta tuijotuksesta, kissa saattaa myös haluta ruokaa tai muuten vain leikkiä. Ei se tuijotus pakolti ole mitään syvällistä.
Olen nähnyt jo tuon jalattoman koiran, mutta me puhumme nyt kissoista.
Tämä hölynpöly kissoista ja lääkäreistä. Hyppäät miltei aiheesta toiseen, jäät niin kuin huojumaan siihen rajan väliin.
Kuinka monta kissan hetken mielijohteesta ottanutta ihmistä luulet kiikuttavan kissaa huippulääkäreiden luokse? varsinkin jos he ovat kissan hylkäämässä. Sellaisia ihmisiä on ehkä suomessa 2% väestöstä, eli hyvin vähän. Ja tästä asiasta että kissan pitäisi antaa elää vaikka sillä olisi yksi jalka olemassa. Haluaisitko itse elää niin? jos minulla olisi pelkästään vasen jalka kaikista raajoistani niin luulenpa että mielummin haluaisin kivuttoman kuoleman, mutta tämäpä on ihmiskohtainen asia.
Se mitä tässä nyt haluaisin tehdä, on ottaa näiden niskasta kiinni, jotka väittävät että heitteillejättö on OK, viedä he keskellä talvea keskelle metsää ja tulla katsomaan 2 kuukauden päästä että ovatko yhä elossa. Tietenkin heille voi antaa vaatteet, mutta jätetään ne kengät pois ja tietenkin ilman ruokaa tai muita apuvälineitä.
Monien kirjoitukset ovat täällä pelkkää epämääräistä haaveilua. Ajatelkaa realistisesti ja ottakaa Faktat käyttöön. Ainahan sitä voi haaveilla miten hienoa olisi, jos kaikki kissat saisivat pysyvän kodin ja niinedespäin, mutta kun se ei ole mahdollista.
Mistä olet muuten repäissyt tuon "eläinkunnassa jokainen eläin on samanarvoinen"? nauroin sille nimittäin niin että silmistä tuli vettä. Ainoastaan tuota käsitystä käytetään oman tietouteni mukaan vain ihmisillä. - Keisari U-T
lissu kirjoitti:
et ole tosissasi!
jos kissa on kiintynyt ihmisiin ja ollut ihmisten huolehdittavana elämänsä alun, ei se enää luontoon sopeudu. eikä kissa suomen luontoon muutenkaan kuulu! tottakai piikki on se viimeinen mahdollisuus, mutta kissan jättäminen luontoon ei ole mahdollisuus ollenkaan!Se joka luopuu eläimestään sille piikki ja eläin suojelukotiin... PS. sinullekin piikki, murhan kannattaja!
- Ccrawr
Keisari U-T kirjoitti:
Se joka luopuu eläimestään sille piikki ja eläin suojelukotiin... PS. sinullekin piikki, murhan kannattaja!
kun eläinsuojelukodit ovat pullollaan eläimiä, ettei heillä ole enää resursseja pitää kissoja?
Kai tiedät että suojelukodeilla piikitetään myös jos kissa on ollut kauan eikä sille ole löytynyt omaa kotia? - kissojen valtakunta
PS: Eivät ihmisetkään joskus kauan sitten ole kuuluneet Suomen luontoon, onneksi täällä ei ole silloin ketään ollu meitä piikittämässä.Luontoon hylätytkin kissat pyrkivät noudattamaan luontoaan. Eläimen luontoon kuuluu taistella hengestään loppuun saakka. Ja lisääntyä. Sitten on metsät täynnä kärsiviä kissoja, jotka haluavat taistella lyhyestä ja kivuliaasta elämästään viimeiseen saakka. Okei, metsässä syntynyt kissa ei ole ihmisen turmelema ja saattaisi vaikka oppiakin metsästämään (tosin emo sitä ei varmaan ainakaan osaisi auttaa), mutta kyllä talvi nekin korjaa. Tai sitten hakeutuvat ihmisten latoihin jne. lämpimään ja ammutaan. Sellaisella tarinalla on erittäin pieni todennäköisyys päättyä kenenkään kannalta onnellisesti.
Onhan se tietysti pointti sekin, ettei koskaan tiedä kuinka tarina päättyisi, jos lopettaa kissan heti alkuunsa. Kannattaisin silti kaikista vaihtoehdoista eniten kissan pitämistä, jonka pitäisi tiettyihin syihin saakka olla itsestäänselvyys, ja jos ei siihen kykene niin pitäisi olla ainakin "munaa" itse viedä se paikkaan, jossa siitä huolehditaan ja jossa sille etsitään uusi koti.
Joka ottaa kissan niin kevein perustein, että voi siitä vastuuttomasti ja eläimelle kärsimystä aiheuttaen luopua, tuskin tulee myöskään leikkauttaneeksi ko. eläintä (niin kun se maksaa ja kaikkea), jolla ei hänelle itselleen mitään arvoa ole. - ,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,.,
PS: Eivät ihmisetkään joskus kauan sitten ole kuuluneet Suomen luontoon, onneksi täällä ei ole silloin ketään ollu meitä piikittämässä.Vedä vittu päähän, saatanan sönköttävä persereikä. Näkemyksesi on pelkkää paskaa. TAPA ITSESI!!!
- mimmu
hei....minun mielestäni siksi koska halutaan lapsille usein seuraa,mutta syksyllä sitä ei voida enää ottaa kaupungiin töiden yms...takia.Eli ihmisillä ei ole sydän mukana ...jos eläin voisi ottaa ihmisen kotiinsa niin se ei sitä varmaan hylkäisi syksyn tullen vaan tarjoaisi sille lämpöisen ja turvallisen kodin myös talvella tai antaisi sen jonnekkin missä siitä pidettäisiin huolta. t. m.s
- Onko näitä olemassakaan
Siis tunteeko kukaan kesäkissan omistajaa. Onko koko tätä ilmiötä sitten lopulta olemassakaan?
- iduni
ihan kamalaa kun ei ihmiset osaa kantaa vastuuta hankkimistaan eläimistä. itsellä juuri täyttänyt 1v eli viimevuoden kevään pentuja. kissa on tullut kodittomista kissoista ja oon monta kertaa ihmetellyt että miten joku on voinut pikkuisen hylätä ku niin herttainen luonnekkin sillä on.
- langkalsongri
Jag förstår ei såna råa människor som tar en katt över sommaren och sedan lämnar den åt sitt öde,sådana mänskor borde bestraffas med 3mån fängelse
- Pastis
minua kanssa kummastuttaa ja ihmetyttää,minkä vuoksi ihmiset ottavat kesäkissan.Aikuiset ihmiset hylkäävät pienen viattoman kesäkissan syksyn aikaan..ei kissa kovin pitkälle pärjää talven kulkuttaessa ovella,jos ei löydä ravintoa ja lämmintä suojaa.Kissan tappajiksi melkein voisi kesäkissan ottajia kutsua.
Kissallakin on tunteet..kissassakin on hoitamista ei se ole vain,sitä että kissasta saa seuraa,vain eläimen hoitaminenkin kuuluu asiaan.
Kannattaa miettiä oikeasti ansaitseeko kissa tällläisen kesäkissa elämän! - oottehan
huomanneet tän??
http://www.sey.fi/arkisto/whiskaskamp07.html
tää on just tähän asiaan pureutuva juttu!! - ssssssssssss
surkeaa ku eivät tajua
- *naunau*
Tuijotti ovea pieni kissa,
oli aivan hädissään.
Minä se täällä, avatkaa
ovi, onhan jo pimeää.
On nälkä ja jano, unikin
jo, minua paleltaa.
Tuo metsäkin huokuu
pelottavasti, on jo
kuurassa maa.
Ovi aukeni silloin, kun
mansikat tuoksui, säteili
taivas ja maa.
Ilo kaikui kallion
kupeelta, sirkat soitteli
viuluaan.
Aurinko hitsasi ahjossaan,
lintujen kuoro soi.
Kelli kissa nurmella
selällään ja onnen
maljasta joi.
Nyt pysyy ovi suljettuna,
nukkuu portailla vainaja.
Sillä jäätynyt pisara
poskellaan ja silmät
suljettuina.
Se pisara hyljätyn kyynel
on,
se itkunsa itkenyt on.
Vain yksi ovi armahti
hyljätyn, pääsi lämpöön ja
valohon.
Nyt kissojen taivaassa
hyljätty, siellä kyynel on
pyyhitty pois.
Saa nukkua helmassa
armahtajan, mikä parempi
olla vois.
Via dolorosa oli viimeinen
polku kesäisen lemmikin.
Muistele lähditkö mökiltä
puhtain sydämin. - KaniMami
...jolle edes toinen ihminen ei ole minkään arvonen.eläimen hylkääjälle ei sais antaa lasta/puolisoa/ruokaa/eläintä/vettä/majapaikkaa, ehkä sellainen tyyppi sillon heräis, et miltä hylätystä kissasata tuntuu.
- Ei voi tietää :(
Jotkut ihmiset ovat niin itsekkäitä ja tunteettomia. Ei todellakaan voi käsittää miten joku voi hylätä kissan. Eikö sitä sitten kehdata viedä löytöeläinkotiin jos ei tosiaan mahdollisuutta pitää sitä? Sitten uskotellaan itselle ja lapsille että kyllä se pärjää. Miltä se lapsistakin tuntuu? Minä olisin ollut lapsena ihan murtunut (aikuisenakin) jos minun kissani olisi jätetty oman onnensa nojaan.
Harmi kun tätä ketjua tuskin lukee tai edes avaa kukaan kesäkissan ottaja. Ei sellaiset tyypit halua edes ajatella josko tekevätkin jotain väärää. - käykää kattomassa
Tässä hieman ajateltavaa kesäkisssojen ottajille.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/26i28 karitsa-kesakissa-ala-ota.html?voted=true
Kattokaa se eka kuva!- ...pitäisi katsoa...
...nuo kuvat!
Myös ne täällä, jotka kiven kovaan väittävät,että kyllä kissa luonnossa pärjäilee. Katso sitä ensimmäistä kuvaa ja mieti ihan tosissaan, että oletko edelleen samaa mieltä.
Minä olen täsmälleen samalla kannalla tässä asiassa kuin Crraw! Pitää nyt olla realismia ihmisillä sen verran, että tajuaa, miten oikeasti käy.
Varmaan ne kesäkissan ottajatkin löyhissä päissään ajattelevat, että "Siellä se minun pikkuinen kesäystäväni loikkii onnellisena metsän siimeksissä..." Haloo?!?!
Tämä on niin käsittämätön ilmiö, että en osaa sitä edes sanoin kuvailla. Ottaa nyt yhtään minkäänlainen lemmikki vain hyljätäkseen sen sitten kun se on "turha". - Juulio77
Kuvat kertovat karua kieltään kesäkissojen kohtalosta kun talvi tulee. Onneksi sivulla oli jotain positiivistakin, ja kuvat oli laittanut henkilö, joka oikeasti välittää ja huolehtii eläimistä.
Suosittelen.
- Keisari U-T
Jos näen, että eläintä kohdellaan kaltoin, tapan! Tapan takuulla! Eläintä ei saa koskaan kiusata tahi vahingoittaa!
Ihmiskunta on saastaa! - lapset kärsivät
totta, moni ottaa lemmikin eikä viitsi pitää sitä kuin hetken. nykyjään näin käy myös monesti lapsille.
- agne pallo
meijän talon lähellä on katu kissan pesä ja mä haluaisin ottaa ne ja viedä eläinten suojelu yhdistykseen mut mä en tiiä miten ne sais tulemaa sieltä pesästä pois ku ne on jo säikähtäny ku niistä on jo yks saatu kiinni ja se iti kauheeta ääntä ni ne muut säikähti voisko joku kertoo hyviä vinkkejä
- Munkeroinen
Kuka otti kiinni? Mitä pennulle kävi? Lainaa kissatalolta loukku ja loukuta pennut. Vaarana että joku ampuu ne hengiltä. Hopi hopi.
Ketjusta on poistettu 49 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1333433Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382693Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302515Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631202428Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .362302- 1151830
Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3141492Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741478Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121371- 661228