Onko kenelläkään muulla kokemusta ns. ukkospäänsärystä, eli sellaisesta, joka ilmaantuu aina painostavalla säällä, yleensä juuri ennen ukkosta?
Minulla särky alkaa puristavana ja sykkivänä ohimoilta ja silmien takaa, ja leviää kokonaisvaltaiseksi jomotukseksi päähän ja niskaan, ja jopa oksettavaksi oloksi. Normaalit annokset särkylääkkeitä ei auta, samoin eivät auta myöskään lepo, liikunta tai hierominen.
Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan, jos joku on keksinyt keinon helpottaa tällaisia päänsärkyjä!
"Ukkospäänsärky"
18
2148
Vastaukset
- ---
Oletko ollut yhteydessä lääkäriin? Oma terveyskeskuksen yleislääkäri, tarvittaessa neurologian erikoislääkäri joko yksityisesti tai lähetteellä terveyskeskuksesta, mikäli mahdollista. Voisiko kysymyksessä olla esimerkiksi migreenityyppinen päänsärky, johon vaivaan on tarvittaessa ihan omat lääkkeensä, myös estolääkityksen mahdollisuus. Sopivan lääkkeen tai hoidon löytyminen voi olla tavallaan kokeilua, eli etukäteen ei kai varmaksi voi sanoa, tehoaako paremmin tuo vai tämä...
- ap*
...käynyt lääkärillä vielä tämän takia. Päänsäryt ovat vaivanneet nyt "vasta" muutaman kuukauden. Tosin niitä on ollut lähes viikoittain. Mutta kai se on parasta varata aika lääkärille, itse en ainakaan enää keksi mitään kotikonsteja tähän avuksi...
- aivan samanlaista
niskaan, takaraivoon ja pään ympäri leviävä särky!
Kurja olo, hartiat ihan jumissa ja huono olo!
Lepo ei auta, päinvastoin oireet voi olla aamulla herätessä.
Ja nythän niitä oireita on, kun on toi matalapaine.
En ole minäkään käynyt tästä asiasta lääkärissä. - oli, kun
vanha kansa aina ennusti, että myrskyä tulee, jos jalkaa kivistää, muistan että sitä on nimitetty luuvalokohtaukseksi. Olisikohan samaa tässäkin, matalapaine jotenkin laukaisee oireet?
- ap*
ainakin jotain tekemistä on varmasti tuon matalapaineen kanssa. On minulla joskus muulloinkin ollut samanlaista päänsärkyä, mutta kun ukkonen on tulossa, niin pää on räjähtämäisillään lähes poikkeuksetta.
Mitähän se vanha kansa teki tuon kivistyksen poistamiseksi? Vai olivatkohan vaan tyytyväisiä kun osasivat ennustaa? :) (Nyt sääsatelliittien aikakaudella se ei vaan ole enää niinkään hyödyllinen taito...) - mielestäni
ap* kirjoitti:
ainakin jotain tekemistä on varmasti tuon matalapaineen kanssa. On minulla joskus muulloinkin ollut samanlaista päänsärkyä, mutta kun ukkonen on tulossa, niin pää on räjähtämäisillään lähes poikkeuksetta.
Mitähän se vanha kansa teki tuon kivistyksen poistamiseksi? Vai olivatkohan vaan tyytyväisiä kun osasivat ennustaa? :) (Nyt sääsatelliittien aikakaudella se ei vaan ole enää niinkään hyödyllinen taito...)jos särkyyn kuuluu paha olokin.
Itselläni on usein migreenikohtauksia ja tosi hyvät täsmälääkkeet,mitkä vie säryn noin puolessa tunnissa. Kävin yksityisellä neurologilla,joka otti vaivani todesta.
Terveyskeskuksessa ei kukaan perehdy asiaan,migreeniäkin on niin eri asteista ja erilaisiin tarvitaan eri määrät lääkkeitä. - *ap
mielestäni kirjoitti:
jos särkyyn kuuluu paha olokin.
Itselläni on usein migreenikohtauksia ja tosi hyvät täsmälääkkeet,mitkä vie säryn noin puolessa tunnissa. Kävin yksityisellä neurologilla,joka otti vaivani todesta.
Terveyskeskuksessa ei kukaan perehdy asiaan,migreeniäkin on niin eri asteista ja erilaisiin tarvitaan eri määrät lääkkeitä.Jospa tämä olisi sitten kuitenkin jonkinlainen migreeni, jonka ilmaantumista tuo matalapaine jotenkin "edesauttaa"... Ihana kuulla, että sinulle on löytynyt tuohon toimivat lääkkeet. Jospa vaikka minullekin sitten löytyisi! Varaankin nyt heti ajan lääkärille (yksityiselle).
- reagoivat ympäristöön
*ap kirjoitti:
Jospa tämä olisi sitten kuitenkin jonkinlainen migreeni, jonka ilmaantumista tuo matalapaine jotenkin "edesauttaa"... Ihana kuulla, että sinulle on löytynyt tuohon toimivat lääkkeet. Jospa vaikka minullekin sitten löytyisi! Varaankin nyt heti ajan lääkärille (yksityiselle).
ja muutoksiin,säätilan muutokseen,valon määrään,
stressiin jne.
Mene ihmeessä lääkäriin,kyllä siitä ilosta maksaa että avun saa.Olisin pahassa pulassa ilman näitä lääkkeitä.
Kun menin neurologin vastaanotolle,ensimmäisenä hän kertoi että sairastaa itsekkin migreeniä,eikä hänen mielestään sitä voi hoitaakkaan kukaan joka ei itse tiedä mitä se on.
Olin täysin vakuuttunut että olin tullut oikeaan paikkaan.
- täältä löytyypi
koskaan muulloin ei särje päätä. vain ukkosen painostuksen alla. ei ole migreeni . eikä voi lääkäri mitään . olet varmaan huomannut , että kipu loppuu , kun ilma seestyy. nää on näitä eikä syytä huoleen.....:) kesä tekee temppujaan...
- ettttttttt-
monilla mun kavereilla samanlaista- ei ole migreeni,,,,
- samaa...
ettttttttt- kirjoitti:
monilla mun kavereilla samanlaista- ei ole migreeni,,,,
ollut niinkauan kuin muistan.
Eipä ole tullut mieleenkään, että lähtis lääkäriin tuon takia. Jotenkin tiedäkin milloin ukkosta ilmassa päänsäryn ja painostavan olon takia.
Näillä sitä vieläkin säätä ennustetaan. Myös monella mun tutulla, tosi pahojakin oireita, mutta menee ohi, kun sää selkenee. Eikä oo migreeniä myöskään. - ap*
samaa... kirjoitti:
ollut niinkauan kuin muistan.
Eipä ole tullut mieleenkään, että lähtis lääkäriin tuon takia. Jotenkin tiedäkin milloin ukkosta ilmassa päänsäryn ja painostavan olon takia.
Näillä sitä vieläkin säätä ennustetaan. Myös monella mun tutulla, tosi pahojakin oireita, mutta menee ohi, kun sää selkenee. Eikä oo migreeniä myöskään....vaan tuntuu, että olisihan siihen pakko löytyä joku apu. Kun lähes joka viikko menee päivä (tai kaksikin) siihen, ettei pysty tekemään mitään muuta kuin kärsimään. Varsinkin kun nyt on ollut noita painostavia ilmoja. Ehka sinulla ei ole yhtä pahoja nuo päänsäryt, jos ei ole edes tullut mieleen mennä käymään lääkärissä :)
Joten kyllä varaan joka tapauksessa ajan lääkärille, koska ei tuota enää jaksa. Ja menen varmaan sitten yksityiselle, jos sieltä vaikka saisi edes jonkinlaista apua. - vaikea tunnistaa
ap* kirjoitti:
...vaan tuntuu, että olisihan siihen pakko löytyä joku apu. Kun lähes joka viikko menee päivä (tai kaksikin) siihen, ettei pysty tekemään mitään muuta kuin kärsimään. Varsinkin kun nyt on ollut noita painostavia ilmoja. Ehka sinulla ei ole yhtä pahoja nuo päänsäryt, jos ei ole edes tullut mieleen mennä käymään lääkärissä :)
Joten kyllä varaan joka tapauksessa ajan lääkärille, koska ei tuota enää jaksa. Ja menen varmaan sitten yksityiselle, jos sieltä vaikka saisi edes jonkinlaista apua.nitä on niin monenlaisia ja eri tasoisia.
Mutta tuo paha olo kertoisi migreenistä.
Sinun kipusi on sen verran kova,ettei kannata turhaan kärsiä.Kyllä se lääkäri selvittää onko migreeniä vai ei.
- undi
minulla on tosin migreeni,mutta olen huomannut sen usein alkavan juuri painostavan kuumalla,nihkeällä ukkosta enteilevällä ilmalla.niska kipeytyy,ohimoita jyystää,ei sietäisi oikein painaa päätä alaspäin,leviää lopulta lähes koko päähän.
- ukkospäänsärky
Tuttua on. Se on migreenityyppistä päänsärkyä.
Ei minullakaan ole migreeniä kukaan lääkäri diagnosoinut, olen sen diagnoosin tehnyt ihan itse.
Nimittäin kärsin kahdenlaisesta päänsärystä, toinen on jännityspäänsärky, joka on lievää, ei pahene liikunnasta (liikunta auttaa siihen), ei ole sykkivää, ei siihen liity pahaa oloa.
Migreenityyppiseen päänsärkyyn taas kuuluu usein pahoinvointi, kova tai kohtalainen sykkivä kipu, joka pahenee ponnistuksesta ja esim. kun laittaa pään alaspäin. Migreenipäänsärkyä mulla on vain kuukautisten aikaan ja silloin kun on "ukkosta ilmassa".
Onko suvussasi migreeniä? Meillä on. Se on usein sukuvika.- ukkospäänsärky
Mulla migreenityyppiseen päänsärkyyn auttaa se, että heti kun tuntee vähääkään, että se on tulossa, niin ottaa tarpeeksi suuren annoksen parasetamolia TAI ibuprofeenia. Parasetamolia 2x500mg, TAI ibuprofeenia 2x400mg. Kun otan tuollaisen annoksen tarpeeksi ajoissa, säästyn voimakkaalta pahoinvoinnilta ja kovalta päänsäryltä. Kokonaan tuokaan ei sitä kuitenkaan estä, mutta ainakin sillä saa työkyvyn säilymään :(
- ap*
...sykkivää tuo kipu on, ja pahenee, jos vaikka kävelee portaita, juoksee tai muuten ponnistelee (mitä ei kyllä muutenkaan kamalasti edes tee mieli kokeilla kun tuo särky iskee). Ja kuukautisten aikaan tosiaan esiintyy todennäkösemmin kuin muulloin.
Soitin juuri äidilleni, ja hän sanoi, että hänellä on nuorempana ollut samantyyppistä päänsärkyä.
Eli kyllä nämä kaikki oireet kai johonkin migreenin tyyppiseen viittaavat...? Olen kokeillut noita särkylääkkeitä, mutta en ihan noin isoina annoksina ole uskaltanut. Kun "normaaliin" päänsärkyyn (eli sellaiseen jos vaikka niskat on jumissa ja siitä johtuu särky) minulla riittää jo 200mg ibuprofeiinia. Ja jotenkin ei ole uskaltanut syödä isompaa annosta, kun siinä on mukana tuo oksettava olo... Mutta jos nyt en saa aikaiseksi sinne lääkärille lähteä, niin kokeilen sitten tuota isompaa annostusta. - oikea lääkäri
ap* kirjoitti:
...sykkivää tuo kipu on, ja pahenee, jos vaikka kävelee portaita, juoksee tai muuten ponnistelee (mitä ei kyllä muutenkaan kamalasti edes tee mieli kokeilla kun tuo särky iskee). Ja kuukautisten aikaan tosiaan esiintyy todennäkösemmin kuin muulloin.
Soitin juuri äidilleni, ja hän sanoi, että hänellä on nuorempana ollut samantyyppistä päänsärkyä.
Eli kyllä nämä kaikki oireet kai johonkin migreenin tyyppiseen viittaavat...? Olen kokeillut noita särkylääkkeitä, mutta en ihan noin isoina annoksina ole uskaltanut. Kun "normaaliin" päänsärkyyn (eli sellaiseen jos vaikka niskat on jumissa ja siitä johtuu särky) minulla riittää jo 200mg ibuprofeiinia. Ja jotenkin ei ole uskaltanut syödä isompaa annosta, kun siinä on mukana tuo oksettava olo... Mutta jos nyt en saa aikaiseksi sinne lääkärille lähteä, niin kokeilen sitten tuota isompaa annostusta.antaa kunnon ohjeet ja kirjoittaa sopivat lääkkeet.
Migreenissä juuri iso kerta-annos on kaiken a ja o, itselläni on sellainen "coktail" että täsmälääke,2 tulehduskipulääkettä ja pahoinvointilääke kaikki yhtaikaa,ja tehoaa.
Muuten olisin 2-5 päivää kuukaudessa sairaslomalla
tämän takia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305762Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144344Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522941Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391549Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 601259
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2301202- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161