ajolämmitin

veneeseen.................

Olisko kellään tietoa, miten voisi asentaa ajolämmittimen veneeseen. Eli siis vesikiertoon jonkinlainen kenno puhallin ilm. yksinkertaisuudessaan.. Mihin kohtaa vesikiertoa kenno tulisi laittaa? Koneessa makeavesikierto.

10

4492

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pentassa

      se käy ainakin helposti. Koneessa on valmiina ns. kiertoletku. Lämmitin asennetaan tämän letkun tilalle tai yhteyteen. jos lämminvesiboileri on myös kierrossa, kannattaa laittaa y-liitokset jakoihin. Tällöin molemmat saavat haluttaessa yhtäaikaa lämpimäksi. Monesti lämpökennoon kannattaa laittaa säätöventtiili y-haaran jälkeen, josta lämpöä voi säätää. Kannattaa miettiä, mihin asennat lämppärin ja venttiilin veneessäsi, jotta puhallusputkien ja vaijerin asennus onnistuu kivuttomasti. Muista myös korvausilma puhaltimelle.

      • R K-S

        Vaihtelee hieman, mutta periaate on seuraava:
        - Ulosotto termostaattipewsästä enne termostaattia.
        - Paluu alavesiputkeen tai kierovesipumppuun.
        Lämmitin kuljettajan jalkojen viereen tai vastaavaan paikkaan. Puhallusletkut tuulilasille.
        Kannattaa tuoda raitista ilmaa myös lämmittimelle.


      • vielälisäkysymys
        R K-S kirjoitti:

        Vaihtelee hieman, mutta periaate on seuraava:
        - Ulosotto termostaattipewsästä enne termostaattia.
        - Paluu alavesiputkeen tai kierovesipumppuun.
        Lämmitin kuljettajan jalkojen viereen tai vastaavaan paikkaan. Puhallusletkut tuulilasille.
        Kannattaa tuoda raitista ilmaa myös lämmittimelle.

        Kone on sinulle ymmärtämäni mukaan tuttu, mitsubishi k2as.. Laitanko siis liitoksen ennen termostaattia..? Ei kai ole vaarana että kone ei lämpene tarpeeksi?
        Mulla on pajeron takatilan lämmitin, missä on kenno puhallin..
        Olisitko niin ystävällinen ja kertoisit kuinka voisin sen kytkeä, ettei tule sutta..
        Kiitos jo etukäteen...!!!


      • vielälisäkysymys
        vielälisäkysymys kirjoitti:

        Kone on sinulle ymmärtämäni mukaan tuttu, mitsubishi k2as.. Laitanko siis liitoksen ennen termostaattia..? Ei kai ole vaarana että kone ei lämpene tarpeeksi?
        Mulla on pajeron takatilan lämmitin, missä on kenno puhallin..
        Olisitko niin ystävällinen ja kertoisit kuinka voisin sen kytkeä, ettei tule sutta..
        Kiitos jo etukäteen...!!!

        Eli paluu alavesiletkuun..? jos laitan lämmittimen ennen termostaattia letkusta, jääkö yhteys vielä samaisesta letkusta termostaatille? T-haara tms?
        Kiitos jos vaivaudut vastaamaan..


      • R K-S
        vielälisäkysymys kirjoitti:

        Kone on sinulle ymmärtämäni mukaan tuttu, mitsubishi k2as.. Laitanko siis liitoksen ennen termostaattia..? Ei kai ole vaarana että kone ei lämpene tarpeeksi?
        Mulla on pajeron takatilan lämmitin, missä on kenno puhallin..
        Olisitko niin ystävällinen ja kertoisit kuinka voisin sen kytkeä, ettei tule sutta..
        Kiitos jo etukäteen...!!!

        Ja siksi kone voi käydä vähän kylmänä, jos lämmityslaite on kovin tehokas. Mieti vielä onko ko. laitteesta hyötyä. Onko kyseessä purjevene?
        Purjeveneellä on lyhyet käyttöjaksot koneella, joten lämppäri ei paljoa anna.
        Moottoriveneessä on tilanne parempi.
        Eli: Ulosotto syl. kannesta termostaatin vierestä ja paluu alavesiputkeen ennen kierovesipumppua.


      • riittää
        R K-S kirjoitti:

        Ja siksi kone voi käydä vähän kylmänä, jos lämmityslaite on kovin tehokas. Mieti vielä onko ko. laitteesta hyötyä. Onko kyseessä purjevene?
        Purjeveneellä on lyhyet käyttöjaksot koneella, joten lämppäri ei paljoa anna.
        Moottoriveneessä on tilanne parempi.
        Eli: Ulosotto syl. kannesta termostaatin vierestä ja paluu alavesiputkeen ennen kierovesipumppua.

        jos lämppäri on ajateltu esim. pitämään ikkunat kirkkaana kostealla ilmalla. Itse asensin kennopuhaltimen ja suuttimet tuulilasille. olen ollut erittäin tyytyväinen. Aiemmin lasit huurtuivat pahasti kosteassa kelissä. Nyt kosteus häviää nopeasti. Lämpö ei ole kuumaa, vaan haalean lämmintä ja se riittää kesäkelille hyvin käyttötarkoitukseensa.. Olen samaa mieltä kanssasi, että purkkariin ko. laitetta ei kannata asentaa, jos aikoo purjehtia


      • alkuperäinenkysyjä
        R K-S kirjoitti:

        Ja siksi kone voi käydä vähän kylmänä, jos lämmityslaite on kovin tehokas. Mieti vielä onko ko. laitteesta hyötyä. Onko kyseessä purjevene?
        Purjeveneellä on lyhyet käyttöjaksot koneella, joten lämppäri ei paljoa anna.
        Moottoriveneessä on tilanne parempi.
        Eli: Ulosotto syl. kannesta termostaatin vierestä ja paluu alavesiputkeen ennen kierovesipumppua.

        Eli kyseessä on siis moottorivene, hitaasti kulkeva uppoumarunkoinen, ajotunteja kertyy todella paljon. Siksi ajattelin, että voisi sen hukkalämmön hyödyntää.
        Mietin sitä asentamista, ei tunnu löytyvän mitsun kannesta lähtöpaikaa letkulle... Eiks se vesipumppu ole just siinä termostaatin alapuolella / eli vieressä?


    • Huurteen poistoon tarvitaan ennemmin tehokasta puhallusta, kuin pelkästään lämmintä. Lisäksi puhallus kannattaa aina, jos mahdollista ottaa veneen ulkopuolelta, jotta ilma olisi mahdollisimman kuivaa. Jos kierrätetään pelkkää sisäilmaa lopputuloksena on entistä huurteisemmat ikkunat.

      Tuohon ikkunoiden auki pitämiseen on tosi kompakti vaihtoehto Kalori Compact D, jossa on pari letkulähtöä ja sisäänrakennettu etuvastus kahdelle teholle.

      http://xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/kauppa/vesikiertolammittimet/vesikiertoinen-lammitin-kalori-compact-d2-detail

      Ei purjeveneessäkään välttämättä ole huono juttu laittaa ajolämmitintä, jos siellä on jo esimerkiksi lämminvesivaraaja asennettuna ja siis myös letkuvedotkin jossain määrin duunailtuna. Alle parilla sadalla ja pienellä asennustyöllä saa asennettua lämppärin joka antaa "ilmaiseksi" lämmintä aina kun koneella ajetaan.

      http://xn--lmmitin-5wa.fi/index.php/kauppa/vesikiertolammittimet/vesikiertoinen-lammitin-kalori-silencio-detail

      Tuo ei ole pöllömpi isossa moottoriveneessä muutenkaan.

      • huurteessa

        Miten näissä vesikiertoisissa puhalluslämmittimissä kannattaisi toteuttaa ilmanotto hytin ulkopuolelta? Saako noihin mitenkään järkevästi kiinni tuloilmaputkea, jonka voisi vetää hytin ulkopuolelle?

        Olisi tarvetta tuollaiselle, koska ikkunoiden huurtuminen todellinen ongelma sadekeleillä. Epäilyttää kuitenkin ottaa puhallusilma hytin sisäpuolelta varsinkin kun kysymyksessä on puuvene, jonka pilssissä on usein jonkin verran vettä ja sisäilma siten jossain määrin kosteaa jo valmiiksi. Toistaiseksi huurtumisongelmasta selvitty ikkunoiden sisäpintojen ahkeralla Fairy-käsittelyllä, mutta oma vaivansa on siinäkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1094
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      606
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      605
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      567
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      95
      552
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      512
    8. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      44
      493
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe