Ekspatriaatteja, onnko niitä?

enää...

Haaveilen siitä että suomessa saisin jonkun työn minkä kautta olis helppo saada joku ekspatriaatti pesti ulkomailla esim. englannissa tai USAssa. Onko sellaisia hommia vielä tarjolla? Tarvitaanko ekspatriaatteja nykymaailmassa enää mihinkään? Se vaan olisi niin helppo tapa lähteä... ja enemmän korkeakoulutetuille tarkoitettu kuin siivojan hommat norjassa.

5

1651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MIR

Lähinnä tulea mieleen kaksi tapaa päästä suomalaisesta toimistosta ulkomaille töihin:
      * Haet / puhut itsesi saman firman ulkomaiseen toimipaikkaan töihin. Tällöin siis suoritat käytännössä työpaikan vaihdon firman sisällä.
      * Firma perustaa uuden toimipisteen maailmalla ja sinä lähdet sinne laittamaan sitä pystyyn kunnes se saadaan pyörimään paikallisin voimin. Tämä onkin sitten se perinteinen komennuskeikka jonnekin.

Toki vielä on olemassa noita perinteisiä muutaman vuoden komennuksia asiantuntija- tai manageeraushommiin jonnekin mutta luulisin että parhaiten nappaa kala sillä taktiikalla, jossa ensin osoitat kykysi ja sitten lähdet kyselemään uutta paikkaa maailmalla. Etenkin maakonttori -> pääkonttori -liikenne voi onnistua ihan kivasti.

• Inssi vaan

Kyllähän meitä täällä maailmalla on liikkeellä. Itselläni on tällä hetkellä 2 vuoden expat-sopimus (asijantuntija ja manageeraus hommia). Tätä ennen tein kommenushommia noin 10 vuotta ympäri maailmaa. Hae töihin kansainväliseen firmaan ja hanki ensin Suomessa ns. kannukset ja sitten vain reissuun. Itsellä ei ole vielä ikävä kotimaahan ehkä joskus 10v päästä. Lapset päässee kouluun täälläkin ja terveydenhuolto pelaa hienosti. Lisäksi jossain maissa expatit saavat verohelpotuksia ym. etuja.
        Itselläni veroprosentti nyt 15%. Mutta sen verran voin sanoa että nämä hommat ei ole yleensä mitään lomailua. Minulla 5kk jälkeen ylitöitä noin 200h. Lisäksi matkoilla noin puolet ajasta.

• tietäjä_jostain
        Inssi vaan kirjoitti:

Kyllähän meitä täällä maailmalla on liikkeellä. Itselläni on tällä hetkellä 2 vuoden expat-sopimus (asijantuntija ja manageeraus hommia). Tätä ennen tein kommenushommia noin 10 vuotta ympäri maailmaa. Hae töihin kansainväliseen firmaan ja hanki ensin Suomessa ns. kannukset ja sitten vain reissuun. Itsellä ei ole vielä ikävä kotimaahan ehkä joskus 10v päästä. Lapset päässee kouluun täälläkin ja terveydenhuolto pelaa hienosti. Lisäksi jossain maissa expatit saavat verohelpotuksia ym. etuja.
        Itselläni veroprosentti nyt 15%. Mutta sen verran voin sanoa että nämä hommat ei ole yleensä mitään lomailua. Minulla 5kk jälkeen ylitöitä noin 200h. Lisäksi matkoilla noin puolet ajasta.

..olet Noksun issi - kuullosti vaan niin tutulta touhulta...;-)

• MIR
        tietäjä_jostain kirjoitti:

..olet Noksun issi - kuullosti vaan niin tutulta touhulta...;-)

Kone on kova sana maailmalla, samoin Kyrölla ja Wärtsilällä on bisnestä Suomen ulkopuolellakin. :-) Myös ICT:stä löytyy firmoja, joilla on väkeä pitkin poikin. Eivätkä nuo metsäyhtiötkään pelkästään Karjalassa heilu...

Nokia on ehkä suurin tällä hetkellä mutta todellinen massa tulee noista muista. Vuosikertomukset ja muu yritysinfo on hyvää luettavaa, jos haluaa rajata potentiaalisten suomalaisperäisten firmojen joukkoa.

Sitten on tuo toinen joukko, jossa Suomessa on paikalliskonttori ja firman pääbisnes on jossain muualla. Tytäryhtiötaloutta vaan penkomaan...

• Anonyymi
        Inssi vaan kirjoitti:

Kohtuullinen vero! Minulla täällä Norjan Finnmarkissa on lopullinen ollut yli tuplat, eli 30 - 33 %. Mutta eläkekertymään (joka usein jätetään huomiotta) täällä pitää olla tyytyväinen. Palkan ostovoima edelleenkin on noin 6 - 10 % Suomea parempi (rak ala). Vuositasolla ehkä enemmänkin, koska täällä ei homma koskaan "pätki". Jos aloittaja lähtee aluksi kokeilemaan toiseen pohjoismaahan, niin suosittelisin, ettei sinua "viedä", vaan ns. menet ihan omatoimisesti. Varsinaista ulkomaille muuttoahan ei toiseen pohjoismaahan muutto ole kieltä lukuunottamatta. Byrokraattisesti muutto Kokemäki - Reykjavik on kutakuinkin sama, kuin Kokemäki - Pori. Eli jos löydät työpaikan ja asunnon, niin teet normaalin muuttoilmoituksen paikallisen vrk:n sivulla ja postin. Haet verokortin ja perustat pankkitilin. Tämän jälkeen teet töitä ja asut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      38
      4629
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3195
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      271
      2361
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2237
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      165
      2079
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1661
    8. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1632
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1289
    Aihe