Persoonallinen jumala.

vesitomu

Tämä siis tarkoitettu vain varsinaisille antiteisteille, eikä kaikenmaailman joutojusseille!

Määritelkääs persoonallinen jumala.

Mikä on ero persoonattoman ja persoonallisen jumalan välillä?

Itse en tästä tiedä, aihe ei ole tuttu,
enkä jaksa googlettaa artikkeleja aiheen tiimoilta, joten kysyn nyt teiltä itseltänne.

Hyväksyisittekö kenties
persoonattoman jumalan
persoonallisen sijaan/ tai mieluummin?
Eli: mikä persoonallisessa jumalassa mättää? Minkä filosofisen oivalluksen kautta tulitte siihen tulokseen, että jumala ei voisi olla ainakaan persoonallinen, jos sellainen olisi? Oliko kyseessä intuitio, tms.?

Miksi mielestänne persoonallisuus ei voisi olla osa jumaluutta? Jumalahan voisi hyvinkin olla ei-persoonallinen multipersoona, koska ne eivät rajaa toisiaan pois. (persoona="naamio", jumala kykenisi pitämään "naamioita", mutta olemaan irrallinen naamioistaan? persoonallinen jumala & persoonaton jumala voisivat yhtyä tai irtautua..)

Myös perusteluja jumalan persoonallisuuden puolesta otetaan vastaan 8-)

41

1302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksi vain

      Vastaan, vaikken itseäni antiteistiksi laskekaan.


      "Määritelkääs persoonallinen jumala."

      Persoonallinen jumala on jumala, jolla on persoonallisuus. Persoonallisuudella tarkoitan tietoisuutta, jolla on kyky esim. päätellä asioita, kyky tuntea tunteita (ei välttämättä samanlaisia ja samoin perustein kuin ihmisillä), jolla voi olla haluja jne.


      "Mikä on ero persoonattoman ja persoonallisen jumalan välillä?"

      Persoonattomalla jumalalla ei tuollaista persoonallisuutta ole, vaan sitä voisi kuvata sanoilla 'maailma', 'kaikki', jne. Se ei siis ole erillinen itsenäinen tietoisuus.


      "Hyväksyisittekö kenties
      persoonattoman jumalan
      persoonallisen sijaan/ tai mieluummin?"

      Persoonaton jumala on aivan yhtä tarpeeton kuin persoonallinen, eikä sellaisen olemassaololle ole mitään todisteita/perusteita.

      Jos kuitenkin joku välttämättä haluaa elämäänsä 'jumalan', mielummin sitten jumala, joka on synonyymi sanalle 'maailma' (vaikken kyllä ymmärrä mitä järkeä tässä on), kuin joku kristinuskon jumalan kaltainen julma persoona.


      "Minkä filosofisen oivalluksen kautta tulitte siihen tulokseen, että jumala ei voisi olla ainakaan persoonallinen, jos sellainen olisi?"

      Jumala voisi, jos jumala olisi olemassa, tietenkin olla persoonallinen tai persoonaton. Suurin osa sellaisista persoonallisista jumalista, joiden on väitetty olevan olemassa, kuten vaikkapa kristinuskon Jumala, ovat tietenkin mahdottomia, koska niiden persoonallisuuksilla väitetään olevan mahdottomia tai ristiriitaisia ominaisuuksia (esim. kaikkivoipa ja kaikkitietävä) tai havaitun maailman kanssa ristiriitaisia ominaisuuksia (esim. kaikkivoipa ja rakastava).

      • vesitomu

        " Importantly, attributes and attitudes associated with the persona are understood to be separate from authorial intentions,"- (wikipedia)

        Persoona ei jos oikein ymmärsin käsittääkseni
        ole välttämättä koko henkilö itse-

        Kaloja ei ainakaan tietääkseni pidetä persoonallisina otuksina,
        mutta joidenkin tuoreiden tutkimusten mukaan niillä on kuitenkin tietoisuus ja kyky tuntea.
        Esim. hämähäkkikin osaa päätellä, kuten monissa tutkimuksissa on osoitettu. Onko hämähäkki siis persoonallinen?


      • vesitomu
        vesitomu kirjoitti:

        " Importantly, attributes and attitudes associated with the persona are understood to be separate from authorial intentions,"- (wikipedia)

        Persoona ei jos oikein ymmärsin käsittääkseni
        ole välttämättä koko henkilö itse-

        Kaloja ei ainakaan tietääkseni pidetä persoonallisina otuksina,
        mutta joidenkin tuoreiden tutkimusten mukaan niillä on kuitenkin tietoisuus ja kyky tuntea.
        Esim. hämähäkkikin osaa päätellä, kuten monissa tutkimuksissa on osoitettu. Onko hämähäkki siis persoonallinen?

        voisiko persoonaton jumala
        omata esim. tuntemiskyvyn?

        Jokin tunne voisi vaikka
        informaatiotasolla olla osa jumalan
        "kehoa", joka rakentuu vain potentiaalisista ideoista, sekä
        'olemattomista partikkeleista (pakko valitettavasti saada lauseeseen objekti, joten olematon partikkeli kelvatkoon =D), jotka täyttävät kaiken, ja joista jokainen tiedostaa itsensä täydellisesti'.
        Siellä missä tiedostaminen on täydellistä kaikkialla,
        ei käytännössä ole tiedostamista, koska se on ilman vertailukohtaa.
        Informaatiotasolla tosin ei ole välttämättä koordinaatteja, joten osia erottaisi toisistaan 'vain' niiden olemuksen erilaisuus.


      • yksi vain
        vesitomu kirjoitti:

        " Importantly, attributes and attitudes associated with the persona are understood to be separate from authorial intentions,"- (wikipedia)

        Persoona ei jos oikein ymmärsin käsittääkseni
        ole välttämättä koko henkilö itse-

        Kaloja ei ainakaan tietääkseni pidetä persoonallisina otuksina,
        mutta joidenkin tuoreiden tutkimusten mukaan niillä on kuitenkin tietoisuus ja kyky tuntea.
        Esim. hämähäkkikin osaa päätellä, kuten monissa tutkimuksissa on osoitettu. Onko hämähäkki siis persoonallinen?

        Käsittääkseni jumalasta puhuttaessa käypä synonyymi persoonalliselle olisi (irrallinen, erillinen) yksilö. Persoonallinen jumala on siis sellainen jumala, joka on maailmasta erotettavissa oleva yksilö (jolla siis on omia, ympäristöstä erillisiä tunteita, haluja jne.). Deistisessä käsityksessä jumalasta (siis jumala, joka on maailmankaikkeus) ei ole kyse erillisestä yksilöstä.


      • vesitomu
        yksi vain kirjoitti:

        Käsittääkseni jumalasta puhuttaessa käypä synonyymi persoonalliselle olisi (irrallinen, erillinen) yksilö. Persoonallinen jumala on siis sellainen jumala, joka on maailmasta erotettavissa oleva yksilö (jolla siis on omia, ympäristöstä erillisiä tunteita, haluja jne.). Deistisessä käsityksessä jumalasta (siis jumala, joka on maailmankaikkeus) ei ole kyse erillisestä yksilöstä.

        Miksi jumala yksilö pitäisi pystyä erottamaan ympäristöstään, jotta se olisi yksilö?

        jos kala tai hämähäkki erotetaan ympäristöstään se pysyy hämähäkkinä tai kalana? Vai, miltä osin se ei pysy itsenään, tai säilytä ominaisuuksiaan?
        Oman toimintaympäristönsä ulkopuolella kukaan ei tietenkään pysty toimimaan, ei ihminen eikä ötökkä, eikä jumalakaan sikäli jos sille määritellään toimintoja. toiminnot ovat kuitenkiin aina (?) osa jotakin ympäristöä. Mihin viittaat tässä ympäristöllä?

        Mitkä tunteet ja mitkä halut ovat ympäristöstä täysin erillisiä =/??

        Kärsimyksen välttäminen on esim. ihmisillä ja kaloilla aivan samanlaista tuoreiden tutkimusten mukaan. Niiden pyrkimys on sama, mutta keinot hieman erilaisia, esim. ihmisten ja kalojen huuliin siveltiin chiliä..
        kalatkin hinkkasivat joukolla huuliaan akvaarion pohjaan puhdistaakseen ne:
        kalat tuntevat kipua ja pyrkivät välttämään sitä.Ovatko kalat persoonia?

        no, tässä vähän selitän en ihan täysin kenties hiffannut pointtiasi, en koeta todistella sinua maahan tms. kunhan pistän tekstiä tulemaan, mielenkiintoinen keskustelu muuten, tässä oppii tavallaan itse jo paljon kun miettii kysymyksiä :)


      • yksi vain
        vesitomu kirjoitti:

        Miksi jumala yksilö pitäisi pystyä erottamaan ympäristöstään, jotta se olisi yksilö?

        jos kala tai hämähäkki erotetaan ympäristöstään se pysyy hämähäkkinä tai kalana? Vai, miltä osin se ei pysy itsenään, tai säilytä ominaisuuksiaan?
        Oman toimintaympäristönsä ulkopuolella kukaan ei tietenkään pysty toimimaan, ei ihminen eikä ötökkä, eikä jumalakaan sikäli jos sille määritellään toimintoja. toiminnot ovat kuitenkiin aina (?) osa jotakin ympäristöä. Mihin viittaat tässä ympäristöllä?

        Mitkä tunteet ja mitkä halut ovat ympäristöstä täysin erillisiä =/??

        Kärsimyksen välttäminen on esim. ihmisillä ja kaloilla aivan samanlaista tuoreiden tutkimusten mukaan. Niiden pyrkimys on sama, mutta keinot hieman erilaisia, esim. ihmisten ja kalojen huuliin siveltiin chiliä..
        kalatkin hinkkasivat joukolla huuliaan akvaarion pohjaan puhdistaakseen ne:
        kalat tuntevat kipua ja pyrkivät välttämään sitä.Ovatko kalat persoonia?

        no, tässä vähän selitän en ihan täysin kenties hiffannut pointtiasi, en koeta todistella sinua maahan tms. kunhan pistän tekstiä tulemaan, mielenkiintoinen keskustelu muuten, tässä oppii tavallaan itse jo paljon kun miettii kysymyksiä :)

        "no, tässä vähän selitän en ihan täysin kenties hiffannut pointtiasi"


        En varmaan osannut selittää sitä ymmärrettävästi. :) Yritetään siis uudelleen.

        Tarkoitin erillisellä sitä, että tuo jumaltietoisuus ei ole sama kuin maailmankaikkeus. Ei siis eräänlainen maailmantietoisuus, vaan tietoisuus, joka kykenee hahmottamaan olemassaolonsa suhteessa maailmankaikkeuteen.

        Vähän vastaavalla tavalla, kun näemme vaikkapa puun tai talon, tiedämme, että emme ole tuo puu tai talom, tai siis että nuo puu tai talo eivät ole osa meitä, vaan olemme erillinen tietoisuus, joka havaitsee nuo objektit.

        Persoonaton jumala taas on tuollainen maailmantietoisuus, ei siis maailmaa havainnoiva erillinen tietoisuus.


      • vesitomu
        yksi vain kirjoitti:

        "no, tässä vähän selitän en ihan täysin kenties hiffannut pointtiasi"


        En varmaan osannut selittää sitä ymmärrettävästi. :) Yritetään siis uudelleen.

        Tarkoitin erillisellä sitä, että tuo jumaltietoisuus ei ole sama kuin maailmankaikkeus. Ei siis eräänlainen maailmantietoisuus, vaan tietoisuus, joka kykenee hahmottamaan olemassaolonsa suhteessa maailmankaikkeuteen.

        Vähän vastaavalla tavalla, kun näemme vaikkapa puun tai talon, tiedämme, että emme ole tuo puu tai talom, tai siis että nuo puu tai talo eivät ole osa meitä, vaan olemme erillinen tietoisuus, joka havaitsee nuo objektit.

        Persoonaton jumala taas on tuollainen maailmantietoisuus, ei siis maailmaa havainnoiva erillinen tietoisuus.

        eli ok.

        varsin järkeenkäyvän oloinen
        määritelmä.

        tämmönen hassu pointti
        tuli mieleen muurahaisista..
        yksi murkku ei varmastikaan tunnista itsenäisesti
        omaa paikkaansa.. kollektiivinen tietoisuus sen sijaan osaa sijoitella, jakaa tehtäviä, esim. muurahaisten taistelussa hahmottaa taktisen kokonaisuuden voi määrätä mm. perääntymiskäskyn.
        Kollektiivinen tietoisuus taas ei siltikään tiedosta omaa itseään..
        mutta se tiedostaa alajaokkeensa..
        Ehkä murkku peilaa omaa itseään, luo tietoisuuden (vaikka tässä nyt tarkoitan murkulla kollektiivin osasta enemmän helpompi havainnollistaa) omasta itsestään itsensä "peilin" kautta.. toisaalta se loisi tuolloin tiedostamisen
        itsensä ulkopuolelle, ellei "peili" sitten (ansaiten nimityksen peili) lähetä tietoa jollakin tapaa takaisin myös yksilölle.
        Jatkuva vuorovaikutus kokonaisuuteen, missä toista ei ole olemassa ilman toista..

        Jumala voisi olla ihmisen tietoisuuden vuorovaikutuksellinen luoja (tai toinen puolisko luomista) & koordinoija, muttei välttämättä itsetiedostava.

        Voisi ajatella myös, että tällainen jumala olisi
        eläimellinen tietoisuus:
        ei epäröintiä, ei vaihtoehtoja->
        eräänlainen tietoinen ja kokeva lumivyöry, joka ei kyseenalaista, koska sillä ei yksinkertaisesti ole tarvetta kyseenalaistaa..
        kenties kokeva osa "lumivyöryä" ei tietynlaista omaa 'muistia'' tai ennakointikykyä, niin että se kuitenkin toteuttaa
        omaa elementtiään maailmankaikkeudessa yllätysen kokijana, innostujana yms.

        toisaalta vaikka se osaisikin laskelmoida, niin kokemista voisi verrata esim. jos hyppäät vesiliukumäkeen:
        periaatteessa tiedät jo, millainen lasku tulee olemaan, mutta se ei vähennä sen hauskuutta :)


      • yksi vain
        vesitomu kirjoitti:

        eli ok.

        varsin järkeenkäyvän oloinen
        määritelmä.

        tämmönen hassu pointti
        tuli mieleen muurahaisista..
        yksi murkku ei varmastikaan tunnista itsenäisesti
        omaa paikkaansa.. kollektiivinen tietoisuus sen sijaan osaa sijoitella, jakaa tehtäviä, esim. muurahaisten taistelussa hahmottaa taktisen kokonaisuuden voi määrätä mm. perääntymiskäskyn.
        Kollektiivinen tietoisuus taas ei siltikään tiedosta omaa itseään..
        mutta se tiedostaa alajaokkeensa..
        Ehkä murkku peilaa omaa itseään, luo tietoisuuden (vaikka tässä nyt tarkoitan murkulla kollektiivin osasta enemmän helpompi havainnollistaa) omasta itsestään itsensä "peilin" kautta.. toisaalta se loisi tuolloin tiedostamisen
        itsensä ulkopuolelle, ellei "peili" sitten (ansaiten nimityksen peili) lähetä tietoa jollakin tapaa takaisin myös yksilölle.
        Jatkuva vuorovaikutus kokonaisuuteen, missä toista ei ole olemassa ilman toista..

        Jumala voisi olla ihmisen tietoisuuden vuorovaikutuksellinen luoja (tai toinen puolisko luomista) & koordinoija, muttei välttämättä itsetiedostava.

        Voisi ajatella myös, että tällainen jumala olisi
        eläimellinen tietoisuus:
        ei epäröintiä, ei vaihtoehtoja->
        eräänlainen tietoinen ja kokeva lumivyöry, joka ei kyseenalaista, koska sillä ei yksinkertaisesti ole tarvetta kyseenalaistaa..
        kenties kokeva osa "lumivyöryä" ei tietynlaista omaa 'muistia'' tai ennakointikykyä, niin että se kuitenkin toteuttaa
        omaa elementtiään maailmankaikkeudessa yllätysen kokijana, innostujana yms.

        toisaalta vaikka se osaisikin laskelmoida, niin kokemista voisi verrata esim. jos hyppäät vesiliukumäkeen:
        periaatteessa tiedät jo, millainen lasku tulee olemaan, mutta se ei vähennä sen hauskuutta :)

        Tuo kuulosti minusta aika buddhalaiselta.

        Jos olen oikein buddhalaisuutta ymmärtänyt, siinähän on olemassa jonkinlainen totuus, todellinen minä, buddhaluonto, joka on meissä kaikissa. Egomme on omamme, mutta tuo totuus taustalla yhteistä kaikille.

        Kirjoitit:

        "Ehkä murkku peilaa omaa itseään, luo tietoisuuden omasta itsestään itsensä "peilin" kautta.."

        Onko tuo "peili" kuin ihmisen ego, jonka värittämänä näemme buddhalaisuuden mukaan tuon taustalla olevan todellisen totuuden?

        Kuvasit tuossa mallissasi jumalaa näin:

        "Voisi ajatella myös, että tällainen jumala olisi
        eläimellinen tietoisuus:
        ei epäröintiä, ei vaihtoehtoja->
        eräänlainen tietoinen ja kokeva lumivyöry, joka ei kyseenalaista, koska sillä ei yksinkertaisesti ole tarvetta kyseenalaistaa..
        kenties kokeva osa "lumivyöryä" ei tietynlaista omaa 'muistia'' tai ennakointikykyä, niin että se kuitenkin toteuttaa
        omaa elementtiään maailmankaikkeudessa yllätysen kokijana, innostujana yms."

        Buddhalaista valaistumista kai kuvataan myös maailman ymmärtämisenä ja hyväksymisenä sellaisena kuin se on, ilman tarvetta epäröidä tai kyseenalaistaa asioita, hetkestä nauttien.

        Näetkö sinäkin yhtäläisyydet, vai kuvittelenko vain omiani? ;) Buddhalaiset eivät tietenkään puhu jumalasta.

        Itse en kyllä usko, että tietoisuutemme jotenkin heijastaisi jotain korkeampaa voimaa tai tietoisuutta. Tällaisesta ei ole mitään näyttöä.

        Mutta paljon uskottavampi tuollainen buddhalaistyyppinen totuus kuitenkin olisi, kuin vaikkapa kristinuskon ristiriitainen luojapersoonallisuus.


      • vesitomu
        yksi vain kirjoitti:

        Tuo kuulosti minusta aika buddhalaiselta.

        Jos olen oikein buddhalaisuutta ymmärtänyt, siinähän on olemassa jonkinlainen totuus, todellinen minä, buddhaluonto, joka on meissä kaikissa. Egomme on omamme, mutta tuo totuus taustalla yhteistä kaikille.

        Kirjoitit:

        "Ehkä murkku peilaa omaa itseään, luo tietoisuuden omasta itsestään itsensä "peilin" kautta.."

        Onko tuo "peili" kuin ihmisen ego, jonka värittämänä näemme buddhalaisuuden mukaan tuon taustalla olevan todellisen totuuden?

        Kuvasit tuossa mallissasi jumalaa näin:

        "Voisi ajatella myös, että tällainen jumala olisi
        eläimellinen tietoisuus:
        ei epäröintiä, ei vaihtoehtoja->
        eräänlainen tietoinen ja kokeva lumivyöry, joka ei kyseenalaista, koska sillä ei yksinkertaisesti ole tarvetta kyseenalaistaa..
        kenties kokeva osa "lumivyöryä" ei tietynlaista omaa 'muistia'' tai ennakointikykyä, niin että se kuitenkin toteuttaa
        omaa elementtiään maailmankaikkeudessa yllätysen kokijana, innostujana yms."

        Buddhalaista valaistumista kai kuvataan myös maailman ymmärtämisenä ja hyväksymisenä sellaisena kuin se on, ilman tarvetta epäröidä tai kyseenalaistaa asioita, hetkestä nauttien.

        Näetkö sinäkin yhtäläisyydet, vai kuvittelenko vain omiani? ;) Buddhalaiset eivät tietenkään puhu jumalasta.

        Itse en kyllä usko, että tietoisuutemme jotenkin heijastaisi jotain korkeampaa voimaa tai tietoisuutta. Tällaisesta ei ole mitään näyttöä.

        Mutta paljon uskottavampi tuollainen buddhalaistyyppinen totuus kuitenkin olisi, kuin vaikkapa kristinuskon ristiriitainen luojapersoonallisuus.

        Kyllä näen yhtäläisyydet.

        hauskaa sinällään, kun en buddhalaisuuden metafysiikkaan ole perehtynyt, omaavansa hyvin samankaltaisia ajatuksia.

        tjaa-a. jotkut ihmismielet ovat kyllä aika korkeita, selvästi korkeampia kuin toiset,vaikka jotkut ihmiset välttävät ja karsastavat tällaista jakamista.
        Otetaan vaikka nyt john lennon ja verrataan häntä johonkin väkivaltaiseen junttiin, niin kyllä lennon on huomattavasti älykkäämpi ja fiksumpi, valoisampi kaveri.

        musikaalista/ tms. neroutta, erityistä karismaa, yms. voisi pitää jumaluuden ilmentymänä.


      • vesitomu
        vesitomu kirjoitti:

        Kyllä näen yhtäläisyydet.

        hauskaa sinällään, kun en buddhalaisuuden metafysiikkaan ole perehtynyt, omaavansa hyvin samankaltaisia ajatuksia.

        tjaa-a. jotkut ihmismielet ovat kyllä aika korkeita, selvästi korkeampia kuin toiset,vaikka jotkut ihmiset välttävät ja karsastavat tällaista jakamista.
        Otetaan vaikka nyt john lennon ja verrataan häntä johonkin väkivaltaiseen junttiin, niin kyllä lennon on huomattavasti älykkäämpi ja fiksumpi, valoisampi kaveri.

        musikaalista/ tms. neroutta, erityistä karismaa, yms. voisi pitää jumaluuden ilmentymänä.

        voisi olla
        kaiken oikean järjestys,
        mikä itsessään on jo
        useiden ihmisten toiveissa
        ja joidenkin ihmisten toimissa.

        oikeus ja oikea järjestys
        on kuitenkin potentiaalinen
        mahdollisuus, eli olemassa ideoiden tasolla.

        jumalainen tahto olisi tahto tähän järjetykseen,
        ja jumalainen teko teko joka edesauttaa oikean järjestyksen toteutumista.


      • yksi vain
        vesitomu kirjoitti:

        Kyllä näen yhtäläisyydet.

        hauskaa sinällään, kun en buddhalaisuuden metafysiikkaan ole perehtynyt, omaavansa hyvin samankaltaisia ajatuksia.

        tjaa-a. jotkut ihmismielet ovat kyllä aika korkeita, selvästi korkeampia kuin toiset,vaikka jotkut ihmiset välttävät ja karsastavat tällaista jakamista.
        Otetaan vaikka nyt john lennon ja verrataan häntä johonkin väkivaltaiseen junttiin, niin kyllä lennon on huomattavasti älykkäämpi ja fiksumpi, valoisampi kaveri.

        musikaalista/ tms. neroutta, erityistä karismaa, yms. voisi pitää jumaluuden ilmentymänä.

        "musikaalista/ tms. neroutta, erityistä karismaa, yms. voisi pitää jumaluuden ilmentymänä."


        Voisi tietenkin, mutta miksi? Meillä ihmisillä nyt vaan sattuu olemaan eri asteisia lahjakkuuksia erilaisissa asioissa. Miksi kutsua sitä jotenkin jumalalliseksi, kun se minusta ainakin on ihan luonnollinen asia?


      • vesitomu
        yksi vain kirjoitti:

        "musikaalista/ tms. neroutta, erityistä karismaa, yms. voisi pitää jumaluuden ilmentymänä."


        Voisi tietenkin, mutta miksi? Meillä ihmisillä nyt vaan sattuu olemaan eri asteisia lahjakkuuksia erilaisissa asioissa. Miksi kutsua sitä jotenkin jumalalliseksi, kun se minusta ainakin on ihan luonnollinen asia?

        Nerokkuus on osa luontoa, samoin vakavasti kehitysvammaisena syntyminen.
        Kuitenkaan emme pidä esim. psykoottista käyttäytymistä luonnollisena, vaikka sitä ilmenee.

        Entä suhtautuminen luonnollisuuteen?
        Toista pyritään edistämään, toista
        vähentämään. Luonnollisuudellakin on siis arvojärjestys, ja pidämme joitakin osia luonnosta huonoina, toisia hyvinä.

        luonnollisuuden hyviä puolia voi kutsua mielestäni siis myös jumalaiseksi. miksei =)?

        harvemmin itse käytän arkikielessä vastaavaa, mut esim. Billy Idol on jumala, koska on niin lähellä jumaluutta, että jumalaksi kutsuminen vastaa määritteistä lähiten totuutta.


      • vesitomu
        vesitomu kirjoitti:

        Nerokkuus on osa luontoa, samoin vakavasti kehitysvammaisena syntyminen.
        Kuitenkaan emme pidä esim. psykoottista käyttäytymistä luonnollisena, vaikka sitä ilmenee.

        Entä suhtautuminen luonnollisuuteen?
        Toista pyritään edistämään, toista
        vähentämään. Luonnollisuudellakin on siis arvojärjestys, ja pidämme joitakin osia luonnosta huonoina, toisia hyvinä.

        luonnollisuuden hyviä puolia voi kutsua mielestäni siis myös jumalaiseksi. miksei =)?

        harvemmin itse käytän arkikielessä vastaavaa, mut esim. Billy Idol on jumala, koska on niin lähellä jumaluutta, että jumalaksi kutsuminen vastaa määritteistä lähiten totuutta.

        Jos suhtautumista "luonnolliseen" pidetään osana luontoa,
        pyrkii luonto siis itse järjestäytymään tiettyyn järjestykseen; luonnolla on päämäärä, johon se pyrkii, sekä jotakin, mitä se pyrkii välttämään.


      • Pekka-
        vesitomu kirjoitti:

        Jos suhtautumista "luonnolliseen" pidetään osana luontoa,
        pyrkii luonto siis itse järjestäytymään tiettyyn järjestykseen; luonnolla on päämäärä, johon se pyrkii, sekä jotakin, mitä se pyrkii välttämään.

        Onko vedellä päämäärä kun se menee gravitaation mukaan jokea alas kohti merta?

        Onko tuulella päämäärä kun se auringon lämmitettyä jotain osaa maapallosta täyttää matalapainetta?

        Onko kivellä päämäärä kun se vierii alas vuorenrinnettä?

        Yhtä hyvin luonnolla yleensäkkin on mitään päämäärää. Se on täysin tiedotonta toimintaa joka tapahtuu luonnon lainalaisuuksien mukaan.


      • vesitomu
        Pekka- kirjoitti:

        Onko vedellä päämäärä kun se menee gravitaation mukaan jokea alas kohti merta?

        Onko tuulella päämäärä kun se auringon lämmitettyä jotain osaa maapallosta täyttää matalapainetta?

        Onko kivellä päämäärä kun se vierii alas vuorenrinnettä?

        Yhtä hyvin luonnolla yleensäkkin on mitään päämäärää. Se on täysin tiedotonta toimintaa joka tapahtuu luonnon lainalaisuuksien mukaan.

        jos ihminen on osa luontoa,
        esiintyy luonnossa päämäärähakuisuutta.

        Näin yleisesti puhutaan:
        ihmisellä on päämääriä.

        Ihmiset ylensä pyrkivät lisäämään lisäämään tyytyäisyyttä (vaikka omaansa).
        = luonnossa esiintyy pyrkimystä onnellisuuteen.


    • ateitse

      Ehdottomasti - siis jos pakko olisi valita - uskoisin ennemmin persoonattomaan jumalaan. Personattomuudella on niin valtava kirjo asioita, joita se voi olla, että jo pelkästään todennäköisyyskin on sen puolella.

      Ja niistä eroista
      Persoonallinen jumala on mm. kristinuskon jumala, jonka kanssa voi jutella, se voi rakastaa tai suuttua, sen kanssa voi olla vuorovaikutuksessa ja mooses jopa olisi raamatun mukaan nähnyt tämän ihmishahmon.
      Persoonaton jumala voi puolestsaan olla hieman liian filosofinen nimitys alkuräjähdyksen enrgialle, luonnon voimille, fysiikan laeille tai vaikka kaikelle mitä maailmankaikkeudessa yleensäkkään tavataan.

      Kaikki on kiinne siintä, ettei ihminen suostu uskomaan, että on vain kuolevainen mitätön pisara valtameressä. Pisara pitää selittää hienommaksi, joksikin luomakunnan ylimmäksi hahmoksi, ja valtamerikin on itseasiassa hieno uima-allas, joka on rakennettu vain ylivertaista ihmistä varten.

      Persoonaton jumala on sinällään aivan yhtä turha tekijä maailmankaikkeuden selittämisessä kuin persoonallinen veljensä, mutta kuulostaahan se sentään hieman vähemmän lasten sadulta.

    • m-ilian

      Kaikkien maailmassa keksittyjen jumalien persoonallisuus on määräytynyt ko. jumalan (>uskonnon) keksijän ja kehittäjän toimesta. Kehitetyt persoonat eivät voi olla luoja-jumalia.

      Persoonaton jumala on määrittelemätön ja ominaisuudeton yms, TODELLAKIN ihmiselle käsittämätön "mekanismi", kaikkivoipa jne.

      Itse voisin enneminkin hyväksyä ns. persoonattoman jumalan, joka olisi siis tyystin ihmisen käsityksen yläpuolella ja jolle ei olisi ihmisen keksimiä ominaisuuksia olemassakaan.
      Tällaiselle jumalalle olisi myös täysin yhdentekevää, uskooko ihmiset tämän olemassaoloon. Yhtä yhdentekevää olisi ilmaantuuko koskaan ihmiselle vai ei. Me olemme kuitenkin vain yksi laji miljoonien eläinlajien joukossa, eikä mikään multi-viisauskaan takaa, että juuri ihminen olisi SE laji, jolle jumalien KUULUISI ilmaantua.
      Persoonaton ja ihmisen suhteen "neutraali" luoja-jumala keksittyy taatusti aivan johonkin muuhun kuin olemaan "rakastava isä" yms typerää ihmisen toivomaa höttöä.

      Persoonallisessa jumalassa mättää se ihmisen keksimä persoona, ei mikään muu.
      Esim. kristinuskon sotku-logiikkainen, ristiriitainen ja sadistinen jumala on niin ilmiselvää ihmisen (paimentolaiskansan) keksintöä, että hämmennyn joka kerta kun joku väittää tuohon vastaan.

      >>>Minkä filosofisen oivalluksen kautta tulitte siihen tulokseen, että jumala ei voisi olla ainakaan persoonallinen, jos sellainen olisi?

      • maalaisjärkikin,

        että ilman Jumalaa ei olisi mitään! Emme kirjoittelisi ja eriäviä mielipiteitä esittelisi, ei olisi siis tätä elämää, maailmankaikkeutta, ei siis mitään.


      • m-ilian
        maalaisjärkikin, kirjoitti:

        että ilman Jumalaa ei olisi mitään! Emme kirjoittelisi ja eriäviä mielipiteitä esittelisi, ei olisi siis tätä elämää, maailmankaikkeutta, ei siis mitään.

        Maalaisjärjellä ja jumaliin uskomisella ei ole mitään tekemistä keskenään.
        Vain järjenköyhä pösilö, pelokas, tietämätön/perehtymätön ja mieleltään heikkokuntoinen kuvittelee "turvakseen" näkymättömiä mielikuvitushahmoja.


      • apostoli_tz

        "on niin ilmiselvää ihmisen (paimentolaiskansan) keksintöä,"

        Näyttää tämä paimentolaiskansaan viittaminen olevan kovin yleistä? Jos oletetaan, että juutalaisuudella ja kristinuskolla on esikuvansa vanhemmissa kulttuureissa (sumerilaiset, egyptiläiset ym.), niin silloin sinä Milian ja monet muutkin olette hyvin pahasti väärässä. Ensinnäkin kirjoitustaito on yhteydessä kaupungistumiseen, eli niissä kulttuureissa, joissa oltiin siirrytty nomadikulttuurista maanviljelyyn ja sitä myötä kaupungistumiseen alkoivat myös kehittymään eri uskonnot, nimenomaan kirjoitetetussa muodossa.

        Käsitykseni mukaan egyptiläiset ja kaksoivirran alueella esiintyneet korkeakulttuurit ovat olleet kaikkea muuta kuin paimentolaiskulttuureita? Lainaamisteorian mukaanhan itseasiassa juutalaiset lainasivat muilta uskonnoilta aineksia omaansa, eli silloin vaeltavana kansana (paimentolaisina) he lainasivat korkeakulttuureilta omaansa. Juutalaisuus ja kristinusko ei siis silloinkaan olisi paimentolaisheimojen keksintöä, vaan korkeakulttuuristen, sivistyneiden kaupungistuneiden kansojen keksintöä.

        Jeesuksen aikana juutalainen kansa ei ollut enää paimentolaiskansaa, eikä enää Vanhan testamentin nuorimpien kirjoitustenkaan aikana.

        Ehkä se maalaisjärki ei vain suostu tätä ymmärtämään?

        Olet hyvin ristiriitainen näkemyksissäsi. Syytät kristinuskoa ja juutalaisuutta alkeellisuudesta, paimentolaisuudesta ja kuitenkin samaan aikaan ihannoit mm. shamanistista kulttuuria, paimentolaiskansan vanhoja perinteitä ja toivoisit niiden olevan edelleen vahvasti hengissä. Unohdat näköjään, että saamelaiset olivat (ja ovat osittain edelleen) paimentolaiskansaa? Suhtautumalla halveksivasti yhden paimentolaiskansan (juutalaiset alunperin?) tapoihin, ihannoit samalla toisen paimentolaiskansan tapoja ja perinteitä. Mielenkiintoista!


      • vesitomu
        m-ilian kirjoitti:

        Maalaisjärjellä ja jumaliin uskomisella ei ole mitään tekemistä keskenään.
        Vain järjenköyhä pösilö, pelokas, tietämätön/perehtymätön ja mieleltään heikkokuntoinen kuvittelee "turvakseen" näkymättömiä mielikuvitushahmoja.

        taisitpa erehtyä
        esittämään yksityisiä
        mielipiteitäsi vankkoina
        faktoina =/


      • apostoli_tz
        m-ilian kirjoitti:

        Maalaisjärjellä ja jumaliin uskomisella ei ole mitään tekemistä keskenään.
        Vain järjenköyhä pösilö, pelokas, tietämätön/perehtymätön ja mieleltään heikkokuntoinen kuvittelee "turvakseen" näkymättömiä mielikuvitushahmoja.

        " Vain järjenköyhä pösilö, pelokas, tietämätön/perehtymätön ja mieleltään heikkokuntoinen"

        Kaiken tämän vastakohta? Viisas, rohkea, runsaasti tietoa omaava, perehtynyt ja mieleltäsi vahva?


      • Milian*
        apostoli_tz kirjoitti:

        "on niin ilmiselvää ihmisen (paimentolaiskansan) keksintöä,"

        Näyttää tämä paimentolaiskansaan viittaminen olevan kovin yleistä? Jos oletetaan, että juutalaisuudella ja kristinuskolla on esikuvansa vanhemmissa kulttuureissa (sumerilaiset, egyptiläiset ym.), niin silloin sinä Milian ja monet muutkin olette hyvin pahasti väärässä. Ensinnäkin kirjoitustaito on yhteydessä kaupungistumiseen, eli niissä kulttuureissa, joissa oltiin siirrytty nomadikulttuurista maanviljelyyn ja sitä myötä kaupungistumiseen alkoivat myös kehittymään eri uskonnot, nimenomaan kirjoitetetussa muodossa.

        Käsitykseni mukaan egyptiläiset ja kaksoivirran alueella esiintyneet korkeakulttuurit ovat olleet kaikkea muuta kuin paimentolaiskulttuureita? Lainaamisteorian mukaanhan itseasiassa juutalaiset lainasivat muilta uskonnoilta aineksia omaansa, eli silloin vaeltavana kansana (paimentolaisina) he lainasivat korkeakulttuureilta omaansa. Juutalaisuus ja kristinusko ei siis silloinkaan olisi paimentolaisheimojen keksintöä, vaan korkeakulttuuristen, sivistyneiden kaupungistuneiden kansojen keksintöä.

        Jeesuksen aikana juutalainen kansa ei ollut enää paimentolaiskansaa, eikä enää Vanhan testamentin nuorimpien kirjoitustenkaan aikana.

        Ehkä se maalaisjärki ei vain suostu tätä ymmärtämään?

        Olet hyvin ristiriitainen näkemyksissäsi. Syytät kristinuskoa ja juutalaisuutta alkeellisuudesta, paimentolaisuudesta ja kuitenkin samaan aikaan ihannoit mm. shamanistista kulttuuria, paimentolaiskansan vanhoja perinteitä ja toivoisit niiden olevan edelleen vahvasti hengissä. Unohdat näköjään, että saamelaiset olivat (ja ovat osittain edelleen) paimentolaiskansaa? Suhtautumalla halveksivasti yhden paimentolaiskansan (juutalaiset alunperin?) tapoihin, ihannoit samalla toisen paimentolaiskansan tapoja ja perinteitä. Mielenkiintoista!

        >>>Näyttää tämä paimentolaiskansaan viittaminen olevan kovin yleistä? >Käsitykseni mukaan egyptiläiset ja kaksoivirran alueella esiintyneet korkeakulttuurit ovat olleet kaikkea muuta kuin paimentolaiskulttuureita?>Lainaamisteorian mukaanhan itseasiassa juutalaiset lainasivat muilta uskonnoilta aineksia omaansa, eli silloin vaeltavana kansana (paimentolaisina) he lainasivat korkeakulttuureilta omaansa.>Juutalaisuus ja kristinusko ei siis silloinkaan olisi paimentolaisheimojen keksintöä, vaan korkeakulttuuristen, sivistyneiden kaupungistuneiden kansojen keksintöä. >Olet hyvin ristiriitainen näkemyksissäsi. Syytät kristinuskoa ja juutalaisuutta alkeellisuudesta..>..ja kuitenkin samaan aikaan ihannoit mm. shamanistista kulttuuria, paimentolaiskansan vanhoja perinteitä ja toivoisit niiden olevan edelleen vahvasti hengissä.>Unohdat näköjään, että saamelaiset olivat (ja ovat osittain edelleen) paimentolaiskansaa?>Suhtautumalla halveksivasti yhden paimentolaiskansan (juutalaiset alunperin?) tapoihin, ihannoit samalla toisen paimentolaiskansan tapoja ja perinteitä. Mielenkiintoista!


      • Dennari
        apostoli_tz kirjoitti:

        "on niin ilmiselvää ihmisen (paimentolaiskansan) keksintöä,"

        Näyttää tämä paimentolaiskansaan viittaminen olevan kovin yleistä? Jos oletetaan, että juutalaisuudella ja kristinuskolla on esikuvansa vanhemmissa kulttuureissa (sumerilaiset, egyptiläiset ym.), niin silloin sinä Milian ja monet muutkin olette hyvin pahasti väärässä. Ensinnäkin kirjoitustaito on yhteydessä kaupungistumiseen, eli niissä kulttuureissa, joissa oltiin siirrytty nomadikulttuurista maanviljelyyn ja sitä myötä kaupungistumiseen alkoivat myös kehittymään eri uskonnot, nimenomaan kirjoitetetussa muodossa.

        Käsitykseni mukaan egyptiläiset ja kaksoivirran alueella esiintyneet korkeakulttuurit ovat olleet kaikkea muuta kuin paimentolaiskulttuureita? Lainaamisteorian mukaanhan itseasiassa juutalaiset lainasivat muilta uskonnoilta aineksia omaansa, eli silloin vaeltavana kansana (paimentolaisina) he lainasivat korkeakulttuureilta omaansa. Juutalaisuus ja kristinusko ei siis silloinkaan olisi paimentolaisheimojen keksintöä, vaan korkeakulttuuristen, sivistyneiden kaupungistuneiden kansojen keksintöä.

        Jeesuksen aikana juutalainen kansa ei ollut enää paimentolaiskansaa, eikä enää Vanhan testamentin nuorimpien kirjoitustenkaan aikana.

        Ehkä se maalaisjärki ei vain suostu tätä ymmärtämään?

        Olet hyvin ristiriitainen näkemyksissäsi. Syytät kristinuskoa ja juutalaisuutta alkeellisuudesta, paimentolaisuudesta ja kuitenkin samaan aikaan ihannoit mm. shamanistista kulttuuria, paimentolaiskansan vanhoja perinteitä ja toivoisit niiden olevan edelleen vahvasti hengissä. Unohdat näköjään, että saamelaiset olivat (ja ovat osittain edelleen) paimentolaiskansaa? Suhtautumalla halveksivasti yhden paimentolaiskansan (juutalaiset alunperin?) tapoihin, ihannoit samalla toisen paimentolaiskansan tapoja ja perinteitä. Mielenkiintoista!

        Terve,

        Heee, myötääkö siis "apostoli" mahdollisuuden että uskonnot ovat keksittyjä?

        yst. Dennari

        ""Lainaamisteorian mukaanhan itseasiassa juutalaiset lainasivat muilta uskonnoilta aineksia omaansa, eli silloin vaeltavana kansana (paimentolaisina) he lainasivat korkeakulttuureilta omaansa. Juutalaisuus ja kristinusko ei siis silloinkaan olisi paimentolaisheimojen keksintöä, vaan korkeakulttuuristen, sivistyneiden kaupungistuneiden kansojen keksintöä.""


      • Milian*
        apostoli_tz kirjoitti:

        " Vain järjenköyhä pösilö, pelokas, tietämätön/perehtymätön ja mieleltään heikkokuntoinen"

        Kaiken tämän vastakohta? Viisas, rohkea, runsaasti tietoa omaava, perehtynyt ja mieleltäsi vahva?

        ...mitä itseäsi huvittaa.


      • apostoli_tz
        Milian* kirjoitti:

        >>>Näyttää tämä paimentolaiskansaan viittaminen olevan kovin yleistä? >Käsitykseni mukaan egyptiläiset ja kaksoivirran alueella esiintyneet korkeakulttuurit ovat olleet kaikkea muuta kuin paimentolaiskulttuureita?>Lainaamisteorian mukaanhan itseasiassa juutalaiset lainasivat muilta uskonnoilta aineksia omaansa, eli silloin vaeltavana kansana (paimentolaisina) he lainasivat korkeakulttuureilta omaansa.>Juutalaisuus ja kristinusko ei siis silloinkaan olisi paimentolaisheimojen keksintöä, vaan korkeakulttuuristen, sivistyneiden kaupungistuneiden kansojen keksintöä. >Olet hyvin ristiriitainen näkemyksissäsi. Syytät kristinuskoa ja juutalaisuutta alkeellisuudesta..>..ja kuitenkin samaan aikaan ihannoit mm. shamanistista kulttuuria, paimentolaiskansan vanhoja perinteitä ja toivoisit niiden olevan edelleen vahvasti hengissä.>Unohdat näköjään, että saamelaiset olivat (ja ovat osittain edelleen) paimentolaiskansaa?>Suhtautumalla halveksivasti yhden paimentolaiskansan (juutalaiset alunperin?) tapoihin, ihannoit samalla toisen paimentolaiskansan tapoja ja perinteitä. Mielenkiintoista!

        "On tietenkin. Aavikkopaimenten kokoamasta tarustosta kun on kyse. "

        Tarkoitatko koko Raamattua vai osaa siitä? Kun Uuden testamentin kirjoitukset olivat valmiit, niiden kirjoittajat eivät olleet olleet aavikkopaimenia enää pitkään aikaan. Lähes kaikki Uuden testamentin tapahtumat ovat tapahtuneet kylissä, kaupungeissa jne. Aabraham ja Mooses olivat alunperin paimenia, mutta Mooseskin oli Raamatun mukaan Egyptin hovissa ja kasvoi faaraon poikana.

        "Kuten kaikki varmastikin jo tietää, kritinuskossa ei ole mitään omintakeista, uniikkia eikä sen itse kehittämää, vaan kaikki on riistetty muualta."

        Tämä käsitys oli vallalla 1900-luvun alussa, eikä nykyään kovinkaan moni uskontotieteilijä allekirjoita asiaa enää. Yhtäläisyyksiä on, mutta lähinnä yksittäisissä ulkoisissa seikoissa ja useimpien kohdalla ajoitusongelmat tuovat eteen kysymyksen, miten päin lainaus on oikeasti tapahtunut? Näin esim. Idän uskontojen ja mithralaisuuden kanssa.

        "Et taida nyt oikein erottaa mitä on "paimentolaiskansan keksimä kristinusko" ja sitä edeltäneet kulttuurit uskomuksineen ja taruineen? "

        Kristinusko sai alkunsa 2000 vuotta sitten Jeesuksen ristiinaulitsemisen ja ylösnousemuksen jälkeen. Voisi sanoa, että kristinuskon alku sijoittui ensimmäiseen helluntaihin, jolloin Pyhä Henki vuodatettiin. Anyway, siihen aikaan asioiden kanssa tekemisissä olleet ihmiset eivät olleet paimentolaisia. Pietari oli kalastaja, Paavali fariseus (oppinut juutalainen) jne. Moni kääntynyt oli itseasiassa kreikkalainen (korkeakulttuuriin kuuluva) tai roomalainen. Uusi testamentti kirjoitettiin kreikan kielelle aikana, jolloin Suomessa ei osattu lukea, saati kirjoittaa. Pohjoisen pallonpuoliskon elämä oli muutenkin hyvin alkeellista keräilytalouteen ja metsästykseen perustuvaa tuohon aikaan.

        "Tai mitä eroa on vaikkapa shamaaneilla paimentolaisia ja idän aavikoilla kiertäneillä paimentolaisilla? "

        Eroja ja yhtäläisyyksiä on. Pohjoisella pallonpuoliskolla paimentolaiset joutuivat sopeutumaan ankaraan ilmastoon ja he paimensivat lähinnä peuran sukuisia eläimiä. Tämäkin alkoi vasta hieman ennen 1000-lukua.

        "Poronhoidon alkuajankohdasta on erimielisyyksiä. Poroja oli kesytetty kuljetusavuksi ja maidon- ja nahantuotantoon jo varhain, ja Suomen saamelaiset elivät pitkälti metsästyksellä ja kalastuksella vielä Ruotsin vallan aikana. Lihantuotantoon keskittyvään suurporonhoitoon siirryttiin vasta 1800-luvulla, ja sen "kulta-aika" päättyi Ruotsin, Suomen ja Norjan välisten rajasulkujen myötä 1900-luvun alkupuolella."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Saamelaiset

        Näyttäisi siis siltä, että saamelaiset olivat hyvi n pitkään metsästykseen ja kalastukseen keskittynyt kansa. He eivät olleet edes paimentolaisia, se tuli vasta lähes 2000 vuotta idän paimentolaisten jälkeen elinkeinoksi.

        Jos Raamatun "paimetolaiskertomukset" sijoitetaan aikaan n. 3000-4000 eKr, niin voisikin kysyä, millaista kirjallista ym. elämää pohjoisilla paimentolaisilla mahtoi tuohon aikaan olla? Lukutaito tuli Suomeenkin vasta 1000-luvulla, itseasiassa laajemmin vasta 1500-luvulla.

        "Mutta kun ajattelee realistisesti sitä uskontoa ja kulttuuria, minkä rakensivat kasaan ottamalla muualta siihen ominaisuuksia, tapoja, pyhimyksiä jne on selvää, ettei sen sisälle mahdu enää kaikkivoipaa uniikkia "uutta jumalaa" niiden edellisten ja muiden ,nykyäänkin olemassaolevien, sekaan. "

        Niin. Tai sitten voi ajatella, että he säilyttivät sen, mistä muut olivat luopuneet tai se oli sekoittunut kansojen sekottuessa muihin kansoihin. Babylonialaiset, heetit, sumerit egyptiläiset jne. missä he ovat nykyään? Heitä ei enää kansana ole, eikä uskontoinakaan. Juutalaiset sen sijaan ovat edelleenkin, osa hajallaan, mutta osa Israeliin palanneina. Israelin valtion syntyhetkellä 1948 Israelin aluella oli vain vajaat satatuhatta juutalaista. Arabit hyökkäsivät heti itsenäsyysjulistuksen jälkeen Israelin kimppuun, mutta kuinka kävi? Kansa, josta oli juuri 6 miljoona jäsentä kaasutettu, selvisi ja valtio on edelleenkin olemassa.

        "Ihannoin noita mystisiä vanhoja kulttuureja jo senkin takia, että se maailma oli "erillään muista" ja itsenäinen sen aikainen "järjestelmä", millä ihmiset selviytyivät käsittämättömistään asioista ja ilmiöistä. "

        Oli erillään muista? Mitä erilaista Suomessa esiintyvässä shamanismissa tai luonnouskonnossa on verrattuna esim. idempänä olevien kansojen (nenetsit ym.) tapoihin? Samankaltaisia järjestelmiä ja tapoja löytyy lähes kaikkien luonnonkansojen tavoista. Ei ole kovin uniikkia tuo sinun ihannoimasi maailma. Itse ihailen luonnonkansojen tapoja selvitä luonnossa, inuiittien loistavia tapoja selvitä arktisessa ilmastossa, kykyä majoittua lumeen jne. Olen omakohtaisesti kokenut heidän menetelmiensä toimivuuden. Arktikum Rovaniemellä on myös kuulunut lähes vakiovierailun kohteeksi aina pohjoisessa käydessäni. Myös Siida Inarissa on näkemisen arvoinen paikka.

        "ja ihmisen keksimä naiivi matkittu jumal-hahmo ovat ala-arvoisia verrattuna kohta mihin tahansa muuhun kulttuuriin maailmassa, joissa palvottiin erilaisia henkiä ja jumalia. "

        Muinaissuomalaiset uskonnot saivat tuhatluvulla ja hieman ennen vaikutteita kristinuskosta. Onkin mielenkiintoista, että muinaiset metsästäjät uhrasivat eläimiä tai lepyttivät tappamallaan riistalla (osalla siitä) jumalia ja henkiä, siinä missä juutalaiset lepyttivät eläinuhreilla ja ruokauhreilla Jahvea. Vastaavanlaisia uhreja voidaan löytää kaikilta kansoilta, eli missä on kehumasi uniikkius???? Mayat ja atsteekit uhrasivat ihmisiä, lapsia, naisia, sotavankeja lepyttääkseen omia jumaliaan vielä tuhatluvulla. Kristillisjuutalaisessa traditiossa veriuhreista oltiin jo tuolloin luovuttu.

        "Miten on mielenkiintoisuuden laita nyt kun sait siihen myös perusteluja?"

        Suhtautumisesi on edelleenkin mielenkiintoinen, et oikeastaan perustellut juuri mitään. Esitit vain väitteitä, jotka perustuvat, mihin? 1900-luvun alkupuolen näkemyksiin ja hyvin yksipuoliseen näkemykseen pohjoisen pallonpuoliskon alkuperäiskansojen elintavoista suhteessa muihin alkuperäiskansoihin.

        Jään odottamaan jatkoa.


      • apostoli_tz
        Dennari kirjoitti:

        Terve,

        Heee, myötääkö siis "apostoli" mahdollisuuden että uskonnot ovat keksittyjä?

        yst. Dennari

        ""Lainaamisteorian mukaanhan itseasiassa juutalaiset lainasivat muilta uskonnoilta aineksia omaansa, eli silloin vaeltavana kansana (paimentolaisina) he lainasivat korkeakulttuureilta omaansa. Juutalaisuus ja kristinusko ei siis silloinkaan olisi paimentolaisheimojen keksintöä, vaan korkeakulttuuristen, sivistyneiden kaupungistuneiden kansojen keksintöä.""

        asiaa pitää pystyä myös tarkastelemaan siitä vinkkelistä, joka vallitsee uskonnollisen maailman ulkopuolella. On monia uskovia, jotka opiskelevat mm. uskontotieteellisessä ja he joutuvat tarkastelemaan uskoaan ja uskonsa syntyteorioita myös mainitsemastani näkövinkkelistä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että hyväksyisi näkemyksen siitä, että uskonnot ovat keksittyjä. Ne ovat kuuluneet tavalla tai toiselle ihmiskunnan elämään tuhansia, ellei satojatuhansia vuosia ja ns. uskonnoton ja maallinen aikakausi on vasta hyvin lyhyt ihmiskunnan historiassa, koskien lähinnä sekularisoitunutta Eurooppaa.

        Samaan aikaan kuitenkin ihmiset etsivät henkisyyttä tai hengellisyyttä idän filosofioista, New Agesta, uusshamanismista, wiccalaisuudesta jne.

        Kun käytin sanaa "keksintö", en tarkoittanut "keksittyä". Keksinnöllähän on aivan toinen merkitys. Kai Dennari eron ymmärrät?


    • Simo

      Joutojussi olet ensinnäkin itse.

      Eikö kaikella tiedolla ole taipumus muodostua persoonaksi loppujen lopuksi kun puhutaan erittäin suurista tietomääristä?

      Tietysti tällainen jumalpersoona olisi niin suuri että voisi yhtä hyvin olla meidän näkökulmastamme "persoonatonkin".
      Tai jakautunut persoonallisuus, tai olla monta jumalolentoa/tietoisuutta.
      Ehkä se on persoonaton persoonallisuus.
      Tai tieto joka pitää sisällään tietoa.
      Kenties jumala on keinotekoinen, jonkin muinaisen kulttuurin jossain ulottuvuuksissa luotu keinotekoinen persoonallisuus, siinä tapauksessa se voisi olla raamatussa mainitun kaltainen tunnevammainen lapsikin, joka ei oikein tunnu tietävän miten toimia viisaasti.

      Aina voi spekuloida ja toivoa parasta.

    • sunnyriver

      Mun maallinen isäni oli maajussi, riihipaita,
      jatsarit ja kesälläkin monta kertaa pitkävartiset nahkasaapaat jalassa.
      Siellä hän pellolla perunamaan käänsi, metsässä puut kaatoi. Välillä hän käveli pellon reunalla viljelyksiään katsellen ja savu vain nousi, kova sätkämies kun oli. Oli niin persoona ja persoonallinen kuin olla ja voi.

      Mun taivaallinen isäni on ihan samanlainen,
      Persoona isolla peellä. Kun hän kertoo tekevänsä jotakin, niin se tapahtuu. Kun hän varoittaa jostakin, myrskystä ja tai onnettomuudesta, silloin on parasta ottaa se tosissaan ja alkaa rukoilla. Eli silloin joku ihminen tai alue on Jumalan suojeluksen ulkopuolella tai muuten vain ihmistä isomman uhan alaisena ja tarvitsee ylimääräistä suojelua ja esirukousta.
      Ja kertoo Hän ihan pienistäkin asioista,
      näyttää, milloin on mahdollisuus pieneen lomaan tai minne olisi hyvä lähteä, kuka tulee parin päivän päästä vastaan. Ok, voit sanoa, että nuo ovat itsestään selvyyksiä, että jokainen ihminen voi päättää niistä itse tai että sattumakin on.
      Ei se lomalle lähtökään aina niin helppoa ole, ei varsinkaan aiemmin, kuin kaikki 10 lastamme olivat kotona ja rahanreikiä melkoisesti.

      Neljä kertaa on perheemme ollut auto-onnettomuudessa, välillä on auto mennyt tuusannuuskaksi ja hirvi kuollut, ihmisille on silti tullut vain pieni naarmu. Eli mulla on vahva isi, joka myös suojelee.
      Se oma ajamani kolari oli sellainen, että Jumala varotti etukäteen, että olen liian väsynyt, en saisi ajaa autolla niin paljoa. Näytti myös valkoisen kuorma-auton, joka tuli päälle. Ja niin kävi, että Helsingissä vanhan jäähallin kohdalla lähdin liukkaalla väsyneenä vaihtamaan kaistaa ja takana tullut valkea kuorma-auto
      litisti meidät tytön kanssa autoomme itsensä ja ratikkapysäkin kaiteen väliin. Auto kapeni melkoisesti, mutta meille ei käynyt kuinkaan.
      Eli vaikka olin tehnyt väärin (ajanut väsyneenä, vaikka olisin voinut mennä metrolla), Herra silti
      varjeli meidät, vaikka auto menikin tuusannuuskaksi.
      Näitä tarinoita on yli 20 uskossaolovuoteni ajalta vaikka kuinka monta, välillä omasta elämästä, välillä maailmanpolitiikasta, Herra
      esim. kertoi etukäteen, että Clinton on hyökkäämässä Bagdadiin näytti myös syyn, miksi niin tapahtui.(ei Jumalan tahtoma tapahtuma, vaan Hänen sallimansa)
      Eli jos Jumala ei olisi persoona, miksi hän kuitenkin käyttäytyy toisaalta kuin rakastava isä, toisaalta kuin viisas, ohjaava tuomari,
      välittää pienistä ja isoista asioista.
      Kyllä minä ainakin luotan paljon enemmän
      persoonaan nimelta Jumala kuin
      naapurin miehen puheisiin.

      Eli koko Raamatun ajan persoonallinen Jumala on puhunut kansalleen ja ohjannunt kansaansa, sama jatkuu yhä tänä päivänä, jos vain halumme olla rakastavan Isän lapsia.
      Naamioita Jumala ei tarvitse, Hän on tämän kaiken Luoja ja ylläpitäjä, rakkaus ja rehellisyys.

    • _Rausku

      Todella, miksi persoonallisuus vaikuttaa niin huteralta ja epäuskottavalta luojavoiman piirteelta? Samalla tässä alkaa miettimään, mikä oikein on persoona ja miten se syntyy/synnytetään...? Mielenkiintoista.

      Kenties suurin ristiriita on inhimillisen persoonan lapsellisuudessa ja latteudessa, verrattuna kaikkitietävään ja kaikkivoipaan tietoisuuteen. Jälkimmäinen kun on - ja vain on. Pelkällä olemassa olon painollaan tuo voima saa kaiken menemään niin kuin pitääkin. Edellä mainittu taas suuttuu, rankaisee, jännittää, yllättyy yms.

      Persoonallinen jumalolento on paljon helpompi todistaa ihmisen tai ihmisryhmän projektioksi ajan hengestä, toiveista ja peloista.

      Lisäksi ei ole havaittu mitään persoonallista olentoa, jonka kanssa voisi kommunikoida. Kaikkien eri uskontojen ja psykoosityyppien edustjat toki ovat kautta historian kuulleet erilaisia ääniä päänsä sisällä, ja jokaiselle nuo äänet ovat sanoneet eri asioita.

      Ehkä isoin syy, miksi pidän persoonallista jumaluutta riittämättömänä, on sen tehtävän laajuus: koko maailmankaikkeuden hallitseminen ja kaikkien olentojen ajatusten lukeminen yhtä aikaa ei mahtuisi yhden inhimillisen persoonan lukujärjestykseen.

      Sen sijaan, jos ajattelee maailmankaikkeutta suurena hermokeskuksena, jonka soluja galaksit ovat (ja aurinkokunnat osa niiden aineenvaihduntaa), siinä mielessä se olisi yksi "tietoisuus", mutta ei yksittäisen ihmisen ajatuksista kiinnostunut.

      Jumaluskossa on kyse yhdessä suoritetuista rituaaleista, joilla vahvistetaan ryhmähenkeä ja yhteisiä pelisääntöjä. Sisällään jokainen tuntee tuon "jumalan hengen" omalla tavallaan, näkökulmasta joka on rakentunut omien elämänkokemusten, (lapsuus)muistojen ja elämäntapojen pohjalta.

      • vesitomu

        jumala tunne-elämyksenä?

        tunteena, joka olisi itsessään sellainen,
        että se on inhimillisen ponnistelun tavoite;
        jotakin, minkä saatuaan ihminen ei halua vaihtaa tuota kokemisen tilaa enää mihinkään,
        (ruoan akuutti puute yms. olisivat tosin ensisijaisia ja syrjäyttäväisivät jumalaisen tunne-elämyksen tarvittaessa..
        kuten jotta saadaan taidetta aikaiseksi, tarvitaan pensseleitä & värejä)

        tunne-elämys jumala kuitenkin eroaisi selkeästi "edukseen" laadullisesti muista tunteista, ja olisi tavoitelluin tunne-elämyksistä. Ihmisellä on kuitenkin jokin sisäinen erottelumekanismi, jolla hän pystyy erottelemaan eri tunteet toisistaan niiden ominaisen "muoto/väri/haju" tyylisten ominaisuuksien kautta, jumala-elämys sisältäisi eniten sellaisia vivahteita, muotoja ja sävyjä, jotka miellyttävät kokijaa.

        ehkä voisi puhua jonkinlaisesta päänsisäisestä taidegalleeriasta, jonka kruununjalokivi jättää kaikki muut teokset kepeästi varjoonsa. Kuten taiteessa (vaikka nyt henkilökohtaisella tasolla, että homma pysyy simppelinä) kokija voi itselleen selvästi erottaa mieleisemmät ja vähemmän mieleiset teokset, olisi jumala-kokemus mieluisin kokea.

        no, tässä nyt tuli sama pointti jo pariin kertaan, sorru vaan, ei jaksa edioida tekstiä, pahoittelen, mut nukahdan pian pystyyn ja haluun saada tän päästä ulos ennen :P


    • joutojussi

      :((

    • ertert

      "Määritelkääs persoonallinen jumala."

      Sellainen jumala, jolla on persoona.

      Jos haluat tarkemman vastauksen, joudut tarkentamaan kysymystäsi.

      • vesitomu

        ei kovin mielikuvituksellista!

        en minä tässä ole ketään tenttaamassa absoluuttisien totuuksien suhteen, joten en ajattele että kysymyksienkään täytyy olla absoluuttisen täydellisiä :P

        enempi keskustelunvirittäjänä


    • ertert

      "Hyväksyisittekö kenties
      persoonattoman jumalan
      persoonallisen sijaan/ tai mieluummin?"

      Määrittele jumala.

      "Jumalahan voisi hyvinkin olla ei-persoonallinen multipersoona"

      Ristiriitaista, ellei tarkoituksesi ole tehdä ristiriitaista määritelmää persoonalle ja multipersoonalle.

      Näissä määritelmien pilkunnussimisissa on aina se vika, että sitä pilkkua voi köyriä oikein kunnolla ja saivarella äärirajoilla, mutta ei sellaisesta yleinsä mitään kehittävää saa aikaiseksi.

      • vesitomu

        Ymmärrän kyllä huolesi
        käsitteiden "väärinkäytöstä".

        Näennäisesti ristiriitaisten käsitteiden käyttö on kuitenkin joskus tarpeellista osuvamman määritelmän vuoksi.

        Jatkokysymyksesi ovat ihan oikeutettuja tosin.

        Teorioita jumalasta tässä voi, ja on tarkoituskin myös määritellä.
        Ei mitään absoluuttisen totuuden julistamisen
        meininkiä, vaan pelkkää hauskanpitona,
        sikäli kun metafyysisiä teorioita voidaan pitää hauskoina. Mielenkiintoinen= hauskaa ainakin minulle =)

        Yhdessä tuumailua ja pohdiskelua, erilaiset näkökulmat luovat yleensä oivaltavia virikkeitä omallekin ajattelulle. Että rohkeasti vaan tänne "areenalle" omien määritelmien kanssa =)

        Eli en ala mitään määrittelemään,
        teorioita voidaan sentään esittää!


    • kalaxy

      mielstani Jumalan voi ajatella olevan seka persoonallinen etta persoonaton. Hanen persoonattomuutensa on hanen suuruuttaan ja valtavuuttaan, sita etta han on kaikkialla koska han on oleminen itse, kaiken olevan lahde. Ja han on persoonallinen mika ilmenee esim kaikkeuden rationaalisutena ja jarjestyksena ja han myos tavallaan personoituu kosmoksen ja vaikkapa myos ihmisen kautta.

      • vesitomu

        persoonallisuus ja persoonattomuus voivat hyvinkin olla molemmat läsnä ilman ristiriitaa.


    • Hämeen Hitain

      Edes raamattu ei kerro persoonallisesta Jumalasta. "Minä olen se, joka olen". Oleminen, oleva elämä, olen oma itseni ja elän tässä hetkessä. Pikemminkin elämänfilosofia, kuin mikään persoona.

      Tai: "Jumala on rakkaus", ei kuulosta kovin persoonalliselta sekään, luonnonlailta pikemminkin. Myöskin oma todellisuusaparaattini alkaa pahan kerran yskiä, jos kaikkivaltiuteen aletaan ängetä persoonaa, siis olemusta, jolla on inhimillisiä tunteita ja niinmuodoin tekee myös harkitsemattomia tekoja, joita jälkeenpäin katuu.

      Näkemykseni on, ettei kristinusko ymmärrä raamatun sanomaa, kun se on perustanut oppinsa sen pintakertomusten eli tarujen varaan. Kristiuskolta menee täysin ohi raamatun humanistinen luonne.

      Mielestäni raamatun jumala on persoonaton, sokea "voima", kuten vaikkapa luonnonlait. Sellaiseen voisi jo yhdistää vaikkapa kaikkivaltiudenkin, ilman yliluonnollisen höpötystä.
      Jos kristinusko ymmärtäisi raamattua, ymmärtäisi se silloin mm. sen, mitä toinen käsky (Älä turhaan lausu herran, sinun jumalasi nimeä, sillä herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu) tarkoittaa.

      Sehän tarkoittaa mm. sitä, että muun ohella esim. rukoileminen on, ei vain turhaa, vaan asia, josta seuraa rangaistus. Ei kuitenkaan sellainen tuomio, jonka joku yliluonnollinen on jostakin pilven reunalta langettanut, vaan yliluonnollista persoonaa palvova tekee itsellensä vahingon eksymällä elämästä tätä ainutkertaista elämäänsä.

      • Pekka-

        Jos Jumala sanoo ymmärerettävästi jotain on hän luokittelun mukaan persoonallinen jumala.

        Persoonaton jumala on käsite joka kattaa liuonnonvoimat ja kaiken sellaisen jumaluuden jota ei esimerkiksi kiinnosta pätkän vertaakaan esimerkiksi ihmisten kotalot tai tekemiset. Tai itse asiassa persoonattomalla junmalalla ei ole edes mahdollisuuksia moiseen.

        Persoonallista jumalaa ei varmasti ole olemassa. Persoonattomasta en tiedä sanoa.


    • Alial

      Kuuntelin kouluttajateologin esitelmän kristinuskon perusteista. Hän sanoi kristinuskon pohjautuvan Jeesus Nasaretilaisen persoonaan. Olin ylättynyt, koska en ole koskaan kuvitellut, että Jeesus olisi tullut maan päälle oman persoonansa takia. Sanoin, että persoona on hyvin materialistinen käsite ja asia tulee ymmärrettäväksi, koska kristinusko on syntynyt länsimaissa. Sanoin Jeesuksen tulleen maan päälle välittämään jumalan rakkautta. Muissa uskonnoissa ei puhata persoonallista jumalasta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17023
    2. Mitä tapahtunut

      Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4764
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      298
      2696
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

      Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      141
      1979
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1589
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1522
    7. Missäpäin,,,

      Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1459
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

      Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      20
      1234
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

      Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      10
      1119
    Aihe