Täällä on muutama katkera luterilainen taas vauvakastettaan muistelemassa ja tuossa alempana Aamos muistutti minua eräästä Raamatun kohdasta, joten laitan sen tähän lopuksi.
"Luterilaiset" syyttivät ja vainosivat Jeesusta.
Jeesus oli sapattina opetuslapsineen tehneet sitä mitä ei fariseusten mielestä olisi saanut tehdä eli keräsivät sapattina tähkäpäitä ja söivät ja evankelioivat.
Eli kokous oli hiukan erilainen, kuin mitä meillä, kun vastustus oli käsin kosketeltava
Jeesus seuraavana sapattina kutsui erään miehen esiin, jonka käsi oli kuivettunut.
Ehkä Jeesus kysyi myös, miksi kätesi on "viallinen" ja käsi oli vielä oikea käsi, joten te hengellisesti kasvaneet tiedätte senkin merkityksen.
1. Siis voiko uskoon syntyä "sairaana", kuten luterilaiset opettavat?
2.Seuraavaksi voisiko tuo "usko" =käsi vioittua, kun sitä ei käytetä koskaan.
3. Voiko usko=käsi kylmettyä ja kuolla pikku hiljaa, eli jos antaa pikkusormen synnille voiko se viedä koko käden?
4.Voisko se olla pitkän prosessin syytä, että usko kylmenee kuten Juudaan kohdalle kävi, olihan hänet valittu kassanhoitajaksi ja oli alusta lähtien evankelioimassa muiden mukana.
Jeesus tosin rakasti Juudastakin loppuun saakka, kun ystäväksi vielä Ketsemanen yössä kutsui häntä, kun kavalluksen suudelman Jeesukselle antoi.
6.Voisko uskolle (kädelle) tapahtua tapaturma?
Ehkä joku on pelkällä sanalla saanut katkuruuden siemenen kasvamaan.
7.Voisiko väsymys saada aikaan, että se olisi nukahduttanut jonkun ja toinen olisi huomaamatta kajauttanut pimeällä päällesi.
On jo vuosia, kun eräs moottoripyöräilijä ajoi parkeeratun rekan perään ja kuoli, kun ei rekassa ollut mitään valoja.
Vaan uskallatko sinä ojentaa kätesi Jeesukselle?
Tuo "syntymävika" kuiteski on pohtimisen arvoinen, voiko uskoon sairaasti syntyä tai voidaanko siihen pakolla joku synnyttää, kuten luterilaiset tekevät?
Minusta pakoittamalla tulee niitä "vasenkätisiä" joita ei edes Mooses tarvinnut.
Mitkä ovat olleet sinun syysi, jos olet "sairastanut kätesi kanssa", minä ehkä uppiniskaisuuteni tähden olen mikä olen.
Muistetaan kuiteskin että öljy ja valot on auttava tekijä uskon tietä ajellessa, vaikka kesäkin olisi.
Minäkin huomsin tänään, että melkoisesti yksi autoistani kitisee, kun öljyäminen on vähiin jäänyt, eikä ole käytetty autoa puoleen vuoteen, jos se vielä olisi ilman valoja, niin johan olisi keksintö.
En tiedä tarkoittiko Aamos tätä kohtaa, mut laitan tän Raamatun tekstin tähän ja herättelen vain ajatuksia miksi "käsi oli kuivettunut" ja koetko sinä miltään osin "kätesi" kyvyttömyyttä.
Jeesus on kuitenkin elämän lähde.
Ja toisena sapattina hän meni synagoogaan ja opetti; ja siellä oli mies, jonka oikea käsi oli kuivettunut.
7 Ja keksiäkseen jotakin, mistä häntä syyttäisivät, kirjanoppineet ja fariseukset pitivät häntä silmällä, parantaisiko hän sapattina.
8 Mutta hän tiesi heidän ajatuksensa ja sanoi miehelle, jonka käsi oli kuivettunut: "Nouse ja astu esille". Ja hän nousi ja astui esille.
9 Niin Jeesus sanoi heille: "Minä kysyn teiltä: kumpi on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä, vai tehdä pahaa, pelastaako henki, vai hukuttaa?"
10 Ja hän katsoi ympärilleen heihin kaikkiin ja sanoi miehelle: "Ojenna kätesi". Mies teki niin, ja hänen kätensä tuli jälleen terveeksi.
11 Mutta he vimmastuivat kovin ja puhelivat keskenään, mitä heidän olisi tehtävä Jeesukselle.
Kaste ja syntymä?
6
320
Vastaukset
- näin se menee
Hellariopin mukaan:
Ihminen syntyy valmiiksi sovitettun maailman ilman syntiä ja ilman sairautta.- frihet
Oisko mitään mahdollisuutta, että "käsi" kuivettuu?
Minä olen nähnyt sitä sekä helareissa, kuin myös teittien joukoissa, jotka vsurina synnytätte lapsenne uskoon.
Ihminen tosin syntyy sovitettuun maailmaan, Jeesus on täyttänyt uhrikoulemallaan ja ylösnousemuksellaan maailman synnin, eikä siihen edes ihmisten lisäämiä "vauvakasteita" tarvita.
Ethän vain törmännyt mihinkään?
- Amos7
Ei nyt ole kommentoitavaa mutta mietittävää kylläkin.
Se kuitenkin kun ev.lut menee väärinpäin ja näyttää sen itsekin toteen rippikouludistuksessa:
"Uskon tunnustanut johon on kastettu".- frihet
Eräs uskossaan palava evankelista kehoitti ystävää parannukseen ja siitäkös törmäys sattui ja jätti vuosiksi uskon asiat.
Toisaalta me ihmiset saatamme vähästäkin pahastua, vaikka sanoma tulisi suoraan julistajan välityksellä jumalalta.
Eräskin julistaja toi sanoman, joka myöhemmin osoittautui eräälle ihmiselle, niin sisäiseksi, että kyseli jopa, miten se on sen asian tiennyt.
Olisi varmaan katkeroitunut, mutta kiitos Jeesuksen kun itse alkoi kyselemään, miten se oli mahdollista.
No monet "pikku" asiatkin voivat paisua, niin suuriksi, että se aiheuttaa jopa seurakunnassa kuppikuntia.
Itse väitän, että tässä lopun ajassa tarve Pyhän Hengen voiteluun ja uudistukseen on elin tärkeää, jotta voisimme valvoa omaa uskon tilaamme.
Kun vielä hengen valot olisivat kunnossa, jotta näkisimme selvemmin, missä ajassa olemme ja tuo öljy saisi poistaa turhat kitinät.
Kyl se on harmillista myös todeta, et se pienikin synti saattaa tehdä pahaa jälkeä ja jopa uskon kuolettaa.
Nykyään on hiukan se malli, et eihä se nyt mitään jos noin pikkusen erehtyy.
Katumuksen penkkiin ei ole niin helppoa käydä, sen tiedän omasta elämästäni, kun Herran kutsun kuulee.
Sun kysymys 1."Voiko uskoon syntyä sairaana, kuten luterilaiset opettavat"...Risto, voisit kai tarkentaa kysymystä, ehkä käsitin sen väärin, mutta mulle tuli mieleen nyt tällainen"vastaus"...en kerro nimiä mutta sen kyllä saan kertoa, että teen työtä nykyisin sellaisessa vanhainkodissa, johon pääsee hoitoon vain sellaiset vanhat ihmiset, joilla on jotakin varallisuutta.
Erään kerran olin vaihtamassa yhtä mummoa yöpukuun ja sen huonosta laadusta tuli sitten juttua. Kysyin sitten häneltä, että mitä sinä täällä oikeasti tykkäät olla ja hän meni hiljaiseksi.
Sitten hän talutti minut huoneeseen, jossa jo nukuttiin. Hän vastasi kysymykseeni sanoen:"Katsoppas, siinä ne ryövärit nyt nukkuvat."
Tarviiko mun tätä nyt enempää valaista? Ymmärrät varmasti mitä mä ajan takaa..eli ett uskoon voi syntyä "sairaana." Monet luulee tajuaavansa, mutta eivät.
Kysymys 2.Taisin siis siihen jo vastata...voi se nyt vioittua. Uskon käsi.
Kysymys 3.Mulle kävi niin.
Kysymys 4.Tää on ajankohtaista kun kuulin kuinka täällä kun hukkui yks isä, niin hänen vaimo teki itsarin...tänään kuulin, kun kioskille olin menossa niin naapurilta. Se oli sen kiskan myyjän äiti...Enpäs tiedä kohtaloaan. Varmaan sopinut Jumalan kanssa ennen kuin lähti...
Kysymys viitosta ei sulla näköjään sitten ollutkaan.
Kysymys 6.Kyllähän sille(uskolle) voi tapahtua joku tapaturma.
Ja mitä tulee tohon sun lopputextiisi ja niihin texteihin joita alkuillasta luin, niin kaikesta tuosta tuli mieleeni kirjoittaaa sulle nyt tää, että minusta on hyvä se, kun aina nostat esiin sen päivämäärän, jolloin itse teit ratkaisun Jumalan puolelle.
Sovintohan tapahtuu yhdessä hetkessä...eikä sillä tavoin kuin kuulee että uskoon muka jotenkin kasvetaan.
Musta on upeaa, että kerrot niin kuin se Raamatussa on. Uskoontulohan merkitsee sovintoa Jumalan kanssa.
Sä kirjoitit kauheesti alkoholismista ja Jeesuksen ihmeistä ja siitä taas kuinka joku teidän seurakunnassa on todistanut parantuneensa maksa ja haimasyövästä.
Taivaaseenhan tässä kaikki ollaan matkalla...ja muistan sun kirjoittaneen kuinka sinä itsekkin uskot Jumalan olevan Sana. Ja siltä pohjalta ajattelen tuota noita Raamatunjakeita, jotka jaksoit laittaa...
Mulle joskus merkitsi paljon Renen(se helluntailainen laulaja),joka kiertää puhumassa ja on parantunut just nimenomaan maksasyövästä myös.
Jäin niihin jakeisiin, jotka luin Raamatusta ihmeistä ja mietin Renen ihmeen todenperäisyyttä.
Niihin aikoihin mulla oli jostain syystä mielessä se jae, kun Raamatussa on:"Jeesus on sama eilen tänään ja huomenna."
Rukouksessa kysyin Häneltä:"oletko?"
Kaikki uskoni oli kiinni siitä. Jos Hän on, Hän parantaa minutkin.
Vaadin Herraani, koska en halunnut mitään valhetta elämääni.
Uskon, että Hän tiesi, että vihani nimenomaan valhetta kohtaan ei sammuisi...ja että Hän olisi minulle valhetta "parantumisihmeineen", jollei Hän vastaisi.
Hän vastasi ja parannuin vakavasta sairaudesta.
Mutta nyt oon luopunut...jospa se ihme oli lääkärien papereilla vaan...
Ihme on ihme..vaikee uskoa, aina epäilee...
Toi viimeinen jae, kun kirjoitit...surullista mutta totta, edes ihme ei saa ihmistä pois synnistä.- Neuvon sana
Jos tunnet jonkun nimimerkin ihan etunimeltä niin olisi lienee viisaampaa jättää se täällä lausumatta. Eikö?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663085
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai262153Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681739Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t251597Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161341- 281311
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61226Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja281190Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101137Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu621041