Mitä mieltä Lapsen päänhakkaamisesta?

Morningsunlight

Vanhempi tyttäreni oli noin 9kk vanha kun alkoi hakata päätään lattiaan ja sen jälkeen kun oppi kävelemään alkoi hakata päätään vielä pahemmin jopa niin pahasti että verta alkoi tulla suusta ja muualta kasvoista. Nyt tyttäreni on yhdeksän vuotias koululainen ja pään hakkaaminen loppunut. Silloin kun tämä tyttäreni oli pieni menin hänen kanssaan sairaalaan tutkimuksiin, mutta lääkäri väitti minulle että lapsessa ei mitään vikaa. Kertokaa minulle jos samankaltaisia kokemuksia. Olisin hyvin kiitollinen jos saisin lisää tietoa asiasta.

18

5135

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ritalin

      Autismia tuo tarkoittaa. Olenkin tässä tehnyt tutkimuksia, jotka viittaavat rajatilan ja autismin kulkevan yhdessä suvussa. Usein niin, että vanhemmalla rajatila ja lapsella autismi.

      • Morningsunlight

        Kertoisitko jonkun sivuston mistä löytäisin tietoa vielä lisää?


      • ritalin
        Morningsunlight kirjoitti:

        Kertoisitko jonkun sivuston mistä löytäisin tietoa vielä lisää?

        Niin, varmaan ehkä hyvin saat tietoa googlettamalla "aspergerin oireyhtymä".
        Oireyhtymää ei vielä tunneta kunnolla. Ei tiedetä, mistä johtuu. Hoitoa tähän ei yleensä tarvitse.

        Kyllä tällainen lapsi käy normaalia koulua. Yleensä heillä on erityislahjakkuuksia ja poikkeuksellista suorituskykyä älyllisillä aloilla. Vaikeudet ovat lähinnä sosiaalisella puolella


      • Morningsunlight
        ritalin kirjoitti:

        Niin, varmaan ehkä hyvin saat tietoa googlettamalla "aspergerin oireyhtymä".
        Oireyhtymää ei vielä tunneta kunnolla. Ei tiedetä, mistä johtuu. Hoitoa tähän ei yleensä tarvitse.

        Kyllä tällainen lapsi käy normaalia koulua. Yleensä heillä on erityislahjakkuuksia ja poikkeuksellista suorituskykyä älyllisillä aloilla. Vaikeudet ovat lähinnä sosiaalisella puolella

        Toivotaan että saisin sellaista tietoa kuin tarvitsen. Nuoremmalla tyttärelläni epäillään dysfasiaa, voiko sekin jotenkin liittyä sairauteeni olen sitäkin miettinyt hyvin paljon sillä synnytyksessä ei ollut mitään ongelmia?


      • ritalin
        Morningsunlight kirjoitti:

        Toivotaan että saisin sellaista tietoa kuin tarvitsen. Nuoremmalla tyttärelläni epäillään dysfasiaa, voiko sekin jotenkin liittyä sairauteeni olen sitäkin miettinyt hyvin paljon sillä synnytyksessä ei ollut mitään ongelmia?

        "Nuoremmalla tyttärelläni epäillään dysfasiaa, voiko sekin jotenkin liittyä sairauteeni olen sitäkin miettinyt hyvin paljon sillä synnytyksessä ei ollut mitään ongelmia?"

        Dysfasia liittyy usein juuri aspergeriin ja pään hakkaaminen kuuluu aspergeriin kanssa.
        Yleensä samaa oireilua on suvussa enemmänkin. Olen itse viime aikoina pannut merkille, että erittäin usein (en ole varma, onko aina) vanhemmalla on persoonallisuushäiriö.

        Yleensä kuitenkin kieletään, että oireilu johtuisi mitenkään vanhemmista.

        Älä ole huolissasi, että olisit syyllinen siihen.


      • Morningsunlight
        ritalin kirjoitti:

        "Nuoremmalla tyttärelläni epäillään dysfasiaa, voiko sekin jotenkin liittyä sairauteeni olen sitäkin miettinyt hyvin paljon sillä synnytyksessä ei ollut mitään ongelmia?"

        Dysfasia liittyy usein juuri aspergeriin ja pään hakkaaminen kuuluu aspergeriin kanssa.
        Yleensä samaa oireilua on suvussa enemmänkin. Olen itse viime aikoina pannut merkille, että erittäin usein (en ole varma, onko aina) vanhemmalla on persoonallisuushäiriö.

        Yleensä kuitenkin kieletään, että oireilu johtuisi mitenkään vanhemmista.

        Älä ole huolissasi, että olisit syyllinen siihen.

        Olen tosiaankin syyllistänyt itseäni tästä mutta kiitos paljon tuesta sillä sitä todella tarvitaan mulla ei kumpikaan lapsista ole toistaiseksi kotona vaan ovat onneksi molemmat samassa sijais perheessä juuri tämän oman sairauteni vuoksi ja toisaalta olen ollut myös siitä päätöksestä itselleni hyvin katkera, mutta kuitenkin silti ajattelen että näin oli paras lasten kannalta isäni sisko kyllä syyllisti minua siitä myös ja se tuntui minusta todella pahalta koska nyt kun olen miettinyt asioita tarkemmin niin mielestäni se oli parasta heidän kannalta. Teinkö siinä mielestäsi oikein vai väärin?


      • ritalin
        Morningsunlight kirjoitti:

        Olen tosiaankin syyllistänyt itseäni tästä mutta kiitos paljon tuesta sillä sitä todella tarvitaan mulla ei kumpikaan lapsista ole toistaiseksi kotona vaan ovat onneksi molemmat samassa sijais perheessä juuri tämän oman sairauteni vuoksi ja toisaalta olen ollut myös siitä päätöksestä itselleni hyvin katkera, mutta kuitenkin silti ajattelen että näin oli paras lasten kannalta isäni sisko kyllä syyllisti minua siitä myös ja se tuntui minusta todella pahalta koska nyt kun olen miettinyt asioita tarkemmin niin mielestäni se oli parasta heidän kannalta. Teinkö siinä mielestäsi oikein vai väärin?

        Älä syyllistä itseäs. Se ei ole kenenkään syy. Kyllä mä uskon, että teit ihan oikein.

        Voi kyllä olla, että lapset kokevat äidistä erossa olemisen kamalana, mutta kai näet heitä usein?
        Mutta täytyy elää tilanteen mukaan, eikä kannata yrittää sellaista, mikä on sillä hetkellä mahdotonta.

        Isäsi sisko tuskin ymmärtää tilannetta ja jos hän syyllistää sinua jostain, hän ei ymmärrä myöskään omaa paikkaansa. Hän luulee ymmärtävänsä tilanteen, muttei todellisuudessa ymmärrä.
        Syyllistäminen on aina traumaattista.

        Sun pitää sulatella tätä asiaa rauhassa ja hyväksyä se. Kärsin itsekin kaikenlaisesta turhasta stressistä ja tiedän, että nämä asiat täytyy käsitellä, eikä jättää niitä syyllisyyden tunteiksi.
        Täytyy ymmärtää itseään. Kun ymmärtää itseään, voi antaa anteeksi. Kaikki itseviha ja itsensä syyllistäminen on sitä, kun ei ole pääsyä omaan elämään, eikä itsensä ymmärtämiseen.


      • Morningsunlight
        ritalin kirjoitti:

        Älä syyllistä itseäs. Se ei ole kenenkään syy. Kyllä mä uskon, että teit ihan oikein.

        Voi kyllä olla, että lapset kokevat äidistä erossa olemisen kamalana, mutta kai näet heitä usein?
        Mutta täytyy elää tilanteen mukaan, eikä kannata yrittää sellaista, mikä on sillä hetkellä mahdotonta.

        Isäsi sisko tuskin ymmärtää tilannetta ja jos hän syyllistää sinua jostain, hän ei ymmärrä myöskään omaa paikkaansa. Hän luulee ymmärtävänsä tilanteen, muttei todellisuudessa ymmärrä.
        Syyllistäminen on aina traumaattista.

        Sun pitää sulatella tätä asiaa rauhassa ja hyväksyä se. Kärsin itsekin kaikenlaisesta turhasta stressistä ja tiedän, että nämä asiat täytyy käsitellä, eikä jättää niitä syyllisyyden tunteiksi.
        Täytyy ymmärtää itseään. Kun ymmärtää itseään, voi antaa anteeksi. Kaikki itseviha ja itsensä syyllistäminen on sitä, kun ei ole pääsyä omaan elämään, eikä itsensä ymmärtämiseen.

        Olen kyllä antanut isäni siskolle jo anteeksi ja nykään hän ymmärtää minua paremmin sillä oma siskoni on hänelle selvittänyt tätä minun tilannettani onneksi kuiten suvusta on ollut minulle suuriapu ja toivottavasti olisi jatkossakin. Olihan tämä minun sairauteni monelle aluksi kova shokki kuten myös itselleni mutta nyt kun itse hyväksyn tilanteen sellaisena kuin se on niin muidenkin on helpompi ymmärtää ja tukea minua ja lapsiani tässä asiassa. Kyllä näen lapsiani usein nyt seuraavan kerran näen heidät kun menemme äitini, siskoni ja hänen miehensä kanssa nuoremman tyttäreni syntymäpäiville. He ovat kyllä aivan ihania viimeksikin kun juttelin heidän kanssaan puhelimessa molemmat sanoivat että äiti meillä on kova ikävä sinua ja kyyneleet valuivat pitkin poskiani se oli niin ihanasti sanottu.


      • hyvin kiinnostunut

        missä tästä tutkimuksesta voi lukea. Ja mikä se on se rajatila?


    • kiinnostuksesta vaan

      googlasin "Lapsen pään hakkaaminen" ja siellä olikin tietoa asiasta aika paljon.

      • Morningsunlight

        Tuo tieto voi hyvinkin paljon auttaa minua selvittämään tätä asiaa. Meillä ollut suvussa muitakin sellaisia jotka sitä ovat tehneet.


    • jepuli13

      minulla on poika kohta 2 vuotias kävelee ja touhuaa niinkuin muut mutta hakkaa päätä mm.lattiaan ja seinään(mm.peiliin) olen yrittänyt saada häntä lopettamaan että sanomalla tuo on hyvin rumaa ja se tepsi ei ole nyt aikoihin päätä hakannut nyt on ruvennut tulee sitä että tiputtaa itsensä sohvalta eilen illalla tippui sohvalta ja kun menimme katsomaan poika oli tajuton soitettiin ämbulanssu hän heräsi suusta tuli verta ja nenästä ja nyt ollaan saatu selville että pojalla on syömishäiriö ja pakkomiellle tehdä itselle pahaa(´`hullu`)häntä hoidetaan lasten klinikalla toivottavasti ottaisit minuun yhteyttä näin tietokoneen välityksellä olisi mukava kuulla sinun ja teidän tapahtumista

      • Morningsunlight

        Vanhempi tyttäreni Linda oli Vähän vajaa kaksi vuotias kun menimme Forssan sairaalaan tutkimuksiin ja vietimme siellä neljä päivää jonka jälkeen sain lääkäriltä lausunnon jossa hän väitti että lapsessa ei mitään vikaa ja minä sanoin läkärille että kyllähän jotain täytyy olla vialla kun lapsi tuollalailla hakkaa kasvonsa jopa verille eikä siihen tullut loppua ennen kuin vasta parivuotta ennen koulun aloittamista ja silloin hän oli noin kuuden vanha kaikki rauhoittelemis keinotkin käytiin läpi jopa holding-otteessa pidin häntä pisimmillään lähes kuusi tuntia ja silloin loppuivat voimat molemmilta aivan kokonaan mutta se oli ainoa keino millä hänet sai nukkumaan päiväunet normaalisti, lopulta paloin itse niin pahasti loppuun että minun oli pakko tehdä todella vaikea mutta kuitenkin ehkä paras ratkaisu lapsen kannalta ja annoin hänet toistaiseksi sijaisperheeseen ja aion hakea molemmat tyttäreni kotiin vasta sitten kun itse olen paremmassa kunnossa koska minun on ajateltava sekä heidän että itseni parasta jotta tulen mahdollisimman hyvään kuntoon ennen kuin haen heidät takaisin. Ja se mistä lapseni päänhakkaamiminen luultavasti johtui on se että minä en itsekään ole terve kärsin psykoosista ja rajatilapersoonallisuus häiriöstä, sain vasta pari päivää sitten tietää että näillä on yhteyttä toisiinsa. Joten tällainen tarina mulla. Nyt on kyllä tyttäreni tilanne paljon parempi ja nyt nuoremmalla tyttärelläni epäillään dysfasiaa.


    • KOrvakierre

      Itse olen pienenä hakannut päätä lattiaan ja patteriin,kun tuli korvatulehdus. Olin niin pieni,etten osannut puhua. Kesti aikansa ennenkuin vanhemmat tajusivat mistä kyse. Oli sitten aina korvatulehdus,kun hakkaaminen alkoi.

      • Morningsunlight

        Mun vanhemmalla lapsella ei johtunut korvatulehduksesta ja itse en ole pienenä hakannut päätäni mihinkään, eli olen melkovarma että meillä tämä johtui aivan toisesta syystä meillä kun sitä on ollut muuten suvussa paitsi itselläni ja siskollani.


      • nyt aikuinen
        Morningsunlight kirjoitti:

        Mun vanhemmalla lapsella ei johtunut korvatulehduksesta ja itse en ole pienenä hakannut päätäni mihinkään, eli olen melkovarma että meillä tämä johtui aivan toisesta syystä meillä kun sitä on ollut muuten suvussa paitsi itselläni ja siskollani.

        Olen hakanut päätäni ja heijanut lapsena suhteellisen vanhaan ikään asti.Näin jälkikäteen analysoiden uskon sen ainakin omalta kohdaltani johtuvan turvattomuuden tunteesta.Muistan että eristäydyin muista lapsista ainakin yhdeksään ikävuoteen asti jolloin aloin enemmälti sosialistumaan ja normalisoitumaan. En syytä ketään ja uskon, että käyttäytymiseen on muitakin syitä mutta näin uskon että minulla lienee ollut. Holding ote tuo mieleen turvallisuushakuisuuden?


    • joka alkoi hakata

      päätään 8 kk iässä. Nyt hän on melkein kolme ja hakkaaminen on lähes hävinnyt. Meidän tapauksessa olen alusta asti epäillyt autismia, mutta tällä hetkellä ei lääkärit ole samaa mieltä.

      Olen tosi iloinen, että pään hakkaaminen on mennyt melkein ohi. Ensin se vaihtui hiusten repimiseen, hän alkoi repiä hiuksiaan samassa tilanteessa kuin olisi hakannut ennen päätään. Nyt taas kehitys on mennyt eteenpäin ja hän rupeaa sylkemään, sekä saattaa raapia minua tai itkeä samassa tilanteessa. Eli nämä tilanteet on niitä kun häntä kielletään.

      Itse pään hakkaaminen alkoi aikoinaan kun häntä alettiin nukuttaa pinnasänkyyn "unikoulutyyliin". Eli halusin hänen nukahtavan sänkyyn. Luovuin siitä sitten, mutta pään hakkaaminen jäi tavaksi. Eli uskon että hän koki sängyssä pitämisen ahdistavaksi. Toimin samalla tavalla kuin vanhempien sisarusten kohdalla, eli laitoin hänet aina takaisin makaamaan sänkyyn kun hän nousi seisomaan. Mutta siitä ei sitten tullut mitään kun hän alkoi hakata päätään.

      Jossain vaiheessa aloin miettiä, että hän on kenties harvinaisen herkkä. Hän puhuu hyvin ja osaa ilmaista itseään joten ehkä hän kokee asiat jotenkin hirveän voimakkaasti. Sitten aloin varoa hänen kieltämistään. No nyt hän on sitten kauhea lellilapsi, mutta ei tao päätään kuin poikkeustilanteissa kun suuttuu todella paljon, yleensä väsyneenä.

      • Morningsunlight

        samaa asiaa ja tullut sihen tulokseen että vanhemmalla lapsellani olisi johtunut samasta asiasta, mutta en ole asiasta kylläkään aivan varma sehän voi tietysti johtua muustakin. Lapseni menee ensi vuonna jo kolmannelle luokalle kouluun ja lukee jo todella hyvin ja puhe sujuu myös loistavasti, näitä asioita tulee mietittyä toisinaan todella paljon ja olen myös miettinyt sitä että olisiko vanhemman tyttäreni pään hakkaaminen saattanut myös johtua siitä, että hän joutui elämään kanssani ilman isää, kun hän menetti isänsä ollessaan 5 kk'n ikäinen, nuoremmalla tyttärelläni ei koskaan ollut tällaista tilannetta ja siitä syystä selvisin hänen kanssaan helpommalla ja helpotuksekseni sain tietää ettei hänellä ole dysfasiaa, kun sitä epäiltiin niin pitkän aikaa. Onneksi elämän tilanne alkaa nyt muutenkin hieman helpottaa,tosin tilannetta helpottaisi vielä enemmän se jos pääsisi töihin, niin voisin vielä paremmin tukea heitä molempia. Kiitos vastauksesta oli mukava kuulla myös sinun mielipiteesi tai pikemminkin kokemuksiasi asiasta. Olisi mukavaa jos voisi jakaa muitakin kokemuksia erilaisten ihmisten kanssa eri asioista. Terveisin Morningsunlight!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe