LAIN PYSYVYYS (Matt. 5:17-20)
--
17. "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18. Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
19. Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20. Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
---
Ulkonainen puhtaus puhtausmääräyksiä noudattamalla (ulkokultaisuus siis), oli Jeesuksen ajan hengellisessä elämässä etualalla.
Jeesus taas opetti edellä, että autuaita ovat puhdassydämiset (j.8).
Jeesus sanoo laista, ettei Hän ole tullut sitä kumoamaan, vaan toteuttamaan sen (Matt. 5:17).
Jeesus vaatii lain tinkimätöntä ulkonaista ja sisäistä noudattamista (j.18,19).
Toisaalla Paavali taas sanoo: ” Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo” (Room. 10:4).
Onko tässä joku ristiriita?
Jumalan sana on lakia ja evankeliumia.
Laki ilmaisee Jumalan pyhän tahdon ja kurittaa meitä Kristuksen luo (Room, 3:24).
Evankeliumi on iloinen sanoma Jumalan armosta, joka tarjotaan meille Kristuksessa (Lk. 2:10-11). Näitä ei pidä sekoittaa toisiinsa.
--
1. Mä elän laupeudesta
ja armon antimista.
En ansainnut mä autuutta,
se tuotiin taivahista.
Tää lohdutus on ainoa;
mä elän laupeudesta.
2. Sua, Jeesus, kiitän ainian,
kun hädästä mun nostit,
joit vihan kalkin katkeran
ja verelläs mun ostit.
On autuuteni sinussa;
mä elän laupeudesta.
(Virsi 275:1,2)
Vuorisaarna, Matt. 5:17-20 Laki
17
481
Vastaukset
- Saarnaaja Vuori
Mat. 5:28, miten Jeesus voi sanoa noin?
Eikö Jeesus tuntenut miestä, vai eikö Hän ymmärtänyt?- ???
raamattu on jumalan sanaa. saarnaajat aina meuhkaa:raamattu sanoo!
vähät siitä että se on editoitu moneen kertaan.
kaikki on ok. vaikka kirjoitukset on valittu..
ei sillä, totta joka sana. hetko..pitänee kirjoitella tämä tarina taas uusiksi.
no joo ei maapallo (litteä) olekkaan jumalan tarkoittama universumin napa.
joskus tuli mieleen että jos alku on täyttä skeidaa niin loppuko on sitten totta.
uskon että..
jep jep - Alpo Ahola
??? kirjoitti:
raamattu on jumalan sanaa. saarnaajat aina meuhkaa:raamattu sanoo!
vähät siitä että se on editoitu moneen kertaan.
kaikki on ok. vaikka kirjoitukset on valittu..
ei sillä, totta joka sana. hetko..pitänee kirjoitella tämä tarina taas uusiksi.
no joo ei maapallo (litteä) olekkaan jumalan tarkoittama universumin napa.
joskus tuli mieleen että jos alku on täyttä skeidaa niin loppuko on sitten totta.
uskon että..
jep jepOnko galaksi litteä, vai pallo? Maailmankaikkeuskaan (kreik. kosmos, lat. universum) ei ole todettu palloksi vaan ellipsin muotoiseksi soikioksi (ellipsi on suomalaisittain soikio).
- Alpo Ahola
Tänäkin aikana opillisessa mielessä on pahat harhat siinä, kun lain vanhurskaus sekoitetaan Jumalan edessä kelpaavaksi vanhurskaudeksi. Monet puhuvat pelastavasta pyhityksestä ja todellisesta Jeesuksen seuraamisesta ja tarkoittavat sillä lain vanhurskautta. Lihasta syntyneenä emme kykene täyttämään Jumalan hengellistä lakia sen vaatimustasoon, vaan jäämme syntiseksi ja tuomion alaiseksi siinä suhteessa. Laki paljastaa meille synnin. Se on sen virka. Tämä ei tarkoita sitä, että ajallisessa eettisessä vaelluksessa hylkäisimme lain. Uskova tahtoo elää ajallisen elämän Jumalan tahdon mukaan, mutta iankaikkisessa pelastuksessa uskova nojaa yksin Jeesuksen varaan. Hän on ainut, joka on saanut todistuksen lain vanhurskaudesta. Me voimme saada todistuksen uskonvanhurskaudesta, kuten Abraham.
- pelastuneet
yksin armosta, emme TEKOJEN KAUTTA:
Ef 2:8.
Ei mikää ihmisteko, ei ratkaisun teko, ei kaste , ei
lapsikaste, ei ehtoollisen vietto riitä poistamaan
meidän syntejämme.
Mutta:tämä armo on otettettava vastaa, muuten se ei
hyödytä mitään: 2. Kor 5:1
Tämä "vastaanottaminen "tapahtuu Jumalan voimasta.
"Se on Jumalan teko, että uskotte Häneen".
Mutta tämän JÄLKEEN uskova ihminen haluaa seurata
Jeesusta opissa ja elämässä, eli hän pyrkii pyhit-
tymään: "Joka TAHTOO minun perässäni kulkea, hän
kietäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristin-
sä ja SEURATKOON Minua".
Ei uskova pyri tällä ansaitsemaan pelastusta tai
täyttämään lakia, vaan seuraamaan Jeesusta! - Alpo Ahola
pelastuneet kirjoitti:
yksin armosta, emme TEKOJEN KAUTTA:
Ef 2:8.
Ei mikää ihmisteko, ei ratkaisun teko, ei kaste , ei
lapsikaste, ei ehtoollisen vietto riitä poistamaan
meidän syntejämme.
Mutta:tämä armo on otettettava vastaa, muuten se ei
hyödytä mitään: 2. Kor 5:1
Tämä "vastaanottaminen "tapahtuu Jumalan voimasta.
"Se on Jumalan teko, että uskotte Häneen".
Mutta tämän JÄLKEEN uskova ihminen haluaa seurata
Jeesusta opissa ja elämässä, eli hän pyrkii pyhit-
tymään: "Joka TAHTOO minun perässäni kulkea, hän
kietäköön itsensä ja ottakoon joka päivä ristin-
sä ja SEURATKOON Minua".
Ei uskova pyri tällä ansaitsemaan pelastusta tai
täyttämään lakia, vaan seuraamaan Jeesusta!Minut on näillä palstoilla lueteltu kymmeniä kertoja iankaikkisesti tuomittavien joukkoon, kun en omista vanhurskauttamista pyhityselämälle, vaan ainoastaan uskolle, joka kohdistuu Jeesuksen tekoon edestämme. Sen tähden minulle on sitten myös sanottu totuuden vastaisesti, että kiellän pyhityselämän. En kiellä pyhityselämää, vaan kehotan siihen itseäni ja muita. Pyhityselämä kuuluu tässä ajassa osaksi uskontunnustusta ja sillä palvellaan kanssaihmisiä. Että tällaisia valehtelijoita täällä on päin silmiä ja vaikka asian todistaa kymmeneen kertaan, niin siitä huolimatta vääräksi väännetään ja vasten toisen tunnustusta toisen tunnustus kumotaan.
Kysynkin nyt, että tuleeko ihminen vanhurskaaksi Jumalan tuomioistuimen edessä armosta uskosta Jeesuksen tekoon, vai sen pyhityselämän perusteella, kun hän uskossa vaeltaa pyrkien täyttämään Jumalan tahtoa, lakia? - SepeDeus
Alpo Ahola kirjoitti:
Minut on näillä palstoilla lueteltu kymmeniä kertoja iankaikkisesti tuomittavien joukkoon, kun en omista vanhurskauttamista pyhityselämälle, vaan ainoastaan uskolle, joka kohdistuu Jeesuksen tekoon edestämme. Sen tähden minulle on sitten myös sanottu totuuden vastaisesti, että kiellän pyhityselämän. En kiellä pyhityselämää, vaan kehotan siihen itseäni ja muita. Pyhityselämä kuuluu tässä ajassa osaksi uskontunnustusta ja sillä palvellaan kanssaihmisiä. Että tällaisia valehtelijoita täällä on päin silmiä ja vaikka asian todistaa kymmeneen kertaan, niin siitä huolimatta vääräksi väännetään ja vasten toisen tunnustusta toisen tunnustus kumotaan.
Kysynkin nyt, että tuleeko ihminen vanhurskaaksi Jumalan tuomioistuimen edessä armosta uskosta Jeesuksen tekoon, vai sen pyhityselämän perusteella, kun hän uskossa vaeltaa pyrkien täyttämään Jumalan tahtoa, lakia?Etköhän nyt vähän liioittele, kun väität, että sinut on tuomittu näillä palstoilla kadotettavien joukkoon.
Kun olen lukenut sinun aikaisempia kirjoituksiasi, niin tuskin olet itsekään aivan viaton, sillä usein
syytät uskovia ns "pyhityskristillisyydestä", joka
on mielestäsi omavanhurskauden osoitus.
Tulkitset tahallasi, että me väitämme meidän pyr-
kivän pyhityselämään sen tähden, että sillä muka
ansaitsisimme taivasosuuden.
Vanhurskaus on LAHJAA, ei meidän ansiotamme.
Room 3:24
"Kaikki saavat lahjaksi vanhurskauden, hänen armostaan, sen lunastuksen kautta, joka on Kristuk
sessa, Jeesuksessa."
Jae 25 ...jonka Jumala on asettanut armoistui-
meksi USKON KAUTTA HÄNEN VEREENSÄ, osoittanut
vanhurskauttaan, koska hän on jättänyt rankaisemat
ta ennen tehdyt synnit."
Tässä sai tuomionsa teidän markkinoimanne perisyntikin, jonka Jeesus sovitti ristillä.
Mutta asiaan.
Kyllä sinullekin pitäisi olla selvää, että ihminen vanhurskautetaan armosta, uskon kautta.
Room 3:22 "sillä se Jumalan vanhurskaus, JOKA USKON KAUTTA Jeesukseen Kristukseen tulee, kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat."
Tässähän se ristiriita meidän välillämme onkin, kun ev. lut kirkko opettaa, että ihminen vanhurs-
kautuu sakramentin, eli kasteen kautta. Siis ih-
mistekojen kautta. Jotkut teistä opettavat, että uskolla ei ole niin väliä, joskus se muka tulee
kasteessa, joskus myöhemmin. Jollekin riittää
vanhempien tai seurakunnan usko. Näinhän Raamattu ei opeta.
Vaan ihmisen on henkilökohtaisesti uskottava Jee-
sukseen, eikä sakramenttiin
Roon 3:28 "Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja."
Siis kastekaan ei vanhurskauta ihmistä! Eikä se
ole miksikään hyödyksi ilman uskoa.
Jeesus on meidän vanhurskautemme ja hän vanhurs-
kautta sen, jolla on usko Jeesukseen, Room 3:26.
Esität väärän väitteen, kun sanot, että pyhitys-
elämellämme pyrimme täyttämään Jumalan lakia.
Näin emme opeta, vaan pyhityselämä on seurausta
siitä, että Jumalan työ meissä alkaa.
Hebr 12:14 "Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa JA PYHITYKSEEN, sillä ilman sitä kukaan ei ole
näkevä Jumalaa."
Jeesus on meidän pyhityksemme ja me haluamme tul-
la Hänen kaltaisekseen. - Alpo Ahola
SepeDeus kirjoitti:
Etköhän nyt vähän liioittele, kun väität, että sinut on tuomittu näillä palstoilla kadotettavien joukkoon.
Kun olen lukenut sinun aikaisempia kirjoituksiasi, niin tuskin olet itsekään aivan viaton, sillä usein
syytät uskovia ns "pyhityskristillisyydestä", joka
on mielestäsi omavanhurskauden osoitus.
Tulkitset tahallasi, että me väitämme meidän pyr-
kivän pyhityselämään sen tähden, että sillä muka
ansaitsisimme taivasosuuden.
Vanhurskaus on LAHJAA, ei meidän ansiotamme.
Room 3:24
"Kaikki saavat lahjaksi vanhurskauden, hänen armostaan, sen lunastuksen kautta, joka on Kristuk
sessa, Jeesuksessa."
Jae 25 ...jonka Jumala on asettanut armoistui-
meksi USKON KAUTTA HÄNEN VEREENSÄ, osoittanut
vanhurskauttaan, koska hän on jättänyt rankaisemat
ta ennen tehdyt synnit."
Tässä sai tuomionsa teidän markkinoimanne perisyntikin, jonka Jeesus sovitti ristillä.
Mutta asiaan.
Kyllä sinullekin pitäisi olla selvää, että ihminen vanhurskautetaan armosta, uskon kautta.
Room 3:22 "sillä se Jumalan vanhurskaus, JOKA USKON KAUTTA Jeesukseen Kristukseen tulee, kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat."
Tässähän se ristiriita meidän välillämme onkin, kun ev. lut kirkko opettaa, että ihminen vanhurs-
kautuu sakramentin, eli kasteen kautta. Siis ih-
mistekojen kautta. Jotkut teistä opettavat, että uskolla ei ole niin väliä, joskus se muka tulee
kasteessa, joskus myöhemmin. Jollekin riittää
vanhempien tai seurakunnan usko. Näinhän Raamattu ei opeta.
Vaan ihmisen on henkilökohtaisesti uskottava Jee-
sukseen, eikä sakramenttiin
Roon 3:28 "Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja."
Siis kastekaan ei vanhurskauta ihmistä! Eikä se
ole miksikään hyödyksi ilman uskoa.
Jeesus on meidän vanhurskautemme ja hän vanhurs-
kautta sen, jolla on usko Jeesukseen, Room 3:26.
Esität väärän väitteen, kun sanot, että pyhitys-
elämellämme pyrimme täyttämään Jumalan lakia.
Näin emme opeta, vaan pyhityselämä on seurausta
siitä, että Jumalan työ meissä alkaa.
Hebr 12:14 "Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa JA PYHITYKSEEN, sillä ilman sitä kukaan ei ole
näkevä Jumalaa."
Jeesus on meidän pyhityksemme ja me haluamme tul-
la Hänen kaltaisekseen.Valitettavasti niin on sanottu ja olen lukutaitoinen ja täydellä ymmärryksellä oleva. Lasket luikuria sanoilla: "Etköhän nyt vähän liioittele, kun väität, että sinut on tuomittu näillä palstoilla kadotettavien joukkoon."
Siis uskonvanhurskauden korostukseni on tuomittu ja samalla on päin silmiä väitetty, että kiellän pyhityselämän ja on siis sanottu, että en tahdokaan täyteen pyhyyteen, vaan kippuroin syntielämässä.
Sanot: "Kyllä sinullekin pitäisi olla selvää, että ihminen vanhurskautetaan armosta, uskon kautta." Kyllä se minulle on selvää, sillä juurihan tuo on uskonvanhurskauden ydintunnustus, mutta siis miksi "Hyvä veli SepeDeus" annat ymmärtää, ettei se ole minulle selvää??? - ???
Alpo Ahola kirjoitti:
Valitettavasti niin on sanottu ja olen lukutaitoinen ja täydellä ymmärryksellä oleva. Lasket luikuria sanoilla: "Etköhän nyt vähän liioittele, kun väität, että sinut on tuomittu näillä palstoilla kadotettavien joukkoon."
Siis uskonvanhurskauden korostukseni on tuomittu ja samalla on päin silmiä väitetty, että kiellän pyhityselämän ja on siis sanottu, että en tahdokaan täyteen pyhyyteen, vaan kippuroin syntielämässä.
Sanot: "Kyllä sinullekin pitäisi olla selvää, että ihminen vanhurskautetaan armosta, uskon kautta." Kyllä se minulle on selvää, sillä juurihan tuo on uskonvanhurskauden ydintunnustus, mutta siis miksi "Hyvä veli SepeDeus" annat ymmärtää, ettei se ole minulle selvää???saatiin keskustelua aikaiseksi. tosin olisin toivonut vähemmän paatosta ja syyllistämistä. luin lehdestä että maailmassa on enemmän muslimeja kuin kristittyjä.. nooh hekin kalistelee miekkojaan siitä että kuka on oikeessa jne. voiko ihminen olla hyvä vaikkei lue lakia pyhästä kirjasta?
T:??? - tarkistaa kantasi
Alpo Ahola kirjoitti:
Valitettavasti niin on sanottu ja olen lukutaitoinen ja täydellä ymmärryksellä oleva. Lasket luikuria sanoilla: "Etköhän nyt vähän liioittele, kun väität, että sinut on tuomittu näillä palstoilla kadotettavien joukkoon."
Sanot: "Kyllä sinullekin pitäisi olla selvää, että ihminen vanhurskautetaan armosta, uskon kautta." Kyllä se minulle on selvää, sillä juurihan tuo on uskonvanhurskauden ydintunnustus, mutta siis miksi "Hyvä veli SepeDeus" annat ymmärtää, ettei se ole minulle selvää???Alpon murhe:
"Siis uskonvanhurskauden korostukseni on tuomittu ja samalla on päin silmiä väitetty, että kiellän pyhityselämän ja on siis sanottu, että en tahdokaan täyteen pyhyyteen, vaan kippuroin syntielämässä."
Paavalin kehotus:
2.Kor. 7:1
"Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa."
Ratkaisun avain:
Lakkaa kippuroimasta pyhityksen kanssa, usko Jumalan Sana ja tee kuuliaisesti Hänen tahtonsa!
Vie oma lihasi himoineen ja haluineen ristille.
Anna Kristuksen elää ja vaikuttaa sinussa hyviä tekoja ja Hengen hedelmiä!
Jaakobin varoitus:
"Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?" - SepeDeus
Alpo Ahola kirjoitti:
Sanot: "Kyllä sinullekin pitäisi olla selvää, että ihminen vanhurskautetaan armosta, uskon kautta." Kyllä se minulle on selvää, sillä juurihan tuo on uskonvanhurskauden ydintunnustus, mutta siis miksi "Hyvä veli SepeDeus" annat ymmärtää, ettei se ole minulle selvää???koska joskus sinun kirjoituksistasi saa sen kä-
sityksen, että ihminen vanhurskautuu kasteessa.
Vai olenko ymmärtänyt väärin? - Alpo Ahola
SepeDeus kirjoitti:
koska joskus sinun kirjoituksistasi saa sen kä-
sityksen, että ihminen vanhurskautuu kasteessa.
Vai olenko ymmärtänyt väärin?Koitas kaivaa esille se viesti, jossa ilmaisen käsityksen, että kaste ilman uskoa pelastaa. Oletkohan siis lukenut viestini väärän väristen silmälasien kanssa. Oppiini kuuluu myös kastetuille julistaa parannusta ja sanoa, että joka loppuun asti vahvana pysyy (tarkoitetaan uskossa) pelastuu. Kastetut jumalattomat Jeesuksen veren tallaajat joutuvat tuomiolla omakohtaiseen vastuuseen ja Raamattu kertoo siitä, kuinka Jumalattomat eivät kestä tuomiolla.
- Alpo Ahola
tarkistaa kantasi kirjoitti:
Alpon murhe:
"Siis uskonvanhurskauden korostukseni on tuomittu ja samalla on päin silmiä väitetty, että kiellän pyhityselämän ja on siis sanottu, että en tahdokaan täyteen pyhyyteen, vaan kippuroin syntielämässä."
Paavalin kehotus:
2.Kor. 7:1
"Koska meillä siis on nämä lupaukset, rakkaani, niin puhdistautukaamme kaikesta lihan ja hengen saastutuksesta, saattaen pyhityksemme täydelliseksi Jumalan pelossa."
Ratkaisun avain:
Lakkaa kippuroimasta pyhityksen kanssa, usko Jumalan Sana ja tee kuuliaisesti Hänen tahtonsa!
Anna Kristuksen elää ja vaikuttaa sinussa hyviä tekoja ja Hengen hedelmiä!
Jaakobin varoitus:
"Sinä uskot, että Jumala on yksi. Siinä teet oikein; riivaajatkin sen uskovat ja vapisevat. Mutta tahdotko tietää, sinä turha ihminen, että usko ilman tekoja on voimaton?""Ratkaisun avain:
Anna Kristuksen elää ja vaikuttaa sinussa hyviä tekoja ja Hengen hedelmiä!"
VOISITKO SITTEN OPASTAA MINUA, jonka sanot kippuroivan pyhityksen kanssa, että miten kuuliaisesti teen Hänen tahtonsa, vien lihan himot ristille ja saan aikaan hyviä tekoja niin, etten toimi lain alaisuudessa ja kippuroi pyhityksessä. SIIS MITÄHÄN KÄSKET MINUN TEHDÄ JA MITEN ARVOISA OJENTAJA nimimerkki "tarkistaa kantasi". Mielestäni käskysi on tavattoman ristiriitainen ja nimenomaan lain orjuuteen ohjaava, joka hylkää vapaan armon - Jeesuksen työn edestäni, joka vain uskolla omistetaan. - Alpo Ahola
??? kirjoitti:
saatiin keskustelua aikaiseksi. tosin olisin toivonut vähemmän paatosta ja syyllistämistä. luin lehdestä että maailmassa on enemmän muslimeja kuin kristittyjä.. nooh hekin kalistelee miekkojaan siitä että kuka on oikeessa jne. voiko ihminen olla hyvä vaikkei lue lakia pyhästä kirjasta?
T:???Olenko Sinulle paatostanut ja Sinua syyllistänyt?
- Irti laista
Alpo Ahola kirjoitti:
"Ratkaisun avain:
Anna Kristuksen elää ja vaikuttaa sinussa hyviä tekoja ja Hengen hedelmiä!"
VOISITKO SITTEN OPASTAA MINUA, jonka sanot kippuroivan pyhityksen kanssa, että miten kuuliaisesti teen Hänen tahtonsa, vien lihan himot ristille ja saan aikaan hyviä tekoja niin, etten toimi lain alaisuudessa ja kippuroi pyhityksessä. SIIS MITÄHÄN KÄSKET MINUN TEHDÄ JA MITEN ARVOISA OJENTAJA nimimerkki "tarkistaa kantasi". Mielestäni käskysi on tavattoman ristiriitainen ja nimenomaan lain orjuuteen ohjaava, joka hylkää vapaan armon - Jeesuksen työn edestäni, joka vain uskolla omistetaan.>>miten kuuliaisesti teen Hänen tahtonsa>niin, etten toimi lain alaisuudessa
- Alpo Ahola
Irti laista kirjoitti:
>>miten kuuliaisesti teen Hänen tahtonsa>niin, etten toimi lain alaisuudessa
Omistan armosta autuuden vain yksin Jeesuksen työnä uskon kautta. En siis yritä lain töillä ansaita armoa, vaan Pyhä Henki on herättänyt minut hengellisen kuoleman tilasta eloon Jeesuksessa. Evankeliumi sen ilmoittaa meille. Pyhä Henki näet ottaa Jeesuksen omasta ja jakaa meille. Lain kautta tunnen vanhurskaan Jumalan tuomioistuimen edessä alamittaisuuteni Jumalan hengellisen lain täyttämisessä. Lain kautta tulee synnintunto, mutta siis turvaudun yksin Jeesuksen ansioon, vanhurskauteen ja pyhyyteen, sillä Hän tuli sen tähden, että meillä olisi Hänessä iankaikkinen elämä ja yltäkylläisyys. Sen opettaa meille erityisesti Joh.3:16.
Jeesus oli lunastajamme ja kävi kuolemaan koko maailman syntien edestä. Tapahtuuko se siis Sinulta ja minulta? EI TAPAHDU! - ???
Alpo Ahola kirjoitti:
Koitas kaivaa esille se viesti, jossa ilmaisen käsityksen, että kaste ilman uskoa pelastaa. Oletkohan siis lukenut viestini väärän väristen silmälasien kanssa. Oppiini kuuluu myös kastetuille julistaa parannusta ja sanoa, että joka loppuun asti vahvana pysyy (tarkoitetaan uskossa) pelastuu. Kastetut jumalattomat Jeesuksen veren tallaajat joutuvat tuomiolla omakohtaiseen vastuuseen ja Raamattu kertoo siitä, kuinka Jumalattomat eivät kestä tuomiolla.
pöh. tämä meni taas juupas-eipäs väittelyksi. ei hyvä. lähden tulkitsemaan kalevalaa ja lähetän luotaimen marsiin. kuka "tukehtuu" omaan erinomaisuutensa ensiksi? mikä hitto siinä on että pitää selitellä omia juttuja? selittää joskus jopa vihaisesti..mut ku mut ku. olis kivaa jos kaikki ottais rauhallisesti. joo se on sinulle vaikeaa koska uskot,uskot olevasi oikeassa. mitään mahkuja olla sinun kaveri vaikka en usko?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi433494Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4312921Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan222791Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!831857- 871487
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541370- 911136
SEO!! Pyhäsalmi
Tässä vasta muuton tehneenä pyhäsalmelle.. mietin tätä huoltoasemaa. Setelit ei kelpaa tankkaus pisteeseen, sisällä epäs721113- 991096
Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.31920