Tumpelo kyselee neuvoa uuden toimenkuvan palkkaneuvotteluiden suhteen.
Eli tarjolla olisi joko bruttopalkka 3 600 € tai sitten palkka vapaalla autoedulla ja bruttoarvo tällöin myös 3 600 € (eli summaan siis sisältyy esim. 600 € vapaa autoetu).
Omaa ajoa tulee vuodessa noin 20 000 km ja työajoa lisäksi max 10 000 km.
Kumpi siis on kannattavampi vaihtoehto. Tai onko tähän olemassa jotain kätevää kaavaa kuinka sen voisi laskea.
Taustana vielä sellaina seikka että tällä hetkellä alla vanha auto, jota ollaan juuri vaihtamassa uudempaan ja pätkää joutuisi ottamaan siihen noin 10 000 €. Eli omaa uutta (tai edes vastaavaa) velatonta autoa ei ole olemassa.
Kiitos etukäteen vastuksista.
Isompi palkka vai autoetu?
18
10260
Vastaukset
- laskuri123
niin siitäpä se selviää. Jos otat oman auton, "tienaat" kilometrikorvauksina 4200 Ekua puhtaana käteen -vapaalla autoedulla tuota ei saa. Verotettava tulo on molemmissa vaihtoehdoissa sama ja jos vero% on vaikkpa 30, niin työsuhdeautossa (600 Eken verotusarvolla sinun tapaukessasi) käteen jää 600 Ekua vähemmän kuussa eli 7200 Ekua vuodessa. Eli kilsakorvaukset suurempi nettopalkka tekee 11400 Ekee vuodessa. Laske sitten mitä omalla autolla 30.000 km ajot maksavat pääomakulut (korko arvon alenema) vakuutukset huollot korjaukset katsastus. Jos kulut jäävät alle 11400 Ekua, oma auto kannattaa, muuten ei.
- ennen laskentaa tarkistaa...
että mitä olet sopinut työnantajasi kanssa kilometrikorvauksen suuruudesta. Yleensähän sovitaan kilometrikorvaukseksi verottajan hyväksymä maksimiarvo ( nykyisin 43c/km ), mutta ei työnantajan ole pakko tuota maksaa, vaan se voidaan sopia suuremmaksi ( jolloin ylittävä osa verollista ) tai pienemmäksi.
- juu nin on
AL:n laskelmat on että corollalla maksaa km 42 senttiä
Eli 30 tkm maksaa omalla rottelolla lähes 15 t€.
Mikäli työsuhdeautosi on joku kalliimpi sitä kannatavampi. Esim. omalla uudehkolla mersulla maksaa km euron.
- kilometrikorvaus
Osmasta saanet kilometrikorvausta 43 s/km? Ensi vuonna varmaan jo 45 s/km. Kannattaa ilman muuta ottaa lisäpalkka rahana ja pitää oma auto. 10 000 km tekee 4300 € vuodessa palkan päälle verottomana. Tuolla 4300 eurolla lähes kustannat noin 25 euron hintaisen dieselin. Vajausta jäänee vain noin 1000 euroa vuodessa eli 80 €/kk. Käynännössä saat auton ilmaiseksi ja kustannat vain polttoainesta vajaan satasen kuussa. Hyvä diili.
En ollenkaan ymmärrä kavereita, jotka ottavat työsuhdeauton vaikka työajoa tulisi 10 000 km vuodessa.
Mun kaveri on kaupparatsuna. Hänellä on oma auto ja vuodessa tulee 70 000 km työajaoja. Palkan päälle yli 30 000 € puhtaana käteen vuodessa. Autoon menee noin 10 000 € vuodessa. 20 000 € jää viisaan miehen lisää vuodessa. Puhtaana käteen! Jotkut hänen kolleegat ajavat samoja kilsoja työsuhdeautolla vaikka saisivat ajaa omalla. Käsittämätöntä!- naurattaa
mahdollista että kun ajaa 70 000 km vuodessa niin kulut ovat vain 10 000 eur? Keskimäärin auto maksaa n. 1 eur per kilometri kun lasketaan kaikki kulut ja suurin on varmaan polttoaine, huollot ja auton arvon laskeminen. Tuota ei tehdä 10 000 eurolla, ei todellakaan. Vaikka olisi n. 45 000 eur uusi auto ja vuoden päästä vaihdat 70 000 km ajettuna niin saat enää rapiat 30 000 euroa? Mutta kerro hyvä mies mihin sinun lasku perustuu?
- heh heh
naurattaa kirjoitti:
mahdollista että kun ajaa 70 000 km vuodessa niin kulut ovat vain 10 000 eur? Keskimäärin auto maksaa n. 1 eur per kilometri kun lasketaan kaikki kulut ja suurin on varmaan polttoaine, huollot ja auton arvon laskeminen. Tuota ei tehdä 10 000 eurolla, ei todellakaan. Vaikka olisi n. 45 000 eur uusi auto ja vuoden päästä vaihdat 70 000 km ajettuna niin saat enää rapiat 30 000 euroa? Mutta kerro hyvä mies mihin sinun lasku perustuu?
oikein tulee? Laskelmiesi mukaan itselläni olisi mennyt viime vuonna 100% nettopalkasta autoiluun, koska ajoin 40.000 km. Jotenkin vaan niin ei käynyt -ja kilometrikorvauksellisia ajoja tuli 15.000 km.
- meikäläinen vain
Autoliiton mukaan autoilun kustannukset ovat helposti 39-40 senttiä/km. Polttoaineen hinta on vielä korkealla ja jatkaa nousuaa niin totuus on se että km-korvauksilla ei "tienaa" mitään.
Jos ajaa 70.000km vuodessa, kulut ovat jotain
ihan muuta kuin 10.000e - kaverisi huijaa itseään tai sinua.
Hän saa korvauksia 30.000 mutta kulut ovat
vähintäin 26-28.000 vuodessa ELLEI tule mitään isompaa ongelmaa. 2000e vuodessa "netto" häviää
kun vaikkapa hajoaa tuulilasi, pari rengasta
tai muuta yllättävää ilmenee... - kilometrikorvaus
naurattaa kirjoitti:
mahdollista että kun ajaa 70 000 km vuodessa niin kulut ovat vain 10 000 eur? Keskimäärin auto maksaa n. 1 eur per kilometri kun lasketaan kaikki kulut ja suurin on varmaan polttoaine, huollot ja auton arvon laskeminen. Tuota ei tehdä 10 000 eurolla, ei todellakaan. Vaikka olisi n. 45 000 eur uusi auto ja vuoden päästä vaihdat 70 000 km ajettuna niin saat enää rapiat 30 000 euroa? Mutta kerro hyvä mies mihin sinun lasku perustuu?
Hänellä VW Golf 1.9 TDI vm. 03. Hankintahinta uutena oli 25 000 €. Hän sanoni ajavansa sillä 500 tkm eli noin 7 vuotta. Tuolloin sen arvo saa olla nollassa. Siitä saadaan vuosittaiseksi arvonlaskuksi 3600 €. Tuolle 25 000 €:lle 4 %:n korko 1000 €. Täten saatiin tärkeimmät eli pääomakulut 4600 €/v.
Sitten polttoaine. Golfin kulutus on alle 5 l/100 km. Lasketaan nyt tasan viidella. Dieselin hinta 0,95 €/l. Saadaan polttoainekuluiksi 3325 €.
Kulut yhteensä
- pääomakulut 4600 €
- polttoainekulut 3325 €
- verot (ajoneuvo käyttövoima) 600 €
- liikenne kasko (täydet bonukset) 400 €
- huolto 500 €
- renkaat 400 €
yhteensä 9835 €
Jää sopivasti rahaa pesuun ja katsastuksiin.
Jos halusisi vaihtaa esim. kolmen vuoden välein tulisi lisähintaa 1000 €. Yhteensä 11 000 €. Jäisi silti 19 000 € puhtaana käteen.
Itse ajan 30 tkm vuodessa ja kulut saman hintaisella ja yhtä pihillä autolla 18 s/km. Laskutettavaa työajaoa tulee 15 tkm/v. Sillä kustantaa koko auton ja omatkin ajot. - kilometrikorvaus
kilometrikorvaus kirjoitti:
Hänellä VW Golf 1.9 TDI vm. 03. Hankintahinta uutena oli 25 000 €. Hän sanoni ajavansa sillä 500 tkm eli noin 7 vuotta. Tuolloin sen arvo saa olla nollassa. Siitä saadaan vuosittaiseksi arvonlaskuksi 3600 €. Tuolle 25 000 €:lle 4 %:n korko 1000 €. Täten saatiin tärkeimmät eli pääomakulut 4600 €/v.
Sitten polttoaine. Golfin kulutus on alle 5 l/100 km. Lasketaan nyt tasan viidella. Dieselin hinta 0,95 €/l. Saadaan polttoainekuluiksi 3325 €.
Kulut yhteensä
- pääomakulut 4600 €
- polttoainekulut 3325 €
- verot (ajoneuvo käyttövoima) 600 €
- liikenne kasko (täydet bonukset) 400 €
- huolto 500 €
- renkaat 400 €
yhteensä 9835 €
Jää sopivasti rahaa pesuun ja katsastuksiin.
Jos halusisi vaihtaa esim. kolmen vuoden välein tulisi lisähintaa 1000 €. Yhteensä 11 000 €. Jäisi silti 19 000 € puhtaana käteen.
Itse ajan 30 tkm vuodessa ja kulut saman hintaisella ja yhtä pihillä autolla 18 s/km. Laskutettavaa työajaoa tulee 15 tkm/v. Sillä kustantaa koko auton ja omatkin ajot.Kohta joku sanoo ettei 70 tkm:a voi ajaa Golfin kokoisella autolla.
Passat 1.9 TDI Luxline. Tiukka käteishinta 30 000 €. Pidetään kolme vuotta jolloin hinta puolittuu. Pääomakulut 6200 €. Kulutus 5,5 l/100 km. Polttoainekulut 3660 €.
Kulut yhteensä
- pääomakulut 6200 €
- polttoainekulut 3600 €
- verot (ajoneuvo käyttövoima) 650 €
- liikenne kasko (täydet bonukset) 450 €
- huolto 600 €
- renkaat 500 €
yhteensä 12 000 €
Yhä 18 000 €/vuosi viisaan miehen lisää.
Vaikka ajaisi 40 000 €:n kärryllä, jäisi yli 15 000 € vuodessa. - Markkinointimies
kilometrikorvaus kirjoitti:
Kohta joku sanoo ettei 70 tkm:a voi ajaa Golfin kokoisella autolla.
Passat 1.9 TDI Luxline. Tiukka käteishinta 30 000 €. Pidetään kolme vuotta jolloin hinta puolittuu. Pääomakulut 6200 €. Kulutus 5,5 l/100 km. Polttoainekulut 3660 €.
Kulut yhteensä
- pääomakulut 6200 €
- polttoainekulut 3600 €
- verot (ajoneuvo käyttövoima) 650 €
- liikenne kasko (täydet bonukset) 450 €
- huolto 600 €
- renkaat 500 €
yhteensä 12 000 €
Yhä 18 000 €/vuosi viisaan miehen lisää.
Vaikka ajaisi 40 000 €:n kärryllä, jäisi yli 15 000 € vuodessa.Kuka ajaa 70.000 vuodessa? Ei edes taksikuskit.
Erittäin harva ajaa edes 50.000 työajoa vuodessa.
Tuo 70tkm tekee sellaiset 300km / TYÖPÄIVÄ!
Hiukan epäilen, joku on pahasti pielessä jos noin paljon ajaa. 80km/h keskinopeudella se tekee 4 tuntia päivässä, missä välissä se ehtii
kauppaa tekemään? Minä en ainakaan maksaisi
joka päivä matkustamisesta myyntireiskalle.
Ja jos joku tosiaan ajaa, niin kyllä on kova
hinta "viisaalla miehellä". Mielestäni aika
kaukana viisaasta toiminnasta.
ps. perusautoilija ajaa 20-25tkm/vuodessa.
Myyjät ehkä 35-40tkm. - kilometrikorvaus
Markkinointimies kirjoitti:
Kuka ajaa 70.000 vuodessa? Ei edes taksikuskit.
Erittäin harva ajaa edes 50.000 työajoa vuodessa.
Tuo 70tkm tekee sellaiset 300km / TYÖPÄIVÄ!
Hiukan epäilen, joku on pahasti pielessä jos noin paljon ajaa. 80km/h keskinopeudella se tekee 4 tuntia päivässä, missä välissä se ehtii
kauppaa tekemään? Minä en ainakaan maksaisi
joka päivä matkustamisesta myyntireiskalle.
Ja jos joku tosiaan ajaa, niin kyllä on kova
hinta "viisaalla miehellä". Mielestäni aika
kaukana viisaasta toiminnasta.
ps. perusautoilija ajaa 20-25tkm/vuodessa.
Myyjät ehkä 35-40tkm.Ensimmäkin kaverini pitää ajamisesta. Hän ei ajatellutkaan tehdä samaa duunia eläkeikään. Max 10 vuotta, jotta saa tienattua palkan päälle omakotitalon (200 000 €).
Itse olen hyvä esimerkki omalla autolla ajavasta. Mulle tulee 30 tkm/v, joista 15 omaa ja 15 työajoa. Palkkaa saan vastaavasti auton verotusrvon verran lisää verrattuna työsuhdeautolla ajavaan kolleegaan. Tuo 15 tkm tuo 6450 € vuodessa palkan päälle puhtaana käteen. Sillä kustannan auton hankinnan, ylläpidon ja 30 tkm ajot vuodessa. Auto ja omat ajot tulevat mulle ilmaiseksi. Ja lisäksi vielä työsuhdeautoilijaan suurempi nettopalkka kuussa. - Autoliiton laskelma
Autoilun kustannukset 2007
Uuden keskihintaisen, 25 000 € maksavan bensiinikäyttöisen henkilöauton kilometrikohtainen kustannus laskelmien mukaan on tänä vuonna 42 senttiä vuotuisen ajokilometrimäärän ollessa 20 000 km.
Käytettynä ostetun, hankintahinnaltaan puolet auton uushankintahinnasta (25 000 €), kilometrikohtainen kustannus on 36 senttiä. Auton pitoaika molemmissa laskelmissa on 4 vuotta.
Palkkasuhteessa olevan työntekijän kannattaa ottaa autoetu, mikäli työnantajan korvaamat työajot jäävät vähäisiksi kokonaisajomäärään nähden. Uusi 25 000 euron auto 4 vuoden pitoajalla 30 000 km/vuosi ajokilometrimäärällä (mistä 20 000 km työajoa) ja 3 500 € /kk bruttopalkalla vapaan autoedun kulut työntekijälle ovat 5 280 € vuodessa. Oman auton kulut ovat vastaavasti 1 521 € vuodessa, edellyttäen että työnantaja maksaa 43 senttiä /km työajosta, ja että autoetu sisältyy bruttopalkkaan. Mikäli työnantajan maksamia työajoja ei kerrykään kuin 10 000 km vuodessa, tulee oman auton pitäminen em. tapauksessa maksamaan 5 821 € vuodessa. - Minulla esimerkiksi
Markkinointimies kirjoitti:
Kuka ajaa 70.000 vuodessa? Ei edes taksikuskit.
Erittäin harva ajaa edes 50.000 työajoa vuodessa.
Tuo 70tkm tekee sellaiset 300km / TYÖPÄIVÄ!
Hiukan epäilen, joku on pahasti pielessä jos noin paljon ajaa. 80km/h keskinopeudella se tekee 4 tuntia päivässä, missä välissä se ehtii
kauppaa tekemään? Minä en ainakaan maksaisi
joka päivä matkustamisesta myyntireiskalle.
Ja jos joku tosiaan ajaa, niin kyllä on kova
hinta "viisaalla miehellä". Mielestäni aika
kaukana viisaasta toiminnasta.
ps. perusautoilija ajaa 20-25tkm/vuodessa.
Myyjät ehkä 35-40tkm.Suomi on iso maa ja asiakkaani ympäri Suomenniemeä. Matkapuhelin on keksitty jo ajat sitten jolloin puhelimellä hoidellaan toimistotyöt samalla. Taksikuskit näyttävät istuvan useimmiten vain tolpalla
- eikä mikään
Markkinointimies kirjoitti:
Kuka ajaa 70.000 vuodessa? Ei edes taksikuskit.
Erittäin harva ajaa edes 50.000 työajoa vuodessa.
Tuo 70tkm tekee sellaiset 300km / TYÖPÄIVÄ!
Hiukan epäilen, joku on pahasti pielessä jos noin paljon ajaa. 80km/h keskinopeudella se tekee 4 tuntia päivässä, missä välissä se ehtii
kauppaa tekemään? Minä en ainakaan maksaisi
joka päivä matkustamisesta myyntireiskalle.
Ja jos joku tosiaan ajaa, niin kyllä on kova
hinta "viisaalla miehellä". Mielestäni aika
kaukana viisaasta toiminnasta.
ps. perusautoilija ajaa 20-25tkm/vuodessa.
Myyjät ehkä 35-40tkm.tuo kilometrimäärä. Siis, jos teet työsi jossakin muualla, kuin suurempien kaupunkien alueella. Maakuntien kulkumulkut vipeltävät pitkää päivää ilman eri korvausta, tai juuri näiden kilometrikorvausten persoudella. Tuommonen 70000 km/v on juuri ja juuri siinä kynnyksellä, että voi sanoa itseään kaupparatsuksi, sitten kun 100000 alkaa kolkuttamaan, niin onkin jo ammattilainen sanan varsinaisessa merkityksessä.
- kaupparatsu
Markkinointimies kirjoitti:
Kuka ajaa 70.000 vuodessa? Ei edes taksikuskit.
Erittäin harva ajaa edes 50.000 työajoa vuodessa.
Tuo 70tkm tekee sellaiset 300km / TYÖPÄIVÄ!
Hiukan epäilen, joku on pahasti pielessä jos noin paljon ajaa. 80km/h keskinopeudella se tekee 4 tuntia päivässä, missä välissä se ehtii
kauppaa tekemään? Minä en ainakaan maksaisi
joka päivä matkustamisesta myyntireiskalle.
Ja jos joku tosiaan ajaa, niin kyllä on kova
hinta "viisaalla miehellä". Mielestäni aika
kaukana viisaasta toiminnasta.
ps. perusautoilija ajaa 20-25tkm/vuodessa.
Myyjät ehkä 35-40tkm.Itse tein 9-vuotta sellaista asiantuntija/kauppamiehen hommaa jossa alueena oli koko Suomi. Tuon 9-vuoden aikana kilometrejä kertyi reilut karvan alle 1.000.0000. Parhaana vuonna kilometrejä tuli reilut 120.000 johon sisältyy siis myös omat ajot. Ei tuo mitään autossa asumista vaadi.
- liiton
Autoliiton laskelma kirjoitti:
Autoilun kustannukset 2007
Uuden keskihintaisen, 25 000 € maksavan bensiinikäyttöisen henkilöauton kilometrikohtainen kustannus laskelmien mukaan on tänä vuonna 42 senttiä vuotuisen ajokilometrimäärän ollessa 20 000 km.
Käytettynä ostetun, hankintahinnaltaan puolet auton uushankintahinnasta (25 000 €), kilometrikohtainen kustannus on 36 senttiä. Auton pitoaika molemmissa laskelmissa on 4 vuotta.
Palkkasuhteessa olevan työntekijän kannattaa ottaa autoetu, mikäli työnantajan korvaamat työajot jäävät vähäisiksi kokonaisajomäärään nähden. Uusi 25 000 euron auto 4 vuoden pitoajalla 30 000 km/vuosi ajokilometrimäärällä (mistä 20 000 km työajoa) ja 3 500 € /kk bruttopalkalla vapaan autoedun kulut työntekijälle ovat 5 280 € vuodessa. Oman auton kulut ovat vastaavasti 1 521 € vuodessa, edellyttäen että työnantaja maksaa 43 senttiä /km työajosta, ja että autoetu sisältyy bruttopalkkaan. Mikäli työnantajan maksamia työajoja ei kerrykään kuin 10 000 km vuodessa, tulee oman auton pitäminen em. tapauksessa maksamaan 5 821 € vuodessa.laskemia kustannuksia?
En ota kantaa ,mutta itsellä n. 6000 euron arvoinen auto, joka pelaa aivan hienosti vielä, remontteja vuodessa max. 500 eurolla.
Ajan autolla n. 30 000 km vuodessa, auto kuluttaa bensaa n. 6,5-7 litraa sadalla vuodenajasta riippuen.
Tuskinpa ostan uutta autoa ikinä, ei niinkään rahasta kiinni. - laskupää hukassa
kilometrikorvaus kirjoitti:
Hänellä VW Golf 1.9 TDI vm. 03. Hankintahinta uutena oli 25 000 €. Hän sanoni ajavansa sillä 500 tkm eli noin 7 vuotta. Tuolloin sen arvo saa olla nollassa. Siitä saadaan vuosittaiseksi arvonlaskuksi 3600 €. Tuolle 25 000 €:lle 4 %:n korko 1000 €. Täten saatiin tärkeimmät eli pääomakulut 4600 €/v.
Sitten polttoaine. Golfin kulutus on alle 5 l/100 km. Lasketaan nyt tasan viidella. Dieselin hinta 0,95 €/l. Saadaan polttoainekuluiksi 3325 €.
Kulut yhteensä
- pääomakulut 4600 €
- polttoainekulut 3325 €
- verot (ajoneuvo käyttövoima) 600 €
- liikenne kasko (täydet bonukset) 400 €
- huolto 500 €
- renkaat 400 €
yhteensä 9835 €
Jää sopivasti rahaa pesuun ja katsastuksiin.
Jos halusisi vaihtaa esim. kolmen vuoden välein tulisi lisähintaa 1000 €. Yhteensä 11 000 €. Jäisi silti 19 000 € puhtaana käteen.
Itse ajan 30 tkm vuodessa ja kulut saman hintaisella ja yhtä pihillä autolla 18 s/km. Laskutettavaa työajaoa tulee 15 tkm/v. Sillä kustantaa koko auton ja omatkin ajot.kuka tämän laskelmasi auton huoltaa ja eikö tuossa 500tkm:ssa uusia yhtään osaa?????????:
"Hänellä VW Golf 1.9 TDI vm. 03. Hankintahinta uutena oli 25 000 €. Hän sanoni ajavansa sillä 500 tkm eli noin 7 vuotta. Tuolloin sen arvo saa olla nollassa. Siitä saadaan vuosittaiseksi arvonlaskuksi 3600 €. Tuolle 25 000 €:lle 4 %:n korko 1000 €. Täten saatiin tärkeimmät eli pääomakulut 4600 €/v."
UUDEN 1.9tdi Golfin osto rahoituksella n.32000Euroa, 7 vuotta kuoletukseen = pääomakulut n. 4600/vuosi
Golfin kulutus 5l/100 km = 3600 / vuosi (6-7s korotus mukana)
Verot vuotuinen päästöpohjainen vero (ruotsin mallin mukaisesti) ajoneuvovero = n.800 / vuosi
Liikenne kasko = 400 / vuosi
Huollot (n.30 määräaikaishuoltoa 300/kerta(yht.9000) 5 jakohihnan vaihtoa kiristimet (3500) 4xjarrulevyt palat (3200) 2xjouset&iskarit (1000) 2xtukivarret (800) 1xvetonivelet (400) 2000euroa muuta) yhteensä n. 20000= 2900/vuosi
Renkaat 2xsarjaa 800 / vuosi
Muut kulut (pesut, katsastukset, pissapoika, öljynlisäykset ym.) 1000 / vuosi
yhteensä: 14100 / vuosi (mukana ei kuluja esim. moottoririkosta, vaihdelaatikosta ym. yllätyksistä, huom. 1.9l autolla suunniteltu ajettavan 500tkm!) eli tod.näk. tuohon tulee vielä muutama tonni lisää kulua / 7 vuotta.
korvaukset 43senttiä/km (jos 70tkm auton kokonaiskilometrit / vuosi ja omaa ajoa n.20% tuosta) = 56tkm korvattavaa ajoa = 24080euroa / vuosi.
Eli business case parhaimmillaan 24080 - 14100 = 9980 / verotonta / vuosi (ilman moottoririkkoa ym.)
Jos kaverisi siis ajaa samalla autolla 500tkm / 7 vuotta, tienaa hän tuon 9980 / vuosi (69860/7 vuotta). Ja tuostahan menee taas uuden auton (työkalun) hankintaan vähintään se 32000, eli hän tienasi ajamalla 7:ssä vuodessa 37860. Vuotuinen tienesti siis oli 5400 euroa käteen. Kuussa taskuun kertyi 450 euroa - kannattavaa eh?
- Markkinointimies
Juuri silloin kun omia ajoja on enemmän kuin firman ajoja, vapaa-auto kannattaa ottaa!
Mieti vaikkapa ihan polttoainekuluja.
Lisäksi firman auto on huoleton,helppo ratkaisu.
Ja takuuvarma, ei tule rahallisia yllätyksiä
vaikka auto hajoaa tai bensan hinta pomppaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1631453Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on681269Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä251248Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2151134- 1271076
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2241002Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk317999- 42939
- 72905
- 73899