iskias kipu/enmg

kivusta

Näkyykö enmg:stä, jos iskias hermo puristuksissa tai hermossa häiriötä?

Minulle tehty lannerangan magneettikuvaus ja kaikki oli ok, sitten tehtiin enmg ja samoin. Silti jatkuva särky vasemmalla puolen alaselästä jalkaterään; pistelyä, kiristävää särkyä ja välillä puutuneisuutta. Pakarassa kovin kiristys ja varsinkin lonkan seutu kipeä. Voisiko sieltä aiheutuva kipu säteillä koko hermon alueelle ja mikä voisi aiheuttaa tämmöisen? Kenelle lääkärille kannattaisi helsingissä mennä ja mitä hoitoja koittaa?
Fysioterapiassa kävin jo sarjan ei ollut apua ja tulehduslääkkeitä ja pistostakin selkään kokeiltu.

Muilla vastaavia kokemuksia, miten saitte hoidettua ko. vaivan pois?

11

3172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mullakin

      nytkin taas selkä tosi kipee kun puukottaa ja jalkoja puutuilee ja kihelmoi ja ohjekin on kuin halko.
      kävin Markku turusella joka leipoi si nivelen joka oli vasen pois paikoiltaan, mutta taitaa olla taas noussut ylös.
      ottaa vastaan hyvinkään sairaalassa ja on fysiatri
      toinen kokemisen arvoinen voisi olla heimo harto helsingistä.
      kerro kokemukset jos käyt

      • asv1

        ...sairaala Ortonin asiakkaaksi...tosin kaikki ortopedit ei ota uusia potilaita, mutta jos jollekin pääsisit...ortopedi tai fysiatri varmaan tulis kyseeseen. Siellä ainakin tietotaito on maan huippua. Itselläni hyvät kokemukset sieltä...leikattu ja nyt kunnossa!


      • fysfys
        asv1 kirjoitti:

        ...sairaala Ortonin asiakkaaksi...tosin kaikki ortopedit ei ota uusia potilaita, mutta jos jollekin pääsisit...ortopedi tai fysiatri varmaan tulis kyseeseen. Siellä ainakin tietotaito on maan huippua. Itselläni hyvät kokemukset sieltä...leikattu ja nyt kunnossa!

        Samoja oireita mullakin,ensin olin ortonissa,siellä on maan parhaat lääkärit...vaiva saatiin siellä paikallistettua,ja alkuhoito siellä,nyt sit meilahdessa laitetaan joka neljäs kuukaus boduliinia,eräs ortonin lääkäri teki meilahteen lähetteen,halvempi hoito siellä,kun ei mene kuin poliklinikkamaksu..


    • hoidettu
      • helsingissä...

        Helsingissä näyttää olevan myös fysiatri, joka noita SI-nivel juttuja näköjään hoitaa. Onkos kokemusta hänestä? Turunen ei ilmeisesti Helsingissä ota vastaan ollenkaan?

        Hoidetulle; mihin se hermo puristuu, jos syy on lantiossa? Voiko se SI-nivel mennä paikoltaa helposti? Alkoi tämä särkyrumba lattialta nousun jälkeen. Tuntui vain kova vihlaisu ja siitä se sitten lähti.Fysiatrilla olen käynyt useasti, mutta ei ole löytänyt syytä tai hoitoa.

        Tiedätkö onkos Ortonilla hyviä lääkäreitä asian tiimoilta?


      • hoidettu
        helsingissä... kirjoitti:

        Helsingissä näyttää olevan myös fysiatri, joka noita SI-nivel juttuja näköjään hoitaa. Onkos kokemusta hänestä? Turunen ei ilmeisesti Helsingissä ota vastaan ollenkaan?

        Hoidetulle; mihin se hermo puristuu, jos syy on lantiossa? Voiko se SI-nivel mennä paikoltaa helposti? Alkoi tämä särkyrumba lattialta nousun jälkeen. Tuntui vain kova vihlaisu ja siitä se sitten lähti.Fysiatrilla olen käynyt useasti, mutta ei ole löytänyt syytä tai hoitoa.

        Tiedätkö onkos Ortonilla hyviä lääkäreitä asian tiimoilta?

        Toinen fysiatri on Timgren. Hänellä eri tekniikat mutta ihan toimivia joillekin.

        Kun lantio on vinossa, niin se vaikuttaa lihaksistoon. Epäsymmetrisen rasituksen takia Lihakset väsyy ja kiristyy, esim piriformis. Sen kireys on eräiden lääkäreiden mukaan hyvin yleinen iskiaskivun aiheuttaja.

        Onko se fysiatri tehnyt sulle tuota testiä? Olisi ainakin pitänyt...
        http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Kuva:TFA_0318.jpg


      • Nimetön
        hoidettu kirjoitti:

        Toinen fysiatri on Timgren. Hänellä eri tekniikat mutta ihan toimivia joillekin.

        Kun lantio on vinossa, niin se vaikuttaa lihaksistoon. Epäsymmetrisen rasituksen takia Lihakset väsyy ja kiristyy, esim piriformis. Sen kireys on eräiden lääkäreiden mukaan hyvin yleinen iskiaskivun aiheuttaja.

        Onko se fysiatri tehnyt sulle tuota testiä? Olisi ainakin pitänyt...
        http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Kuva:TFA_0318.jpg

        mä sain siitä vähän huonoja kokemuksia kun se opetti sen ristiintaivutuksen ja väitti että sillä korjaantuu lantion asento:(....Menin Turuselle, kun kivut vaan jatku, ja Turunen sano tosta Timgrenistä, että se kun vähän uskoo ns.ihmeisiin...että Timgren ei vaan osannu katsoa ja korjata sitä virheasentoa kun se on ihan millimetreistä kiinni.

        Eli kyllähän se ristiintaivutus hetkellisesti ehkä auttaa mutta ei se korjaa sitä vikaa ja onhan se ristiriidassa sen kanssa, että Turunen, joka on iso mies, tarvitsi kaiken voiman että sai mun lantion takas suoraksi mutta sitten muka jollain yksinkertasella ristiintaivutuksella hoitais saman homman:/....Enivei, ei toiminnu mulla.


      • hoidoista
        Nimetön kirjoitti:

        mä sain siitä vähän huonoja kokemuksia kun se opetti sen ristiintaivutuksen ja väitti että sillä korjaantuu lantion asento:(....Menin Turuselle, kun kivut vaan jatku, ja Turunen sano tosta Timgrenistä, että se kun vähän uskoo ns.ihmeisiin...että Timgren ei vaan osannu katsoa ja korjata sitä virheasentoa kun se on ihan millimetreistä kiinni.

        Eli kyllähän se ristiintaivutus hetkellisesti ehkä auttaa mutta ei se korjaa sitä vikaa ja onhan se ristiriidassa sen kanssa, että Turunen, joka on iso mies, tarvitsi kaiken voiman että sai mun lantion takas suoraksi mutta sitten muka jollain yksinkertasella ristiintaivutuksella hoitais saman homman:/....Enivei, ei toiminnu mulla.

        Hyvä tietää kokemuksia noista fysiatreista :) Mitenkäs lähtikö vaiva pysyvästi pois Turusen käsittelyssä? Jos siis lantiossa virheasentoa niin hän osa korjata vai onkos kyse siitä SI-nivelen korjauksesta vain?

        Mitenkäs muutoin onko hieronnasta sarjana mitään hyötyä siihen piriformis-hommaan ja miten liikunta esim. yleisesti uskaltaako käydä kuntosalilla/ hyötyä?, jos noita iskias tyyppisiä kipuja vai voiko siitä pahentua? Jotain jumppaa varmaankin täytyis jo alkaa harrastamaan.


      • nimetön''
        hoidoista kirjoitti:

        Hyvä tietää kokemuksia noista fysiatreista :) Mitenkäs lähtikö vaiva pysyvästi pois Turusen käsittelyssä? Jos siis lantiossa virheasentoa niin hän osa korjata vai onkos kyse siitä SI-nivelen korjauksesta vain?

        Mitenkäs muutoin onko hieronnasta sarjana mitään hyötyä siihen piriformis-hommaan ja miten liikunta esim. yleisesti uskaltaako käydä kuntosalilla/ hyötyä?, jos noita iskias tyyppisiä kipuja vai voiko siitä pahentua? Jotain jumppaa varmaankin täytyis jo alkaa harrastamaan.

        Mulla oli vasemman puolen si-nivel jäännyt virheasentoon. Turunen varotteli (ja oli oikeassa) että voi olla aika pitkään kipuja; kropalla menee aikaa totutteluun, että on ihan suorassa=)

        Suosittelisin, että kävisit vaikka hierojalla ennen Turuselle menoa; on meinaan sitte lihakset rennommat eikä ole noita kramppeja yms. jotka tuppaa työntämään nivelen takas virheasentoon.

        Salilla voi käydä entiseen malliin (käyn meinaan itsekkin) kunhan muistaa tehdä kaikki liikkeet huolella; itsellä toi kyykky teki sen, kun tuli pikkusen huono asento, niin heti kostautu; lantio vino. Salilla kannattaa panostaa etenkin, muun kropan lihasten ohella, selän ja vatsan lihaksiin.

        Kannattaa myös, lantion suoristamisen jälkeen, käydä n.parin viikon päästä ihan hierojalla eli ei mitään nikamien käsittelyä; näin neuvoi mulle ainakin Turunen.

        Juoksemista Turunen suositteli esim.metsässä tai pururadalla mutta ei kovalla alustalla.

        Toivottavasti saat itses kuntoon; jos yhtään lohduttaa niin mulla on menny jo kolme kertaa vasen nivel virheasentoon :D mä kuulun näihin joilla se tuppaa helposti menemään.

        Niin ja tosiaan ne jälkikivut voi olla aika kovat jos ei oo ensin käynny vähän ns.pehmentämässä lihaksia nimim.kokemusta on:)


    • pelottaa...

      Mulla ihan samanlaiset oireet kuin sullakin ja tavallinen röntgen ja magneetti tehty ja nyt tuli kutsu enmg:hen. Mulle on joskus tehty se olkapääkipuun ja muistan että tunsin silloin elämäni toiseksi kovinta kipua (synnytyskivun jälkeen!). Nyt sitten pelottaakin ihan vietävästi tuohon lannerangan enmg-tutkimukseen meno ja haluaisin kuulla että sattuuko se ihan hirveästi. Mitäs sulle muuten lähettävä lääkäri sanoi kun ei mitään selkeää syytä kivuille löytynyt?

    • Anonyymi

      Mikä on ristiintaivutus. Ei löytynyt googlettamalla tietoa. Miten se tehdään?

      Kiitos paljon neuvoista etukäteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe