Rupesinpa laittamaan vanhaa kierroslukumittariani Fiat Puntoon ja hämmästyin kovin sytytysjärjestelmää. Minulla on siis Fiat Punto 1.2 vuosimallia 2001 ja siinä on kaksi sytytyspuolaa (antaa ilmeisesti kipinän aina männän ollessa yläkuolokohdassa)
Onko kenelläkään siis ideaa kuinka ja mihin kytken kierroslukumittarin signaalioton? Mittari on tällainen tyypillinen Biltema-härveli ja kytketään katkojaan. Aikaisemmin se on ollut Renault Cliossa, jossa oli vähän tyypillisempi sytytysjärjestelmä ja josta oikea piuha löytyi ihan silmällä katsomalla.
Kierroslukumittari Puntoon
5
1740
Vastaukset
- kärsi
ja rakastu
- mielenkiinnosta kysyn
miksi asennat varvikellon johonkin 1.2 puntaan?
- tarvitset
kierroslaskuria?
Traktoreissa ennen oli kierroslaskurit, jotka karkeasti korreloivat käyttötunteihin, mutta että oikein autoon? - jamietti
tarvitset kirjoitti:
kierroslaskuria?
Traktoreissa ennen oli kierroslaskurit, jotka karkeasti korreloivat käyttötunteihin, mutta että oikein autoon?No pakko kai tuo mittari oli laittaa kun karvanopat eivät lisänneet auton suorituskykyä vielä riittävästi. Nyt Punto kulkee jo ainakin sataa.
Ratkaisuksi virranjakajaan kytkettävän kierroslukumittarin asentamisesta tuollaiseen kaksipuolaiseen sytytysjärjestelmään oli siis ainoa ratkaisu tuijotella mittarin sisällä olevaa elektroniikkaa ja päätyä muuttamaan ensimmäisen transistorin kantavastus kaksinkertaiseksi. Mikäli kytkennässä ei ole valmiiksi kalibrointivastusta, joutuu sarjaan kytkemään vielä trimmerin.
Lopullinen hienosäätö voidaan sitten suorittaa etsimällä tiedot vaihteiden välityssuhteista, joista katsotaan esim. moottorin käyntinopeus 4 vaihteella 80 km/h nopeudessa (jonka taas voi tarkastaa tienvarressa olevasta nopeusnäyttötaulusta, mikäli nopeusmittarin poikkeamaa ei tiedä.)
Tai mikäli on käytettävissä signaaligeneraattori, aikaansaadaan sillä tarkkaan tunnettu taajuus ja säädetään mittarin näyttämä sen perusteella. - kerrosmulleki
jamietti kirjoitti:
No pakko kai tuo mittari oli laittaa kun karvanopat eivät lisänneet auton suorituskykyä vielä riittävästi. Nyt Punto kulkee jo ainakin sataa.
Ratkaisuksi virranjakajaan kytkettävän kierroslukumittarin asentamisesta tuollaiseen kaksipuolaiseen sytytysjärjestelmään oli siis ainoa ratkaisu tuijotella mittarin sisällä olevaa elektroniikkaa ja päätyä muuttamaan ensimmäisen transistorin kantavastus kaksinkertaiseksi. Mikäli kytkennässä ei ole valmiiksi kalibrointivastusta, joutuu sarjaan kytkemään vielä trimmerin.
Lopullinen hienosäätö voidaan sitten suorittaa etsimällä tiedot vaihteiden välityssuhteista, joista katsotaan esim. moottorin käyntinopeus 4 vaihteella 80 km/h nopeudessa (jonka taas voi tarkastaa tienvarressa olevasta nopeusnäyttötaulusta, mikäli nopeusmittarin poikkeamaa ei tiedä.)
Tai mikäli on käytettävissä signaaligeneraattori, aikaansaadaan sillä tarkkaan tunnettu taajuus ja säädetään mittarin näyttämä sen perusteella.mulla on kanssa fiat punto.kylläkin -98 ja 1.1 litrasella koneella mutta kaks puolaa löytyy siitäkin. miettiny kanssa tota varvimittarin laittoa mutta toteutus on ollu kateissa ja sinulla on ratkaisu siihen selvästikin? kerrotko mittarin tyypin merkin minkä tilasit ja lisää speksejä että löydän tuon oikean etuvastuksen.
en hae lisää tehoja mutta olis kiva tietää paljonko on kierroksia kun välillä tuntuu varsinki motarilla että kone kyl huutaa leipää
:-D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Paras olisi vain unohtaa
Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop751296- 681185
Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia
Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?138896huono omatunto
johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.51852Mietitikö nainen koskaan
Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.74779Päätin juuri että
En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi29752- 60740
Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma157734Onnistuit sohaisemaan mua
Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan58727- 76665