Kierroslukumittari Puntoon

jamietti

Rupesinpa laittamaan vanhaa kierroslukumittariani Fiat Puntoon ja hämmästyin kovin sytytysjärjestelmää. Minulla on siis Fiat Punto 1.2 vuosimallia 2001 ja siinä on kaksi sytytyspuolaa (antaa ilmeisesti kipinän aina männän ollessa yläkuolokohdassa)
Onko kenelläkään siis ideaa kuinka ja mihin kytken kierroslukumittarin signaalioton? Mittari on tällainen tyypillinen Biltema-härveli ja kytketään katkojaan. Aikaisemmin se on ollut Renault Cliossa, jossa oli vähän tyypillisempi sytytysjärjestelmä ja josta oikea piuha löytyi ihan silmällä katsomalla.

5

1740

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kärsi

      ja rakastu

    • mielenkiinnosta kysyn

      miksi asennat varvikellon johonkin 1.2 puntaan?

      • tarvitset

        kierroslaskuria?
        Traktoreissa ennen oli kierroslaskurit, jotka karkeasti korreloivat käyttötunteihin, mutta että oikein autoon?


      • jamietti
        tarvitset kirjoitti:

        kierroslaskuria?
        Traktoreissa ennen oli kierroslaskurit, jotka karkeasti korreloivat käyttötunteihin, mutta että oikein autoon?

        No pakko kai tuo mittari oli laittaa kun karvanopat eivät lisänneet auton suorituskykyä vielä riittävästi. Nyt Punto kulkee jo ainakin sataa.

        Ratkaisuksi virranjakajaan kytkettävän kierroslukumittarin asentamisesta tuollaiseen kaksipuolaiseen sytytysjärjestelmään oli siis ainoa ratkaisu tuijotella mittarin sisällä olevaa elektroniikkaa ja päätyä muuttamaan ensimmäisen transistorin kantavastus kaksinkertaiseksi. Mikäli kytkennässä ei ole valmiiksi kalibrointivastusta, joutuu sarjaan kytkemään vielä trimmerin.
        Lopullinen hienosäätö voidaan sitten suorittaa etsimällä tiedot vaihteiden välityssuhteista, joista katsotaan esim. moottorin käyntinopeus 4 vaihteella 80 km/h nopeudessa (jonka taas voi tarkastaa tienvarressa olevasta nopeusnäyttötaulusta, mikäli nopeusmittarin poikkeamaa ei tiedä.)
        Tai mikäli on käytettävissä signaaligeneraattori, aikaansaadaan sillä tarkkaan tunnettu taajuus ja säädetään mittarin näyttämä sen perusteella.


      • kerrosmulleki
        jamietti kirjoitti:

        No pakko kai tuo mittari oli laittaa kun karvanopat eivät lisänneet auton suorituskykyä vielä riittävästi. Nyt Punto kulkee jo ainakin sataa.

        Ratkaisuksi virranjakajaan kytkettävän kierroslukumittarin asentamisesta tuollaiseen kaksipuolaiseen sytytysjärjestelmään oli siis ainoa ratkaisu tuijotella mittarin sisällä olevaa elektroniikkaa ja päätyä muuttamaan ensimmäisen transistorin kantavastus kaksinkertaiseksi. Mikäli kytkennässä ei ole valmiiksi kalibrointivastusta, joutuu sarjaan kytkemään vielä trimmerin.
        Lopullinen hienosäätö voidaan sitten suorittaa etsimällä tiedot vaihteiden välityssuhteista, joista katsotaan esim. moottorin käyntinopeus 4 vaihteella 80 km/h nopeudessa (jonka taas voi tarkastaa tienvarressa olevasta nopeusnäyttötaulusta, mikäli nopeusmittarin poikkeamaa ei tiedä.)
        Tai mikäli on käytettävissä signaaligeneraattori, aikaansaadaan sillä tarkkaan tunnettu taajuus ja säädetään mittarin näyttämä sen perusteella.

        mulla on kanssa fiat punto.kylläkin -98 ja 1.1 litrasella koneella mutta kaks puolaa löytyy siitäkin. miettiny kanssa tota varvimittarin laittoa mutta toteutus on ollu kateissa ja sinulla on ratkaisu siihen selvästikin? kerrotko mittarin tyypin merkin minkä tilasit ja lisää speksejä että löydän tuon oikean etuvastuksen.

        en hae lisää tehoja mutta olis kiva tietää paljonko on kierroksia kun välillä tuntuu varsinki motarilla että kone kyl huutaa leipää
        :-D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1296
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1185
    3. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      896
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      51
      852
    5. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      74
      779
    6. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      29
      752
    7. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      60
      740
    8. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      157
      734
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      58
      727
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      665
    Aihe