Rupesinpa laittamaan vanhaa kierroslukumittariani Fiat Puntoon ja hämmästyin kovin sytytysjärjestelmää. Minulla on siis Fiat Punto 1.2 vuosimallia 2001 ja siinä on kaksi sytytyspuolaa (antaa ilmeisesti kipinän aina männän ollessa yläkuolokohdassa)
Onko kenelläkään siis ideaa kuinka ja mihin kytken kierroslukumittarin signaalioton? Mittari on tällainen tyypillinen Biltema-härveli ja kytketään katkojaan. Aikaisemmin se on ollut Renault Cliossa, jossa oli vähän tyypillisempi sytytysjärjestelmä ja josta oikea piuha löytyi ihan silmällä katsomalla.
Kierroslukumittari Puntoon
5
1904
Vastaukset
- kärsi
ja rakastu
- mielenkiinnosta kysyn
miksi asennat varvikellon johonkin 1.2 puntaan?
- tarvitset
kierroslaskuria?
Traktoreissa ennen oli kierroslaskurit, jotka karkeasti korreloivat käyttötunteihin, mutta että oikein autoon? - jamietti
tarvitset kirjoitti:
kierroslaskuria?
Traktoreissa ennen oli kierroslaskurit, jotka karkeasti korreloivat käyttötunteihin, mutta että oikein autoon?No pakko kai tuo mittari oli laittaa kun karvanopat eivät lisänneet auton suorituskykyä vielä riittävästi. Nyt Punto kulkee jo ainakin sataa.
Ratkaisuksi virranjakajaan kytkettävän kierroslukumittarin asentamisesta tuollaiseen kaksipuolaiseen sytytysjärjestelmään oli siis ainoa ratkaisu tuijotella mittarin sisällä olevaa elektroniikkaa ja päätyä muuttamaan ensimmäisen transistorin kantavastus kaksinkertaiseksi. Mikäli kytkennässä ei ole valmiiksi kalibrointivastusta, joutuu sarjaan kytkemään vielä trimmerin.
Lopullinen hienosäätö voidaan sitten suorittaa etsimällä tiedot vaihteiden välityssuhteista, joista katsotaan esim. moottorin käyntinopeus 4 vaihteella 80 km/h nopeudessa (jonka taas voi tarkastaa tienvarressa olevasta nopeusnäyttötaulusta, mikäli nopeusmittarin poikkeamaa ei tiedä.)
Tai mikäli on käytettävissä signaaligeneraattori, aikaansaadaan sillä tarkkaan tunnettu taajuus ja säädetään mittarin näyttämä sen perusteella. - kerrosmulleki
jamietti kirjoitti:
No pakko kai tuo mittari oli laittaa kun karvanopat eivät lisänneet auton suorituskykyä vielä riittävästi. Nyt Punto kulkee jo ainakin sataa.
Ratkaisuksi virranjakajaan kytkettävän kierroslukumittarin asentamisesta tuollaiseen kaksipuolaiseen sytytysjärjestelmään oli siis ainoa ratkaisu tuijotella mittarin sisällä olevaa elektroniikkaa ja päätyä muuttamaan ensimmäisen transistorin kantavastus kaksinkertaiseksi. Mikäli kytkennässä ei ole valmiiksi kalibrointivastusta, joutuu sarjaan kytkemään vielä trimmerin.
Lopullinen hienosäätö voidaan sitten suorittaa etsimällä tiedot vaihteiden välityssuhteista, joista katsotaan esim. moottorin käyntinopeus 4 vaihteella 80 km/h nopeudessa (jonka taas voi tarkastaa tienvarressa olevasta nopeusnäyttötaulusta, mikäli nopeusmittarin poikkeamaa ei tiedä.)
Tai mikäli on käytettävissä signaaligeneraattori, aikaansaadaan sillä tarkkaan tunnettu taajuus ja säädetään mittarin näyttämä sen perusteella.mulla on kanssa fiat punto.kylläkin -98 ja 1.1 litrasella koneella mutta kaks puolaa löytyy siitäkin. miettiny kanssa tota varvimittarin laittoa mutta toteutus on ollu kateissa ja sinulla on ratkaisu siihen selvästikin? kerrotko mittarin tyypin merkin minkä tilasit ja lisää speksejä että löydän tuon oikean etuvastuksen.
en hae lisää tehoja mutta olis kiva tietää paljonko on kierroksia kun välillä tuntuu varsinki motarilla että kone kyl huutaa leipää
:-D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!
"Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti24745339Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.
KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!3011223Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %
Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy20710873Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta
Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump369701Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.
IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla858518Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija
https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua2236501Pirjo sanoi Esalle
Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok03210Jos mä joisin
Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys282212- 361602
Koulu-uhkaus.
Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.261500