Laiton irtisanominen?

irtisanottu

Työnantaja kehotti minua ensin itse irtisanoutumaan ja koska en ollut siihen halukas, sain saman tien ilmoituksen henkilökohtaisilla perusteilla tapahtuvasta irtisanomisesta, jonka otin vastaan. Työnantajan mielestä syynä oli sitoutumisen puuttuminen, joka on näkynyt jokapäiväisessä toiminnassa, tosin asiaa ei tarkemmin eritelty. Asiasta ei annettu varoitusta eikä mahdollisuutta korjata tilannetta. Työnteko yrityksessä päättyi samana päivänä irtisanomisen jälkeen.

Jos on laiton, niin miten asiassa kannattaa edetä?

Kiitos tiedoista!

6

886

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • purku

Ei tuo ole mikään irtisanominen vaan työsopimuksen purku.
      Purku vaatii erittäin painavat perusteet.
      Rikoksen. Varkauden. Esimiehen pahoinpitelyn.
      Omistajan tyttären tai vaimon raiskauksen ym.

Minun sopimukseni purettiin aikanaan 6:n vuoden työsuhteen jälkeen yhteistyökyvyttömyyteen vedoten.
      En lähtenyt välittömästi mihinkään.
      Työni hoidin niin hyvin kuin ikinä pystyin!

Tein tapahtumasta muistion, pyysin SAKlaiselta pääluottamusmieheltä lausunnon yhteistyökyvystäni (olin itse AKAVAn jäsen) ja faksasin liittoni toimitsijalle.

Sain sieltä ohjeet. Hämmästelimme muutaman päivän.

Työnantaja teki ehdotuksen: Loppuvuoden palkka ilman työvelvollisuutta.
      Lisäksi hieman yli 50000E mieliharmista.
      Tein sopimuksen ja häivyin.

Työttömänä ehdin olemaan 13 kalenteripäivää.

Järjestys.
      Tapahtumaketjun kirjallinen kuvaus työkavereiden kommenttien kera.
      Ilmoitus liittoon.
      Jos hölmöyttäsi olet "villi" niin ilmoitus työsuojelupiiriin.

Jos olet omalta osaltasi hoitanut työsi kaikin puolin kunnolla.
      Ollut säännöllinen. Täyttänyt kieltäytymättä työvelvollisuutesi niin olet vahvoilla.
      Älä myy itseäsi halvalla. Minimi, työsuhteen kestosta riippuen, puolen vuoden palkka.
      Jos uhkaavat niin anna jutun mennä työtuomioistuimeen. Juristit riitelevät.

Jos olet syyllinen niin em. instanssit eivät ehkä ota siaa hoitaakseen mutta ilmoittavat siitä sinulle.

• tsemppiä

Liittoon tai työsuojelupiiriin yhteys !
        Kirjoitin alempana olevassa viestiketjussa ( kumpi vahvoilla )oman tilanteeni. Työsuhteeni purettiin koeaikana kesken kolmen viikon sairasloman, kahden viikon sairastelun jälkeen, ja ehdin olla ennen sairastumista töissä vain yhden päivän. Työsuojelupiirin mielestä laiton työsuhteen purku !
        Asian riitauttamisen jälkeen työnantaja lähetti työtodistuksen ilman postimaksua ( jouduin siis itse lunastamaan postista...) ja heikoimmilla mahdollisilla arvosteluilla. Asiakasyrityksen, siis jossa työvuoron tein, mukaan työvuoroni meni moitteetta !
        Asian puinti jatkuu ylihuomenna, ja lakimieheni mukaan minun ei kannata suostua alle puolen vuoden palkkaan, jos haluavat sopia.
        Pidä pintasi, paina hiileen oikein kunnolla ja lujaa, jos itse koet olevasi oikeassa.
        Itse en kuulu liittoon, ja itse saan apua työsuojelupiiristä.
        Tsemiä.

• siis.,.,.
        tsemppiä kirjoitti:

Liittoon tai työsuojelupiiriin yhteys !
        Kirjoitin alempana olevassa viestiketjussa ( kumpi vahvoilla )oman tilanteeni. Työsuhteeni purettiin koeaikana kesken kolmen viikon sairasloman, kahden viikon sairastelun jälkeen, ja ehdin olla ennen sairastumista töissä vain yhden päivän. Työsuojelupiirin mielestä laiton työsuhteen purku !
        Asian riitauttamisen jälkeen työnantaja lähetti työtodistuksen ilman postimaksua ( jouduin siis itse lunastamaan postista...) ja heikoimmilla mahdollisilla arvosteluilla. Asiakasyrityksen, siis jossa työvuoron tein, mukaan työvuoroni meni moitteetta !
        Asian puinti jatkuu ylihuomenna, ja lakimieheni mukaan minun ei kannata suostua alle puolen vuoden palkkaan, jos haluavat sopia.
        Pidä pintasi, paina hiileen oikein kunnolla ja lujaa, jos itse koet olevasi oikeassa.
        Itse en kuulu liittoon, ja itse saan apua työsuojelupiiristä.
        Tsemiä.

ollut vuokraorjafirman kirjoilla?

• taistelu kannattaa
        siis.,.,. kirjoitti:

ollut vuokraorjafirman kirjoilla?

Jos multa kysyit niin en, firma on G4S, ja työsopimuksessa lukee "vakituinen". Jos taas et multa kysynyt niin vastasin silti...:)

• saadaan tarvittaessa tuo pu...

nokia oyj:llä normaalia että murtautuvat työntekijän asuntoon ja katselevat josko jotain olisi ehkä varastettu firmasta - tai lavastetaan tarvittaessa - joten tarvittaessa saadaan tuo purkuperuste voimaan - tietenkään se ei ole näin läpinäkyvää,
      vaan käytetään välikäsiä näiden asuntomurtojen ja lavastuksen tekemiseen.

• Yhteyttä...

Jos kuulut liittoon, ota yhteyttä sinne. Jos et kuulu liitoon, niin ota yhteyttä oman alueesi työsuojelupiirin työsuojelutoimistoon, numero löytyy puhelinluettelosta. Älä siis soita yleiseen neuvontanumeroon, vaan nimen omaanomaan oman alueesi numeroon. Esim. pääkaupunkiseudulla nimi on Uudenmaan työsuojelupiirin toimisto.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      154
      2505
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      146
      2352
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      97
      1009
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      881
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      61
      764
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      273
      701
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      697
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      680
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      202
      658
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      648
    Aihe