Miten saa valittua sen parhaimman tahnan? Mistä tietää että on juuri oikeaa tahnaa ja että varmasti tehoaa karieksen ehkäisyyn ja hammaskiven muodostukseen parhaiten?
Hammastahnan valinta
8
608
Vastaukset
- eri merkkejä
Itse olen kokeillut eri merkkejä ja jymähtänyt erääseen, joka ei aiheuta liikaa oireita.
Jotkut tahnat ärsyttävät ikeniä, saavat hampaat vihlomaan tai särkemään, ovat pahanmakuisia jne.
Käyttämäni hammastahna on vähän mainostettu perustuote, joka vähentää reikiintymistä ja suojaa hammaskiveltä. - Hammashoitaja
Pääasia on se, että siinä on fluoria!!
- natriumlauryylisulfaattia
Parhaan tahnan saa apteekista. Kaupan tahnoissa on kaikissa sulfaattia. Sulfaatti ärsyttää ikeniä ja aiheuttaa joillekin aftoja tai ientulehduksia. Sulfaatti ärsyttää todella ihan kaikkien ikeniä, mutta kaikki eivät saa oireita ja osa niistä, jotka saavat oireita, ei ymmärrä, mistä ne tulivat. Jatkuva ärsytys horjuttaa suun bakteeritasapainon. Sulfaatti on periaatteessa lipeää.
- Hammashoitaja
Kaupan fluori hammastahnat ovat erinomaisen hyviä hampaille. Eivätkä aiheuta ientulehdusta!!!
Sinä lukeudut suht pieneen osaan väestöstä jolle ei käy natr.l.sulf., mutta kaupasta sinäkin löytäisit sellaisen tahnan joka sitä ei sisällä (elmex).
Mutta älä yleistä!! - väitteessäni
Hammashoitaja kirjoitti:
Kaupan fluori hammastahnat ovat erinomaisen hyviä hampaille. Eivätkä aiheuta ientulehdusta!!!
Sinä lukeudut suht pieneen osaan väestöstä jolle ei käy natr.l.sulf., mutta kaupasta sinäkin löytäisit sellaisen tahnan joka sitä ei sisällä (elmex).
Mutta älä yleistä!!Ihan asialliselta sivulta netistä luin, että natriumlauryylisulfaatti ärsyttää kaikkien ikeniä, vaikka kaikki eivät saakaan oireita. Jos eläinkokeissa täytyy saada aikaan ihoärsytys koe-eläimelle tutkimuksia varten, niin se tehdään juuri natriumlauryylisulfaatilla. Ja tulehdushan siitä tulee, kun ikeniä ärsytetään. Toisin paikoin jo näkee ihan asiallisissa yhteyksissä mainittavan, että sulfaatti tekee paitsi aftoja niin myös tulehduksia. Mitä tulee Elmexiin, niin eräässä suomalaisessa hammashoidon oppilaitoksessa opetetaan, että käyttäkää mitä vaan fluorihammastahnaa, mutta älkää Elmexiä, koska sen fluori on haitallinen. Joten vaihtoehdot on vähissä siellä kaupassa.
- turvallista
väitteessäni kirjoitti:
Ihan asialliselta sivulta netistä luin, että natriumlauryylisulfaatti ärsyttää kaikkien ikeniä, vaikka kaikki eivät saakaan oireita. Jos eläinkokeissa täytyy saada aikaan ihoärsytys koe-eläimelle tutkimuksia varten, niin se tehdään juuri natriumlauryylisulfaatilla. Ja tulehdushan siitä tulee, kun ikeniä ärsytetään. Toisin paikoin jo näkee ihan asiallisissa yhteyksissä mainittavan, että sulfaatti tekee paitsi aftoja niin myös tulehduksia. Mitä tulee Elmexiin, niin eräässä suomalaisessa hammashoidon oppilaitoksessa opetetaan, että käyttäkää mitä vaan fluorihammastahnaa, mutta älkää Elmexiä, koska sen fluori on haitallinen. Joten vaihtoehdot on vähissä siellä kaupassa.
elmex-hammastahna on monen hammaslääkärin suosittelema tahna, näin tuskin olisi jos se olisi haitallista ja elmexiähän on käytetty Suomessa jo 70-luvun alusta alkaen, muista tahnoista on siis paljon lyhyempi käyttökokemus.
- puhdistus
Otsikko oli niin hyvä, että jatkaisin. Kaupan "vanhoilla tutuilla" merkeillä olen aina harjaillut.
Enempi ehkä jäänyt iltarutiinit.., kun hammaskiveä on aina välillä rapsuteltu ja reikiä on paikkailtu.
Nyt hymyrivin ienraja ja kiillevaurio siistittiin muovipinnalla(tarkoin en tiedä) yksityisellä. Olen tyytyväinen vaaleaan ja luonnolliseen=))
Huonoja tapoja tupakoiminen ja kahvi, joten sopiiko valkaiseva vai tavallinen hammastahna paremmin mahdollisesti värieroja ajatellen? - tsiikaas
www.dabur.fi luonnon hammastahnoja. Mä sekä muutama kaveri ollaan todettu et hammaskiveä ei tuu. ja puhdistuu hyvin..siis hampaat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134892Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293543No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452430- 501558
- 411480
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241334- 141222
- 271128
- 1651089
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221057