Melankolista klassista

asdah

Heippa te asiaan enemmän perehtyneet.

Haluaisin, tietää klassisia säveltäjiä, joidenka musiikki ei ainakaan suurrimalta osin sortuisi siihen "hilpeyteen", sillä pidän enemmän melankolisesta.
Eli te asiaan perehtyneet, listausta tarvitsisin niin voisin niitä tsekata. (:

14

1144

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erstarrung

Tappavan melankolista musiikkia. Meininki on suurin piirtein tasoa "makaan hangessa mahallani ja sulattelen kuumilla kyynelilläni lunta".

• Goth-Mog

Mozart: Requiem
      J.S. Bach ja Vivaldi: Puolet tuotannosta (jossain kohtaa duuribiisejäkin tulee usein mollivastine..)
      Buxtehude: Preludi Dm
      Händel: Concerto grosso Em

Tuolta saat vähän esikatselua MIDI-fileinä biiseihin:

http://www.classicalmidiconnection.com

• asdah

niin kun Bachilla oli se yksi pelkkä urku levy, ei noi hoilaukset viehätä

• annette27

Tässäpä melankolisia teoksia. Kannattanee välttää barokkia silloin kun ei halua hilpeillä:

Mozart: Requiem
      Tshaikovski: Vuodenajat tms. (sis mm. Barcarollet)
      Tshaikovski: Joutsenlampi baletin teema
      Rachmaninov: Pianokonsertto a-molli
      Bruch: Viulukonsertto
      Bruch: Kol Nidrei
      Chopin: Nocturnot
      Grieg: Våren
      Sibelius: Rakastava - sarja
      Sibelius: Romanssi c-moli

Aloita noista!

Itse olen joskus myös melankolikko, ja siksipä tykkäänkin venäläisistä ja Sibeliuksesta.

• heila

Mitäs melankolista Sibeliuksen Rakastava-sarjassa on? Ei minun mielestäni.

• annette27
        heila kirjoitti:

Mitäs melankolista Sibeliuksen Rakastava-sarjassa on? Ei minun mielestäni.

Minusta se ensimmäinen osa on varsin melankolinen. Ja koko teoksessa on mielestäni melankolinen henki.

Mitä melankolia sinun mielestäsi tarkoittaa? Onko se mollin synonyymi? Mielestäni jopa duurivoittoisessa rallattelussa voi olla melankolinen henki.

• heila
        annette27 kirjoitti:

Minusta se ensimmäinen osa on varsin melankolinen. Ja koko teoksessa on mielestäni melankolinen henki.

Mitä melankolia sinun mielestäsi tarkoittaa? Onko se mollin synonyymi? Mielestäni jopa duurivoittoisessa rallattelussa voi olla melankolinen henki.

Tuskin täällä klassisen musiikin palstalla kirjoittelisin, jos käsitteet 'molli' ja 'melankolia' eivät olisi minulle tuttuja. Siinä osut oikeaan, että koko Rakastava-sarja on melkomoista rallattelua, aloittelevalle kuuntelijalle omiaan helposti sulavaa korvantäytettä.

• hilppi

Rachmaninovilla on ainakin pianokonsertot. Chopinillä on myös paljon mollia, pianokonsertot, pianosonaatit, balladit.

• ELH

Richard Strauss: Vier letzte Lieder?

• annette27

Asetan kysymykseni vielä tähän kaikille osoitetuksi: Mitä melankolia teille edustaa?

Minä ainakaan en voi suorilta sanoa, että molli-sävellaji tekee teoksesta auttamatta melankolisen. Mielestäni duuriin sävelletty teos voi olla varsin melankolinen. Myös tempo, harmonia, fraseeraus ja koko tunnelma ratkaisee. Monissa teoksissa olen tunnistavinani kaihoa, ikävää ja salattua surua, vaikkei teos olekaan nimeltään "Istutaan rannalla ja itketään" d-molli.

Ladatkaapa YouTubesta Kol Nidrei. Onko musiikki teidän mielestänne melankolista?

• sitä se on
        annette27 kirjoitti:

Asetan kysymykseni vielä tähän kaikille osoitetuksi: Mitä melankolia teille edustaa?

Minä ainakaan en voi suorilta sanoa, että molli-sävellaji tekee teoksesta auttamatta melankolisen. Mielestäni duuriin sävelletty teos voi olla varsin melankolinen. Myös tempo, harmonia, fraseeraus ja koko tunnelma ratkaisee. Monissa teoksissa olen tunnistavinani kaihoa, ikävää ja salattua surua, vaikkei teos olekaan nimeltään "Istutaan rannalla ja itketään" d-molli.

Ladatkaapa YouTubesta Kol Nidrei. Onko musiikki teidän mielestänne melankolista?

Melankolia on läheistä sukua katoavaisuuden tunteelle.

Oli bileet miten riehakkaat tahansa, niin tunnelman saa melankoliseksi, jos ajattelee hetken ajan sitä, missä bilettäjät ovat sadan vuoden kuluttua...

• heila
        ELH kirjoitti:

Richard Strauss: Vier letzte Lieder?

Niin synkkiä, ettei tee mieli kuunnella.

• Brahms

KV 261 ja Beethovenin romanssi Op.50.

• Brahms

...että kumpikin näistä loistokkaista melankolisuuden ilmentäjistä on kirjoitettu duuriin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      73
      2785
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2684
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1637
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1560
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      10
      1505
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1402
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1257
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1219
    Aihe