Melankolista klassista

asdah

Heippa te asiaan enemmän perehtyneet.

Haluaisin, tietää klassisia säveltäjiä, joidenka musiikki ei ainakaan suurrimalta osin sortuisi siihen "hilpeyteen", sillä pidän enemmän melankolisesta.
Eli te asiaan perehtyneet, listausta tarvitsisin niin voisin niitä tsekata. (:

14

1142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Erstarrung

Tappavan melankolista musiikkia. Meininki on suurin piirtein tasoa "makaan hangessa mahallani ja sulattelen kuumilla kyynelilläni lunta".

• Goth-Mog

Mozart: Requiem
      J.S. Bach ja Vivaldi: Puolet tuotannosta (jossain kohtaa duuribiisejäkin tulee usein mollivastine..)
      Buxtehude: Preludi Dm
      Händel: Concerto grosso Em

Tuolta saat vähän esikatselua MIDI-fileinä biiseihin:

http://www.classicalmidiconnection.com

• asdah

niin kun Bachilla oli se yksi pelkkä urku levy, ei noi hoilaukset viehätä

• annette27

Tässäpä melankolisia teoksia. Kannattanee välttää barokkia silloin kun ei halua hilpeillä:

Mozart: Requiem
      Tshaikovski: Vuodenajat tms. (sis mm. Barcarollet)
      Tshaikovski: Joutsenlampi baletin teema
      Rachmaninov: Pianokonsertto a-molli
      Bruch: Viulukonsertto
      Bruch: Kol Nidrei
      Chopin: Nocturnot
      Grieg: Våren
      Sibelius: Rakastava - sarja
      Sibelius: Romanssi c-moli

Aloita noista!

Itse olen joskus myös melankolikko, ja siksipä tykkäänkin venäläisistä ja Sibeliuksesta.

• heila

Mitäs melankolista Sibeliuksen Rakastava-sarjassa on? Ei minun mielestäni.

• annette27
        heila kirjoitti:

Mitäs melankolista Sibeliuksen Rakastava-sarjassa on? Ei minun mielestäni.

Minusta se ensimmäinen osa on varsin melankolinen. Ja koko teoksessa on mielestäni melankolinen henki.

Mitä melankolia sinun mielestäsi tarkoittaa? Onko se mollin synonyymi? Mielestäni jopa duurivoittoisessa rallattelussa voi olla melankolinen henki.

• heila
        annette27 kirjoitti:

Minusta se ensimmäinen osa on varsin melankolinen. Ja koko teoksessa on mielestäni melankolinen henki.

Mitä melankolia sinun mielestäsi tarkoittaa? Onko se mollin synonyymi? Mielestäni jopa duurivoittoisessa rallattelussa voi olla melankolinen henki.

Tuskin täällä klassisen musiikin palstalla kirjoittelisin, jos käsitteet 'molli' ja 'melankolia' eivät olisi minulle tuttuja. Siinä osut oikeaan, että koko Rakastava-sarja on melkomoista rallattelua, aloittelevalle kuuntelijalle omiaan helposti sulavaa korvantäytettä.

• hilppi

Rachmaninovilla on ainakin pianokonsertot. Chopinillä on myös paljon mollia, pianokonsertot, pianosonaatit, balladit.

• ELH

Richard Strauss: Vier letzte Lieder?

• annette27

Asetan kysymykseni vielä tähän kaikille osoitetuksi: Mitä melankolia teille edustaa?

Minä ainakaan en voi suorilta sanoa, että molli-sävellaji tekee teoksesta auttamatta melankolisen. Mielestäni duuriin sävelletty teos voi olla varsin melankolinen. Myös tempo, harmonia, fraseeraus ja koko tunnelma ratkaisee. Monissa teoksissa olen tunnistavinani kaihoa, ikävää ja salattua surua, vaikkei teos olekaan nimeltään "Istutaan rannalla ja itketään" d-molli.

Ladatkaapa YouTubesta Kol Nidrei. Onko musiikki teidän mielestänne melankolista?

• sitä se on
        annette27 kirjoitti:

Asetan kysymykseni vielä tähän kaikille osoitetuksi: Mitä melankolia teille edustaa?

Minä ainakaan en voi suorilta sanoa, että molli-sävellaji tekee teoksesta auttamatta melankolisen. Mielestäni duuriin sävelletty teos voi olla varsin melankolinen. Myös tempo, harmonia, fraseeraus ja koko tunnelma ratkaisee. Monissa teoksissa olen tunnistavinani kaihoa, ikävää ja salattua surua, vaikkei teos olekaan nimeltään "Istutaan rannalla ja itketään" d-molli.

Ladatkaapa YouTubesta Kol Nidrei. Onko musiikki teidän mielestänne melankolista?

Melankolia on läheistä sukua katoavaisuuden tunteelle.

Oli bileet miten riehakkaat tahansa, niin tunnelman saa melankoliseksi, jos ajattelee hetken ajan sitä, missä bilettäjät ovat sadan vuoden kuluttua...

• heila
        ELH kirjoitti:

Richard Strauss: Vier letzte Lieder?

Niin synkkiä, ettei tee mieli kuunnella.

• Brahms

KV 261 ja Beethovenin romanssi Op.50.

• Brahms

...että kumpikin näistä loistokkaista melankolisuuden ilmentäjistä on kirjoitettu duuriin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      3317
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      49
      1213
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1182
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      56
      1147
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1027
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      930
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe