Moro!
Pitkähkön ajan ulkomailla asuttuani olen suunittelemassa muuttoa takaisin Suomeen.
Olen muutaman kerran foorumeillä kohdannut termin SuomiAuto ja en oikein ymmärrä sitä. Voisitteko hyvät lukiat avata kyseisen termin minulle. Sen verran se on avautunut, että moinen auto yleensä sisältää lohkolämmittimen ja muut talvi-kilkkeet.
Onko esim. olemassa Ruotsi-, Norja, Kanada tai Venäjä -Autoa, joka vastaa SuomiAuto termiä?
SuomiAuto, Mikä se on?
26
23541
Vastaukset
- pelitermi
ei haittaa, kyseisen jobbarin kauppa ei käy.....
- Turisti2007
Käsittääkseni suomiauto tarkoitta sitä, että sen on tuonut Suomeen uutena ns. Virallinen maahantuoja.
Jos maahantuoja on tilannut, niin autoissa (ainakin ennen mersuissa) oli jäykemmät jouset ja sivuvilkut sekä lampunpesimet.
Tehtaalta ei ole tilattu kuitenkaan lohkolämmitintä eikä talvirenkaita vaan ne on joutunut (niinkuin nytkin) ensimäinen omistaja ostamaan!
Nyt ero taitaa olla vain siinä, että viralliset maahantuojat tuovat Suomeen autoja vähemmillä varusteilla (koska niistä joutuu maksamaan lisää autovero) ja jos ostaja on maksanut lisää niin autoa varustellaan Suomessa maahantuojan toimesta.
Jos katsot esim. nettiautosta myynnissä olevia autoja,niin huomaat että ilmastointi on aika harvianainen vielä jopa 90 - luvun autoissa.- jptv
Ruotsissa käytetään termiä svensksåld, eli ruotsissa myyty joka on huomattavasti parempi termpi kuin ruotsiauto. Onhan se saabikin voitu tehdä ruotsissa, myyty uutena italiaan ja tuotu sieltä sitten ruotsiin, niin siltihän se periaatteessa on alkuperältään ruotsiauto.
- autoilija..
Kyllä se on virallisen maahantuojan myymä auto.
Tähän autoon on maahantuojalla velvollisuus pitää varaosia ja järjestää huolto ja korjaus.
Ns. SuomiAuto pitää hintansa paremmin kuin yksityisesti maahantuotu edellä mainittujen seikkojen takia.
Suomessa ei ole mainitsemiasi Ruotsi-, Norja jne autoja. Yksityisesti maahantuotuja kutsutaan TuontiAutoiksi.
Toivottavasti tästä on apua sinulle palatessasi Suomeen takaisin, missä maassa muuten olet nykyisin.- Tittelintuure
Mikä on ns. virallinen maahantuoja?
Avoimessa EU:ssa voi kuka tahansa tuoda virallisesti auton ja on sitä kautta auton virallinen maahantuoja. Käsite tehdasedustaja taas on yritys, joka sopimuksen pohjalta edustaa jotakin valmistajatehdasta esim. yksinoikeudella.
Maahantuoja ei voi kieltäytyä toimittamasta varaosia, huoltoa tai korjausta myös muiden kuin itsensä tuomiin autoihin.
Myös tehdastakuu kattaa kaikki tehtaiden valmistamat autot. Ei tehdas diskriminoi autoja sen mukaan kenelle niitä kulloinkin myydään vaan takuu koskee kaikkia tehdastakuun piirisä olevia autoja.
Kaikki autot paitsi Suomessa valmistetut autot ovat tuontiautoja.
Suomi auto terminä on vaan kikkailunimi ja yritys saada oma tuote näyttämään jotenkin paremmalta tai luotettavammalta.
Silmänkääntötemppu koko käsite.
Itselle sanasta Suomiauto tulee mieleen lähinnä RUOSTE. - autoilija.
Tittelintuure kirjoitti:
Mikä on ns. virallinen maahantuoja?
Avoimessa EU:ssa voi kuka tahansa tuoda virallisesti auton ja on sitä kautta auton virallinen maahantuoja. Käsite tehdasedustaja taas on yritys, joka sopimuksen pohjalta edustaa jotakin valmistajatehdasta esim. yksinoikeudella.
Maahantuoja ei voi kieltäytyä toimittamasta varaosia, huoltoa tai korjausta myös muiden kuin itsensä tuomiin autoihin.
Myös tehdastakuu kattaa kaikki tehtaiden valmistamat autot. Ei tehdas diskriminoi autoja sen mukaan kenelle niitä kulloinkin myydään vaan takuu koskee kaikkia tehdastakuun piirisä olevia autoja.
Kaikki autot paitsi Suomessa valmistetut autot ovat tuontiautoja.
Suomi auto terminä on vaan kikkailunimi ja yritys saada oma tuote näyttämään jotenkin paremmalta tai luotettavammalta.
Silmänkääntötemppu koko käsite.
Itselle sanasta Suomiauto tulee mieleen lähinnä RUOSTE.Jos tuot itse auton maahan ja olet "virallinen" maahantuoja, kirjoituksesi mukaan olet velvollinen toimittamaan varaosia kaikille samanlaisien tuojille!!
- PUTTE POSSU
autoilija. kirjoitti:
Jos tuot itse auton maahan ja olet "virallinen" maahantuoja, kirjoituksesi mukaan olet velvollinen toimittamaan varaosia kaikille samanlaisien tuojille!!
Jos siis tuon itse auton maahan, enkö ole sen kyseisen auton virallinen maahantuoja?
Kuka muu se voisi olla?
Mikä sensijaan on auton "epävirallinen maahantuoja"?
Huh, huh...
Tehdasedustaja (kunkin merkin Suomen edustaja) on velvollinen toimittamaan varaosia ja huoltopalveluja myös muiden maahantuomille ajoneuvoille, koska edustaa ko. tehdasta Suomessa.
Juuri tästä syystä tämä ns. rinnakkaistuonti auheuttaa niin paljon päänvaivaa toisille tehdasedustajille. Jokainen tietysti ottaisi mieluummin vain rusinat pullasta ilman huolia...
- On niitä
USA-auto, Venäjäauto ja Kiina-auto. Myöskin Intia-auto on oemassa. Kaikille niille on omat ominaispiirteensä.
- neppizz
Täällä on vain vaivana autoverot ja Suomiautot.
Ihmettelen kovasti näitä tuojia, jotka ovat tuoneet erittäin hyvän bilikan esim. 2 ovisen coupen hintaan 10t€. Mutta ilmeisesti ovat unohtaneet että on muksukin tulossa ja pitäisi saada farkku. Sittenhän nämä nillittävät täällä palstalla että miksei liikkeet huoli näitä tuontiautoja päittäin vaihdossa 2.0TDI farkkuun :-) Ihan tipat linssissä nauran näille älypäille :-) Olikohan tarpeeksi hymiöitä?- huumorintaju
Naurat tipat linssissä toisten autokaupoille? Onko kaikki ihan hyvin?
- totuutta
huumorintaju kirjoitti:
Naurat tipat linssissä toisten autokaupoille? Onko kaikki ihan hyvin?
Olen minäkin ihmetellyt, miten pöhköjä autoja alle kolmikymppiset tuo ulkomailta:
Ajatelaas joku KAKSIPAIKKAINEN saksalainen laatumerkki ja vielä AVOMALLISENA. Eihän sillä Suomessa täysjärkinen aja --- tai sitten on todella varaa pitää nopeasti arvonsa menettävää leikikalua.
Karu totuus iskee omistajan naamaan viimeistään siinä vaiheessa, kun hän tyttöystävän mahan pullottaessa menee tarjoamaan sitä ihanuutta vaihdossa järki-farmariin...
- toyota, ku et muuta saa
joka haluaa kertoa kaikille, että hänen ostamansa tuontiauto on yhtä hyvä ja just niin vähän ajettu, kuin mittarissa ja papereissa lukee.
- on riisuttu
versio kaikista ylimääräisistä kilkuttimista ja
kalkuttimista peruskonstruktion ympäriltä.
Syynä valtiovallan persous näistä prameuksista saataville veromarkoille. Historiallista perua. - LOL-man :)
Olen huvittuneena seurannut automyyjien ilmoituksia, kun esim. Opel Vectraan pistetään "houkuttimeksi" termi suomiauto. Eihän niitä kukaan ulkomailta ole käytettynä tuonut haluttavuus- ja laatuongelmien vuoksi semminkin kun halvemmaksi tulee ostaa suomesta.
Saapahan jotain täytettä siihen ilmoitukseen kun lisävarustelistalta löytyy lähinnä ohjaustehostin ja keskuslukitus. Ehdoissa tuontiautoissa taas on xenon-valot, navigaattori, parkkitutkat, sähkösäätöiset nahkapenkit ym. mitä suomalainen ei raski autoa tilatessa ruksata lisävarustelistalta. Enpä voi tosin meitä moittia kun katsoo autojen lisävarusteiden hintoja täällä, jopa 279% kalliimpaa kuin Saksasssa: http://www.ajovalo.net/varustehinnat.htm- voidaan helpoiten mieltää
auto, joka on ensirekisteröity Suomeen.
- Tosi suomalainen
Suomiautot ovat autoja, joita on ajettu suolakylvyssä noin puolet elinajastaan. Yleensä ne on kehnosti varusteltuja ja pienemmällä koneella kalustettuja. Huollot on yleensä jätetty tekemättä tai rajoittuneet pelkään ölljynvaihtoon. Pohjat on ajettu usein säköksi mökki tai sorateillä ja ruoste kukkii helmoissa. Huonojen teiden takia autoissa on yleensä valmiiksi ongelmia nivelien ja renkaiden ripustuksien kanssa. En voi suositella
- ffsfs
ns "suomi-auto" on auto, jossa samanikäiseeen tuontiautoon verrattuna on paaaljon enemmän ruostetta, kiveniskemiä niin konepellissä kuin tuulilasissakin.
- saldemar
Ruoste-eroista en tiedä, mutta paljon Saksassa käyneenä tiedän sielläkin teitä suolattavan. Ja reilusti. Äkkituntumalta väittäisin viimeisten kolmen talven osalta esim, Munchenissä olleen huomattavasti pitempi suolakausi kuin Helsingissä.
Ei tämä toki yleistykseksi kelpaa, voihan Suomiautot olla ruosteisempia kuin saksalaiset.
- Apuva!
Kertokkeepa minulle LeBaronista! Omani ainakin on tuontiauto, mailimittarit ja niin edelleen, ja tiedän sen varmaksi. Ja sen tiedän puolivarmaksi, ettei tällä mallilla ole koskaan ollut suomeen maahantuojaa. Mutta sitten myynti-ilmoituksissa joissan lukee "suomi-auto", elikkä onko joku näistä tilattu USAsta ja rekisteröity Suomessa vai mitenkä se männöö?? Vai onko sekin vain myyjien kikka laittaa ilmoitukseen Suomi-auto? Mieluummin minä ostan sen mikä EI ole Suomi-auto.
- ssss
vuonna 1990 olin itse yk joukoissa ja silloin joku maahantuoja teki ison markkinoinnin meille niinisalossa Lebaroneista. Nama ilmeisesti roudattiin suomen kautta sinne tms. kylla niita jokunen myotiinkin..
- hewa
Le Baron niitä myytiin ihan edustajien kautta Suomessa, Isoja malleja 80 luvullakin ja näitä pikkumalleja myös 90 luvun vaihteessa.
- hewa
Suomiauto on sellainen missä pohja ja kaikki hiplittimet on ruosteessa jo 2-3 vuoden jälkeen. Pakoputki vaihdettu 2 kertaa ainakin takapäästään,käsijarruvaijerin kuoret suolan syömiä,ja ne jarrutkin jo vähän jumittaa.Täällä on vanhat Ducatot,Boxerit,Transitit ehjä peltisiä ja alle kun katsoo ei tarvii hitsipilliä? Auto pitää hakea tarpeeksi etelästä,Ranskan ja Espanjan,Italia autoissa ei ole ruostetta alle voi katsoa vanhaankin autoon. Asun Fuengirolassa ja paikallinen autonasentaja (suomalainen) kertoili tarinoita ja vertaili suomen autoja fugen autoihin sanoi että näitä on jopa ilo korjata lähtee pultit ja mutterit irti ilman voimakasta ilmapyssyä,pakoputketkin kuluu vain sisäpuolelta. Tämä kaveri oli isolla R-J:llä. asentajana ja piti korjaamoa vähässäkyrössä vuosia!
- Jos nyt kuitenkin
hakemalla haetaan jotain negatiivista noista etelän autoista niin maalithan niistä on hilseilleet jo uutuuttaan pois auringon vaikutuksesta, samoin sisustus palanut haaleaksi ja kojetaulut halki. Kolhuja, korjattuja tai korjaamattomia aivan joka puolella koria sekä voimansiirto kovasti kulunut jatkuvan ruuhka-ajon seurauksena. Vaikea suositella kenellekään jo pelkästään paikallisten ihmisten auton pitoon liittyvän hälläväliä-asenteen takia.
- kakkaperuna
lololol xDDD NOBOT Xdddd
- Suomiautot
Suomessa autoista merkitään katsastuksissa kilometrit ylös ja se on jokseenkin semmottis Suomen joutsen takuu ,jotta kilometrin on sitä mitä ilmoitetaan ,eikä porakoneella pyöritettyjä kilometrejä tai mittari ympäiajettuja ,joista sitten pulitetaan vähänajetun auton hintoja.
Eu :ssa pitäisi olla sama käytäntö kaikissa Eu maissa ,vaan kun ei ole. Kaikkia muita tirektiivejä on kyllä saatu aikaiseksi. Josko joskus tuokin sitten saataisiin aikaiseksi Eu käytänöksi,että joskus ,jonkun vuosiluvun jälkeen ostetut autot olisi kilometreitään riskittömiä ostaa,vaikka ne olisi tuontiautoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo768272Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per583243- 372566
Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj182175Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto362139- 262128
- 131907
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151703- 611657
- 181619