Miten Kristusta voi seurata?

Jeesuksesta sanotaan, että hänessä sana tuli lihaksi. Hänen elämänsä on elävä ja toimiva todiste Jumalan rakkaudesta.

Miten uskova voi seurata Kristusta? Miten sana voi tulla uskovat ihmisen elämässä lihaksi niin, että hän rakastaa ilman oman edun tavoittelua? Mitä Raamatun opetuksia painottaisit?

34

991

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja tekemällä kasteen liitto. Se on Kristuksen seuraamista, kun pidämme käskyt. Usko ja parannus ovat niistä tärkeimmät ja sitten tulee seurata kaste:

"Jeesus Kristus opetti, että meidät tulee kastaa upottamalla. Hän toimi esimerkkinä, kun Hänet kastettiin "jotta täyttäisimme Jumalan vanhurskaan tahdon" (Matt. 3:15).

Meidät kastetaan syntien anteeksisaamiseksi. (Ap. t. 2:38, Ap. t. 22:16). Meidät kastetaan myös tullaksemme Jeesuksen Kristuksen kirkon jäseneksi ja päästäksemme Jumalan valtakuntaan (Joh. 3:5).

Kastetoimituksessa teemme lupauksen, jota kutsutaan liitoksi Jumalan kanssa. Lupaamme ottaa vastaan Kristuksen, tulla Hänen seuraajakseen ja pitää Hänen käskynsä elämämme loppuun asti. Vastavuoroisesti taivaallinen Isämme lupaa antaa meille meidän syntimme anteeksi ja antaa meidän palata asumaan Hänen luokseen sillä edellytyksellä, että pidämme liittomme."

Tuo on sivuilta
      http://www.mormon.org

• Mutta hän sanoi: "Tätä kaikkea minä olen noudattanut nuoruudestani asti." Kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän hänelle: "Yksi sinulta vielä puuttuu: myy kaikki, mitä sinulla on, ja jakele köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua." Luuk 18:21-22

• l-h

Raamatun mukaan-Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
        Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
        taitaa jaada kaskyt tayttamatta--- seka sinulta ja minulta------ja kaikilta muiltakin?
        eikohan vain turvauduta armoon?

• l-h kirjoitti:

Raamatun mukaan-Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.
        Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
        taitaa jaada kaskyt tayttamatta--- seka sinulta ja minulta------ja kaikilta muiltakin?
        eikohan vain turvauduta armoon?

"Vain armosta pelastumme parhaammekin tehtyämme" Parannus on jatkuvaksi tarkoitettu periaate. Ilman jatkuvaa pyrkimystä parempaan ja vikojemme korjaamiseen emme pelastu. Sakramentissa voimme uudistaa kasteen liittomme.

• EJKR kirjoitti:

Mutta hän sanoi: "Tätä kaikkea minä olen noudattanut nuoruudestani asti." Kun Jeesus sen kuuli, sanoi hän hänelle: "Yksi sinulta vielä puuttuu: myy kaikki, mitä sinulla on, ja jakele köyhille, niin sinulla on oleva aarre taivaissa; ja tule ja seuraa minua." Luuk 18:21-22

tuolle nuorelle miehelle, sillä Kristus näki, missä hänen sydämensä oli kiinni. Sitä paitsi tuohon aikaan pyhien keskuudessa oli voimassa pyhityksen laki. Silloin kaikki kirkkoon liittyvät luovuttivat omaisuutensa yhteiseen kassaan, josta annettiin kullekin hänen tarpeidensa mukaan. Silloin keneltäkään ei puuttunut mitään, mutta jokaisella oli tarpeeksi. Kunkin tuli hoitaa omaa osuuttaan huolella ja luovuttaa ylijäämä yhteiseen kassaan.

• Matti E Simonaho

A. Äiti
        I. Isä
        O. Lapsi
        Äiti, Isä ja Lapsi on Sielullisessa Sukupuussa ja Maallisessa Sukupuussa samaa perimää. Lapselle Äiti ja Isä on ainut maallinen Pyhä Äiti ja Pyhä Isä.

A. Äiti
        I. Tekopyhä isä ( Isä )
        O. Lapsi
        Ulkopuolinen tekopyhä isä syrjäyttää lapsen aidon isän sielullisella tasolla.

A. Äiti : Tekopyhä isä
        I. Syrjäyttää ( Isän )
        O. Lapsi : on tekopyhän isän lapsi
        Tekopyhä isä tekee Äidistä huoran ja Lapsesta huoran penikan; Lapsi on nyt sielullisesti ulkopuolisen isän ja näin äiti ja lapsi on huorattu.

A. Äiti on tekopyhän isän huora
        I. Tekopyhä isä
        O. Lapsi on kuollut huoran penikka
        Kaikki kuollut merkitään ristillä Kasteessa lapsen otsaan piirretään risti. Lapsi merkitään elävänä kuolleeksi.

Luther/Luder tarkoittaa huora
        Tekopyhä isä on Luther ja hänen tekopyhä, maallinen seurakunta ja kaikki sen enkelit; Ilmestyskirjan Saatanan Synagooga. Luther/Luder tarkoittaa huora ja hän ei ollut saksalainen vaan Gootti, "muinainen ruotsalainen".

Älä tee huorin.
        Käsky tarkoitaa ruumiillista ja sielullista huorin tekoa. kenekään ei saa hyväksyä vierasta isää lapsen isäksi. Vieras on paholainen tai sen oppeien sokaisema.

Matteus 18 - Maallinen ja Sielullinen Sukupuu ja Identiteetti
        " Sillä hetkellä opetuslapset tulivat Isan (Jesus) tykö ja sanoivat: "Kuka on suurin Sielujen Valtakunnassa?" Niin hän kutsui tykönsä lapsen, asetti sen heidän keskellensä ja sanoi: "Totisesti minä sanon teille: Ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse Sielujen Valtakuntaan."

* Taivasten Valtakunta on muutettu Sielujen Valtakunnaksi.

Isä edustaa molempia vanhempia koska lapsessa Äiti ja Isä on yhdistyneet. Lapsi jonka isä kutsuu ja asettaa kaikkien keskelle on Isän oma lapsi. Tässä yhteydessä on tärkeä huomioida että lapsi asetetaan kaikkien keskelle. Lapsen maallinen identiteetti ja sukupuu ja hänen sielullinen perimä pitää aina esittää oikein Maallisessa ja Sielullisessa Sukupuussa. Lapsen isää lukuunottamatta, kukaan lapsen ympärillä olevista ei saa missään mielessä tekeytyä lapsen isäksi. Kaikkien pitää olla tietoisia ja kunnioittaa lapsen maallista ja sielullista perimää.

Meidän pitää kieltää väärä oppi joka on yhdistänyt tai joka yhdistää sukumme jonnekkin muualle kuin mitä se todellisuudessa on. Meidän pitää kääntää selkä vääräoppisuudelle ja tunnustaa Maallinen Identiteetti ja Sukupuu ja Sielullisen Sukupuun kautta Sielujen Valtakunta ja Luoja alkuperäksemme. Toisin sanoen, me emme ole [uskonto]laisia, vaan kansallisesti me olemme Suomalaisia emmekä minkään muunlaisia. Maalliseen Sukupuuhun kuuluu kaikki elossa olevat sukulaiset, ja Sielullisen Sukupuun kautta me kaikki, riippumatta siitä kuinka vanhoja me olemme, me olemme Sielujen Valtakunnan ja Luojan lapsia. Maallinen ja Sielullinen Sukupuu yhdistyy yhdeksi, ja se puolestaan yhdistyy Sielujen Valtakuntaan ja Luojaan. Näin kaikki on yhtä kuten se on alunperin ollut ja alunperin on tarkoitettu olevan. ... .. . "

http://kivi.suomalaiset.org/kivi.pl?nayta=sukupuut

• Matti E Simonaho
        Tapani1 kirjoitti:

tuolle nuorelle miehelle, sillä Kristus näki, missä hänen sydämensä oli kiinni. Sitä paitsi tuohon aikaan pyhien keskuudessa oli voimassa pyhityksen laki. Silloin kaikki kirkkoon liittyvät luovuttivat omaisuutensa yhteiseen kassaan, josta annettiin kullekin hänen tarpeidensa mukaan. Silloin keneltäkään ei puuttunut mitään, mutta jokaisella oli tarpeeksi. Kunkin tuli hoitaa omaa osuuttaan huolella ja luovuttaa ylijäämä yhteiseen kassaan.

Matteus 24

A. Hän ei ollut kristus kun hän syntyi.
        I. Hän oli kristus kun hän oli ristillä.
        O. Hän ei ole kristus ristimisen jälkeen koska hän nousi ylös.

Pyhän kaavan mukaan kaikki pitää esittää ajallisesti oikein. Koskaan ei saa esittää harhaanjohtavia sanoja jotka ei ole ajallisesti oikein. Jos niin tekee, kaikki kuulee heti että on harhaanjohtaja ja valehtelija. Pirulta puuttuu ajajn taju; Isa (Jesus) ei ollut kristus kun hän syntyi. Hän oli kristitty vain silloin kun hän oli ristillä. Hän ei ole kristus (ristitty) koska hän nousi ylös ja istuu Luojan oikealla puolella.

4 Silloin [Jeesus] vastasi ja sanoi heille: " Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä. "
        5 Sillä monta tulee [minun nimessäni] sanoen: " [Minä] olen Kristus ", ja he eksyttävät monta.

Kiinnitä huomio [paksunnettuihin] osiin jotka koskee Jeesus -nimeä. "Minun", "minun nimessäni" ja "Minä" viittaa Jeesus -nimeen. Kyse ei ole esiintymisestä hänenä, vaan kyseessä on että esittää hänet Kristuksena. Eksyttäjän tunnistaa esimerkiksi sanonnasta "Jeesuksen Kristuksen nimeen". Ja kun otamme huomioon historian kokonaisuudessaan, monta on tullut hänen nimeen, esittänyt häntä kristuksena ja rikkonut IO Käskyä.

23 Jos silloin joku sanoo teille: " Katso, täällä on Kristus ", tahi: " Tuolla ", niin älkää uskoko.
        24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.
        25 Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut. (katso 4 ja 5)
        26 Sentähden, jos teille sanotaan: " Katso, hän on erämaassa ", niin älkää menkö sinne, tahi:
        " Katso, hän on kammiossa ", niin älkää uskoko.

Kristus -titteliä/sanaa käyttävä on harhaanjohtaja. Piru osoittaa aina sinne missä Hän ei ole. Hän ei ole veistoksessa tai puisella ristillä. Hän ei ole sydämessä, hengessä eikä taivaalla. Hän ei ole erämaassa, esimerkiksi puussa tai kalliossa joka on kasvanut ihmishahmon muotoiseksi. Hän ei ole kammiossa " Jeesuksen ja Marian haudassa " viitaten The Lost Tomb of Jesus -televisiodokumenttiin (James Cameron, Discovery-Channel 4.3.2007). Hän ei ole rakennuksissa eikä niiden seinillä. Piru viittoilee ainaa sinne missä hän ei ole tai kaikkeen sellaiseen minkä se voi jossain mielessä viedä. Se voi viedä esimerkiksi hengen, sydämen, lihan, veren ja mielen mutta sielua se ei voi viedä. Hän ei ole missään kuolleessa vaan elävässä: Sielussa.

http://kivi.suomalaiset.org/kivi.pl?nayta=profeetat

• Tapani1 kirjoitti:

"Vain armosta pelastumme parhaammekin tehtyämme" Parannus on jatkuvaksi tarkoitettu periaate. Ilman jatkuvaa pyrkimystä parempaan ja vikojemme korjaamiseen emme pelastu. Sakramentissa voimme uudistaa kasteen liittomme.

Ei Jeesus tehnyt koko ajan parannusta.

• parannusta?
        EJKR kirjoitti:

Ei Jeesus tehnyt koko ajan parannusta.

Han oli viaton-synniton-jonka ei tarvinnut parannusta tehda.vaan voidaanko sanoa samaa sinusta
        ja minusta?l-h

• parannusta? kirjoitti:

Han oli viaton-synniton-jonka ei tarvinnut parannusta tehda.vaan voidaanko sanoa samaa sinusta
        ja minusta?l-h

Voitko sinä tehdä parannusta niin että oikeasti muutut?

• on vuosien mittaan
        EJKR kirjoitti:

Voitko sinä tehdä parannusta niin että oikeasti muutut?

parannusta tullut.....ei suinkaan kaikissa.siksi tarvitsen Armoa ..Armon paalle.
        paavalin toteamus oli...2. Kor. 12:9
        Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.

• on vuosien mittaan kirjoitti:

parannusta tullut.....ei suinkaan kaikissa.siksi tarvitsen Armoa ..Armon paalle.
        paavalin toteamus oli...2. Kor. 12:9
        Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.

Tulkitsen vastaustasi niin, että Jumala on armossaan muuttanut jotain. UT ei kehota meitä parantelemaan itseämme. Me emme yksinkertaisesti voi omin voimin tehdä edes parannusta niin, että se noteerattaisiin taivaissa. Parannuskin annetaan ylhäältä silloin kun Jumala hyväksi näkee:

"Hänet on Jumala oikealla kädellänsä korottanut Päämieheksi ja Vapahtajaksi, antamaan Israelille parannusta ja syntien anteeksiantamusta." Apt 5:31

"Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta." Joh 3:27

Siksi UT kehottaakin meitä katselemaan taivaallisia hyviä asioita, jotta muuttuisimme Kristuksen kuvan kaltaisiksi. Muuttuminen ei siis tapahdu katselemalla itseä ja parantelemalla sitä. Päinvastoin. Vanhan luonnon pahojen taipumusten käsitteleminen on Jumalan hommaa siitä päivästä lähtien, kun tulemme Jeesuksen luo.

Toisin sanoen, silloin kun oikeasti seuraamme Kristusta, emme tarkastele lihaamme emmekä yritä muuttaa sitä. Ennemminkin kaipaamme Jeesusta niin vimmatusti, että unohdamme koko vanhan luonnon turmeltuneisuuden, olemme kuolleet sille.

"Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa." Room 6:11

• vaikkapa vaimosi
        EJKR kirjoitti:

Tulkitsen vastaustasi niin, että Jumala on armossaan muuttanut jotain. UT ei kehota meitä parantelemaan itseämme. Me emme yksinkertaisesti voi omin voimin tehdä edes parannusta niin, että se noteerattaisiin taivaissa. Parannuskin annetaan ylhäältä silloin kun Jumala hyväksi näkee:

"Hänet on Jumala oikealla kädellänsä korottanut Päämieheksi ja Vapahtajaksi, antamaan Israelille parannusta ja syntien anteeksiantamusta." Apt 5:31

"Ei ihminen voi ottaa mitään, ellei hänelle anneta taivaasta." Joh 3:27

Siksi UT kehottaakin meitä katselemaan taivaallisia hyviä asioita, jotta muuttuisimme Kristuksen kuvan kaltaisiksi. Muuttuminen ei siis tapahdu katselemalla itseä ja parantelemalla sitä. Päinvastoin. Vanhan luonnon pahojen taipumusten käsitteleminen on Jumalan hommaa siitä päivästä lähtien, kun tulemme Jeesuksen luo.

Toisin sanoen, silloin kun oikeasti seuraamme Kristusta, emme tarkastele lihaamme emmekä yritä muuttaa sitä. Ennemminkin kaipaamme Jeesusta niin vimmatusti, että unohdamme koko vanhan luonnon turmeltuneisuuden, olemme kuolleet sille.

"Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa." Room 6:11

haluaisi muutosta tapahtuvan ,niin onko silloinkin
        parempi ilman yritysta[kilvoittelua] vain todeta vaimollesi-ei tuu mitaan-- odotellaan vain Jumalan toimintaa?l-h

• vaikkapa vaimosi kirjoitti:

haluaisi muutosta tapahtuvan ,niin onko silloinkin
        parempi ilman yritysta[kilvoittelua] vain todeta vaimollesi-ei tuu mitaan-- odotellaan vain Jumalan toimintaa?l-h

Hengellisen elämän kannalta aviosuhde on erikoistapaus sen tähden, että se on puhtaasti luonnollinen (lihallinen) suhde.

"Sen tähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa. Ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.' Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha." Mark 10:7-8

Näin puolisoiden ei tule asettaa toisilleen hengellisiä odotuksia. Kaikki aviopuolisoiden odotukset toisiinsa nähden ovat ja pysyvät lihallisen elämän piirissä. Kummallakin voi olla hengellinen elämä, mutta sitä ei tulisi sotkea keskinäiseen parisuhteen kehittämiseen. (1 Kor 7:32-35)

Kuitenkin niin mies kuin vaimokin voi tarkastella suhdetta ulkopuolelta, hengelliseltä kannalta. Silloin aviosuhde tarjoaa erinomaisen haasteen hengelliselle elämälle, asia mikä myös UT:n kirjeissä on moneen kertaan huomioitu.

Jos uskova haluaa ottaa Herran ikeen ja seurata häntä, uskova voi ottaa aviosuhteensa Herran seuraamisen harjoituksena, paikkana, jossa voi kieltää itsenä ja kuolla lihallisille himoilleen muuttaa toista. (Tämä ei tarkoita siis omien lihallisten läheisyyden tarpeiden kieltämistä.)

"Vaimot, olkaa omille miehillenne alamaiset niin kuin Herralle;
        Miehet, rakastakaa vaimojanne, niin kuin Kristuskin rakasti seurakuntaa ja antoi itsensä alttiiksi sen edestä," Ef 5:22,25

Miestä siis kutsutaan luopumaan omista hallintapyrkimyksistään ja kuolemaan vaimonsa puolesta. Jos siis mies haluaa kieltää itsensä, hän voi päättää näin: "Haluan antaa itseni eläväksi uhriksi (Room 12:1) kuollakseni toisen muuttamisen himosta. Eli pyrin palvelemaan Jumalaa rakastamalla ja kunnioittamalla vaimoani, vaikka hän ei olisi aina sen arvoinen enkä saisi mitään vastalahjaksi. Tiedän, että tehtävä on itselleni täysin mahdoton, mutta Jumalalle mahdollinen Jeesuksessa Kristuksessa."

• Crypticall

Jeesuksen seuraamisesta ottaisin esimerkiksi Johannes kastajan, joka sanoo:

” Johannes todisti hänestä ja huusi sanoen: "Tämä on se, josta minä sanoin: se, joka minun jälkeeni tulee, on ollut minun edelläni, sillä hän on ollut ennen kuin minä."” (Joh.1:15)

Johannes kastaja on aika mainio Jeesuksen seuraaja, kun hän seuraa Jeesusta jo ennen kuin Jeesus on edes aloittanut toimintaansa. Kuitenkin luen tuon kohdan niin, että Johannes kastaja kulkee ennalta valmistetuissa teoissa. Hänen kohdallaan se sisälsi myös itsestään kieltäytymisen ja voisipa miettiä onnistuuko Jeesuksen seuraaminen kenenkään kohdalla ilman tuota itsestään kieltäytymistä. Onhan meidän oman mielemme mukaiset teot kovin helposti toisensuuntaisia kuin ne ennalta valmistetut teot, joihin meidät on kutsuttu. Paavali rohkaisee seurakuntalaisia elämään Hengen johdatuksessa ja se taitaa kuvata samaa asiaa. Senkin edellytyksenä on, että Henki saa meitä johdattaa, eli saa meissä tilaa. Siihen voi olla vaikutusta meidän omalla tahtoelämällämme. Kun esimerkiksi Tuomas Kempiläinen kirjoittaa Kristuksen seuraamisesta, niin hänelle se on hyvin paljon itsensäkieltämistä, mutta ehkä ei tarvitse mennä aivan sellaiseen luostarimeininkiin kuitenkaan. Eli siinäkin voi olla mahdollista mennä liiallisuuksiin, jolloin siitä voikin tulla taas omia tekoja. Melkoista tasapainoilua, jossa kuitenkin Raamatun mukaan vanhurskas onnistuu, kuten sananlaskuissa sanotaan.

• Jumalan pieni köyhä

Korostaisin luottamusta Pyhään Henkeen, hän vaikuttaa minussa rakkauden ja teot. Kääntäen tämä tarkoittaa sitä että jos hän ei niitä vaikuta, niitä ei tarvitse tehdä. En seuraa Kristusta pelastuakseni, vaan uskon että hän on minut pelastanut, teoistani riippumatta.

• Kuitenkin Johannes seurasi Jeesusta vanhan liiton periaatteiden mukaan:

"Johannes tuli teidän tykönne vanhurskauden tietä, ja te ette uskoneet häntä, mutta publikaanit ja portot uskoivat häntä;" Matt 21:32

Hänen piti olla tunnistettavissa vanhojen säännösten perusteella, jotta hän voisi olla uskottava Jeesuksen todistaja. Jeesus taas toimi toisin. Hän söi ja joi eikä suinkaan vältellyt syntisiä.

Itsensä kieltäminen ja Hengen johdatuksen seuraaminen ovat tietenkin Raamatullisia Herran seuraamisen periaatteita. Mutta mistä siinä on kyse ihan käytännössä?

Asiaa tarkastellaan kristikunnassa yleensä juuri noin, että aletaan miettiä, miten tuon oman tahdon saisi kieltämään itseänsä. Minusta näyttää, ettei sillä tavoin synny kovin puoleensavetävää kristillisyyttä. Se sitä paitsi on aika pitkälti vanhan liiton meininkiä.

Minulla on käsitys, että kristitty on kutsuttu aktiivisuuteen ja ja yhteistoimintaan. Voisiko sellainen auttaa itsensä kieltämisessä ja Hengen johdatuksen seuraamisessa?

• Jumalan pieni köyhä kirjoitti:

Korostaisin luottamusta Pyhään Henkeen, hän vaikuttaa minussa rakkauden ja teot. Kääntäen tämä tarkoittaa sitä että jos hän ei niitä vaikuta, niitä ei tarvitse tehdä. En seuraa Kristusta pelastuakseni, vaan uskon että hän on minut pelastanut, teoistani riippumatta.

Joskus meidän uskovien käy niin, että jotkut omat teot alkavat tympiä, kun ne toistuvat, vaikka niin ei haluaisikaan, eikä niistä tunnu pääsevän kirveelläkään eroon. Silloin ei enää etsi Kristusta pelastuakseen taivaaseen vaan että Hän antaisi voimaa elää niin, ettei se keljuta itseä.

• Jumalan pieni köyhä
        EJKR kirjoitti:

Joskus meidän uskovien käy niin, että jotkut omat teot alkavat tympiä, kun ne toistuvat, vaikka niin ei haluaisikaan, eikä niistä tunnu pääsevän kirveelläkään eroon. Silloin ei enää etsi Kristusta pelastuakseen taivaaseen vaan että Hän antaisi voimaa elää niin, ettei se keljuta itseä.

Kyllä, olen täysin samaa mieltä. Uskon voimaperäiseen kristillisyyteen, elämänmuutokseen ja "pyhitykseen" (vaikka vierastankin sanaa sen kalskahtaessa hiukan mooseslaiselta). On paljonkin hyviä syitä etsiä muutosta omiin tekoihinsa ja asenteisiinsa ja olen varma että Pyhä Henki on varsin iloinen saadessaan muuttaa meitä.

Mielestäni ei ole mitään ristiriitaa elää armossa/-sta ja etsiä Jumalan voimaa ja Hengen todellisuutta, silloin sitä ei vain etsi tullakseen hyväksytyksi, koska tietää jo olevansa sitä.

Kyllä, olen täysin samaa mieltä. Uskon voimaperäiseen kristillisyyteen, elämänmuutokseen ja "pyhitykseen" (vaikka vierastankin sanaa sen kalskahtaessa hiukan mooseslaiselta). On paljonkin hyviä syitä etsiä muutosta omiin tekoihinsa ja asenteisiinsa ja olen varma että Pyhä Henki on varsin iloinen saadessaan muuttaa meitä.

Mielestäni ei ole mitään ristiriitaa elää armossa/-sta ja etsiä Jumalan voimaa ja Hengen todellisuutta, silloin sitä ei vain etsi tullakseen hyväksytyksi, koska tietää jo olevansa sitä.

>Uskon voimaperäiseen kristillisyyteen, elämänmuutokseen ja "pyhitykseen"<

Lämmittää, kun löytyy yhteistä uskonpohjaa.

Oletko miettinyt, mikä rooli uskovien yhteistoiminnalla on tässä kysymyksessä?

• Jumalan pieni köyhä
        EJKR kirjoitti:

>Uskon voimaperäiseen kristillisyyteen, elämänmuutokseen ja "pyhitykseen"<

Lämmittää, kun löytyy yhteistä uskonpohjaa.

Oletko miettinyt, mikä rooli uskovien yhteistoiminnalla on tässä kysymyksessä?

Ummh, riippuu kai vähän siitä miten sana "yhteistoiminta" ymmärretään, tarkoitatko Jumalan palvelemista yhdessä?

Jos tarkoitat, uskon sen edellytyksenä olevan sen että Jumala asettaa henkilöt samalle "pellolle", jos näin on, on parempi toimia yhdessä tai jos se ei onnistu, ei ainakaan toisiaan vastaan.

Mutta en ole vielä ihan varma mitä tarkoitit?

Ummh, riippuu kai vähän siitä miten sana "yhteistoiminta" ymmärretään, tarkoitatko Jumalan palvelemista yhdessä?

Jos tarkoitat, uskon sen edellytyksenä olevan sen että Jumala asettaa henkilöt samalle "pellolle", jos näin on, on parempi toimia yhdessä tai jos se ei onnistu, ei ainakaan toisiaan vastaan.

Mutta en ole vielä ihan varma mitä tarkoitit?

Ensinnäkin, emmehän me voi palvella Jumalaa muuten kuin toisissamme. Eihän Jumala meiltä mitään tarvitse.

Toiseksi, miksi ajattelet, että meidät pitää asettaa jonnekin? Mehän olemme jo, tässä ja nyt.

Ja sitten varsinainen vastaus: Tarkoitan yhteistoimintaa, jossa keskinäiset toimintatapamme edistävät itse kunkin pyhittymistä, Pyhän Hengen johdatuksen oppimista ja Kristuksen seuraamista.

• Jumalan pieni köyhä
        EJKR kirjoitti:

Ensinnäkin, emmehän me voi palvella Jumalaa muuten kuin toisissamme. Eihän Jumala meiltä mitään tarvitse.

Toiseksi, miksi ajattelet, että meidät pitää asettaa jonnekin? Mehän olemme jo, tässä ja nyt.

Ja sitten varsinainen vastaus: Tarkoitan yhteistoimintaa, jossa keskinäiset toimintatapamme edistävät itse kunkin pyhittymistä, Pyhän Hengen johdatuksen oppimista ja Kristuksen seuraamista.

"Ensinnäkin, emmehän me voi palvella Jumalaa muuten kuin toisissamme. Eihän Jumala meiltä mitään tarvitse.

Toiseksi, miksi ajattelet, että meidät pitää asettaa jonnekin? Mehän olemme jo, tässä ja nyt. "

- Tarkoitin tässä yhteydessä Jumalan palvelemisella lähinnä nk. seurakunnallisia työmuotoja.

"Ja sitten varsinainen vastaus: Tarkoitan yhteistoimintaa, jossa keskinäiset toimintatapamme edistävät itse kunkin pyhittymistä, Pyhän Hengen johdatuksen oppimista ja Kristuksen seuraamista."

- Uskon että hengellinen yhteys on yksi Jumalan tavoista opettaa meitä. Joskus (varsinkin uskon alkumetreillä, näkemäni ja kokemani mukaan) hän johdattaa meidät toisten ihmisten pariin, näkemään miten jotkut elävät ja ottamaan heistä mallia yms.

Jossain vaiheessa tuntuu että Jumala johtaa opetuslapsensa myös erämaahan, yksinäisyyteen, kuuntelemaan häntä.

Vastaan hiukan kautta rantain että mielestäni mikään ei korvaa herkkyyttä Jumalalle, on tärkeää kuulla mitä hän tahtoo minulle näyttää tai opettaa, tapahtui se sitten toisten ihmisten kautta tai yksinäisyydessä tai miten vain.

Eli lyhyesti: Johdatuksen mukaan =)

"Ensinnäkin, emmehän me voi palvella Jumalaa muuten kuin toisissamme. Eihän Jumala meiltä mitään tarvitse.

Toiseksi, miksi ajattelet, että meidät pitää asettaa jonnekin? Mehän olemme jo, tässä ja nyt. "

- Tarkoitin tässä yhteydessä Jumalan palvelemisella lähinnä nk. seurakunnallisia työmuotoja.

"Ja sitten varsinainen vastaus: Tarkoitan yhteistoimintaa, jossa keskinäiset toimintatapamme edistävät itse kunkin pyhittymistä, Pyhän Hengen johdatuksen oppimista ja Kristuksen seuraamista."

- Uskon että hengellinen yhteys on yksi Jumalan tavoista opettaa meitä. Joskus (varsinkin uskon alkumetreillä, näkemäni ja kokemani mukaan) hän johdattaa meidät toisten ihmisten pariin, näkemään miten jotkut elävät ja ottamaan heistä mallia yms.

Jossain vaiheessa tuntuu että Jumala johtaa opetuslapsensa myös erämaahan, yksinäisyyteen, kuuntelemaan häntä.

Vastaan hiukan kautta rantain että mielestäni mikään ei korvaa herkkyyttä Jumalalle, on tärkeää kuulla mitä hän tahtoo minulle näyttää tai opettaa, tapahtui se sitten toisten ihmisten kautta tai yksinäisyydessä tai miten vain.

Eli lyhyesti: Johdatuksen mukaan =)

Arvostan sitä, että korostat jokaisen uskovan elämässä olevia vaiheita ja sen mukaan toimimista. Nimenomaan näinhän meidän on Hengen johdatuksessa toimittava, sillä jos nojaamme väärällä tavalla toisiimme, Herran seuraamisesta ei tule mitään.

Kuitenkin, avaukseni tavoitteena on herättää keskustelua kristittyjen syvemmästä persoonallisesta vuorovaikutuksesta, sillä uskon siihen kätkeytyvän valtavia mahdollisuuksia - sellaisia, joita ei nykyisellä eristäytyvän kristillisyyden tyylillä koskaan tavoiteta.

Mieti mitä tämä kommentti kertoo uskovien keskinäisestä suhteesta:

"me rakastamme veljiä." 1 Joh 3:14

• Jumalan pieni köyhä
        EJKR kirjoitti:

Arvostan sitä, että korostat jokaisen uskovan elämässä olevia vaiheita ja sen mukaan toimimista. Nimenomaan näinhän meidän on Hengen johdatuksessa toimittava, sillä jos nojaamme väärällä tavalla toisiimme, Herran seuraamisesta ei tule mitään.

Kuitenkin, avaukseni tavoitteena on herättää keskustelua kristittyjen syvemmästä persoonallisesta vuorovaikutuksesta, sillä uskon siihen kätkeytyvän valtavia mahdollisuuksia - sellaisia, joita ei nykyisellä eristäytyvän kristillisyyden tyylillä koskaan tavoiteta.

Mieti mitä tämä kommentti kertoo uskovien keskinäisestä suhteesta:

"me rakastamme veljiä." 1 Joh 3:14

"Kuitenkin, avaukseni tavoitteena on herättää keskustelua kristittyjen syvemmästä persoonallisesta vuorovaikutuksesta, sillä uskon siihen kätkeytyvän valtavia mahdollisuuksia - sellaisia, joita ei nykyisellä eristäytyvän kristillisyyden tyylillä koskaan tavoiteta. "

- Olen sikäli samaa mieltä että hengen yhteys on kova juttu myös ihmissuhteissa, mutta en näe sitä pyhityksen oikotienä. Syynä on se että yhteistoiminta perustuu voimien yhdistämiseen ja meillä itsellämme kun on hengellistä voimaa 0%, emme voi sillä pyhittää itseämme emmekä ketään toista. Yksin tai yhdessä, olemme riippuvaisia Jumalan armosta, Kristuksen elämästä meissä.

Pyrkimys pelkästään hengelliseen yhteyteen on mielestäni inhimillisyytemme kieltämistä. Näen että "uusi luomus" sisältää sekä uudestisyntyneen henkemme että yhtälailla inhimillisyytemme, Jumala loi meidät ihmisiksi, ei puhtaasti hengellisiksi olennoiksi.

Tämä on aihe josta voisi kirjoittaa kirjatolkulla...

"Kuitenkin, avaukseni tavoitteena on herättää keskustelua kristittyjen syvemmästä persoonallisesta vuorovaikutuksesta, sillä uskon siihen kätkeytyvän valtavia mahdollisuuksia - sellaisia, joita ei nykyisellä eristäytyvän kristillisyyden tyylillä koskaan tavoiteta. "

- Olen sikäli samaa mieltä että hengen yhteys on kova juttu myös ihmissuhteissa, mutta en näe sitä pyhityksen oikotienä. Syynä on se että yhteistoiminta perustuu voimien yhdistämiseen ja meillä itsellämme kun on hengellistä voimaa 0%, emme voi sillä pyhittää itseämme emmekä ketään toista. Yksin tai yhdessä, olemme riippuvaisia Jumalan armosta, Kristuksen elämästä meissä.

Pyrkimys pelkästään hengelliseen yhteyteen on mielestäni inhimillisyytemme kieltämistä. Näen että "uusi luomus" sisältää sekä uudestisyntyneen henkemme että yhtälailla inhimillisyytemme, Jumala loi meidät ihmisiksi, ei puhtaasti hengellisiksi olennoiksi.

Tämä on aihe josta voisi kirjoittaa kirjatolkulla...

Näky hengellisen yhteyden tervehtymisestä on, jos pyrin olemaan realistinen, nykynäkymin olematon.

Niin kauan kun yhteiskunta tarjoaa jos jonkinlaista mallia tyydyttää tarpeet omalla yksilöllisellä tavalla, nykyinen individualismi jatkuu myös uskovien elämässä. Vasta jos/kun Jumala sallii sellaisia koettelemuksia, että yhteiskunnan rooli tarpeiden tyydyttäjänä murenee, voi käydä niin, että ihmiset oikeasti alkavat havaita tarvitsevansa toisiaan. Silloin kaikki muuttuu. Kirjojen kirjoittaminen saa tuskin ketään oikeasti muuttamaan tapaansa liittyä.

• Trubaduuri

Kristusta voi seurata olemalla juuri sellainen kristitty kuin Kristus edellytti. Hänhän opetti ihmisille jo aikoinaan jotenka ihmisen tulee toimia ja elää ollakseen oikea uskoinen ihminen ja taivaalliselle Isälle mieleinen. Helppoa se siis on. Seuraat vain juuri niitä lauseita silmien avulla, joita ihmisen Poika lausi ääneen ja jotka tallennettiin sitten myöhemmin paperille
      , Raamatun sivuille, kaikkien luettavaksi.

Kyllä Isä meidän rukouksesta on kaikkein paras lähteä liikkeelle, eteenpäin. Ja juuri sillä keinolla jota Kristus tähdensi ja opetti. Matteus
      luku kuusi (hyväksi on lukea jo luvusta viisi lähitien) on näin ollen oikea kohta Raamatussa.

• Matti E Simonaho

" Miten uskova voi seurata Kristusta? "

Siten että ei seuraa häntä. Hän kantoi ristin ja otti ristin puolestamme. Meidän ei kuulu seurata häntä, vaan tietää että hän seuraa meitä. Hän on kaikkien sieluissa lapsesta saakka. Kaikki mitä sanot ja kaikki mitä teet, sen sanot ja/tai teet hänelle tai häntä vastaan.

• Matti E Simonaho

" Miten sana voi tulla uskovat ihmisen elämässä lihaksi niin, että hän rakastaa ilman oman edun tavoittelua? "

Ettei usko ulkopuoliseen. Kukaan ei paraanu siten että uskon kautta omaksuu jonkun toisen mielen(vikaisuuden). Kaikki parantuu siten, että parantaa sen minkä vieras (väärine oppeineen) on haavoittanut.

Jos hullu sanoo viisaalle "olet hullu", viisaasta tulee hullu jos hän uskoo, ja sen jälkeen hän tekee hulluja tekoja. Tai jos uskot että pöydällä on ruokaa ja olet syönyt, tai jos uskot kun joku väittää niin, sinä kuolet nälkään. Nouse ylös, aseta ruokaa pöydälle ja syö - se pelastaa sinut. Mutta jos sokeana uskoo sokeaa hullua, tippuu samaan helvettiin kuin se.

Ei Jumala antanut sielua ihmiselle siksi että he ottasivat oppia hullusta ja kehittyisi hulluksi ja kadottaisi Jumalan, vaan päinvastoin.

Täällä on sukupuusi:
      http://kivi.suomalaiset.org/kivi.pl?nayta=sukupuut

• Löytäjä

Ensin sinun täytyy löytää tämä Jesse. Sitten kävelet vain perässä.

• Etpä arvaakaan kuinka innokas olet kulkemaan perässä, kun löydät hänet.

• Löytäjä
        EJKR kirjoitti:

Etpä arvaakaan kuinka innokas olet kulkemaan perässä, kun löydät hänet.

Minne muuten olette menossa?

• Ajatellaan, että ihminen todella halua seurata Kristusta ja tekee kaikkensa rakastaakseen pyyteettömästi, mutta havaitsee epäonnistuvansa.

Mikä menee pieleen? Uskova lähtee luultavasti liikkeelle Jumalan rakkauden vaikutuksesta. Mutta pian hän huomaa, että hän toteuttaa omaa projektiaan ja omaa tahtoaan. Ei niin etteikö omalla tahdolla olisi käyttöä, mutta suoraan päämäärään suunnistettaessa se oma tahto ja pyrkimys ovat este. Taustalla on aina oman onnistumisen pyrkimys, itsensä palkitsemisen pyrkimys, omissa silmissä kelvolliseksi tulemisen pyrkimys.

Mikä avuksi? On perusteltua otaksua, että Jumala on valmistanut jonkun tien, jossa ihminen voi käyttää tahtoaan ja toimia aktiivisesti ilman, että hän aina kompastuu tähän itsensä palkitsemisen kuoppaan. Muutenhan Jumala vaatisi meiltä mahdottomia.

• Matti E Simonaho

Et ole totuuden ja valon edustaja vaan valheen ja pimeyden koska poistat viestejä. Minä tiedän kuka olet, ole hyvä:

A. Kaiken Luoja ei ole [usko]lainen. Kukaan Sielujen Valtakunnassa ei ole [usko]lainen. Kukaan minun sielullisessa sukupuussa ei ole [usko]lainen. Niin en myöskään Minä ole [usko]lainen. Kukaan ennen minua mainituista ei kanna ristiä sisällä eikä ulkona, niin en myöskään minä sitä kanna, koska se on puolestani jo kannettu. Minä en tee Luojan kuvaa enkä kuvaa pyhistä Äideistä tai pyhistä Isistä jotka ovat Sielujen Valtakunnassa. Minä en palvo kuvia, rakennusia tai mitään maan päällä tai vesissä maan alla. Minä en kumarra niitä enkä palvo niitä, kuten en myöskään palvo ja kumarra niitä jotka sellaisia esittää, koska sellaisten kuvien esittäminen ja palvominen on Luojan ja Sielujen Valtakunnan Laissa kielletty.

I. Minä tiedän kuka minä olen minun maallisen identiteettini ja sukupuuni, ja minun sielullisen sukupuuni kautta; Minä olen Suomalainen, minkään muunlainen minä en ole. Minä, minun mieleni, minun sieluni, minun sielullinen sukupuuni jossa on kaikkien esivanhempieni sielut, Sielujen Valtakunta jossa on kaikki pyhimmät Äidit ja kaikki pyhimmät Isät Luomisesta saakka, ja johon kaikkien veljieni ja siskojeni sielulliset sukupuut on sidottu maailmassa, joka on Ainut Luojan Pyhä Seurakuta ja Ainut Luojan Pyhä Sielullinen Yhteisö, ja Luoja on O I A. Ja me kaikki olemme 1. Sanat ja teot jotka yhdistää kaikki ihmiset Sielujen Valtakunnan kautta Luojaan on Sielujen Valtakunnasta ja Luojasta. Sanat ja teot jotka ei tee sitä, ei ole Sielujen Valtakunnasta eikä Luojasta.

O. Minun Tunnustus on laadittu Luojan ja Sielujen Valtakunnan Pyhän Kaavan ja Lain mukaan jonka nykyään tunnemme IO Käskynä. Se mikä ei lahkoile eikä ole rikkinäinen on Aito ja Oikea.

Jos sinä missään mielessä kiellät yhdenkään Minun Tunnustuksessa mainituista, kiellät kaikki jotka Minun Tunnustuksessa on mainittu, ja sen mukaan sinut myös tuomitaan; Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä. IMI

Tuomitse itsesi.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      58
      6101
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      61
      5532
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      115
      4169
    4. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      54
      3832
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3775
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      32
      3199
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      63
      2951
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      59