Parasta

ennen?

Pakko laittaa tanne nyt vahan omaa nakokantaa asiaan. Pahoittelen aakkosten viimeisten kirjaimien puutetta, ulkomaalainen nappaimisto!

Olen taysin korviani myoten taynna koko parisuhdeasiaa. Itseni ja myoskin ymparistoni vuoksi. Olen 24-vuotias nainen, ollut sinkkuna nyt noin 1.5 vuotta. Elin tata ennen melkein viiden vuoden avoliitossa joten en sinansa laske koko sinkkuuttani "vapaudeksi" koska itkinaika pitkaan exani peraan. Kuitenkin. Olen taman jalkeen tapaillut joukkoa erittain kirjavia ihmisia ja pettynyt joka kerta. Olen pitka, hoikka, vaalea nainen, hyvin usein kauniiksi sanottu ja saan helposti miehen mielenkiinnon syttymaan. Kyse ei nyt ole siis siita, ettenko saisi seuraa. Painvastoin.

Eniten kuitenkin ymparistoni on saanut pettymaan koko tahan maailman menoon. En tunne yhtakaan paria jossa ei jompikumpi pettaisi. En tieda yhtakaan suhdetta joka olisi jatkunut vuodesta toiseen ongelmitta. Olen avioeroperheesta, myos vanhempieni uudet suhteet ovat kariutuneet, ja suurin osa suvustani on eronnut.

Yksi parhaista ystavistani on menossa naimisiin 3vkon paasta. He ovat olleet 8vuotta yhdessa. Nainen pettaa miesta toisen miehen kanssa. Haihin on 3vkoa ja edelleen tapailevat. Olen ainoa joka asiasta tietaa. En jaksa enaa kuunnella kikatusta toisesta miehesta, kun myos tuleva aviomies on hyva ystavani. Olen kuitenkin paattanyt pitaa suuni kiinni, asiahan ei minulle kuulu. Kieltaydyin kuitenkin haakutsusta vedoten rahaongelmiin, ja sain tietenkin parin ja lahipiirin halveksinnan paalleni. Arvaatte miten tekisi mieli kertoa etta syy miksi en mene haihin on koska nainen viimeiseen hetkeen asti pettaa toisen miehen kanssa ja vaittaa aina kihlatulleen etta viettaa aikaa minun kanssani! Olen kai liian kiltti.

Jaan asunnon ikaiseni naisen kanssa (asun ulkomailla, pakko jakaa asunto rahan vuoksi) jolla on taas kolme miesta kierroksessa. On mies jonka kanssa oli 2v yhdessa, paljastui etta mies pettaa, hetki itkettiin, nyt mies ruinaa takaisin ja pian nainen palaa takaisin kainaloon. Samaan aikaan tapailee toista miesta, joka myos pettaa tata naista, ja on muutenkin taysi kusipaa. Mukana on myos kolmas mies, joka leikkii kamppiksellani taysin, muttei nainen nae asiaa vaikka kuinka asiasta sanon. Myos tama alkuperainen ex tapailee edelleen kahta muuta naista.

Toinen hyva ystavani oli 8v yhdessa miehensa kanssa, muuttivat viimein yhteen asumaan jokin aika sitten, kaikki oli taydellista - kunnes viimeisin muuttolaatikon sisaan tultua mies ilmoitti ettei halua enaa jatkaa. Nyt otin ystavaani varovasti yhteytta kysyen oloa, mutta hanella onkin jo uusi mies!

Siskopuoleni on asunut nyt varmaan viimeiset 6 vuotta avoliitossa, mutta ainakin 5 eri miehen kanssa (en enaa pysy laskuissa selvilla). Aina avoliitosta suoraan seuraavaan. Ja taas seuraavaan. Koira ja kamat aina vain uuden miehen luo.

Kuuntelen kaikki illat (ja usein vkonloppusin paivatkin) ylakerrassa asuvan nuoren pariskunnan tappelua. Siella lentelevat huonekalut, mies huutaa ja nainen itkee ulvoen. Usein myos kuulen miehen jollain tavalla satuttavan naista. Tappelua jatkuu pari tuntia, ja juuri kun mietin paikalle menoa tai poliisien soittoa, alkaa sanky natista. Nyt jo sovitaan. Ja seuraavana paivana taas kaikki alusta. Parvekkeen ovi tietysti auki aina jotta naapurit varmasti kuulisivat kaiken.

Listaa voisi jakaa ikuisuuden. Viitsinnenko edes siirtya omiin kokemuksiini. Pitkaaikainen entinen avopuolisoni sarki sydameni ja nostin itseni pohjamudista kaikilla voimillani, kauan ja hartaasti. Nyt olen onnellisempi kuin koskaan ennen, mutta arvet ovat syvat. Muutti uuden naisen kanssa yhteen. Nyt mies jatti naisen. On taas jo uusi nainen kierroksessa. Talla kertaa naimisissa oleva. Nainen hakee avioeroa ja samaan aikaan (ja koko taman ajan eron jalkeen) mieheni on haikaillut ja itkenyt minua takaisin. Tunnen suoraa saalia uusia naisia kohtaan. Ja itseani. Miten kauan katselinkaan tuollasta ihmista? Kuinka mies kehtaa leikkia toisten tunteilla nain?

Olen eron jalkeen tapaillut kirjavaakin sakkia miehia, ja pettynyt jarjestelmallisesti jokaiseen. Leikitaan, pidetaan typeraa pelia. Koska en enaa ole sinisilmainen idiootti, saan hyvin usein tarpeekseni pian ja kasken miehen painumaan sinne mista tulikin. En tieda miksi, mutta yleisesti melkein jokainen on halunnut vain pitaa hauskaa, paasta sankyyn.

Ulkonakoni vuoksi saan paljon huomiota osakseni (enka tosiaankaan tarkoita tata nyt leuhkimisella, luethan eteenpain) ja usein on vaikea huomata joukosta ne, jotka eivat vain halua paasta painamaan yhdeksi yoksi. Tata on melkein mahdotonta tietaa. Koska minua on satutettu muutamaankin kertaan, olen rakentanut taman hyvin tunnetun "seinan" ymparilleni ja olen nykyaan samalla asenteella kaikkia miespuolisia kohtaan. En paasta enaa ketaan lahelleni. Kaikki ovat "kuitenkin samanlaisia".

Nykyajan maailma on mennyt tahan etta pettaminen ja toisella leikkiminen on niin helppoa, hyvaksyttavaa ja yleista etta siihen syyllistytaan ihan liian usein. Entisaikaan tavattiin, tutustuttiin, rakastuttiin, pysyttiin yhdessa. Ei tietysti aina, mutta kuitenkin. Nykyajan ihminen on yleisesti tottunut siihen etta kaikkea on saatavilla (tarkoitan nyt yleisesti materiaalista maailmaa) ja aina voi saada lisaa. Mikaan ei kelpaa. Aidan takana on aina parempi kannykka, parempi tv, parempi tietokone, parempi nainen/mies. Vai onko?

Alan olla vahvasti sita mielta etta parisuhde on sukupuuttoon kuoleva kasite. Pian ei enaa jaada yhden ihmisen luo liian pitkaksi aikaa. Nykymaailmassa kaikki menee vaihtoon, ja niin myos puoliso.

Koska olen taysi romantikko ja yritan ajatella positiivisesti (kaiken taman jalkeenkin), uskon etta tulen viela tapaamaan sen ihmisen joka pystyy antamaan saman kuin minakin. Tiedan etta moni on heittanyt jo uskonsa hukkaan, mutta mina en. Etsimalla ei loyda mitaan. Nautin sinkkuudesta, nautin siita ettei ole ketaan kuka voisi satuttaa (kylla, huomatkaa suojamekanismini) mutta uskon etta tuolla jossain kavelee vastaan se joku. Ironista, kaiken taman jalkeen, eiko?

Toivottavasti tama heratti edes jotain ajatuksia tai keskustelua.

7

455

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rainemj88

..joku ketä ajattelee samoin kuin minä, on sinulla myäs samanlainen tausta kuin minulla (olen 19), paitsi että en nauti sinkkuudesta ja en löydä seuraa millään =P, olen yksin pakosta .__.

• nii'in

Elämä on nykyään just tätä!!Olen välillä pahastikin asiasta ahdistunut. En tunne yhtäkään ihmistä, jota voisin arvostaa.

Nykyään minulla ei juuri ole enää kavereita, enkä käy missään, koska on liian ahdistavaa nähdä ja kuulla miten kaikki vaan tekee paskaa!

Kotona ei näitä asioita onneksi tarvi käsitellä ja siellä olen onnellinen, mutta yleensä aina kun tapaan tuttujani, asia alkaa taas painamaan..

Onneksi kuitenkin itselläni on onnellinen parisuhde ja toivon/uskon sen tällaisena kestävänkin.
      Vaikkakin välillä ikuisena pessimistinä ja paljon nähneenä ja kokeneena mietin, että entä jos hänkin minua satuttaa...

• kirjoitus!

Onneksi vielä sinunlaisiakin ihmisiä on olemassa. Herätit minussakin pientä toivoa, että ehkä joskus voisin kohdata ihmisen, jolla on samansuuntaiset arvot kuin minullakin.

Itsekin pärjään kyllä yksin ihan mainiosti, aina sitä tekemistä keksii. Mutta kun tiedän mitä on rakastaa toista ja antaa kaikkensa sen suhteen eteen, niin vaihtaisin kyllä siihen koska tahansa. En kuitenkaan kenen tahansa kanssa.

Nykyään taitavat ihmiset mennä aina siitä, mistä aita on matalin tai sitä ei ole ollenkaan. Muille ihmisille asetetaan kyllä mitä hulluimpia vaatimuksia, mutta itseltä ei vaadita oikeastaan mitään. Pääasia, että saadaan kaikki nyt tai heti.

Itse pyrin tekemään, niin kuin haluaisin itselleni tehtävän. En pysty käsittämään, kuinka jotkut voivat tarkoituksella loukata erityisesti läheisiään. Ja vielä vuodesta toiseen..

Itse olen välillä käynyt niin syvällä, että olisi kenties helppoakin katkeroitua ja alkaa ilkeäksi. En ole kuitenkaan vielä antanut periksi tälle ajatukselle. Haluan uskoa vielä johonkin hyvään. En toivo kenellekkään sellaisia tunteita, mitä olen pahimmillani joutunut käymään läpi. Joskus kuitenkin tuntuu siltä, että sellaiset tunteet voisivat tehdä monelle ihmiselle loppupeleissä hyvää. Ehkä he sitten ymmärtäisivät, mitä muista ihmisistä välittäminen oikeasti tarkoittaa.

• <Mies29>

Sitten aina törmään naiseen, joka saa uskoni parisuhteisiin palaamaan.

• eri planeetalta.....

Niin erilaisissa ympäristöissä ja yhteisöissä voi ihmiset elää...

Mielenkiintoista.

Meillä ja ystäväpiirissämme kaikki sujuu kuin vuosikymmeniä sitten...

• kiribati

mitään idyllistä ollut. Lukemattomat parit joutuivat naimisiin, kun lapsi ilmoitti tulostaan; avioero ei ollut hyväksytty, joten yhdessä oli kitkutettava vaikka rakkautta ei olisi koskaan ollutkaan. Naisen piti sietää lyömistä ja pettämistä, kun ei ollut mahdollisuutta lähteä pois huonosta liitosta. Etenkin maaseudulla oli otettava se, jonka sai, ja tärkeintä oli saada reipas ja työtä pelkäämätön ihminen eikä jotain haavekuvaa.

Monet ikäihmisistä ovat hyvin katkeria siitä, että heillä ei ollut muuta mahdollisuutta kuin tyytyä siihen liittoon, johon pääsi/joutui.

• alkuper.

tiedan ja ymmarran kylla tuonkin, enka haluaisi nyt liikaa painottaa keskustelua entisaikaan koska vaikka siita tekstissani mainitsinkin, en kuitenkaan tarkoittanut sita paaaiheeksi.

Entisella ajalla tarkoitin ehka myos enemman ihmisia, jotka ovat nyt vanhempiamme.

Jatan kuitenkin entisaika-keskustelun tahan, silla enitenhan olen pettynyt nykyaikaiseen kaytokseen, ihmisten valinpitamattomyyteen. Oli aivan ihana lukea etta loytyy muitakin jotka ovat samaa mielta. Myonnan etta olin varma tanaan sivulle palatessani etta olisin saanut liudan "kasva pois sinisilmaisyydesta!" -vastauksia. Onneksi kuitenkin nayttaa olevan viela muitakin jotka ajattelevat samalla lailla kanssani!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      30
      2861
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2651
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      28
      2365
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      49
      1904
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1493
    6. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1183
    9. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1015
    10. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      29
      989
    Aihe