Ihmettelen missä on mennyt vikaan kun työnvälitys pitää koulutusta velvollisuutena ja negatiivista asennoitumista asennevikana, mutta esim. perustuslaki sanoo, että meillä on oppivelvollisuus ja oikeus koulutukseen. Onko jollakin epäselvää mitä tarkoittaa velvollisuus ja mitä oikeus.
Työkkärin
14
891
Vastaukset
- ilmeisesti
siinä, että työnvälitys voi teettää työttömillä suunnilleen mitä tahansa sllä perusteella, että "työttömän täytyy olla työmarkkinoiden käytettävissä". Tuo kattaa kätevästi kaiken. Jos et hyppää kun työkkärin täti käskee sun hypätä, sä olet työhaluton etkä ole työmarkkinoiden käytettävissä. Reiluako? Ei minusta, mutta eiköhän täällä joku ole eri mieltä.
- sehän selvä.
Tottakai ihmisen kuuluu kehittää osamista ja olla aktiivinen kansalainen tässä työvoimatoimiston ammattilaiset auttavat esim. kurssihaussa vaikkapa ammatinvalintaohjauksin ja ohjaavin urasuunnittelu koulutuksin.
- xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Työnvälityksen säännöt kumoavat monet ihmisoikeudet: vapauden valita työ, oikeusturvan, koulupakon päättymisen 16 vuoden iässä yms., yms.
- kaikki sujuu OK.
Kyllä saat valita ammattialan ja vapaasti hakea minkä työnpaikan haluat ei työkkäri estä vaan kannustaa eteenpäin. Kannaattaa olla myös työmarkkinoiden käytössä, jos ei ole tai halua edes olla niin ei tietenkään kuulu työttömyysturvan piiriin.
- hölynpölyä
Olen itsekin työtön.Homman nimihän on se,että sun on laulettava sen lauluja kenen leipää syöt.Työkkärin pompottelusta pääsee eroon tarvittaessa ja voit toteuttaa perustuslaillisia oikeuksia kun lopetat työnhaun siellä.
- Työkkärillä
hölynpölyä kirjoitti:
Olen itsekin työtön.Homman nimihän on se,että sun on laulettava sen lauluja kenen leipää syöt.Työkkärin pompottelusta pääsee eroon tarvittaessa ja voit toteuttaa perustuslaillisia oikeuksia kun lopetat työnhaun siellä.
Työnhakijana voi olla myös vaikka ei nauttisi työttömyysetuuksia ja edelleen työvoimatoimisto on lain mukaan velvollinen palvelemaan vaikka ei juuri koskaan näin tekisikään.
Oppivelvollisuus muuten päättyy lain mukaan peruskoulun päästötodistukseen taikka siihen, että peruskoulun aloittamisesta on kulunut kymmenen vuotta.
- hoitoa
Olin aikoinaan suht kauan määräaikaisissa projekteissa paimentamassa työttömiä, ja törmäsin runsaasti erilaisiin työvoimatoimiston ja projektien rahoittamiin työllisyyskursseihin. Suurin osa oli aikuisten päivähoitoa. On kammottavaa todeta, että näitä suunnittelevilla on realiteetintaju ja arkielämä hukassa: kuvitellaan asiakkaan riemastuvan keppijumpasta, piirtämistehtävistä ja vierailuista napakymppi-ohjelman taustayleisönä Maikkarin studiolla(kyllä, tällainenkin osuus oli!). Osa otti homman hauskanpitona kännissä ja viinalle haisevana, osa vakavammin suhtautuvista turtui ja ikävystyi. Ainoat positiiviset kokemukset ovat olleet ammattitaitoa oikeasti täydentävät tai antavat kurssit, ja siihen liittyvä työharjoittelu OIKEISSA yrityksissä, tai urasuunnittelukurssit (osittain). Kaikki muu on pelkkää hölynpölyä ja verorahojen haaskausta.
- ollut
kahdella hömppäkurssilla (nyt olen töissä eivätkä kurssit ole taatsti mitenkään vaikuttaneet työllistymiseeni). Toisessa oli se hyvä puoli että sai a-ajokortin tietsikalle, oli edes joku asiallinen paperi. Mutta muutenhan ne oli aivan tuubaa. Olen asennoitunut niihin aina sen mukaan. Ne pitää ottaa rahanansainnan kannalta, jos niihin yrittää asennoitua vakavasti tulee hulluksi. Olen myös ns.opettajille tehnyt aina selväksi että tiedän missä mennään, ja mun kans on turha yrittää. Niinpä olen saanut olla aika rauhassa.
Saa niistä aina sen 8 euroa verotonta päivässä ja saa lykättyä 500 päivän täyttymistä. Se on ainoa järkevä tapa suhtautua näihin kursseihin. Antaa muiden vouhottaa, itse voi vaikka sen muutaman tuntia surffata netissä. Ei pidä ottaa kaikkea niin vakavasti. - Että...
...työharjoittelu OIKEISSA yrityksissä,..
Mikäli työharjoittelu tapahtuu ilman palkkaa, ei se ole ok. Sehän on yritystukea, mitä työttömän kustannuksella annetaan.
...urasuunnittelukurssit...
Minä olin kerran joutua tuollaiselle kurssille, mutta kertakäynti kertoi, että mikä hömppä on kyseessä. Seurasin kurssin etenemistä entisiksi kurssitovereiksi muuttuneiden kautta. Hiukset pystyyn nousi.
Kurssin sisältönä oli vain, että kurssin vetäjä haukkui osallistujat, kun eivät heti hankkiutuneet yrityksiin ilmaistyöntekijöiksi. Sen lisäksi oli juuri noita mainitsemiasi jumppia, piirtämistehtäviä jne.
Kyseessä oli ns. nonstop-kurssi. Eli kun kurssin vetäjä oli saanut yhden patistettua ilmaisharjoittelijaksi, niin uusi työtön komennettiin kurssille.
Varsin viehkoa oli yrittää panna minut urasuunnittelukurssille: olin tuolloin liki kuusikymppinen ja akateemisesti koulutettu.
Että näin näitä työllisyysvaroja tuhlataan humpuukiyrittäjille.
Jos varat sijoitettaisiin oikeiden työpaikkojen luomiseen, työttömyys olisi paljon vähäisempää. Mutta siihenhän ei pyritäkään, vrt. Nairu. - ho, ha, hi, haa..
Että... kirjoitti:
...työharjoittelu OIKEISSA yrityksissä,..
Mikäli työharjoittelu tapahtuu ilman palkkaa, ei se ole ok. Sehän on yritystukea, mitä työttömän kustannuksella annetaan.
...urasuunnittelukurssit...
Minä olin kerran joutua tuollaiselle kurssille, mutta kertakäynti kertoi, että mikä hömppä on kyseessä. Seurasin kurssin etenemistä entisiksi kurssitovereiksi muuttuneiden kautta. Hiukset pystyyn nousi.
Kurssin sisältönä oli vain, että kurssin vetäjä haukkui osallistujat, kun eivät heti hankkiutuneet yrityksiin ilmaistyöntekijöiksi. Sen lisäksi oli juuri noita mainitsemiasi jumppia, piirtämistehtäviä jne.
Kyseessä oli ns. nonstop-kurssi. Eli kun kurssin vetäjä oli saanut yhden patistettua ilmaisharjoittelijaksi, niin uusi työtön komennettiin kurssille.
Varsin viehkoa oli yrittää panna minut urasuunnittelukurssille: olin tuolloin liki kuusikymppinen ja akateemisesti koulutettu.
Että näin näitä työllisyysvaroja tuhlataan humpuukiyrittäjille.
Jos varat sijoitettaisiin oikeiden työpaikkojen luomiseen, työttömyys olisi paljon vähäisempää. Mutta siihenhän ei pyritäkään, vrt. Nairu."Mikäli työharjoittelu tapahtuu ilman palkkaa, ei se ole ok. Sehän on yritystukea, mitä työttömän kustannuksella annetaan."
Ei ole pelkkää yritystukea vaan pyrkii saaman työttömän kiinni työpaikkaan. Yrityksille on aina kuluja harjoittelijasta esim. työopastus, työvaate, työnjohto ym.
On myös työpaikkoja jotka eivät edes ota harjoittelijoita.
"Varsin viehkoa oli yrittää panna minut urasuunnittelukurssille: olin tuolloin liki kuusikymppinen ja akateemisesti koulutettu."
No kyllä oli yhteiskunnan panosten tuhlausta ja naurettavaa touhua.. - mitään kuluja
ho, ha, hi, haa.. kirjoitti:
"Mikäli työharjoittelu tapahtuu ilman palkkaa, ei se ole ok. Sehän on yritystukea, mitä työttömän kustannuksella annetaan."
Ei ole pelkkää yritystukea vaan pyrkii saaman työttömän kiinni työpaikkaan. Yrityksille on aina kuluja harjoittelijasta esim. työopastus, työvaate, työnjohto ym.
On myös työpaikkoja jotka eivät edes ota harjoittelijoita.
"Varsin viehkoa oli yrittää panna minut urasuunnittelukurssille: olin tuolloin liki kuusikymppinen ja akateemisesti koulutettu."
No kyllä oli yhteiskunnan panosten tuhlausta ja naurettavaa touhua..harjoittelusta ole, nolopää. Työnjohtoa kai tarvitaan ihan muitakin työntekijöitä varten, opastusta ei anneta ja työvaatteita ei nähdäkkään. Jos sellaisia jossain saa ne on muiden vanhoja räsiä (joihin olen saanut tyytyä myös vuokratyöntekijänä ollessani).
Voisitko nyt lakata jauhamasta asioista joista et mitään tajua. - Häiriköintiä
Se on työttömien päivähäiriköintiä. Aivan kun joku jaksaisi kuunella b-vatin mössötyksiä jossakin kurssilla.
- se kuuluu.
mitään kuluja kirjoitti:
harjoittelusta ole, nolopää. Työnjohtoa kai tarvitaan ihan muitakin työntekijöitä varten, opastusta ei anneta ja työvaatteita ei nähdäkkään. Jos sellaisia jossain saa ne on muiden vanhoja räsiä (joihin olen saanut tyytyä myös vuokratyöntekijänä ollessani).
Voisitko nyt lakata jauhamasta asioista joista et mitään tajua.Tottakai kuuluu opastaa ja vieläpä monipuolisesti eri työtehtävät harjoittelussa. Harjoittelu on säädeltyä toimintaa harjoittelijalle on määrätty opastaja ei harjoittelija saa tehdä itsenäisesti kaikkia hommia. Tiedän kyllä että säännöistä luistetaan, mutta silloin voi vaatia että niitä noudatetaan.
Lue huviksesi esim. metallin harjoittelijasopimus säännöt, jos on sinulle epäselvää. Työsuojelutarkastajat ja ammattilittojen toimitsijat valvovat että sopimuksia noudatetaan. - Käytäntö...
se kuuluu. kirjoitti:
Tottakai kuuluu opastaa ja vieläpä monipuolisesti eri työtehtävät harjoittelussa. Harjoittelu on säädeltyä toimintaa harjoittelijalle on määrätty opastaja ei harjoittelija saa tehdä itsenäisesti kaikkia hommia. Tiedän kyllä että säännöistä luistetaan, mutta silloin voi vaatia että niitä noudatetaan.
Lue huviksesi esim. metallin harjoittelijasopimus säännöt, jos on sinulle epäselvää. Työsuojelutarkastajat ja ammattilittojen toimitsijat valvovat että sopimuksia noudatetaan.Teoria ja käytäntö ovat kaksi eri asiaa. Jos työtön lähtee mitään vaatimaan, niin se on äkkiä karenssin paikka.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h442915Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062691Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv352411Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.501918- 321884
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141523- 321473
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1021213- 1771193
En vain unohda
Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.721041