koittakaa

lypsylehmäksi yritetty

nuoret tulla omillanne toimeen, elkää aina olko vailla jotain rahallista apua, tienaattekin paremmin kuin me vanhat.
Joka jumalan joulu ja synttärit olette vailla lapsillenne jotain kallista, miksei vaikka lego-paketti riitä, vaan annetaan ohjeet mitä pitää ostaa. Meidän rahat ovat meidän omia eikä missään yhteiskäytössä. Nyt nautimme kahdenolosta ja tyydytetään omia tarpeitamme niinkuin halutaan, eihän teilläkään ole mitään taloudellista hätää, opetelkaa elämään tulojen mukaan, ei meitäkään kukaan auttanut nuorena perheenä ollessa. Suu säkkiä myöten.

13

2130

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • halpoja ole.

Kysyisin vaan että koska oikastaan on menty tähän älyttömyyteen että lasten synttärit on muodostuneet yhtä suureellisiksi kuin jotkut viiskymppiset aikoinaan?

Muksut hukutetaan kalliiseen krääsään pyhänä ja arkena eikä siltikään mikään riitä. Pahinta on kun huomaa että se pikkuinen juhlakalu osaa näyttää tyytymättömyytensä lahjaan kovinkin julkealla tavalla.

• marttiH.

mieltä, mistä ihmeestä nykyajan nuoret perheet ovat saaneet käsityksen, että rahahanat on auki vielä aikuisille ihmisille.
      Jossain on tehty virhe heidän kasvatuksessa.

• Olen samaa mieltä.Kaikki olemme hankkineet itse.Toiveita ei ole ollut lasten lahjojen suhteen.Usein suuttumus tulee enemmänkin siitä kun mitään ei haluttaisi ottaa heiltä.Haluamme olla kaikkiin suuntiin omavaraisia.Lastenhoitoapu joskus on ollut kaikista tervetulleinta ja sen he hyvästä sydämestä ovat tehneetkin.Joskus ollut riitojakin nyt ei enää.Sopikaa ja puhukaa niin vältätte erimielisyydet.

• mummu täälläkin

Pienten lasten kanssa oli aikanaan helppoa, kun he eivät tienneet hinnoista mitään.
      Mutta pienet tulot alkoivat aiheuttaa alemmuudentunnetta jo kouluikäisinä, ja he oppivat käsittämään, että rahaa ei kotona ole juuri mihinkään.

Eivät he ruvenneet sitä vaatimaankaan, vaan ottivat kesätöitä ja lehdenjakoa taskurahoja ansaitakseen. Aikuisina heillä on paremmat duunit kuin vanhemmillaan, ja tieto pienistä tuloistamme on edelleen.
      Nyt vain harmittaa meikäläistä, kun lapsenlapsille ei pysty antamaan sellaisia lahjoja kuin toiset isovanhemmat pystyvät.

Meille 20 E on niin iso raha, että on kauan mietittävä, pystyykö sen sijoittamaan yhteen lahjaan. Ei olisi mitenään mahdollista jakaa kakskymppisiä tuosta vaan taskurahaksi kun lapsi käy kääntymässä.

Mielelläni muistaisin lapsia tuntuvalla summalla tai hinnakkaalla muistolla rippijuhlissa tms. mutta kun ei ole niin ei ole.

Kiltisti he ovat suhtautuneet. Mitä sitten ajattelevat itsekseen?

• lapsenlapsi

isoäitini antoi, silloin kun vielä eli, lahjoiksi itse tehtyjä villasukkia/lapasia. Rippilahjaksi sain neulotun vaalean hihattoman paidan jota pidin niin paljon että se lopulta tuli käytettyä puhki. Kyläilessäni isoäitini luona en saanut mitään rahaa tai lahjuksia häneltä. Ennemmin oli, jos olin tehnyt jotain yleensä annoin hänelle.

Noita pehmeitä paketteja odotin joka vuosi vielä täysi-ikäisenä, sillä ne olivat mitä parhaimmat lahjat. Korut joita sain rippilahjaksi eivät olleet niin suuressa käytössä kuin tuo paita jonka sain.

Olinko sitten erilainen nuori, mutta kyllä itse nautin enemmän noista vanhanaikaisista pehmeistä lahjoista ja jopa noista vanhoista isoäitini omista tavaroista joita hän joskus antoi lahjaksi. Olin varsin otettu silloin kun sain jotain, minkä tiesin kuuluvan hänelle entuudestaan ja olin saanut sen lahjaksi.

• Toinen lapsenlapsi
        lapsenlapsi kirjoitti:

isoäitini antoi, silloin kun vielä eli, lahjoiksi itse tehtyjä villasukkia/lapasia. Rippilahjaksi sain neulotun vaalean hihattoman paidan jota pidin niin paljon että se lopulta tuli käytettyä puhki. Kyläilessäni isoäitini luona en saanut mitään rahaa tai lahjuksia häneltä. Ennemmin oli, jos olin tehnyt jotain yleensä annoin hänelle.

Noita pehmeitä paketteja odotin joka vuosi vielä täysi-ikäisenä, sillä ne olivat mitä parhaimmat lahjat. Korut joita sain rippilahjaksi eivät olleet niin suuressa käytössä kuin tuo paita jonka sain.

Olinko sitten erilainen nuori, mutta kyllä itse nautin enemmän noista vanhanaikaisista pehmeistä lahjoista ja jopa noista vanhoista isoäitini omista tavaroista joita hän joskus antoi lahjaksi. Olin varsin otettu silloin kun sain jotain, minkä tiesin kuuluvan hänelle entuudestaan ja olin saanut sen lahjaksi.

Olen täsmälleen samaa mieltä edellisen kanssa!

Harmikseni olen asunut elämäni toisella puolella Suomea, kaukana molemmista isovanhemmistani, sekä isoisovanhemmistani. Olisin halunnut kasvaa heidän lähellään. Haaveilin aina sellaisesta elämästä, jossa saisin kyläillä joka päivä mummullani, ja hän leipoisi meille, tekisi ruokaa, kertoisi tarinoita ja opettaisi asioita. Isomummu antoi joka vierailulla - harvoinhan niitä oli - kymmenen markkaa käteeni, kun taas isopappa avasi peltisen karkkipurkin, josta sain ottaa muutaman ihanan karkin, jotka eivät koskaan olleet loppu! Arvaa vaan, kumpi oli mieluisampi lahja? :)

Toki odotin aina juhla-aikoina paljon lahjoja, mutta se nyt kuuluu lapsen elämään, niin kiltti tyttöhän olin ollut. Ei ollut niin tärkeää, kuinka rahallisesti arvokkaita tavaroita kääröistä esiin kaivoin, ja ne mummun kutomat villasukat ja erityisesti lapaset olivat maailman ihanin lahja! Suklaa ja karkki olivat myös ihan ehdottomia. Nyt, kun rakas mummu on jo poissa, kaipaan noita sukkia ja lapasia. Hän kutoi niitä kuolemaansa saakka, parit jopa varastoon.

Kyllä nykyään on ihan liian tärkeää ostaa hienoja ja kalliita lahjoja, leluja kai lähinnä. Pullantuoksua ja tarinoita ei pakettiin voi kääräistä, mutta minusta ne olisivat oikein mainio lahja lapselle, kortin kera! :)

• pakottaa..

Lakkaa ostamasta niitä kalliita lahjoja. Eihän sinua kukaan pakota. Sano, ettei ole varaa kalliisiin ja sillä selvä.

• Kyseenalaistaja

Minä mieheni emme KOSKAAN ole odottaneet saati pyytäneet vanhemmiltamme rahaa mihinkään. Kyllä se on aikuisena itse elätettävä itsensä. Kaikki tosin eivät ajattele niin.. Suurin asia, mitä toivon vanhemmiltamme niin itsellemme sekä ehkä joskus myös tuleville lapsillemme on aika. Itse olisin ainakin toivonut sitä nuorempana enemmän.

• 27v.

Olisikohan mahdollisesti niin, että olet itse opettanut lapsesi siihen?

Jos aina on kannettu kaikki, mitä kullanmuru on halunnut. Luuletko, että se meininki olisi johonkin muuttunut?

Nykypäivänä tuntuu siltä, että nuoret (alle 20v) ovat koulun kirjoilla, ja pyytävät vanhemmilta kaiken (myös omassa kodissaan asuvat), koska eivät koulu "kiireiden" takia töihin kerkee, edes kesäisin.

En tiedä, että onko vika kasvatuksessa vai missä, mutta ei tolla menolla koskaan omillaan tulla toimeen.

• Nimetön

Olemme 30-vuotias pariskunta ja meillä asiat ovat jokseenkin toisin päin. Isovanhemmat ostavat enemmän kuin lapsella on sietokykyä. Itse ostamme yhden lahjan juhlahetkinä, mutta isovanhemmat ja muut sukulaiset tuovat jätesäkillisen tavaraa. Niin paljon että vanhaa mutta hyvää tavaraa joutuu laittamaan pois. Ja vaikka kuinka sanoo ettei tarvitse ostaa tuollaisia määriä,,,niin ei auta.Ja viimeiseksi tulisi mieleen kirjoitella isovanhemmille oikein asiasta tehden listoja ja pyydellä jotain erikoista ja kallista... Ei pidä siis yleistää. kyllä meitä kovalla työllä rahamme tienaavia nuoriakin löytyy jotka eivät välitä materiaalista tämän taivaallista.

• oma elämä

Tää jatkuva rahan kerjääminen taitaa olla aika vaiettu asia. Itse olen palauttanut omat rahankerjääjäni omille paikoilleen. Jotain pientä olisi vielä halukin ostaa, mutta kun tulee jumalaton kalliiden lahjojen lista, niin siihen en ole suostunut.
      Elämä on mitoitettava sen mukaan mihin rahat riittävät, ei niin että ensin rojut vaan ostetaan, vaikka ei ole mitään tietoa millä hankinnat maksetaan. Ja sitten kun ollaan taloudellisesti pulassa, niin ei ku käsi ojossa vanhempien kimppuun.

• lypsylehmä

Oletpa sinä kostonhaluinen."Ei auttanut kukaan minua,joten en auta minäkään lapsiani"
      Ei ole minuakaan kukaan auttanut,mutta siksipä juuri en halua lasteni joutuvan samaan kurimukseen,vaan autan heitä taloudellisesti varojeni mukaan.
      Toivon että heillä olisi varaa matkustella ja nauttia nuoruudesta,ostaa vaatteita ym.
      Nyt olisi aikaa ja rahaa kohtuullisesti,mutta terveys,hmmm..

On tämä elämä nurinkurista.
      Toivon että omat lapseni säästäisivät lapsilleen pesämunaa,että joskus katkeaisi tämä köyhyyden kierre.

• laija61

Omat lapseni eivät ole minulta mitään vaatineet eivätkä pyytäneet.Samoin on ollut omien vanhempieni kanssa.Aina saimme apua,jos oli joku ongelmatilanne,mihin sitä välttämättä tarvittiin.Jos oli auto jonnekin hajonnut,niin ei tullut isälle mieleenkään,ettei olisi auttanut,MUTTA meillä lapsilla oli moraalinen velvollisuus olla pyytämättä apua turhaan.Samoin on lasteni laita,joskus olen laittanut hiukan opiskeleville rahaa ja suuret kiitokset olen saanut huomautuksella"ei sun tosiaankaan olisi tarvinnut."Lapsenlasten äiti on sanonut,että "anna laatuaikaa",kun olen kysellyt mitä toivoo lahjaksi lapsilleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      57
      3585
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      41
      3396
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2791
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      46
      2536
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1619
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1493
    8. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      20
      1338
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1307
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1241
    Aihe