vaikutus

vireyteen

Kertokaa viisaat, voiko jo muutaman kilon 5-10 pudotus vaikuttaa yleiseen vireyteen. Tarkoitan, että voiko muutama kilo ylimääräistä tavallaan pitää yleisen olotilan raskaana, väsyneenä, raihnaisena, ponnettomana, vaikea herätä aamuisin jne? Ja voiko hidas vatsa vaikuttaa vireyteen ja vaikeuttaa painonpudotusta? Ymmärtänette, mitä tarkoitan. Haluaisin omakohtaisia kokemuksia teiltä, jotka olette kokeneet energiatason selvän muutoksen painon pudotessa tai noustessa. Olisin kiitollinen asiallisista kertomuksista. Saisin vähän selvyyttä tähän omaan tilanteeseen ja ehkä joku toinenkin kokee samanlaisia ongelmia. Kiitos.

6

525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laadidaa79

Mutta mielestäni on tärkeää kiinnittää huomiota siihen miten laihtuu, eli ruokavalioon. Ruokavaliomuutoksen pitäis olla "elinikäinen" jotta kilot ja huono-olo eivät palaa takaisin.

Hidas vatsa voi myös olla seurausta huonosta ruokavaliosta.

Itse syön Montignacin ohjeiden mukaan. Tosin hiukan sovellettuna. En seuraa siis kirjaimellisesti mitään diettiä, vaan omien tuntemuksien mukaan. Sen voin kuitenkin allekirjoittaa, että nykyinen ruokavalioni tuo minulle mahtavan olon, olen virkeämpi myös aamuisin.

Ruokavalio vaatii hieman asiaan perehtymistä, mutta peruskonsepti on helppo.

Kerro jos haluat tarkempaa tietoa päivän ruokavallinnoistani. =)

• kovasti

Kaikki neuvot, joilla pääsee kohti virkeämäpää oloa ovat tervetulleita. Ruokavalioni ei ole ollenkaan siitä huonoimmasta päästä ja harrastan liikuntaa aika säännöllisesti. Nyt vaan olen vähän juminut, kun olo on niin raskas. Oletus siitä, että pienempikin painon tippuminen antaisi lisäenergiaa, antaisi lisävoimia jatkamaan. Itse ajattelin juuri varata ajan ravitsemusterapeutille selvittämään, millaisella ruokavaliolla tällainen ongelmavatsa saadaan pelaamaan. Nämä kuituhommat yms. on tulleet vuosien mittaan tutuiksi. Jotenkin vaan tuntuu, että me ihmiset ollaan erityyppisiä ja kaikilla ei välttämättä pelitä nämä standardiohjeet. En tiedä varmaksi. Mulla on vaan sellainen tunne, että jokin ruoka-aine ei käy minulle ja elimistö jotenkin jumii, mutta en ole saanut selville, mikä se on. Siksi halusin viisaampien tarinoita.

• Laadidaa79
        kovasti kirjoitti:

Kaikki neuvot, joilla pääsee kohti virkeämäpää oloa ovat tervetulleita. Ruokavalioni ei ole ollenkaan siitä huonoimmasta päästä ja harrastan liikuntaa aika säännöllisesti. Nyt vaan olen vähän juminut, kun olo on niin raskas. Oletus siitä, että pienempikin painon tippuminen antaisi lisäenergiaa, antaisi lisävoimia jatkamaan. Itse ajattelin juuri varata ajan ravitsemusterapeutille selvittämään, millaisella ruokavaliolla tällainen ongelmavatsa saadaan pelaamaan. Nämä kuituhommat yms. on tulleet vuosien mittaan tutuiksi. Jotenkin vaan tuntuu, että me ihmiset ollaan erityyppisiä ja kaikilla ei välttämättä pelitä nämä standardiohjeet. En tiedä varmaksi. Mulla on vaan sellainen tunne, että jokin ruoka-aine ei käy minulle ja elimistö jotenkin jumii, mutta en ole saanut selville, mikä se on. Siksi halusin viisaampien tarinoita.

Aamulla: vaihtoehtoisesti

1) Munakasta (kananmunia, tomaattia, rasvatonta maitoa,sipulia, sieniä,kinkkua)

2) paahdettua täysjyväruisleipää, jonka päälle laitan salaattia, kurkkua ja tomaattia.

3) Välillä puuroa tai Weetabixia rasvattoman maidon kera, tosin harvemmin.

Ideana on siis, että jos syöt hiilihydraattipitoisen aamupalan, älä yhdistä siihen rasvoja. Jos syöt proteiinipitoisen aamupala, älä yhdistä siihen hiilihydraatteja.

Lounas: Esimerkkejä

1) Keitän täyslihanakkeja ja keitettyjä kasviksia (kukkakaalia, parsakaalia, vihreitä papuja). Lisäksi sitten ihan perussalaattia hieman muunnellen (kurkkua, salaattia, paprikaa ja tomaattia) Tohon salaattiin voi lisätä esim. kanaa tai kalaa.

2) Nahatonta kanaa tai kalaa uunissa kypsytettynä keitettyjä kasviksia salaattia.
        Välillä keitän myös kananmunia, riippuen aamupalasta.

3) jotain pihviä kasviksia salaattia.

4) jotain keittolounasta, esim. kasviskeittoa (joka ei sisällä perunaa) tai hernekeittoa.

Täysjyväpastaa tai täysjyväriisiä käytän välillä lisäkkeinä aterioilla. En halua niistä täysin luopua, enkä näe siihen tarvettakaan, kunhan niiden syönti ei ole joka päiväistä isojen määrien mättämistä.

Välipala:

1) kun ruoka on sulanut, niin hedelmää: omena, päärynä. Tai marjoja pakkasesta. Nälästä riippuen voin syödä marjat rasvattoman viilin kanssa. Rasvaton jugurttikin ois ok, en vain pidä sen mausta.

2) Välillä ostan myös sokeritonta soppaa kaupasta. esim. mansikka tai mustikka.

Päivällinen:

Valitsen jotain hieman kevyempää noudattaen kuitenkin lounaan lautasmallia.

Iltapala:

1) pilkottuja, raakoja kasviksia: kukkakaalia, kurkkua, paprikaa, etc.

2) välillä myös puuroa nälästä riippuen.

3) viiliä marjoja. sokeritonta soppaa.

Olen pyrkinyt syömään päivän mittaan säännöllisesti. En halua nähdä nälkää laihdutuskuurillani. Haluan myös syödä monipuolisesti lihaa, kanaa ja kalaa kasvisten lisäksi.

Käytän vain rasvattomia maitotuotteita. En koskaan syö perunaa, keitettyä porkkanaa (raakana kylläkin), valkoisia jauhoja sisältävää leipää. Ruisleivässäkin saa olla tarkkana. Moni ruisleipä ei todellakaan ole ruisleipä, ne saattavat sisältää vehnäjauhoja ja perunaa, siirappia, etc.

Ruokajuomana käytän pieniä määriä vettä, en koskaan maitoa. Vettä ja teetä juon aterioiden välillä runsaasti. Teehen olen mieltynyt erityisesti. En koskaan juo teollisia tuoremehuja tai limsaa, enkä kivennäisvettä. Joskus puristan itse appelisiinistä mehua. Olen myös vaihtanut maitotuotteet laktoosittomiin vaihtoehtoihin. Maussa ei ole eroja. Turha vatsanturvotus on poistunut.

Raskas olo ja vatsavaivat hävisivät lopetettuani perunan syömisen (kaikissa muodoissa). Se ei sopinut vatsalleni ollenkaan. Peruna liha maito hedelmä jälkiruuaksi voivat aiheuttaa pahoja ruuansulatusongelmia. Ei tietenkään kaikille, mutta omalla kohdallani oli näin.

Jos makeanhimo iskee: Syön pari palaa tummaa suklaata (70%). Kesäisin tosin joskus jäätelöäkin, ihan tavallisen tuutin. En halua laihdutuksestani mitään kieltoviidakkoa. Se vain johtaa sortumisiin. Teen välillä myös persikkavaahtoa, tosi hyvää!
        Välillä pidän myös herkkupäivää jolloin ostan jotain hyvää. Huomioin kuitenkin sen tulevissa aterioissani.

Yritän kuitenkin päästä eroon tosta sokerin syönnistä. Ennen ruokavaliomuutosta söin todella paljon karkkia ja muuta hyvää. Sipseistä en onneksi niin välittänyt, enkä välitä edelleenkään.

Sokerista vieroittautuminen on ollut kauheinta. Ensimmäiset päivät oli olo todella huono. Päätä särki ja olin välillä kaksinkerroin lattialla, elimistö huusi vanhasta tottumuksesta kaikkea hyvää. Siitä kuitenkin selvisin, onneksi sortumatta. Nyt ei tee juuri makeaa mieli.

Käytän myös makeutusaineita niin vähän kuin mahdollista. Lisäksi yritän valita sokerittomia vaihtoehtoja. Yllättävän moniin elintarvikkeisiin on lisätty sokeria, kuten esim. ketsuppiin. Sitä onneksi löytyy sokerittomana.

Jos juon alkoholia, juon kuivaa tai puolikuivaa valkoviiniä. En koskaan tyhjään vatsaan, vaan syön ensin esimerkiksi aterian tai jos sitä ei ole saatavilla, niin juustoa ja makkaraa (täyslihanakkeja, täyslihalenkkiä tai täyslihagrillimakkaraa).

Laihdutus ja hyvä olo on loppujen lopuksi kiinni hyvin pienistä valinnoista. Kaloreita en laske ikinä vaan mietin mitä ruoka-aineita ei ole hyvä yhdistellä samalle aterialle.

Painoa on tippunut jo tosi kivasti ja olo on mitä mainioin. Toki en ole maalissa vieläkään.

Harrastan kävelyä päivittäin (yleensä) ½-1h päivässä. En niinkään laihtumisen vuoksi, vaan yleisen hyvinvoinnin takia. Tykkäisin myös vesikävellä ja käydä vesijumpassa. Asun kuitenkin niin pienellä paikkakunnalla, ettei siihen ole mahdollisuutta. Kesällä on onneksi järvi!! =)

Tämä siis minun elämästäni ja ruokatottumuksistani. Pienestä se lähti itselläkin elämäntapamuutos. Luin kirjallisuutta ja tein muutokset pikku hiljaa. En uskonut siihen, että saisin itteni motivoitua tekemään kaikki kerralla.

Huh, tulipa tätä pitkästi. Toivottavasti on apua jollekin. Tsemppiä kaikille laihduttajille ja elämäntavan uusijoille. Kyl siihen pystyy. Pitää vaan olla tavoite. Ilman tavoitetta ja suunnitelmaa ei voi päästä maaliin. Joillekin auttaa ruokapäiväkirjan pitäminen.. Eli suunnitellaan koko viikon ateriat kerralla, käydään kaupassa ja pysytään siinä. Kannattaa testata. =)

• ..........

ite olin jatkuvasti väsyny eikä mikään kiinnostanu,kun mässäsin kaikella pizzalla ja hamppareilla ja litkin viinaa joka viikonloppu.nyt olen ollut ilman näitä kaikkia kolmisen viikkoo ja olo on tosi hyvä jaksaa paljon paremmin eikä röhnötä sohvalla puoli unessa,kuin ennen....sitä elämäntapa muutos teettää ja kilotkin karisee silmissä...

• vaikutus

Olen aamuisin pirteämpi, ja koko päivän jaksan paljon enemmän ja tehokkaammin töissä, kotona jaksan touhuta illan (en silti koko aikaa ole menossa) ja nukahdan paremmin sekä nukun paremmin kuin ennen. Huomasin eron kun olin laihtunut 5-6 kiloa. Kysehän on ruokavaliosta ja sen tuomasta muutoksesta, nyt syön enemmän proteiineja ja hyviä rasvoja ja hitaita hiilareita, aikaisemmin proteiinit oli tosi vähissä, söin huonoja rasvoja ja nopeita hiilareita.
      Välillä ruokavalio repsahti ja muutama kilo tuli takaisin, ja heti olin aivan lässähtänyt kaiket päivät. Nyt olen palannut taas takaisin vanhaan malliin!

• vaikuttaa

En enää nuku päivisin tai harvoin jos nukun, niin silloinkin vain n. tunnin. Ennen saatoin nukkua 3 tuntia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      49
      3807
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      61
      3724
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2851
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      52
      2589
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1739
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1639
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1317
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1261
    Aihe