Auta minua

Sydämellinen kiitos

Olen tosi..tosi ylipainoinen ja epätoivoinen kun en saa millään laihdutettua.

Päivän kaksi voin olla laihiksella, mutta sitten painun kauppaan ja ahmin kaikkea.

Tuntuu, että mitä enemmän laihdutan sitä enmmän vaan lihon.

Painoa on lähes 90 kiloa ja pituuteni 160cm, eli olen kuin ihra-valas konsanaan.

Miten te ihmiset pystytte siihen laihdutukseen, vaiko onko kyse vaan niin mahtavasta itsekurista jota minulla ei sitten kait ole ollenkaan.

4

406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jojo

Laihduttaja ei niinkään tarvitse itsekuria kuin kärsivällisyyttä. On epärealistista odottaa kymmenien kilojen putoavan muutamassa viikossa, koska eivät ne ole muutamassa viikossa tulleetkaan.

Järkevä laihduttaminen ei nimittäin ole pikatuloksiin pyrkivä kitukuuri, vaan pitkän tähtäimen suunnitelma. Hidas laihdutus (korkeintaan puoli kiloa viikossa) on toisaalta rennompaa, eli ei tarvitse rajoittaa syömisiään niin paljon. Sehän ei ole terveellistäkään, koska laihduttamisesta huolimatta pitää ravinnosta saada tarpeelliset ravintoaineet.

Kun syöt säännöllisesti ja tarpeeksi, ei tule hirveitä mielitekoja, ei palele eikä potuta, kun verensokeri on tasainen. Kitukuurilla pudotettujen kilojen on tapana tulla korkojen kanssa takaisin heti, kun kituuttamiseen kyllästyy ja alkaa syödä normaalisti.

Käy katsomassa esimerkiksi Kunnossa kaiken ikää -hankkeen sivut, josta voit tulostaa ilmaisen painonhallintakalenterin. Siinä neuvotaan askel askeleelta, miten voit tehdä vähitellen pieniä muutoksia ruokailu- ja liikuntatapoihisi niin, että muutokset tuntuvat mukavilta ja ajan mittaan johtavat parempaan oloon. Samat ohjeet, mutta vähän perusteellisemmin, ovat Patrik Borgin kirjassa Rentoa painonhallintaa.

• Laadidaa79
    • suositten...

...aloittamaan koko projektin kirjoittamalla ylös konkreettisen tavoitteen, johon pyrit. Missä ajassa, ja kuinka paljon haluat laihtua, sekä tietysti MIKSI? Näin on koko ajan selvää se tavoite johon tähtäät.

Tee sitten hyvä suunnitelma. Kannatan itse myös tuota hidasta laihdutustahtia, muulla tavalla kadonneet kilot tulevat lähes aina takaisin.

Kartoita omat heikkoutesi. Mihin laihdutusyrityksesi ovat ennen kaatuneet? Kun onnistut muuttamaan näitä yksittäisiä hetkiä tai tapoja, olet jo edennyt paljon. Jos tapasi on vaikkapa kaupassa haalia mukaan kaikkea hyvää ja kotona se sitten kaduttaa, niin älä mene nälkäisenä kauppaan. Tee jo kotona lista mitä ostat ja pysy siinä! Voit etsiä noita karkin korvikkeita: itselläni mm. tuoreet hedelmät toimivat aina kun haluan jotakin hyvää... Aluksi nämä "terveyspöperöt" saattavat maistua ihan puulta, mutta usko pois; kuukausi ilman roskaruokaa niin alat jo inhota koko moskaa... Eli kaikkeen tottuu.

Ehkä kaikkein tärkeintä: etsi itsellesi tukiryhmä! Jos kukaan lähimmäisistäsi ei ryhdy samanlaiseen projektiin niin liity vaikkapa painonvartijoihin tai muuhun vastaavaan ryhmään. Kun saat tukea samassa tilanteessa olevilta, se saa sinutkin paremmin jaksamaan :) Kerro myös muille ystävillesi, että haluat heidän tukevan sinua ja olevan tarjoamatta herkkuja kun tulet kyläilemään jne...

Vielä eräs henkilökohtainen vinkki: vaikka olen nyt itse normaalipainoinen, olen ryhtynyt tilaamaan uutta KG-lehteä. Itseäni tuo lehti motivoi aivan suunnattomasti jatkamaan terveellisiä elämäntapoja. Lehti ei hysteerisoi laihduttamista, vaan kannattaa juuri ja ennen kaikkea terveellistä elämäntapaa :)
      Paljon onnea sinulle jatkossa, toivottavasti jaksat yrittää! Muista että koskaan ei ole liian myöhäistä :)

• Jojo

KG-lehti tulee minullekin, siinä tarkastellaan painoasioita monipuolisesti ja avarakatseisesti, mihinkään yksittäiseen "oppiin" sitoutumatta (joskin pohjalla on ravitsemustieteellinen asiantuntemus, eli huuhaadieetit tyrmätään oitis).

Edellisen viestin neuvot ovat oikein hyviä, lisäisin vielä tuohon "koskaan ei ole liian myöhäistä" -lauseeseen ajatuksen, joka minulle oli aika vapauttava oivallus. Se on peräisin Katri Mannisen, Eija Holmalan ja Patrik Borgin kirjasta "Sinä onnistut! Pysyvän painonpudotuksen salaisuudet" (oli pakko kirjoittaa koko nimi, kun en muista, olenko kirjaa jo tässä keskustelussa mainostanut): Muista, että laihdutusasioissa on oikeastaan mahdotonta tehdä korvaamattomia virheitä. Jos jokin ei kohdallasi toimi, voit tehdä toisin niin kauan kunnes olet löytänyt itsellesi sopivan tavan syödä terveellisesti, mutta silti nauttien.

Tuo mahdottomuus tehdä korvaamattomia virheitä ei tietenkään koske niitä, joiden laihdutus karkaa käsistä ja lipsahtaa anoreksian puolelle. Se on vakava sairaus, joka todella saattaa vahingoittaa terveyttä loppuiäksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      101
      6259
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      81
      4839
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      100
      3101
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      30
      2932
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2165
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1546
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      337
      1111
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      92
      1110
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1036
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      804
    Aihe