KELAKORTTI

kantapäänkautta oppinut

Jos ilmoitatte KELAan lähtevänne ulkomaille, hakekaa ajoissa todistus vielä kuuluvanne suomen sosiaaliturvan piiriin, muuten ne haluaa Kelakortin takaisin ja sitten olettekin tyhjän päällä...silloin matkavakuutuskaan ei ole voimassa! Parempi kun ei ilmota ollenkaan lähtevänsä, ei ne sitä selville mistään saa. Mulla meinaan lähti kortti, mutta valehtelin palanneeni takasin suomeen ja sain sen takaisin. Siellä pitää tosin käydä henk.koht, mutta sattuipa olemaan loma, niin pääsin käymään. 6kk olin sitten "salassa" lopun ajasta ulkomailla.

11

1516

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Adeena

mä oon myös kuullu että ei kannata ilmottaa mitään josjää alla vuoden, mutta jos on pidempään pitäis ilmotta väestörekisteriin kohdemaassa. Usimmiten auuparit kuitenkin on alla vuoden tai tasan vuoden niin ei kannata ilmoittaa kelaan.

Kuitenkin kansainvälistä kela-korttiahan voi tilata ilman mitään vaikeuksia.

• Huuhaa.

"Jos ilmoitatte KELAan lähtevänne ulkomaille, hakekaa ajoissa todistus vielä kuuluvanne suomen sosiaaliturvan piiriin, muuten ne haluaa Kelakortin takaisin ja sitten olettekin tyhjän päällä...silloin matkavakuutuskaan ei ole voimassa! "

Johan oli taas puutaheinää. Tätä ei viitsi edes kommentoida, toivottavasti kukaan ei ota tuota tosissaan.

Että on joillain otsaa tahallaan johtaa ihmisiä harhaan. Miten olisi joku kiva harrastus siitä edestä ?

• siis..

Ei pida paikkaansa vai?? Melkein jo saikahdin!

• myös...
        siis.. kirjoitti:

Ei pida paikkaansa vai?? Melkein jo saikahdin!

otettiin kelakortti pois, vaikka lähdin ruotsiin alle vuodeksi (9kk) aupairiksi. muistaakseni siinä selvityskirjeessä luki syyksi että "asumiskuntasi on ulkomailla". en kelalle mitään ilmoittanut lähtiessä, mutta koska pohjoismaat tekee yhteistyötä niin heti kun rekisteröidyin ruotsiin forsäkningskassaan niin tieto meni kelalle. kela tosiaan tietää että alle sen vuoden pituisen ajan ulkomailla olen, mutta ei näyttänyt olevan mitään vaikutusta asiaan.

en tosin mitään kortteja palauttanut ja huomenna sit selviää mitä postia kela 5 suomessa viettämäni kesälomaviikon aikana on mulle ehtinyt lähettää.

ärsyttävintä on, että olen nyt suomessa kävin yksityisellä vaativissa hammashoidoissa joiden hinnaksi tuli lähes tuhat euroa. en saa ainakaan kelalta takaisin, mutta tietääkseni försäkningskassa maksaa samalla tavalla jotain osuuksia hammashoidoista. nyt pitää vaan ruveta selvittämään että mitä ja miten. ei kauheesti innostais.

ja ruotsissa aupair tosiaan maksaa sitten veroja sen n.30%. olipa palkka kuussa mikä tahansa.

• vielä edelliseen
        myös... kirjoitti:

otettiin kelakortti pois, vaikka lähdin ruotsiin alle vuodeksi (9kk) aupairiksi. muistaakseni siinä selvityskirjeessä luki syyksi että "asumiskuntasi on ulkomailla". en kelalle mitään ilmoittanut lähtiessä, mutta koska pohjoismaat tekee yhteistyötä niin heti kun rekisteröidyin ruotsiin forsäkningskassaan niin tieto meni kelalle. kela tosiaan tietää että alle sen vuoden pituisen ajan ulkomailla olen, mutta ei näyttänyt olevan mitään vaikutusta asiaan.

en tosin mitään kortteja palauttanut ja huomenna sit selviää mitä postia kela 5 suomessa viettämäni kesälomaviikon aikana on mulle ehtinyt lähettää.

ärsyttävintä on, että olen nyt suomessa kävin yksityisellä vaativissa hammashoidoissa joiden hinnaksi tuli lähes tuhat euroa. en saa ainakaan kelalta takaisin, mutta tietääkseni försäkningskassa maksaa samalla tavalla jotain osuuksia hammashoidoista. nyt pitää vaan ruveta selvittämään että mitä ja miten. ei kauheesti innostais.

ja ruotsissa aupair tosiaan maksaa sitten veroja sen n.30%. olipa palkka kuussa mikä tahansa.

ja totta on, että jotenkin voi pitää samalla osoitteen suomessa kun muuttaa aupairiksi tms.

tunnun useita suomalaisia (ei aupaireja), jotka kertoivat että kelalle voi tehdä erikseen vielä selvityksen jos haluaa pitää osoitteen suomessa vaikka asuukin ulkomailla. en vain itse tajunnut sitä tehdä, kun sain tietää tuosta paljon myöhemmin.

• aupairin älykkyysosamäärästä

Justiinsa joo, juuri tuolla aivokapasiteetilla mennään edustamaan Suomea ulkomaille. Onneksi vaan piikomaan muiden alaluokan maista tulevien tyttöjen seuraksi. Vakuutusasiat pitäisi kyllä hoitaa kuntoon, se kortti ei auta yhtään mitään ulkomailla jos ei ole vakuutuksen piirissä. Kelasta on selvitettävä, kuinka kauan pysyy kelan piirissä tai muuten kyllä on vakuutettava itsensä ulkomailla erikseen, jos sitä perhe ei tee. Ovat aika tärkeitä asioita nuo vakuutushommat mutta mitäpä tuollaiset bimbot niistäkään tietää..

• jos...

vierailisitte kelan sivuilla:
        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130801120102EH?openDocument

Lukeminen aiheesta voi auttaa aika paljon. Kaikki kannattaa tehdä Kelan kanssa oikeaoppisesti, että juuri välttyisitte näiltä ongelmilta jatkossa. Kun olette lähdössä, käykää Kelassa muutamaa viikkoa aiemmin hakemassa Eurooppalainen sairaanhoitokortti, sillä saatte kaikissa EU-maissa/sopimuksen piiriin kuuluvissa maissa terveydenhoitoa ihan normaalisti kuin Suomessakin.

• Taasse

Vakuutus ja kelakortti on kaksi ihan eri asiaa. Mutta taitaapa se vanha lasten rallatus pitää paikkaansa: joka toista haukkuu on itse...

• joo.....
        Taasse kirjoitti:

Vakuutus ja kelakortti on kaksi ihan eri asiaa. Mutta taitaapa se vanha lasten rallatus pitää paikkaansa: joka toista haukkuu on itse...

ei lukiosta L:n papereita varmaan ilman jonkinlaista älykkyysosamäärää kirjoiteta.

• Mirka

Lähdin kanssa 10kk ulkomaille au pairiksi ja ilmoitin kiltisti kelaan. Syyksi kerroin tietenkin au pair työ ja kyselin kelasta että kai kaikki on nyt ok. No sitten muutaman kuukauden kuluttua tuli kelalta ilmoitus, että pitää luovuttaa kelakortti pois. Saan pitää kortin vain jos näytän todituksen kuuluvani suomen sos.turvan piiriin enkä ranskan. No kaikista eniten tässä vituttaa se, että kysyin oikein kelasta että onhan nyt kaikki varmasti kunnossa. Lähetin kelakortin niille ja olin sitten ilman sitä n.8kk, olihan minulla matkavakuutus (tosin en tiedä onko se silloin enää voimassa, luulisi olevan) Joten ei tämä ensimmäinen viesti ihan mitään paskaa ollut!

Seuraavalla ulkomaan reissulla en ilmoittanut kenellekkään, niin ei tullut myöskään ongelmia.

• palauttaa

ei sitä korttia kannata palauttaa vaikka pyytäisivät sitä. yksi kaveri oli au pairina ja kortti pyydettiin lähettämään pois. kaveri ei lähettänyt ja sitten kun palasi, niin kelan täti lupasi laittaa kortin takaisin. kaveri kertoi, että hänellä oli kyllä kortti ollut koko ajan, johon kelan täti vain totesi, että sepäs on hyvä sitten. joo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      91
      5876
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4762
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      93
      3001
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2770
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2036
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1486
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      940
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      744
    Aihe