Olen ravintola-alalla ja työskentelen pienessä yrityksessä osa-aikaisena ja työsopimus on määräaikainen. Nyt työnantajani on rikkonut työehtosopimusta.
Ensinnäkin, jo firmassa oleville osa-aikaisille pitäisi tarjota tunteja jos yrityksessä on tarvetta uusille työntekijöille, minulle ei ole tarjottu. Meiltä lähti kesätyöntekijämme pois koska sopimus päättyi ja hän lähti opiskelemaan. Sitten tuli uusi työntekijä tilalle.
Toiseksi, alle neljän tunnin työvuoroja ei saisi teettä. Viime viikolla minulla oli yksi ilta, jolloin olin töissä VAIN 3h! Pomo perusteli sitä sillä, että lounasajan jälkeen on hiljaista (?!) ja että sen lounasajan jälkeen pitäisi pärjätä yksin. Työpäiväni kuitenkin oli klo 18-21.
Kyselin asiasta PAM:iltä, että onko oikein. Olivat sieltä sitä mieltä että työnantaja on toiminut väärin ja asia pitäisi riitauttaa. Nyt mietin että mites sitten käy jos tätä asiaa aletaan viemään eteenpäin. Tunteja olen alkuaikoihin nähden saanut hyvin. Jos tästä aletaan riitelemään, niin jo ennestää huono ilmapiiri muuttuu ennestään huonommaksi eikä tällä alueella ole kovin paljon töitä tarjolla. Työilmapiiri muuttuu sellaiseksi, että minä en siellä ainakaan voi enää sen jälkeen olla, kokoajan olen katsellut uutta työpaikkaa mutta kun ei löydy niin ei löydy.
En tiedä onko tämä rike työantajan puolelta mutta työsopimuksessani ei lue minkäänlaista tuntimäärää mitä pitäisi olla kuukaudessa tai viikossa.
Ja miten sitten kun jos tästä jokin juttu tehdään. Miten seuraavat työantajat suhtautuu? Se tässä eniten huolestuttaa, töitä ihmisen on kuitenkin tehtävä.
Työsopimuksessani lukee näin, eikä minulle ole koskaan sen sisältö täysin avautunut:
"Työntekijä sitoutuu siihen, että ettei hän 6kk (enint. 6kk) kuluessa
työsuhteen päättymisestä perusta tai tee työsopimusta kilpailevan toimiston
kanssa. Mikäli näin tapahtuu, voidaan työntekijä velvoittaa suorittamaan
työnantajalle korvauksena työsuhteensa päättymisajankohdan kuukausipalkan
enintään kuusinkertaisena".
Eli minkälaiseen paikkaan voin hakea?
Ja kai voin irtisanoutua, kun tuolla aikaisemmissa viesteissä luki, että määräaikaista sopimusta ei voi irtisanoa (?).
Mitä eroa on irtisanomisella ja työsuhteen purkamisella?
Lukekaa myös tämä : http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000022&posting=22000000026261428
Työsuhteista...
3
608
Vastaukset
- Neuvo
Hei!
Kyllä saat työsopimuksen päättyessä mennä minne tahansa töihin. Lienee laiton tuollainen työsopimus.
Määräaikaisuus sitoo kyllä molempia osapuolia. Mutta esimiehen kanssa neuvottelemalla kyllä varmasti pääsisi lähtemään aikaisemminkin.
Työnantajat rikkovat jatkuvasti lakia. Mm. sillä, että palkkaavat uusia, vaikka osa-aikaiset haluaisivat kokoaikatyöntekijöiksi.
Tsemppiä uuden paikan hakuun! Kirjoituksesta sen verran, että samoja kokemuksia on monilla, lue lisää täältä:
http://www.tyopaikkakiusatut.net/ -> Kertomukset
Jos asiaa lähtee riitauttamaan, niin on hyvä olla jo toinen työpaikka tiedossa, jos ilmapiiri on ollut huono jo valmiiksi, niin huonommaksi se siitä vielä menee.
Liian usein oikeuksiaan kyselevä joutuu laittomasti irtisanotuksi.
Itseää ja oikeuksiaan pitää kuitenkin puolustaa, muutoin työnantajat voivat tehdä aivan mielensä mukaan laista huolimatta ja se on huolestuttavaa.- kylma_tila
Kiitos linkistä ja viesteistänne.
Työpaikkakiusaaminen on aina vakava asia. Jos nyt lähtisin tekemään tästä tilanteestani oikeusjuttua, voisi olla vielä vaikeampaa saada töitä. Varsinkin kun se on jo valmiiksi vaikeaa tälläisella pienellä paikkakunnalla jossa asun, jossa kaikki tuntevat kaikki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 805029
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h734668Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112997Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv832917Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232384Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.592025Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska201760- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1131415- 1851318