laulajaihanteet

voi itku

Tulipa taas käytyä laulun kesäkurssilla, tällä kertaa aivan erilaisen "koulukunnan" piirissä kuin missä olen opiskellut. Tämä tarkoittaa, että myös ääni-ihanne oli aivan eri. On aika masentavaa, että vaikka kuinka hyvin pystyisi tuottamaan sen ääni-ihanteen, mitä oma opettaja hakee, on se toisen "koulukunnan" korvissa kehno tai ainakin korjaamisen tarpeessa. Sama asia koskenee myös instrumentalisteja, vaikka laulussa tämä ristiriita lienee suurin.

14

821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tie paras

      Silvastin tie huomion arvoinen. Ei kuluttanut liikaa aikaansa noiden päistään seonneiden ja psyykenlääkkeiden varassa elävien laulupedagogien kanssa. Laulumaailma todella mätä. Laulumaailman keskeinen sisältö on kateus kauna ja kosto. Tekopyhyys, loputon narsismi ja sairas vallanhimo kuuluvat vielä kuvioon. Muita henkisiä sisältöjä lauluporukalta on turha edes etsiä. Se on roskaporukkaa alusta loppuun.

      • sivusta seurannut

        vakavasti myös Sinulle psyykelääkkeitä. Psykiatrille hakeutuminen, omien ongelmien myöntäminen ja halu parantua eivät ole rikoksia.


      • on joskus karu
        sivusta seurannut kirjoitti:

        vakavasti myös Sinulle psyykelääkkeitä. Psykiatrille hakeutuminen, omien ongelmien myöntäminen ja halu parantua eivät ole rikoksia.

        Sä et tiedä mitään. Totuus on usein paljon karumpi kuin luuletkaan. Lauluopet todellisuudessa vihaavat toisiaan ja toistensa oppilaita ja toimivat sen mukaan lautakunnissa, kilpailuissa jne. Laulu on mennyt pilalle. Laulumaailma on kuin kaunis järvi, jonka vesi on muuttunut myrkyksi. Vallanhimo pilannut ja vääristänyt alunperinkin hieman heikot ihmiset.


    • soijajogurtti

      sitä mihin se tottuu. Siksi mm. laulukisojen voittajista ei voi löytyä yksimielisesti parasta. Kaikesta kiistellään, laulamisen perusteista eli hengityksestä lähtien.

    • korvat lujilla

      Kävin kuuntelemassa yhden laulukurssin loppukonsertin. Se oli pelkkää fortella huutamista ja mylvimistä alusta loppuun! Korvat soivat pitkään "konsertin" jälkeen itse laulua harrastavana tiedän ,että ei ole tarkoitus huutaa täydellä äänellä kokokappaletta. Kyseiset laulajat ovat ammattiopiskelijoita ja aikomuksena osallistua valtakunnallisiin laulukisoihin. En todellakaan ihmettele jos oopperasta häviää yleisö tällämenolla.

      • ecce homo

        ole vielä riittävästi taitoja että hän voisi laulaa pianissimossa. On tärkeää, että ääni ensin tuotetaan oikein, myöhemmin on pianissimon aika.
        Oopperalavat ja oopperasäveltäjät ovat barokin jälkeen suosineet isoja ääniä ja on turha kouluttaa laulajia, joiden volyymi riittää vain inisevään kirkkokuoroon. Suuri ääni ei useinkaan ole kaunis, mutta ainakin se kantaa orkesterin yli.


      • sopraano1
        ecce homo kirjoitti:

        ole vielä riittävästi taitoja että hän voisi laulaa pianissimossa. On tärkeää, että ääni ensin tuotetaan oikein, myöhemmin on pianissimon aika.
        Oopperalavat ja oopperasäveltäjät ovat barokin jälkeen suosineet isoja ääniä ja on turha kouluttaa laulajia, joiden volyymi riittää vain inisevään kirkkokuoroon. Suuri ääni ei useinkaan ole kaunis, mutta ainakin se kantaa orkesterin yli.

        Suurta ääntä ei tehdä huutamalla.Suuri ääni on myös kaunis kun se tehdään oikein.Nykyinen äänen sijoittaminen ja kurkusta huutaminen on juuri se korvia vihlova ongelma. Täällä puhutaan erillaisista laulutekniikoista. On vain yksi oikea tapa laulaa. omaa kehoaan vastaan ei voi tapella vaikka kuinka yrittäisi vaan silloin rikkoo myös oman äänensä. On ihan sama lauletaanko barokkia,wagneria tai bel cantoa tekniikka on sama. Sitäpaitsi laulajat jotka osallistuvat valtakunnallisiin kilpailuihin eivät ole enää alottelijita ja heidän pitää hallita jo pianissimossa laulaminenkin. Ikävää on myos se,että tänäpäivänä äänen kireytta ja tiheää vibraatoa pidetään vain äänen laatuominaisuutena eikä virheenä laulutekniikassa. Myös äänihuulikyhmyjä pidetään nuorella laulajalla asiaan kuuluvana kehitys vaiheena eikä väärästä laulutavasta johtuvana rasitustilana joka se oikeasti on. Sitäpaitsi luonnostaan suuri ääni on ihan eri kun huutamalla tuotettu "suuri ääni" joka ei kanna orkesterin yli.


      • prest
        ecce homo kirjoitti:

        ole vielä riittävästi taitoja että hän voisi laulaa pianissimossa. On tärkeää, että ääni ensin tuotetaan oikein, myöhemmin on pianissimon aika.
        Oopperalavat ja oopperasäveltäjät ovat barokin jälkeen suosineet isoja ääniä ja on turha kouluttaa laulajia, joiden volyymi riittää vain inisevään kirkkokuoroon. Suuri ääni ei useinkaan ole kaunis, mutta ainakin se kantaa orkesterin yli.

        Ensin pitää oppia laulamaan hiljaa oikein, jotta voi oppia laulamaan suurella äänellä - oikein.


      • ole hiljaa
        sopraano1 kirjoitti:

        Suurta ääntä ei tehdä huutamalla.Suuri ääni on myös kaunis kun se tehdään oikein.Nykyinen äänen sijoittaminen ja kurkusta huutaminen on juuri se korvia vihlova ongelma. Täällä puhutaan erillaisista laulutekniikoista. On vain yksi oikea tapa laulaa. omaa kehoaan vastaan ei voi tapella vaikka kuinka yrittäisi vaan silloin rikkoo myös oman äänensä. On ihan sama lauletaanko barokkia,wagneria tai bel cantoa tekniikka on sama. Sitäpaitsi laulajat jotka osallistuvat valtakunnallisiin kilpailuihin eivät ole enää alottelijita ja heidän pitää hallita jo pianissimossa laulaminenkin. Ikävää on myos se,että tänäpäivänä äänen kireytta ja tiheää vibraatoa pidetään vain äänen laatuominaisuutena eikä virheenä laulutekniikassa. Myös äänihuulikyhmyjä pidetään nuorella laulajalla asiaan kuuluvana kehitys vaiheena eikä väärästä laulutavasta johtuvana rasitustilana joka se oikeasti on. Sitäpaitsi luonnostaan suuri ääni on ihan eri kun huutamalla tuotettu "suuri ääni" joka ei kanna orkesterin yli.

        paistaa suuri amatööriys


      • ole hiljaa
        prest kirjoitti:

        Ensin pitää oppia laulamaan hiljaa oikein, jotta voi oppia laulamaan suurella äänellä - oikein.

        ikinä käynyt laulutunneilla, amatööri.


      • se suurin
        ole hiljaa kirjoitti:

        ikinä käynyt laulutunneilla, amatööri.

        asiantuntemus paistaakin. Varmaankin pystyt kertomaan meillekin, mitkä ne amatööriuden merkit viesteissä ovat (asia- tai logiikkavirheet tms) ja mikä niissä on vikana.


      • prest
        ole hiljaa kirjoitti:

        ikinä käynyt laulutunneilla, amatööri.

        Kyllä minä olen tunneilla käynyt ja tutkintoja tehnyt, ja esiintynytkin ihan, - joskus jopa kehuttu

        Mutta jos minä tuolla edellisellä viestilläni jotenkin osoitin olevani amatööri, niin amatööri se oli sitten Kim Borgin - häneltä tuon opetuksen omin.

        Sivistymättömän räikeillä viesteilläsi ilmeisesti haluat provosoida kiivasta keskustelua. Tyylistä päätelleen nuo aikaisemmat isokoski-mattila-aiheiset ns. keskustelut taitavat olla sinun aikaansannostasi?


      • me basta
        prest kirjoitti:

        Kyllä minä olen tunneilla käynyt ja tutkintoja tehnyt, ja esiintynytkin ihan, - joskus jopa kehuttu

        Mutta jos minä tuolla edellisellä viestilläni jotenkin osoitin olevani amatööri, niin amatööri se oli sitten Kim Borgin - häneltä tuon opetuksen omin.

        Sivistymättömän räikeillä viesteilläsi ilmeisesti haluat provosoida kiivasta keskustelua. Tyylistä päätelleen nuo aikaisemmat isokoski-mattila-aiheiset ns. keskustelut taitavat olla sinun aikaansannostasi?

        olen perätti presidenttimuusikko ja minua on kuule kehuttu monta kertaa potalla käymisestä! Mä olen mahtava ja fiksu tyyppi, ihan kuin sinä ja mulla on asiantuntemusta kaikilla aloilla. Suomeksi: olet todella omahyväinen mahtipontinen aasi kaikissa typerissä kommenteissasi, mitä tällä palstalla viljelet.


      • prest
        me basta kirjoitti:

        olen perätti presidenttimuusikko ja minua on kuule kehuttu monta kertaa potalla käymisestä! Mä olen mahtava ja fiksu tyyppi, ihan kuin sinä ja mulla on asiantuntemusta kaikilla aloilla. Suomeksi: olet todella omahyväinen mahtipontinen aasi kaikissa typerissä kommenteissasi, mitä tällä palstalla viljelet.

        tuliko fiksu olo?

        voit sinä tähän vastata, että saat viimeiseksi kirjoittaa. minä en tämän tyyppisiin keskusteluihin jää


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      173
      1621
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1206
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      59
      1092
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      187
      898
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      41
      807
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      740
    7. Mitä mietit jos näet hänet jossain?

      🤗
      Ikävä
      67
      728
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      33
      671
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      644
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      78
      598
    Aihe