Vaatteiden alkuperä?

.......

Tuli mieleen että mistä ovat päräisin näiden yleisten vaateliikkeiden kuten lindexin,kappahlin,h&m:n tai anttilan tuotteet?
Mitenköhän eettisesti vaatteet ovat valmistettu ja onko niissä käytetty lapsityövoimaa?

8

658

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eli Kiinasta

Sieltähän kaikki vaatteet nykyään tulee. Enää ei edes voi puhua että halvat vaatteet tulee kiinasta, kun merkkituotteitakin teetetään siellä.

Eli, melkeinpä kaikkien vaatteiden alkuperämaa on Kiina.

Ei Suomi ole ainut maa josta teollisuutta pakenee Aasiaan...

• huufdcjgfff

tuotantomaa, että enenevässä määrin vaatteet ovat peräisin Bagladeshista, Intiasta, Vietnamista jne.

• Aasiasta kuitenkin kaikki
        huufdcjgfff kirjoitti:

tuotantomaa, että enenevässä määrin vaatteet ovat peräisin Bagladeshista, Intiasta, Vietnamista jne.

Eipä niitä vaatteita paljon muualla tehdä kuin Aasiassa. Ärsyttää kun ihmiset luulee, että jos ne ostaa jotain hiton Burberryä ja luulee että se on tehty enkuissa tai ranskassa... kakat sanon minä

• ..........

Anttilassa on nyt tullut switcher niminen vaatemallisto joka on valmistettu ekologisesti ja eettisesti.
      Onko suomessa muita eettisesti valmistettuja vaatemerkkejä?

• nollanolla

Ainakin Globe Hope ja Ivana Helsinki pitää yllä eettisiä arvoja. Nansoltakin taisi tulla luomupuuvillamallisto taannoin, ja ainakin kaikki vaatteet tietääkseni ommellaan kotimaassa.

• vaatteen

sisäpuolelle koko tai pesulappuun, siellä se näkyy ainakin H&M:n vaatteissa.. eli Intia, Romania, Bulgaria..

• .....................

Tarkoitatko sitä missä vaatteen kankaat on kudottu, kangas leikattu vai vaate ommeltu? Nykyään vaatteet kiertävät läpi useammankin maan ennen kuin päätyvät kaupan rekkeihin.

Kolme ensimmäistä mainitsemaasi on ruotsalaisia ketjuja: erään uudehkon tutkimuksen mukaan h&m on eettisin ruotsalainen vaateketju. tutkimus löytyy googlaamalla, en muista tarkempia spexejä siitä.

• lapsityövoima todennäköistä

Niin se vaan on, että koska me täällä rikkaassa maassamme emme suostu maksamaan niistä rievuista paria euroa enempää.... loput kait arvaat.
      Joten on todella naivia edes kuvitella, että tuotteita ei teetettäisi niin halvalla kun mahdollista, lapset pääasiallisena orjatyövoimana.
      Jos näin ei ole, kyse on poikkeuksesta ja sen näet myös hinnassa.
      Alkuperämaata ei ole enää edes pakko kertoa, ja vaikka olisi, helpostihan niihin tullipahveihin saadaan maaksi mikä halutaan tai tavaraa kierrätetään ympäri maasta toiseen tarpeeksi.

Hyvä esimerkki on mm monissa sähkölaitteissa oleva merkintä 'made in norway'... maa joka on sopivasti EU:n ulkopuolella ja kuullostaa luotettavalta. Todellisuudessa tuote on 90% valmistettu Kiinassa tai Intiassa. Taisi olla tästä joku dokumentti vuosi sitten telkussakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas puukotus yläristillä!

Tänään taas puukotettu hengiltä ihminen Kuopiontien läheisyydessä yläristillä! Nyt näitä alkaa olla viikoittain!
      Pieksämäki
      60
      1822
    2. Olen päättänyt tappaa itseni tämän vuoden puolella

Minulla ei ole oikeastaan mitään hävittävää. Elämäni on surkeaa ja tunnen ihmisten tuijotukset ja supinat. Ne nauravat r
      Ikävä
      146
      1556
    3. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin

Kesä ja juhannus on grillailun kulta-aikaa. Mitä teillä grillataan juhannuksena? Anna oma vinkkisi grilliherkkuihin. Ka
      Grillaus
      72
      1278
    4. La Promesa sarjan ystäville iso pettymys - Yleltä lisäinfoa asiasta

La Promesa suosikkisarjan kohtalosta on tullut tietoa. Tämä ei kyllä välttämättä ilahduta sarjan faneja. Lue lisää: htt
      Tv-sarjat
      12
      903
    5. Mä muuten kerroin puolisolle susta

Nimeä mainitsematta....
      Ikävä
      89
      886
    6. Paljonko meidän ikäero on?

Ois kiva tietää.
      Ikävä
      87
      780
    7. Nainen onko kaikki

Onko sinulla nainen kaikki hyvin? mies
      Ikävä
      60
      579
    8. Nyt kun olen vähän huppelissa niin uskallan sanoa

Mikä minua oikein närästää... Tiedän että meillä on ollut vaikeaa mutta miten kauan sulla on ollut toinen mies vai oliko
      Ikävä
      40
      563
    9. Mies onko sinulla

Kaikki hyvin? 🌞 -nainen
      Ikävä
      38
      534
    10. Toivotetaanko toisillemme

Juhannuksia vai ollaanko vihoissa
      Ikävä
      55