Kertokaahan kokemuksianne viisauden hampaiden poistosta... mulle on nyt puhjennut kaikki neljä viisuria ja luultavasti kaikki joudutaan poistamaan. pelkään operaatiota ihan älyttömästi ja oon viimeisen päivän vaan itkenyt hysteerisesti kun oon kuullu kaikenlaisia kauheita juttuja siitä, miten hirveästi se poisto sattuu ja miten kauan leuat ovat sen jälkeen "lukossa"... kaipaisin todella apuja tähän aiheeseen...
kiitti kaikille vastanneille!
viisauden hampaat
15
1658
Vastaukset
- Suuvi__
Mulla otettiin alhaalta viisaudenhammas tänään pois.Meinasin ottaa sedaation, mutta sanoivat etten tarvi, kun olen nuori niin lähtee helpolla ja ei kestä kauaa ja en tunne kipua kun puudutetaan. Ja niin se kyllä oli. Sain ottaa esilääkityksen (Diapam 10mg) kotona klo 13 ja aika oli 13:45. Puudutukset ja hammas veks ja kaks ommelta, aikaa meni varmaan semmonen 10 min. Enkä tosiaan tuntenut kipua. Ihan turhaan kans jännitin! Nyt kaikki puudutukset on loppunut vaikuttamasta ja pientä särkyä tuntuu. Otin Buranan. Ja söin jäätelön ja kiisselin. Niin ja kylmäkääröä oon pitäny kauan. Saa nähdä tuleeko vielä kipeemmäksi, mut nyt on ihan siedettävä vielä. Niin ja vähän tulee verta vieläkin. Viikon päästä ompeleet pois. Että näin!
- tyttö.
mulla poistettiin pari viikkoo sitten alhaalta viisaudenhammas, ei ollu vielä ku vähä näkyvissä joten jouvuttiin leikkaa ikenen sisästä. toimenpide ei itsessään sattunut juurikaan, mutta ei se mukavaakaan ollut, kun revittiin vaikka kuinka kauan.puudutuksen hävittyä oli todella kipeä monta päivää. en myöskään saanut suuta kunnolla auki ja jouduin syömään viileitä soseita. turvotusta tuli heti samana päivänä, seuraavana päivänä turvotus oli pahimmillaan, koko poski oli kuin appelsiini. siitä se sitten pikkuhiljaa lähti laskemaan, mutta edelleen tuntuu turvotusta pikkusen. eri asia varmaan jos on kokonaan näkyvissä kun poistetaan, silloinhan se luultavasti lähtee niinkuin muutkin hampaat. mutta ärtyy siis leikattaessa, kun joudutaan kaivelemaan :S ensi viikolla tehdään sama operaatio toiselle viisaudenhampaalle, eli sama kipu ja turvotus luvassa :/ sinulta varmaankin poistetaan vasta sitten kun ne ovat paremmin näkyvissä jne, joten toivotaan ettei ole kivulias. multa kun on nuita muita hampaita poistettu myös, niin ei ole ollu turvotusta, mutta on se muutaman päivän kipee.
- defective
tyttö. kirjoitti:
mulla poistettiin pari viikkoo sitten alhaalta viisaudenhammas, ei ollu vielä ku vähä näkyvissä joten jouvuttiin leikkaa ikenen sisästä. toimenpide ei itsessään sattunut juurikaan, mutta ei se mukavaakaan ollut, kun revittiin vaikka kuinka kauan.puudutuksen hävittyä oli todella kipeä monta päivää. en myöskään saanut suuta kunnolla auki ja jouduin syömään viileitä soseita. turvotusta tuli heti samana päivänä, seuraavana päivänä turvotus oli pahimmillaan, koko poski oli kuin appelsiini. siitä se sitten pikkuhiljaa lähti laskemaan, mutta edelleen tuntuu turvotusta pikkusen. eri asia varmaan jos on kokonaan näkyvissä kun poistetaan, silloinhan se luultavasti lähtee niinkuin muutkin hampaat. mutta ärtyy siis leikattaessa, kun joudutaan kaivelemaan :S ensi viikolla tehdään sama operaatio toiselle viisaudenhampaalle, eli sama kipu ja turvotus luvassa :/ sinulta varmaankin poistetaan vasta sitten kun ne ovat paremmin näkyvissä jne, joten toivotaan ettei ole kivulias. multa kun on nuita muita hampaita poistettu myös, niin ei ole ollu turvotusta, mutta on se muutaman päivän kipee.
Samalla kun laitettiin etuhampaat uusisksi, lääkäri katsoi ne viisaudenhampaat. Homma menee näin: Tsiikaa mikä lähtee, puudutus ja sama poís (eli mikä tuo uusi Siwa on?->veto). Et ehdi edes huomaamaan pahaa.
- Ei sattunu.
No mulla on kaks poistettu eikä tuntunu missään!!
Puudutuspiikit auttaa niin paljon ettet tunne mitään, toinen hammas mulla vielä halkaistiin kun sen juuret oli sellaset, ettei sitä hammasta saanut muuten irti. Pari tikkiä, parani nopeasti.
Toinen vaan puudutettiin ja kiskastiin irti, ei tikkejä, parani nopeasti.
Särkylääkkeitä en joutunut syömään kertaakaan, ei ollut yhtään kipeät.
Eli älä usko kaikkia kauhujuttuja. Ei se satu välttämättä, tapauskohtaista.- mii.
ei tietenkään leikkauksen aikana tuntunut, mutta sen jälkeen kivut oli kyllä kovat monta päivää. ja hammas lähti monessa osassa, koska oli syvällä vielä ikenessä. huhhuh, "kauhujuttuja".. ei ollut mikään tarkoitus pelotella ja mainitsinkin ettei välttämättä ole niin vaikea poisto kuin minulla. että silleen. ei mullakaan nuo tavan hampaat ihan minuutissa tai viidessäkään pois lähteny, kun pitäny poistella. viisaudenhampaan yhden tavan hampaan poistossa olin 1,5h. että niinpä, todella tapauskohtaista.. ja seuraavaan aikaan on varattu myös 90 min.
- Poistettiin
Ensin Puudutettiin ja odoteltiin puudutuksen alkamista, sen jälkeen alhaalta poistettiin viisuri leikkaamalla, koska ei ollut kokonaan puhjennut.Lähti nopeasti ja laitettiin kaksi tikkiä, kesti ehkä 5min.
Ylähammas oli vielä helpompi, kerran nykästiin ja se oli siinä, olisikohan mennyt 1min.
Sen jälkeen söin antibiootteja ja tulehduskipulääkkeitä, eikä kivuista ollut tietoakaan(puudutus tehosi hyvin).
Pikkuinen mustelma tuli poskeen, mutta sekin hävisi parissa pv:ssä. Leuat eivät menneet lukkoon.
Leikkauksen jälkeen menin kouluun pariksi tunniksi ja sitten kotiin. Kotona kylmäkääre poskelle ja nukkumaan. Paripv:ää kannattaa hautoa kylmällä, mutta varo paleltumaa. Sen jälkeen pidin lämpöhaudetta.
Poistokuoppaa ei kannata ronkkia, hampaat kannattaa silti hyvin pestä, suuta voi desinfioida Corsodyl-liuoksella. Jonkin aikaa poistokuoppaa saattaa vihloa syödessä/juodessa, mutta haavan parantuessa sekin menee ohi.
Anna ottaa pois, helpottuu puhdistaminen, eikä vaivaa myöhemmin. Mitä nuorempana poistetaan sen helpompaa yleensä. - satu..
ainahan tuollaisia tarinoita kuulee. Mutta ihan jos totta puhutaan, ei se satu, kyllähän ne lääkärit puuduttaa. Ja jos toimenpiteen aikana sattuu vähänkin, voit pyytää laittamaan lisää puudutusainetta.
Minulta poistettiin viime viikolla yksi viisuri. Varasin ajan siihen jo kaksi kuukautta ennen kuin se sitten revittiin irti. Koko sen kaksi kuukautta mietin esim. pitäisiköhän peruuttaa koko aika, "antaa sen hampaan kasvaa vaan, ihan sama jos siihen joskus alkaa koskemaan" ja muuten vaan panikoin siitä tosi kovin siihen hetkeen asti kun kävelin sille kirurgille poistattamaan sen hampaan.
Minulle on jostain syystä kehittynyt ihan ihmeellinen pelko hammaslääkäreitä kohtaan enkä saanut rauhoitettua itseäni siis mitenkään, kun yritin miettiä sen viisurin poiston hyviä puolia tjo.
No, mutta sitten se kuitenkin kuopastaan kaivettiin ja ihan hyvä että otettiin. Ei se sattunut, hyvinhän ne puuduttaa. Burana 600 annetaan jo ennen kuin mitään on edes tehty, se vaikuttaa sitten kun puudutus häviää. Jälkikivut voivat joillain olla vähän pahempia ja joillain taas ei ole oikein mitään. Minulla ei mitään hirveitä kipuja poistamisen jälkeen ollut, buranan otin kuitenkin joka päivä, aina kun alkoi vähänkin koskemaan sinne kuoppaan, otin buranan enkä jäänyt odottelemaan alkaako vielä ihan kunnon kipu.
Kyllä ne viisurit kannattaa poistaa vaikka pelottaakin.. Ne voi aiheuttaa vaikka minkälaisia ongelmia jos ne kasvavat esim. vinoon tmv.
Ainiin, leukakaan ei välttämättä kipeydy ollenkaan. tämä on vaan oma kokemukseni mutta olin varautunut siihen etten saa suuta auki kunnolla vähään aikaan mutta jo samana iltana se aukesikin ihan hyvin, mitä ihmettelin koska kun kerran jouduin juurihoitoon, en sen jälkeen saanut suuta auki kunnolla kahteen päivään.
Mutta tässä nyt vaan yritän sanoa että kyllä siitä hengissä selviää vaikka pelottaakin, tiedän kyllä miltä se ahdistava, epätietoinen pelko tuntuu. Ite oon pelännyt ihan samalla tavalla mutta tämä viisurin poisto oli ihan hyvä kokemus niin en ainakaan jatkossa niin kovin pelkää kuin ennen. Luulen ainakin niin.. :)- hammaslääkärikammo
Kuinkas tarpeellista tuo viisureiden poisto oikeastaan on? Näyttäis itelle olevan ainakin yksi alas kasvamassa, kenties ylhäälläkin on jo, ei vaan näe sinne niin hyvin. Pelottaa ajatus mennä kiskottamaan niitä pois ja muutenkin, miksi ne pitäisi poistaa? Ainakaan jos eivät aiheuta ongelmia.
- tiedä
hammaslääkärikammo kirjoitti:
Kuinkas tarpeellista tuo viisureiden poisto oikeastaan on? Näyttäis itelle olevan ainakin yksi alas kasvamassa, kenties ylhäälläkin on jo, ei vaan näe sinne niin hyvin. Pelottaa ajatus mennä kiskottamaan niitä pois ja muutenkin, miksi ne pitäisi poistaa? Ainakaan jos eivät aiheuta ongelmia.
miksi ne ihan PITÄISI aina poistaa jos niistä ei ole haittaa. Kuullut ja lukenut olen ainakin joskus jostain, että yleensä niille ei ole tilaa kasvaa, koska ne ovat "turhat" hampaat, niitä on myös vaikea puhdistaa jolloin poisto on vaan helpompi vaihtoehto jne. Itselleni on tullut kaikki viisurit, ylhäällä nätisti suorassa kasvaa ja alhaalta napataan vielä toinen, koska se kasvaa aivan vinoon muihin hampaisiin päin. Myös toinen alaviisuri kasvoi vinoon ja siinä oli myös reikä.
Silti edes se missä oli reikä, ei aiheuttanut mitään kipua eikä mitään, muistakaan ei ole mitään vaivaa ollut.
Uskon kyllä että pelkkä ajatus pelottaa, että ainakin yksi viisuri joskus pitäisi poistaa mutta turhaan ko. toimenpidettä pelätään. Puudutus on mahtava keksintö, buranaa annetaan jo heti kättelyssä, esilääkitystäkin saa jos tahtoo(jonkinlaisia rauhoittavia).
Hassua on, että myös minun tutuista jotkut ovat sanoneet että "kauheeta, se viisurin poisto sattuu" vaikka heiltä itseltään ei ole yhtään viisuria ikinä edes poistettu! :) Ihmisillä on vaan sellanen käsitys siitä. itsekin luulin että se sattuu(kun minullakin kamala hammaslääkäri pelko on, tai ehkä se nyt on vähentynyt) mutta olin kuitenkin väärässä, eikä koko poistamisessa mennyt kuin 20 min. vaikka hammas olikin melko tiukassa.
Parempi se kuitenkin on poistaa ne
mahdollisimman pian siitä kun ne puskevat näkyviin, koska nuorella iällä ne on vähän helpompi poistaa kuin vanhempana. Näin sanoi myös kirurgi jolla kävin viisurini poistattamassa. (vanhemmalla iällä saattavat olla tosi tiukassa).
rohkeesti vaan :)
- nti hysteerikko
Mulla oli perjantaina viisaudenhampaiden poisto. Pelkäsin etukäteen aivan sairaasti. Olihan sitä just kuullu kaikkia kauhukertomuksia kuinka leukaluu voi murtuu tai jotai.. Mut ne leukaluiden murtumavaarat on enemmänki vanhemmilla ihmisillä, joilla on jo hauraampi luusto ja ne hampaat on kasvanu jo suurinpiirtein eliniän suussa ja ehtineet juurtua kunnolla. Mulla ne hampaat kasvo tänä keväänä ja nyt poistettiin.
Pelkäsin hirveesti jo pelkästään puudutuspiikkiä, mut yllätyin suuresti kun se ei tuntunutkaan miltään... Luulis että tuntuu imelästi ku ikeneen pistetään mut ei se oikeestaan tuntunu miltään, ehkä hyttysen pieneltä pistolta. Ja itse toimenpide ei aiheuttanut kipua, vaikka multa jouduttiin leikkaamaan ne ku eivät olleet vielä näkyvissä. niitä leikattiin 3 kerralla. Olihan ne äänet tietysti pelottavia ja siis kun tunsi poran jyrinän ku ne joutu poraamaan hampaan juuret katki. Ja se naksahdus kuulosti hiukan kauhealta ku ne katkas sit sen lopuks. Mut mikään ei sattunut, mistä yllätyin.
Jälkikipu on ollut pahempaa kuin se itse toimenpide. Ei meinannut särkylääkekään auttaa ja syöminen oli hankalaa. Ehkä mä pelkäsin työntää suuhuni ruokaa koska se leuka tuntu kipeeltä;) Sitten ku en syöny ruokaa ja söin särkylääkettä tyhjään mahaan ni olin pyörtyny ja lyöny leuan lattiaan, jonka jälkeen leuka turpos vielä entisestään ja nyt näytän possulta;) Mut vaikka tää on ollu aika tuskasta ni on tää ollu hauskaakin, on kerranki voinu nauraa peilikuvalleen.. pakko aina välillä käydä peilistä kattomassa ku näyttää niin possulta ja etenki ku hymyilee ni suu jää pieneks ja posket vaan pullistuu;=) Hulluilla on halavat huvit! Vellin syönti alkaa kyllä jo kyllästyttää.. Pitäs vielä tää päivä syödä velliä... Kyllä kun tää on ohi ni mie teen jonku kunnon aterian hemmotteluksi tai meen heseen tai jotain ja syön ihan kunnolla!=) Ja ehkä pidän vellistä vähän taukoa.. ja piltistä.. Tsemppiä kaikille viisaudenhampaiden poistoon meneville, ei se helppo oo mennä, mutta ollaan rohkeita ja mennään vaan!=)- monesta
asiasta miten kamalaa se on.
mulla leikattiin pois, ensin oik.puolelta molemmat ja parin viikon päästä vas. puolelta.
Eka kerralla pelkäsin kovasti - > turhaan. toimenpide toki ikävä, mutta ei kivulias. poski turvoksissa ja arka pari pv. toisella kerralla taasen, kun alue tulehtui, tuskat kovat, poski turvoksissa ja kesti yli 2vko. ELI opetuksena tästä -> kun verenvuoto loppunut suosittelen huuhteleman suuta antiseptisellä liuoksella ja muutenkin varmistamaan, että suu pysyy puhtaana. jos ei tulehdu, ei mitään hätää. itse operaatiota ei kannata pelätä - jälkitilanne pahempi. varaudu 1-2vrk kipuihin, kipulääke ja kylmä auttaa. vältä lämmintä syötävää ja pureskelua. varo ettei tulehdu. pyydä hammaslääkäriltä esim. panacod resepti, profylaktinen antibiootti jos lääkäri näkee aiheelliseksi. älä pelkää, reippana vaan!
- sflkjsflsd
Paskat se mitään sattuu! En tiedä kuka sua on pelotellut, mut painukoot SE helvettiin! Itsellä kaikki wiisurit nappastiin muistaakseni parin kuukauden sisällä mäkeen ja se oli neljä kertaa "plop plop" vaan.
Ei sen kummempaa!- MK-69
Minulta poistettiin aikoinaan kaksi viisaudenhammasta ennenkuin ne oli edes puhjennut ja naama oli mustana pari viikkoa. Kipua en muista enää.
Tänään multa poistettiin poskihammas, koska sen alapuolella oli paha tulehdus ja voin sanoa että kolmen puudutuksen jälkeenkin tunsin poiston ja koski pirusti, mutten kadu silti poistoa jos vaan kivuista pääsin.
Nyt minua askaruttaa kun hyytymä haavasta irtosi ja haava on ihan avonainen. Verta siitä ei vuoda. Jälkikipu on kyllä aika inhottava kieltämättä.
Jokainen ihminen kokee kivun omalla tavallaan ja jokaisen poisto on erilainen. Suosittelen silti poistoa, koska lähes aina viisaudenhampaat ovat hauraita, reikiintyvät helposti ja siten tulehtuvat ja tulehtuneen hampaanpoisto KOSKEE. Tänään sen koin. - juups.
MK-69 kirjoitti:
Minulta poistettiin aikoinaan kaksi viisaudenhammasta ennenkuin ne oli edes puhjennut ja naama oli mustana pari viikkoa. Kipua en muista enää.
Tänään multa poistettiin poskihammas, koska sen alapuolella oli paha tulehdus ja voin sanoa että kolmen puudutuksen jälkeenkin tunsin poiston ja koski pirusti, mutten kadu silti poistoa jos vaan kivuista pääsin.
Nyt minua askaruttaa kun hyytymä haavasta irtosi ja haava on ihan avonainen. Verta siitä ei vuoda. Jälkikipu on kyllä aika inhottava kieltämättä.
Jokainen ihminen kokee kivun omalla tavallaan ja jokaisen poisto on erilainen. Suosittelen silti poistoa, koska lähes aina viisaudenhampaat ovat hauraita, reikiintyvät helposti ja siten tulehtuvat ja tulehtuneen hampaanpoisto KOSKEE. Tänään sen koin.aivan. siitä yksilöllisyydestä tässä on vatvottu, tuntuu ettei ihmiset näy ymmärtävän, että toisilla hampaanpoisto tehdään leikkauksellisesti ja näin ollen jälkikivut ovat pahat. minulta poistettiin toissapäivänä viisaudenhammas, joka ei ollu puhjennut ollenkaan, ei siis näkyny ollenkaan vaan oli ikenen sisässä. miettikääpä kun ensin ien aukaistaan, sitten porataan, katkaistaan kruunu ja sen jälkeen vedetään molemmat juuret erikseen irti, ja vielä kaavitaan kuoppa puhtaaksi. toimenpiteen aikana ei tunne yhtään mitään, mutta äänet kuulostaa inhottavilta. ja heti puudutuksen lähdettyä kipu oli sietämättömän tuntuista. eli buranaa joutuu syömään, ei vaan 600 tahdo riittää, vaan pitää 800 ottaa jotta kivun saa pois :S ja heti kun lääkkeen vaikutus alkaa loppua niin uutta, ei sitä kipua viitsi kyllä kokea ihan huvikseen! ja naama on turvoksissa, ja mustelma on myös. en menis vähättelemään ja mitätöimään tämmösiä kokemuksia, jos itsellä on kerta ollut tavallinen poisto, eikä ole tarvinnu ikenen sisuksista repiä!
- juups--
aivan. siitä yksilöllisyydestä tässä on vatvottu, tuntuu ettei ihmiset näy ymmärtävän, että toisilla hampaanpoisto tehdään leikkauksellisesti ja näin ollen jälkikivut ovat pahat. minulta poistettiin toissapäivänä viisaudenhammas, joka ei ollu puhjennut ollenkaan, ei siis näkyny ollenkaan vaan oli ikenen sisässä. miettikääpä kun ensin ien aukaistaan, sitten porataan, katkaistaan kruunu ja sen jälkeen vedetään molemmat juuret erikseen irti, ja vielä kaavitaan kuoppa puhtaaksi. toimenpiteen aikana ei tunne yhtään mitään, mutta äänet kuulostaa inhottavilta. ja heti puudutuksen lähdettyä kipu oli sietämättömän tuntuista. eli buranaa joutuu syömään, ei vaan 600 tahdo riittää, vaan pitää 800 ottaa jotta kivun saa pois :S ja heti kun lääkkeen vaikutus alkaa loppua niin uutta, ei sitä kipua viitsi kyllä kokea ihan huvikseen! ja naama on turvoksissa, ja mustelma on myös. en menis vähättelemään ja mitätöimään tämmösiä kokemuksia, jos itsellä on kerta ollut tavallinen poisto, eikä ole tarvinnu ikenen sisuksista repiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 843212
- 751291
Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.1761218Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste
Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan2401030Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd103961Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?
Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.310932- 43839
Milloin ymmärsit
Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os78835Nojatuoli !
Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en124825- 95817