Hei!
Olen yhdeksättä luokkaa lopetteleva pianistinalku ja minut on pestattu (omaksi iloksenikin) soittamaan kevätjuhlaan. Soitan siellä Sindingin Kevään kohinaa, mutta koska se on niin lyhyt, pitäisi kaveriksi löytää myös jokin toinen pieni kappale. Koulussa toivottaisiin normaalin klassisen sijaan jotain hieman "kevyempää", kenties blues-tyylistä tms. Soitan jo haastavaa ohjelmistoa, joten ei haittaa, vaikka kappale olisikin hieman vaikeampi. Ainoastaan aika ja koulun huono piano rajoittavat kappalevalintoja. Jos joltakulta löytyisi hyviä (mukavia, hauskoja, koskettavia tms.) ehdotuksia, otan iloiten vastaan!
Kevätjuhlakappale-ehdotuksia
9
1315
Vastaukset
- Memyselfandi
... sopisi loistavasti George Gershwinin kappale Summertime. Klassikko.
- Piano man
Summertime on hieno, mutta myös luonteeltaan hieman raskas mollilaulu. Mitä muita vaihtoehtoja voisi olla...? Hmmmm...... Jazz-aiheisia: Errol Garner: "Misty", George Michael: "Kissing a fool", Billy Joel: "Baby grand" tai klassikkoja: Georg Malmsten: "Auringon lapset", Paul Senneville: "Ballade pour Adeline" (
- pianisti
Piano man kirjoitti:
Summertime on hieno, mutta myös luonteeltaan hieman raskas mollilaulu. Mitä muita vaihtoehtoja voisi olla...? Hmmmm...... Jazz-aiheisia: Errol Garner: "Misty", George Michael: "Kissing a fool", Billy Joel: "Baby grand" tai klassikkoja: Georg Malmsten: "Auringon lapset", Paul Senneville: "Ballade pour Adeline" (
Kiitos ehdotuksista. Luulen, että nuo eivät oikein sovi juhlaamme, mutta katson vielä. Ja jos jollekin vielä tulee mieleen jokin loistava ehdotus, niin olen valmis ottamaan niitä vastaan. Aika vain alkaa käydä aika vähiin...
- Piano man
pianisti kirjoitti:
Kiitos ehdotuksista. Luulen, että nuo eivät oikein sovi juhlaamme, mutta katson vielä. Ja jos jollekin vielä tulee mieleen jokin loistava ehdotus, niin olen valmis ottamaan niitä vastaan. Aika vain alkaa käydä aika vähiin...
Joo, ehkä kaikki eivät sellaisenaan sovikaan (tosin kaikki on pianistista itsestään viime kädessä kiinni; olen soittanut ravintoloissa taustamusiikkia. Soitin laaturavintolassa kerran piruuttani Scorpionsin "Still loving you" kaikkea muuta kuin alkuperäisen kuuloisena ja mitä ihmettä, yksi kuusikymppisen oloinen nainen tuli sanomaan: "Olipa kaunista, oliko tuo klassista?"
Ihan mielenkiinnon vuoksi... oletko kuullut tosiaan kaikki ehdottamani sävellykset? Hienoa, jos olet, mutta kyllä edes yhdellä niistä on oltava potentiaalia kevätjuhlaan - vaikka et improvisoisikaan, niin hidasta tempoa, käytä pedaalia rankasti jne. Eipä silti, kyllähän upeita sävellyksiä maailmaan mahtuu, ei vaan tule mieleen tässä koneella kirjoittaessani. PITÄISIKÖ TÄMÄN TOISEN LAULUN OLLA SIIS KLASSISTA, JAZZIA VAI KÄYKÖ POPKIN? Miten olisi Elton John: "Your song", tai kuuluisa "Only love" (televisiosarjan tunnari), Myrskyluodon Maija.
- Suosittelija
Minäpä teen vielä viimehetken tarjouksen.
Vaikka Richard Clayderman´ia ei oikein arvostetakaan, ehdotan kuitenkin, että kaivelet
esiin hänen tuotantoaan ja arvio avoimin korvin
hänen soittamisiaan. Soittelee mielestäni
helpohkolla tavalla - ei kylläkään kovin
blues-pitoista.
P.Tshaikovskin "Vuodenajat" - sarja on hyvä;
erityisesti suosittelisin osaa Kesäkuu/Barcarole.
Se on tietysti taattua ns. "klassista".
Googlesta löytyy esim. "piano blues"-haulla
lähes miljoona selailusivua.
Kipin kapin etsimään, kuuntelemaan ja harjoittelemaan; hyvä tunnelma on taattu ja
vetele väliin improvisoituja vauhtiosia ja
yleisö on varmasti haltioissaan.- pianisti
Kiitos vaan. Ongelma noissa jazz-/blueskappaleissa on, etten osaa improvisoida...vaikka olenkin hyvä soittamaan nuoteista, ei improvisaatio ainakaan vielä luonnistu ollenkaan. Minun olikin tarkoitus soittaa yksi kappale joka olisi taatusti kuulostanut hauskalta improvisoiden, mutta ei suoraan nuotista soitettuna...
- J.N.Hummel
Lämmittelynumeroksi kävisi mainiosti Franz Listin
Unkarilainen rapsodia No2..suosittelen. - Mursu
Jos Gershwin tuntuu liian raskaalta, ja pop/rock liian kevyeltä, niin kokeile Scott Joplinia. Maple Leaf Rag taitaa olla vähän vaativa näin nopeasti opetella, mutta The Entertainer tai The Easy Winners, tai miksei Bethany-Waltz.
- pianisti
Kiitos kaikille vastanneille! Kevätjuhlat olivat ja menivät - oikein hyvin menivätkin! Harkitsin monia ehdottamianne kappaleita, mutta lopulta musiikinopettajani löysi vanhoista nuottipinoistaan kappaleen Sateenkaaren tuolla puolen, ihastuin siihen ja soitin sitten sen. Sellainen nyyhkykaunishan se oli, oikein sopiva kevätjuhlaan. Toinen varteenotettavimmista vaihtoehdoista oli Myrskyluodon Maija, mutta päädyin sitten tuohon toiseen.
Kiitos vielä kaikille! Ja oikein hyvää, iloista ja rentouttavaa kesää!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931702
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2291420- 871321
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!65995Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809