Ye-valmisteet ja tromboosi

Eli onko kellään kokemuksia onko tromboosi todellakin niin harvinainen ilmiö ja kuinka kiire olisi lekuriin jos olisi mitään siihen viittaavaa oiretta, siis tarkoitan kuinka rankat oireet todella viittaa tromboosiin? Mua hieman pelottaa käyttää e-pillereitä tuon tilastollisesti aavistuksen kohonneen riskin takia, mutta kumitkaan ei oikein enää pitkässä suhteessa nappaisi ja mulla on myös PCO, jonka hoitoon gyne määräsi e-pilsut. Tiedän, että riskin kohonneisuus on tosi pieni, mutta silti meinaan helposti hermoilla tollasista asioista.

Te, joilla on ollut tromboosi, esim. jalassa, mikä on ilmeisesti se todeennäköisin paikka, kuinka paha turvotus/kipu siitä tulee ja missä vaiheessa on ehdottomasti kiire lääkäriin? Entä hoito?

Entä te, jotka olette joutuneet tromboosin takia lopettamaan ye-ehkäisyn käytön, oletteko uskaltaneet kokeilla keltarauhashormoonivalmisteita vai jättäneet kaikki hormoonit suosiolla rauhaan?
1231
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 1

Vanhimmat

Veritulppa aiheuttaa usein selvää kipua sääressä tai nilkassa, ja turvotusta. En usko että sitä voi olla huomaamatta. olen kuitenkin lukenut, että jotkut ihmiset ovat sinnitelleet viikonkin jalkakivun kanssa ennenkuin ovat hakeutuneet lääkärille, mutta tietenkin yllättävän kivun kanssa kannattaa aina hankkiutua lääkärille mahdollisimman nopeasti.

Itse aina muistutan, että raskauden aikana veritulpan riski on huomattavasti suurempi kuin e-pillereiden käytön aikana. Ja siltikään raskautta ei pidetä terveysriskinä, eivät odottavat äidit yleensä hermoile veritulppariskin takia. Joten ota ihan rauhallisesti ja muista että tupakka ja e-pillerit ei sovi yhteen. Terveelliset elämäntavat ja sopiva liikunta parantaa verisuoniston kuntoa ja ehkäisee tromboosien riskiä.

Minulla myös PCOS, johon syön e-pillereitä.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


paranoid kirjoitti:

Eli onko kellään kokemuksia onko tromboosi todellakin niin harvinainen ilmiö ja kuinka kiire olisi lekuriin jos olisi mitään siihen viittaavaa oiretta, siis tarkoitan kuinka rankat oireet todella viittaa tromboosiin? Mua hieman pelottaa käyttää e-pillereitä tuon tilastollisesti aavistuksen kohonneen riskin takia, mutta kumitkaan ei oikein enää pitkässä suhteessa nappaisi ja mulla on myös PCO, jonka hoitoon gyne määräsi e-pilsut. Tiedän, että riskin kohonneisuus on tosi pieni, mutta silti meinaan helposti hermoilla tollasista asioista.

Te, joilla on ollut tromboosi, esim. jalassa, mikä on ilmeisesti se todeennäköisin paikka, kuinka paha turvotus/kipu siitä tulee ja missä vaiheessa on ehdottomasti kiire lääkäriin? Entä hoito?

Entä te, jotka olette joutuneet tromboosin takia lopettamaan ye-ehkäisyn käytön, oletteko uskaltaneet kokeilla keltarauhashormoonivalmisteita vai jättäneet kaikki hormoonit suosiolla rauhaan?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu