Mistä muualta autoa voi nostaa tunkilla, kuin helmoihin merkityistä paikoista? Voiko esim. vetokoukun kiinnityspisteistä?
auton nosto tunkilla
31
29103
Vastaukset
- nostaa
jos siihen saa hallitunkin luotettavasti kiinni, ettei luiskahda. omaa autoani olen nostanut tukivarsien korin kiinnityskohdista.
- nosta
toyotaa.sen ohje kieltää kaikenlaisen ylös tai alas päin kohdistuvan rasituksen koukkuun.voi antaa kori myöten ja ovet eivät aukea tai sulkeudu lähtö tilanteesta riippuen
- vetokoukun
maksimi pystykuormaksi mainittiin 75kg juuri asentamassani 2650kg:n kokonaispainoltaan olevassa pakussa jonka runko varmasti tukevampi kuin nipponeissa joissa vetokoukut näkyy olevan ripusteltu hinaussilmukoihin jne.
Akselin alta aina, mutta eihän näissä rimpuloissa ole enää akseleitakaan.
Mutta todella kuten sanot,hetki miettimistä niin voi käyttää hallitunkkia sen kömpelön kertakäyttöisen alkup. sijasta. - wileni
vetokoukun kirjoitti:
maksimi pystykuormaksi mainittiin 75kg juuri asentamassani 2650kg:n kokonaispainoltaan olevassa pakussa jonka runko varmasti tukevampi kuin nipponeissa joissa vetokoukut näkyy olevan ripusteltu hinaussilmukoihin jne.
Akselin alta aina, mutta eihän näissä rimpuloissa ole enää akseleitakaan.
Mutta todella kuten sanot,hetki miettimistä niin voi käyttää hallitunkkia sen kömpelön kertakäyttöisen alkup. sijasta.Tuo tarinasi on aivan puutaheinää. Jottei kellekään nyt enää jäisi epäselväksi, mainittakoon että tuo 75kg:n suurin sallittu pystykuorma tarkoittaa perävaunun vetokoukkuun kohdistamaa kuormaa. Kyseinen raja on määrätty jottei autot (kuten esim. 2650kg kokonaispainoiset pakut) syöksähtelisi maantiellä sinnetänne eturenkaiden menettäessä otteensa tiestä.
- ei haitaritunkkia
wileni kirjoitti:
Tuo tarinasi on aivan puutaheinää. Jottei kellekään nyt enää jäisi epäselväksi, mainittakoon että tuo 75kg:n suurin sallittu pystykuorma tarkoittaa perävaunun vetokoukkuun kohdistamaa kuormaa. Kyseinen raja on määrätty jottei autot (kuten esim. 2650kg kokonaispainoiset pakut) syöksähtelisi maantiellä sinnetänne eturenkaiden menettäessä otteensa tiestä.
Yli 100-kiloinen mies voi huoletta rytkyttää autoa vetokoukun päällä seisten eikä mitään vahinkoa tapahdu. Olen käyttänyt jo reilut 30 vuotta hallitunkin ja auton helman välissä n. 20 x 30 cm:n kokoista, paksua vesivaneripalaa siinä etuoven puolivälissä, niin saa vaihdettua kaksi rengasta kerralla ja auton helman pokkauksissa säilyy alkuperäinen maalikin hyvänä. Hallitunkkien nostokengät ovat kovin pieniä eikä niillä ole vakiona edes sitä kumikakkaraa, mikä on korjaamoiden pilarinostureissa. Kun paine kohdistuu kovin pienelle alalle, niin maalivaurioita syntyy ja mahdollisesti myös peltivaurioita.
Sakemanneissahan joku tappi tunkista työnnetää sinne helman sisään ja nostellaan siten. Näin saa vain yhden renkaan vaihdettua.
Voi, voi vanhoja takavetoisia nosteltiin banjosta, mutta eihän niitä enää löydy. Apurungot kestää varmaan nykyään jonkin verran nostoa tukevista kohdista.
- tunkilla
EI mistään muualta kuin alkuperäisistä nostokohdista, muuten lipsahtaa ja varmasti.
- alapuolelta
voi nostaa samoista kohdista mistä katsastuksessa nostetaan autoa, mutta se vaatii monesti kalikkaa väliin, että voi nostaa
- tai mene autosta rikki jota...
Auton oma huom hätäaputunkki ei paljoa kestä jos muljahtaa auton alta johonkin suuntaan! Se on hyvinkin solmussa sen jälkeen, kokemusta on yhden kerran kun tunkki meni ässälle.. kun se muljahti auton pohjasta pois paikoiltaan.
Noin muuten niin runko, peräkoukun alta, alkuperäiset nostopaikat. Ei muovihelmoista, ei peltisauman kohdalta jossa sellainen evä koska se vääntyy aika herkästi, ei moottorin alta koska siinä on öljypohja joka menee herkästi puhki.
Yleensä sellaisista paikoista mitkä kestää auton painoin nostaa ettei mene tunkki läpi tai jokin väänny tai muutoin hajoa.- mistä kaikkialta
Itselläni on tällainen http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=15829&sivu=15829.htm&ryhma=2&kategoria=42&SID=96850585921255276146
Eikös ne muljahtavat tunkit ole jotain 'puolitunkkeja' eikä tällaisia kunnollisia saksitunkkeja? - muodissa monellakin autoko...
Joo, tuo "evän" kohdalta nosto tuntuu olevan muodissa monellakin autokorjaamolla, kun ne onnettomat poraperseet ei tiedä oikeita nostopaikkoja.
Viimeksikin kun käytin korjaamolla
niin siitä vaan evän kohdalta ylös juuri kun helmat oli korjattu sen takia, että oli nostettu väärästä paikasta.
- taas kerran
Taas kannattaisi auton merkki ja malli kertoa, niin joku ko. auton omistava ja kokemusta omaava voisi kertoa mistä JUURI SITÄ autoa voi nostaa. Noissa uusissa autoissa kun on aina vaan tarkempaa se mistä niitä nostellaan...
Vanhempia autoja voi melko huolettomasti vetokoukusta nostella, mutta ei enää kaikkia uudempia. Nykyautoissa korirakenne on tarkkaan mitoitettu kolaritilanteissa tapahtuvaa hallittua kokoonpainumista silmällä pitäen. Vetokoukku kun on autoon asennettu vetämistä, siis pituussuuntaita kuormitusta varten, ei auton korirakenne välttämättä kestä sitä pystysuuntaista kuormitusta joka koukkuun autoa siitä nostettaessa kohdistuu. Esim. tuollaisen uudehkon, suuremman kokoluokan perheuton vetokoukun kiinnityspisteisiin kohdistuu n. 600kg:n paino, jos autoa vetokoukusta nostetaan. Koukun kiinnityspisteitä tuskin on tuollaiselle kuormalle mitoitettu...- mies....
äitee odottaa jo tuttipullon kera
- katso ohjekirjasta
Auton omalla tunkilla ei voi nykyään nostaa autoa muualta kuin helmoihin merkityistä pisteistä. Ja monen merkin (etenkin Ford) tapauksessa ei enää edes niistä. Tunkit on mitoitettu kestämään kahden puhjenneen renkaan vaihto auton käyttöiän aikana.
Kunnon hallitunkilla voi nostaa helmoihin merkittyjen paikkojen lisäksi yleensä etupalkista, taka-akselin keskeltä ja pyöränripustuksen isojen tukivarsien kiinnityspisteistä (siis korin päästä). Jos voi.
Jos ei vaivaudu lukemaan nostokohtia manuaalista niin tervettä järkeä saa käyttää sen arviointiin kestääkö kohta vai ei.
Lisäksi kannattaa käyttää aina hallitunkissa sellaista isoa kumikiekkoa joka estää lipsahtamisen, mahdollisten pellin pokkausten taittumisen ja jakaa kuormitusta vähän tasaisemmin. Itse olen autoja korjatessa jakanut kuormaa tarvittaessa laajemmalle alueelle kakkosnelosen ja paksujen laudanpätkien avulla. - hyvä biili
Olen nostanut sitä jo 14 vuotta peräpäästä hallitunkilla auton keskilinjalta, vetokoukun tukirakenteen keskeltä. (Kovilin koukku)
Koko takaosa kerralla ylös.
Edestä ei kannata nostaa kuin puoli kerrallaan sieltä mistä ohjekirja neuvoo.
Ja tärkein:
Varmista aina auton ylhäällä pysyminen vaikka puupölkyllä (puupölkyillä) ! - Ford mies
Miten saisin Ford peltoautoon pakoputken kiinni kun se hirraa maata pitkin.Ja kannattaako tunkiihin ja puupölkkyhin luottaa jos vaikka yhtäkkiä pettää.
Jätä kommentti!- iubgouöojklnl
rei'itetyllä metallivanteella putki kiinni ja tarpeeksi monta paksua puupölkkyä luotettavasti auton alle että se pysyy. Esim. poikkipalkit johon tukivarret kiinnittyvät, niiden on kestettävä auton paino liikkuessakin, katso vaan että eivät ole niin ruostuneet että pettävät sen takia, peltoauto on jostain syystä joutunut peltoautoksi...
- Ei petä
Jos se pysyy ajossa pyörillään niin kyllä se romahtamatta kestää paikallaoloajankin. Tietysti jos aiot ostaa sitä, niin kannattaa alle heittää kunnon metallipukit, jotka maksaa muutaman kympin.
- sitroen.
iubgouöojklnl kirjoitti:
rei'itetyllä metallivanteella putki kiinni ja tarpeeksi monta paksua puupölkkyä luotettavasti auton alle että se pysyy. Esim. poikkipalkit johon tukivarret kiinnittyvät, niiden on kestettävä auton paino liikkuessakin, katso vaan että eivät ole niin ruostuneet että pettävät sen takia, peltoauto on jostain syystä joutunut peltoautoksi...
- nölbljigha
Ookke ny tiedän.Mutta tuli mieleen että justiinsa että kuinka vahvistin kiinnitetään mankkaan. en nimittää oo ikänä kuullu kun oon 12v
- no electricitet
Kytketään vaan johtimet ja sen jälkeen tarkastetaan liitokset kun savu hälvenee.
- vastaa!!!!!!!!!!!!!!
Moi! miten autoa voi virittää ettei tulis kalliiksi ?
- Teeseitsemies
Kyllä hankalaksi on mennyt. Aiemmin Saabeissakin oli nostamiskohdat helman alla tunkkia varten, nykyisessä sekarotuisessa GM-Saabissa pitää nostaa sivupellin alareunasta. Ettei se rypistyisi olen sahannut kaksnelosesta kalikan, jossa on sitä pellin reunaa varten ura ja niin nostovoima kohdistuu laajemmalle alueelle. Pelkkä tunkin kumilätkä tuskin riittää.
- Auttakaa joku!
moi! tää ei ny kyllä liity tähän sivustoon mutta kyllä varmaan jokutietää.Niin että mikä mun autossa vois olla kun ei lähe käyntiin vaikka starttaa kuinka kauan bensiini vain rupeaa haisemaan.
- Anonyymi
Mulkero...
- Anonyymi
Traktorit on mainioita vehkeitä, kepulit tietää.
- Anonyymi
Kauan autoa saa pitää tunkin varassa
- Anonyymi
Useimmissa (etumoottorisissa) autoissa voi siitä merkitystä etummaisesta nostokohdasta nostaa koko kyljen niin ylös, että saa yhdellä nostolla vaihdettua sekä etu- että takarenkaan. Polttoainetankki kannattaa olla alle puolessa ja raskaat tavarat pois takapaksista. Voi vaatia myös tukevan korokkeen saksitunkin alle, että saa tarvittavan nostokorkeuden.
- Anonyymi
Kannattaa kuitenkin käyttää sen saksitunkin sijasta hallitunkkia.
Ei ne niin paljoa maksa että siinä kannattaisin ottaa riskejä. - Anonyymi
Mulla ei ole onnistunut kuin yhdessä pikkuautossa nostamaan molempia päitä ylös etunostokohdasta.
Saksitunkki on kovin hutera ja tarkoitettu lähinnä renkaan vaihtoon tienpäällä.
- Anonyymi
En tiedä voiko edes olla mitään yleispätevää ohjetta, sallitut nostokohdat pitäisi minun mielestä tarkistaa kunkin auton käsikirjasta koska jokaisen automallin kori on suunniteltu eri tavalla ja valmistaja itse tietää parhaiten mistä autoa voi nostaa ilman vaurioita.
- Anonyymi
Suattaa aatokaappijas sannoo jotta pie tunkkis jos männöö ostattelemmaan aatoo pelekällä tunkilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521