allergisesta alveoliitista?
onko kukaan saanut
51
3844
Vastaukset
- sairastellut
ja siksi siitä ei saa haittaluokitusta ollenkaan. Katsotaan vuosittain tilannetta ehkä ja siinä se. Ei ole lääkkeitä, ei lääkekuluja, joten - 0 taitaa olla tilanne. Todetaan, että on, ohjeistetaan miten pitää jatkossa toimia ja siinä se.
- Drifter#
saanut alveoliitin niin miten se parantuu.
Sen varmasti monet sairastuneet haluaisivat tietää.
Käytännössä alveoliittiin sairastuneet eivät ole parantuneet tässä "onnelassa" ja eikä myöskään tämän sairauden tuottamien lisäsairauksien suhteen ole ollut mitään pelastavaa "ahaa-elämystä" ns. tutkijoiden ja lääkärien taholta tapahtunut.
Eikä myöskään yhteiskunnan suhtaumisessa ole tapahtunut mitään mainittavaa.
Sama laulu on jatkunut ja jatkuu verrattuna muutamien tälä palstalla esiintyvien lausahduksiin.
No, onhan tästä lausumista ja muiden sen kaltaisista "äänenpäästöistä" se etu, että saadaan lisää tutkimusrahoja.
Mutta mitä vaikutusta niillä on käytännössä?
Sitä varmasti moni haluaa kysyä. - allaolevasta
linkistä tälläinen juttu:
"Suomi: Health effects of indoor-air microorganisms 17.3.2003"
niin tiedät hieman enemmän alveoliitista. Tiedät sitten myös mikä todellisuudessa kosteusvauriokohteessa saattaa aiheuttaa astmaa. Sen verran sanon, että eivät ainakaan kosteusvauriomikrobien itiöt.
http://www.ssm.fi/tietoaSisailmasta_A.htm
Putuskin sanoo, että se on hyvin vakava sairaus. Alveoliitteja ei ollut vielä ilmaantunut tuolloin 1996 kovinkaan montaa. Nyt niitä on kuin sieniä sateella.
- jos ei oireita ja haittaa?
http://www.tapaturmalautakunta.fi/default.asp?article=3032&lan=FI
- Homeherkkä
DUODECIM:n Keuhkosairaudet kirjan mukaan AKUUTISTA allergisesta alveoliititiREAKTIOSTA (keuhkorakkulatulehdus) toipuminen kestää keskimäärin 3-6 kuukautta ja joissakin tapauksissa jopa vuoden.
Ja kun olen tuosta reaktiosta itse parantunut kolmesti jo kolmessa kuukaudessa, niin oikeassa näyttävät olevan.
AKUUTIN allergisen alveoliitin yksi mittari on HITAASTI altistuksen jälkeen PALAUTUVA DIFFUUSIOKASITEETTIarvo.
Oma diffuusiokapasiteettiarvoni oli 9 kuukauden päästä työpaikka-altistuksen päättymisestä 66 prossaa (keuhkopoli) ja 18 kuukauden päästä TTL:llä ennen keuhkoaltistusta mitattuna 72 prossaa, joten sen korjaantuminen näyttää vievän pitemmän aikaa.
Ja kun Keuhkosairaudet kirjassa diffuusiokapasiteetin normalisoitumisen sanotaan vievän 2-10 vuotta ILMAN UUTTA ALTISTUSTA, niin tuokin tieto näyttää paikkansapitävältä.
Sairauden aiheuttama haitta luokitellaan asteikolla 0-20.
Difuusiokapasiteetin osalta haittaluokat ovat seuraavat prossina viitearvosta.
60-74 haittaluokka 0-5
45-59 haittaluokka 6-10
30-44 haittaluokka 11-15
alle 30 haittaluokka 16-20.
Ammattitautilain mukaan VEROTONTA haittaraha maksetaan joko kertakorvauksena tai kuukausittain. Haittarahaa voi saada myös työssäkäyvä.
Mikäli AKUUTIN allergisen alveoliitin perusteella vakuutusyhtiö joutuisi maksamaan haittarahaa, niin DIAGNOOSI PITÄISI OLLA LÄÄKETIETEELLISESTI TODETTU, eli seisoa E-lausunnossa.
Mitä diffuusiokapasiteetialeneman sovelamisesta käytäntöön tulee TTL:n homegurujen taholta, niin kun TTL totesi omalla kohdallanikin tuon aleneman ja sen pikkuhiljaisen kohoamisen olevan seurausta SISÄSYNTYISESTÄ ASTMASTA (E-lausunto), niin pahasti hakoteilla TTL:n homegurut näyttivät kohdallani olevan astmakriteereidenkin suhteen.
Hakoteillä siksi, että LÄÄKETIETEEN MUKAAN
DIFFUUSIOKAPASITEETTIarvo ei KOSKAAN ALENE, EIKÄ ALTISTUKSEN PÄÄTTYMISEN JÄLKEEN ALA NOUSTA astman takia siksi että ko. arvo ei edes kuulu astman kriteereihin.
Ja kun TTL:n homegurut ovat näin pihalla homesairauksien mittatikuista, niin akuutin keuhkorakkulatulehduksen suhteen sen paremmin diagnooseja kuin haittaluokitustakaan ei heru ja vakuutusyhtiöt ovat tyytyväisiä.- vai ventilaatiofunktio?
Onko siis diffuusiokapasiteetti ja ventilaatiofunktio sama asia?
Tai eri asia?
Kun spiro lapussa lukee
Tulkinta: Ventilaatiofunktio: - tietoa
vai ventilaatiofunktio? kirjoitti:
Onko siis diffuusiokapasiteetti ja ventilaatiofunktio sama asia?
Tai eri asia?
Kun spiro lapussa lukee
Tulkinta: Ventilaatiofunktio:http://www.ttl.fi/NR/rdonlyres/4592410D-0627-46FF-8C47-FE48A229C6E4/0/Harri_Lindholm.pdf
- (*(*(*(
Eilen keuhkolääkärini kertoi, että vakuutuslääkärit ovat tehneet hänen mielestään virheen minun haittaluokassani, joka on 4. Hänen mielestään se on 0. Koska pef on hyvä, ei voi saada haittaluokkaa.
Ei siihen mikään muu vaikuta, kertoi keuhkolääkärini. En sitten tiedä mitä ex keuhkolääkäri on heille kirjoittanut, koska haittaluokaksi tuli tuo 4. Lisäksi TTL:n sosiaalisihteeri oli sitä mieltä, että haittaluokkaani tulisi korottaakin, siitä tuo keskustelu. Mutta näin.
6 kk kontrollissa pef oli pudonnut spirometriassa jo yli 100:lla. Nyt vaikeuksia rasituksessa todella paljon. FEV1 seilaa 2,1 - 2,7 välillä, vaikka pefkin on välillä parempi FEV1 luku ei nouse. No spirometria on marras-joulukuussa, joten sitten sen näkee, missä tuo pef silloin on. Sairaslomalla olen ja olen ollut jo koko tämän vuoden ja viimevuodestakin suuren osan. Tänä vuonna vain kesäloma ja kurssit ovat keskeyttäneet sairaslomani. Keuhkolääkäri jonka mielestä haittaluokkani on 0, määräsi 3 kk sairaslomalle kyllä. Vaihtoehtoa mennä töihin ei ollut, kun sitä häneltä kyselin.
Lääkkeinä minulla on nyt Sympicort 2hv x 3 vrk sekä aina tarvittaessa. Erdopect 2 x vrk. Singulair 1 x. Zolt 1-2 kertaa vrk. Spiriva 1 x vrk. Duact tarvittaessa, Panacod 1-2 tablettia 1-3 kertaan vrk, kipuun ja yskään (tarvittaessa).
Sairauksina tuo astma kosteusvauriomikrobeille, ilmeinen trakeobronkomalasia, J44.
Mutta haittaa ei tuosta ammattitaudistani ole, ei keuhkolääkärini mielestä. Ja se kyllä pisti noin jälkeen päin miettimään, miten nuo haitta-asteet oikein ajatellaan. Syön järkyttävät määrät lääkkeitä, en kestä rasitusta oksentamatta, putket eivät pysy auki, joten rasituksessa hengittelen huulihengityksellä, usein päänsärkyä, nivelkipuja yms.
Tässä ei ole kyse nyt rahasta, vaan siitä että voiko tuo haitta-aste tosiaan olla kiinni vain siitä, että minulla oli aikoinaan yli hyvä pef. Joka laskee rajusti nyt oireillessa, eikä nouse enää sille tasolle missä se joskus oli.
Minusta haittaa on olla sairaslomalla, syödä lääkkeitä, kipuilla ja kerätä näitä liitännäissairauksia. Normaalia elämää ei voi viettää tuon homeen takia, ei saa leikata nurmikkoa, ei edes olla ulkona kun mies leikkaa sitä, ei ikinä tehdä puutarhatöitä, ei mennä kesämökeill, joita ei talvisin lämmitellä ja joissa voi olla kosteusvaurioita yms. Myös matkustaminen on vaikeutunut huomattavasti. Pahimpana pidän tuota rasituksen siedon alenemista ja jatkuvia sairaslomia.
Mutta ei siis haittaa tästä sairaudesta. No tuosta huomautuksesta huolimatta pidän keuhkolääkäristäni ja jatkan hänen kanssaan, mutta kyllä tästä vielä keskustellan. Nyt ei ollut aikaa, eikä olokaan ollut se paras mahdollinen. Joten kuunteluoppilaana sitä otti asiat vastaan.- homeahdistus1
no mutta sehän on mainiota että sinulla on haitaton keuhkosairaus! Ehkä lääkärisi ajatteli että jatkuvasti sairaslomalla olo haitattoman sairauden vuoksi on enemmän etu kuin haitta. Sinähän voi tehdä kaikkea kivaa kotona, kun sairaus ei haittaa.
"Vaihteleva hengitystoiminnan vajavuus
Tyypillinen vaihtelevaoireinen keuhkosairaus on astma. Haitan arviointi perustuu aina pitkäaikaiseen seurantaan sen jälkeen, kun potilaan hoito on optimaalisella tasolla. Potilaasta tulee olla vähintään vuoden ajalta taannehtivasti saatavissa pysyvyyttä varmentavia tietoja. Arvioinnissa huomioidaan muun muassa lääkityksen tarve, huippuvirtausarvojen taso ja vaihtelevuus, fyysisen rasituksen sietokyky sisätiloissa ja ulkona, ilman lämpötilan ja epäpuhtauksien vaikutus sairauteen, hengitystieinfektioiden yleisyys ja vaikutus oireisiin, sairauden vaikutus yöuneen sekä sairauden pahenemisvaiheiden tiheys ja vaikeusaste (mm. lääkityksen muutokset, päivystysluontoisen hoidon tarve ja sairaalahoitojen tarve).
Vähäinen toiminnanvajavuus: Diagnoosi asianmukaisesti varmistettu, oireita harvoin ja ne ovat useimmiten altisteita varomalla vältettävissä. Lääkehoidon tarvetta ajottain = 0–2
Lievä toiminnanvajavuus: Keuhkoputkia laajentavien lääkkeiden käyttötarve jatkuvaa. Inhaloitavien steroidien käyttötarve ajoittain. Astmaoireita fyysisessä rasituksessa ja hengitysinfektioiden aikana. Kylmä ilma ja ilman epäpuhtaudet aiheuttavat oireilua = 3–5
Keskivaikea toiminnanvajavuus: Inhaloitavien steroidien käyttötarve päivittäistä ja oraalisten steroidien käyttötarve useasti toistuvaa tai jatkuvaa. Huippuvirtausarvot aamuisin säännöllisesti huonot. Yöuni häiriytyy viikottain. Talvipakkasella vaikeuksia liikkua ulkona. Sairauden pahenemisvaiheita 2–5 kertaa vuodessa. Päivystysluontoisen hoidon tarvetta vuosittain = 6–10
Vaikea toiminnanvajavuus: Huippuvirtausarvoissa suuria vaihteluita eikä lääkityksen avulla päästä odotusarvoihin. Fyysisen rasituksen sietokyky huono sisätiloissakin. Sairaus rajoittaa päivittäisiä toimintoja. Pahenemisvaiheita kuukausittain. Päivystysluontoisen hoidon ja sairaalahoidon tarve useampia kertoja vuodessa = 11–15
Erittäin vaikea toiminnanvajavuus: Lääkkeiden käyttö maksimaalista. Vaikea, pysyvä obstruktio. Potilas joutuu olemaan suurimman osan ajastaan istuma-asennossa vuoteessa tai tuolissa. Tarvitsee jatkuvasti ulkopuolista apua. Lähes jatkuvasti sairaalahoidon tai vastaavan laitoshoidon tarpeessa = 16–20"
Sosiaali- ja terveysministeriö Haittaluokat - homeahdistus1
Laitoin edelliseen viestiin astman haittaluokitukset, tässä muut keuhkosairaudet. Haittaluokitusta ei siis voi määritellä yhden pef-puhallusarvon perusteella, vaan siihen vaikuttaa toimintakyky, lääkitykset, sairaalahoitojen tarve ym.
Homesairaiden liitännäissairauksia ei varmaan huomioida mitenkään, eihän virallinen lääketiede oikein suostu tunnustamaan mitään liitännäissairauksia olevankaan.
Palautumaton hengitystoiminnan vajavuus
Keuhkosairauksien aiheuttamaa haittaa arvioitaessa voidaan lähtökohtana pitää hengenahdistuksen esiintymistä erilaisissa toiminnoissa. Toiminnanvajavuutta on arvioitava vertaamalla samanikäiseen terveeseen henkilöön. Seuraavaa taulukkoa käytettäessä on huomattava, että keuhkosairauden tulee olla tutkimuksilla varmistettu ja riittävästi hoidossa seurattu.
Lievä toiminnanvajavuus: Hengenahdistus esiintyy vain kaikkein raskaimmissa ponnisteluissa, ei kuitenkaan esimerkiksi ylämäkeä kävellessä tai portaita noustessa = 0–5
Keskivaikea toiminnanvajavuus: Hengenahdistusta esiintyy keskiraskaissa ponnistuksissa kuten kiirehtiessä, pitempään ponnistellessa ja portaita noustessa, mutta ei tasamaata normaalia vauhtia kävellessä eikä tavallisissa kotiaskareissa = 6–10
Vaikea toiminnanvajavuus: Hengenahdistusta esiintyy jo kevyessä rasituksessa kuten tasamaata normaalia vauhtia kävellessä, kerrosvälin portaita noustessa ja tavallisissa kotiaskareissa. Normaalia hitaampi kävely tasamaalla mahdollinen = 11–15
Erittäin vaikea toiminnanvajavuus: Hengenahdistusta esiintyy jo vähäisessäkin liikkumisessa tai ponnistuksissa kuten peseytyessä, pukeutuessa ja ajottain levossakin = 16–20
Keuhkojen toimintakokeet haittaluokan määrityksessä
Keuhkosairauksiin liittyvän hengenahdistuksen haittaa arvioitaessa on pyrittävä tukeutumaan keuhkojen toimintakokeisiin. Näistä saatujen tulosten tulee olla samansuuntaisia edellä esitetyn haittaluokan määrityksen sekä mahdollisesti tehtävän fyysisen suorituskyvyn mittauksen antamien tulosten kanssa. Haitan määritys ei saa perustua keuhkojen toimintakokeiden yksittäismittaukseen. Ks. taulukko 3
Taulukko 3. Hengityselimet Vitaalikapasiteetti (VC tai FVC) % viitearvosta Uloshengityksen sekuntikapasiteetti % viitearvosta Diffuusiokapasiteetti (D) % viitearvosta Haittaluokka
65–79 65–79 60–74 0–5
50–64 50–64 45–59 6–10
35–49 35–49 30–44 11–15
alle 35 alle 35 alle 30 16–20 - *"*"**"
homeahdistus1 kirjoitti:
Laitoin edelliseen viestiin astman haittaluokitukset, tässä muut keuhkosairaudet. Haittaluokitusta ei siis voi määritellä yhden pef-puhallusarvon perusteella, vaan siihen vaikuttaa toimintakyky, lääkitykset, sairaalahoitojen tarve ym.
Homesairaiden liitännäissairauksia ei varmaan huomioida mitenkään, eihän virallinen lääketiede oikein suostu tunnustamaan mitään liitännäissairauksia olevankaan.
Palautumaton hengitystoiminnan vajavuus
Keuhkosairauksien aiheuttamaa haittaa arvioitaessa voidaan lähtökohtana pitää hengenahdistuksen esiintymistä erilaisissa toiminnoissa. Toiminnanvajavuutta on arvioitava vertaamalla samanikäiseen terveeseen henkilöön. Seuraavaa taulukkoa käytettäessä on huomattava, että keuhkosairauden tulee olla tutkimuksilla varmistettu ja riittävästi hoidossa seurattu.
Lievä toiminnanvajavuus: Hengenahdistus esiintyy vain kaikkein raskaimmissa ponnisteluissa, ei kuitenkaan esimerkiksi ylämäkeä kävellessä tai portaita noustessa = 0–5
Keskivaikea toiminnanvajavuus: Hengenahdistusta esiintyy keskiraskaissa ponnistuksissa kuten kiirehtiessä, pitempään ponnistellessa ja portaita noustessa, mutta ei tasamaata normaalia vauhtia kävellessä eikä tavallisissa kotiaskareissa = 6–10
Vaikea toiminnanvajavuus: Hengenahdistusta esiintyy jo kevyessä rasituksessa kuten tasamaata normaalia vauhtia kävellessä, kerrosvälin portaita noustessa ja tavallisissa kotiaskareissa. Normaalia hitaampi kävely tasamaalla mahdollinen = 11–15
Erittäin vaikea toiminnanvajavuus: Hengenahdistusta esiintyy jo vähäisessäkin liikkumisessa tai ponnistuksissa kuten peseytyessä, pukeutuessa ja ajottain levossakin = 16–20
Keuhkojen toimintakokeet haittaluokan määrityksessä
Keuhkosairauksiin liittyvän hengenahdistuksen haittaa arvioitaessa on pyrittävä tukeutumaan keuhkojen toimintakokeisiin. Näistä saatujen tulosten tulee olla samansuuntaisia edellä esitetyn haittaluokan määrityksen sekä mahdollisesti tehtävän fyysisen suorituskyvyn mittauksen antamien tulosten kanssa. Haitan määritys ei saa perustua keuhkojen toimintakokeiden yksittäismittaukseen. Ks. taulukko 3
Taulukko 3. Hengityselimet Vitaalikapasiteetti (VC tai FVC) % viitearvosta Uloshengityksen sekuntikapasiteetti % viitearvosta Diffuusiokapasiteetti (D) % viitearvosta Haittaluokka
65–79 65–79 60–74 0–5
50–64 50–64 45–59 6–10
35–49 35–49 30–44 11–15
alle 35 alle 35 alle 30 16–20Siis, että nuo testit pitävät olla saman suuntaisia kun itse sairaus. Minulla sairaus on edennyt, mutta tutkimuksia ei ole tehty. Tai ne on tehty paikassa jossa ne tehdään väärin, esim. tuo diffuusiokapasiteettitutkimus himmeiden ventoline annosten jälkeen jne.
Mutta kun ei ole testattu, että sairaus on pahentunut, niin se ei ole pahentunut, vaikka potilas voi huonosti. Ja se on määrättävä sairaslomalle, eikä keskustelua töihin paluusta käydä, se ei ole vaihtoehto.
Siis päästään taas siihen, että potilaan vointi ei ole mikään mittari. Vaikka lääkäri sen näkeekin itse silmilläänkin ja määrää lisää lääkkeitäkin kokeiltavaksi auttaisivatko ne. - Homeherkkä
*"*"**" kirjoitti:
Siis, että nuo testit pitävät olla saman suuntaisia kun itse sairaus. Minulla sairaus on edennyt, mutta tutkimuksia ei ole tehty. Tai ne on tehty paikassa jossa ne tehdään väärin, esim. tuo diffuusiokapasiteettitutkimus himmeiden ventoline annosten jälkeen jne.
Mutta kun ei ole testattu, että sairaus on pahentunut, niin se ei ole pahentunut, vaikka potilas voi huonosti. Ja se on määrättävä sairaslomalle, eikä keskustelua töihin paluusta käydä, se ei ole vaihtoehto.
Siis päästään taas siihen, että potilaan vointi ei ole mikään mittari. Vaikka lääkäri sen näkeekin itse silmilläänkin ja määrää lisää lääkkeitäkin kokeiltavaksi auttaisivatko ne.Iteelleni tehdyt pari diffuusiokapasiteettitutkimusta olivat ihan OK.
Tutkimus ilman Ventolinea ja Ventolinealtistuksessa.
Ventolinealtistus ei parantanut diffuusiokapasiteettiani piirunkaan vertaa. - ei parantanut,
Homeherkkä kirjoitti:
Iteelleni tehdyt pari diffuusiokapasiteettitutkimusta olivat ihan OK.
Tutkimus ilman Ventolinea ja Ventolinealtistuksessa.
Ventolinealtistus ei parantanut diffuusiokapasiteettiani piirunkaan vertaa.mutta oliko ilman ventolinea tehdyssä tutkimuksessa tulokset huonommat kuin Ventolinen kanssa?
- Homeherkkä
ei parantanut, kirjoitti:
mutta oliko ilman ventolinea tehdyssä tutkimuksessa tulokset huonommat kuin Ventolinen kanssa?
Ekä mittauksessa diffuusiokapasiteettini oli 66 prossaa ja toisessa 72 prossaa. Ventolinepiiputus ei parantanut noita arvoja millään tavoin.
- ¤**¤*
Homeherkkä kirjoitti:
Ekä mittauksessa diffuusiokapasiteettini oli 66 prossaa ja toisessa 72 prossaa. Ventolinepiiputus ei parantanut noita arvoja millään tavoin.
Tuo lienee yksilöllistä kuten bronkodilaatiossakin, joillakin lääke vaikutta, joillakin ei.
Mutta ihan hyvä tietää tuokin.
Ja spirostahan minulla kyse on. Mihin se nyt on jäänyt, kun olen sairastellut sekä 6 kk tutkimuksen että kuntoutuksenkin vuoksi. Ja olotila on silleen ihan vähän himmee. Ehkä veriarvot vaikuttaa taas, tai mikä muu vain.
Katsotaan nyt, täytyy toivoa että täydellä lääkityksellä tehty spiro on tosi hyvä. Että pysyy arvot kohdallaan edes lääkkeillä. Jos sitten ei pysy, niin pulassahan sitä on. Mutta tuo haitta-aste, tehdäänkö se täydessä lääkityksessä vaiko ilman, siis kun määritellään sitä spiroa? - -homekorva-
Tuo on karua tekstiä siitä, miten vakavasti sairas tehdään paperilla terveeksi > haittaluokka 0
sillä pelkällä peffailulla.
Mulla on ollut surkeat peffit jo alusta.
Tutkimusten alettua peffasin vakiosti noin 350 ja ahdistaessa alle 200
Nyt olen mielestäni siitä parantunut, tarkoitan, että tunnen itseni HENGITYSTEIDEN osalta terveemmäksi, jopa lähes terveeksi.
Peffaan nyt ihan kevyeen 460 lukemia, välillä melkein 480 !! Nousua siis yli 100.
Kunhan mun seuranta spiro on, saa selvyyden, onko muutoksia niihin pienten tiehyeiden ahtaumaan. Mulla ei ole kotona tätä Piko mittaria. Pelkkä punanen muovihässäkkä Peffi.
Käytän ylläpitona aamuisin 1 hv symbicort (ja illal 1 pulmicort, kun totuttelen lääkkestä pois).
Keuhkojen puristus on ulkoilun / homepaikkojen jälkeen, muttei sekään enää peffiä pudota.
Yskin satunnaisesti. Esim 1 kerta ku tuli kovin hajustettu rouva samaan jonoon. Mutta en yski edes työmatkoilla. On siis tosi harvoin. Limaa nousee jonkun verran jos tulee paha haisu nenään, esim ulkona. Silmiä kirvelee silloin tällöin kasvien lähellä.
Jätin pois nenäsuihkeen, nenä ei ole enää tukossa. Laitan sieraimien sisälle lääkärin ohjeen mukaan Bepanthen voidetta, se parantaa mm. pienet vauriot. Suosittelen kaikille sitä voidetta!
Keuhkoissa oleva puristus tuntuu pahimmin makuuasennossa. Ihan kuin olisi liivit tiukalla, mutta leveämpi puristus ja eri kohdassa. Nyt se on taas vähentynyt. Otin keppijumpan taas ohjelmaan.
Onko tuloss joku laajentuma, vai onko vaan paranemista, kun en ole hometyöpaikalla, pääsin sieltä eri paikkaan.
Kannattaisiko sinun f123ly kokeilla, että olet vaan reilusti sairaslomalla, Aika parantaa, ei ole poppaskonsteja.
Toivon, että saat oikeuden mukaisen päätöksen ja haitta-asteen, eikä mitään saivarteluja!
Ole tiukkana, vaadi pää vadille ja kunnon selitys, eikä mutinoita.
Tsemppiä!! - pikku Myy
Valitan, että sinäkin nyt olet joutunut tähän ikävään kierteeseen! Minulle tuli taas päätös, että astmani ei estä minua tekemästä työtä. Ihme ettei lääkärin kirjoittamat sairaslomatodístuksia kelpaa. Emmehän ole sairaslomalla ilman syytä! Ja minä kun en lepäämättä pysty tuntiakaan tekemään jotain täällä kotona edes. Ja silloin en tarkoita siivoamista, koska se ei vieläkään onnistu. Tarkoitan tietokoneen äärellä istumista tai kirjan lukemista.
Isäni sanoi minulle, että pitää muistaa, että myös vakuutusyhtiöt ovat yrityksiä, jotka haluavat tehdä voittoa...
Kannattaa aina valittaa, niin minäkin olen tehnyt. Vaikka ei voittaisikaan, voi ainakin sitten sanoa että teki parhaansa. Jos se ei riitä, vikaa ei ainakaan ole sinussa. Tsemppiä! - ?**?*?=
-homekorva- kirjoitti:
Tuo on karua tekstiä siitä, miten vakavasti sairas tehdään paperilla terveeksi > haittaluokka 0
sillä pelkällä peffailulla.
Mulla on ollut surkeat peffit jo alusta.
Tutkimusten alettua peffasin vakiosti noin 350 ja ahdistaessa alle 200
Nyt olen mielestäni siitä parantunut, tarkoitan, että tunnen itseni HENGITYSTEIDEN osalta terveemmäksi, jopa lähes terveeksi.
Peffaan nyt ihan kevyeen 460 lukemia, välillä melkein 480 !! Nousua siis yli 100.
Kunhan mun seuranta spiro on, saa selvyyden, onko muutoksia niihin pienten tiehyeiden ahtaumaan. Mulla ei ole kotona tätä Piko mittaria. Pelkkä punanen muovihässäkkä Peffi.
Käytän ylläpitona aamuisin 1 hv symbicort (ja illal 1 pulmicort, kun totuttelen lääkkestä pois).
Keuhkojen puristus on ulkoilun / homepaikkojen jälkeen, muttei sekään enää peffiä pudota.
Yskin satunnaisesti. Esim 1 kerta ku tuli kovin hajustettu rouva samaan jonoon. Mutta en yski edes työmatkoilla. On siis tosi harvoin. Limaa nousee jonkun verran jos tulee paha haisu nenään, esim ulkona. Silmiä kirvelee silloin tällöin kasvien lähellä.
Jätin pois nenäsuihkeen, nenä ei ole enää tukossa. Laitan sieraimien sisälle lääkärin ohjeen mukaan Bepanthen voidetta, se parantaa mm. pienet vauriot. Suosittelen kaikille sitä voidetta!
Keuhkoissa oleva puristus tuntuu pahimmin makuuasennossa. Ihan kuin olisi liivit tiukalla, mutta leveämpi puristus ja eri kohdassa. Nyt se on taas vähentynyt. Otin keppijumpan taas ohjelmaan.
Onko tuloss joku laajentuma, vai onko vaan paranemista, kun en ole hometyöpaikalla, pääsin sieltä eri paikkaan.
Kannattaisiko sinun f123ly kokeilla, että olet vaan reilusti sairaslomalla, Aika parantaa, ei ole poppaskonsteja.
Toivon, että saat oikeuden mukaisen päätöksen ja haitta-asteen, eikä mitään saivarteluja!
Ole tiukkana, vaadi pää vadille ja kunnon selitys, eikä mutinoita.
Tsemppiä!!Elikkäs kyllä mulla se haitta-aste pysyy 4:sena. Mutta oman keuhkolääkärin mielestä haitta-asteeni on 0. Joten se on vain hänen mielipiteensä, vakuutuslääkärit ovat katsoneet tuon haitta-asteen 4:seksi, eikä se siitä alaspäin enää muutu.
Mutta nyt alkoi taas esimiehen sähköpostittelu. Pitää mennä palaveriin tt-lääkäri, esimies ja minä. Muita ei saa paikalle tulla. No ilman luottamusnaista en mene koko palaveriin, joka olisi nyt syksyllä ja siinä esimies haluaa tarkastella mun terveydentilaa ja kykyä tehdä töitä. No sairaslomalla ei tietenkään ole sitä kykyä tehdä töitä.
Menin vain kyselemään josko voisimme nyt sitten keskustella uudelleen siitä etätyöstä. Hän vastasi ettei sairaana voi etätyötäkään tehdä. Joten näin se työnantaja joustaa mukavasti ensin saan sieltä kroonisen ylä pahenevan sairauden ja nyt sitten pitäisi olla työkyinen silloin kun esimies haluaa. Ja miten olet työkyinen jos keuhkolääkärisi on ehdottomasti eri mieltä, siis ei päästä töihin. Eikä tämä olo nyt mitenkään huippu ole, pef on taas alle 500 ja ja jo 500 alkuisella piti tuplata lääkitys. No kun sen tuplaan niin kädet tärisee ihan hillittömästi, eikä siis tuplaamisesta ole mitään hyötyä.
Päänsärky on nyt ihan hillitön taas. No siihen vaikuttaa ihan varmasti taas tämä tilanne, jossa minä olen jälleen syyllinen sairastumiseeni ja työantaja rassukka sitten kärsii kun olen minulle pakosti määrätyllä sairaslomalla. Voi että on hirveää noilla työnantajilla nykyisin, ei siis pääse silleen jouhevasti eroon sairastuneista. Sillä uusia terveitä on jonossa tulossa ja se sisäilmahan on täysin puhdasta.
No minullahan ei ole mitään menetettävää, joten työpaikastani en luovu. Ei se sisäilman homekanta ole minun vikani, ja minä sentään yritin hakea apua, mutta kun systeemi on tämä niin miten sitä apua kukaan ehtii saamaan. Lisäksi sullahan pitää olla jo krooninen sairaus, että oireet edes otetaan vakavasti. - *¤*¤*¤*
pikku Myy kirjoitti:
Valitan, että sinäkin nyt olet joutunut tähän ikävään kierteeseen! Minulle tuli taas päätös, että astmani ei estä minua tekemästä työtä. Ihme ettei lääkärin kirjoittamat sairaslomatodístuksia kelpaa. Emmehän ole sairaslomalla ilman syytä! Ja minä kun en lepäämättä pysty tuntiakaan tekemään jotain täällä kotona edes. Ja silloin en tarkoita siivoamista, koska se ei vieläkään onnistu. Tarkoitan tietokoneen äärellä istumista tai kirjan lukemista.
Isäni sanoi minulle, että pitää muistaa, että myös vakuutusyhtiöt ovat yrityksiä, jotka haluavat tehdä voittoa...
Kannattaa aina valittaa, niin minäkin olen tehnyt. Vaikka ei voittaisikaan, voi ainakin sitten sanoa että teki parhaansa. Jos se ei riitä, vikaa ei ainakaan ole sinussa. Tsemppiä!Silloin menen viivana töihin, koska sehän on sitten todettu täysin mahdolliseksi. Tosin keuhkolääkärini kertoi, että minun sairalomani menee lävitse kun on oikea todettu ja tunnustettu sairaus takana. Mutta eikös niin ole myös sinulla?
Lisäksi hain tuon B-todistuksen, ja se on samalla sairaslomatodistus myös. Ja siinä lukee himmeesti mun oireista yms. Ja se menee sitten työnantajalle. Ei tunnu nyt ihan oikealta toiminnalta. Ei kait noi paperi ja mun sairausselosteet kuulu työnantajalle mitään? En edes tiedä näkeekö tuon todistuksen esimieheni, ja pulassa olen jos näkee. Odotin siis tietysti sairaslomatodistusta erikseen, ei pelkää B lausuntoa ja siinä olevaa sairaslomaesitystä mun epigriiseineen päivineen.
Alkaa tuntua, että on tosiaan aika vaihtaa keuhkolääkäriä kyllä. Lisäksi hän kyselee TTL:n keuhkolääkäriltä noita apuja tilanteeseeni. Mitä ihmettä sekin nyt sitten on. Mitään tutkimuksia ei enää tule. Ja lisäksi tuossa B-lausunnossa mulla on eri astma J45.0, Y96.0 ja kertomuksessa (epigriisi) jossa miltei sama teksti niin J45.9, eikä muita sairauksia.
Mutta kait niin voi tehdä. - homeahdistus1
?**?*?= kirjoitti:
Elikkäs kyllä mulla se haitta-aste pysyy 4:sena. Mutta oman keuhkolääkärin mielestä haitta-asteeni on 0. Joten se on vain hänen mielipiteensä, vakuutuslääkärit ovat katsoneet tuon haitta-asteen 4:seksi, eikä se siitä alaspäin enää muutu.
Mutta nyt alkoi taas esimiehen sähköpostittelu. Pitää mennä palaveriin tt-lääkäri, esimies ja minä. Muita ei saa paikalle tulla. No ilman luottamusnaista en mene koko palaveriin, joka olisi nyt syksyllä ja siinä esimies haluaa tarkastella mun terveydentilaa ja kykyä tehdä töitä. No sairaslomalla ei tietenkään ole sitä kykyä tehdä töitä.
Menin vain kyselemään josko voisimme nyt sitten keskustella uudelleen siitä etätyöstä. Hän vastasi ettei sairaana voi etätyötäkään tehdä. Joten näin se työnantaja joustaa mukavasti ensin saan sieltä kroonisen ylä pahenevan sairauden ja nyt sitten pitäisi olla työkyinen silloin kun esimies haluaa. Ja miten olet työkyinen jos keuhkolääkärisi on ehdottomasti eri mieltä, siis ei päästä töihin. Eikä tämä olo nyt mitenkään huippu ole, pef on taas alle 500 ja ja jo 500 alkuisella piti tuplata lääkitys. No kun sen tuplaan niin kädet tärisee ihan hillittömästi, eikä siis tuplaamisesta ole mitään hyötyä.
Päänsärky on nyt ihan hillitön taas. No siihen vaikuttaa ihan varmasti taas tämä tilanne, jossa minä olen jälleen syyllinen sairastumiseeni ja työantaja rassukka sitten kärsii kun olen minulle pakosti määrätyllä sairaslomalla. Voi että on hirveää noilla työnantajilla nykyisin, ei siis pääse silleen jouhevasti eroon sairastuneista. Sillä uusia terveitä on jonossa tulossa ja se sisäilmahan on täysin puhdasta.
No minullahan ei ole mitään menetettävää, joten työpaikastani en luovu. Ei se sisäilman homekanta ole minun vikani, ja minä sentään yritin hakea apua, mutta kun systeemi on tämä niin miten sitä apua kukaan ehtii saamaan. Lisäksi sullahan pitää olla jo krooninen sairaus, että oireet edes otetaan vakavasti.jos ahdistaa, esimiehesi asenne on #¤%&=! Diagnoosinahan sinulla on astma, joten kunto kohenee varmaan aivan tuota pikaa, astmassahan tilanne vaihtelee, ei siitä mihinkään eläkesairaudeksi ole muuta kuin aniharvoin ja kuten keuhkolääkärisi sanoi, pefarvo on oikein hyvä. Jos sinulla ammattitauti antaa mahdollisuuden sairastaa pitkiäkin aikoja osapalkalla, niin mitä esimehesi oikein meinaa? Astmaatikko pärjää kyllä työpaikalla kunhan astma saadaan tasapainoon, sinun kohdallasi siihen on mennyt vain vähän pitemmän aikaa, mutta kyllä se siitä vai väittääkö esimiehesi jotain muuta ja jos, niin millä perusteella, eihän hän mikään lääkäri ole?
Ei voi olla oikein että ihmisille laitetaan diagnoosiksi astma ja sitten sillä perusteella yritetään tunkea pois työsuhteesta. - *#**#
homeahdistus1 kirjoitti:
jos ahdistaa, esimiehesi asenne on #¤%&=! Diagnoosinahan sinulla on astma, joten kunto kohenee varmaan aivan tuota pikaa, astmassahan tilanne vaihtelee, ei siitä mihinkään eläkesairaudeksi ole muuta kuin aniharvoin ja kuten keuhkolääkärisi sanoi, pefarvo on oikein hyvä. Jos sinulla ammattitauti antaa mahdollisuuden sairastaa pitkiäkin aikoja osapalkalla, niin mitä esimehesi oikein meinaa? Astmaatikko pärjää kyllä työpaikalla kunhan astma saadaan tasapainoon, sinun kohdallasi siihen on mennyt vain vähän pitemmän aikaa, mutta kyllä se siitä vai väittääkö esimiehesi jotain muuta ja jos, niin millä perusteella, eihän hän mikään lääkäri ole?
Ei voi olla oikein että ihmisille laitetaan diagnoosiksi astma ja sitten sillä perusteella yritetään tunkea pois työsuhteesta.Mutta hyvääkin kuuluu, FEV1 nousi jo tuosta 2,1 lukuun 2,5. Ei se kovin paljon vielä kunnossa tunnu, koska päätä särkee armottomasti. Mutta eka spiriva otettu ja ihan hyvältähän tuo lääke tuntuu, ehkä sillä oli jopa vaikutusta tuohon FEV1 arvoon. Tiedä häntä. Mutta taas pitää muistaa lisää, ensin lääkket pilleri poikineen kun ottaa myös nuo vitamiinit ja sitten Symbicort ja tunnin päästä Spiriva. Täytyy laittaa hälytys, että muistaa ottaa sen sitten ja kun tunti on Symbicortista kulunut.
No mun esimies on juristi ja sillä on ihan himmeet aivot. Joten se ajattelee, että kyllä tuosta sairaasta pitää päästä eroon. Ja nyt kyllä keuhkolääkäri auttaa, kun kirjoitti tuohon B-lausuntoon etten voi tehdä omaa työtäni. No haloo! Miksen pysty, kysehän on sisäilmasta, ei työnteosta. Ei minusta eläkeläistä näin helpolla tehdä, kyllä astman kanssa pärjää. Sitä pitää vain olla positiivinen ja vältellä kaikkia altistavia tekijöitä ja astman tasapaino saavutetaan kyllä. Ja sitten mennään töihin. Teen aivan kaikkeni, että marraskuussa spiro on hyvä ja astmani tasapainossa. Ja sitten mennään töihin. Ja siellä sitten pysyn ja. Ihan sama mitkä oireet tulee päälle, kyllä astman kanssa pärjää. Sillä jos pääsen, no tuo sairasloma on joulukuulle, joulukuussa töihin, niin ihan takuuvarmasti minut sieltä kannetaan jalat edellä ulos, koska astman kanssa pärjään siellä hyvin. Eihän astma nyt niin vaikea sairaus ole. Siinä olet ihan oikeassa. Ai että on positiivinen olo, sillä astma on helposti hallittava ja hyvin hoidettavissa oleva sairaus. Ja sitähän on tutkittu jo niin pitkään, että kohtahan se osataan ehkäistä ennakoltakin. Lisäksi jo Singulairin piti olla se täsmälääke, yksi pilleri aamuisin ja iltaisin huiviin ja astman lääkitys on siinä.
Mutta oikeesti, en hevin tappele, mutta kun suutun ei lepy ikinä, jos suutun aiheesta, jos aiheetta osaan pyytää myös anteeksi. Nyt tilanne on se, että aihetta on ja paljon. Eikä ne kyynärpäät jää käyttämättä kyllä. Sehän onkin sitten taas mukavaa julkisuutta meidän talolle, mutta hoituu varmasti ammattitaidolla, sillä meidän talossa asia kun asia viedään eteenpäin, joko poliisille tai oikeuteen. Mitään ei osata sopia talon sisällä. Kyllä niin voi tehdä. - pikku Myy
*¤*¤*¤* kirjoitti:
Silloin menen viivana töihin, koska sehän on sitten todettu täysin mahdolliseksi. Tosin keuhkolääkärini kertoi, että minun sairalomani menee lävitse kun on oikea todettu ja tunnustettu sairaus takana. Mutta eikös niin ole myös sinulla?
Lisäksi hain tuon B-todistuksen, ja se on samalla sairaslomatodistus myös. Ja siinä lukee himmeesti mun oireista yms. Ja se menee sitten työnantajalle. Ei tunnu nyt ihan oikealta toiminnalta. Ei kait noi paperi ja mun sairausselosteet kuulu työnantajalle mitään? En edes tiedä näkeekö tuon todistuksen esimieheni, ja pulassa olen jos näkee. Odotin siis tietysti sairaslomatodistusta erikseen, ei pelkää B lausuntoa ja siinä olevaa sairaslomaesitystä mun epigriiseineen päivineen.
Alkaa tuntua, että on tosiaan aika vaihtaa keuhkolääkäriä kyllä. Lisäksi hän kyselee TTL:n keuhkolääkäriltä noita apuja tilanteeseeni. Mitä ihmettä sekin nyt sitten on. Mitään tutkimuksia ei enää tule. Ja lisäksi tuossa B-lausunnossa mulla on eri astma J45.0, Y96.0 ja kertomuksessa (epigriisi) jossa miltei sama teksti niin J45.9, eikä muita sairauksia.
Mutta kait niin voi tehdä.Joo, joo on minullakin ihan todettu tauti ja kaikki paperit kunnossa, mutta ei se auta. Tällaistä tämä on...
Ei, ei, ei! Työnantajalle ei anneta mitään muuta kuin A-todistus. Ei B- eikä E-todistuksia! Ei missään nimessä! Sen takia on olemassa A-todistuksia! Niitä annetaan nimenomaan työnantajalle. B- ja E-todistukset ovat tarkoitettuja muille tahoille (esim. KELA:lle ja vakuutusyhtiölle)! Omituista toimintaa! Onkohan työterveyslääkäri työnantajan puolella? - *#*#*#*
pikku Myy kirjoitti:
Joo, joo on minullakin ihan todettu tauti ja kaikki paperit kunnossa, mutta ei se auta. Tällaistä tämä on...
Ei, ei, ei! Työnantajalle ei anneta mitään muuta kuin A-todistus. Ei B- eikä E-todistuksia! Ei missään nimessä! Sen takia on olemassa A-todistuksia! Niitä annetaan nimenomaan työnantajalle. B- ja E-todistukset ovat tarkoitettuja muille tahoille (esim. KELA:lle ja vakuutusyhtiölle)! Omituista toimintaa! Onkohan työterveyslääkäri työnantajan puolella?kun tämän B-lausunnon teki siis oma keuhkolääkärini. Ja se on ainoa sairaslomatodistus. Että se pitäisi nyt lähettää työnantajalle. Ja siinä lukee kyllä just niitä asioita joita ei pitäisi lukea. Lisäksi siis lukee "omaan työpaikkaan ei pysty palaamaan" miten niin ei pysty. Kun ei taas kuunnellut, että kaikki ei vielä ollut kohdallaan. Siis tätä ei vielä voi sanoa todeksi näin. Ja tuohan antaa työnantajalle avaimet käteen, no johan lääkärikin sanoo ettet voi OMAAN työpaikkaasi tulla. NO MITÄ SITTEN, minne muka voisin mennä kun OMA TÄYSIN PUHDAS SISÄILMA tuolla omassa työpaikassa ei käy. Missäs sitten on tästäkin vielä puhtaampaa sisäilmaa? Ja kuka hemmetti palkkaa paljon sairastelleen henkilön kun terveitä työttömiä on pilvin pimein?
No ehkä täytyy mennä toiselle keuhkolääkärille ja pyytää häneltä apua, ei kait tässä muuta voi. Katsotaan nyt maksaako sen Valtiokonttori vaiko ei. Vai mitä ehdotuksia olisi? Kun en kait voi vain repiä näitä papereita ja mennä töihin? - tt-lääkäri
*#*#*#* kirjoitti:
kun tämän B-lausunnon teki siis oma keuhkolääkärini. Ja se on ainoa sairaslomatodistus. Että se pitäisi nyt lähettää työnantajalle. Ja siinä lukee kyllä just niitä asioita joita ei pitäisi lukea. Lisäksi siis lukee "omaan työpaikkaan ei pysty palaamaan" miten niin ei pysty. Kun ei taas kuunnellut, että kaikki ei vielä ollut kohdallaan. Siis tätä ei vielä voi sanoa todeksi näin. Ja tuohan antaa työnantajalle avaimet käteen, no johan lääkärikin sanoo ettet voi OMAAN työpaikkaasi tulla. NO MITÄ SITTEN, minne muka voisin mennä kun OMA TÄYSIN PUHDAS SISÄILMA tuolla omassa työpaikassa ei käy. Missäs sitten on tästäkin vielä puhtaampaa sisäilmaa? Ja kuka hemmetti palkkaa paljon sairastelleen henkilön kun terveitä työttömiä on pilvin pimein?
No ehkä täytyy mennä toiselle keuhkolääkärille ja pyytää häneltä apua, ei kait tässä muuta voi. Katsotaan nyt maksaako sen Valtiokonttori vaiko ei. Vai mitä ehdotuksia olisi? Kun en kait voi vain repiä näitä papereita ja mennä töihin?ottaisi kantaa ja tarvittaessa sit kirjoittaisi sen A-todistuksen
- *#**##*#*
tt-lääkäri kirjoitti:
ottaisi kantaa ja tarvittaessa sit kirjoittaisi sen A-todistuksen
täytyy pyytää häneltä apua. Jotenkin tuntuu, että mun keuhkolääkäri haluaa minusta eroon kyllä. Tarvitsee nyt sitten ilmoitella että etsin toisen keuhkolääkärin itselleni. No joka kerran se kysyy, onko meillä tämä hoitosuhde ja tulenko jatkossa. Ehkä se tarkoitaakin sitten, että älä nyt ihmeessä tule. En vain sitten ole tulkinnut noita kysymyksiä oikein. Ei vain jaksaisi taas lähteä ihan alustakaan. Mutta astmaa nyt osaa hoitaa kuka vain, eikä sen hoitamiseksi tarvinne toimittaa koko sairaskertomusta, joten ehkä menen jatkossa vähän matalammalla profiililla ja kerron ettei mitään sen ihmeempiä tutkimuksia ole olemassakaan.
- pikku Myy
*#*#*#* kirjoitti:
kun tämän B-lausunnon teki siis oma keuhkolääkärini. Ja se on ainoa sairaslomatodistus. Että se pitäisi nyt lähettää työnantajalle. Ja siinä lukee kyllä just niitä asioita joita ei pitäisi lukea. Lisäksi siis lukee "omaan työpaikkaan ei pysty palaamaan" miten niin ei pysty. Kun ei taas kuunnellut, että kaikki ei vielä ollut kohdallaan. Siis tätä ei vielä voi sanoa todeksi näin. Ja tuohan antaa työnantajalle avaimet käteen, no johan lääkärikin sanoo ettet voi OMAAN työpaikkaasi tulla. NO MITÄ SITTEN, minne muka voisin mennä kun OMA TÄYSIN PUHDAS SISÄILMA tuolla omassa työpaikassa ei käy. Missäs sitten on tästäkin vielä puhtaampaa sisäilmaa? Ja kuka hemmetti palkkaa paljon sairastelleen henkilön kun terveitä työttömiä on pilvin pimein?
No ehkä täytyy mennä toiselle keuhkolääkärille ja pyytää häneltä apua, ei kait tässä muuta voi. Katsotaan nyt maksaako sen Valtiokonttori vaiko ei. Vai mitä ehdotuksia olisi? Kun en kait voi vain repiä näitä papereita ja mennä töihin?Ensin pieni kommentti omasta tilanteestani. Kolme lääkäriä ovat sitä mieltä etten ole työkykyinen (kaksi erikoistunutta keuhkolääkäriä, ja yksi työterveyslääkäri)... MUTTA vakuutusyhtiön lääkäri on sitä mieltä että olen menettänyt ainoastaan 10% terveydestäni... Olen siis sairaslomalla, mutta en sa tapaturmaeläkettä enkä saa rahaa KELA:ltakan.
Nyt sinun juttuihin. Työnantajalla ei ole oikeutta lukea B-lausuntoasi! Just koska siinä yleensä lukee noita asioita jotka mainitsit. Sinun on saatava erillinen A-toistus samlta ajalta, jos siinä B-lausunnossa on jossakin merkitty työkyvyttömyysaika. Pyydä lääkäriltä sitä! Lääkäri ei saa lähettää tuota paperia työnantajalle! Sen lisäksi siinä pitäisi lukea ettet pysty olemaan kosteusvaurioituneissa tiloissa, eikä sitä ettet voi olla työpaikallasi. Se viimeisin väite on merkki työnantajallesi, että et pysty tekemään työtäsi, eikä se ole asian ydin. Se väite voi aiheuttaa ongelmia...
Et voi mennä töihin jos sinulle on annettu sairaslomaa, silloin menet omalla vastuullasi, eikä mikään vakuutus korvaa jos jotain sattuisi. (Jos nyt oletetaan, että se muuten korvaisi...) Pyytäisin samalta lääkäriltä vielä sen A-todistuksen. Hänen on annettava se! - `=`=`=`=
pikku Myy kirjoitti:
Ensin pieni kommentti omasta tilanteestani. Kolme lääkäriä ovat sitä mieltä etten ole työkykyinen (kaksi erikoistunutta keuhkolääkäriä, ja yksi työterveyslääkäri)... MUTTA vakuutusyhtiön lääkäri on sitä mieltä että olen menettänyt ainoastaan 10% terveydestäni... Olen siis sairaslomalla, mutta en sa tapaturmaeläkettä enkä saa rahaa KELA:ltakan.
Nyt sinun juttuihin. Työnantajalla ei ole oikeutta lukea B-lausuntoasi! Just koska siinä yleensä lukee noita asioita jotka mainitsit. Sinun on saatava erillinen A-toistus samlta ajalta, jos siinä B-lausunnossa on jossakin merkitty työkyvyttömyysaika. Pyydä lääkäriltä sitä! Lääkäri ei saa lähettää tuota paperia työnantajalle! Sen lisäksi siinä pitäisi lukea ettet pysty olemaan kosteusvaurioituneissa tiloissa, eikä sitä ettet voi olla työpaikallasi. Se viimeisin väite on merkki työnantajallesi, että et pysty tekemään työtäsi, eikä se ole asian ydin. Se väite voi aiheuttaa ongelmia...
Et voi mennä töihin jos sinulle on annettu sairaslomaa, silloin menet omalla vastuullasi, eikä mikään vakuutus korvaa jos jotain sattuisi. (Jos nyt oletetaan, että se muuten korvaisi...) Pyytäisin samalta lääkäriltä vielä sen A-todistuksen. Hänen on annettava se!No voi sun kiessus, täytyy soittaa tuonne sairaalan sitten. Ei ehkä ihan hirveesti innosta kyllä. Lisäksi tarvitsee sitten mainita, että potilassuhde ei sitten enää jatku. Eikä näitä keuhkolääkäreitä joka langalla istu. Mutta en voi sitten enää luottaa kyllä, jos tässä asiassa tehtiin näin. Perun tuon spiron myös, turha sitä on tehdä kun ei ole lääkäriä joka sitä katsoisi. Nyt alkaa kyllä harmittamaan todella paljon tämä asia taas kerran. Olisi siis sittenkin pitänyt vaihtaa lääkäriä jo aikaisemmin. Minä vain pidin tuosta keuhkolääkäristä todella.
- `?`?`?`?
pikku Myy kirjoitti:
Ensin pieni kommentti omasta tilanteestani. Kolme lääkäriä ovat sitä mieltä etten ole työkykyinen (kaksi erikoistunutta keuhkolääkäriä, ja yksi työterveyslääkäri)... MUTTA vakuutusyhtiön lääkäri on sitä mieltä että olen menettänyt ainoastaan 10% terveydestäni... Olen siis sairaslomalla, mutta en sa tapaturmaeläkettä enkä saa rahaa KELA:ltakan.
Et voi mennä töihin jos sinulle on annettu sairaslomaa, silloin menet omalla vastuullasi, eikä mikään vakuutus korvaa jos jotain sattuisi. (Jos nyt oletetaan, että se muuten korvaisi...) Pyytäisin samalta lääkäriltä vielä sen A-todistuksen. Hänen on annettava se!On tosi ikävä. Ehkä siinäkin suhteessa seuraan perästä kohta, mutta minä sitten menen töihin sanoi kuka mitä vain.
En tiedä ovatko lääkärimme sitten niin tietämättömiä miten näitä lausuntojaan laativat, koska siitähän nuo vakuutuslääkärit kertovat kaiken olevan kiinni. Jos tulee lausunto, joka täyttää kaikki ne kriteerit jotka asian viemiseksi eteenpäin tarvitaan homma on selvä. Miksi sitten lääkärimme yhä edelleen kirjoittavat niin puutteellisia lausuntoja, ettei niiten perusteella voi tehdä päätöstä asiasta joita nämä meidän lääkärit esittävät. Vai vierittävätkö he näin syyn vakuutuslääkäreiden niskaan, ja heitähän ei sitten tavoitakaan mitenkään.
Mutta pyysin tuota lääkärikeskusta ottamaan yhteyttä keuhkolääkärini ja kerroin asian myös. Nyt riippuu siitä mitä tapahtuu, miten sitten tosiaan täytyy reakoida näihin asioihin. Ei vain jaksaisi mitenkään. Täytyy toivoa, että kyseessä on silkka unohdus, erehdys tms. En millään jaksaisi oikeasti vaihtaa lääkäriä nyt. Ei sen lääkärin tarvitse kaikissa asioissa olla samaa mieltä, kunhan tekisi nyt nämä asiat oikein. Lähinnä ettei tuo työpaikka mene alta. Siinä vaiheessa täytyy sitten hypätä junanalle. - Mammi
*¤*¤*¤* kirjoitti:
Silloin menen viivana töihin, koska sehän on sitten todettu täysin mahdolliseksi. Tosin keuhkolääkärini kertoi, että minun sairalomani menee lävitse kun on oikea todettu ja tunnustettu sairaus takana. Mutta eikös niin ole myös sinulla?
Mutta kait niin voi tehdä.Työnantajalle ei kuulu B-todistus, vaan ainoastaan A-todistus, eli pelkkä sairaslomatodistus.Työnantajan ei tarvitse tietää mitään muuta kuin että olet sairaslomalla ja diagnoosi; eli ei mitään sairaskertomuksia työnantajalle.
- *#*#*
Mammi kirjoitti:
Työnantajalle ei kuulu B-todistus, vaan ainoastaan A-todistus, eli pelkkä sairaslomatodistus.Työnantajan ei tarvitse tietää mitään muuta kuin että olet sairaslomalla ja diagnoosi; eli ei mitään sairaskertomuksia työnantajalle.
järkytyin kyllä tuolla lääkäriasemalla kun tuota todistusta hain. Ensin sitä ei löytynyt ollenkaan ja sitten kun löytyi niin oli vain tuo B1. Toivottavasti se oli vain joku hiton erehdys. En vain tiedä, olen niin väsynyt olemaan aina väärässä. Jotenkin on hävytöntä, että työnantaja kohtelee minua kuin minä olisin nyt se ongelma, ja samaa tuntuu tekevän OMA lääkärini. Jos sairastuu homeista on näemmä aina väärässä ja aina syyllinen johonkin. Minä vihaan näitä äijiä.
- Mammi
*#*#* kirjoitti:
järkytyin kyllä tuolla lääkäriasemalla kun tuota todistusta hain. Ensin sitä ei löytynyt ollenkaan ja sitten kun löytyi niin oli vain tuo B1. Toivottavasti se oli vain joku hiton erehdys. En vain tiedä, olen niin väsynyt olemaan aina väärässä. Jotenkin on hävytöntä, että työnantaja kohtelee minua kuin minä olisin nyt se ongelma, ja samaa tuntuu tekevän OMA lääkärini. Jos sairastuu homeista on näemmä aina väärässä ja aina syyllinen johonkin. Minä vihaan näitä äijiä.
Homesairastuneita syyllistetään suurinpiirtein joka lääkärikäynnillä ja ainoa oikea reagointi on pitää oikeuksistaan kiinni. Kun kerran on määritelmät, minkä mukaan toimitaan; eli tässä tapauksessa mikä lääkärinlausunto kuuluu työnantajalle ja mikä muulle taholle , niin lääkäri on velvollinen kirjoittamaan sinulle myös A-todistuksen työnantajaa varten. Älä anna tässä asiassa periksi, vaan soita ja vaadi myös A-todistus.
Rasittavaa ja turhauttavaahan tämä on kaikille ja tuntuu, että oikeutta ei saa, mutta on vain jaksettava yrittää.
Ota päivä kerrallaan ja määritä vaikka yksi asia/päivä, joka pitää hoitaa; sillälailla jaksat paremmin! - oli ihan sama tilanne
*#*#* kirjoitti:
Vaadit vaan sen A-todistuksen,sillä mikään muu todistus tai lausunto ei kuulu työnantajalle. Kyllä he sen kirjoittavat. Kuten jo useaan kertaan on tullut ilmi se, ettei työnantajan tarvitse tietää kuin dg ja sairauslomasi kesto. Tietenkin työnantajat haluaisivat vaikka mitä lausuntoja terveydentilastasi,jota sitten tulkitsevat niitä miten haluavat, vaikkeivat lääkäreitä olekaan. Terveydentilatietosi eivät kuulu todellakaan "yleiseen jakeluun", vaan ovat yksityisasioitasi, joista keskustelet vain lääkärisi kanssa.
- että näissä palavereissa
?**?*?= kirjoitti:
Elikkäs kyllä mulla se haitta-aste pysyy 4:sena. Mutta oman keuhkolääkärin mielestä haitta-asteeni on 0. Joten se on vain hänen mielipiteensä, vakuutuslääkärit ovat katsoneet tuon haitta-asteen 4:seksi, eikä se siitä alaspäin enää muutu.
No minullahan ei ole mitään menetettävää, joten työpaikastani en luovu. Ei se sisäilman homekanta ole minun vikani, ja minä sentään yritin hakea apua, mutta kun systeemi on tämä niin miten sitä apua kukaan ehtii saamaan. Lisäksi sullahan pitää olla jo krooninen sairaus, että oireet edes otetaan vakavasti.kuuluu nykyisen lain mukaan olla myös työsuojeluvaltuutettu, automaattisesti pitäisi siis kutsu mennä myös hänelle. Tätä ei työnantaja joko tiedä tai halua tietää, mikäli se palvelee paremmin heidän tavoitteitaan.
- *^*^*^*
että näissä palavereissa kirjoitti:
kuuluu nykyisen lain mukaan olla myös työsuojeluvaltuutettu, automaattisesti pitäisi siis kutsu mennä myös hänelle. Tätä ei työnantaja joko tiedä tai halua tietää, mikäli se palvelee paremmin heidän tavoitteitaan.
Talossamme on parikin työsuojeluvaltuutettua ja työsuojelupäällikkö. Toinen työsuojeluvaltuutettu on ajanut asiaani todella hyvin, toinen pitää tärkeänä, etten missään tapauksessa saa hyötyä ammattitaudistani. Joten jos tuon lain minulle laittaisit jotenkin linkkinä, voisin laittaa siitä taas luottamusmiehelleni. Hän kysyi jo liitosta miten tulee toimia, ja kun häntä pyydän mukaan niin hänen kuuluu saada osallistua palaveriin. Ei ole mitään "talon tavan mukaista toimintaa" mihin esimieheni, juristi vetoaa. Että minunkin kohdallani tulee toimia talon käytäntöjen mukaisesti. Ja jos käytäntö on vielä laiton, niin... Mutta kyllähän tuo juristi nämä asiat tietää.
Ikävintä on, että lääkärit menevät tähän mukaan. Jos TTL kirjoittaa, ettei voi olla kosteusvauriomikrobien kanssa samoissa tiloissa, ei se tarkoita sitä mitä lääkärit minulle nyt kirjoittelevat "omaan työpaikkaan ei pysty palaamaan, altistuksen jälkeen heti oireita". Vaan kyllähän minä puhtaissa tiloissa pärjään. Siis kuten Pikku Myy kirjoitti, puhtaat tilat käy ja töitä pystyn tekemään kyllä, jos ja kun taas pääsen kuntoon. Nyt pitäisi vain saada lupa olla poissa näistä tutkimuksista ja kuntoutuksista, joita tehdään homekohteissa. - *^``*^`**
oli ihan sama tilanne kirjoitti:
Vaadit vaan sen A-todistuksen,sillä mikään muu todistus tai lausunto ei kuulu työnantajalle. Kyllä he sen kirjoittavat. Kuten jo useaan kertaan on tullut ilmi se, ettei työnantajan tarvitse tietää kuin dg ja sairauslomasi kesto. Tietenkin työnantajat haluaisivat vaikka mitä lausuntoja terveydentilastasi,jota sitten tulkitsevat niitä miten haluavat, vaikkeivat lääkäreitä olekaan. Terveydentilatietosi eivät kuulu todellakaan "yleiseen jakeluun", vaan ovat yksityisasioitasi, joista keskustelet vain lääkärisi kanssa.
Tuntuu, että tässä sairaudessa olisi ihan riittävästi kivirekeä. Ei jaksaisi enää tätä muuta kiusaamista ja selkeää valehteluakin. On se kyllä hirveää, että on sairastunut homeista ja yrittää pitää kiinni työpaikastaan, eikä halua eläkkeelle! Miksei muka astman kanssa pärjää? Pärjääväthän muutkin, kunhan vain työnantaja tekee omat osionsa kuntoon. Eihän tämä nyt minun vikaani ole, vaikka tuo esimies niin tuntuu uskovankin.
Lisäksi kun kysyin nyt etätöistä. Nehän oli minulle luvattu, jos en pysty omassa työpaikassani töitä tekemään. Vastaus on, ei sairaana pysty tekemään etätöitäkään. No en minä tästä kroonisesta sairaudestani enää 100% parane, se on selvä. Mutta ei tämä nyt mikään eläke- tai syy jäädä jonnekin maan ja taivaan väliin ole. Kyllä järjellisin toimin työikää on jäljellä ja sitä haluan tehdä! Enkä suostu ymmärtämään miten minä astmasairaana en töitä muka pystyisi tekemään, kun muutkin pystyy. Kunhan nuo sisäilmaongelmat nyt vain myönnetään, ja hyväksytään se, että sairastun muistakin kuin työpaikkani homeista. - ------------------------
tt-lääkäri kirjoitti:
ottaisi kantaa ja tarvittaessa sit kirjoittaisi sen A-todistuksen
Saan tt-lääkäriltäni tuon A todistuksen, käyn hänen luonaan näyttämässä B1 todistusta ja hän kirjoittaa tuon A todistuksen sen pohjalta. Kiitos todella paljon neuvosta. Peruin sitten muuta kautta tapahtuneet tavoittelut ja samalla myös tuon spirometrian. Nyt täytyy sitten vain miettiä mitä tekee, ehkä tt-lääkärini osaa neuvoa.
Mutta kiitos neuvoista. - Homeherkkä
*#*#* kirjoitti:
Ihan oikeassa ovat hometoverisi, jotka neuvoivat sinua hankkimaan A:n.
Ihmettelen vain tuota B:tä.
Kun sinulla on ammattiastma todettuna ja olet sen takia työkyvytön, niin mielestäni keuhkolääkärisi olisi pitänyt kirjoittaa vakuutusyhtiötäsi varten E-lausunto, koska B ei vakuutusyhtiöille näytä kelpavan.
Eli maksaako vakuutusyhtiösi sinulle ammattitautilain mukaista korvausta työkyvyttömyytesi johdosta ja jos ei maksa, niin tiedätkö miksi ei maksa? - koettua
Homeherkkä kirjoitti:
Kun sinulla on ammattiastma todettuna ja olet sen takia työkyvytön, niin mielestäni keuhkolääkärisi olisi pitänyt kirjoittaa vakuutusyhtiötäsi varten E-lausunto, koska B ei vakuutusyhtiöille näytä kelpavan.
Eli maksaako vakuutusyhtiösi sinulle ammattitautilain mukaista korvausta työkyvyttömyytesi johdosta ja jos ei maksa, niin tiedätkö miksi ei maksa?Vielä noista B- ja E-lausunnoista. B:tä ei vakuutusyhtiöni korvannut, mutta samasta asiasta sen E:n kyllä.
- että näissä palavereissa
*^*^*^* kirjoitti:
Talossamme on parikin työsuojeluvaltuutettua ja työsuojelupäällikkö. Toinen työsuojeluvaltuutettu on ajanut asiaani todella hyvin, toinen pitää tärkeänä, etten missään tapauksessa saa hyötyä ammattitaudistani. Joten jos tuon lain minulle laittaisit jotenkin linkkinä, voisin laittaa siitä taas luottamusmiehelleni. Hän kysyi jo liitosta miten tulee toimia, ja kun häntä pyydän mukaan niin hänen kuuluu saada osallistua palaveriin. Ei ole mitään "talon tavan mukaista toimintaa" mihin esimieheni, juristi vetoaa. Että minunkin kohdallani tulee toimia talon käytäntöjen mukaisesti. Ja jos käytäntö on vielä laiton, niin... Mutta kyllähän tuo juristi nämä asiat tietää.
Ikävintä on, että lääkärit menevät tähän mukaan. Jos TTL kirjoittaa, ettei voi olla kosteusvauriomikrobien kanssa samoissa tiloissa, ei se tarkoita sitä mitä lääkärit minulle nyt kirjoittelevat "omaan työpaikkaan ei pysty palaamaan, altistuksen jälkeen heti oireita". Vaan kyllähän minä puhtaissa tiloissa pärjään. Siis kuten Pikku Myy kirjoitti, puhtaat tilat käy ja töitä pystyn tekemään kyllä, jos ja kun taas pääsen kuntoon. Nyt pitäisi vain saada lupa olla poissa näistä tutkimuksista ja kuntoutuksista, joita tehdään homekohteissa.Laki on nimeltään: laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan yhteistoiminnasta. Laki (44/2006) tuli voimaan 1.2.2006 ja se löytyy osoitteesta www.finlex.fi.
- *^*^*
Homeherkkä kirjoitti:
Eli maksaako vakuutusyhtiösi sinulle ammattitautilain mukaista korvausta työkyvyttömyytesi johdosta ja jos ei maksa, niin tiedätkö miksi ei maksa?Tähän mennessä ei mitään ongelmia. Voipi olla että nyt sitten alkavat. Täytyykin kysyä heti tuolta Valtiokonttorista neuvoja. Minulla on tosi hyvä käsittelijä, joka vastaa kysymyksiin aina nopeasti ja selkeästi. En vain ole uskaltanut neuvoja kysyä, koska arvelin pääseväni töihin. No niin ei sitten käynyt.
Kävin juuri ajamassa yli 120 km tuon A todistuksen vuoksi ja sain lisää ohjeita. En nyt kuitenkaan tiedä mitä teen, tt-lääkärini antoi mietintää varten paperit kotiin jo. Elikkäs tt-lääkäri teki myös toisen B1 lausunnon. Siinä taas haetaan tämän sairasloman jälkeen sitä etätyönmahdollisuutta työkokeilun keinoin. Alkuun hakien toimintakykyä vastaavaa etätyön määrää. Jos tässä rajoitteita, niin tutkittava mahdollisuutta osatyökyvyttömyysratkaisuun määräaikaisena.
Mitä mieltä olette tuosta, antaako tämä etätyökokeilu työnantajalle mahdollisuuden todeta että eipä onnistunut tämä työkokeilu, joten etsi uusi työpaikka? En tiedä näistä riittävästi, jotta osaisin tietää missä mennään. Siis pääasia on että työpaikka säilyy ja pääsen vielä joskus takaisin töihinkin. Ja ihan turha näillä diagnooseilla ja sairaskertomuksilla hakea uutta työpaikkaa, joten se sama tai sitten kun tulee tuo innovaatioyliopisto, niin tulee varmasti uusia työtiloja myös. Elikkäs sinne asti kun pysyy kuviossa mukana, niin sitten voisi vaikka päästä taas elämästäkin kiinni kunnolla.
Hyviä uutisia myös.
Nyt pef on 526 ja FEV1 2,7 elikkäs suunta on oikea. Takana tuplana lääkitys tuo spiriva. Siitä huolimatta kyllä oikealla puolella jatkuvaa kipua. Tiedä sitten onko hengittelystä johtuvaa vaiko mitä. Mutta elämä on. - '0'000'0'0
että näissä palavereissa kirjoitti:
Laki on nimeltään: laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan yhteistoiminnasta. Laki (44/2006) tuli voimaan 1.2.2006 ja se löytyy osoitteesta www.finlex.fi.
Laki on nimeltään: laki työsuojelun valvonnasta ja työpaikan yhteistoiminnasta. Laki (44/2006) tuli voimaan 1.2.2006 ja se löytyy osoitteesta www.finlex.fi.
Tarkemmin tästä linkistä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/2006/20060009.pdf
kohta 27§ sivu 200.
Kiitos vielä tiedosta. En ole näitä tarvinnut, mutta nyt tulostin itselleni ja lueskelen kunhan ehdin. - ''0000''
homeahdistus1 kirjoitti:
no mutta sehän on mainiota että sinulla on haitaton keuhkosairaus! Ehkä lääkärisi ajatteli että jatkuvasti sairaslomalla olo haitattoman sairauden vuoksi on enemmän etu kuin haitta. Sinähän voi tehdä kaikkea kivaa kotona, kun sairaus ei haittaa.
"Vaihteleva hengitystoiminnan vajavuus
Tyypillinen vaihtelevaoireinen keuhkosairaus on astma. Haitan arviointi perustuu aina pitkäaikaiseen seurantaan sen jälkeen, kun potilaan hoito on optimaalisella tasolla. Potilaasta tulee olla vähintään vuoden ajalta taannehtivasti saatavissa pysyvyyttä varmentavia tietoja. Arvioinnissa huomioidaan muun muassa lääkityksen tarve, huippuvirtausarvojen taso ja vaihtelevuus, fyysisen rasituksen sietokyky sisätiloissa ja ulkona, ilman lämpötilan ja epäpuhtauksien vaikutus sairauteen, hengitystieinfektioiden yleisyys ja vaikutus oireisiin, sairauden vaikutus yöuneen sekä sairauden pahenemisvaiheiden tiheys ja vaikeusaste (mm. lääkityksen muutokset, päivystysluontoisen hoidon tarve ja sairaalahoitojen tarve).
Vähäinen toiminnanvajavuus: Diagnoosi asianmukaisesti varmistettu, oireita harvoin ja ne ovat useimmiten altisteita varomalla vältettävissä. Lääkehoidon tarvetta ajottain = 0–2
Lievä toiminnanvajavuus: Keuhkoputkia laajentavien lääkkeiden käyttötarve jatkuvaa. Inhaloitavien steroidien käyttötarve ajoittain. Astmaoireita fyysisessä rasituksessa ja hengitysinfektioiden aikana. Kylmä ilma ja ilman epäpuhtaudet aiheuttavat oireilua = 3–5
Keskivaikea toiminnanvajavuus: Inhaloitavien steroidien käyttötarve päivittäistä ja oraalisten steroidien käyttötarve useasti toistuvaa tai jatkuvaa. Huippuvirtausarvot aamuisin säännöllisesti huonot. Yöuni häiriytyy viikottain. Talvipakkasella vaikeuksia liikkua ulkona. Sairauden pahenemisvaiheita 2–5 kertaa vuodessa. Päivystysluontoisen hoidon tarvetta vuosittain = 6–10
Vaikea toiminnanvajavuus: Huippuvirtausarvoissa suuria vaihteluita eikä lääkityksen avulla päästä odotusarvoihin. Fyysisen rasituksen sietokyky huono sisätiloissakin. Sairaus rajoittaa päivittäisiä toimintoja. Pahenemisvaiheita kuukausittain. Päivystysluontoisen hoidon ja sairaalahoidon tarve useampia kertoja vuodessa = 11–15
Erittäin vaikea toiminnanvajavuus: Lääkkeiden käyttö maksimaalista. Vaikea, pysyvä obstruktio. Potilas joutuu olemaan suurimman osan ajastaan istuma-asennossa vuoteessa tai tuolissa. Tarvitsee jatkuvasti ulkopuolista apua. Lähes jatkuvasti sairaalahoidon tai vastaavan laitoshoidon tarpeessa = 16–20"
Sosiaali- ja terveysministeriö Haittaluokattuli taas toteen näytetyksi. Ihmisellä itsellään ja hänen oireillaan ja ongelmillaan sairauden kanssa ei ole mitään merkitystä lääkäreille. Vain testit merkitsevät. On vaikea miettiä miten kertoa lääkärille oireistaan ja olostaan, kun hän pitää sairauttani haitattomana. Kyllä se on täysin mahdotonta. Seuraavan lääkärin kanssa täytyy ottaa puheeksi asia heti, ettei mene turhaan aikaa hukkaan jos hän ajattelee myös näin. On parempi olla ilman lääkäriä, kun luottaa lääkäriin joka hoitaa minua tuolla asenteella. Vaikea tilanne, mutta pyydän kaikki paperini tuolta lääkärikeskuksesta pois viimeistään ensi viikolla. Toivottavasti saan ne, sillä mitä ne siellä maatuu, kun lääkäri ei tuosta ketjusta tule olemaan. Kipua on niin monenlaista, menettämisen kipu on ikävää myös.
- että näissä...
'0'000'0'0 kirjoitti:
Tarkemmin tästä linkistä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/kokoelma/2006/20060009.pdf
kohta 27§ sivu 200.
Kiitos vielä tiedosta. En ole näitä tarvinnut, mutta nyt tulostin itselleni ja lueskelen kunhan ehdin.Tuosta pykälästä saatu tieto antaa myös mahdollisuuden siihen, että työsuojeluvaltuutettu voi edustaa työntekijää neuvotteluissa, jos tämä itse ei halua olla mukana. Tätä mahdollisuutta ei ollut ennen tätä lakia.
- ¨¨0¨0¨0
että näissä... kirjoitti:
Tuosta pykälästä saatu tieto antaa myös mahdollisuuden siihen, että työsuojeluvaltuutettu voi edustaa työntekijää neuvotteluissa, jos tämä itse ei halua olla mukana. Tätä mahdollisuutta ei ollut ennen tätä lakia.
en ikinä voisi antaa toisen henkilön edustaa minua tässä asiassa ilman omaa läsnäoloani. Niin suurta luottamusta ei kukaan enää minulta saa. Mutta kiitos tiedosta siitäkin huolimatta. Ja ehkä se on hyvä tieto jollekin toiselle.
Minä poden tuota A todistuksen hakua nyt. Pef laski 439 ja FEV1 on 2,3. Joten tulee taas kerran mielenkiintoinen yö. Tullessani kotiin arvot ja olotila oli vielä suhteellisen hyvät. Nyt särkee taas päätä hillittömästi. No aamulla on ehkä parempi olla jo. Että siten tämä haitaton sairauteni oireilee haitattomasti. - '¨'¨'¨'
*^*^* kirjoitti:
Tähän mennessä ei mitään ongelmia. Voipi olla että nyt sitten alkavat. Täytyykin kysyä heti tuolta Valtiokonttorista neuvoja. Minulla on tosi hyvä käsittelijä, joka vastaa kysymyksiin aina nopeasti ja selkeästi. En vain ole uskaltanut neuvoja kysyä, koska arvelin pääseväni töihin. No niin ei sitten käynyt.
Kävin juuri ajamassa yli 120 km tuon A todistuksen vuoksi ja sain lisää ohjeita. En nyt kuitenkaan tiedä mitä teen, tt-lääkärini antoi mietintää varten paperit kotiin jo. Elikkäs tt-lääkäri teki myös toisen B1 lausunnon. Siinä taas haetaan tämän sairasloman jälkeen sitä etätyönmahdollisuutta työkokeilun keinoin. Alkuun hakien toimintakykyä vastaavaa etätyön määrää. Jos tässä rajoitteita, niin tutkittava mahdollisuutta osatyökyvyttömyysratkaisuun määräaikaisena.
Mitä mieltä olette tuosta, antaako tämä etätyökokeilu työnantajalle mahdollisuuden todeta että eipä onnistunut tämä työkokeilu, joten etsi uusi työpaikka? En tiedä näistä riittävästi, jotta osaisin tietää missä mennään. Siis pääasia on että työpaikka säilyy ja pääsen vielä joskus takaisin töihinkin. Ja ihan turha näillä diagnooseilla ja sairaskertomuksilla hakea uutta työpaikkaa, joten se sama tai sitten kun tulee tuo innovaatioyliopisto, niin tulee varmasti uusia työtiloja myös. Elikkäs sinne asti kun pysyy kuviossa mukana, niin sitten voisi vaikka päästä taas elämästäkin kiinni kunnolla.
Hyviä uutisia myös.
Nyt pef on 526 ja FEV1 2,7 elikkäs suunta on oikea. Takana tuplana lääkitys tuo spiriva. Siitä huolimatta kyllä oikealla puolella jatkuvaa kipua. Tiedä sitten onko hengittelystä johtuvaa vaiko mitä. Mutta elämä on.¨tuohon työkokeiluun, koska palkan olisi maksanut Valtiokonttori, jos olisi suostunut, pitää anoa, ja silloin en olekaan työsuhteessa omaan työpaikkaani. Arvion työkokeilun onnistumista tekisi esimieheni, joka haluaa päästä minusta eroon. Joten aika helppo arvata miten siinä kävisi.
Ilmoitin tästä tt-lääkärilleni ja hän kertoi, että lähdetään sitten normaalista etätyöstä ja pyysi miettimään määräaikaista osatyökyvyttömyyseläkettä tukena. No en tiedä tuosta systeemistä taas mitään, joten pitäisi selvitellä ensin mitä tarkoittaa. Ja saako sitä ylipäätään, ja jokainen lause jossa lukee joku eläke on kyllä ihan murhaa. - Homeherkkä
*^*^* kirjoitti:
Tähän mennessä ei mitään ongelmia. Voipi olla että nyt sitten alkavat. Täytyykin kysyä heti tuolta Valtiokonttorista neuvoja. Minulla on tosi hyvä käsittelijä, joka vastaa kysymyksiin aina nopeasti ja selkeästi. En vain ole uskaltanut neuvoja kysyä, koska arvelin pääseväni töihin. No niin ei sitten käynyt.
Hyviä uutisia myös.
Nyt pef on 526 ja FEV1 2,7 elikkäs suunta on oikea. Takana tuplana lääkitys tuo spiriva. Siitä huolimatta kyllä oikealla puolella jatkuvaa kipua. Tiedä sitten onko hengittelystä johtuvaa vaiko mitä. Mutta elämä on.Kyllähän keuhkolääkärin pitäisi tietää, mikäli on kysymyksessä ammattitauti, niin vakuutusyhtiö vaatii E-lausunnon.
No saas nähdä pyytääkö valtiokonttori uuden lausunnon keuhkolääkäriltäsi.
Toivon, että työnantajasi järjestäisi sinulle etätyöpaikan ainakin muutamaksi kuukaudeksi ihan keuhkojesi toipumisen kannalta. Ja kun homealtistusta et enää siedä, niin myöhemmin kosteurvauriomikrobivapaan työpaikan.
Ilahduttavaa kuulla, että keuhkojesi toiminta elpyy pikkuhiljaa. Taustalla on kuitenkin aina tieto siitä, että uusi altistus aiheuttaa uuden romahduksen.
Kaikkeaa hyvää sinulle. Pidä puolesi. - %&%&%&
Homeherkkä kirjoitti:
Kyllähän keuhkolääkärin pitäisi tietää, mikäli on kysymyksessä ammattitauti, niin vakuutusyhtiö vaatii E-lausunnon.
No saas nähdä pyytääkö valtiokonttori uuden lausunnon keuhkolääkäriltäsi.
Toivon, että työnantajasi järjestäisi sinulle etätyöpaikan ainakin muutamaksi kuukaudeksi ihan keuhkojesi toipumisen kannalta. Ja kun homealtistusta et enää siedä, niin myöhemmin kosteurvauriomikrobivapaan työpaikan.
Ilahduttavaa kuulla, että keuhkojesi toiminta elpyy pikkuhiljaa. Taustalla on kuitenkin aina tieto siitä, että uusi altistus aiheuttaa uuden romahduksen.
Kaikkeaa hyvää sinulle. Pidä puolesi.mutta sain ohjeen lähettää tuon B todistuksen suoraan Valtiokonttoriin, he sitten käsittelevät sen siellä. Eikä se mitään, jos eväävät sairasloman menen töihin. Se ei sitten ole minun ongelmani, jos lääkäri ei tiedä milloin kirjoitetaan mikäkin lausunto. Pyysin kaikki paperini pois tuosta lääkärikeskuksesta. Haen ne ensi viikolla, jos vain saan ne. Sitten pitää vain miettiä ja arvioida mitä tehdä. Ongelmaksi tulee, että tuossa E-lausunnossa minun tulee kääntyä keuhkolääkärin puoleen, joten joku lääkäri joka kirjoittaa lääkkeet uusiksi olisi oltava. Muutahan tässä ei kuitenkaan enää tehtävissä ole, katsotaan miten lääkkeet tehoaa ja mietitään voisiko jostakin luopuakin (toivottavasti voi) ja siinä se.
No sain uusittua lääkkeet kyllä terveyskeskuksessa. Siellä vain pitää olla riittävästi tietoa sairaudesta, jotta lääkäri voi päätellä voiko lääkkeet uusia. Joten pitänee toimittaa tuonne terveyskeskukseen kaikki uudet paperit, ehkä se toimii ainakin hätätapauksessa varalla. Ja sitten vain miettimään mitä tehdä. En vain saa mielestäni sitä, että oman keuhkolääkärini mielestä sairauteni on haitaton. Mutta kyllä niin voi ajatella. - vaan
%&%&%& kirjoitti:
mutta sain ohjeen lähettää tuon B todistuksen suoraan Valtiokonttoriin, he sitten käsittelevät sen siellä. Eikä se mitään, jos eväävät sairasloman menen töihin. Se ei sitten ole minun ongelmani, jos lääkäri ei tiedä milloin kirjoitetaan mikäkin lausunto. Pyysin kaikki paperini pois tuosta lääkärikeskuksesta. Haen ne ensi viikolla, jos vain saan ne. Sitten pitää vain miettiä ja arvioida mitä tehdä. Ongelmaksi tulee, että tuossa E-lausunnossa minun tulee kääntyä keuhkolääkärin puoleen, joten joku lääkäri joka kirjoittaa lääkkeet uusiksi olisi oltava. Muutahan tässä ei kuitenkaan enää tehtävissä ole, katsotaan miten lääkkeet tehoaa ja mietitään voisiko jostakin luopuakin (toivottavasti voi) ja siinä se.
No sain uusittua lääkkeet kyllä terveyskeskuksessa. Siellä vain pitää olla riittävästi tietoa sairaudesta, jotta lääkäri voi päätellä voiko lääkkeet uusia. Joten pitänee toimittaa tuonne terveyskeskukseen kaikki uudet paperit, ehkä se toimii ainakin hätätapauksessa varalla. Ja sitten vain miettimään mitä tehdä. En vain saa mielestäni sitä, että oman keuhkolääkärini mielestä sairauteni on haitaton. Mutta kyllä niin voi ajatella.mitä tässä on lukenut näitä juttuja niin työnantajaasi ymmärrän myös. jos kerran on tarjottu eläkettä että jostain rahaa saa niin miksi ei tartu siihen sitten, vaan pitää firmaa yhtä työntekijää alimiehitettynä kun se ei voi palkata uutta edes heti jos kenkää antaa.
sekin kun on toisen elanto kuinka hyvin kyseinen yritys kannattaa ja työkyvytön työntekijä ei siinä auta yhtään.
asioilla kun on monta kantaa melko usein. - +0+0+
vaan kirjoitti:
mitä tässä on lukenut näitä juttuja niin työnantajaasi ymmärrän myös. jos kerran on tarjottu eläkettä että jostain rahaa saa niin miksi ei tartu siihen sitten, vaan pitää firmaa yhtä työntekijää alimiehitettynä kun se ei voi palkata uutta edes heti jos kenkää antaa.
sekin kun on toisen elanto kuinka hyvin kyseinen yritys kannattaa ja työkyvytön työntekijä ei siinä auta yhtään.
asioilla kun on monta kantaa melko usein.Helppo sitä eläkettä on lääkäreiden tarjota, mutta eipä sitä kukaan hyväksy. Miksi hyväksyisikään, jos tuolla toisaalla Pikku Myy ei saa edes Kelalta korvauksia astman vuoksi, päätös on ettei astma aiheuta työkyvyttömyyttä. Joten miten se nyt sitten eläkkeelle oikeuttaisi! Kyllä lääkärit voi puhua mitä vain, vastuu on kuulijalla aina näissä tapauksissa. Ihan turha kuvitella, että eläkettä tuosta noin vain saa.
Ja miksi minun pitäisi ajatella valtion rahoittamaa korkeakoulua, joka sairastutti minut krooniseen sairauteen? Eihän hekään ajatelleet minua, kun apua yritin hakea. En ole työpaikkani ensimmäinen ammattitautitapaus, oppiakin olisi voinut ottaa ja tehdä asioita kunnolla myös. Oman työni menetin jo alkumetreillä ja minun tilalleni on palkattu uusi henkilö jo kahteenkin kertaan. Toiselle tuli väsymys työhön nopeasti ja pyysi päästä omiin töihinsä takaisin ja toinenkin etsii nyt uutta työpaikkaa täysin kettuuntuneena työmääräänsä. Minä olen ns. hyllyvirassa nyt. Ei kukaan kärsi siitä, että minä puutun työpaikaltani, paitsi minä.
Joten eipä tuo eläkeajattelu ole mikään ratkaisu. Ne jotka siihen halpaan ovat menneet tappelevat sitä eläkettä itselleen vuosikausia. Miksi ryhtyä siihen, kun haluan tehdä töitä. Ei työpaikkani tarvitse päästä näistä ammattitaudeista kuin koira veräjästä. Syy on siellä, ei minussa.
- se haittaluokitus
ei mulla vielä..
ammattitauti todettiin helmikuussa..
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1033121GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521055Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32997- 67868
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44832
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24801