Kissojen nostelu pöydälle on joskus mukavaa, tässä yksi: Mielestäni "tosi rakkaus odottaa" - kampanjan tyyliset käsitykset ovat moralismia, joka on eri asia kuin kristillisyys.
Koen vastenmieliseksi ajatustavan jossa kristillisyys (= hengellinen elämä, suhde Jumalaan) nähdään samana asiana kuin tietynlaisen moraalikoodiston (useimmiten mahdollisimman vanhoillisen) seuraaminen. Jos joku haluaa papin aamenta odottaa, se on oma asiansa, mutta sitä ei tulisi pitää ainoana oikeana tapana elää.
Seksisäännöt
22
890
Vastaukset
- samaa mieltä
Papin aamenen odottaminen on vain moralismia, ihmisten perinnäissäännöksiä, jotka eivät liity uskoon mitenkään. Raamatun mukaanhan avioliitto alkaa kun kaksi ihmistä tulee yhdeksi lihaksi.
- Uskonnon yo
Kyllä se avioliitto on vain ihan Raamatussa itsessään määrätty ainoaksi oikeaksi ajankohdaksi harrastaa seksiä. Joka muuta väittää, ottakoon Raamatun kauniiseen käteen ja alkakoon paukuttaa oppeja päähänsä. Paavalin kirjeissä esiaviollisesta seksistä tulee jopa kuolemantuomio, samoin kuin homosuhteista (=Raamattu kieltää ankarasti molemmat).
Uskovainen on kiva olla, jos lukee Raamattua niin kuin itselle sopii. Valitsee vain ne kohdat, jotka miellyttävät itseä ja ohittaa epämieluisat (seksi)kiellot! :)
Raamatussa sanotaan ihan selvästi "älkää liatko aviovuodetta!" (=älkää harrastako esiaviollista seksiä). Yhdynnän kuuluu tapahtua vasta sitten, kun pari on Jumalan silmien edessä julistettu mieheksi ja vaimoksi. Yhdyntä "sinetöi" liiton, eli sen jälkeen pari saa vasta Jumalan lain mukaisesti "liittyä yhdeksi lihaksi". Hääyö on juuri siksi niin tärkeä, sillä Jumala ei anna Raamatussa lupaa "liittyä yhdeksi lihaksi" yhtään ennen.
Kannattaa ottaa asiasta selvää ennen kuin alkaa kirjoittamaan mitä sattuu. Raamattu on Jumalaan uskoville Jumalan sanaa ja Jumalan sanaa vastaan rikkovat ne, jotka eivät tottele Jumalan käskyjä.
(Huorin tekeminen voidaan ymmärtää pettämisen ohella esiaviollisen seksin harrastamiseksi ja se kielletään jo kymmenessä käskyssä!) Minua niin naurattavat nämä ihmisten omat tulkinnat asioista, jotka Raamatussa on selkeästi kielletty! :D
(Raamatun) lukeminen kannattaa aina ;) - tyttäret
Uskonnon yo kirjoitti:
Kyllä se avioliitto on vain ihan Raamatussa itsessään määrätty ainoaksi oikeaksi ajankohdaksi harrastaa seksiä. Joka muuta väittää, ottakoon Raamatun kauniiseen käteen ja alkakoon paukuttaa oppeja päähänsä. Paavalin kirjeissä esiaviollisesta seksistä tulee jopa kuolemantuomio, samoin kuin homosuhteista (=Raamattu kieltää ankarasti molemmat).
Uskovainen on kiva olla, jos lukee Raamattua niin kuin itselle sopii. Valitsee vain ne kohdat, jotka miellyttävät itseä ja ohittaa epämieluisat (seksi)kiellot! :)
Raamatussa sanotaan ihan selvästi "älkää liatko aviovuodetta!" (=älkää harrastako esiaviollista seksiä). Yhdynnän kuuluu tapahtua vasta sitten, kun pari on Jumalan silmien edessä julistettu mieheksi ja vaimoksi. Yhdyntä "sinetöi" liiton, eli sen jälkeen pari saa vasta Jumalan lain mukaisesti "liittyä yhdeksi lihaksi". Hääyö on juuri siksi niin tärkeä, sillä Jumala ei anna Raamatussa lupaa "liittyä yhdeksi lihaksi" yhtään ennen.
Kannattaa ottaa asiasta selvää ennen kuin alkaa kirjoittamaan mitä sattuu. Raamattu on Jumalaan uskoville Jumalan sanaa ja Jumalan sanaa vastaan rikkovat ne, jotka eivät tottele Jumalan käskyjä.
(Huorin tekeminen voidaan ymmärtää pettämisen ohella esiaviollisen seksin harrastamiseksi ja se kielletään jo kymmenessä käskyssä!) Minua niin naurattavat nämä ihmisten omat tulkinnat asioista, jotka Raamatussa on selkeästi kielletty! :D
(Raamatun) lukeminen kannattaa aina ;)yhtuivät isäänsä?
No nostellaan sitten kissoja:
Sanot vastenmieliseksi moralismiksi sitä, että kristillisyys ilmenee seksielämän moraalikoodiston noudattamisena. Tarkoitatko, että jokaisen kristityn, joka ei halua moralistin leimaa, tulisi tarkoin välttää puhumasta, että hän kenties kannattaa tai noudattaa jotakin seksielämän moraalikoodistoa?- tarkoita
että olisi väärin odottaa avioliittoon asti, anteeksi jos joku sai sellaisen käsityksen. Sehän on vain kunnioitettava asia! Mutta mielestäni tätä painotetaan jopa liikaa että on niin tärkeää odottaa ns. viralliseen avioliittoon. Ei raamatussa sanota että avioliitto alkaa papin aamenesta. Tietenkin esiaviollinen seksi on syntiä, mutta kysymys kuuluukin mistä se avioliitto alkaa Jumalan silmissä? Onko se se kun mennään kirkkoon sanomaan tahdon? Vai onko se sitä kun molemmat ovat sitoutuneet täysin ja loppuelämäkseen toisilleen ja luvanneet sen toisilleen?
- Jumalan pieni köyhä
"Sanot vastenmieliseksi moralismiksi sitä, että kristillisyys ilmenee seksielämän moraalikoodiston noudattamisena. "
- Tarkkaan ottaen sanoin vastustavani "kristitty ei asu avoliitossa, ei juo eikä polta" - tyyppistä ajattelua. Se asuuko avoliitossa, tupakoiko tai käyttääkö alkoholia ovat eri asia kuin kristillisyys, usko Jeesukseen. Uskomme Jeesukseen määrittelee hengellisen asemamme, ts olemmeko kristittyjä vai emme, ei esim. suhteemme seksiin tai alkoholiin (kuten varsin monessa paikassa rivien välistä annetaan ymmärtää).
"Tarkoitatko, että jokaisen kristityn, joka ei halua moralistin leimaa, tulisi tarkoin välttää puhumasta, että hän kenties kannattaa tai noudattaa jotakin seksielämän moraalikoodistoa?"
- Uskon että vastaus tähän kysymykseen löytyy siitä, miten pitkälle on valmis seisomaan omien näkemystensä takana ihmisten edessä ja kuinka pitkälti määrittelee itsensä toisten antamien leimojen kautta. tarkoita kirjoitti:
että olisi väärin odottaa avioliittoon asti, anteeksi jos joku sai sellaisen käsityksen. Sehän on vain kunnioitettava asia! Mutta mielestäni tätä painotetaan jopa liikaa että on niin tärkeää odottaa ns. viralliseen avioliittoon. Ei raamatussa sanota että avioliitto alkaa papin aamenesta. Tietenkin esiaviollinen seksi on syntiä, mutta kysymys kuuluukin mistä se avioliitto alkaa Jumalan silmissä? Onko se se kun mennään kirkkoon sanomaan tahdon? Vai onko se sitä kun molemmat ovat sitoutuneet täysin ja loppuelämäkseen toisilleen ja luvanneet sen toisilleen?
Pohjimmiltaan kyse lienee siitä, että seksisuhde palvelisi aina rakentavasti ihmissuhteita. Seksuaalisuus ei ole ihmisen määräävin ominaisuus, mutta se on niin voimakas, että jos sille ei aseteta turvallisia puitteita, se alkaa helposti uhata ihmissuhteiden kokonaisvaltaista tervettä rakentumista.
Seksisuhteet koskevat paitsi suhteeseen antautuvia, myös muita ihmisiä. Esim. vanhempien jälkeläisodotukset ovat luonnollisia. En tarkoita, että lasten tulisi toteuttaa vanhempien tai muidenkaan toiveita orjallisesti, mutta olisi väärin kieltää vanhemmilta kokonaan toive lastenlapsista.
Salatut seksisuhteet voivat aiheuttaa kiusallisia väärinkäsityksiä tilanteissa, jossa joku toinenkin olisi kiinnostunut suhteen luomisesta saamaan henkilöön. Avioliitto toimii selvänä yhteisöllisenä merkkinä siitä, että kyseinen henkilö on oikeasti varattu.
Seksisuhteen turvallisuus on myös tärkeä seikka. Avioliittoon menemällä osapuolet antavat selvästi voimakkaamman signaalin sitoutumisesta kuin avosuhteessa. Tämä on seksisuhteen rakentumisen kannalta hyvin arvokas asia. Avioliitto viestittää voimakkasti, että minä hyväksyn sinut, en vain sen takia, että olet tähän asti tyydyttänyt minua, vaan että luotan sinuun ihan kokonaan.
Avosuhteen taustalla voi aina vaania tunne, että tuo toinen ei ehkä kuitenkaan kokosydämisesti halua olla kanssani, kun ei sitä muiden edessä halua vahvistaa. Ehkä hän odottaa, että minun tulisi olla parempi tms. Rakenna siinä nyt sitten luottavaista seksisuhdetta - suorittamista ja pärjäämistä siitä tulee.
Koska Jumalan tien kulkemisen päämäärä on rakkaus, asettaisin näiden seikkojen huomioimisen tärkeälle sijalle asiaa arvioitaessa.Jumalan pieni köyhä kirjoitti:
"Sanot vastenmieliseksi moralismiksi sitä, että kristillisyys ilmenee seksielämän moraalikoodiston noudattamisena. "
- Tarkkaan ottaen sanoin vastustavani "kristitty ei asu avoliitossa, ei juo eikä polta" - tyyppistä ajattelua. Se asuuko avoliitossa, tupakoiko tai käyttääkö alkoholia ovat eri asia kuin kristillisyys, usko Jeesukseen. Uskomme Jeesukseen määrittelee hengellisen asemamme, ts olemmeko kristittyjä vai emme, ei esim. suhteemme seksiin tai alkoholiin (kuten varsin monessa paikassa rivien välistä annetaan ymmärtää).
"Tarkoitatko, että jokaisen kristityn, joka ei halua moralistin leimaa, tulisi tarkoin välttää puhumasta, että hän kenties kannattaa tai noudattaa jotakin seksielämän moraalikoodistoa?"
- Uskon että vastaus tähän kysymykseen löytyy siitä, miten pitkälle on valmis seisomaan omien näkemystensä takana ihmisten edessä ja kuinka pitkälti määrittelee itsensä toisten antamien leimojen kautta.Vastasin provosoivaan aloitukseesi kärjistäen, koska väitteesi oli epämääräinen. Tuo tarkennus jo muuttaa asiaa aika tavalla. Aloitustekstisi antoi mahdollisuuden tulkintaan: Seksielämän moraalikoodistoista puhuville pitäisi säätää uusi laki, joka kieltää heitä puhumasta noin.
Olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että stereotyyppisen kristitty-kuvan ylläpitäminen on haitallista. Se synnyttää tekopyhyyttä ja estää ihmisiä löytämästä oikeasti Jumalan yhteyteen.
Ja vaikka aloituksesi antoi vähän ounastella, että haluat rajoittaa toisten puhevapautta, tarkoititkin, että itse kunkin tulisi olla paremmin selvillä siitä, miltä pohjalta asioista puhuu.
Näihin käsityksiin minäkin voin liittyä.- Jumalan pieni köyhä
EJKR kirjoitti:
Vastasin provosoivaan aloitukseesi kärjistäen, koska väitteesi oli epämääräinen. Tuo tarkennus jo muuttaa asiaa aika tavalla. Aloitustekstisi antoi mahdollisuuden tulkintaan: Seksielämän moraalikoodistoista puhuville pitäisi säätää uusi laki, joka kieltää heitä puhumasta noin.
Olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että stereotyyppisen kristitty-kuvan ylläpitäminen on haitallista. Se synnyttää tekopyhyyttä ja estää ihmisiä löytämästä oikeasti Jumalan yhteyteen.
Ja vaikka aloituksesi antoi vähän ounastella, että haluat rajoittaa toisten puhevapautta, tarkoititkin, että itse kunkin tulisi olla paremmin selvillä siitä, miltä pohjalta asioista puhuu.
Näihin käsityksiin minäkin voin liittyä.Good =)
Ylenmääräinen tarkentaminen heti avauksen yhteydessä tekisi viesteistä liian pitkiä, joten tyydyn heittolaukaukseen ja tarkennan kysyttäessä.
EJKR: "Olen kyllä samaa mieltä kanssasi, että stereotyyppisen kristitty-kuvan ylläpitäminen on haitallista."
- Tästä oli kyse kuten huomasitkin, oli helpompaa tehdä aloitus käyttäen esimerkkinä ajatusmallin jotain käytännön tason ilmentymää. - toosu
Olen paljon miettinyt tilanteeni takia tätä asiaa.
Olen menossa ylihuomenna naimisiin miehen kanssa jota rakasta hyvin paljon. Tapasimme kun olin langenneessa tilassa, ennen olen siis ollut uskossa ja syntynytkin uskovaiseen kotiin. Muutimme melko pian yhteen ja aloitimme sukupuolielämänkin.
Vasta viime aikoina on omatuntoni alkanut soimaamaan minua. Nämä asiat kahlitsevat minua. Haluaisin niin saada uskoni takaisin ja päästä Kristuksen armon alle. Mutta voinko enää uskoa kun tällaisia valintoja teen?
Olen keskustellut asioista tulevan mieheni kanssa ja hän sanoi ettei hänellä ole mitään sitä vastaan että olen uskossa vaikkei hän itse usko.. - tulipas
sählättyä! luulin ettei aiempaa viestiäni hyväksytty kun kone väitti ettei nimimerkki kelpaa...:)
toosu kirjoitti:
Olen paljon miettinyt tilanteeni takia tätä asiaa.
Olen menossa ylihuomenna naimisiin miehen kanssa jota rakasta hyvin paljon. Tapasimme kun olin langenneessa tilassa, ennen olen siis ollut uskossa ja syntynytkin uskovaiseen kotiin. Muutimme melko pian yhteen ja aloitimme sukupuolielämänkin.
Vasta viime aikoina on omatuntoni alkanut soimaamaan minua. Nämä asiat kahlitsevat minua. Haluaisin niin saada uskoni takaisin ja päästä Kristuksen armon alle. Mutta voinko enää uskoa kun tällaisia valintoja teen?
Olen keskustellut asioista tulevan mieheni kanssa ja hän sanoi ettei hänellä ole mitään sitä vastaan että olen uskossa vaikkei hän itse usko..Muista tuhlaajapoika vertaus. Jumala on katuvalle aina armollinen.
Kirjoituksestasi ei käy ilmi mitään kauheaa syntielämää. Esiaviollinen suhteesikin on mielestäni aika vähäinen asia, sillä olethan siihen ryhtynyt vakain mielin, mistä osoituksena, että olet jo avioitumassa. Jumalan edessä kuulutte sukupuolisuhteenne alkamishetkestä lähtien toisillenne. Nyt tuo salassa otettu askel vain vahvistetaan julkisesti.
Parisuhde ei ole hengellinen suhde, vaan lihallinen suhde. Siinä kaksi ihmistä tulee yhdeksi lihaksi. Jos olet valinnut miehen, joka ei usko, se voi toki aiheuttaa pulmia, mutta en sitä tässä tilanteessa korostaisi, sillä jos haluat palata ja kulkea Jumalan tietä, hän on kanssasi.
On oleellista, suhtautuuko hän hyväksyvästi siihen, että sinä haluat uskovana elää puhdasta elämää. Jos hän sen hyväksyy ja kenties sitä ihaileekin, silloinhan sinä voit elää Jumalan edessä kuten Pietari kirjeessään kehottaa:
"Samoin te, vaimot, olkaa alamaiset miehillenne, että nekin, jotka ehkä eivät ole sanalle kuuliaisia, vaimojen vaelluksen kautta sanoittakin voitettaisiin, kun he katselevat, kuinka te vaellatte puhtaina ja pelossa." 1 Piet 3:1-2
Sitä helpompaa sinun on tällä tavoin kulkea avioliitossasi Jumalan tietä, mitä kunnollisempi miehesi on. Jos hän sattuisi olemaan valehtelija, huijari, petturi, varas tai muuten julkisynnissä elävä, et voisi tietenkään uskovana olla mukana tuossa vääryyden tekemisessä. Silloin joutuisit ristiriitaan, elääkö puhtaasi Jumalalle vai häpeällisesti synnissä hänen tyylillään.
- Trubaduuri
Niin tai näin... aina väärin päin, sanotaan vanhassa sanonnassa. Tosiasiallisesti sanottuna, kyllä aivan jokainen ihminen joka on kristillinen, saa olla myös moralistinen jokaiselta solultaan. Ja he jotka eivät
kestä toisten ihmisten moraalista puolta, on syytä katsoa ensin itseensä, ja vasta sitten jakaa ulos
omia käsityksiään moralismista ja kristillisyydestä.
Hengellinen elämä on sitäpaitsi vain yksi osa, tosin yksi keskeisimmistä osista, aitoa kristillisyyttä, johon kuuluu myöskin olennaisesti keskinäinen rakkaus ja luomakunnan huoltaminen ja hoivaaminen sekä itse elämän ja kaiken elävän kunnioittaminen.- Jumalan pieni köyhä
Sivuutan mainitsemasi rakkauden nimissä vihjauksesi itsetutkiskelun puutteestani ja kommentoin itse asiaa:
Trubaduuri: "..kyllä aivan jokainen ihminen joka on kristillinen, saa olla myös moralistinen jokaiselta solultaan."
- Toivoisin tälle väitteelle hiukan laajempaa perustelua kuin sen nimittämistä "tosiasiaksi" - Trubaduuri
Jumalan pieni köyhä kirjoitti:
Sivuutan mainitsemasi rakkauden nimissä vihjauksesi itsetutkiskelun puutteestani ja kommentoin itse asiaa:
Trubaduuri: "..kyllä aivan jokainen ihminen joka on kristillinen, saa olla myös moralistinen jokaiselta solultaan."
- Toivoisin tälle väitteelle hiukan laajempaa perustelua kuin sen nimittämistä "tosiasiaksi"Voithan toki kommentoida kuten haluat, mutta muista, me muutkin kommentoimme ja kerromme myöskin omimman mielipiteemme asiasta kuin asiasta, ja toden totta jotkut asiat ovat puhtaasti tosiasioita ja jotkut eivät. Ota itse selvää, siis enemmin ja paremmin! Ja tottakait jokainen kristitty saa olla moralistinen! Olet sinä sitten ihan jota mieltä vaan asiasta. Kristus on jokatapauksessa ainoa oikea ja hyvä Paimen ja on siihen luvan jo antanut aikoja sitten, eikä siihen sinun sanasi enää vaikuta siis.
- Jumalan pieni köyhä
Trubaduuri kirjoitti:
Voithan toki kommentoida kuten haluat, mutta muista, me muutkin kommentoimme ja kerromme myöskin omimman mielipiteemme asiasta kuin asiasta, ja toden totta jotkut asiat ovat puhtaasti tosiasioita ja jotkut eivät. Ota itse selvää, siis enemmin ja paremmin! Ja tottakait jokainen kristitty saa olla moralistinen! Olet sinä sitten ihan jota mieltä vaan asiasta. Kristus on jokatapauksessa ainoa oikea ja hyvä Paimen ja on siihen luvan jo antanut aikoja sitten, eikä siihen sinun sanasi enää vaikuta siis.
Samainen Kristus on minut johdattanut kädestä pitäen luopumaan moralistisesta ajattelutavastani. Oletko koskaan ajatellut että ehkä ne Jeesuksen sanat jotka tulkitset moralismiksi, voivat ollakin Pyhän Hengen työn kuvailua?
- Trubaduuri
Samainen Kristus on minut johdattanut kädestä pitäen luopumaan moralistisesta ajattelutavastani. Oletko koskaan ajatellut että ehkä ne Jeesuksen sanat jotka tulkitset moralismiksi, voivat ollakin Pyhän Hengen työn kuvailua?
Seli seli. Missä ja kenet on johdattanut? Hän antoi monelle neuvon, "jos joku itseensä jonkin sovittaa, niin olkoon se niin", häntä nyt vapaasti lainaten. Ja tuo kyllä on sinua vastaan, vahvasti! Olen muuten monasti ajatellut ja jättänyt ne tulkitsematta. Ja kyllä Kristuskin oli sekä että eikä vain joko tai, vaikka hän itse painotti joko tai muotoa ennemmän.
Pyhä Henki kyllä vaikuttaa, muttei elä kenenkään puolesta. Muutoinhan Kristus ei olisi kokenut sitä jonka aikoinaan koki, ajattele. :) - Jumalan pieni köyhä
Trubaduuri kirjoitti:
Seli seli. Missä ja kenet on johdattanut? Hän antoi monelle neuvon, "jos joku itseensä jonkin sovittaa, niin olkoon se niin", häntä nyt vapaasti lainaten. Ja tuo kyllä on sinua vastaan, vahvasti! Olen muuten monasti ajatellut ja jättänyt ne tulkitsematta. Ja kyllä Kristuskin oli sekä että eikä vain joko tai, vaikka hän itse painotti joko tai muotoa ennemmän.
Pyhä Henki kyllä vaikuttaa, muttei elä kenenkään puolesta. Muutoinhan Kristus ei olisi kokenut sitä jonka aikoinaan koki, ajattele. :)Voisitko luopua tavastasi käyttää vähätteleviä ilmaisuja keskustelussa, kuten "seli seli"? Kuuntelen mielipiteesi ja tosiasiasi paremmin jos esität ne kohteliaammin.
- Trubaduuri
Voisitko luopua tavastasi käyttää vähätteleviä ilmaisuja keskustelussa, kuten "seli seli"? Kuuntelen mielipiteesi ja tosiasiasi paremmin jos esität ne kohteliaammin.
Tottakai voin. Mutta älä sinäkään vastedes enää vähättele ihmisiä selittelemällä omiasi jatkuvasti
täällä ja pistäen Kristuksen sanomisia halvalla!
- daikku
Olen miettinyt tätä asiaa kauheasti, nimittäin tilanteeni on se että olen itse asiassa ylihuomenna menossa naimisiin:)
Tapasin mieheni kun en vielä ollut uskossa tai olin siis uskostani langennut. Aloitimme melko pian sukupuolielämän ja muutimme yhteen. Vasta jonkin aikaa tämän jälkeen alkoi omatunto muistutella ja nämä tekemäni asiat alkoivat ahdistamaan. Haluaisin niin saada olla Jumalan lapsi vielä ja pelastua lopulta, mutta nämä asiat kahlitsevat minua. voinko olla enää uskovainen kun nain uskottoman miehen ja olen aloittanut tämän kanssa sukupuolielämän ennen avioliittoa.
Jos joku ajattelee että minun pitäisi perua häät tai muuta niin se on mahdotonta koska rakastan miestäni vaikkei hän uskokaan. Ja olemme hänen kanssa puhuneet eikä hänellä ole minun uskoa vastaan mitää vaikkei hän itse usko..- Jumalan pieni köyhä
Moi
Ei uskovaisena oleminen ole sitä että elää sääntöjen mukaan. Se on sitä että uskoo Jeesukseen, sitä on armo - olla armosta Jumalan lapsi riippumatta siitä onko hyvä vai tottelematon lapsi. Jos taivaaseen menisivät vain moraaliltaan täydelliset ihmiset, se olisi hyvin autio paikka... - Pesko
Moi
Ei uskovaisena oleminen ole sitä että elää sääntöjen mukaan. Se on sitä että uskoo Jeesukseen, sitä on armo - olla armosta Jumalan lapsi riippumatta siitä onko hyvä vai tottelematon lapsi. Jos taivaaseen menisivät vain moraaliltaan täydelliset ihmiset, se olisi hyvin autio paikka...ja kaikkea muuta kummallista. Vanhassa testamentissa Jumala kehoitti jopa valehtelemaan suosikkejaan pulmallisissa tilanteissa. Ja tappamaan. Kai se on kuitenkin sama jumala jota Jeesus kutsui isäkseen?
Ottakaa ilo irti emännästä ja päinvastoin. Aikojen kuluessa käsitys sopivasta on muuttunut sinne tänne, eikä yhtä oikeaa ole olemassa moneenkaan asiaan. Keskiajalla kirkko kidutti ja teurasti toisiajattelijoita Jumalan kunniaksi. Paavali hyväksyi orjuuden ja niin edelleen. Lukekaa enemmän niin luulette vähemmän.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup346306Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1004774Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233522- 493045
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1173027Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252835Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla322221- 431835
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?291702Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.261637