Tuossa muutama keskustelu alempana näytti olevan puhetta siitä, miksi katsastuksessa kirjataan ylös auton mittarilukema.
Minä voin vastata. Entinen työnantajani joka istuu vero-oikaisulautakunnassa, kertoi että mm. verottaja kyselee AKElta autojen mittarilukemia. Tyypillisesti mittarilukemaa kysytään mm. silloin kun työsuhdeauton ajopäiväkirja on puutteellinen tai sitä ei ole pidetty, tai silloin kun verottaja tarkistaa työmatkavähennyksen yhteydessä yksityishenkilön perusteluja yksityisauton käytöstä työmatkoihin.
Niinpä mittarilukemien keruulla on ihan viranomaistoimintaa palveleva merkitys. Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä jotka minulla on tiedossa, toki viranomaiset varmasti käyttävät samoja tietoja paljon muuhunkin.
Miksi mittarilukema otetaan ylös?
39
4293
Vastaukset
- lukemat kerätään
Yksi tarkoitus on myös se, että ko. mittarilukemia voi sitten rahaa vastaan tiedustella näistä maksullisista palvelunumeroista, kun on esim. ostamassa autoa.
Miksei suomalaisissa auton kauppakirjoissa ole muuten selvää sitovaa kohtaa mm. ajokilometrimäärälle, omistajamäärälle, entisessä työkäytössä olleelle autolle (esim. taksi).
Tämä olisi erittäin hyvä ostajan oikeusturvan kannalta! Esim. Saksassa nämä asiat kuten myös kolaroitu/kolaroimaton on aina esillä vastuullisen myyjän kauppakirjassa.
Ja tiedot tulee myyjän sitotua vahvistamaan ns. oikeiksi ja jos näin ei ole, sanktiot ovat SUURET (mm. petossyyte). Ja jos ei myyjä voi näitä vahvistaa, sekin merkitään esille (epäselvä/vahvistamaton), joka vaikuttaa mm. auton hintaan.
Tämä lisäisi autokaupan luotettavuutta huomattavasti.- ei muuhun
Törkeää tässä on se, että minä kustannan sen, kun muut tekevät sillä tiedolla rahaa.
Törkeää on myös se, että ilman lupaa tietoja kerätään. Yksityisyyden suojaa ei pidetä arvossa.
Ihme, ettei ko. toimintaa perustella liikenneturvallisuudella.
- vastarannnankiiski
Voit kieltää että sinun autostasi ei saa laittaa matkamittarinlukemaa ylös. se ei ole pakollista. Itse olen kieltänyt molemmista autoista ettei laiteta ylös.
- kohdistuvaa
tiedon välittämistä ei voi kieltää. Meillä on henkilön yksityiseen kohdistuva lainsäädäntö. Ajoneuvot eivät ole henkilöitä, vaan tavaroita.
- kielto päälle
kohdistuvaa kirjoitti:
tiedon välittämistä ei voi kieltää. Meillä on henkilön yksityiseen kohdistuva lainsäädäntö. Ajoneuvot eivät ole henkilöitä, vaan tavaroita.
Voi kieltää, kohdistuuhan ajoneuvokin henkilöön.
- fgfgg
kielto päälle kirjoitti:
Voi kieltää, kohdistuuhan ajoneuvokin henkilöön.
Jos kiellät etkä anna ottaa mittarilukemaa ylös on katsastuspäätös keskeytys. Rahojasi et saa takaisin.
- höpöä pukkaa
fgfgg kirjoitti:
Jos kiellät etkä anna ottaa mittarilukemaa ylös on katsastuspäätös keskeytys. Rahojasi et saa takaisin.
Onko matkamittari katsastusvarustus ?
- fggfg
höpöä pukkaa kirjoitti:
Onko matkamittari katsastusvarustus ?
Ei ole, mutta jos estät katsastajaa millään tavoin katsastuksen suorittamisessa, ei katsastusta todellakaan jatketa. Katsastajalla on täysi oikeus tehdä havaintoja ajoneuvosta, ja myös kirjata tekemänsä havainnot ylös. Sinä annat hyväksyntäsi tähän kun luovutat avaimet katsastajalle. Voit halutessasi keskeyttää katsastuksen koska hyvänsä, mutta rahojasi et saa takaisin, katsastus kyllä suoritetaan loppuun jos tulet järkiisi.
- täällä on vapaa maa
fggfg kirjoitti:
Ei ole, mutta jos estät katsastajaa millään tavoin katsastuksen suorittamisessa, ei katsastusta todellakaan jatketa. Katsastajalla on täysi oikeus tehdä havaintoja ajoneuvosta, ja myös kirjata tekemänsä havainnot ylös. Sinä annat hyväksyntäsi tähän kun luovutat avaimet katsastajalle. Voit halutessasi keskeyttää katsastuksen koska hyvänsä, mutta rahojasi et saa takaisin, katsastus kyllä suoritetaan loppuun jos tulet järkiisi.
Millä tavalla matkamittarin lukema liittyy katsastuksen suorittamiseen, jos se ei ole katsastusvarustus ?
Havaintoja saa tehdä, niiden välittäminen eteenpäin on toinen juttu.
Avainten luovuttaminen ei ole avoin valtakirja. - fgfg
täällä on vapaa maa kirjoitti:
Millä tavalla matkamittarin lukema liittyy katsastuksen suorittamiseen, jos se ei ole katsastusvarustus ?
Havaintoja saa tehdä, niiden välittäminen eteenpäin on toinen juttu.
Avainten luovuttaminen ei ole avoin valtakirja.Liittyy havaintojen tekemiseen. Autossa on monta muutakin kohtaa joihin katsastaja saattaa kiinnittää huomiota, vaikka kyseessä ei pakollinen varuste olisikaan.
Toiseksi kilometrilukematietoja ei tavallisesti välitetä mihinkään, poikkeuksena A-Katsastus. Mittarilukema otetaan ylös oman oikeusturvamme takia, kuten jo aiemmin sanoin.
Kun luovutat avaimet annat luvan auton tekniseen tarkastamiseen, ja kaikenlaisten havaintojen tekemiseen.
Mitä eteenpäin luovuttamiseen tulee, niin maan suurin katsastusalan toimija ottaa mittarilukemat ylös jokaisesta autosta, lienevät ottaneet selvää homman laillisuudesta ennen kuin sen aloittivat.
Itse otan mittarilukeman aina ylös. Ainoa tapa sen estämiseksi on pyytää keskeyttämään katsastus, tai estää se fyysisesti. - voitko tarkentaa
fgfg kirjoitti:
Liittyy havaintojen tekemiseen. Autossa on monta muutakin kohtaa joihin katsastaja saattaa kiinnittää huomiota, vaikka kyseessä ei pakollinen varuste olisikaan.
Toiseksi kilometrilukematietoja ei tavallisesti välitetä mihinkään, poikkeuksena A-Katsastus. Mittarilukema otetaan ylös oman oikeusturvamme takia, kuten jo aiemmin sanoin.
Kun luovutat avaimet annat luvan auton tekniseen tarkastamiseen, ja kaikenlaisten havaintojen tekemiseen.
Mitä eteenpäin luovuttamiseen tulee, niin maan suurin katsastusalan toimija ottaa mittarilukemat ylös jokaisesta autosta, lienevät ottaneet selvää homman laillisuudesta ennen kuin sen aloittivat.
Itse otan mittarilukeman aina ylös. Ainoa tapa sen estämiseksi on pyytää keskeyttämään katsastus, tai estää se fyysisesti.Eli havainnoit esim. auton istuimien värin, mitä jos ei miellytä ? Yritäkö hylätä katsastuksen ?
Minkä oikeusturvan, voitko tarkentaa ?
Et uskoakseni saa avata suljettua kirjekuorta joka on auton takapenkillä ? Vai saatko ?
Saavat luovuttaa jos asiakas ei ole kieltänyt.
Voi olla, että sinulla on kuvaamasi käytäntö, joku tulee sen ajallaan muuttamaan.
On kyllä muitakin keinoja estää mittarilukeman kirjaaminen, jopa sinulta ;))) - fggf
voitko tarkentaa kirjoitti:
Eli havainnoit esim. auton istuimien värin, mitä jos ei miellytä ? Yritäkö hylätä katsastuksen ?
Minkä oikeusturvan, voitko tarkentaa ?
Et uskoakseni saa avata suljettua kirjekuorta joka on auton takapenkillä ? Vai saatko ?
Saavat luovuttaa jos asiakas ei ole kieltänyt.
Voi olla, että sinulla on kuvaamasi käytäntö, joku tulee sen ajallaan muuttamaan.
On kyllä muitakin keinoja estää mittarilukeman kirjaaminen, jopa sinulta ;)))Mitä oikein saivartelet? Autossa olevat tavarat eivät ole auton osia tai varusteita. Jos taas autossa olevat tavarat estävät jonkin toimenpiteen suorittamisen, voi kyseeseen tulla katsastuksen keskeytys, mikäli esineitä ei ole mahdollista poistaa.
Millä perusteella autoon liittyviä tietoja ei saa luovuttaa AKE:lle? Nythän heille luovutetaan jo katsastuspäivämäärä ja -aika. Kerroppa mikä laki estää muiden tietojen luovuttamisen? Marraskuun alussa tapahtuvan tietojärjestelmien uudistuksen jälkeen tietojärjestelmään syötetään myös ajoneuvon vikatiedot, ja mitä todennäiköisimmin myös kilometrilukemat. Tuskin tuohon uudistukseen olisivat ryhtyneet, jos se olisi lainvastaista.
Oikeusturvakysymykseen liittyy monia asioita, enkä niitä kaikkia tule tässä käymään läpi. Tärkein kuitenkin on se että voidaan torjua mahdolliset vedätysyritykset esim. (katsastaja rikkoi tämän! En ole ajanut autolla kuin asemalta kotiin, ja sinne mennessä se oli ehjä!). Toiseksi jos autolle tapahtuu onnettomuus, ja siihen todetaan jonkin katsastuksessakin tarkastettavan osan vaurion myötävaikuttaneen, voidaan nähdä kuinka paljon autolla on katsastuksen jälkeen ajettu.
Uskomatonta että tuonkin joutui rautalangasta vääntämään... - paksua ja haperoa
fggf kirjoitti:
Mitä oikein saivartelet? Autossa olevat tavarat eivät ole auton osia tai varusteita. Jos taas autossa olevat tavarat estävät jonkin toimenpiteen suorittamisen, voi kyseeseen tulla katsastuksen keskeytys, mikäli esineitä ei ole mahdollista poistaa.
Millä perusteella autoon liittyviä tietoja ei saa luovuttaa AKE:lle? Nythän heille luovutetaan jo katsastuspäivämäärä ja -aika. Kerroppa mikä laki estää muiden tietojen luovuttamisen? Marraskuun alussa tapahtuvan tietojärjestelmien uudistuksen jälkeen tietojärjestelmään syötetään myös ajoneuvon vikatiedot, ja mitä todennäiköisimmin myös kilometrilukemat. Tuskin tuohon uudistukseen olisivat ryhtyneet, jos se olisi lainvastaista.
Oikeusturvakysymykseen liittyy monia asioita, enkä niitä kaikkia tule tässä käymään läpi. Tärkein kuitenkin on se että voidaan torjua mahdolliset vedätysyritykset esim. (katsastaja rikkoi tämän! En ole ajanut autolla kuin asemalta kotiin, ja sinne mennessä se oli ehjä!). Toiseksi jos autolle tapahtuu onnettomuus, ja siihen todetaan jonkin katsastuksessakin tarkastettavan osan vaurion myötävaikuttaneen, voidaan nähdä kuinka paljon autolla on katsastuksen jälkeen ajettu.
Uskomatonta että tuonkin joutui rautalangasta vääntämään...Eikös se saivarteleminen ole alan ammattilaiselle tuttua, toisin kuin minulle ;)))
Mittarilukema ei liity auton katsastamiseen. Koska se ei ole pakollinen varuste, eikä sitä vaadita katsastuksessa. Näin ollen, et voi mittarilukemaa katsastuksessa vaatia.
Katsastukseen liittymättömiä tietoja ei tarvitse antaa ja asiakas voi sen estää.
Todennäköisesti mittarilukemia ei tulla uudistukseen liittämään.
Tietosuojavaltuutetulta saa tietoa, mitä tietoja saa kerätä, luovuttaa jne.
Itse asiassa, tuossa ei ollut rautalankaa ollenkaan. - fgfg
paksua ja haperoa kirjoitti:
Eikös se saivarteleminen ole alan ammattilaiselle tuttua, toisin kuin minulle ;)))
Mittarilukema ei liity auton katsastamiseen. Koska se ei ole pakollinen varuste, eikä sitä vaadita katsastuksessa. Näin ollen, et voi mittarilukemaa katsastuksessa vaatia.
Katsastukseen liittymättömiä tietoja ei tarvitse antaa ja asiakas voi sen estää.
Todennäköisesti mittarilukemia ei tulla uudistukseen liittämään.
Tietosuojavaltuutetulta saa tietoa, mitä tietoja saa kerätä, luovuttaa jne.
Itse asiassa, tuossa ei ollut rautalankaa ollenkaan.Missä olen väittänyt että vaadin mittarilukeman nähtäväksi? Otan lukeman ylös mikäli se on luettavissa.
Ei kyllä oikein kuulosta siltä että olisit perillä ATJ:stä. Mistä tuo tietosi on peräisin? - logiikka se on tuossakin
fgfg kirjoitti:
Missä olen väittänyt että vaadin mittarilukeman nähtäväksi? Otan lukeman ylös mikäli se on luettavissa.
Ei kyllä oikein kuulosta siltä että olisit perillä ATJ:stä. Mistä tuo tietosi on peräisin?Nyt seuraa mielenkiintoinen kysymys:
Mitä teet jos mittarilukema ei ole "luettavissa" ?
Mitä teet jos on "luettavissa" ja minä kiellän mittarilukeman lukemisen ?
Miten mielestäsi tilanteet eroavat toisistaan, auton katsastamisen suhteen ? - fgfg
logiikka se on tuossakin kirjoitti:
Nyt seuraa mielenkiintoinen kysymys:
Mitä teet jos mittarilukema ei ole "luettavissa" ?
Mitä teet jos on "luettavissa" ja minä kiellän mittarilukeman lukemisen ?
Miten mielestäsi tilanteet eroavat toisistaan, auton katsastamisen suhteen ?Enköhän katsastaja sen mittarilukeman nää jos päästät hänet kuljettajan paikalle istumaan?
Tiedäthän kyllä itsekin että tämä on ihan teoreettista löpinää. Ei tämmöisiä tapauksia oikeasti tule koskaan vastaan, ja tuskinpa sinäkään oikeasti rupeaisit katsastuksessa asiasta urputtamaan. Otan tämän paskanjauhannan ihan huumorin kannalta... Jos tällainen tilanne ihan oikeasti tulisi eteen, niin pyytäisin asiakasta hakemaan rahat kassasta, ja lähtemään kotiin. - teoria sen mukaan
fgfg kirjoitti:
Enköhän katsastaja sen mittarilukeman nää jos päästät hänet kuljettajan paikalle istumaan?
Tiedäthän kyllä itsekin että tämä on ihan teoreettista löpinää. Ei tämmöisiä tapauksia oikeasti tule koskaan vastaan, ja tuskinpa sinäkään oikeasti rupeaisit katsastuksessa asiasta urputtamaan. Otan tämän paskanjauhannan ihan huumorin kannalta... Jos tällainen tilanne ihan oikeasti tulisi eteen, niin pyytäisin asiakasta hakemaan rahat kassasta, ja lähtemään kotiin.Lyödäänkö vetoa siitä, näetkö mittarilukeman, jos pääset kuljettajan paikalle istumaan ?
Ei tämä ole lainkaan teoreettista löpinää.
Aivan varmasti tälläisia tapauksia on ollut useitakin, ihmettelisin kovasti jos näin ei olisi ollut.
Mutta vastasit kysymykseen, osittain.
En tiedä ymmärsitkö kysymyksen asettelusta mitä ajoin takaa. Paremmin en lyhyesti osaa asiaa ilmaista, moni varmasti ymmärsikin. Vai etkö halunnut vastata ?
Jos itse joudun sellaiseen tilanteeseen, että erimielisyyttä mittarilukeman kirjaamisesta tulee, niin sitten rahat haetaan kassasta takaisin. Vielä ei ole tarvinnut, ehkä sekin vielä nähdään. - fgfg
teoria sen mukaan kirjoitti:
Lyödäänkö vetoa siitä, näetkö mittarilukeman, jos pääset kuljettajan paikalle istumaan ?
Ei tämä ole lainkaan teoreettista löpinää.
Aivan varmasti tälläisia tapauksia on ollut useitakin, ihmettelisin kovasti jos näin ei olisi ollut.
Mutta vastasit kysymykseen, osittain.
En tiedä ymmärsitkö kysymyksen asettelusta mitä ajoin takaa. Paremmin en lyhyesti osaa asiaa ilmaista, moni varmasti ymmärsikin. Vai etkö halunnut vastata ?
Jos itse joudun sellaiseen tilanteeseen, että erimielisyyttä mittarilukeman kirjaamisesta tulee, niin sitten rahat haetaan kassasta takaisin. Vielä ei ole tarvinnut, ehkä sekin vielä nähdään."Ei tämä ole lainkaan teoreettista löpinää.
Aivan varmasti tälläisia tapauksia on ollut useitakin, ihmettelisin kovasti jos näin ei olisi ollut."
N. 10000 autoa olen katsastanut, enkä muista kertaakaan asiakkaan inisseen mittarilukemasta. Joskus on asiakas sanonut, että lukema ei pidä paikkaansa, koska mittaristo on vaihdettu. Tällöin olen selittänyt miksi mittarilukema otetaan ylös, eikä asiasta ole tarvinnut keskustella enempää. Ihmiset muuten käyttäytyvät yleensä toisin kasvotusten kuin netissä, jopa kovimmat vouhkaajatkin.
"Jos itse joudun sellaiseen tilanteeseen, että erimielisyyttä mittarilukeman kirjaamisesta tulee, niin sitten rahat haetaan kassasta takaisin. Vielä ei ole tarvinnut, ehkä sekin vielä nähdään."
Muista pyytää asiallisesti. Katsastusasemalla kun ei ole mitään velvollisuutta antaa rahojasi takaisin. - yleensä koko totuus
fgfg kirjoitti:
"Ei tämä ole lainkaan teoreettista löpinää.
Aivan varmasti tälläisia tapauksia on ollut useitakin, ihmettelisin kovasti jos näin ei olisi ollut."
N. 10000 autoa olen katsastanut, enkä muista kertaakaan asiakkaan inisseen mittarilukemasta. Joskus on asiakas sanonut, että lukema ei pidä paikkaansa, koska mittaristo on vaihdettu. Tällöin olen selittänyt miksi mittarilukema otetaan ylös, eikä asiasta ole tarvinnut keskustella enempää. Ihmiset muuten käyttäytyvät yleensä toisin kasvotusten kuin netissä, jopa kovimmat vouhkaajatkin.
"Jos itse joudun sellaiseen tilanteeseen, että erimielisyyttä mittarilukeman kirjaamisesta tulee, niin sitten rahat haetaan kassasta takaisin. Vielä ei ole tarvinnut, ehkä sekin vielä nähdään."
Muista pyytää asiallisesti. Katsastusasemalla kun ei ole mitään velvollisuutta antaa rahojasi takaisin.Ehkä sinulla tosiaan on sellainen kokemus asiasta.
Minulla on toinen kokemus.
Eikä ne sulje toisiaan pois.
Miksi se mittarilukema otetaan sinun mielestäsi ylös ?
Minun mielestäni mouho on mouho jokapaikassa.
Miten vouhkaaminen tähän asiaan liittyy ?
Ei minun ainakaan ole tarvinnut asiasta katsastuksessa vouhkata, eikä väittämäsi mukaan sinunkaan.
Erikoinen on sekin tilanne, jos katsastaja kieltäytyy jatkamasta katsastusta vedoten, että mittarilukema ei ole "luettavissa", ja samalla asiakas ei saa maksamaansa maksua takaisin.
Haluaisinpa todella senkin tilanteen nähdä.
Aika erikoinen palveluala, jossa kaikki velvoitteet tuntuvat olevan asiakkaalla. - fgfg
yleensä koko totuus kirjoitti:
Ehkä sinulla tosiaan on sellainen kokemus asiasta.
Minulla on toinen kokemus.
Eikä ne sulje toisiaan pois.
Miksi se mittarilukema otetaan sinun mielestäsi ylös ?
Minun mielestäni mouho on mouho jokapaikassa.
Miten vouhkaaminen tähän asiaan liittyy ?
Ei minun ainakaan ole tarvinnut asiasta katsastuksessa vouhkata, eikä väittämäsi mukaan sinunkaan.
Erikoinen on sekin tilanne, jos katsastaja kieltäytyy jatkamasta katsastusta vedoten, että mittarilukema ei ole "luettavissa", ja samalla asiakas ei saa maksamaansa maksua takaisin.
Haluaisinpa todella senkin tilanteen nähdä.
Aika erikoinen palveluala, jossa kaikki velvoitteet tuntuvat olevan asiakkaalla."Erikoinen on sekin tilanne, jos katsastaja kieltäytyy jatkamasta katsastusta vedoten, että mittarilukema ei ole "luettavissa", ja samalla asiakas ei saa maksamaansa maksua takaisin.
Haluaisinpa todella senkin tilanteen nähdä."
Mitä??? Jos ei ole luettavissa, niin ei ole luettavissa. Ei se katsastukseen vaikuta millään tavalla.
Syyn siihen miksi mittarilukema otetaan ylös kerroin jo ylempänä, eli molempien osapuolien oikeusturvan vuoksi. Jos jälkikäteen tulee jotain epäselvyyksiä, voidaan nähdä paljonko autolla oli katsastushetkellä mittarissa. Ihan samasta syystä otetaan mittarilukema ylös myös korjaamoilla. - mielenkiintoista
fgfgg kirjoitti:
Jos kiellät etkä anna ottaa mittarilukemaa ylös on katsastuspäätös keskeytys. Rahojasi et saa takaisin.
"Erikoinen on sekin tilanne, jos katsastaja kieltäytyy jatkamasta katsastusta vedoten, että mittarilukema ei ole "luettavissa", ja samalla asiakas ei saa maksamaansa maksua takaisin.
Haluaisinpa todella senkin tilanteen nähdä."
"Mitä??? Jos ei ole luettavissa, niin ei ole luettavissa. Ei se katsastukseen vaikuta millään tavalla."
Pakko jatkaa tässä. Keskustelupuu tulee täyteen.
Et osaanut sanoa mikä ero on "lukeman kirjaamisen kieltämisen" ja "lukema ei ole luettavissa" ero.
Toisaalta sanoit "Jos kiellät etkä anna ottaa mittarilukemaa ylös on katsastuspäätös keskeytys. Rahojasi et saa takaisin."
Toisaalta sanoit "Mitä??? Jos ei ole luettavissa, niin ei ole luettavissa. Ei se katsastukseen vaikuta millään tavalla."
Kyllä tässä nyt tulkinnanvaraa jää.
Helpota hiukan ja kerro mikä ero on "lukeman kirjaamisen kieltämisen" ja "lukema ei ole luettavissa" ero ?
Miten se vaikuttaa katsastukseen ? - fgfg
mielenkiintoista kirjoitti:
"Erikoinen on sekin tilanne, jos katsastaja kieltäytyy jatkamasta katsastusta vedoten, että mittarilukema ei ole "luettavissa", ja samalla asiakas ei saa maksamaansa maksua takaisin.
Haluaisinpa todella senkin tilanteen nähdä."
"Mitä??? Jos ei ole luettavissa, niin ei ole luettavissa. Ei se katsastukseen vaikuta millään tavalla."
Pakko jatkaa tässä. Keskustelupuu tulee täyteen.
Et osaanut sanoa mikä ero on "lukeman kirjaamisen kieltämisen" ja "lukema ei ole luettavissa" ero.
Toisaalta sanoit "Jos kiellät etkä anna ottaa mittarilukemaa ylös on katsastuspäätös keskeytys. Rahojasi et saa takaisin."
Toisaalta sanoit "Mitä??? Jos ei ole luettavissa, niin ei ole luettavissa. Ei se katsastukseen vaikuta millään tavalla."
Kyllä tässä nyt tulkinnanvaraa jää.
Helpota hiukan ja kerro mikä ero on "lukeman kirjaamisen kieltämisen" ja "lukema ei ole luettavissa" ero ?
Miten se vaikuttaa katsastukseen ?Ei luettavissa tarkoittaa lähinnä sitä että mittari ei ilmiselvästi toimi, tai sitä ei ole.
Mitä tulee lakeihin ja asetuksiin tässä asiassa, niin katsastaja saa ottaa lukeman ylös, eikä asiakkaalla ole kielto-oikeutta.
Tässä vielä linkki jossa asiasta mainitaan:
https://www.a-katsastus.fi/sauk/sauk_ehdot.asp?mscssid=&paluu_sivu=sauk_autoinfo.asp?mscssid=
"Aikaisempien vuosien lukematiedon puuttumisen syynä voi olla myös se, että ajoneuvon omistaja on kieltänyt matkamittarilukeman rekisteröinnin tai se on hänen pyynnöstään sieltä poistettu. Syksyn 2000 jälkeen omistajilla ei ole ollut kielto- tai poisto-oikeutta." - asia selvä
fgfg kirjoitti:
Ei luettavissa tarkoittaa lähinnä sitä että mittari ei ilmiselvästi toimi, tai sitä ei ole.
Mitä tulee lakeihin ja asetuksiin tässä asiassa, niin katsastaja saa ottaa lukeman ylös, eikä asiakkaalla ole kielto-oikeutta.
Tässä vielä linkki jossa asiasta mainitaan:
https://www.a-katsastus.fi/sauk/sauk_ehdot.asp?mscssid=&paluu_sivu=sauk_autoinfo.asp?mscssid=
"Aikaisempien vuosien lukematiedon puuttumisen syynä voi olla myös se, että ajoneuvon omistaja on kieltänyt matkamittarilukeman rekisteröinnin tai se on hänen pyynnöstään sieltä poistettu. Syksyn 2000 jälkeen omistajilla ei ole ollut kielto- tai poisto-oikeutta."Teoreettista löpinää ?
Nyt huomaamme, että ei sinnepäinkään.
Ennenkaikkea, nyt tiedämme, että kielto-oikeutta ei ole. Eli mittarilukema tästä lähtien ei ole luettavissa, se ei toimi tai sitä ei ole ;)
Joku kärppä tuohon tulevaisuudessa kuitenkin puuttuu.
Tulee kyllä ikävästi DDR mieleen, mutta mitäpä siitä. Tehdään sitten näin.
Kiitoksia vain ! - selvitystä tulee
fgfg kirjoitti:
Ei luettavissa tarkoittaa lähinnä sitä että mittari ei ilmiselvästi toimi, tai sitä ei ole.
Mitä tulee lakeihin ja asetuksiin tässä asiassa, niin katsastaja saa ottaa lukeman ylös, eikä asiakkaalla ole kielto-oikeutta.
Tässä vielä linkki jossa asiasta mainitaan:
https://www.a-katsastus.fi/sauk/sauk_ehdot.asp?mscssid=&paluu_sivu=sauk_autoinfo.asp?mscssid=
"Aikaisempien vuosien lukematiedon puuttumisen syynä voi olla myös se, että ajoneuvon omistaja on kieltänyt matkamittarilukeman rekisteröinnin tai se on hänen pyynnöstään sieltä poistettu. Syksyn 2000 jälkeen omistajilla ei ole ollut kielto- tai poisto-oikeutta."http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/ftie/1997/19970017
Hakijan ylläpitämästä rekisteristä voidaan tietoja matkamittarin
lukemista hakea vain ajoneuvokohtaisesti Ajoneuvon omistajan
tiedoilla ei tietoja voida hakea. Hakija ei siten kerää
eikä talleta henkilörekisterilaissa tarkoitettuja henkilötietoja.
Hakijan hakemuksessa tarkoitettu toiminta jää siten
henkilörekisterilain soveltamisalan ulkopuolelle.
Seuraa kysymys: Saako jostain rekisteristä henkilötiedot ajoneuvon
rekisteritunnuksen perusteella ?
Esimerkiksi http://www.ake.fi/AKE/Tietopalvelu/Asiakirjapalvelu/
Toinen kysymys: Saako jostain rekisteristä ajoneuvon rekisteritunnuksen henkilötietojen perusteella ?
Kysymykseen, mitä väliä kuka mitäkin rekisteröi, voi jokainen miettiä, että miksi tietoja rekisteröidään, myydään ja arvatenkin käytetään rekisteröidyn tietämättä ja vahingoksi.
Kaikkien toimijoiden ilmoituksen mukaan toiminta perustuu lakiin. Voinemme siis olla turvallisin mielin ;))
Teoreettista löpinää ? Varmasti jonkun mielestä.
- fgfg
AKE:een ei lähetetä mitään kilometrilukematietoja. Tieto otetaan ylös lähinnä oman oikeusturvamme takia. Toki AKE tai muu viranomainen saattaa kilometrilukemia kysellä, jolloin tiedot luovutamme. Tällaisessa tapauksessa on tieto käytävä kaivamassa tarkastuskortista, tai tietokannasta.
- ei ole irroittanut
Itse peitän tarralla kilometrilukeman, ei ole kertaakaan vielä alkanut irroittamaan tarraa.
Eräs kyllä kyseli että miksi tarra niin sanoin että mitä se lukema teille kuuluu. Ja ei ole vaikuttanut katsastukseen, aina ekalla läpi. - tekee niin
ei ole irroittanut kirjoitti:
Itse peitän tarralla kilometrilukeman, ei ole kertaakaan vielä alkanut irroittamaan tarraa.
Eräs kyllä kyseli että miksi tarra niin sanoin että mitä se lukema teille kuuluu. Ja ei ole vaikuttanut katsastukseen, aina ekalla läpi.Kaveri tekee samoin.Ei kuulemma ole katsastajaa niinpaljoa kiinnostanut, että kyselisi. Itse olen ihmetellyt, että miksi sitä lukemaa niin tunnollisesti syynätään, aina jää joitain tärkeämpiä kohtia kokonaan tarkastamatta. No samapa tuo, ei tuosta hommasta muutenkaan mitään kostu.
- dfjugjkuhj
paikalla kun herra "fgfg" keskeyttää katsastuksen sillä perusteella, ettei saa mittarilukemaa. Kyllä jäisi fgfg hopealle!!! Siitä et voi keskeyttää katsastusta.
- lähtien
täällä kilometrilukemasta marisijat tulevat saamaan ensitöikseen oikein ISÄN kädestä tullessaan katsastamaan!
- selvä ;)
lähtien kirjoitti:
täällä kilometrilukemasta marisijat tulevat saamaan ensitöikseen oikein ISÄN kädestä tullessaan katsastamaan!
Joku tuossa mainitsi, että pahimmatkin internetissä vouhkaajat rauhoittuvat kasvotusten. Olisikohan tässä kyse juuri sellaisesta tilanteesta ?
Jos ei, niin hauskaa on luvassa.
Näkemisiin ;) - gfgfgf
esiintyy lukihäiriöitä. Missä olen sanonut keskeyttäväni katsastuksen, mikäli en saa mittarilukemaa ylös? Otan lukeman ylös, mikäli autossa on toimiva matkamittari.
- tässä se on
gfgfgf kirjoitti:
esiintyy lukihäiriöitä. Missä olen sanonut keskeyttäväni katsastuksen, mikäli en saa mittarilukemaa ylös? Otan lukeman ylös, mikäli autossa on toimiva matkamittari.
"Jos kiellät etkä anna ottaa mittarilukemaa ylös on katsastuspäätös keskeytys. Rahojasi et saa takaisin."
- fgfg
tässä se on kirjoitti:
"Jos kiellät etkä anna ottaa mittarilukemaa ylös on katsastuspäätös keskeytys. Rahojasi et saa takaisin."
"Jos kiellät etkä anna ottaa mittarilukemaa ylös on katsastuspäätös keskeytys. Rahojasi et saa takaisin."
Miten tämä liittyy äskeiseen? Jos asiakas kieltää mittarilukeman kirjaamisen ei ole muuta vaihtoehtoa kuin keskeyttää. Asiakkaalla kun ei ole nykyään kielto-oikeutta, kuten tuolla toisessa säikeessä kävi ilmi. - meininkiä
fgfg kirjoitti:
"Jos kiellät etkä anna ottaa mittarilukemaa ylös on katsastuspäätös keskeytys. Rahojasi et saa takaisin."
Miten tämä liittyy äskeiseen? Jos asiakas kieltää mittarilukeman kirjaamisen ei ole muuta vaihtoehtoa kuin keskeyttää. Asiakkaalla kun ei ole nykyään kielto-oikeutta, kuten tuolla toisessa säikeessä kävi ilmi.Tämän halusinkin kuulla.
Hienoa, että joku jaksaa pitää lippua ylhäällä.
- mitä vittua
mittarilukemia alettiin ottamaan ylös että saataisiin ns,mittariremontit vähenemään
- mutta miksi olisi
ts. mitä tarkoitat ?
Yllättävää jos katsastus on siitä kiinnostunut. - mitä vittua
mutta miksi olisi kirjoitti:
ts. mitä tarkoitat ?
Yllättävää jos katsastus on siitä kiinnostunut.että auton ostajat voi soittaa aken vitun kalliiseen palvelunumeroon ja kysellä edellisten leimojen metrit
- Kallevillejalmari
mitä vittua kirjoitti:
että auton ostajat voi soittaa aken vitun kalliiseen palvelunumeroon ja kysellä edellisten leimojen metrit
AKElla ei ole tietoja kilometrilukemista. Sinne on turha soittaa ja kysellä niistä. Ei auta asiaa, vaikka löytäisi oikein kalliin puhelinnumeron.
- Kallevillejalmari
Katsastajalla on täysi oikeus ottaa lukema ylös.
Asiakas voi sen kieltää, mutta katsastajan ei tarvitse toimia tässä asiassa asiakkaan määräyksen mukaan. Asiakas ei välttämättä tiedä onko mittarilukema talletettu.
Meillä päin sellaisten autojen hinnat ovat alempia, mistä kilometrilukemaa ei voi selvittää.
Olen katsastanut n. 30000 autoa, eikä vielä koskaan ole mittarilukemaa peitetty.
Ulkomailta tuodun auton rekisteröintikatsastuksessa jotkut ovat joskus pyytäneet, että lukemaa ei merkittäisi. Kalliiksi on tullut asiakkaalle, kun tullista ovat lukemia epäilleet ja niitä kyselleet.
Viimeksi lauantaina tuli vastaan auto, josta oli kauppa menossa ja asiakas ja myyjä paikalla. Selvisi, että mittarilukemaa oli rukattu ainakin kerran ja syytä olettaa, että ainakin kahdesti. Kauppa kariutui siihen. Ostajakandidaatti oli tyytyväinen.
Suomessa mittarilukemien rukkaaminen on melko yleistä, vaikka siitä syytetäänkin lähinnä saksalaisia. Suomalaiset eivät ole enää läheskään niin rehellisiä kuin suomalaiset itse luulevat. Mallia on otettu ulkomailta.
Korjaamolta soitettiin pari vuotta sitten, että kollega olisi rikkonut auton moottorin savutusmittauksessa. Oli kuulemma ajettu mittauksen mukaan vain 50km ja moottorissa oli täystuho. Oli helppo osoittaa, että autolla oli ajettu n. 1600km katsastuksen jälkeen. Tieto riitti korjaamolle, eikä kukaan ole sen jälkeen ottanut asian tiimoilta yhteyttä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892648Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031678- 1161610
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411471Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641232Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻761015- 56979
- 67871
- 45867
- 61835