Työelämään olen vasta astumassa, ja sekä viralliset että vähemmän sellaiset käsitteet ovat hieman hukassa.
Jos lomakkeessa pitää rastittaa vaihtoehdoista "työntekijä", "alempi toimihenkilö" tai "ylempi toimihenkilö", niin mitä kummaa nämä käsitteet käytännössä tarkoittavat?
DUUNARI. No sehän nyt sitten vissiin on 2. asteen tutkinnon suorittanut ja sitä vastaavaa työtä tekevä henkilö?
AKATEEMINEN. Yliopistokoulutettu. Mutta entäs jos koulutus on, mutta työkseen tekee duunarin hommia...?
Entäs sitten AMK-koulutettu? Onko insinööri duunari vai akateeminen, entä terveydenhoitaja?
Mikä minä olen?
2
552
Vastaukset
- Tässäpä vastaus
Kuka sinä olet. Olet ihminen joten älä anna alistaa itseäsi "titteleiden" alle. Ihmisiä ne työnantajatkin palkkaavat, eivät titteleitä.
- ....
Noista termeistä ei ole yleispätevää rajanvetoa tehty, mutta tietyllä tasolla niitä voidaan vertailla. Kaikki muut kuin yrityksen omistajat ovat työntekijöitä, mutta tässä todennäköisesti tarkoitetaan työntekijän asemaa.
Englanniksi duunari ja toimihenkilö ovat "blue-collar" ja "white-collar"; viitaten työasun kaulusten väriin. Duunarillahan on siniset haalarit.
"Työntekijä" on se, joka vääntää sorvia tms.
"Alempi toimihenkilö" tekee töitä konttorissa.
"Ylempi toimihenkilö" on konttorin esimies- tai vaativassa asiantuntijatehtävässä.
Pitää vielä lisäksi muistaa että kaikilla aloilla toimihenkilöitä ei eritellä alempiin ja ylempiin, kuten esimerkiksi tietotekniikan palvelualalla, vaan kaikki ovat toimihenkilöitä.
Koulutustausta ei vaikuta tähän nimikkeeseen, ainoastaan työtehtävä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292228
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261868Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121429Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121297Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701221- 931048
- 17937
- 88903
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115741