Kauhutarina Saksasta ja vähän muualtakin

RyysyRyttynen

Pikkusisareni on au-pairina suurkaupungissa Saksassa. Hän lähti "tutuntutulle" ja siitähän helvetti alkoi. Sopimusta ei ole vieläkään tehty, sitä luvataan ja luvataan. Työajoista ei ole pidetty kiinni, siskoni saa käyttää tunnin päivässä nettiä yhteydenpitoon, vaikka hänelle luvattiin oma tietokone ja nettiliittymä, luvattiinpa vielä polkupyörä käyttöön ja lennot.

Hoidettavat lapset ovat ylilellittyjä pentuja, joiden pillin mukaan aikuiset ihmiset (myös heidän vanhempansa) tanssivat ja jos siskoni komentaa lasta käyttäytymään kunnolla, vanhemmat antavat satikutia siskolleni. Heidän hellanlettastaan ei komenneta! Lapsi saa käyttäytyä ihan miten haluaa ja siskon pitäisi vaan kumarrella ja tarjota ruuan sijasta pullaa.

Puhuminen ei auta, tämä perhe näkee ainoastaan omat napansa ja au-pair on heille jokapäiväinen vessanpesijä ja käskytettävä. Koska perheen äidinäidillä on ollut aupaireja, vika on tietysti siskossani, eikä heissä, joihin aupairien pitäminen on ilmeisesti siirtynyt geeneissä.

Keskusteluyritykseni heidän kanssaan kariutui siihen, että minä olen vihamielinen, vaikka en todistajien läsnäollessa (kaiuttimesta kuunnellen) saanut edes suunvuoroa. Ne pari asiaa, mitä ehdin sanoa, kuitattiin naureskellen.

Perheen äiti uhkailee siskoani. Vaikka hän on täysin laillisesti Saksassa kaikkine papereineen, perhe vei hänet katsomaan poliisilaitosta ja vihjailivat, että tonne mennään, jos et ole niinkuin he haluavat. Siskoni halusi soittaa konsulaattiin ja puhelimen käyttö kiellettin. Nettikahvilasta käsin hän asioitaan hoitaa.

Ko. perhe hakee ehkä uutta aupairia MOLin kautta. Jos perhe, johon aiot lähteä, on kaksilapsinen niin, että nuorempi on erikoistarpeinen, TEHKÄÄ SOPIMUS ENNEN KUIN LÄHDETTE. TÄMÄ voi olla juuri se PERHE! Vaikka teillä sujuisi paljon paremmin, sopimus on aina sopimus, vaikka sähköpostitse tehty.

Kun siskoni nyt haluaa lähteä pois, perhe on erittäin epäkohtelias ja puhuu hänestä pahaa kaikille suomessa asuville tuttavilleen ja haukkuu häntä valehtelijaksi (koska hän kertoi minulle edesottamuksistaan) ja jopa mielenvikaiseksi ja että hän keksii asioita.

Tytöt (ja pojat), kun lähdette au-pairiksi ilman järjestöä, sopikaa kaikki kirjallisesti ETUKÄTEEN pilkkua viilaten, kaikki tietokoneen käyttöoikeuksista siivouskertoihin ja kotiintuloaikoihin. Sopikaa myös lapsimäärästä ja ihan kaikesta, mikä voisi teitä vaivata. Tehkää sopimus vaikka sähköpostitse niin, että kohta kohdalta käytte läpi ja jokaiseen kohtaan molemmat osapuolet merkitsevät suostumuksensa. Riitatilanteissa myös sähköpostia voidaan käyttää todisteena.

Itse lähdin hoitamaan kahta lasta, mutta porukkaan tuli myös edellisestä avioliitosta poika ja allegisena tiedotin ennen lähtöä, etten voi asua koiran kanssa ja koirakin hankittiin sitten "kun lapset niin kovasti tahtovat". Työajat olivat klo 07-21 ma-pe. Tulin viikkoa etukäteen, jotta ehtisin ottaa perheen tavat ennen varsinaisen vahdin alkamista ja jo seuraavana aamuna olisi pitänyt vahtia lapsia. Alla oli 36 tunnin matkanteko toiselle puolelle maailmaa, jet lag vaivasi ja olisi pitänyt juosta kakaroiden perässä. Sitten suututtiin, kun vetosin sovittuun totutteluaikaan... Lapset rakastivat minua ja vanhemmatkin, koska tein kaiken mukisematta, mutta pois lähdin.

Että sopikaa KIRJALLISESTI IHAN KAIKESTA, etenkin mitä paremmalta lupaukset kuulostavat.

Ja menkää mieluiten järjestön kautta, vaikka siitä tulee kuluja teille, saatte tukea, jos ja kun sukset menevät ristiin.

Ja onnea kokemukselle, se voi olla mieletön! Hyviä juttuja on onneksi enemmän kuin pahoja.

Onneksi suurin osa perheistä on rehellisiä ja tosissaan ottamassa vastaan "samanarvoista" vieraan maan kansalaista ja ovat valmiita joustamaan myös omissa tavoissaan, vaikka useimmitenhan toimitaan "maassa maan tavalla".

14

5236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on sakkia..

      Kamalaa luettavaa mutta itse Keski-Euroopassa asuvana voin hyvinkin uskoa että tollasta porukkaa löytyy. Oikein pistää vihaksi. Jos poliisiasemaa näyttävät ja uhkailevat niin kannattaisi au pairin sanoa, ok mennään sinne niin hän saa tehdä rikosilmoituksen laittomasta uhkailusta. Ja ennen kuin jättää perheen niin joka tapauksessa kannattaa sanoa: Leck mich am Arsch und fick euch! Sopiva hyvästely tollasille kusipäille. Olkaa hyvät tytöt varovaisia minne meette. Paras vaihtoehto olisi varmasti aina suomalainen perhe, nuo kulttuurierot on aika suuria Saksan ja Suomen välillä..

    • heihot

      Ite oon tässä kuussa lähössä täyssaksalaiseen perheeseen ja tunnen Saksasta muitakin kuin tulevan perheeni joten oman kokemukseni perusteella minä ainakin sanoisin että juuri Saksan ja Suomen kulttuurierot ovat pieniä. Kumma juttu. Ehkä kohdallesi vain on sattunut todella harvinaisen p*skoja ja outoja hyypiöitä.. :(

    • on niitä

      Hitlerin peruja ..Olevinaan niin herras kansaa !
      Eivät paljon puhukkaa muuta kuin omaa kieltään ! Eikä ole historia vielä opettanut tarpeeksi kumma homma !? Mut onneksi se natsi sika ei yrittänyt raiskata siskoasi ..se olisi vielä luulut kuuluvan niitten perinteeseen...

      • Puheista päätellen et tiedä...

        Puheista päätellen et tiedä hevonpaskaa mistään


    • Nimetön

      Siis aivan kauhea tapaus! Oon itse lähdössä au pairiksi kuun lopussa saksaan kaksilapsiseen perheeseen just mol.fi:n sivuilta.. Voitko kertoa vähän tarkemmin perheestä tai jotain?

    • digi-T

      Tosi hirvee juttu! Kelasin vaan ettei satu olla sellanen perhe, jossa äiti on suomalainen ja isä saksalainen ja kaksi alle tyttölasta? Löysin meinaan sellasen ilmotuksen MOLin sivuilta, eli ei kai satu oleen sama? Työsopimuksen tekopaikka olisi kai Saksa, en oo ihan varma.. Apua! :)

    • espanjassa

      Onhan järjestön kautta tietysti turvallisempaa lähteä, mutta ei perheen vaihto aina onnistu. Itse olin au pairina Espanjassa. Kun perhe halusi au pairista eroon (lähettää kotiin tai sijoittaa uuteen perheeseen) niin se kyllä kävi helposti, mutta jos au pair halusi vaihtaa perhettä niin se olikin sitten jo huomattavasti vaikeampaa... Siis ne au pairit, jotka halus vaihtaa perhettä niin niillä oli ihan todellisia ongelmia, ei mitään että mä en tykkää mun huoneen verhojen väristä. Kaikista tuntu, että se yhteystoimiston setä oli aina vaan perheiden puolella. Ja kukaan ei edes vieraile perheen luona tai tapaa heitä tai mitään... En sitten tiedä mitä ne tarkottaa sillä "huolella valittu" perhe.

    • Digi-P

      Tosi hirvee juttu! Kelasin vaan ettei satu olla sellanen perhe, jossa äiti on suomalainen ja isä saksalainen ja kaksi alle tyttölasta? Löysin meinaan sellasen ilmotuksen MOLin sivuilta, eli ei kai satu oleen sama? Työsopimuksen tekopaikka olisi kai Saksa, en oo ihan varma.. Apua! :)

    • MInä vain.

      Mä olin Espanjassa au pairina mol.fi sivun kautta.
      Perhe oli kans saksalainen ja puoliksi suomalainen. Työsopimuksesta ei ollut puhettakaan/en koskaan sellasta nähnyt. Mutta ehkä parempi niin, että pääsin sitten lähtee sieltä pois silloin kun halusinki. Sähköpostissa perheen äiti kertoi, että lapset ovat hyvin kasvatettuja. Ja paskat. Eivät totelleet yhtään. Varsinkaan 2 nuorempaa. Aamulla 2 herätykseen meni jo puol tuntia, kun he vaan kitisivät, ja sit kun piti olla hiljaa, ettei perheen äiti herää, ni mite niitä lapsia siitä nyt ylös saa, etteivät ne huuda jne. Sitten jos perheen vanhin lapsi oli unohtanut laittaa kellon soimaa, ni se oli minun vika. Lapsi kumminkin oli jo 14v. Niin en kai minä sitä nyt vahi, kun vielä oli poika kyseessä. Vapaa päivät unohtuivat aina. Piti aina sitten niistä sanoa itse, että voisko tänää olla vapaa päivä. Minusta se vapaa päivä olisi pitänyt olla KOKO päivä, eikä vaan pari tuntia.
      Kaikkein inhottavinta siinä talossa oli, kun kaikki piti olla just eikä melkein. Pyykit jos oli väärällä tavalla laittettu niin tuli huudot. Hommia oli aivan liikaa. Minun mielestä siivoominen ei kuuluisi kaikki Au pairille. Mutta aina kun lapset olivat koulussa, niin minä siivosin heidän isoa talotta. En ehtinyt ikinä viettää vapaata ja käydä jossain kaupungilla.
      Jo ensimmäisestä päivästä asti mietin, että millon sitä pääsisi kotiin!! Tutustuin onneksi lentokoneessa yhteen naiseen ja vaihettii numerot. Olin sitten reilu viikon lomalla hänen luona ja siitä lähdin Suomeen. Sain tutustua Espanjaan :)
      Tää naisen ystävät kerto, että en ollut ENSIMMÄINEN joka siitä perheestä lähti pois kesken kaiken ja samoin on kuulemma toinen perhe Espanjassa mistä kanssa lähteneet Au pairit kotiin. Katsoin nyt että mol.fi sivuilla oli se ilmoitus hävinnyt, että he ovat saaneet uuden au pairin. Että toivotan ONNEA sille kuka sinne menee!

    • nykyinen ap

      Hei olkaa yhteydessa edellisen (tai useammankin) aupparin kanssa ennen kuin lahdette! Jos perheessa ei sellaisia oo ollut, taytyy tietysti luottaa omaan harkintaan ja on varmaan parasta hoitaa tyosopimus kuntoon jo ennen lahtoa. Jos perhe ei suostu antamaan yhteystietoja, se kertoo jo paljon ja sellaseen perheeseen ei kannata menna.

      Itse soitin edelliselle aupairille pitkan puhelun joten mulla oli hyva kuva perheen hyvista ja huonoista (no niita ei kovin paljon kylla ole) puolista ja hyvin piti kuvaus paikkansa. Tapasin host-perheen myos itse etukateen Suomessa ja se kylla helpotti lahtojannitysta tosi paljon kun tiesi kenen luokse sita on lahdossa.

      Itsella ei ole kokemuksia jarjestoista, mutta kavereilta kuultuna ei asiat ole niissa paljon paremmin, eli en usko etta se on mikaan takuu kuten jo joku edella kirjoittikin. Mun perheen loysin MOL:in sivuilta ja kaikki on sujunut tahan asti (kohta kuukausi!) tosi hyvin.

      Ja jos osuu kauhuperhe omalle kohdalle: lahtekaa kotiin! Eihan sita liian helpolla pida luovuttaa, vaikeita paivia ja aikoja tulee varmana jokaiselle, mut eihan sita tarvii itteaan loputtomiin raakata jos homma ei keskusteluista huolimatta toimi!

    • kukka^^^

      Ite oon irlannissa aupparina ja loysin perheeni internetin valityksella, ilman mitaan jarjestoa, ilman sopimuksia... Olin tosi onnellinen ja innoissani lahdossa...

      Lentokoneessa mieleeni juolahti, etta enta jos perhe ei olekkaan odotuksiani vastaava?! (Oltiin tosiaan oltu sahkopostitse yhteyksissa vain pari viikkoa ja puhuttu aidin kanssa kerran puhelimessa...) enta jos perhe tekee ns. oharit? enta jos kaikki menee pain per**tta?

      No, kentalla oli vastassa 4 iloisesti vilkuttavaa ihmista, 2 aikuista ja 2 lasta. kolmas oli kotona nukkumassa hoitotadin kanssa. Kaikki on mennyt aivan loistavasti, ja perhe on aivan mahtava. Ollaan tosi samanlaisia, sopeudun tanne loistavasti. Vapaapaivat ja babysitting illat sovitaan hyvissa ajoin, ja niista pidetaan kiinni. joka ilta puhutaan vanhempien kanssa paivan plussat ja miinukset ja kaikki. Vanhemmat kuljettavat minua autolla mihin milloinkin haluan, jos en tahdo kayttaa bussia. Kaikki on aivan loistavasti.

      Valitettavasti kaikilla ei ole yhta hyva tuuri kuin minulla, mutta ajattelin heittaa taman keskustelun valiin tallaisen menestystarinankin. Ettei paase totuus unohtumaan, Ihmiset on erilaisia.

      • irealnd123

        moikka! missä päin irlantia sä olit au pairina? :)


    • never know

      Yhdyn edellä sanovaan. Itse olin USAssa 3 kk au pairina ja tiesin perheestä vain sähköpostin kautta muutamia asioita ja olimme jutelleet muutaman kerran puhelimessa ennen sinne menoa. Pelotteluista huolimatta ystävystyin perheeni kanssa ja pidämme kuuden vuoden jälkeenkin yhä yhteyttä. Riippuu ihan siitä, pelaako teillä perheen kanssa kemiat yhteen.
      Tiedän muutamia kavereitani, jotka ovat lähteneet kesken kaiken perheestä huonon kokemuksen takia. Sitä ei voi muuta kuin ottaa riski ja katsoa :)

    • Nainen35v.

      Neuvo teille nuorille: hakeutukaa työhön/alalle jossa käytössä työehtosopimus. Ja huom, työsopimus ja työehtosopimus eivät ole sama asia. Näin ollen teitä ei kuseteta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      5913
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3605
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1925
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1913
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1738
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1586
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1512
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1406
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1398
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1327
    Aihe